miten teillä?
Olemme sopineet tarkasti ja mielestäni ns. perinteisesti lasten tapaamiset (joka toinen vkonloppu, juhlapyhät vuorovuosin ja tasan, syys-ja talvilomat). Lisäksi tapaan lapset yhtenä arki-ilta / vko (klo 16-20, syöminen ravintolassa ja esim. jokin harastus). Kysynkin, miten pitäisi suhtautua, kun parina ns. viikkotapaamisaamuna olen ollut kuumeessa / sairastunut ja olen yrittänyt vaihtaa tai peruuttaa illan tapaamisen sairastumiseen vedoten, saaden "hirveän huudon" liittyen sovittuihin iltamenoihin. Ymmärrän toki äidinkin menot, mutta olenko tällöin velvollinen järjestämään vieraaseen talouteen ulkopuolisen hoitajan, kun en paikkakunnalta ketään tunne ja etäisyyttä on 100 km. Onko siis tapaamisoikeus tapaamispakko, jotta äiti saa omat menot. En minäkään sitä kuumetta halua ja jättää lapsia tapaamatta. Mitä tällöin voin tehdä?
Toinen kysymys. Miten teillä on järjestetty kesälomat, kun sopimuksessa lukee että isän vuosiloman aikana 2 vkoa. Lasten kesäloma on kuitenkin 2,5 kk! Olenko velvollinen pitämään lapset puolet kesästä. Silloin varmasti elatusmaksulle tapahtuu jotain, entä miten suhtautunee tähän uusioperheeni? Voiko äiti vaatia siis enemmän tapaamisia kuin sopimuksessa on? Ymmärrän kyllä hänen haasteensa järjestää loma-aikoja ja mielelläni lapsiani näen, mutta eikö näistä olisi pitänyt sopia silloin kun paperit tehtiin ... mitä, kommentoikaa....
tapaamisoikeus-tapaamispakko?
16
2220
Vastaukset
- Jossu
Kurjaa, jos ex-vaimosi ei halua ymmärtää sinun sairauttasi, mutta hänenkin pitäisi ajatella nenäänsä pidemmälle; mitä ihmeen iloa sinusta lapsille on kipeänä? Ja eikö hän pelkää tautisi tartuvan lapsiin? Olet tiukkana, jos olet kipeänä, ei sinun tarvitse töihinkään lähteä silloin. Ja muistat taas vastavuoroisesti vaihtaa tapaamisia jos äiti on sairaana. Muistuta tästä mahdollisuudesta äitiä.
Kesälomista. Et ole velvollinen pitämään lapsia kuin nuo kaksi sovittua viikkoa, mutta voit ehdottaa äidille, jos huomaat aikataulusi kestävän ylimääräisiä lomapäiviä, että silloin ja silloin voisit ottaa lapset extrana. Ex-vaimosi ei määrää, koska ja kuinka paljon pidät lapsia, koska teillä on virallinen sopimus olemassa. Voit aina heilutella sitä hänen nenänsä edessä. Elatusmaksuihin pitämäsi lomaviikot eivät vaikuta alentavasti, ellei äiti halua tulla vastaan.
Jätäpä yksi viikonloppu tapaaminen kokonaan välistä, jo muuttuu ääni kellossa. Ainakin minulle vapaahetkeni ovat äärettömän tärkeitä ladatakseni itseni taas seuraavaan 12 päivän pyörittämiseen. - oikeudesta
Lapsen etu on se, jonka viimekädessä pitäisi ratkaista tapaamisasioissa. Ymmärrän kyllä äidin toiveen viikonloppuvapaasta, mutta en minä ainakaan laita lastani ripuloivalle/oksentelevalle/kuumeiselle isälle. Mitä iloa on lapselle siitä, että katsoo viikonlopun sängyssä kipeänä makaavaa isää???
Onko koskaan mieleen tullut, että jos kovin kipeänä haet lastasi, ajat sen 100 km ja nukahdat rattiin lapsi autossa? Kärsin itse migreenistä ja pahan kohtauksen tullessa olen täysin toimintakyvytön. Joskus vain tulee tilanteita, että ei voi tehdä kuten aiemmin on sovittu. - mie vaan
En usko että sun tarvii sairaana lastasi ottaa, mutta mites jos äiti sairastuu niin ett onko isä silloin mielestänne velvollinen auttamaan?esim.jos äiti olisi sairaalassa yms. Mun ex väittää ettei tarvii lasta ottaa , vaikka yhteishuoltajuus...minusta on todella väärin. Kyllä miekin ymmärtäisin, jos sairaaalassa ja ei voisi lastaan hakea yms. Hoh.
- namimami
että kyseessä on tapaamisoikeus. Joten sinulla ei ole velvolisuutta tavata lastasi silloinkaan, jos et halua. Toki on hienoa että haluat lastasi tavata.
Yrittäppä kysyä lapsesi äidiltä haluaako hän todella että lapsi viettää viikonlopun katsellen sairasta isää. Ja että hän tulee sairaana takaisin. Ainakin minä itse olen ymmärtänyt hyvin jos ex on sairastunut. Tietysti on harmittanut, jos olen sopinut menoja, mutta selaistahan elämä on kun on lapsia! Ainakin minä jään myös kotiin jos lapseni sairastuu...
Ja mielestäni tuo 2 viikkoa kesällä on ihan riittävästi. Tietysti jos haluat ja pystyt järjestämään pidemmän vierailun lapsellesi on siitä varmasti iloa teille molemmille. Mitään velvollisuutta sinulla tähän ei kuitenkaan ole.- lapsen
tapaamisoikeus on lapsen oikeus, ei vanhemman.
- DolphiN74
lapsen kirjoitti:
tapaamisoikeus on lapsen oikeus, ei vanhemman.
Veit jalat suustani.
Tapaamisoikeus on tosiaan lapsen oikeus tavata vanhempaansa, ei vanhemman oikeus tavata lastaan. - hipsu28
DolphiN74 kirjoitti:
Veit jalat suustani.
Tapaamisoikeus on tosiaan lapsen oikeus tavata vanhempaansa, ei vanhemman oikeus tavata lastaan.Kyllä olen samaa mieltä, että on lapsen oikeus tavata vanhempansa.
Mitä voin tehdä jos on pelko, että lapsen isä ei huolehdi lapsesta tarpeeksi hyvin tapaamisvuorolla.
Tai on mahdollista, että isä vie lapsen omien vanhempiensa luo ns. mummolaan jossa on usein alkoholia ja mummo on alkoholisti.
Voiko isä tapaamisvuorolla jättää lapsen jollekin hoitoon ja mennä vaikka kapakkaan?
- kehiin:
Oikeus johon ei ole pakko.
Kerta teillä on mustaa valkoisella, ei pitäisi kenelläkään olla aihetta ottaa "pultteja". Sairaus on sairaus, ja jo tartunnan estämiseksi ei kannata tavata lapsia, vaikka kuinka toinen painostaisi. Ja kyllä lapset ymmärtävät, kun heille kertoo syyn.
Mitä tulee elatusmaksuihin, tarkastele papereitasi mitä niihin on merkitty. Mutta pidempiä aikoja jos lapset ovat sinulla, miksi maksaa elatusmaksuja, kun lapset ovat sinun luona??? Tai miksi sinun pitäisi maksaa kaikki matkakustannukset???
Oikeudenmukainen sopimus sisältää mm. matkakustannukset, varsinkin pidemmät. Samoin pidemmistä lomista, jolloin lapset ovat luonasi ei sinun tarvitsisi maksaa "tyhjästä". 2 viikkoa on puolet kuukaudesta ja puolet kuukauden elatusmaksusta. Ei varmaan kaada talouttasi, mutta senkin rahan voi antaa suoraan lasten hyvinvointiin, esim. hankkimalla jotain.
Toki voit, jos haluat, ottaa lapset pidemmäksi aikaa kesälomalla luoksesi, mutta muista myös elatusmaksujen kompensaatio.
Itse olen joutunut "sorvaamaan" elatussopimuksia lastenvalvojan luona kolme kertaa, koska ex-puoliso ei ole ollut halukas yhteisellä kirjallisella sopimuksella muuttamaan.
Jos jompikumpi ei sopimustaan pidä, poislukien ylivoimaiset esteet esim. sairastuminen, on mahdollista hakea viimekädessä "oikeudellista tehostusta" sopimuksen täyttymiseen.- lakieN
Käytännössä se vaan on niin, että tapaavan vanhemman ei tarvitse noudattaa tapaamissopimusta. Armaassa isänmaassamme kun ei ole sellaista lakia joka pakottaa vanhemman tapaamaan lastaan vaikka olisi mikä sopimus tehty.
Yhteishuoltajuustapauksissa tapaava vanhempi saattaa menettää huoltajuuden jos ei toimi yhteishuoltajuuden periaatteiden mukaisesti, mutta sekään ei ole varma juttu.
- ushyswr6y7aqetaqetae
Pakko ihan vähän saivarrella... "olenko velvollinen pitämään lapset puolet kesästä" ...
Olisko kannattanut jättää lapset tekemättä jos niiden tapaaminen tuntuu velvollisuudelta? Ja kuinka usein sinä sitten oikein sairastelet? Miten se tauti sattuukin iskemään aina tapaamisvkloppuna? - ettis2
pysty äiti vaatimaan mitään
- lakieN
Mikään ei velvoita sinua tapaamaan lapsiasi vaikka teillä olisi minkälainen tapaamissopimus, mutta kiitos, että pidät huolta lapsistasi.
Mikäli perut tapaamisen, niin ei lähivanhempi sille mitään mahda, huudot saat perääsi, mutta ei hän voi sinua velvoittaa palkkaamaan ketään hoitamaan lapsia.
Kesälomalla isä ottaa kahdeksi viikoksi eikä mikään pakota ottamaan edes siksi ajaksi, tietysti lasten kannalta se on hyvä ajatus, eli ei sinun tarvitse ottaa yhtään pidemmäksi ajaksi kuin on sovittu ellet tahdo.
Äiti ei voi vaatia sinulta yhtään mitään enempää mitä on sovittu.- iiiiiiiiiiiiiii
Niin. Ei oo pakko jos ei halua. Kyllä kannattaa pitää tarkkaan kii noista sopimuksista ettei vaan vietä lasten kanssa enempää aikaa kun on pakko. Se ois kamalaa jos niin pääsis käymään!
- ----KK---
voi vaatia edes sitä,mikä on sovittu. Tapaamissopimus on pelkkä paperi,ei velvoita mihinkään etävanhempaa.
- sgtjöadögkja'pt
Voi vittu mitä ruikuttajia nuo etäisät! Aina itketään, millon ei saa tavata ja millon on pakko tavata vaikkei haluais. Saatanan velliperseet, miettisitte niitä skidejänne ettekä omia läskiperseitänne saatanan luuserit!!!
- numper13
mikäs läskipää siellä oli,taitaa alapään kirvely olla siirtynyt yläpäähän,,näitäkin on ja nämä just pilaa yksinhuoltajien maineen,,sori vaan että näitä riittää tusinaan melkein tusina
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014748Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242489HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652341- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271433Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121055
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823