Melanooman oireet

,,,,

Olisi kiinnostavaa tietää, jos jollakin on ollut melanooma, että mistä huomasitte tai epäilitte, että teillä on sellainen.

Itselläni on alaselässä luomia ja pidemmän aikaa yhtä luomea kutittanut päivittäin. Luomi täyttää kaikki vaarallisen luomen merkit, muutamaa eri väriä, iso ja epätarkkarajainen. Nyt alaselkääni särkee, joka säteilee reiteen asti. Melanooma kun kaiketi voi tulla kohtaan, jossa ei luomea edes ole, joten miten sen melanooman voi oikein tunnistaa? Minkälaisiin testeihin sitä voisi päästä, että asia varmistuisi. Jos on paljon luomia, niin kaikkia ei voi poistaa, kun ei siitä jäisi ehjää ihoa juuri lainkaan jäljelle.

13

31127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomi pois!

      Varaa aika lääkäriin luomen poistoa varten. Luomi heti surutta pois, ja patologi tarkistaa luomen mikroskoopilla. Melanooman tunnistaa siis vasta patologi mikroskoopin avulla. Kaikki epäilyttävät luomet on poistettava välittömästi!

      T. Lääkäri

    • näyttämään

      sitä muuttunutta luomea ihotautilääkärille!
      Melanooma voi tulla ja tuleekin 50%:sti uuteen luomeen, 50% jo aiemmin olleeseen luomeeen.
      KAIKKI luomimuutokset pitää tutkia.
      Ihotautilääkäri näkee jo pelkästään katsomalla aika paljon, tuo muuttunut luomesi kyllä poistetaan ja lähetetään patologille, se on ihan 100% varma juttu.

      Melanooma voi tulla silmään, esim. kynsien alle jne.

      Mene nyt ihmeessä pikaisesti lääkäriin! Melanooma voidaan hoitaa, mutta se on suht ärhäkkä metastoitumaan.

      • ihotautilääkäriä.

        Kuka tahansa lääkäri voi luomen poistaa, vaikka heti tänään. Luomi menee sitten patologille sen jälkeen.

        Turha sotkea ihotautilääkäriä luiomnepostoon, ellei nyt ihan just heti satu saamaan aikaa ihotautilääkärille. Yleislääkäri kelpaa kyllä ihan yhtä hyvin. Päivystykseen ei kylläkään kannata mennä, koska päivystyksessä luomia ei poistella. Mutta jos yksityiselle soittaa, yleensä heti pääsee luomen poistoon, ja omalle lääkärille ensi viikon alusta.


      • nimenomaisessa
        ihotautilääkäriä. kirjoitti:

        Kuka tahansa lääkäri voi luomen poistaa, vaikka heti tänään. Luomi menee sitten patologille sen jälkeen.

        Turha sotkea ihotautilääkäriä luiomnepostoon, ellei nyt ihan just heti satu saamaan aikaa ihotautilääkärille. Yleislääkäri kelpaa kyllä ihan yhtä hyvin. Päivystykseen ei kylläkään kannata mennä, koska päivystyksessä luomia ei poistella. Mutta jos yksityiselle soittaa, yleensä heti pääsee luomen poistoon, ja omalle lääkärille ensi viikon alusta.

        tapauksessa on se ensimmäinen osoite, pääsee nopeammin, mutta jos on kovin paljon kehossa luomia ja on epävarma niiden laadusta, ihotautilääkäri on se oikea osoite.
        Ihotautilääkärillä on kuitenkin paremmin "homma hanskassa", onhan hän alan asiantuntija.
        Mutta, tämä nyt jo muuttunut luomi,välittömästi sen poistoon,lääkärille kuin lääkärille, niitä runsaita muita luomia (joita ap:lla on), näyttäisin sitten itse henkilökohtaisesti nimenomaan ihot.lääkärille.
        En mene kurkkukivussakaan gynekologille....


      • ,,,,
        nimenomaisessa kirjoitti:

        tapauksessa on se ensimmäinen osoite, pääsee nopeammin, mutta jos on kovin paljon kehossa luomia ja on epävarma niiden laadusta, ihotautilääkäri on se oikea osoite.
        Ihotautilääkärillä on kuitenkin paremmin "homma hanskassa", onhan hän alan asiantuntija.
        Mutta, tämä nyt jo muuttunut luomi,välittömästi sen poistoon,lääkärille kuin lääkärille, niitä runsaita muita luomia (joita ap:lla on), näyttäisin sitten itse henkilökohtaisesti nimenomaan ihot.lääkärille.
        En mene kurkkukivussakaan gynekologille....

        Minulla on paljon luomia ja niitä on poistettukin. Tuntuvat aina vaan lisääntyvän ja kasvavan kaikki hirveän nopeasti. Minulla useat luomet kasvavat parissa vuodessa millin halkaisijasta noin 7 mm halkaisijaan. Olen jotenkin ajatellut, että tulen kuolemaan melanoomaan enemmin tai myöhemmin, eihän se voi olla normaalia, että luomet lisääntyvät ja kasvavat niin paljon. Koskaan luomen poistossa ei ole todettu selviä muutoksia, jotka viittaisivat melanoomaan.

        Ongelma on siinä, että en tiedä kannattaako luomia aina vaan poistaa, kun kohta ei ole oikeaa ihoa enää jäljellä.

        Luulen, että olen vain varottava esimerkki siitä, että vaalea ihminen ei saisi palaa lapsena ja vanhempien pitäisi se ymmärtää. Lapsi ei saisi ottaa lainkaan aurinkoa ja Etelänmatkat ja purjehdus pitäisi lapsilta kieltää. D-vitamiinin lapsi saa purkista pillereinä, ei auringosta. Vanhempani eivät tätä ymmärtäneet, koska heillä itsellään ei ole yhtään luomea vartalossaan, melko kummallista sekin.

        Toivottavasti joku vanhempi oppisi tästä, kuinka kurja asia tämä on. Itselläni se vaikuttaa koko elämään, en voi olla yhtään paljastavissa vaatteissa, mikä on vaikeaa erityisesti kuumalla kesäisin, normaaleille ihmisille tekee pahaa katsoa paljasta ihoani, ihmiset kauhistelevat arpiani jne. Tästä kaikesta seuraa itsetunnon lasku ja eristyneiseisyys ja yksinäisyys.


      • mutta
        ,,,, kirjoitti:

        Minulla on paljon luomia ja niitä on poistettukin. Tuntuvat aina vaan lisääntyvän ja kasvavan kaikki hirveän nopeasti. Minulla useat luomet kasvavat parissa vuodessa millin halkaisijasta noin 7 mm halkaisijaan. Olen jotenkin ajatellut, että tulen kuolemaan melanoomaan enemmin tai myöhemmin, eihän se voi olla normaalia, että luomet lisääntyvät ja kasvavat niin paljon. Koskaan luomen poistossa ei ole todettu selviä muutoksia, jotka viittaisivat melanoomaan.

        Ongelma on siinä, että en tiedä kannattaako luomia aina vaan poistaa, kun kohta ei ole oikeaa ihoa enää jäljellä.

        Luulen, että olen vain varottava esimerkki siitä, että vaalea ihminen ei saisi palaa lapsena ja vanhempien pitäisi se ymmärtää. Lapsi ei saisi ottaa lainkaan aurinkoa ja Etelänmatkat ja purjehdus pitäisi lapsilta kieltää. D-vitamiinin lapsi saa purkista pillereinä, ei auringosta. Vanhempani eivät tätä ymmärtäneet, koska heillä itsellään ei ole yhtään luomea vartalossaan, melko kummallista sekin.

        Toivottavasti joku vanhempi oppisi tästä, kuinka kurja asia tämä on. Itselläni se vaikuttaa koko elämään, en voi olla yhtään paljastavissa vaatteissa, mikä on vaikeaa erityisesti kuumalla kesäisin, normaaleille ihmisille tekee pahaa katsoa paljasta ihoani, ihmiset kauhistelevat arpiani jne. Tästä kaikesta seuraa itsetunnon lasku ja eristyneiseisyys ja yksinäisyys.

        Silti se yksi epäilyttävä luomi pitäisi nyt poistaa.


      • 40+
        ,,,, kirjoitti:

        Minulla on paljon luomia ja niitä on poistettukin. Tuntuvat aina vaan lisääntyvän ja kasvavan kaikki hirveän nopeasti. Minulla useat luomet kasvavat parissa vuodessa millin halkaisijasta noin 7 mm halkaisijaan. Olen jotenkin ajatellut, että tulen kuolemaan melanoomaan enemmin tai myöhemmin, eihän se voi olla normaalia, että luomet lisääntyvät ja kasvavat niin paljon. Koskaan luomen poistossa ei ole todettu selviä muutoksia, jotka viittaisivat melanoomaan.

        Ongelma on siinä, että en tiedä kannattaako luomia aina vaan poistaa, kun kohta ei ole oikeaa ihoa enää jäljellä.

        Luulen, että olen vain varottava esimerkki siitä, että vaalea ihminen ei saisi palaa lapsena ja vanhempien pitäisi se ymmärtää. Lapsi ei saisi ottaa lainkaan aurinkoa ja Etelänmatkat ja purjehdus pitäisi lapsilta kieltää. D-vitamiinin lapsi saa purkista pillereinä, ei auringosta. Vanhempani eivät tätä ymmärtäneet, koska heillä itsellään ei ole yhtään luomea vartalossaan, melko kummallista sekin.

        Toivottavasti joku vanhempi oppisi tästä, kuinka kurja asia tämä on. Itselläni se vaikuttaa koko elämään, en voi olla yhtään paljastavissa vaatteissa, mikä on vaikeaa erityisesti kuumalla kesäisin, normaaleille ihmisille tekee pahaa katsoa paljasta ihoani, ihmiset kauhistelevat arpiani jne. Tästä kaikesta seuraa itsetunnon lasku ja eristyneiseisyys ja yksinäisyys.

        Minullakin on todella paljon luomia ympäri kehoa ja lisää vaan ilmaantuu. Olen harkinnut poistattaa luomia käsivarresta, jotta voisin pukeutua esim. toppiin.Osaisiko joku sanoa montako luomea max. voidaan kerralla poistaa?Laskeskelin itse, että vähintään 10 haluaisin pois. Ja kyseessä eivät ole mitkään pikkuluomet.Tämä asia on vaikuttanut myös minun itsetuntooni, ja olen luomistani kiusallisen tietoinen ihmisten parissa.


    • mitä tapahtui?

      No kävitkö lääkärissä? Mitä sanottiin ? Tehtiinkö jotain? Kerro ihmeessä, itse menos luomen poistoon ensi viikolla..

      • ,,,,

        En ole vielä osannut päättää, minne menisin ihotautilääkärille. Köyhä ei voi mennä lääkäriin kovin nopeasti. Ihotautilääkäriä ei ole terveyskeskuksessa, joten täytyisi mennä yksityiselle. Kokemuksesta tiedän, että terveyskeskuslääkärin mielestä kaikki luomet pitää poistaa ja se ei ole vaan mahdollista, jos luomia on paljon.


      • repe
        ,,,, kirjoitti:

        En ole vielä osannut päättää, minne menisin ihotautilääkärille. Köyhä ei voi mennä lääkäriin kovin nopeasti. Ihotautilääkäriä ei ole terveyskeskuksessa, joten täytyisi mennä yksityiselle. Kokemuksesta tiedän, että terveyskeskuslääkärin mielestä kaikki luomet pitää poistaa ja se ei ole vaan mahdollista, jos luomia on paljon.

        No, ootko sinä käyny siellä lääkärillä ja mitkä olivat tulokset?


    • Ei aikailua

      Useimmin luomi kutiaa ja tihkuttaa pieniä veripisaroita. Siihen ei kiinnitä huomiota itse niinkään. Toinen läheinen enemmänkin ja sanoo siitä. Silloin aika lääkärille joka tekee ohutneula näytteen ja vastaus tulee .Sitä nopeemmin pääsee leikkaukseen mitä vaarrallisemmaksi se todetaa.Senjälkeen hoidot.

      • ei haina huolta

        Nuo "luomet" saattaa olla ikäriippuvaisia, toisille vaan vanhetessa tulee paljon bikmenttipuutoksia, koko roppa saattaa olla kuin luomi, eikä syövän kanssa mitään tekemistä


    • Anonyymi

      Käsi osui aina vahingossa koholuomeen (4mm näppylä), poistatin oma-alotteisesti, silloin oli ehtinyt jo muuttua, siis muutamassa kuukaudessa. Lopputulos oli yllätys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe