Check Engine -valo 900:ssa

900S

Olisiko jollain hyviä ideoita mistä lähteä etsimään vikaa kun vm90 Saab 900S:ssä syttyi ko varotusvalo kesken ajon?
Auto oli seissyt noin viikon, jonka aikana myös konehuone tuli putsattua eli vika saattaa olla itseaiheutettu, mutta mitähän liitintä/johtoa on tullut revittyä vahingossa väärään asentoon?

Kun koneen sammutti ja starttasi uudestaan niin valo ei enää syttynyt, mutta auto jäi taas talliin seisomaan eli en osaa sanoa oliko vain kertaluontoinen "vika".

-TT

11

2807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .1

      Oireiliko moottori valon syttyessä?
      Ellei oireillut on vika tod.näk. maadoituksissa.
      Kannattaa tarkistaa kanteen pultatut johtovyyhdit (virranjakajan kupeessa), sekä maadoitus runkopalkkiin jäähdyttäjän alapuolella.

      • S900

        Kiitoksia vinkeistä, täytyy tarkastaa.
        Mitään oireita ei tosiaan ajossa huomannut eli auto toimi täysin normaalista. Tuli kyllä ehkä vähän normaalia varovaisemmin ajeltua valon syttymisen jälkeen.


    • Mertmi

      Lambda anturi voi olla vikana. Mut mene liikkeeseen, niin ne lukee virheet sieltä. Tuo Check engine valo ilmeisesti nollautuu, kun virrat käy poissa, jos olen oikein ymmärtänyt.

    • TT

      Ainakin NG900:n korjausoppaassa on ohjeet siihen, miten vikakoodit saa selvitettyä itse. Koodin pitäisi olla tallentunut, jos Check Engine valo on syttynyt. Koodit saa selville "tökkäämällä" jonkin piuhan liittimen (ohjauspyörän alapuolelle) tiettyyn nastaan ja pitämällä toistä päätä johdosta muutaman sekunnin maadoitettuna, jolloin näkyy koodin ensimmäinen numero ja sama toistamalla toinen numero. Näin jatkamalla pitäisi vikakoodit selvitä aikajärjestyksessä. En ole siis kokeillut juttua ja tämä NG900:n korjausoppaassa, mutta eiköhän tuossa vanhemmassa sama systeemi. Oppaassa on listattu vikakoodit ja sen mikä sen on aiheuttanut.

    • C900

      Omassa Saabissani ilmeni sama vaiva ja saatuani vinkin täältä, kävin lähes kaikki liittimet läpi ja puhdistin ne. Ainakin ilmanputsarin jälkeen oleva ilmamassamittarin liitin oli silmin nähden hapettunut. Vika poistui. Pesen aika usein moottoritilan ja kosteutta oli päässyt liittimiin.

      • Jani

        Ne koodit voi purkaa seuraavasti(yleisesti) kun en muista johtojen värejä ulkoa.
        Konehuoneesta, lämppärin imukotelon alta löytyy kolmenapainen liitin.Joku niistä piti maadoittaa semmosen johdon avulla missä on katkaisija.Ja mielellään vielä niin pitkä että voit istua kuskin penkillä kun sitten alat katkaisijaa kääntelemään.
        Muistaakseni ekana laitat sen johdon,ja pidät katkaisijan on asennossa. Käännät virrat päälle ja käännät katkasijan off asentoon.Sen jälkeen ce valo alkaa vilkkua ja lasket valojen välähdykset.ekana tulee merkki että nyt alkaa(pitkä) ja sitten sieltä tulee tasaiseen tahtiin koodia. Ja koodin lopussa taas tulee pitkä merkiksi että nyt loppui. Seuraavaan vikaan mennään käyttämällä se maa johdon katkaisija taas on off.jne. jne.


    • mitsumies

      En tiedä saabista, mutta omassa -90 lancerissa vastaava valo on palanut jo neljä kuukautta..
      Mutta kun ei ole ongelmia, niin en oo vielä mitään tehny. Nyt sotin tilasin ajan merkkihuoltoon, kun onhan se ikävä jos autoa vaihtaessa varoitusvalot vilkkuu. :)

    • QQ
      • S900

        Jep, täytyy aloittaa noista liittimistä kun ei vaadi näin työviikon jälkeen ylivoimaisia ponnisteluita molemmilta aivosoluilta.
        Jos ei auta niin täytyy alkaa tutkimaan noita koodeja. Noiden ohjeiden perusteella homma kyllä onnistuu.


      • 900i16-90
        S900 kirjoitti:

        Jep, täytyy aloittaa noista liittimistä kun ei vaadi näin työviikon jälkeen ylivoimaisia ponnisteluita molemmilta aivosoluilta.
        Jos ei auta niin täytyy alkaa tutkimaan noita koodeja. Noiden ohjeiden perusteella homma kyllä onnistuu.

        Yritin selvittää omaa CE valoa taannoin.
        Tuloksena "mix too lean"(!?) ja "Injector fault"
        eipä auttanut selvityksessä, valo palaa vieläkin.

        Aiemmin kesällä pesin autoa ja valo lakkasi palamasta pariksi päiväksi, tarvinnee siis ruiskuttaa kontaktisprayta painepesurilla moottoritilaan...


    • Jani

      Tavit niin voin katsoa sen tarkemmin mkä johto oli kysessä mikä pitää maadoittaa.pitää vaan tutkia tuo kansio missä on aika tarkat tiedot;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe