Mä en nyt ainakaan yht´äkkiä muista ,että onkohan täälä jo aikaisemmin kysytty tätä, mutta kysynpä taas uudestaan, eli kumpi on mielestänne laulussa tärkeämmät hyvät sanat vai hieno sävel ?
Sanat vai sävel ?
15
943
Vastaukset
- sävelmä
Yleensä ensin kuuntelee säveltä ja sitten vasta, jos kappale on hyvä ja sen kuuntelee useammin, alkaa kuuntelemaan sanoja. Monesti käy niin että jonkin kappaleen on kuullut useamman kymmentä kertaa ja sitä hyräilee ja toki kertosäkeestä jää sanat päähän että laulua lauleskeleekin, mutta sitten vasta jossain vaiheessa havahtuu kuuntelemaan että niin mitäs tässä kappaleessa oikeestaan sanotaankaan :D Niin että sävel on minusta.
- laulussa
on se, että se ei ole Tapani Kansan esittämä!
- Kansan
Justiinax kirjoitti:
Mutta sitäpähän tässä ei nyt kysyttykkään.
tekemä
- vinkki :)
Justiinax kirjoitti:
Mutta sitäpähän tässä ei nyt kysyttykkään.
Hei Justiinax, ei kannate provosoitua eikä vastata mitään tällaisiin kommentteihin, sivusta seuranneena oon huomannut että oot Tapani fani ja muutamat tai joku sitten ei sinnepäinkään ja koittavat sua ihan tahalleen ärsyttää. Jätä vastaamatta niin eivät saa hakemaansa nautintoa kiusaamisesta :)
- tutkaan
vinkki :) kirjoitti:
Hei Justiinax, ei kannate provosoitua eikä vastata mitään tällaisiin kommentteihin, sivusta seuranneena oon huomannut että oot Tapani fani ja muutamat tai joku sitten ei sinnepäinkään ja koittavat sua ihan tahalleen ärsyttää. Jätä vastaamatta niin eivät saa hakemaansa nautintoa kiusaamisesta :)
Ei näemmä tuolla J:llä pidä hermo, jos joku rakkaasta Tapsasta vähänkin negatiiviseen sävyyn jotain sanoo. :-)))))))))))))))
vinkki :) kirjoitti:
Hei Justiinax, ei kannate provosoitua eikä vastata mitään tällaisiin kommentteihin, sivusta seuranneena oon huomannut että oot Tapani fani ja muutamat tai joku sitten ei sinnepäinkään ja koittavat sua ihan tahalleen ärsyttää. Jätä vastaamatta niin eivät saa hakemaansa nautintoa kiusaamisesta :)
Joo olet oikeessa! Pitäisi pystyä olemaan vaan provosoitumatta tollasista jutuista, mutta aina se ei onnistu. Yritän kuitenkin taas ottaa neuvosta vaadin :)
- rita
Ehkä sävel kuitenkin on tärkeämpi.Kyllä tasapaksulla ja ykstoikkoisella sävelellä mikä tahansa biisi alkaa kyllästyttämään olkoon vaikka kuinka kauniit sanat.Mut sanat on toki myös tosi tärkeä osa biisiä.Vaikea sanoa...
- Tuhatkasvo
mielestäni kaikkien osiensa summa.
Hyväkin lauluteksti voidaan pilata surkealla melodialla ja/tai sovituksella. Unohtamatta tulkintaa.
Kipale on ehkä niin hyvä, kuin sen heikoin lenkki?
Eli, ihan yksiselitteistä vastausta kysymykseesi en pysty antamaan. - Saapas
Yleensä ensin kuuntelen sävelen ja sitten alan seurata sanoja! Molempien sointuminen yksiin on todella tärkeää!
Aika pahan kysymyksen pistit!Kyllä sekä sävel että sanat on tärkeitä,mutta ehkä se sävel kuitenkin näistä tärkeämpi..Toisaalta jonkun keskivertobiisin saattaa kohottaa hyväksi biisiksi hienolla sanoituksella.
- Pike
janeli69 kirjoitti:
Aika pahan kysymyksen pistit!Kyllä sekä sävel että sanat on tärkeitä,mutta ehkä se sävel kuitenkin näistä tärkeämpi..Toisaalta jonkun keskivertobiisin saattaa kohottaa hyväksi biisiksi hienolla sanoituksella.
molemmat tärkeitä.
- sähkötelex
Sitä kun itsekin harrastaa riimettyä, niin kyllä vuosien mittään tässä vanhetessanikin, ovat sanat alkanne merkitä aina vai enemmän...Tietysti vielä sellaiset, joissa on jotakin sanomaa, etteivät ne ole vain tyhjän jauhamista...rakkautta - sen iloa ja tuskaa kun voi niin monella tapaa ilmaista...
- jkljsf
Kyllähän se sävel on tärkeämpi ja ennen kaikkea rytmi. Jos oikein tansseihin menee, taitaa olla melko sama mitä sieltä lauletaan, kunhan biisit on tanssittavia.
vrt Hurriganesiin 70-luvulla. Kuka sai Remun remulandia sanoista selvää? Mutta meininki keikoilla on ollut valtava!
Moni esim. Yölinnun biisikin olisi sanoituksineen voitu jättää pöytälaatikkoon, mutta hyvällä sävelellä ja ennenkaikkea hyvällä ja onnistuneella rytmillä, eli sovituksella, on mitättömämmätkin sanoitukset päässeet oikein levylle.- Sippu^
aikas paha...
Mutta mä kuuntelen kokonaisuutta.
Sellaisessa biisissä mistä pidän on se jokin.
Siinä saattaa olla vain joku yksi kohta laulussa tai laulajan äänensävyssä tai melodiassa mikä saa mut ihastumaan/tykästymään siihen biisiin...
Sitten on näitä tällaisia mitä on joskus muutaman kerran kuunnellut kun ei ole jaksanut vaihtaa kappaletta... Niin alkaakin kiinnittämään biisiin enemmän huomiota kuin ennen. Kuunteleekin sen kunnolla oikein kuuntelemalla...
Mutta yleensä siinä biisissä on SE JOKIN kohta mikä tekee siitä hyvä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1641551
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16595ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40527Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45478Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412