Jos käy rutiinitarkastuksessa gynekologilla ja on raskauden alkuvaiheessa, huomaako gynekologi sen?
Tyhmä kysymys, mutta haluan tietää vastauksen.
Voiko gynekologi tietää?
7
9207
Vastaukset
- ?????
Sisätutkimuksen tekevä gynekologi voi tuntea raskauden aiheutamat muutokset kohdussa n. toisen raskauskuukauden alussa.
- Sanna
Tarkoitin juuri tuota alkuvaihetta, siis paria ensimmäistä kuukautta.
Gynekologi voi siis tuntea muutokset, mutta jos asiakas sanoo ettei ole raskaana niin ei kiinnitä muutoksiin huomiota? - KosminenAurinko
Sanna kirjoitti:
Tarkoitin juuri tuota alkuvaihetta, siis paria ensimmäistä kuukautta.
Gynekologi voi siis tuntea muutokset, mutta jos asiakas sanoo ettei ole raskaana niin ei kiinnitä muutoksiin huomiota?sitä miksi gynekologi ei saisi tietää, että tutkittava on raskaana. Onhan se henkilökohtainen asia, mutta lääkärillä on aina vaitiolovelvollisuus! Ja uskon, että varmasti kiinnittää huomiota muutoksin, vaikka miten kieltäisi olevansa raskaana. Eri asia sitten miten kukakin gyne asiaan suhtautuu.
- Sanna
KosminenAurinko kirjoitti:
sitä miksi gynekologi ei saisi tietää, että tutkittava on raskaana. Onhan se henkilökohtainen asia, mutta lääkärillä on aina vaitiolovelvollisuus! Ja uskon, että varmasti kiinnittää huomiota muutoksin, vaikka miten kieltäisi olevansa raskaana. Eri asia sitten miten kukakin gyne asiaan suhtautuu.
Jos henkilö ei itse tiedä olevansa raskaana, niin voiko gynekologi huomata raskauden noin alkuvaiheessa? Se minua askarruttaa... :)
- KosminenAurinko
Sanna kirjoitti:
Jos henkilö ei itse tiedä olevansa raskaana, niin voiko gynekologi huomata raskauden noin alkuvaiheessa? Se minua askarruttaa... :)
oli siis kyse siitä jos ei tiedä olevansa raskaana. Uskoisin, että gyne kyllä huomaan muutokset. Ja hyvä gyne miettii kyllä sitten yhdessä asiakkaan kanssa mahdollisia syitä, saattaa varovasti kysellä olisiko se raskaus kuitenkin mahdollista. Luultavasti ohjaa sitten jatkotutkimuksiin. Tuokin huomaaminen varmasti riippuu siitä missä vaiheessa raskaus loppujen lopuksi on menossa.
- Ada
Sanna kirjoitti:
Esimerkiksi, jos sinulla on kysta(rakkulamainen kasvain. Monesti munasolu, joka on kerännyt kudosnestettä sisäänsä) kohdussa tai munasarjoissa saatta lääkäri epäillä myös raskautta. Molemmat tuntuvat sisätutkimuksessa suunnilleen samalta. Tietenkin raskaus erottuu myöhemmillä kuukausilla toisella tapaa.
Huomatessaan muutoksia kohdussa/munasarjoissa gyne yleensä ohjaa ensin raskaustestiin, jonka jälkeen voidaan rajata joko raskaus tai mahdollinen sairaus pois. - sirpa
Ada kirjoitti:
Esimerkiksi, jos sinulla on kysta(rakkulamainen kasvain. Monesti munasolu, joka on kerännyt kudosnestettä sisäänsä) kohdussa tai munasarjoissa saatta lääkäri epäillä myös raskautta. Molemmat tuntuvat sisätutkimuksessa suunnilleen samalta. Tietenkin raskaus erottuu myöhemmillä kuukausilla toisella tapaa.
Huomatessaan muutoksia kohdussa/munasarjoissa gyne yleensä ohjaa ensin raskaustestiin, jonka jälkeen voidaan rajata joko raskaus tai mahdollinen sairaus pois.raskaus aiheuttaa muutoksia 3-4vkon kuluttua hedelmöituksestä; ulkosynnyttimet pehmenevät, kohdunkaula pehmenee ja kohtu pyöristyy. kohta myös kohtu alkaa suureneen.
ja kuten joku kyseli, niin emättimen seinät, kohdunkaula ja häpyhuulet muuttuvat hieman sinipuneraviksi.Tätä sanotaan lividiteetiksi.
7-8vkon aikana ainakin voi todeta raskauden ultraäänellä, jonka sondi laitetaan emättimeen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375136- 823656
- 403062
- 613005
- 102956
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1431745- 181731