Nissan Sunny -89 GA16S-moottorilla (siis 12-venttiilinen kaasutinmoottori)
Ongelmana kuinka ollakkaan automaattirikastin (kaiketi)!
Kun auton laittaa kylmänä käyntiin, ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäyntiä aluksi ollenkaan
ja veto on aivan olematonta, liikkeelle lähdettäessä kone "nyykähtää", niin kauan kunnes
kone on täysin lämmennyt. Outoa tässä onkin se, että rikastinläppä sulkeutuu kylmänä
aivan kuin pitääkin, aukeaa sitten hitaasti moottorin lämmetessä ja liikkuu muutenkin
takeltelematta. Tyhjäkäynti ei vaan nouse kylmänä 1500-2500 r/min, välille, vaan pysyy matalana.
Muutenkin auto on alkanut nykiä tasakaasulla, erityisesti kylmänä, mutta jossain määrin myös
lämpimänä. Reippaasti kiihdytettäessä toimii kyllä moitteettomasti. Kylmänä huomaa, kuinka kaasua painettaessa kone meinaa ensin tukehtua, ja vasta sitten kierrokset nousevat. Voisiko kiihdytyspumpun mäntä takellella, vaikka sitä onkin herkistelty?
Tulpat, pa-suodatin, ilmansuodatin uusittu. Sytytyspuolellakaan ei pitäisi olla vikaa. Kaasuttimen ja automaattiryypyn vivustot on voideltu. Rikastimen lämmityspiiriin tulee virta (toimiihan rikastinläppä normaalisti).
Kaasuttimen puhdistusainettakin on kokeiltu, paransi koneen käyntiä ja vetoa kyllä selkeästi, mutta kylmäkäyntiongelmaan sillä ei ollut vaikutusta.
Tämä alkaa olla raivostuttava ongelma, kun autosta ei tutkittaessa löydy mitään konkreettista vikaa, mutta auto
ei vaan toimi niinkuin pitäisi! Olisiko Datsunistilla neuvoa tähän?
N13-ongelma
13
3711
Vastaukset
- Sama kone
Minulla oli samanlainen ongelma saman vuosimallin Sunnyssä (N13/GA16).
Tarkistin kaikki kaasuttimeen menevät alipaineletkut ja uusin liitokset lyhentämällä letkuja, joiden päät olivat pykineet. Yhden letkun uusin kokonaan, kun pituus ei lyhennyksen jälkeen riittänyt. Letkuksi käy 4 mm bensa/jarruletku.
Nyt toimii taas kuten pitääkin eikä korjaus maksanut mitään. Aikoinaan merkkikorjaamon mekaanikko sanoi, että alipaineletkut kannattaa pitää kunnossa. Nyt tiedän, että miksi.- kysyjä
Kiitos vaan vinkistä, mutta nuo alipaineletkut on vaihdettu jo kauan sitten kokonaan uusiin, mutta kone vaan temppuaa!
- Vielä
kysyjä kirjoitti:
Kiitos vaan vinkistä, mutta nuo alipaineletkut on vaihdettu jo kauan sitten kokonaan uusiin, mutta kone vaan temppuaa!
Letkut vaihdettu, mutta onko tutkittu, että letkuissa on tosiaan alipainetta ?
Mainitsit jo tehneesi lähes kaiken voitavan, joten kaasutinpuolella jäljelle jää tarkastaa alipaineet ja rikastimen säädöt (neuvottu Haynesin korjausoppaassa, jonka voi saada esim. kirjastosta) - kysyjä
Vielä kirjoitti:
Letkut vaihdettu, mutta onko tutkittu, että letkuissa on tosiaan alipainetta ?
Mainitsit jo tehneesi lähes kaiken voitavan, joten kaasutinpuolella jäljelle jää tarkastaa alipaineet ja rikastimen säädöt (neuvottu Haynesin korjausoppaassa, jonka voi saada esim. kirjastosta)Täytyypä tuo vielä tarkastaa. Alipainekalvojen kuntohan selviää aika helposti imaisemalla putken päästä. Rikastimen säätöähän ei "virallisesti" saisi muuttaa, mutta ajattelinkin itsekin kokeilla kiertää rikastinkantta jompaan kumpaan suuntaan, lähinnä niin, että rikastinläppä aukeaisi hitaammin.
- Datsunisti
Ne alipaineletkut ensin, niin sanoo näköjään kaikki muutkin.
Tuntuis, että tuo ryypyn säätö olisi liian paljon päällä, tai sitten kierrosluvun korotus liian pieni. Säätöä en ole tainnut joutua GA:han tekemään, mutta muistelen että säätö on jossakin aivan rikastin kotelon kupeessa tai oliko se sen sisällä, yritän huomenna tarkastaa asian.
Tarkista ne virranjakajan kalvot.
Letku kiinni kalvoon ja imua, molemmat erikseen. Toisen kalvon letku pitää olla irti toista kokeiltaessa.
Onkos niiden letkut varmasti oikeilla paikoilla, ero ajossa ei ole juuri huomattava lämpöisenä, mutta haittaa kylmäkäyntiä.
Kiihdytyspumpun mäntä ei yleensä takertele muutoin kuin asennusvirheen takia (männän kumi taittunut ja/tai rikkoontunut).- kysyjä
Testaanpa tuon heti aamulla. Alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, ja myös oikein liitetty. Vaihdoin ne aikoinaan yksi kerrallaan, eikä tästä ongelmasta ollut tuolloin tietoakaan.
Rikastimen säätöhän muuttuu käsittääkseni vain kantta kiertämällä. Tällöin kierukkajousi vaikuttaa rikastinläpän liikkeeseen joko enemmän, tai vähemmän. Nyt säädön pitäisi olla keskiasennossa.
Kiihdytyspumpun männän suojakumi on kyllä ehjä, mutta aikanaan männän takertelua epäiltiin, kun auto teki sellaista temppua, että talvipakkasilla ryyppy hyppäsi päälle 100 km maantieajon jälkeen, koneen ollessa täysin käyntilämpoinen!
Koitetaas nyt tutkia tätä oikein perusteellisesti.. - Datsunisti
kysyjä kirjoitti:
Testaanpa tuon heti aamulla. Alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, ja myös oikein liitetty. Vaihdoin ne aikoinaan yksi kerrallaan, eikä tästä ongelmasta ollut tuolloin tietoakaan.
Rikastimen säätöhän muuttuu käsittääkseni vain kantta kiertämällä. Tällöin kierukkajousi vaikuttaa rikastinläpän liikkeeseen joko enemmän, tai vähemmän. Nyt säädön pitäisi olla keskiasennossa.
Kiihdytyspumpun männän suojakumi on kyllä ehjä, mutta aikanaan männän takertelua epäiltiin, kun auto teki sellaista temppua, että talvipakkasilla ryyppy hyppäsi päälle 100 km maantieajon jälkeen, koneen ollessa täysin käyntilämpoinen!
Koitetaas nyt tutkia tätä oikein perusteellisesti..Silloin, kun ryyppy menee päälle ajossa uudelleen, on vika 99.9 % varmuudella vastuksen lämmityksen kontaktissa.
Kyllähän se ryyppy nopeasti menee pakkasella päälle hetken sammutuksen jälkeen, kun ei ole ollenkaan eurooppalaisten tapaan kytketty jäähdytysnestejärjestelmään.
Tämä vaurioituva kumi on siellä pumpun männän alapäässa ja rikkoutuu yleensä kaasarin putsaustyön yhteydessä kokoonpanovaiheessa.
Rikastimessa on erikseen säädöt, kuinka paljon se menee päälle (=kotelon kiertäminen) ja kuinka paljon se nostaa tyhjäkäyntiä (säätöruuvi vivustossa).
Ilmansuodattimen vaihdossa voi vahingossa vääntyä myös kotelon sisällä oleva lisäilmaventtiili aukiasentoon (ei paljon vaikutusta GA-moottoreissa, mutta yleinen tyhjäkäyntihäiriön syy E-moottorisissa)
- SNS
hyvänkuntoinen ajettu 200tkm hint 60€ jos kiinnostaa: [email protected]
- AUTOKESKUS
KAASUTTIMEN ALIPAINE LETKUT ON SYYTÄ VAIHTAA!
- kysyjä
Kiitokset kaikille asiallisista neuvoista. Enimpiä näköesteitä purettuani sieltä todellakin löytyi yksi haljennut alipaineletku. Vaikka olin n. vuosi sitten vaihtanut kaikki letkut uusiksi, oli tämä jo ehtinyt kovettua ja haljeta alapuolelta niin, että halkeamaa ei huomannut muuta kuin irroittamalla letkun kokonaan.
Nyt auto toimii niin kuin pitääkin, ryyppy kaipaa vielä pientä säätöä, mutta se onnistuu kyllä. - mk
voitele kaasutin vivusto ja vaihda kaikki alipaine letkut noin 2 metriä
- Anonyymi
Ryypyn akselilla on oma ryypyn kierrostensäätöruuvi, ja sitä kääntämällä saa nostettua kylmäkäynnistyksen kierroksia
- Anonyymi
Näkyy siinä ryypyn akselissa kun ottaa ilmantukko kotelon edestä poies. Itse porasin suuttimia kokoa isommiksi ja jötin koko suodattimen pois ja vaihdoin siromman tilalle että mahtuu kunnolla säätämään😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064858Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403233Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503155Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4152276Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371402Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761217
- 711166
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311138Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1211042