Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kompostoija

harrastelija kompostoija

Olen kompostoinut jo toistakymmentä vuotta.Täällä usein on esiintynyt kysymyksiä että komposti ei lähde "käyntiin".Ja mitä lisäaineita tarvitaan avuksi.Oma mielipiteeni on ettei mitään.Jos komposti tehdään oikeista "aineista" ja jonkinlainen kompostilaatikko on ympärillä niin toimii.Mutta jos halutaan toimivan ympärivuotisesti niin siihen ei vielä ole tehdastekoisia kompostoreita saatavilla.Luit aivan oikein.Yksikään markkinoilla oleva ei toimiympärivuotisesti Suomen oloissa.Menetetään kompostoinnin idea jos tarvitaan ämpärillinen kiehuvaa vettä joka päivä tai sähköuunissa lämmitettyjä tiiliskiviä.Kompostin pitää toimia luonnonmukaisesti.Ja toimii myös kun kompostin isäntä toimii oikein.
Sitten nämä huuhaa jutut kun kompostista tehdään palloja ym,Miksi tehdä liian vaikeaksi yksinkertainen asia.

6

1532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Hei!

      Olen vasta aloitteleva kompostoija, ja talvella jäätyivät molemmat kompostit (ei tullut yllätyksenä, koska olivat eristämättömiä komposteja).
      Voisitko kertoa, tai neuvoa jonkin nettisivun, kuinka tehdä itse toimiva komposti.

      • rita

        Itse vuorasin eristämättömän kanttisen syksyllä.Laitoin kierroksen karhuntaljaa yläreunan tasalle maahan jäi 30 senttiä ilmatilaa oletin että kastuisi kuitenkin muuten.Seuraavaksi styröksiä kaksi kerrosta , aivan maahan asti laitettuna ja kiinni vaan sidontaliinoilla ympäri.Kantena kaksi kerrosta styröksiä jonka päällä vettä pitävä muovi reilun kokoinen.Asutaan metsän reunamilla joten tuo ei ole kenenkään näkökentässä. Hyvin on komposti pysynyt sulana, on nelihenkinen sakki ja laitettavaa tulee n.ämpärillinen viikossa ja siihen seosainetta saman verran.Huomaa että aina lauhemmilla ilmoilla pinta putoaa nopeammin.Syksyllä säiliössä oli n.puoli metriä paksulti kompostia kun vuorasin sen. Pahin pakkaskausi alkaa olla ohi ja nythän se rupeaa palamaan sitten paremmin .Keväällä ostan toisen ettei tarvi siirrellä välillä minnekään jälki kompostiin.Syksyllä on jo valmista siirrettäväksi maalle.


      • Ellu

        Huomaa, että kevät alkaa lähestyä kun lakaa kompostijuttuja ilmaantua...
        Molemmat kompostit? Onko siis kysymyksessä lehtikomposti ja kompostori (sinne menee ruoantähteetä sun muut)?

        Meillä lehtikomposti on itsetehty (1,5 x 2,5 m: aika suuri, kun on suuri pihakin), laudoista reunat ja toinen päädyistä 2-osainen ja irrotettavissa (tyhjentäminen helpompaa, kun saa laitaa madallettua, kun ottaa kokonaan pois, niin pääsee kottikärryillä perille asti). Pohja on suoraan kosketuksissa maahan, josta kompostiin pääsee eliöitä (matoja). Tuohon kompostiin kannoin pitkin kesää ruohonleikkuujätettä (huom. ei saa laittaa liian paljon kerrallaan kun tuppaa tiivistymään liikaa eikä ilma pääse kiertämään eli sekoita muiden kompostiaineiden kanssa), lehtiä, kuolleita kukkia, väliin laitoin puuhaketta, syksyllä mädäntyneet omanat jne. Jos oli pitkään kuivaa, niin kastelin välillä. Ja hyvin oli talven aikana maatunut. Keväällä "käänsin" kompostin toiseen pienempään lautakompostiin ja syksyllä sain siitä multaa kukkapuskiin.

        Kompostorini on eristämätän halpaversio, joka on myös toiminut oikein hyvin. Talvella tietysti jäätyy, mutta lähtee keväällä taas toimimaan ja sulettuaan tiivistyy ja syksyllä on valmista multaa. Väliin olen ripotellut pitkin talvea oksahaketta ja muutamia kourallisia lunta silloin tällöin, että ei keväällä kuivu liikaa. Sekoitan kompostorin tuotetta lehtikompostin tuotoksen joukkoon.


      • muuten on
        Ellu kirjoitti:

        Huomaa, että kevät alkaa lähestyä kun lakaa kompostijuttuja ilmaantua...
        Molemmat kompostit? Onko siis kysymyksessä lehtikomposti ja kompostori (sinne menee ruoantähteetä sun muut)?

        Meillä lehtikomposti on itsetehty (1,5 x 2,5 m: aika suuri, kun on suuri pihakin), laudoista reunat ja toinen päädyistä 2-osainen ja irrotettavissa (tyhjentäminen helpompaa, kun saa laitaa madallettua, kun ottaa kokonaan pois, niin pääsee kottikärryillä perille asti). Pohja on suoraan kosketuksissa maahan, josta kompostiin pääsee eliöitä (matoja). Tuohon kompostiin kannoin pitkin kesää ruohonleikkuujätettä (huom. ei saa laittaa liian paljon kerrallaan kun tuppaa tiivistymään liikaa eikä ilma pääse kiertämään eli sekoita muiden kompostiaineiden kanssa), lehtiä, kuolleita kukkia, väliin laitoin puuhaketta, syksyllä mädäntyneet omanat jne. Jos oli pitkään kuivaa, niin kastelin välillä. Ja hyvin oli talven aikana maatunut. Keväällä "käänsin" kompostin toiseen pienempään lautakompostiin ja syksyllä sain siitä multaa kukkapuskiin.

        Kompostorini on eristämätän halpaversio, joka on myös toiminut oikein hyvin. Talvella tietysti jäätyy, mutta lähtee keväällä taas toimimaan ja sulettuaan tiivistyy ja syksyllä on valmista multaa. Väliin olen ripotellut pitkin talvea oksahaketta ja muutamia kourallisia lunta silloin tällöin, että ei keväällä kuivu liikaa. Sekoitan kompostorin tuotetta lehtikompostin tuotoksen joukkoon.

        toiminut ilman keittovesiä tuo biolanin kompostori.

        Pointti on se, että syksyllä malttaa tyhjentää riittävästi, jottei komp tule liian täyteen. Samoin pitkin talvea on syytä sitä laitetta tyhjentää ja hämmentää.


    • komposti

      Meillä on viime vuonna hankittu Biolanin pikakompostori, eikä ole talven aikana jäätynyt. Hyvin on toiminut.

    • Kompostoija

      Ei tekemisessä tarvitse olla mikään komposti-insinööri onnistuakseen.Koko tarvitsee miettiä talouden koon ja kulutustottumusten mukaan.Itse tein 80 millin uretaanilevyistä.Siihen käy myös umpisoluinen muukin levy mutta ei styroksi koska osa niistä imee vettä ja silloin jäätyy.Liimaan kerroksittai levyjä pullosta ruiskutettavalla uretaanilla.Minulla on seinämänpaksuus 240 milliä joki sentti liimauretaania päälle.Sisäosan vuorasin sokkelilevyllä jota laitetaan talon sokkelin ulkopintaan maata vasten.Sekin liimataan uretaanilla.Ulkopintaan voi jo vapaammin pinnan valita kunhan se on säänkestävää materiaalia.Muodoltaan kompostori on kuutio.Maata vasten kannattaa laittaa pienisilmäinen verkko ettei pikkujyrsijät pääse tekemään tuhojaan,nimittäin sinne nopeasti kotiutuu epämääräinen joukko pesijöitä jotka pistää silpuksi niin sokkelilevyn kuin eristeenkin.Missäs sen mukavampi pesiä kuin talvellakin lämpimänä pysyvässä kompostissa jossa vielä avulias isäntä tuo kotiovelle säännöllisesti ruuan.Verkkona käytän paksulankasta sinkittyä minkkiverkkoa.Olen sen vielä käsitellyt betonivellillä kestävyyden parantamiseksi.Kansi vamaa materiaalia ja vielä paksumpi.Ja lannattaa tehdä kansi ikäänkuin huullettuna niin tulee paremmin lämpöä pitäväksi.Tällaisia minulla on useita ja otan myös naapureiden biojätteitä itselle kompostoitavaksi.Sanomattakin on selvää että monet pitävät tärähtäneenä kun kerään jätteitä kompostiin ja herkuttelen etanoilla,ravuilla ja kasvatan lohia vaikka en omista järveä ja asun 3 kilometrin päässä lähimmästä vesistöstä.Mutta kaloja voi kasvattaa lähes kuivalla maalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe