Asuntolaina ilman takaajia

säästän

Paljonko pitää olla säästettynä asunnon hinnasta, jotta voi saada asuntolainan ilman takaajia? Ensiasunto on haaveissa, mutta ei ole takaajia.

20

13636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääs

      ensiasunnon ostajan osuus on 15%, valtiontakaus 15% asunto 70% lainasummasta. Toki tuosta omaosuudesta on pystynyt joissain tapauksessa neuvottelemaan. Aina pitää muistaa, että jos on esim. 2 takaajaa kummankin osuus on siis 7,5%, jos ei ole säästöjä.

    • Jaska

      Ostimme oman paritalomme 1999 hintaan 155 000, omia säästöjä 7 000 euroa. Vähän hirvitti ja varoiteltiin. Jälkeenpäin ajatellen erittäin hyvä päätös.

    • ,,,

      Asp.tä kun on säästänyt vähintään 2 vuotta, riittää 10 prosentin säästö talon hankintahinnasta. Ilman asp:tä luulisin, että vähintään 15 prosenttia ja silti voi olla että vaaditaan takaaja...

      • :)

        tässä on tietoa
        www.lainaa.inno-net.com
        kilpailuta asuntolaina, se kannattaa
        myös ASP tietoa


    • sammosta

      2002 ostin ensimmäistä asuntoani ja silloin Sampo-pankki tarjosi vaihtoehdoksi eläkevakuutusta takaukselle. Eli isukin ei olisi tarvinnut laittaa nimeä paperiin, jos olisin sitoutunut maksamaan 50€ kuussa eläkevakuutusta. En suostunut, koska en pidä niitä erityisen varmoina sijoituksina, jos eläkeikään on aikaa lähes 40 vuotta, mutta se on tietty jokaisen oma asia. Mutta jos ei ole mahdollisuutta saada takaajaa, tämä voi olla yksi vaihtoehto, jos vaan vielä pankki lähtee mukaan.

      • ostelin

        Ostin juuri 100t arvoisen ensiasunnon. Ei vaadittu takaajia tai omia säästöjä yhtään. Lainat kahtena erillisenä 85t ja 15t. Tuolle 15t lainalle, jolla "takausvaje" piti ottaa lainaturva, joka on n. 5e/kk. Pankki on Nordea. Sampo olisi vaatinut henkilötakaajan (jota en itse halunnut), joten Nordeaan päädyin. Eli ei välttämättä tarvitse takaajia tai säästöjä. Tietenkin sitten oman työpaikan laatu yms. vaikuttavat päätökseen ja tarjouksiin. Itselläni on vakituinen keskipalkkainen työ.


    • Tellu

      Pikkupomoni sai juuri miehensä kanssa 120t lainan ilman takaajia (en tiedä mistä pankista) niin että molempien piti maksaa 500e takuumaksua.

    • Eri pankeista

      Pankeissa on todellakin eroja, konttoreittain.
      Täälläpäin Nordea, ja OP kieltäytyvät antamasta lainaa ilman vakuuksia, mutta Sammosta on annettu.

      Käy kierroksella asuinpaikkakuntasi pankeissa, ihan helposti saat lainan, jos vain sinulla on vakituinen työsuhde.

      • mulla näin

        Olin ostamassa ensiasuntoa itselleni vuosituhannen vaihteessa ja hain lainaa koko ostosummalle. Lisälainalle oli takaajat tiedossa.

        Täälläpäin Sammosta sanottiin ettei minun tuloillani saa semmoista lainaa kun tarvitsin, Nordea ja OP puolestaan antoivat asialliset tarjoukset. Työpaikka oli ja tuloja tuli sen verran ettei tarvinnut kituuttaa.


      • ilmaana4
        mulla näin kirjoitti:

        Olin ostamassa ensiasuntoa itselleni vuosituhannen vaihteessa ja hain lainaa koko ostosummalle. Lisälainalle oli takaajat tiedossa.

        Täälläpäin Sammosta sanottiin ettei minun tuloillani saa semmoista lainaa kun tarvitsin, Nordea ja OP puolestaan antoivat asialliset tarjoukset. Työpaikka oli ja tuloja tuli sen verran ettei tarvinnut kituuttaa.

        http://www.pikavippi.ws/lainaa-ilman-vakuuksia/


      • Seppoxa

      • Nordea Rules!!

        Nordeastako kieltäydyttiin.Täällä se on AINOA pankki joka antaa myös ensiasuntoon lainaa ilman valmista käsirahaa.
        Joten sieltä olen ottanut,viime elokuussa.

        Muut pankit on ihan perseestä,12% 100t eurosta on 12 000e,kuka sellasia summia säästää omasta palkasta.200ekk 12 kk=2400e ja 12t/2,4t =5 vuotta.Ja edellytyksenä että aina onnistuu tuo 200 euroa kuukaudessa.

        En muista mikä pankki oli missä kävin niin kävelin sisään,oli varattu aika,eukko otti vastaan ja totesin että lainaa tarvitsen,niin kysyi että onko säästöjä,oli jotain muutama tonni ni se sanoi että tarvitset tuon 12t käteistä tuohon pyytämääsi lainaan.Ja sitten ovesta ulos,3 minuuttia sessio,jäi paska maku suuhun pankista.


      • näin se mneee
        mulla näin kirjoitti:

        Olin ostamassa ensiasuntoa itselleni vuosituhannen vaihteessa ja hain lainaa koko ostosummalle. Lisälainalle oli takaajat tiedossa.

        Täälläpäin Sammosta sanottiin ettei minun tuloillani saa semmoista lainaa kun tarvitsin, Nordea ja OP puolestaan antoivat asialliset tarjoukset. Työpaikka oli ja tuloja tuli sen verran ettei tarvinnut kituuttaa.

        Joo, näin se juuri on. Aina niitä tuloja katsotaan tai niiden suhdetta aiottuun lainasummaan. Myös sitä arvioidaan mikä on mahdollinen työttömäksi jäämisen riski niissä hommissa mistä nämä tulonsa saa.
        Jännä juttu että Sampo-pankissa sitten on niin paljon isommat nämä tulovaatimukset.


      • sellaista seeee
        Nordea Rules!! kirjoitti:

        Nordeastako kieltäydyttiin.Täällä se on AINOA pankki joka antaa myös ensiasuntoon lainaa ilman valmista käsirahaa.
        Joten sieltä olen ottanut,viime elokuussa.

        Muut pankit on ihan perseestä,12% 100t eurosta on 12 000e,kuka sellasia summia säästää omasta palkasta.200ekk 12 kk=2400e ja 12t/2,4t =5 vuotta.Ja edellytyksenä että aina onnistuu tuo 200 euroa kuukaudessa.

        En muista mikä pankki oli missä kävin niin kävelin sisään,oli varattu aika,eukko otti vastaan ja totesin että lainaa tarvitsen,niin kysyi että onko säästöjä,oli jotain muutama tonni ni se sanoi että tarvitset tuon 12t käteistä tuohon pyytämääsi lainaan.Ja sitten ovesta ulos,3 minuuttia sessio,jäi paska maku suuhun pankista.

        Kyllä minulle kanssa Nordea on ollut ainoa pankki josta rahaa olen ihan alkuunsa alkanut saada niin että olen omat asuntosijoitusjuttuni saanut onnistuneesti vetämään. Sellaisia maksimissaan 130t euron lainoja minulla on ollut. Minulla kyllä on nykyään kinteistöjä joiden arvo on moninkertaisesti tuo, ja yhtä lailla se oli alkuunkin kun silloin tarvitsemani laina oli niin pieni.
        Se vaan että siinä alkuun tuloni olivat tosipienet siksi kun olin siinä juuri työttömäksi jäänyt. Tilaisuus vaan tuli siihen paikkaan ostaa siasariltani 2/3 perimästäni asunnosta. Lainaa en kuitenkaan silloin tarvinnut muuta kuin 25000€ tähän rivariasuntoon jonka siis 120000€ hintaan lunastin, kun loput rahat minulla jo oli muista bisneksistä ja säästöinä ja se 1//3 perintönä. Tämän päälle minulla oli vielä kerrostalokaksio helsingin seudulla. 25000€ lainaa siis hain ja kaniin oli antaa tämä 120000€ rivari plus silloisen huoneistokeskuksen laskurin mukaan 80000€ arvoinen kaksio. Kävin kysymässä tuota 25000€ lainaa OP:sta ja Tapiolastakin. Ei saanut OP:sta tuota lainaa.Tapiolassa sanoivat että voivat lähettää lainahakeuksen helsinkiin, mutta minä sanoin että antaa sitten olla kun sen verran vittumaiselta se asennekkin siellä vaikutti.
        Siis näin karmea luopioasema on työttömän status. Minä siis hain tuota pientä lainaa vähintään vuodeksi niin että olisin siitä vain koron maksanut, ja sikäli kun töitä tai muuten tuloja pienen työttömyyskorvaukseni päälle olisin siihen saanut olisin voinut maksaakkin sitä pois, tai sitten myymällä jomman kumman asunnoistani tai vuokratulostakin jotain, tai sitten vaikka uusinut tuon lainan.
        Nordeasta sitten sain tämän tällaisen lainan kuitenkin, mutta ei sieltäkään kyllä ihan itsestäänselvästi. Tilini ja raha-asiani kyllä olivat siis olleet Nordeassa vuosikymmeniä. Se on että kysessä ei tässä ollut siis mikään normaali lyhennettävä asuntolaina, mutta enhän minä sellaista olisi siihen paikkaan voinut ottaakkaan.

        Tähän voisin sanoa vielä OP:sta sellaisen, että kun aikanaan helsingin seudulta töitä menin hakemaan ja siinä vartijana alkuun olin pienellä palkalla ja tilini meni OP-pankkiin ja siis olin tämän pankin asiakas. Päätin siinä myydä entisen asuntoni Turussa ja siitä en saanut ihan niin paljon mitä Vantaan kaksiosta veroineen maksamaan jouduin, joku kymppitonni markkoina jäi puuttumaan. OP:sta en saanut sitä asuntolainana vaan vekseliä tarjosivat ja sen sitten otin. Voi jessus, kun ajattelee sitä mitä kaiken maailman valtion korkotukemiakin asuntolainoja ja aravajuttuja niin monet ikäiseni silloin saivat.


    • handevans

      Samaa mieltä edellisten vastaajien kanssa. Oma laina on Nordeasta. Meillä ei ollut säästöjä oikeastaan ollenkaan, eikä haluttu takaajiakaan, joten päädyttiin Omatakaukseen. Siinä asunto kattaa 95% lainasta ja lopuille 5% saatiin toinen laina. Omatakaus makso sen jonku 3 tonnia. Koko lainasumma oli sellaset 150 tonnia. Meillä on molemmilla keskipalkkaiset vakituiset työpaikat. Ei kyseltykään edes muista pankeista tarjouksia, kun saatiin omasta pankista niin edullinen marginaali.

      • duperiox

        Asunto ei kata 95% lainasta mitenkään. Sen asunnon takuuarvo on 70-75% riippuen pankin säännöistä. Joissakin pankeissa mennään Suomen sääntöjen mukaan(70%), jotkut ovat ruotsalaisia pankkeja ja osuus on 75%,

        Loput 25-30% pitää olla joko:
        a) omia säästöjä tai tuottoa edellisestä asunnosta
        b) pankin takausta josta pitää maksaa erikseen joko kuukausierä, vuosierä tai lainan oton yhteydessä könttäsumma, riippuen summasta niin satasista useisiin tuhansiin euroihin.
        c) jos pankki ei anna takausta täysin tai saat vakuutta esim. sukulaisilta tai muuta omaisuutta kohtaan, voit ottaa sovitun osan 25-30% takausosasta vakuutetuna. Riippuen ihan omista tuloista(nne), riskeistä jne.

        Jos tulot ok niin pankista voi saada tänäkin päivänä 100% lainan ilman vakuuksia ja ilman säästöjä. Itselleni on juurikin 2vk sisällä annettu tähän mennessä 2:sta pankista lainalupaus ilman vakuuksia. Ja asunnon ostohinta on noin 2.5 kertainen yhteisiin bruttotuloihimme per vuosi.

        En sano tulojamme tai lainamäärää mutta esimerkin vuoksi:
        Jos ansaitsisimme kahdestaan 60.000 brutto vuodessa, lainaa saisimme 180.000 euroa ilman säätöjä tai vakuuksia.


      • 6745688

        saako kysyä..

        meillä about samanlainen tilanne päällä, samanarvoinen laina haussa ja pankkeja käymme läpi. yksi pankki on tällä hetkellä selvästi muita parempi..

        millaisen marginaalin saitte näin anonyymisti?


      • Kiinteä vakuus
        duperiox kirjoitti:

        Asunto ei kata 95% lainasta mitenkään. Sen asunnon takuuarvo on 70-75% riippuen pankin säännöistä. Joissakin pankeissa mennään Suomen sääntöjen mukaan(70%), jotkut ovat ruotsalaisia pankkeja ja osuus on 75%,

        Loput 25-30% pitää olla joko:
        a) omia säästöjä tai tuottoa edellisestä asunnosta
        b) pankin takausta josta pitää maksaa erikseen joko kuukausierä, vuosierä tai lainan oton yhteydessä könttäsumma, riippuen summasta niin satasista useisiin tuhansiin euroihin.
        c) jos pankki ei anna takausta täysin tai saat vakuutta esim. sukulaisilta tai muuta omaisuutta kohtaan, voit ottaa sovitun osan 25-30% takausosasta vakuutetuna. Riippuen ihan omista tuloista(nne), riskeistä jne.

        Jos tulot ok niin pankista voi saada tänäkin päivänä 100% lainan ilman vakuuksia ja ilman säästöjä. Itselleni on juurikin 2vk sisällä annettu tähän mennessä 2:sta pankista lainalupaus ilman vakuuksia. Ja asunnon ostohinta on noin 2.5 kertainen yhteisiin bruttotuloihimme per vuosi.

        En sano tulojamme tai lainamäärää mutta esimerkin vuoksi:
        Jos ansaitsisimme kahdestaan 60.000 brutto vuodessa, lainaa saisimme 180.000 euroa ilman säätöjä tai vakuuksia.

        Sinulta puuttuu vaihtoehto D, eli jotain muita vakuuksia täyttämään tuo 30% vakuustarve. Esim. sijoitusasunto, kesämökki tms. kiinteää hyväksyttävää omaisuutta.


    • Kittysmell

      Mä sain ilman takausta lainan, eli otin 106.000e lainaa, henkilötakaus (n. 15.000e) ja valtiontakaus. Bruttotulot n. 2.000e (olen osa-aikainen, joten jos haluaisin täyspäiväisesti tehdä, bruttotulot n. 2.400e), yksin siis otin tämän lainan. Ei säästöjä yhtään, mutta vakituiset tulot kuitenkin. Pankki kuitenkin halusi että otan henkilötakaukseen pankin lainaturvan, joka maksaa n. 4e/kk lisää. Siinä vaiheessa kun olen maksanut henkilötakaus- ja valtiontakausmäärän pois, henkilötakaaja ei ole enää velvollinen takaamaan asuntoani. Pankki OP.

      Kiersin lähes kaikki mahdolliset pankit mitä vain kaupungista löytyi ja OP sekä Sampo Pankki suostuivat yli 100.000e lainaan ilman säästöjä, joten OP valkkaantui sitten paremmaksi (bonus-järjestelmänsä ansiosta sekä vanha opintolaina on ennestään OP:ssa).

      • Kittysmell

        Kittysmell vielä korjaa tuohon alkuun että sain ilman SÄÄSTÖJÄ lainan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe