Alle ½ vuoden ikäistä ei saa istuttaa

Etsijä

Neuvolasta varoitettiin, ettei saa alle ½ vuoden ikäistä vauvaa istuttaa, koska selkä ei kestä, voi tulla skoliooseja ym.

Kysyimme neuvoja kun mietimme milloin saa istua.

16

31798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • istutaan

      Kävimme pari viikkoa sitten 5 kk:n neuvolassa. Siellä sanottiin, että voi alkaa poitsun antaa olla pikku hetkiä syöttötuolissa saman tien. Poikamme on kyllä kammennut itseään istuvampaan asentoon noin 1 1/2 kuukautta. Yksilöllistähän tuokin varmasti on. Meille sanottiin myös, että istuttaminen - siis että lapsi laitetaan lattialle ja tuetaan tyynyin ympäriltä - tuollaisessa muodossa ei ole hyväksi. Jos lapsi osoittaa tahtoa, että istuisi, sylissä saa rauhassa antaa jumppailla. Siten meillä mentiin kuukauden päivät, ja sit tosiaan pari viikkoa sitten sanottiin, että tuoliin vaan. Eihän poitsu siinä kauan jaksa, mutta on pienessä ajassa jo kehitystäkin tapahtunut.

      • se on

        vähän yksilöllistä. Keskimäärin puoli vuotiaana voi laittaa istumaan. Mutta toiset vauvat jaksavat jo aikaisemminkin. Mutta jos neuvolasta on katsottu teidän vauva, ja sanottu, että ei vielä, niin ilmeisesti teidän vauvan lihakset ei vielä ole tarpeeksi kehittyneet. Tosiaan vauvalle voi tulla vaivoja, jos istuttaa väkisin liian aikaisin. Vauvan pitää itse yrittää istumaan ja jaksaa pitää hetki siinä itseään. Puoli istuvaan asentoon voit tukea.


      • Anonyymi
        se on kirjoitti:

        vähän yksilöllistä. Keskimäärin puoli vuotiaana voi laittaa istumaan. Mutta toiset vauvat jaksavat jo aikaisemminkin. Mutta jos neuvolasta on katsottu teidän vauva, ja sanottu, että ei vielä, niin ilmeisesti teidän vauvan lihakset ei vielä ole tarpeeksi kehittyneet. Tosiaan vauvalle voi tulla vaivoja, jos istuttaa väkisin liian aikaisin. Vauvan pitää itse yrittää istumaan ja jaksaa pitää hetki siinä itseään. Puoli istuvaan asentoon voit tukea.

        Itsellä kolme lasta , kaikkia on istutettu jo ennen puolta vuotta , ovat tänään aikuisten lasten vanhempia itse, ja kellään ei ole mitään selkävaurioita tullut .


    • Miina

      Lapset kehittyvät nykyään nopeammin kuin ennen. Monet lapset nousevat itse istumaan jo 4-5:n kuukauden iässä. Minkäs sille sitten teet. Meidän perheessä nuorimmainen käveli jo 7:n kuukauden ikäisenä.

      • sehän

        on hyvä sitten. Jos lapsi itse nousee istumaan, niin voi vapaasti antaa istua. Eri asia niillä lapsilla, jotka ei itse nouse istumaan, niitä ei pitäisi silloin laittaa istumaan. Kaikki lapset eivät ole yhtä nopeita kehityksessään, kuin teidän lapset.


      • Miina
        sehän kirjoitti:

        on hyvä sitten. Jos lapsi itse nousee istumaan, niin voi vapaasti antaa istua. Eri asia niillä lapsilla, jotka ei itse nouse istumaan, niitä ei pitäisi silloin laittaa istumaan. Kaikki lapset eivät ole yhtä nopeita kehityksessään, kuin teidän lapset.

        ennenkuin se itse nousee istuma-asentoon. Kyllä lapsi itse nousee aikanaan istumaan. Eri lapset tietysti eri ikäisinä.


      • m&m
        Miina kirjoitti:

        ennenkuin se itse nousee istuma-asentoon. Kyllä lapsi itse nousee aikanaan istumaan. Eri lapset tietysti eri ikäisinä.

        Jos emme olisi "istuttaneet" esikoistamme ennen kuin hän nousi itse istumaan, olisi hän maannut koko ensimmäisen elinvuotensa. Hienosti alkoi kuitenkin istua tuetta 7kk.


      • Anonyymi

        Ihan niin riippuu lapsesta , meillä vanhin käveli jo kahdeksan kuukauden ikäisenä , joten vauvoillekin on oma tahtonsa näissä asioissa . Istumaan tahtovat riippuen siitä miten kehittyneitä ovat.


    • maam

      tyttö istuisi aina vaan. Ikää nyt vajaa 5kk. siis lähinnä sylissä.. Jos yrittää pitää "vauva-asennossa" sylissä saa varmasti itkun aikaiseksi. Ollaan kokeiltu myös syöttötuolia ja osaa hienosti! Ei tosin pitkää aikaa! Sanotaan myös ettei saa seisottaa. Vaan kun laittaa seisomaan seistä jäpittää vaikka tunnin. Ja mieletön tasapaino, ei tarvi kun vähän sormesta tukea!!

      • Anonyymi

        Mielestäni monet jutut neuvolassa on vanhan aikaisia , kyllä jokainen vanhempi näkee oman vauvansa kehityksen , ei kai vauvaa tartte makuutta jos hän itse haluaa olla istuma asennossa


    • Etsijä

      Empä uskaltais istuttaa, vaikka selkälihakset olisivatkin sen verran vahvat, että kykenee istumaan, kun ei ole lääketieteellistä faktaa miten selkäranka kestää. Siitä voi tulla äkkiä elinikäinen haitta lapselle.

    • Tiina1

      vaikka onkin aina ihanaa, kun vauva oppii uutta. Mielestäni on kuitenkin tärkeimpiä juttuja oppia lukemaan omaa vauvaa hyvin ja muistaa, että mihinkään ei ole kiire. Vauvan pitää antaa rauhassa olla ja tuumata, että jokohan olisi aika seuraavalle "tempulle":)

      Viimeistään silloin, kun vauva itse nousee istumaan, voi antaa istua rauhassa. Miksi pitäisikän aikaisemmin? Sama seisomisessa ja kävelyssä. Miksi pitäisi harjoituttaa taidoissa, jotka ihan varmasti normaali lapsella tulee, kun aika on kypsä.

      Kannattaa mieluummin panostaa sylissä pitämiseen, vauvalle puhumiseen ja laulamiseen sekä mukavan musiikin kuuntelemiseen - ja toisaalta vauvan pitää saada olla ihan rauhassakin tekemässä löytöretkiä itseensä ja turvalliseen lähiympäristöön.

    • mamma vaan

      Ei minkään ikäistä saa "istuttaa", vasta kun vauva osaa ja haluaa nousta itse istumaan, on oikea aika. Eli joskun puolen vuoden tienoilla.

      Vauvan pitää saada istua/olla istumatta oman halunsa mukaan. Se on ainoa mittari.

    • MAMA---82

      Kuulin myös, että jos tyttöä laittaa istumaan liian aikaisin..voi kohtu jotenkin kääntyä niin että aikuisena voi olla ongelmia vauvan saannissa. En tiedä voiko edes olla totta, mutta ei koskaan voi olla liian varovainen.

      • Anonyymi

        Kiitos MAMA 82 päivän hörönauruista. 👍


      • Anonyymi

        Osaatko ajatella omin aivoin? Tuosta väitteestä voi jo sanoa "pöyristyttävä"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2484
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      288
      2145
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      89
      2067
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1781
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1691
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      110
      1271
    Aihe