Kotona alilääkitys, laitoksessa ylilääkitys

Elma

Selittäkää minulle, mihin tämä perustuu:

Tilanne tammikuussa 2003: omainen hoitaa kotona vaikesti dementoitunutta, levotonta ikäihmistä. Lääkityksenä on vain alzheimerintautilääke yksi muu, käytösongelmiin. Tiukkojen vaatimusten jälken saatiin unilääke, joka osoittautui tehottomaksi. Ei mitään muta apua eikä neuvoa, vaikka omaisen yöt menivät rauhoitellessa ja sitä samaa olivat usein päivätkin. Siis kotona oli 3 lääkettä.
Tilanne tammikuussa 2006: Sama potilas siirtynyt laitoshoitoon juuri sitä tarkoitusta varten, että siellä on ympäri vuorokauden hoitoa ja valvontaa sekä ammattitaitoinen henkilökunta. Sairauskin on jonkun verran edennyt,mutta liikuntakyky on täysin mennyt: kahden puolen on talutettava, syötetävä ja vaipatettava. Tämä muutos on tapahtunut noin puolessa vuodessa. Lääkityksenä yhteensä 11 lääkettä, joista 7 rauhoittavaa tai kipulääkettä, vaikka mitään selvää lääkitystä vaativa uutta diagnoosia ei ole. Henkilökunnan mukaan oli pakko lääkitä kun on niin levoton eikä nuku.
Mistä syystä kotiin ei saatu riittävästi lääkettä, mutta laitoksessa on sitäkin enemmän?
Minkä laskuopin mukaan lääkitys voi vähentää henkilökunnantyömäärää (mikä lienee tarkoitus), jos tämän potilaan hoitoon (syöttämiseen, taluttamiseen) menee nyt paljon enemmän aikaa kuin vähemmän lääkittynä?

17

1975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirpale

      Niin, mihin tänäpäivänä vanhustenhoidon tavoitteet tähtäävät. Tiedän kyllä ne kaikki koulutustilaisuudet, jossa puhutaan kuntouttavasta työotteesta. Milloinkahan se toteutuu. Hyvin usein käy niin, kun vanhus menee laitokseen, hän on jalaton puolen vuoden sisällä, jopa paljon ennenkin.
      Olen keskustellut tästä hoitajien kanssa, he syyttävät henkilökunnan vähyyttä, ja kuitenkin samalla lehdissä lukee, että heitä on tarpeeksi.
      hyvin useassa laitoksessa hoitajat tekevät lyhyempää työpäivää (6h), valmistavat vanhusten ruoan itse, pesevät pyykin, siivoavat huoneet ym. Onko laskettu kuinka paljon tästä kaikesta touhusta jää vanhukselle aikaa. Ei se itse tehty säästöbutjetilla valmistettu ruoka siellä laitoksessa sen parempaa ollut, kun jostakin suurkeittiöstä kuljetettuna. Kyllä on vielä paljon tekemistä vanhusten hoidon parantamiseksi. Omaiset, syy ei ole aina hoitajissa, vaan ylempänä. Viekää sinne terveisenne aina kun on asiaa. En tiedä auttaako, mutta hiljaa olemalla ei ainakaan auta.

      • Woody

        Isäni sairastui vuonna 2000, tai aiankin oireet ilmenivät niin selvästi että alzhaimer diagnosoitiin. Isä oli hyväkuntoinen fyysisesti ja käveli päivittäin ulkona pitkiä lenkkejä. Äitini oli omaishoitajana vaikka isä oli vaikea hoidettava harhoineen ja öisine heräämisineen. Intervallihoidossa ollessaan isä oli käyttäytynyt harhoissaan agressiivisesti ja poliisit veivät hänet sairaalaan. Siellä hänet lääkittiin taju kankaalle ainakin kolmeksi viikoksi -"haetaan sopivaa lääkityksen tasoa". Sen jälkeen isä ei kävellyt enää koskaan. Viimeiset kaksi elinvuottaan hän oli vuoteessa ja pyörätuolissa laitoshoidossa. Hän kuoli vuonna 2004 ja olisi varmasti kuollut jo paljon aikaisemmin jos äiti ei olisi häntä päivittäin käynyt syöttämässä.

        On surullista, että arvomaailma on nykyään tällainen. Kevytmetallivanteet, digiboxit, kaikenmaailman kulutus menee ihmisarvon edelle.


    • piitsu

      olen samaa mieltä tuosta liiallisesta rauhoittavien käytöstä. äitini sairastui muutama kuukausi sitten ja hänelle aloitettiin 4 rauhoittavalla lääkitys sekavuuteen. onneksi ovat saaneet vähennettyä sitä vain yhteen, koska esitin asiasta eriävän mielipiteen. ja mitä tuohon kuntoutukseen tulee niin satun tietämään paikan, jossa on asiakas tullut taloon pyörätuolissa ja nyt (80 ikäsenä) kävelee ihan niin kuin aina ennenkin. tämä kuntoutus on tehty hoidon ohessa. pieniä askelia: siirtyminen sängylle/tuolille omilla jaloilla askel kerrallaan lisäten. kannustettu ja kehuttu kuinka hyvin menee. samassa laitoksessa on useampi samanlainen asiakas ja heille annetaan vain perushoitoa ja kannustetaan itsenäisyyteen. eihän lapsetkaan osaa heti kävellä ja monet jaksavat opettaa ne kotona kävelemään. miksi siis ei myös aikuisia?

      • muuta kuin vahinkoa

        Kyllä se on surullisen totta,kokemusta on .Äitini "joutui" psykogeriatriselle osastolle "masennus diagnoosilla" kun mikään tk.lääkärin kautta annettu lääke ei auttanut.

        Siellä heti samat jo kokeillut lääkkeet kokeiluun,kun niiden itse oli kokeiltava ja kun ei tullut vastetta niin uusia, masennus-lääkettä,lääkkeen päälle.Kävelevä äitini meni siellä "tehohoidossa" talutettavaksi,tahdottomaksi,ulkokonäkökin muuttui,ne asiat ja pelot jotka aiheuttivat masennusta,niihin ei kiinnitetty mitään huomiota.

        Hommasimme äidin sieltä pois,kotona äiti vielä oli sen jälkeen 4 ja puoli vuotta,kävelikin.

        Harmittaa koko reissu joka koitui vain murheeksi,meille kaikille,itkimme äidin puolesta,sieltä ei apua tullut.

        Lewynkappale- taudiksi se sairaus myöhemmin,diagnosoitiin.Siitä johtui ne pelot ja harhat jotka sinne masennukseen silloin johti.

        Masennus-lääkkeet siinä sairaudessa jo pieninäkin annostuksina aiheuttavat lisää sekavuutta.


    • Tiuku77

      Mua sitten ärsyttää suunnattomasti kun aina syytetään hoitajia jos on liikaa lääkkeitä. Tähän päivään mennessä ei hoitajilla kyllä ole lääkkeiden määräämisoikeutta ollut vaan lääkkeet määrää lääkäri!

      • sirpale

        Tottakai lääkäri määrää, mutta onko teillä hoitajilla kuitenkin mahdollisuus antaa tarpeen mukaan ehkä yhden ylimääräisenkin rauhoittavan tabletin tai unilääkkeen.


      • Vain sydämellä näkee tarkasti
        sirpale kirjoitti:

        Tottakai lääkäri määrää, mutta onko teillä hoitajilla kuitenkin mahdollisuus antaa tarpeen mukaan ehkä yhden ylimääräisenkin rauhoittavan tabletin tai unilääkkeen.

        Käsi sydämelle, kyllä hoitajat ovat "linkkinä" hoitolaitoksissa,hoitajat viestivät miten lääke on tehonnut ja miten ei.Monista vanhuksista (sekavista) ei ole oman asiansa esittäjiksi lääkärille,tässä tapauksessa hoitajat kertovat miten potilas on voinut ja ollut rauhaton ja heille hankala hoidettava,ja lääkitystä lisätään hoitajien toiveen mukaan ei potilaan.Ymmärrän kyllä, rauhallisia on helpompi hoitaa ja on pakkokin antaa rauhoittavia,jo potilaan oman itsensä takia.Mutta .....se onkin jo toinen juttu.


      • J.a.n.e
        sirpale kirjoitti:

        Tottakai lääkäri määrää, mutta onko teillä hoitajilla kuitenkin mahdollisuus antaa tarpeen mukaan ehkä yhden ylimääräisenkin rauhoittavan tabletin tai unilääkkeen.

        ilman lääkärin lupaa. Lääkäri määrää annostuksen ja siihen saattaa tulla myös maininta, että lääkettä saa antaa tarvittaessa tietyn määrän. Jos lääkettä voi antaa tarvittaessa, hoitaja tietenkin päättää milloin sitä tarvitaan. Ominpäin ei voi antaa ylimääräisiä lääkkeitä. Tarvittaessa annettavat lääkkeet kirjataan ylös aina, joten papereista voi lukea milloin on annettu mitäkin.


      • Elma
        J.a.n.e kirjoitti:

        ilman lääkärin lupaa. Lääkäri määrää annostuksen ja siihen saattaa tulla myös maininta, että lääkettä saa antaa tarvittaessa tietyn määrän. Jos lääkettä voi antaa tarvittaessa, hoitaja tietenkin päättää milloin sitä tarvitaan. Ominpäin ei voi antaa ylimääräisiä lääkkeitä. Tarvittaessa annettavat lääkkeet kirjataan ylös aina, joten papereista voi lukea milloin on annettu mitäkin.

        Kertokaapa minulle, mistä se lääkäri on saanut päähänsä tuommoisen mmärän lääkkeitä määrätä? Hän ei ole koskaan tätä potilasta osastolla aikaisemmin nähnyt kuin korkeintaan kerran viikossa muutaman minuutin jos silloinkaan.

        Kyllä minä sen tiedän, että lääkkeet määrää lääkäri. Tiedän senkin, että tämä sama potilas ei tuollaista lääkemäärää kotona tarvinnut, kun itse häntä hoidin. Kyllä silloinkin keskellä yötä tuli palohälytys, mutta ei ainuttakaan lisäpilleriä toisin kuin laitoksessa.

        Ei sitten kukaan vastannut, että miksi niitä lääkkeitä niin valtavasti syötetään laitoksessa,jossa on sentään ammattihoitajat, jotka pääsevät työvuoronsa jälkeen vapaalle toisin kuin kotihoitajat?
        Väkisinkin mieleen tulee, että hoitajia varten se lääkäri ne lääkkeet määrää. Olisihan se potilas muuten tarvinnut niitä kotonakin, kun oi avain yhtä levoton ja rasittava hoidettava - ja juuri siitä syystä laitokseenkin joutui, kun ei kotona enää jaksettu.


      • J.a.n.e
        Elma kirjoitti:

        Kertokaapa minulle, mistä se lääkäri on saanut päähänsä tuommoisen mmärän lääkkeitä määrätä? Hän ei ole koskaan tätä potilasta osastolla aikaisemmin nähnyt kuin korkeintaan kerran viikossa muutaman minuutin jos silloinkaan.

        Kyllä minä sen tiedän, että lääkkeet määrää lääkäri. Tiedän senkin, että tämä sama potilas ei tuollaista lääkemäärää kotona tarvinnut, kun itse häntä hoidin. Kyllä silloinkin keskellä yötä tuli palohälytys, mutta ei ainuttakaan lisäpilleriä toisin kuin laitoksessa.

        Ei sitten kukaan vastannut, että miksi niitä lääkkeitä niin valtavasti syötetään laitoksessa,jossa on sentään ammattihoitajat, jotka pääsevät työvuoronsa jälkeen vapaalle toisin kuin kotihoitajat?
        Väkisinkin mieleen tulee, että hoitajia varten se lääkäri ne lääkkeet määrää. Olisihan se potilas muuten tarvinnut niitä kotonakin, kun oi avain yhtä levoton ja rasittava hoidettava - ja juuri siitä syystä laitokseenkin joutui, kun ei kotona enää jaksettu.

        miksi teidän tapauksessa näin kävi. Vastasin sirpaleelle, hänen esittämäänsä kysymykseen.

        Tiedän sen, että joissakin paikoissa dementoituneille potilaille syötetään ihan liikaa lääkkeitä käytösoireisiin. Luulen sen jotuvan siitä, että esim. sairaalassa ja tk:ssa ei ole resursseja hoitaa näitä ongelmia muuten.

        Tässä tullaankin taas sitten siihen kysymykseen, että onko ko. paikat tarkoituksen mukaisia hoitopaikkoja dementoituneille... (tiedän kyllä, että omaisilla ei tässä asiassa ole valinnanvaraa).

        Itse työskentelen dementia-osastolla, joten samaan ongelmaan olen törmännyt työssäni.


      • Elma
        J.a.n.e kirjoitti:

        miksi teidän tapauksessa näin kävi. Vastasin sirpaleelle, hänen esittämäänsä kysymykseen.

        Tiedän sen, että joissakin paikoissa dementoituneille potilaille syötetään ihan liikaa lääkkeitä käytösoireisiin. Luulen sen jotuvan siitä, että esim. sairaalassa ja tk:ssa ei ole resursseja hoitaa näitä ongelmia muuten.

        Tässä tullaankin taas sitten siihen kysymykseen, että onko ko. paikat tarkoituksen mukaisia hoitopaikkoja dementoituneille... (tiedän kyllä, että omaisilla ei tässä asiassa ole valinnanvaraa).

        Itse työskentelen dementia-osastolla, joten samaan ongelmaan olen törmännyt työssäni.

        Sehän tässä kaikkein omituisinta on, että tämä tapahtuu varta vasten dementoituvia varten varatulla osastolla. Tosin tuo hurja lääkelista tuli lyhyen (pari päivää) sairaalajakson jälkeen, sitä ennen ei edes kysytty kun annettiin työrauha osastolle. Kotihoidossa kyllä paimennettiin sitä, että ei kunto intervallijaksolla heikkene.
        Ja ihan samat ne käytöshäiriöt kotonakin oli, ja siellä niistä oli vielä enemmän taloudellista vahinkoa ja mieliharmia kuin laitoksessa.


    • oikeassa

      Olet oikeassa, että ylilääkitty asiakas vie paljon enemmän aikaa kun joutuu kaikki tekemään puolesta.

      Kuitenkin haluaisin sanoa muutaman faktan:

      1.Lääkkeet määrää lääkäri, tarvittaessa lääkkeet saa hoitaja antaa, mutta niihinkin on lääkärin tarkat ohjeet.

      2. Tuskainen ja levoton asiakas on tietenkin hankala hoidettava, mutta kyllä tärkein lähtökohta asiaan on asiakkaan OMA olotila. Ei kenelläkään ole hyvä olla jos olo on tuskainen!

      3. Dementoivan sairauden eteneminen tapahtuu yleensä sykäyksittäin. Saattaa olla pitkiäkin aikoja, ettei mitään muutosta tapahdu ja sitten tila voi muuttua aivan romahdusmaisesti. Oli asiakas sitten kotona tai laitoksessa.

      4.Toki levottomuutta voi olla laitoksessa enemmän, koska sielä ei ole koskaan mahdollisuutta hoitaa vain yhtä asukasta, vaan yhdellä hoitajalla on useita hoidettavia, joiden on saatava tasapuolista huomiota ja hoitoa. Kotona tilanne on hiukan eri kuin ei ole kuin yksi dementoitunut kerrallaan hoidettavana. Kuitenkin omaishoitajan kouluttamattomuus voi olla yksi asiaa heikentävä asia.
      Valitettavan usein autetaan avuttomaksi, luullen että tekee hyvän työn kun tekee kaiken puolesta.

      5.,6.,jne,jne asioita olisi paljon, mutta ei niin pitkää tekstiä jaksa kukaan lukea!

      • Elma

        Tiedänhän minä, kuinka tuskainen ja levotonhän oli ja tautikin eteni. Oli välillä sairaalassakin. Silti kotiin palataessa oli täsmälleen samat lääkkeet kuin sairaalaan mennessä. Nyt laitoshoidossa tyyli on täysin toinen.
        Esitän kysymyksen toisin päin: miksi kotihoidossa oleva tuskainen ja levoton ei saanut riittävää lääkitystä?
        Jos olisi saanut, kotihoitoa olisi voitu jatkaa ehkä pitempään.


      • kysyä
        Elma kirjoitti:

        Tiedänhän minä, kuinka tuskainen ja levotonhän oli ja tautikin eteni. Oli välillä sairaalassakin. Silti kotiin palataessa oli täsmälleen samat lääkkeet kuin sairaalaan mennessä. Nyt laitoshoidossa tyyli on täysin toinen.
        Esitän kysymyksen toisin päin: miksi kotihoidossa oleva tuskainen ja levoton ei saanut riittävää lääkitystä?
        Jos olisi saanut, kotihoitoa olisi voitu jatkaa ehkä pitempään.

        varmaankin läheisetäsi hoitaneelta lääkäriltä...


    • esittää vastausta

      kun ei lähemmin tunne tapausta, mutta jos ajatellaan esimerkiksi yötä laitoksessa: potilaita paljon ja pahimmillaan yksi yökkö. Jos siellä tämä yksi potilas vaeltaa levottomasti kokoajan, ei pysy huoneessa, on kenties äänekäs ja herättelee käytöksellään muutkin potilaat. Tässä tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa: hoitaja on ko potilaan vierellä kokoajan, jolloin kaikki muut potilaat ovat "oman onnensa nojassa", ilman hoitoa (vaipanvaihtoa, wc-käyntiä tai mitään muutakaan). Tai toinen vaihtoehto on yrittää lääkityksen avulla rauhoittaa potilasta yöaikaan nukkumaan. Todennäköisesti lääkitään...
      En sitä kiellä, etteikö kotiin olisi pitänyt lääkettä antaa, tottakai olisi. Sitä en taas ymmärrä miksi sitä et saanut.

      • edelliseen

        tekstiini, että rauhoittavien käytölle on kyllä oltava perusteet. Hurjaa on jos monta rauhoittavaa menee päälekkäin!


    • Poika.

      85-vuotias dementoitunut äitini asui viime vuodet kotonaan niin, että hänellä kävi kotiavustaja 4 kertaa vuorokaudessa, lääkitykset, ruokailut, pesemiset yms. hoituivat.
      Itse ihmettelin lääkearsenaalia, ja miten tokkurainen aina oli. Ajattelin sukulaisille ääneen kritisoiden suurta sekalaista lääkemäärää. Heidän kanta oli, että määrätty mikä määrätty.
      Tokkuraisuus lisääntyi, ja joutui sairaalaan tajunnan menetysten takia.
      Siellä hoitanut lääkäri leikkasi heti lääkityksen puoleen, ja äiti kotiuduttuaan alkoi piristymään. Moninaisten syiden takia on nyt TK:ssa, mutta edelleen supistetulla lääkityksellä kotihoitoon verrattuna, ja henkisesti pirteämpi, kuin ennen.
      Että menee se näinkin, nähtävästi siitä riippuen, kuka lääkäri potilastietoja tutkii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe