Ohutsuoli

mlt

Eli nyt kokemuksia kehiin! Minulla epäillään olevan ohutsuolen ahtauma. Ensi kuussa olisi ohutsuolen magneettikuvaus edessä. Toimenpide ei sinänsä pelota, mutta onko teillä ollut tätä vaivaa? Millaiset oireet teillä oli? Entä miten parannuitte? Leikattiinko teidät?

Olen puoli vuotta oireillut. Pahoinvointia, rytmihäiriöitä, suolen liikatoiminta/vajaatoiminta, kramppeja, tukka lähtee... Ja nyt olen laihtunut koska sen pahoinvoinnin myötä on hävinnyt ruokahalu miltei kokonaan. Ja vatsa metelöi aivan hurjan paljon. Niin ja niin kova väsymys ettei jaksa mitään.

Kaikki labrat on minulta otettu, ja kaikki OK. Minut on tähystetty kahdesti molemmista päistä ja kaikki OK. Ärtyvää suolta ei ole. Ei keliakia, helico tai laktoosi. Sydänutrassa kaikki OK.

Olo on vain ihan hirveä, ja sen takia kirjoittelenkin tänne. Onko kellään kokemuksia? Niin ja jos jollain on ideoita niin laittakaa tänne vaan tulemaan!

21

25149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ''''''''''

kun noita oireitasi luki että miksi minulla ei ole moista epäilty...
      Ihan samat vaivat, molemmat päät tähystetty eikä mitään vikaa. Ja tämä väsymys on aivan kauheaa...

• mlt

Lääkärini ainakin sanoi, että ohutsuoli tutkitaan aina viimeisenä, kun kaikki muut oljenkorret on käytetty. Yleensä tehdään varjoainekuvaus, mutta siihen en päässyt nuoren ikäni takia, toimenpiteestä saa liikaa säteilyä.

Magneettiröntgen ei kuulemma säteile just ollenkaan. Toisaalta magneetti on varmaan ikävämpi siinä mielessä, että nenä-maha letkun kautta pumpataan suoleen jotain selluloosa-tyyppistä möhnää, joka sitten mukavasti turpoaa! Voin kuvitella että tutkimuksessa tulee aika täyteläinen olo.

Mahaongelmaa minulla on ollut jo n 7v, mutta on ollut niin pientä vaivaa että on pystynyt elämään niitten kanssa. Nyt elokuussa tilanne meni "akuuttiseksi", enkä edelleenkään oikein pysty syömään kunnolla. Ja VÄSYTTÄÄ!!! En edes tiedä voiko mahavaivat aiheuttaa väsymystä, mutta tässä tapauksessa väsymys on kyllä suoraan kytkettynä tähän puolen vuoden sairasteluun.

Joten ota lääkäriisi yhteyttä ja kysele jos sinulle voitaisiin tehdä tämä toimenpide. Lääkärini ainakin sanoi ettei hänen aikaisemmat potilaansa ole kauheasti traumoja saanut megneettikuvauksesta. Varmaan tähystykset ovat paljon pahempia.

• ärtyvä
        mlt kirjoitti:

Lääkärini ainakin sanoi, että ohutsuoli tutkitaan aina viimeisenä, kun kaikki muut oljenkorret on käytetty. Yleensä tehdään varjoainekuvaus, mutta siihen en päässyt nuoren ikäni takia, toimenpiteestä saa liikaa säteilyä.

Magneettiröntgen ei kuulemma säteile just ollenkaan. Toisaalta magneetti on varmaan ikävämpi siinä mielessä, että nenä-maha letkun kautta pumpataan suoleen jotain selluloosa-tyyppistä möhnää, joka sitten mukavasti turpoaa! Voin kuvitella että tutkimuksessa tulee aika täyteläinen olo.

Mahaongelmaa minulla on ollut jo n 7v, mutta on ollut niin pientä vaivaa että on pystynyt elämään niitten kanssa. Nyt elokuussa tilanne meni "akuuttiseksi", enkä edelleenkään oikein pysty syömään kunnolla. Ja VÄSYTTÄÄ!!! En edes tiedä voiko mahavaivat aiheuttaa väsymystä, mutta tässä tapauksessa väsymys on kyllä suoraan kytkettynä tähän puolen vuoden sairasteluun.

Joten ota lääkäriisi yhteyttä ja kysele jos sinulle voitaisiin tehdä tämä toimenpide. Lääkärini ainakin sanoi ettei hänen aikaisemmat potilaansa ole kauheasti traumoja saanut megneettikuvauksesta. Varmaan tähystykset ovat paljon pahempia.

Mulle kun tehtiin ohutsuolen magneettikuvaus, sain juoda varjoaineen suun kautta eli ei välttämättä tungeta mitään nenä-mahaletkua.
        Se oli ihan iisi toimenpide pakusuolen tähystykseeen verrattuna.
        Alkuperäiselle sen verran että miten sanot noin varmasti että ei ärtyvää suolta? Sehän ei näy missään testeissä tai kokeissa tai edes tähystyksessä. Se on "vain" toiminnallinen vaiva. En siis halua yhtään vähätellä, itselläni on se. Paksusuoli supistelee liian nopeasti, syystä tai toisesta ja uloste tulee sulamattomana ja löysänä läpi.

• mlt
        ärtyvä kirjoitti:

Mulle kun tehtiin ohutsuolen magneettikuvaus, sain juoda varjoaineen suun kautta eli ei välttämättä tungeta mitään nenä-mahaletkua.
        Se oli ihan iisi toimenpide pakusuolen tähystykseeen verrattuna.
        Alkuperäiselle sen verran että miten sanot noin varmasti että ei ärtyvää suolta? Sehän ei näy missään testeissä tai kokeissa tai edes tähystyksessä. Se on "vain" toiminnallinen vaiva. En siis halua yhtään vähätellä, itselläni on se. Paksusuoli supistelee liian nopeasti, syystä tai toisesta ja uloste tulee sulamattomana ja löysänä läpi.

Niin siis minulla on epäilty sitä ärtyvää suolta, mutta nyt lääkärin mukaan oireet eivät viittaa siihen. Nyt puoli vuotta tämä on ollut niin "akuuttista" (kuukauteen en voinut mennä edes keittiöön, koska se jääkaappi etoi).

Vähän lääkäri puhui juuri siitä ahtaumasta ja Crohnista. Crohnin taudissa ei kuulemma aina liity niitä vuotavia haavoja, joten se saattaisi olla yksi vaihtoehto. Ja sitten lääkäri sanoi että nämä yölliset "vatsataudit" eivät ole ihan niitä normaaleja ärtyneeseen suoleen kuuluvia. Ne krampit ovat nimittäin niin voimaikkaita, etten pysty tuottamaan puhetta, en pysty hengittämään, kylmähiki valuu, sydän pamppaa enkä voi liikkua. Kramppien jälkeen tulee sitten kiire vessaan. Ja tätä voi jatkua koko yö.

Tavallaan haluaisinkin että siinä kuvauksessa näkyisi jotain. Kuulostaa todella typerältä, mutta en voi näinkään elää. Juuri nyt on parempi vaihe menossa, eli ruoka on mennyt alas, ja vähän näläntunnettakin on. Toisaalta tämän puolen vuoden aikana on ollut näitä parempia vaiheita jo parikin, mutta aina on menty takaisin siihen pahoinvointiin ja syömättömyyten ja yöllisiin vessatuokioihin. On aika toivoton olo. Ja nyt suoraan sanoen pelottaa ettei kuvauksessa näy mitään. Olen ollut niin hunona.

Mutta hyvä jos tutkimus ei ole niin hirvittävä. Olen vain tässä kuvitellut sitä täyteläistä, ylensyönnyttä tunnetta kun suoli on täynnä sitä tavaraa... pelkään sen olevan kivuliasta.

Entä miten kun se nieltu mömmö tulee ulos? Tuleeko se heti? Ehtiikö edes kotiin? Ja voiko seuraavana päivänä lähteä kouluun? Vai jatkuuko se kauan se ulostuleminen?

• ärtyvä
        mlt kirjoitti:

Niin siis minulla on epäilty sitä ärtyvää suolta, mutta nyt lääkärin mukaan oireet eivät viittaa siihen. Nyt puoli vuotta tämä on ollut niin "akuuttista" (kuukauteen en voinut mennä edes keittiöön, koska se jääkaappi etoi).

Vähän lääkäri puhui juuri siitä ahtaumasta ja Crohnista. Crohnin taudissa ei kuulemma aina liity niitä vuotavia haavoja, joten se saattaisi olla yksi vaihtoehto. Ja sitten lääkäri sanoi että nämä yölliset "vatsataudit" eivät ole ihan niitä normaaleja ärtyneeseen suoleen kuuluvia. Ne krampit ovat nimittäin niin voimaikkaita, etten pysty tuottamaan puhetta, en pysty hengittämään, kylmähiki valuu, sydän pamppaa enkä voi liikkua. Kramppien jälkeen tulee sitten kiire vessaan. Ja tätä voi jatkua koko yö.

Tavallaan haluaisinkin että siinä kuvauksessa näkyisi jotain. Kuulostaa todella typerältä, mutta en voi näinkään elää. Juuri nyt on parempi vaihe menossa, eli ruoka on mennyt alas, ja vähän näläntunnettakin on. Toisaalta tämän puolen vuoden aikana on ollut näitä parempia vaiheita jo parikin, mutta aina on menty takaisin siihen pahoinvointiin ja syömättömyyten ja yöllisiin vessatuokioihin. On aika toivoton olo. Ja nyt suoraan sanoen pelottaa ettei kuvauksessa näy mitään. Olen ollut niin hunona.

Mutta hyvä jos tutkimus ei ole niin hirvittävä. Olen vain tässä kuvitellut sitä täyteläistä, ylensyönnyttä tunnetta kun suoli on täynnä sitä tavaraa... pelkään sen olevan kivuliasta.

Entä miten kun se nieltu mömmö tulee ulos? Tuleeko se heti? Ehtiikö edes kotiin? Ja voiko seuraavana päivänä lähteä kouluun? Vai jatkuuko se kauan se ulostuleminen?

Sen magneettikuvausmömmön juominen alkoi kieltämättä tökkiä lopussa mutta kyllä sen sai nieltyä. Mieluummin se kuin nenä-mahaletku. (Josta mulla ei kylläkään ole kokemusta mutta kuulostaa pahalta...)
        Mulla oli sieltä sairaalasta noin puolen tunnin ajomatka kotiin ja se oli kyllä siinä ja siinä että ehdin ennen kuin aine alkoi tulla läpi. Mulla oli ilta-aika, joskus viiden maissa ja loppuilta meni sitten pytyllä. Mutta seuraava päivä oli taas normaali. Tai niin normaali kuin suolivaivaisella on.
        Kivulias se tutkimus ei ole missään vaiheessa.
        Mulla on diagnoosina ärtynyt suoli mutta sun oireet ei tosiaan kuulosta siltä. Mä pääsen suhun verrattuna aika helpolla, yöt menee ok mutta aamuisin jouduin yhdessä vaiheessa kiirehtiin veskiin monet kerrat. Mä olen saanut hyvän avun Agiocurista. Oletko sitä koittanut? Ja tällä hetkellä syön Rela-nimisiä maitohappobakteereja (apteekkikamaa, siitä hyviä että kulkee mukana kun ei tarvi säilyttää kylmässä)
        Mä olen nyt parin viikon ajan ulostanut vain 2 kertaa päivässä mikä onkin yhden luontaistuotetyypin mukaan ihmisen ihannetila. Siis että suoli tyhjenisi kerran aamulla ja kerran illalla. Mä tosiaan toivon että olisi pysyvä olotila!

• mlt
        ärtyvä kirjoitti:

Sen magneettikuvausmömmön juominen alkoi kieltämättä tökkiä lopussa mutta kyllä sen sai nieltyä. Mieluummin se kuin nenä-mahaletku. (Josta mulla ei kylläkään ole kokemusta mutta kuulostaa pahalta...)
        Mulla oli sieltä sairaalasta noin puolen tunnin ajomatka kotiin ja se oli kyllä siinä ja siinä että ehdin ennen kuin aine alkoi tulla läpi. Mulla oli ilta-aika, joskus viiden maissa ja loppuilta meni sitten pytyllä. Mutta seuraava päivä oli taas normaali. Tai niin normaali kuin suolivaivaisella on.
        Mulla on diagnoosina ärtynyt suoli mutta sun oireet ei tosiaan kuulosta siltä. Mä pääsen suhun verrattuna aika helpolla, yöt menee ok mutta aamuisin jouduin yhdessä vaiheessa kiirehtiin veskiin monet kerrat. Mä olen saanut hyvän avun Agiocurista. Oletko sitä koittanut? Ja tällä hetkellä syön Rela-nimisiä maitohappobakteereja (apteekkikamaa, siitä hyviä että kulkee mukana kun ei tarvi säilyttää kylmässä)
        Mä olen nyt parin viikon ajan ulostanut vain 2 kertaa päivässä mikä onkin yhden luontaistuotetyypin mukaan ihmisen ihannetila. Siis että suoli tyhjenisi kerran aamulla ja kerran illalla. Mä tosiaan toivon että olisi pysyvä olotila!

Kyllä olen kokeillut Agiocuria, mutta parempaa apua sain Vi-Siblinistä. Nyttemmin olen jo yli vuoden ajan saanut hyvän avun Aloe Verasta. Se tasapainottaa aineenvaihdunnan, ja koska minulla on aina ollut vähän hitaasti toimiva suoli, tämä Aloe on auttanut siinä hyvin. Samalla se antaa vähän energiaa ja on pirteämpi olo, mutta nyt se ei enää ole auttanut siihen.

Minullakin on noin puolen tunnin matka sairaalasta kotiin... aika on minulla klo 13, eli se seuraava päivä on varmaan sitten ihan OK. Kyllä se hoitaja puhui nenä-maha letkusta, mutta ystävättäreni, joka opiskelee hoitajaksi, sanoi että sen letkun laittaminen ei ole niin paha juttu, jos pyytää että saa juoda samalla. Silloin sen letkun nieleminen ei kuulemma ole niin hankalaa. Tätä ajattelin ainakin kokeilla. Luulisi, että jos tähystysletkun on saanut nieltyä, ettei tämä letku olisi ollenkaan niin paha.

Kyllä tämä suolihäiriöisten elämä on sitten hauskaa... ei varmaan kukaan, joka ei kärsi samasta vaivasta voi ymmärtää, miten se voi hallita elämää. Itse olen vielä niin jääräpäinen, etten hyväksy lausetta "pitää vain oppia elämään sen kanssa". Jotenkin tuntuu, että kun lääketiede on ollut niin kauan olemassa, niin pitäisihän jonkun lääkkeen pystyä hallitsemaan pientä suolen kipristelyä...

Toisaalta yhdelle ystävälleni sanottiin, että ärtyvään suoleen on tulossa jokin lääke. En sitten tiedä miten se lääke toimii, ja milloin se tulee.

Kiitoksia vastauksistasi. Se kuvaus on minulla vasta 21.3, joten siihen asti saa nyt odottaa. Eikä se minua sinänsä pelota. Eniten harmittaa se, että menee yksi päivä koulussa taas sivu suun.

• ärtyvä
        mlt kirjoitti:

Kyllä olen kokeillut Agiocuria, mutta parempaa apua sain Vi-Siblinistä. Nyttemmin olen jo yli vuoden ajan saanut hyvän avun Aloe Verasta. Se tasapainottaa aineenvaihdunnan, ja koska minulla on aina ollut vähän hitaasti toimiva suoli, tämä Aloe on auttanut siinä hyvin. Samalla se antaa vähän energiaa ja on pirteämpi olo, mutta nyt se ei enää ole auttanut siihen.

Minullakin on noin puolen tunnin matka sairaalasta kotiin... aika on minulla klo 13, eli se seuraava päivä on varmaan sitten ihan OK. Kyllä se hoitaja puhui nenä-maha letkusta, mutta ystävättäreni, joka opiskelee hoitajaksi, sanoi että sen letkun laittaminen ei ole niin paha juttu, jos pyytää että saa juoda samalla. Silloin sen letkun nieleminen ei kuulemma ole niin hankalaa. Tätä ajattelin ainakin kokeilla. Luulisi, että jos tähystysletkun on saanut nieltyä, ettei tämä letku olisi ollenkaan niin paha.

Kyllä tämä suolihäiriöisten elämä on sitten hauskaa... ei varmaan kukaan, joka ei kärsi samasta vaivasta voi ymmärtää, miten se voi hallita elämää. Itse olen vielä niin jääräpäinen, etten hyväksy lausetta "pitää vain oppia elämään sen kanssa". Jotenkin tuntuu, että kun lääketiede on ollut niin kauan olemassa, niin pitäisihän jonkun lääkkeen pystyä hallitsemaan pientä suolen kipristelyä...

Toisaalta yhdelle ystävälleni sanottiin, että ärtyvään suoleen on tulossa jokin lääke. En sitten tiedä miten se lääke toimii, ja milloin se tulee.

Kiitoksia vastauksistasi. Se kuvaus on minulla vasta 21.3, joten siihen asti saa nyt odottaa. Eikä se minua sinänsä pelota. Eniten harmittaa se, että menee yksi päivä koulussa taas sivu suun.

Se kuvausjuttu oli musta jotenkin koominen kun se tehtiin sellaisessa magneettikuvausrekassa.
        Se on kiertävä rekka joka käy "mun sairaalassa" yhtenä päivänä joka toinen viikko. Mulla kävi hyvä säkä kuin sain ajan heti seuraavalle viikolle. (Kävin viime kesänä juhannusviikolla.)
        Kävin sen magneettikuvausfirman nettisivuilla ja huomasin että ne on sikakalliita tutkimuksia. Muistaakseni Keski-Suomen magneettikuvaus.
        Sinänsä hyvä että pääsee noinkin hintaviin tutkimuksiin aika helposti.
        Se lääkäri sanoi muuten että vatsan magneettikuvaaminen ei ole kovin yleistä mutta yleistymässä koska parempi kuin röntgen niin ei tule säteilyä.
        Kun vatsaa kuvataan, magneetissa maataan mahallaan ja mä ainakin olin pää siinä suuaukolla niin ei ollut mitään pelkoa ahtaanpaikankammosta. Eli sitä tutkimusta ei kannata jännittää etukäteen, olin tosi positiivisesti yllättynyt kuinka iisi juttu se kuitenkin oli.
        Mulla ei ole vatsalaukkua tähystetty kun ei ole pidetty tarpeellisena ja mä en usko että pystyisin sitä letkua nieleenkään. Siksi nenämahaletkukin kauhistuttaa.
        Toisaalta sitä on valmis kestään lähes mitä vaan että sais edes jonkun diagnoosin.
        Mullakin tää vaiva hallitsee elämää ihan täysin. Koskaan en ole missään tietämättä missä on lähin vessa ja pakotie sinne yllättävän hädän mahdollisesti iskiessä. Tosi "rentoa" käydä esim leffassa...

• mlt
        ärtyvä kirjoitti:

Se kuvausjuttu oli musta jotenkin koominen kun se tehtiin sellaisessa magneettikuvausrekassa.
        Se on kiertävä rekka joka käy "mun sairaalassa" yhtenä päivänä joka toinen viikko. Mulla kävi hyvä säkä kuin sain ajan heti seuraavalle viikolle. (Kävin viime kesänä juhannusviikolla.)
        Kävin sen magneettikuvausfirman nettisivuilla ja huomasin että ne on sikakalliita tutkimuksia. Muistaakseni Keski-Suomen magneettikuvaus.
        Se lääkäri sanoi muuten että vatsan magneettikuvaaminen ei ole kovin yleistä mutta yleistymässä koska parempi kuin röntgen niin ei tule säteilyä.
        Kun vatsaa kuvataan, magneetissa maataan mahallaan ja mä ainakin olin pää siinä suuaukolla niin ei ollut mitään pelkoa ahtaanpaikankammosta. Eli sitä tutkimusta ei kannata jännittää etukäteen, olin tosi positiivisesti yllättynyt kuinka iisi juttu se kuitenkin oli.
        Mulla ei ole vatsalaukkua tähystetty kun ei ole pidetty tarpeellisena ja mä en usko että pystyisin sitä letkua nieleenkään. Siksi nenämahaletkukin kauhistuttaa.
        Toisaalta sitä on valmis kestään lähes mitä vaan että sais edes jonkun diagnoosin.
        Mullakin tää vaiva hallitsee elämää ihan täysin. Koskaan en ole missään tietämättä missä on lähin vessa ja pakotie sinne yllättävän hädän mahdollisesti iskiessä. Tosi "rentoa" käydä esim leffassa...

Olenkin kuullut noista rekoista! Tietääkseni Tammisaaren sairaala myös käyttää sitä palvelua, että se kone tuodaan sinne. Itse käyn Jorvin sairaalassa Uudellamaalla. Todella iso sairaala ymmärtääkseni... sinänsä olen positiivisesti yllättynyt, että nykyinen lääkärini siellä Jorvissa on näinkin kiinnostunut minusta ja haluaa tosiaan löytää syyt tähän olotilaan. Jopa kalliit yksityiset gastroenterologit ovat lähettäneet kotiin vaan lepäämään, stressistähän kaikki tämä johtuu. Ja koska olen muutenkin pieni, niin olettavat että kärsin jostain syömishäiriöstä, ja että näännytän itseni huvin ja urheilun vuoksi 41 kiloiseksi. Yhdeltä hoitajaltakin sain jopa semmosen kuvan, minkä voi laittaa seinälle, missä on laitettu että pitää syödä aamupalaa, lounasta, illallista... Sitten se hoitaja vielä katsoo silmiin ja sanoo; "katsos kun ihmisen pitää syödä". Kas kun en sitä ole aiemmin tajunnut.

Jos joskus joudut siihen gastroskopiaan, niin voin kertoa ettei se ole kovin ihana kokemus. Olen siis käynyt kahdesti. Oikeastaan se pahin juttu siinä on se nieleminen. Kun se letku on nielun ohi, sitä ei tunne enään, ja loput menee kuin itsestään. Pikkasen siinä saatta yökötellä, mutta kun pitää mielessä miten hyvä tutkimus se on, ja miten lyhyen aikaa se kestää, niin siinä pärjää kyllä ihan hyvin. Paksusuolen tähystys oli mielestäni pahempi juttu, koska se oli vähän kivulias. Ja siinä tyhjentämisessähän on ihan hirveä homma. Silloin piti juoda 6 litraa sitä suolavettä. Sitä en kyllä tee uudestaan! Tähän tulevaan tutkimukseen sain kaksi pilleriä, ja niiden pitäisi sitten hoitaa se tyhjennys, ta-daa.

Mutta nyt tosiaan täällä on parempi vaihe päällä, aivan kuten sinulla. Saisi tämä vaihe pysyä siihen tutkimukseen saakka, ja sitten olla taas paha kun se kuvaus tehdään. Silloin ehkä näkyisikin jotain.

Vähän pännii kyllä se, että menasin saada sellaisen kamerapillerin, mutta siitä ajatuksesta luovuttiin kun epäiltiin sitä ahtaumaa... pilleri jäisi kuulemma siihen kiinni. Mutta muutenhan sillä pillerillä pääsisi paljon helpommalla!

• Oppia elämään - koekaniinin...
        mlt kirjoitti:

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=print;num=1126598174

• olen käynyt
        ärtyvä kirjoitti:

Kannattaa tutkituttaa mahalaukku.
        Itse jännitin sitä kovasti etukäteen.
        Lääkäri sanoi että on hyvät puudutukset ja rentoutuslääkkeet.
        Kurkkupuudutettiin samalla aineella millä puudutetaan hampaanpaikkauksessa.
        Kurkussa ei ollut mitään tuntemusta ja lääkäri laittoin letkun paikoilleen. Meni ehkä 5sek aikaa.
        Sen jälkeen tuli vaan muutama kakomisrefleksi mutta ei muuta.
        Koepalojen otto ei tunnu miltään.
        Kärsin pahoista mahavaivoista, yöllä kauheeta hikoilua, vessaan sai juosta öisin, päivisin ja aamusin. Piti käydä noin 6 kertaa päivässä.
        Sietämätöntä kipua joka aina vaan paheni.

Löytyi tulehtunut mahalaukku. Sain oikeat lääkkeet ja nyt elämä on ihanaa.

Edelleen olisin lykännyt,mutta lääkäri sai vakuuttuneeksi ettei tutkimus ole paha.

7 vuotta kärsin turhaan.

• läpivirtaus nopaa
        ärtyvä kirjoitti:

Mulle tehtiin 6.2. ohutsuolen mri. Mikä siinä varjoainetta juodessa, alkoi vaan tulla varjoainetta ulos jo ennen kuvausta. Kahdesti piti käydä vessassa ennen kuvausta.

Kuvauksen jälkeen ainakin 13 kertaa sai vessassa juosta.Ihan karseeta. Lopuksi ei tullut kuin limaa suolesta.

Tuloksia en ole saanut vielä, kun piti käydä verikokeissa ja viedä 3:t näytteet.

• mlt

Piti oikein tarkistaa... MPR rokotteen olen saanut vuosina -85 ja -89

• Hui toisenkin kerran!

• mlt

Melianea olen syönyt jo n 4 vuotta. Ilman niitä saan munasarjoihin suuria, joskin toiminnallisia kystoja, jotka sitten ovat kivuliaita ja pistävät kuukautiskierron sekaisin. Sen takia syön niitä, enkä tähän asti ole huomannut mitään haittoja. No halut ovat kadonneet, mutta olen ajatellut sen johtuvan alakuloisuudestani... kun ei oikein viime aikoina ole jaksanut mitään tämän vatsan kanssa...

• Tosi ikävä juttu...
        mlt kirjoitti:

Melianea olen syönyt jo n 4 vuotta. Ilman niitä saan munasarjoihin suuria, joskin toiminnallisia kystoja, jotka sitten ovat kivuliaita ja pistävät kuukautiskierron sekaisin. Sen takia syön niitä, enkä tähän asti ole huomannut mitään haittoja. No halut ovat kadonneet, mutta olen ajatellut sen johtuvan alakuloisuudestani... kun ei oikein viime aikoina ole jaksanut mitään tämän vatsan kanssa...

http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/puheenvuorot/id2421.shtml

• tutkittu_juttu

Heikko vastustuskyky
      Ihmisellä IgA-puutos yhdistetään usein heikentyneeseen vastustuskykyyn. Nämä ihmiset sairastuvat herkemmin ohutsuolen bakteeriylikasvuun ja ohutsuolitulehduksiin. Ihmisellä selektiivinen IgA-puutos on tavallisin immunologinen vajavuus.
      (löyty koirasivulta)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5044
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      2452
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1280
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1247
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1200
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      883
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      835
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      753
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      722
    Aihe