N13-ongelma

kysyjä

Nissan Sunny -89 GA16S-moottorilla (siis 12-venttiilinen kaasutinmoottori)

Ongelmana kuinka ollakkaan automaattirikastin (kaiketi)!

Kun auton laittaa kylmänä käyntiin, ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäyntiä aluksi ollenkaan
ja veto on aivan olematonta, liikkeelle lähdettäessä kone "nyykähtää", niin kauan kunnes
kone on täysin lämmennyt. Outoa tässä onkin se, että rikastinläppä sulkeutuu kylmänä
aivan kuin pitääkin, aukeaa sitten hitaasti moottorin lämmetessä ja liikkuu muutenkin
takeltelematta. Tyhjäkäynti ei vaan nouse kylmänä 1500-2500 r/min, välille, vaan pysyy matalana.

Muutenkin auto on alkanut nykiä tasakaasulla, erityisesti kylmänä, mutta jossain määrin myös
lämpimänä. Reippaasti kiihdytettäessä toimii kyllä moitteettomasti. Kylmänä huomaa, kuinka kaasua painettaessa kone meinaa ensin tukehtua, ja vasta sitten kierrokset nousevat. Voisiko kiihdytyspumpun mäntä takellella, vaikka sitä onkin herkistelty?

Tulpat, pa-suodatin, ilmansuodatin uusittu. Sytytyspuolellakaan ei pitäisi olla vikaa. Kaasuttimen ja automaattiryypyn vivustot on voideltu. Rikastimen lämmityspiiriin tulee virta (toimiihan rikastinläppä normaalisti).

Kaasuttimen puhdistusainettakin on kokeiltu, paransi koneen käyntiä ja vetoa kyllä selkeästi, mutta kylmäkäyntiongelmaan sillä ei ollut vaikutusta.

Tämä alkaa olla raivostuttava ongelma, kun autosta ei tutkittaessa löydy mitään konkreettista vikaa, mutta auto
ei vaan toimi niinkuin pitäisi! Olisiko Datsunistilla neuvoa tähän?

13

4055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama kone

      Minulla oli samanlainen ongelma saman vuosimallin Sunnyssä (N13/GA16).

      Tarkistin kaikki kaasuttimeen menevät alipaineletkut ja uusin liitokset lyhentämällä letkuja, joiden päät olivat pykineet. Yhden letkun uusin kokonaan, kun pituus ei lyhennyksen jälkeen riittänyt. Letkuksi käy 4 mm bensa/jarruletku.

      Nyt toimii taas kuten pitääkin eikä korjaus maksanut mitään. Aikoinaan merkkikorjaamon mekaanikko sanoi, että alipaineletkut kannattaa pitää kunnossa. Nyt tiedän, että miksi.

      • kysyjä

        Kiitos vaan vinkistä, mutta nuo alipaineletkut on vaihdettu jo kauan sitten kokonaan uusiin, mutta kone vaan temppuaa!


      • Vielä
        kysyjä kirjoitti:

        Kiitos vaan vinkistä, mutta nuo alipaineletkut on vaihdettu jo kauan sitten kokonaan uusiin, mutta kone vaan temppuaa!

        Letkut vaihdettu, mutta onko tutkittu, että letkuissa on tosiaan alipainetta ?

        Mainitsit jo tehneesi lähes kaiken voitavan, joten kaasutinpuolella jäljelle jää tarkastaa alipaineet ja rikastimen säädöt (neuvottu Haynesin korjausoppaassa, jonka voi saada esim. kirjastosta)


      • kysyjä
        Vielä kirjoitti:

        Letkut vaihdettu, mutta onko tutkittu, että letkuissa on tosiaan alipainetta ?

        Mainitsit jo tehneesi lähes kaiken voitavan, joten kaasutinpuolella jäljelle jää tarkastaa alipaineet ja rikastimen säädöt (neuvottu Haynesin korjausoppaassa, jonka voi saada esim. kirjastosta)

        Täytyypä tuo vielä tarkastaa. Alipainekalvojen kuntohan selviää aika helposti imaisemalla putken päästä. Rikastimen säätöähän ei "virallisesti" saisi muuttaa, mutta ajattelinkin itsekin kokeilla kiertää rikastinkantta jompaan kumpaan suuntaan, lähinnä niin, että rikastinläppä aukeaisi hitaammin.


    • Datsunisti

      Ne alipaineletkut ensin, niin sanoo näköjään kaikki muutkin.
      Tuntuis, että tuo ryypyn säätö olisi liian paljon päällä, tai sitten kierrosluvun korotus liian pieni. Säätöä en ole tainnut joutua GA:han tekemään, mutta muistelen että säätö on jossakin aivan rikastin kotelon kupeessa tai oliko se sen sisällä, yritän huomenna tarkastaa asian.
      Tarkista ne virranjakajan kalvot.
      Letku kiinni kalvoon ja imua, molemmat erikseen. Toisen kalvon letku pitää olla irti toista kokeiltaessa.
      Onkos niiden letkut varmasti oikeilla paikoilla, ero ajossa ei ole juuri huomattava lämpöisenä, mutta haittaa kylmäkäyntiä.
      Kiihdytyspumpun mäntä ei yleensä takertele muutoin kuin asennusvirheen takia (männän kumi taittunut ja/tai rikkoontunut).

      • kysyjä

        Testaanpa tuon heti aamulla. Alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, ja myös oikein liitetty. Vaihdoin ne aikoinaan yksi kerrallaan, eikä tästä ongelmasta ollut tuolloin tietoakaan.

        Rikastimen säätöhän muuttuu käsittääkseni vain kantta kiertämällä. Tällöin kierukkajousi vaikuttaa rikastinläpän liikkeeseen joko enemmän, tai vähemmän. Nyt säädön pitäisi olla keskiasennossa.

        Kiihdytyspumpun männän suojakumi on kyllä ehjä, mutta aikanaan männän takertelua epäiltiin, kun auto teki sellaista temppua, että talvipakkasilla ryyppy hyppäsi päälle 100 km maantieajon jälkeen, koneen ollessa täysin käyntilämpoinen!
        Koitetaas nyt tutkia tätä oikein perusteellisesti..


      • Datsunisti
        kysyjä kirjoitti:

        Testaanpa tuon heti aamulla. Alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, ja myös oikein liitetty. Vaihdoin ne aikoinaan yksi kerrallaan, eikä tästä ongelmasta ollut tuolloin tietoakaan.

        Rikastimen säätöhän muuttuu käsittääkseni vain kantta kiertämällä. Tällöin kierukkajousi vaikuttaa rikastinläpän liikkeeseen joko enemmän, tai vähemmän. Nyt säädön pitäisi olla keskiasennossa.

        Kiihdytyspumpun männän suojakumi on kyllä ehjä, mutta aikanaan männän takertelua epäiltiin, kun auto teki sellaista temppua, että talvipakkasilla ryyppy hyppäsi päälle 100 km maantieajon jälkeen, koneen ollessa täysin käyntilämpoinen!
        Koitetaas nyt tutkia tätä oikein perusteellisesti..

        Silloin, kun ryyppy menee päälle ajossa uudelleen, on vika 99.9 % varmuudella vastuksen lämmityksen kontaktissa.
        Kyllähän se ryyppy nopeasti menee pakkasella päälle hetken sammutuksen jälkeen, kun ei ole ollenkaan eurooppalaisten tapaan kytketty jäähdytysnestejärjestelmään.
        Tämä vaurioituva kumi on siellä pumpun männän alapäässa ja rikkoutuu yleensä kaasarin putsaustyön yhteydessä kokoonpanovaiheessa.
        Rikastimessa on erikseen säädöt, kuinka paljon se menee päälle (=kotelon kiertäminen) ja kuinka paljon se nostaa tyhjäkäyntiä (säätöruuvi vivustossa).
        Ilmansuodattimen vaihdossa voi vahingossa vääntyä myös kotelon sisällä oleva lisäilmaventtiili aukiasentoon (ei paljon vaikutusta GA-moottoreissa, mutta yleinen tyhjäkäyntihäiriön syy E-moottorisissa)


    • SNS
    • AUTOKESKUS

      KAASUTTIMEN ALIPAINE LETKUT ON SYYTÄ VAIHTAA!

    • kysyjä

      Kiitokset kaikille asiallisista neuvoista. Enimpiä näköesteitä purettuani sieltä todellakin löytyi yksi haljennut alipaineletku. Vaikka olin n. vuosi sitten vaihtanut kaikki letkut uusiksi, oli tämä jo ehtinyt kovettua ja haljeta alapuolelta niin, että halkeamaa ei huomannut muuta kuin irroittamalla letkun kokonaan.

      Nyt auto toimii niin kuin pitääkin, ryyppy kaipaa vielä pientä säätöä, mutta se onnistuu kyllä.

    • mk

      voitele kaasutin vivusto ja vaihda kaikki alipaine letkut noin 2 metriä

    • Anonyymi

      Ryypyn akselilla on oma ryypyn kierrostensäätöruuvi, ja sitä kääntämällä saa nostettua kylmäkäynnistyksen kierroksia

      • Anonyymi

        Näkyy siinä ryypyn akselissa kun ottaa ilmantukko kotelon edestä poies. Itse porasin suuttimia kokoa isommiksi ja jötin koko suodattimen pois ja vaihdoin siromman tilalle että mahtuu kunnolla säätämään😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      166
      10648
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      90
      7515
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      107
      7393
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7356
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      22
      7341
    6. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      42
      7279
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      113
      6687
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      29
      6516
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      88
      5733
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      48
      5515
    Aihe