Polttoaineen laadun valvonta

naputtaja

Millä tapaa eri huoltoasemilla myytävän polttoaineen laatua (esim. oktaaniluvun paikkansapitävyyttä) valvotaan?

Olen nimittäin huomannut muutamalla Tampereen alueen huoltiksella tankkauksen jälkeen, että moottori alkaa nakuttaan ihan hirveästi. Sitten taas toiselta asemalta tankkauksen jälkeen se loppuu. Voiko eri ketjujen käyttämät erilaiset lisäaineet selittää tälläisen käyttäytymisen vai onko mahdollista, että jotkin halpa-asemat yrittää parantaa tulosta myymällä esim. 95E sijasta pienempioktaanista bensaa (saako sillä edes mitään säästöä?)

Entä mitä haittaa siitä on jos moottori nakuttaa hirveästi? Pysyykö polttoaineen oktaaniluvun itse tarkistaan jollain tapaa?

8

1598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisen värisiksi

      Taas yksi joka varmasti tietää että näin on näreet.
      Jos käyttäisit ysikasia voisi epäillä vikatäyttöä, mutta että joku öljyyhtiö tekisi alle 95 oktaanista menovettä menee jo vainoharhaisuuden puolelle.

      • Suomessa myytävä

        bensa tulee Nesteeltä joko Lötviikistä tai Armonlaaksosta. Samasta putkesta eri öljy-yhtiöiden tankkiautoihin.
        Kukaan ei tuo enää bensaa ulkomailta, kun €$$0kin rupesi monopoliyhtiön asiakkaaksi, jolloin välittömästi bensan hinta nousi. Joku tietävä voisi valistaa meitä tietämättömiä, miten €$$0 painostettiin/lahjottiin monopoliin. Jos nimittäin uskaltaisi.


      • aloittaja

        Aloitusviesti ei ollut tarkoitettu väitteeksi vaan ennemminkin kysyin muita mahdollisuuksia, kun ainoa jonka itse tiedän aiheuttavan naputusta, on juuri tuo oktaaniluvun alhaisuus.

        Auto kuitenkin pysyy koko ajan samana, polttoaine vain vaihtuu eri asemilta erilaiseksi.


      • aloittaja
        Suomessa myytävä kirjoitti:

        bensa tulee Nesteeltä joko Lötviikistä tai Armonlaaksosta. Samasta putkesta eri öljy-yhtiöiden tankkiautoihin.
        Kukaan ei tuo enää bensaa ulkomailta, kun €$$0kin rupesi monopoliyhtiön asiakkaaksi, jolloin välittömästi bensan hinta nousi. Joku tietävä voisi valistaa meitä tietämättömiä, miten €$$0 painostettiin/lahjottiin monopoliin. Jos nimittäin uskaltaisi.

        polttoaine tulee samasta paikasta, mihin perustuu väite eri ketjujen käyttämistä erilaisista lisäaineista? Käykö se tankkiauto ensin jossain ottamassa omat aineet sinne sekaan?


      • Suomessa myytävään
        aloittaja kirjoitti:

        polttoaine tulee samasta paikasta, mihin perustuu väite eri ketjujen käyttämistä erilaisista lisäaineista? Käykö se tankkiauto ensin jossain ottamassa omat aineet sinne sekaan?

        bensaan ennen lisäsi tankkiauton kuski, nykykäytäntöä en tiedä. Neste laittaa/laittoi ensin omansa ja sitten kuski tankkiauton säiliöön omiaan; jonkun firman kuski korkillisen, toisen ämpärillisen. Itse perusbensa tuli samasta putkesta kaikkien firmojen tankkiautoihin.


    • autokauppias

      muuan autokauppias entinen rallikuski Timo Salonen on menettänyt suurajoissa ajamansa sijoituksen olikohan se 3:s tai4:s ja aine oli tankattu nesteen mittarista 99 oktaanista vaan oktaani oli 100.1 muistaakseni eli karvan yli sääntöjen salliman!

      Päivän olen myös rassannut autoa missä oli dieseliä tankissa ihan 95 pistoolista laitettuna! Ainut asia, mitä silloin ihmettelin oli, että ei haise bensa, vaikka kuinka starttaa ja kuitenkin se sitä nosti, mutta en myöskään dieselin hajua siitä suodattanut nenääni vaan luin asiasta aamun lehdestä, kuinka oli vanhingossa kuski laskenut vähän väärää ainetta säiliöön ja saattaa aiheutta pientä nykimistä ja jos ongelmia niin piti ottaa yhteys sinne asemalle sai sitten ilmaisen öljynvaihdon ja uudet tulpat

      • >> Päivän olen myös rassannut autoa missä oli dieseliä tankissa ihan 95 pistoolista laitettuna! Ainut asia, mitä silloin ihmettelin oli, että ei haise bensa, vaikka kuinka starttaa ja kuitenkin se sitä nosti, mutta en myöskään dieselin hajua siitä suodattanut nenääni vaan luin asiasta aamun lehdestä, kuinka oli vanhingossa kuski laskenut vähän väärää ainetta säiliöön ja saattaa aiheutta pientä nykimistä ja jos ongelmia niin piti ottaa yhteys sinne asemalle sai sitten ilmaisen öljynvaihdon ja uudet tulpat >>

        Kyseessä taisi olla Lohjan A24? :)
        Btw Loimaa Nesteellä on huhujen mukaan joku seko ukko joten ei tiedä mitä sieltä pumpusta oikein autoonsa saa, mutta onpahan aina silloin tällöin 95:n hinta jopa 11c 98:a halvempi, hetken aikaa!


    • SeppoMikkonen

      Onhan tässä kyse palotilassa tapahtuvasta nakutuksesta? Siis siitä, että bensiini syttyy omia aikojaan ennen tulpan kipinää eikä kolinasta venttiilien välyksissä. Nakutus on korkeataajuiselta kilinää tai ritinää ja kuuluu kiihdytyksessä tai vedätyksessä (ylämäki, perävaunun veto). Jos se on sitä, on tapaus vakava, koska se voi rikkoa moottorin.

      Oktaaniluku on bensiinin tärkeimpiä ominaisuuksia, jossa kukaan kunniallinen öljy-yhtiö ei pelaa vilunkia. Se mitataan jokaisesta bensiinin valmistuserästä. Minimi 95 on Suomessa lakisääteinen ja Tulli valvoo sitä ottamalla satunnaisnäytteitä, vähintään 100 kpl 95:ttä ja 100 kpl 98:aa vuodessa pitkin huoltoasemia. Oktaanilukua ei voi mitata itse. Puhdistavat lisäaineet eivät vaikuta oktaanilukuun. Metallisilla lisäaineilla voisi oktaanilukua nostaa, mutta ne ovat autonvalmistajien tai lain kieltämiä (lyijy, rauta, mangaani).

      Oktaaniluku tippuu, jos säiliöautokuski tiputtaa vahingossa bensan sekaan dieseliä. Näin on joskus valitettavasti käynyt. Tapauksen havaitsijan pitäisi ottaa heti yhteyttä öljy-yhtiöön eikä arvuutella asiaa nettipalstoilla, sillä pienikin määrä dieseliä bensan seassa aiheuttaa käyntihäiriöitä ja moottoriöljyn laimenemista ja koska isommissa määrissä nakutus voi rikkoa moottorin.

      Seppo Mikkonen
      Neste Oil
      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      148
      6621
    2. Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois

      Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul
      Maailman menoa
      34
      3603
    3. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      304
      3196
    4. Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen

      haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota
      Maailman menoa
      71
      2822
    5. Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota

      Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma
      Maailman menoa
      5
      2272
    6. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

      Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      21
      1833
    7. Liikaa vauhtia

      Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp
      Suomussalmi
      43
      1684
    8. 14
      1632
    9. Ulkoministeriön konsulipäällikkö arvostelee rajusti Haavistoa: "Täällä on pelon ilmapiiri"

      "– Täällä on ministerin toimien takia aivan selvästi pelon ilmapiiri. Jos sellaisen annetaan pesiytyä virkamieskulttuuri
      Maailman menoa
      5
      1614
    10. Kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattaisi yhdistyä

      Näin saataisiin yksi yli 30 prosentin puolue, jolla olisi riittävästi voimaa jatkaa tarpeellisten rakennemuutosten läpi
      Maailman menoa
      8
      1376
    Aihe