MAHA PILAA ELÄMÄN

ei jaksa enää

Kärsin stressi/jännitysvatsasta sekä ärtyvästä suolesta.

Ainoastaan vatsa vaivainen voi ymmärtää kuinka paljon vatsa voi hallita elämää.

Jotkut sanoo, että eihän ne ole kuin vatsavaivoja! Ja onhan sitä paljon pahempiakin juttuja ihmisillä esim. syöpä. Ei se paljon lohduta.. Välillä tuntuu, että syöpäkin olisi parempi vaihtoehto.. Siitä joko paranisi tai siiten siihen kuolisi. Vatsa vaivaa päivästä toiseen, vuodesta toiseen..

En tiedä mitä uskallan syödä kun kaikki tekee tukalan olon vatsaan ja suoleen. Mitkään hedelmät ei sovi. Alkoholia ei voi kuvitellakaan ottavansa. Ei ruisleipää, ei mitään jugurtteja..
Vähänkin rasvaisesta ruuasta vatsa on HETI sekaisin.

Usein on niin huono-olla, että olen vain kotona kun ei pysty lähtemään minnekään. Olen kateellinen ihmisille jotka pystyvät lähtemään esim. lenkille milloin tahtovat. Itse en uskalla suunnitella/luvata mitään ystäville kun en tiedä missä kunnossa vatsa on.

Ja olen vasta 27 -vuotias..

Tästä tuli kunnon valitusvirsi, mutta vähän helpotti :)

19

6781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreidl

      Itselläni oli tuommoista vuosia. Sitten tutkimuksissa ollessani (molemmat tähystykset yms) fiksu lääkäri antoi muutamia ohjeita, joita noudattamalla olen päässyt vatsani kanssa sinuiksi.Lisäsin itse kokemusperäisesti muutaman lisäohjeen listaan.
      Tässäpä niitä:
      hiivaa sisältävät tuotteet pois, kahvia vain pari kertaa viikossa, ei raakoja vihanneksia eikä hedelmiä (banaani sopii),vältä käristettyjä ja kovin rasvaisia ruokia, vältä kaali- ja herneruokia, vältä suklaata ja makeisia, vältä maitotuotteita, käytä alkoholia vain vähän. Aloita Vi-Siblin -kuuri (kuituvalmiste, ilman reseptiä) ja ota sitä kaksi annosmitallista iltaisin. Aloita aamusikaurapuurolla ja mustikkasopalla ja lasillisella vettä.
      Minulle tuo on toiminut melko hyvin. Kokeile! Ei vähennä elämisen laatua, mutta voi kyllä sitä lisätä.

    • Dreidlin kokemukset ovat varmaan aivan hyviä ja kokeilun arvoisia. Lisäisin kokeiluvalikkoa ehkä hieman toisesta näkökulmasta. Hermot yleensä ja erikoisesti vatsahermot tarvitsevat huoltonsa meillä kaikilla. Siihen sopivia ruoka-aineita on alla mainitut. Merkkasin niihin mukaan kuinka paljon olisi tarvittava annos. Yksi kohde riittää tai voi ottaa vähemmän useaa lajia. Piparminttu ja valkosipuli vain joukon jatkona, kaikille se ei sovi, eikä mainittu määrä riitä:
      1-2 suurehkoa raakaa punasipulia/vk tai useampia pieniä, graavia siikaa tai kypsennettynä 1 siika/ 2 vk, vähän valkosipulia, 1-2 banaania /pv, piparminttutee kerran viikossa, kuusenkerkkäsiirappi, 2 raakaa retikkaa/ vk, ohraa, mesimarjoja. Laadun pitäisi olla mahdollisimman luonnollista.
      Kuten dreidl suositteli, vältä kaakaota ja siitä tehtyä suklaata. Ja kuten itse koit, hedelmiä ei suomalaisen pidä syödä paljoa. Samoin on hyvä olla varovainen rikki- ja rasvapitoisten ruokien kanssa, ellet halua tehostaa niiden sulatusta ylimääräisellä suolahapolla, mikä voisi olla aivan hyvä asia, sillä veikkaisin, että tiehyesi maksasta vatsalaukkuun ei ole ihan avoin. Rikkipitoisia ovat mm. muut sipulit kuin punasipuli, retikat, retiisit, mustikka vaatii sulaakseen suolahappoa, mustat viinimarjat, luumut, kiinankaalissa paljon, hirssi, ruis, riisi, parsa, parsakaali, lehtikaali, kananmunat. Taputtele itseäsi oikean puolen kylkeen kainalon ja kylkiluitten alareunan puoliväliin.
      Monet ovat todenneet kaurapuuron itselleen sopivaksi. Ohjajauhopuuro on minun vaihtoehtoni sille. Päälle vaikkapa morttelissa hienonnettua maustepippuria, banaanisiivuja, luomujogurttia ja jotain metsämarjaa. Aamuleivos on valmis. Hyvä päivä voi alkaa.

      • Koska edellinen kirjoitus on saavuttanut niin monta lukijaa, siihen voi antaa pienen täydennyksen.
        Tämä hermojensa ravitseminen sopivalla ruoalla on nykyään tietoisuuskysymys. Ei se tapahdu luonnostaan. Voivatko mainitut elintarvikkeet antaa lahjansa ihmiselle vai eivätkö, riippuu paljolti miten ihminen on maatansa käsitellyt. Terveys lähtee tai on lähtemättä pellolta. Niin köyhää ihmistä ei pitäisi olla, että hän joutuisi tyytymään tehoviljeltyihin elintarvikkeisiin. Ne käyvät hyvin kalliiksi.
        Jos hermojaan ei ravitse, niin oireina voi olla yleistä väsymystä tai innottomuutta, muistinmenetystä, ylijännittyneisyyttä ja kyvyttömyyttä rentoutumiseen. Kuinka paljon Suomessa onkaan tällaisista oireista kärsiviä mielialalääkkeitä syöviä (n. 500 milj. euroa/vuodessa) tai dementikkoja. Kyse ei ole pelkästään yksilön terveydestä vaan suorastaan kansantaloudesta.
        Suositeltaviin ruoka-aineisiin kuuluu mainittujen lisäksi vähintään luomulaatuinen kokovilja, jolla suomalaiset ovat kestäneet vaikeatkin ajat sekä kellanpunaiset kirsikat.
        Jos sopivat ruoka-aineet eivät tunnu auttavan, silloin kyse on sappivaivasta, joka estää hermoja huoltavan elintoiminnon. Se pitäisi panna kuntoon.
        Tämän tason tutkimukseen ei nykylääketiede itse luomiensa rajoitustensa vuoksi kykene. Siihen kykeni parantaja Nestor Blomkvist erikoislaatuisten kykyjensä ansiosta.


    • myös..

      Itsellä vähän samansuuntaisia oireita n. 9 vuotta. Ei ehkä maha niin sekaisin mutta kaikki oikeastaan närästi, aivan sama mitä suuhun laittoi, niin tuntui että valtava korvennus. Itsellä ikää 26..

      Sitten joltain samantyyliseltä palstalta löysin avun.. aloe vera juoma. En itsekkään meinannut uskoa tuota mutta omalla kohdalla toimi tosi hyvin. Tosin jos oikein "rankasee" mahaparkaa niin tuokaan ei auta.. ;) mutta ne on niitä harvoja kertoja sitten.

    • tyttönen85

      Olen nyt 20-vuotias. Mahavaivat alkoivat yhtäkkiä, ku menin yhdeksännelle luokalle. Koulussa oli tosi hankala olla. Tuli paljon poissaoloja. Ammattikoulua kävin vuoden verran. Sitten oli pakko lopettaa.
      Vain avomieheni tietää näistä vatsaongelmista. Sukulaisetkin varmaan ihmettelee, kun en koskaan käy kylässä. Pelkään, että vatsani alkaa oireilemaan. Vatsa ei koskaan tunnu normaalilta.Lääkäriin en ole saanut itseäni raahattua. Jos on jokun pakollinen meno, jännitän, en niinkään sosiaalista tilannetta tai muuta, vaan vatsaani. Olisi niin ihanaa viettää normaalia elämää: käydä kampaajalla, kosmetologilla, kyläilemässä jne. Aikamoinen ongelma tässä on myös se, että en ole saanut ammattia/toimeentuloa hankittua.

      • hiljanen nuori

        mulla on sama juttu...maha määrää elämää=(oon hyvin nuori vasta 14....mahaongelmat alko mullakin yhtäkkiä. ja sitten tuli kanssa koulusta paljon poissaoloja, lopulta en enää kestäny vaan masennuin ja mulla on nyt masennuslääkkeitä ja käyn terapiassa..pääsin onneksi kotiopetukseen.huoh. ja just niinku nimimerkki, ei jaksa enää sano: vain mahavaivainen voi tietää miltä tuntuu elää ongelma mahan kanssa. lääkäri sano et ärtynyt paksusuoli on luonteenpiirre :o
        mut on tutkittu monesti eikä mitään intoleransseja keliakiaa tai vastaavaa löytyny...>;( ja tuntuu just siltä kuin varmaa monesta muustaki, että haluis että on syöpä tai joku ni pääsis vaivoista eroon kunnon lääkityksellä tai leikkauksessa...
        Ja ku vielä jännittää joskus ku tietää millon se maha alkaa "reistaa" ni ei oo todellakaan kivaa. jos esim kylään tulee sukulaisia ni mietin vaan tätä mahaani...ei sitä voi olla miettimättä!!!vaika lääkäri niin sanokin että älä mieti sitä!!! hah helppohan sen oli sanoa :( todellakin ois kiva viettää normaalia elämää: käydä kavereiden kanssa kaupungilla, yökylässä tai muutenkin kylässä sukulaisilla...kavereihinkin oon menettäny melkeen kokonaan suhteet kun pitää aina melkeen kieltäytyä Voitko olla tänään ?kysymykseen....:(lääkäri mainitsi tokana käyntikertana ärtyneestä paksusuolesta ja seuraavalla kerralla siitä ei puhuttu mitää. kahta lääkettäkin kokeilin mutta ei auttanu...jotain terveellistä ruokavaliota oon kannsa kokeillu vaikka syön melkeen terveellisesti...pitäs vaan jättää karkit pois... Ja nyt pitää taas raahautua lääkäriin vaikka ei siellä enään mitään mun mahasta puhuta vaan pikemminkin koulunkäynnistä :O outoja noi lääkärit...oon alkanu taas masentua tän asian takia...:( voimia kaikille vatsa ongelmista kärsiville.


      • Anonyymi
        hiljanen nuori kirjoitti:

        mulla on sama juttu...maha määrää elämää=(oon hyvin nuori vasta 14....mahaongelmat alko mullakin yhtäkkiä. ja sitten tuli kanssa koulusta paljon poissaoloja, lopulta en enää kestäny vaan masennuin ja mulla on nyt masennuslääkkeitä ja käyn terapiassa..pääsin onneksi kotiopetukseen.huoh. ja just niinku nimimerkki, ei jaksa enää sano: vain mahavaivainen voi tietää miltä tuntuu elää ongelma mahan kanssa. lääkäri sano et ärtynyt paksusuoli on luonteenpiirre :o
        mut on tutkittu monesti eikä mitään intoleransseja keliakiaa tai vastaavaa löytyny...>;( ja tuntuu just siltä kuin varmaa monesta muustaki, että haluis että on syöpä tai joku ni pääsis vaivoista eroon kunnon lääkityksellä tai leikkauksessa...
        Ja ku vielä jännittää joskus ku tietää millon se maha alkaa "reistaa" ni ei oo todellakaan kivaa. jos esim kylään tulee sukulaisia ni mietin vaan tätä mahaani...ei sitä voi olla miettimättä!!!vaika lääkäri niin sanokin että älä mieti sitä!!! hah helppohan sen oli sanoa :( todellakin ois kiva viettää normaalia elämää: käydä kavereiden kanssa kaupungilla, yökylässä tai muutenkin kylässä sukulaisilla...kavereihinkin oon menettäny melkeen kokonaan suhteet kun pitää aina melkeen kieltäytyä Voitko olla tänään ?kysymykseen....:(lääkäri mainitsi tokana käyntikertana ärtyneestä paksusuolesta ja seuraavalla kerralla siitä ei puhuttu mitää. kahta lääkettäkin kokeilin mutta ei auttanu...jotain terveellistä ruokavaliota oon kannsa kokeillu vaikka syön melkeen terveellisesti...pitäs vaan jättää karkit pois... Ja nyt pitää taas raahautua lääkäriin vaikka ei siellä enään mitään mun mahasta puhuta vaan pikemminkin koulunkäynnistä :O outoja noi lääkärit...oon alkanu taas masentua tän asian takia...:( voimia kaikille vatsa ongelmista kärsiville.

        Oon 36v mies ja mulla alkoi 2017 nää kauheet ihme vatsa oireet mitkä samat varmaan kun kaikilla paitsi ite on sama mitä syön oon kokeillu suht kaiken mitä voi vi-diblin pahensi tuli vaan järkyttävä turvotus..64 kertaa käyny tutkimuksissa viimeisen 1.5v aikana kun laskee kaikki verikokeet ja paskanäytteet ja tähyt ja gammakamerat ja kapseli kamerat jne...paino laskenu 94kg sta n. 70kg ja elimistö syö tyyliin itseensä ja kauaa ei mee ellei vika löydy niin meikä menee nuorena hautaan...tai no nuorena ja nuorena..mul suurin mysteeri on ripuli tai löysä sementtimäinen uloste mis välil veristä limaa...ulosteessa verta.ja tähystävältä lääkäriltä kysyin sen aikana et näyttääkö et ois crohnin tauti tai se ympäripyöreä ibs vai ibd ni ei kuulemma.sanon vaan suomen tai voin sanoa että tän forssan Seudun hoitamiset ei mee ihan oikein et joutuu hämeenlinnas käymään kun meidän sairaalas ei osata ku laastari laittaa tyylii..eikä pääse tosta vaan edes tutkimuksiin..se mul on outoo et ei mitään suolesta löydy..et toi on just et tuntuu et kukaan ei ymmärrä edes omat sukulaiset kun ei voi tosiaa kukaa muu tietää ku kellä näät oireet on!helvetti maan päällä kun käy päähän kerran noin, 90prossaa serotoniinista muodostuu suolistossa käsittääkseni mitä oon tutkinu asiaa, ellen si ihan väärin muista..suolisto on meidän toiset aivot...tosiaa kauhee lukee et teillä jollain on tosi nuorena jo et voimia teille ja toivottavasti löytyis joskus näihin kunnon hoidot...ja suoraan sanottuna luonnon lääkkeet!auttaa ja varmasti...mut suomen lait on mitä on....puhun siis edes lääkekannabiksen täyttä laillistamista et vatsavaivaiset sais helpotusta ja aikas paljon...mut ei ni ei...voimii kaikil!💯🔊🎶🎶🧡🇫🇮


    • Miimuxi

      Voin vain kuvitella miten hankalaa. Toivottavasti joku hoito tuohon löytyy. Itsellä ei ole (varmaankaan) ärtyvää paksusuolta mut ongelma on se että heti kun stressaan vähänkin, niin maha paisuu! Siis tulee aivan täyteen ilmaa. Ja kun muutenkin satun olemaan hieman omenavartaloinen, niin näyttää se absurdilta kun muu kroppa on laihanlainen ja vatsa pönköttää kuin oikeasti olisi 6.kuulla. Olen mitannut vatsanympäryksen näiden "kohtausten" aikana ja silloin se on yli 10 senttiä enemmän kuin normaalisti! Ja tietenkin juuri silloin kun pitäisi näyttää hyvältä (esim. juhlimaan mennessä) vatsa paisuu koska stressaan sitä jo valmiiksi, että se varmaan paisuu... ;)

      Ummetuskin vaivaa jatkuvasti, onneksi siihen on lääkkeet olemassa. Vatsan turvotukseen olen alkanut syödä "vauvojen" cuplatonia, apteekista. Tehoaa kivasti. etenki psyykkinen vaikutus on hyvä, kun sitä pitää jatkuvasti mukana käsilaukussa... ;)

      tsemiä kaikille vatsasta kärsiville...

    • ajan kans,.,.
      • vielä-.,

        ja sen Basic Bio plussan otan aamulla, aamupalan yhteydessä. Vaikka en ole allerginen millekkään, olin ennen semmonen ruikuliperse, että työhommistakaan ei tahtonut tulla mitään. Ensin löysin tuon bio plussan, ja sitten toivoin synttärilahjaksi sellaisen setin, jolla voi valmistaa itse semmoista jogurttia, jossa on paljon erilaisia maitohappo bakteereita. Ja ei ole tarvinnu katua toivomusta. Välillä saa kyllä kuulla vinoilua kavereilta, mies kun olen, monenlaista lempinimeä saa kuulla. Mutta mikä parasta, vatsani voi paljon paremmin. Kestän jopa alkoholiakin nykyään vähän, ja pari kertaa olen testannut grilliruoan syömistä, mutta ei enää mene vatsa löysälle, mut ilmavaivoja tulee. Tuotteita olen käyttänyt yli 3 vuotta, ja parempia odotellessa pitänee koittaa pärjätä näillä. Ainoat joista olen saanut apua. Kandee kokeilla, jos pian auttais, vaikka sillä Basic Bio Plussalla. Maksaa reilu 60e pussi,(774g) ja riittää kyllä 4-6 vkoa. Onko kotikaupungissasi Wellness jälleenmyyjää, tai shoppia, josta voisit ostaa? Löytyy myös netistä, mutta osoitetta en saanu/osannu sulle linkittää.


    • Itku..

      Itselläni aivan sama vaiva ja nyt tälläkin hetkellä on niin paha ja kipeä olla, että haluaisin olla vain peiton alla. Vatsa on niin turvoksissa ja ilmaa täynnä, suoli ei toimi. Nälkä ei ole yhtään ja parempi kun ei syö, mutta joskushan ihmisen on syötävä. En edes tiedä mitä syön kun kaikki on kiellettyä.
      Tiedän tarkalleen miltä sinusta tuntuu, kun aina temppuileva maha vie elämänilon!

      • ongelmainen

        tiedän hyvin mistä puhut..itselläni ollut näitä oireita muutaman vuoden ajan. Tenttiaamuina maha on ihan sekaisin ja tuntuu että se alkaa just kurnimaan kun on hiljaista..siksi kammoan kaikkia hiljaisia tilanteita...alan heti jännittämään vatsalla ja se kerääntyy täyteen ilmaan. Maha myös paisuu päivittäin millon mistäkin..olen myös huomannut että rasvainen ruoka ja alkoholi aiheuttaa oireita,lisäksi karkit ja hiivaa sisältävät tuotteet..on vain niin vaikea olla syömättä kaikkea hyvää. Kotioloissa maha on yleensä ok, joskus ummetusta jne..mutta heti sosiaalisissa paikoissa tulee kauheita ongelmia..en tosiaan jaksa tätä enää päivästä toiseen..tuntuu ettei voi syödä mitään


    • täällä

      Mullakin on sama juttu, mutta se johtuu stressistä ja ahdistuksesta. Ja stressi lisääntyy jos on vatsa on kipeä, eli kamala noidankehä.

    • Ei minullekaan

      http://ehp.niehs.nih.gov/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html

      Tuolta löytyy tutkittua tietoa ja pätkä siitä tässä:

      "Other experimental data.
      Because it can induce acute inflammation, carrageenan has been widely used in experimental models of inflammation to assess activity of anti-inflammatory drugs and to study mediators of inflammation (4,61,106,119,120).

      Injected into an experimental site, such as the plantar surface of a rat's paw, pleural cavity, or subcutaneous air bleb, carrageenan induces an inflammatory response, with edema, migration of inflammatory cells, predominantly polymorphonuclear leukocytes, and possibly granuloma formation (61,120)."

      Mites niitä muita patentoitavia juttuja testattaiskaan, jos ei saatais ensin aiheutettua koe-eläimille jotain tautia ja tässä tapauksessa - mun käsittääkseni - se saadaan aikaan juuri karrageenilla, mikä taas on se E407 sallituissa lisäaineissa. Vai ymmärsinkö väärin? Joku vois kääntää tuon koko artikkelin, 12 sivua tuolta yhdistyksen lehteen. On se sen verran tärkeä seikka ainakin VERIRIPULISTA kärsiville.

      Monissa suklaissa sitä on, mutta Pandan tuotteissa ei ole. esim Tumma minttutäytesuklaa ja Fever.

      Monissa ruisleivissä sitä on ja karjalanpiirakoissa ym leivonnaisissa, mutta esimerkiksi Uotilan leipomon maalaislimpussa ei ole.

      Monissa margariineissä sekä kevytvalmisteissa on, mutta oikeassa voissa ei ole.

      Melkein kaikissa kermoissa on, mutta ainakaan luomukermassa ei ole.

      Jogurteissa... täyslihaleikkeleissä - paisti luomumeetwurstissa ja täytyy vaan lukea tuoteselosteet ja ---kuka nyt SAMMALTA muuten söisikään, mut kun kohta ei edes rahalla saa kunnollista ruokaa:-(

      Jäätelöistä olen löytänyt vain Mövenpick-jäätelöt, joissa ei ole tuota irlanninsammalta, siis E407 on pakko merkitä tuoteselosteeseen.

      Ja hajusteissa sitä käytetään myös... käytätkö esim huonetuoksuja? Linkin takana oleva tutkimus kannattaa tulostaa, sillä se on TUTKIMUS.

    • 3464576

      Voin sanoa lohdutukseksi että tämä näyttää olevan aika yleinen vaiva, siitä ei vaan aina puhuta. Mullakin vatsa on ottanut elämästä yliotteen ja pilaa oikeestaan mun sos.elämän..se on aina mielessä:( ja vaikka on aikoja että vatsa olisikin aika ok, pelko aina mielessä että nyt menee vatsa sekasin jne. ja sitten kun se on niin noloa :(

    • Mummeli50+++

      on vatsa ollut mullakin koko ikäni ajan ja nyt olen yli 50. Sappivaivat nuorena ja todella ylivilkas suolen toiminta. Ei se ollut silloin naurun asia, kun jotain pisti suuhun, niin melkein samantien tuli suolesta ulos. Kun oltiin jossain reissulla, muut katseli nähtävyyksiä ja minä etsin katseella lähintä vessaa. Siinä oli elämän rajoitusta kerrakseen.Raakaraasteet ei sovi, appelsiini, piimä ja moni muu vähän käytettynä sopii. Olin kuntoutuksessa vuosia sitten ja sielläkin sain hypätä pytyllä joka suupalan jälkeen. Hoitaja sanoi; teen sulle vyöhyketerapian, kun suolen toiminta on häiriintynyt. Kolme kertaa se tehtiin, ei siitä paljon apua ollut. Nyt olen muutaman vuoden joutunut käyttämään kolestrolia alentavaa lääkettä ja se on tehnyt vatsasta normaalin, joskus vähän ummetustakin, mutta ohimenevästi. Kyllä tällainen vaiva on aivan hirveä, todallakin normaalia elämää rajoittava. Paljon meitä vaivaisia näkyy olevan, että hyvin yleistä tämä vaiva onkin.

    • Jonne57

      Itselläni ei ainakaan ruokavalio vaikuta vatsan käyttäytymiseen. suorittaminen, kiire ja stressi ovat itselläni ne ongelmatekijät

    • Anonyymi

      Vatsa toimii aina samaan aikaan aamuisin 9.30-10.00,muina aikoina ei toimi tai tulee varpusparvena 13.00.Vaipat on varmuuden varalta,ei ole tullut läpi housuun toistaiseksi...Itsehoitona 1 Visiblin aamulla ja 1 Visiblin 2 Pegorionia illalla ... Päivä-aikaan tulee yleensä vaan papanoita. Kusettaa usein.Lääkäriin en mene, todettu sama,joka tiedetään jo ärtynyt suoli,divertikuloosi,ummetus. Vatsa tähystetty 2006/2008,Ruokatorvi&Paksusuoli Malmilla Ultrattu 2011 Laaksossa ...Divertikkelit löytyi Malmin tähystyksessä ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe