Vanilijaa haluaa...

Vanilla fani

Olen ihan hulluna vanilijan tuoksuun ja sain ajatuksen että alan sitä kasvattaa, sisällä tai ulkona. Saattaapi olla hullu ajatus...

Puutarhakirjoista en löytänyt mitään tietoa mikä jo vihjaa siihen ettei niitä taideta kylmässä Suomen maassa kasvattaa ja netistä löytyi sen verran infoa että se on lämpimän ilmaston kasvi. Onko jollakin parempaa tietoa?

4

1178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orkidea

      Käsittääkseni vanilja on jonkinmoinen orkideakasvi ja tuskin näin ollen soveltuu Suomessa kasvatettavaksi. Tosin voin olla väärässä, korjatkaa jos tiedätte paremmin.

    • Matkaltaja

      Ranskan Polynesia on tärkein vaniljan tuottaja. Viljely on siellä keskittynyt Tahaa-nimiselle saarelle. Tahitille ja siellä olevaan Papeeten kaupunkiin on matkaa pari-kolmesataa kilometriä.

      Tahaa tuottaa 80 % Ranskan Polynesian tuottamasta vaniljasta.

      Minulla ja vaimollani oli ilo käväistä tahaalaisella vaniljafarmilla syksyllä 2000. Tässä kertomus toisen pariskunnan vastaavanlaisesta vierailusta vastaavassa paikassa:
      http://www.mousepad.org/Cruise97/photo%20album/Leg%203/tahaa__vanilla_farm.htm

      Suosittelen! Reissu oli erinomaisen antoisa muidenkin saarien (Tahiti, Raiatea, Bora Bora) osalta.

      Lämmintä tuolla päin maailmaa on tasaiset 25-30 °C vuorokauden ja vuoden ympäri. Vastaavien olosuhteiden luonti vaniljan kasvattamiselle Suomessa ei olisi kovinkaan helppoa/halpaa.

      Vanilja ei muuten ollut mitenkään halpaa sielläkään, suoraan farmilta ostettuna!

      • sieläkin

        tiedetä tuotteen arvo, joten turhaan sitä turisteillekkaan myytäisiin puoli-ilmaiseksi. Vähän niuinku Suomessa nää tehtaanmyymälät, ovat jopa tavallista kalliimpia


    • vaniljakasvi

      Hei vaan
      Vanilja kuuluu orkideoihin. Minulla on yksi taimi, joka kasvaa köynnöksenä. Se ei tosin vielä kukkinut, kun en ole ehkä oikein hoitanut sitä. Se vaatisi ehkä lämpimämpää kuin sisällä huoneessa on ja vielä sitten kosteuttakin.
      Tiedän kyllä sen kukkineen hänellä, jolta taimen sain.
      Suomen Orkideayhdistyksen (www.suomenorkideayhdistys.fi, mutta sivu ei toiminut äsken ainakaan minun koneellani) jäsenillä on muutamilla tuota orkideaa ja on se kuulema kukkinutkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe