N13-ongelma

kysyjä

Nissan Sunny -89 GA16S-moottorilla (siis 12-venttiilinen kaasutinmoottori)

Ongelmana kuinka ollakkaan automaattirikastin (kaiketi)!

Kun auton laittaa kylmänä käyntiin, ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäyntiä aluksi ollenkaan
ja veto on aivan olematonta, liikkeelle lähdettäessä kone "nyykähtää", niin kauan kunnes
kone on täysin lämmennyt. Outoa tässä onkin se, että rikastinläppä sulkeutuu kylmänä
aivan kuin pitääkin, aukeaa sitten hitaasti moottorin lämmetessä ja liikkuu muutenkin
takeltelematta. Tyhjäkäynti ei vaan nouse kylmänä 1500-2500 r/min, välille, vaan pysyy matalana.

Muutenkin auto on alkanut nykiä tasakaasulla, erityisesti kylmänä, mutta jossain määrin myös
lämpimänä. Reippaasti kiihdytettäessä toimii kyllä moitteettomasti. Kylmänä huomaa, kuinka kaasua painettaessa kone meinaa ensin tukehtua, ja vasta sitten kierrokset nousevat. Voisiko kiihdytyspumpun mäntä takellella, vaikka sitä onkin herkistelty?

Tulpat, pa-suodatin, ilmansuodatin uusittu. Sytytyspuolellakaan ei pitäisi olla vikaa. Kaasuttimen ja automaattiryypyn vivustot on voideltu. Rikastimen lämmityspiiriin tulee virta (toimiihan rikastinläppä normaalisti).

Kaasuttimen puhdistusainettakin on kokeiltu, paransi koneen käyntiä ja vetoa kyllä selkeästi, mutta kylmäkäyntiongelmaan sillä ei ollut vaikutusta.

Tämä alkaa olla raivostuttava ongelma, kun autosta ei tutkittaessa löydy mitään konkreettista vikaa, mutta auto
ei vaan toimi niinkuin pitäisi! Olisiko Datsunistilla neuvoa tähän?

13

3410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama kone

      Minulla oli samanlainen ongelma saman vuosimallin Sunnyssä (N13/GA16).

      Tarkistin kaikki kaasuttimeen menevät alipaineletkut ja uusin liitokset lyhentämällä letkuja, joiden päät olivat pykineet. Yhden letkun uusin kokonaan, kun pituus ei lyhennyksen jälkeen riittänyt. Letkuksi käy 4 mm bensa/jarruletku.

      Nyt toimii taas kuten pitääkin eikä korjaus maksanut mitään. Aikoinaan merkkikorjaamon mekaanikko sanoi, että alipaineletkut kannattaa pitää kunnossa. Nyt tiedän, että miksi.

      • kysyjä

        Kiitos vaan vinkistä, mutta nuo alipaineletkut on vaihdettu jo kauan sitten kokonaan uusiin, mutta kone vaan temppuaa!


      • Vielä
        kysyjä kirjoitti:

        Kiitos vaan vinkistä, mutta nuo alipaineletkut on vaihdettu jo kauan sitten kokonaan uusiin, mutta kone vaan temppuaa!

        Letkut vaihdettu, mutta onko tutkittu, että letkuissa on tosiaan alipainetta ?

        Mainitsit jo tehneesi lähes kaiken voitavan, joten kaasutinpuolella jäljelle jää tarkastaa alipaineet ja rikastimen säädöt (neuvottu Haynesin korjausoppaassa, jonka voi saada esim. kirjastosta)


      • kysyjä
        Vielä kirjoitti:

        Letkut vaihdettu, mutta onko tutkittu, että letkuissa on tosiaan alipainetta ?

        Mainitsit jo tehneesi lähes kaiken voitavan, joten kaasutinpuolella jäljelle jää tarkastaa alipaineet ja rikastimen säädöt (neuvottu Haynesin korjausoppaassa, jonka voi saada esim. kirjastosta)

        Täytyypä tuo vielä tarkastaa. Alipainekalvojen kuntohan selviää aika helposti imaisemalla putken päästä. Rikastimen säätöähän ei "virallisesti" saisi muuttaa, mutta ajattelinkin itsekin kokeilla kiertää rikastinkantta jompaan kumpaan suuntaan, lähinnä niin, että rikastinläppä aukeaisi hitaammin.


    • Datsunisti

      Ne alipaineletkut ensin, niin sanoo näköjään kaikki muutkin.
      Tuntuis, että tuo ryypyn säätö olisi liian paljon päällä, tai sitten kierrosluvun korotus liian pieni. Säätöä en ole tainnut joutua GA:han tekemään, mutta muistelen että säätö on jossakin aivan rikastin kotelon kupeessa tai oliko se sen sisällä, yritän huomenna tarkastaa asian.
      Tarkista ne virranjakajan kalvot.
      Letku kiinni kalvoon ja imua, molemmat erikseen. Toisen kalvon letku pitää olla irti toista kokeiltaessa.
      Onkos niiden letkut varmasti oikeilla paikoilla, ero ajossa ei ole juuri huomattava lämpöisenä, mutta haittaa kylmäkäyntiä.
      Kiihdytyspumpun mäntä ei yleensä takertele muutoin kuin asennusvirheen takia (männän kumi taittunut ja/tai rikkoontunut).

      • kysyjä

        Testaanpa tuon heti aamulla. Alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, ja myös oikein liitetty. Vaihdoin ne aikoinaan yksi kerrallaan, eikä tästä ongelmasta ollut tuolloin tietoakaan.

        Rikastimen säätöhän muuttuu käsittääkseni vain kantta kiertämällä. Tällöin kierukkajousi vaikuttaa rikastinläpän liikkeeseen joko enemmän, tai vähemmän. Nyt säädön pitäisi olla keskiasennossa.

        Kiihdytyspumpun männän suojakumi on kyllä ehjä, mutta aikanaan männän takertelua epäiltiin, kun auto teki sellaista temppua, että talvipakkasilla ryyppy hyppäsi päälle 100 km maantieajon jälkeen, koneen ollessa täysin käyntilämpoinen!
        Koitetaas nyt tutkia tätä oikein perusteellisesti..


      • Datsunisti
        kysyjä kirjoitti:

        Testaanpa tuon heti aamulla. Alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, ja myös oikein liitetty. Vaihdoin ne aikoinaan yksi kerrallaan, eikä tästä ongelmasta ollut tuolloin tietoakaan.

        Rikastimen säätöhän muuttuu käsittääkseni vain kantta kiertämällä. Tällöin kierukkajousi vaikuttaa rikastinläpän liikkeeseen joko enemmän, tai vähemmän. Nyt säädön pitäisi olla keskiasennossa.

        Kiihdytyspumpun männän suojakumi on kyllä ehjä, mutta aikanaan männän takertelua epäiltiin, kun auto teki sellaista temppua, että talvipakkasilla ryyppy hyppäsi päälle 100 km maantieajon jälkeen, koneen ollessa täysin käyntilämpoinen!
        Koitetaas nyt tutkia tätä oikein perusteellisesti..

        Silloin, kun ryyppy menee päälle ajossa uudelleen, on vika 99.9 % varmuudella vastuksen lämmityksen kontaktissa.
        Kyllähän se ryyppy nopeasti menee pakkasella päälle hetken sammutuksen jälkeen, kun ei ole ollenkaan eurooppalaisten tapaan kytketty jäähdytysnestejärjestelmään.
        Tämä vaurioituva kumi on siellä pumpun männän alapäässa ja rikkoutuu yleensä kaasarin putsaustyön yhteydessä kokoonpanovaiheessa.
        Rikastimessa on erikseen säädöt, kuinka paljon se menee päälle (=kotelon kiertäminen) ja kuinka paljon se nostaa tyhjäkäyntiä (säätöruuvi vivustossa).
        Ilmansuodattimen vaihdossa voi vahingossa vääntyä myös kotelon sisällä oleva lisäilmaventtiili aukiasentoon (ei paljon vaikutusta GA-moottoreissa, mutta yleinen tyhjäkäyntihäiriön syy E-moottorisissa)


    • SNS
    • AUTOKESKUS

      KAASUTTIMEN ALIPAINE LETKUT ON SYYTÄ VAIHTAA!

    • kysyjä

      Kiitokset kaikille asiallisista neuvoista. Enimpiä näköesteitä purettuani sieltä todellakin löytyi yksi haljennut alipaineletku. Vaikka olin n. vuosi sitten vaihtanut kaikki letkut uusiksi, oli tämä jo ehtinyt kovettua ja haljeta alapuolelta niin, että halkeamaa ei huomannut muuta kuin irroittamalla letkun kokonaan.

      Nyt auto toimii niin kuin pitääkin, ryyppy kaipaa vielä pientä säätöä, mutta se onnistuu kyllä.

    • mk

      voitele kaasutin vivusto ja vaihda kaikki alipaine letkut noin 2 metriä

    • Anonyymi

      Ryypyn akselilla on oma ryypyn kierrostensäätöruuvi, ja sitä kääntämällä saa nostettua kylmäkäynnistyksen kierroksia

      • Anonyymi

        Näkyy siinä ryypyn akselissa kun ottaa ilmantukko kotelon edestä poies. Itse porasin suuttimia kokoa isommiksi ja jötin koko suodattimen pois ja vaihdoin siromman tilalle että mahtuu kunnolla säätämään😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe