Sanat vai sävel ?

Mä en nyt ainakaan yht´äkkiä muista ,että onkohan täälä jo aikaisemmin kysytty tätä, mutta kysynpä taas uudestaan, eli kumpi on mielestänne laulussa tärkeämmät hyvät sanat vai hieno sävel ?

15

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sävelmä

      Yleensä ensin kuuntelee säveltä ja sitten vasta, jos kappale on hyvä ja sen kuuntelee useammin, alkaa kuuntelemaan sanoja. Monesti käy niin että jonkin kappaleen on kuullut useamman kymmentä kertaa ja sitä hyräilee ja toki kertosäkeestä jää sanat päähän että laulua lauleskeleekin, mutta sitten vasta jossain vaiheessa havahtuu kuuntelemaan että niin mitäs tässä kappaleessa oikeestaan sanotaankaan :D Niin että sävel on minusta.

    • laulussa

      on se, että se ei ole Tapani Kansan esittämä!

      • Mutta sitäpähän tässä ei nyt kysyttykkään.


      • Kansan
        Justiinax kirjoitti:

        Mutta sitäpähän tässä ei nyt kysyttykkään.

        tekemä


      • vinkki :)
        Justiinax kirjoitti:

        Mutta sitäpähän tässä ei nyt kysyttykkään.

        Hei Justiinax, ei kannate provosoitua eikä vastata mitään tällaisiin kommentteihin, sivusta seuranneena oon huomannut että oot Tapani fani ja muutamat tai joku sitten ei sinnepäinkään ja koittavat sua ihan tahalleen ärsyttää. Jätä vastaamatta niin eivät saa hakemaansa nautintoa kiusaamisesta :)


      • tutkaan
        vinkki :) kirjoitti:

        Hei Justiinax, ei kannate provosoitua eikä vastata mitään tällaisiin kommentteihin, sivusta seuranneena oon huomannut että oot Tapani fani ja muutamat tai joku sitten ei sinnepäinkään ja koittavat sua ihan tahalleen ärsyttää. Jätä vastaamatta niin eivät saa hakemaansa nautintoa kiusaamisesta :)

        Ei näemmä tuolla J:llä pidä hermo, jos joku rakkaasta Tapsasta vähänkin negatiiviseen sävyyn jotain sanoo. :-)))))))))))))))


      • vinkki :) kirjoitti:

        Hei Justiinax, ei kannate provosoitua eikä vastata mitään tällaisiin kommentteihin, sivusta seuranneena oon huomannut että oot Tapani fani ja muutamat tai joku sitten ei sinnepäinkään ja koittavat sua ihan tahalleen ärsyttää. Jätä vastaamatta niin eivät saa hakemaansa nautintoa kiusaamisesta :)

        Joo olet oikeessa! Pitäisi pystyä olemaan vaan provosoitumatta tollasista jutuista, mutta aina se ei onnistu. Yritän kuitenkin taas ottaa neuvosta vaadin :)


    • rita

      Ehkä sävel kuitenkin on tärkeämpi.Kyllä tasapaksulla ja ykstoikkoisella sävelellä mikä tahansa biisi alkaa kyllästyttämään olkoon vaikka kuinka kauniit sanat.Mut sanat on toki myös tosi tärkeä osa biisiä.Vaikea sanoa...

    • Tuhatkasvo

      mielestäni kaikkien osiensa summa.

      Hyväkin lauluteksti voidaan pilata surkealla melodialla ja/tai sovituksella. Unohtamatta tulkintaa.

      Kipale on ehkä niin hyvä, kuin sen heikoin lenkki?

      Eli, ihan yksiselitteistä vastausta kysymykseesi en pysty antamaan.

    • Saapas

      Yleensä ensin kuuntelen sävelen ja sitten alan seurata sanoja! Molempien sointuminen yksiin on todella tärkeää!

      • Aika pahan kysymyksen pistit!Kyllä sekä sävel että sanat on tärkeitä,mutta ehkä se sävel kuitenkin näistä tärkeämpi..Toisaalta jonkun keskivertobiisin saattaa kohottaa hyväksi biisiksi hienolla sanoituksella.


      • Pike
        janeli69 kirjoitti:

        Aika pahan kysymyksen pistit!Kyllä sekä sävel että sanat on tärkeitä,mutta ehkä se sävel kuitenkin näistä tärkeämpi..Toisaalta jonkun keskivertobiisin saattaa kohottaa hyväksi biisiksi hienolla sanoituksella.

        molemmat tärkeitä.


    • sähkötelex

      Sitä kun itsekin harrastaa riimettyä, niin kyllä vuosien mittään tässä vanhetessanikin, ovat sanat alkanne merkitä aina vai enemmän...Tietysti vielä sellaiset, joissa on jotakin sanomaa, etteivät ne ole vain tyhjän jauhamista...rakkautta - sen iloa ja tuskaa kun voi niin monella tapaa ilmaista...

    • jkljsf

      Kyllähän se sävel on tärkeämpi ja ennen kaikkea rytmi. Jos oikein tansseihin menee, taitaa olla melko sama mitä sieltä lauletaan, kunhan biisit on tanssittavia.
      vrt Hurriganesiin 70-luvulla. Kuka sai Remun remulandia sanoista selvää? Mutta meininki keikoilla on ollut valtava!
      Moni esim. Yölinnun biisikin olisi sanoituksineen voitu jättää pöytälaatikkoon, mutta hyvällä sävelellä ja ennenkaikkea hyvällä ja onnistuneella rytmillä, eli sovituksella, on mitättömämmätkin sanoitukset päässeet oikein levylle.

      • Sippu^

        aikas paha...

        Mutta mä kuuntelen kokonaisuutta.
        Sellaisessa biisissä mistä pidän on se jokin.
        Siinä saattaa olla vain joku yksi kohta laulussa tai laulajan äänensävyssä tai melodiassa mikä saa mut ihastumaan/tykästymään siihen biisiin...

        Sitten on näitä tällaisia mitä on joskus muutaman kerran kuunnellut kun ei ole jaksanut vaihtaa kappaletta... Niin alkaakin kiinnittämään biisiin enemmän huomiota kuin ennen. Kuunteleekin sen kunnolla oikein kuuntelemalla...

        Mutta yleensä siinä biisissä on SE JOKIN kohta mikä tekee siitä hyvä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe