Pystyttekö harrastamaan mitään liikuntaa? Jos, niin mitä ja minkälaisissa tiloissa, sisällä vai ulkona?
Olen itse aivan kypsynyt jatkuvaan sisällä nököttämiseen, mutta kun hengitykseni ei pelaa sen vertaa, että edes rauhallinen kävely onnistuisi. Sisätiloissa olen voinut hyvin, mutta heti kun lähden ulos, alkaa ahdistaa. Tänään yritin taas, kun pakkastakaan ei täällä Helsingissä ollut. Jaksoin kävellä 15 min., mutta se oli niin tuskaista, että en taida taas pariin viikkoon yrittää ulos.
Otan avaavaa astmalääkettä ennen ulkoiluyrityksiä, mutta ei se auta. Yskin ulkoilun jälkeen sitten koko loppupäivän, vaikka otan Symbicortia useita annoksia.
Tämä on todella masentavaa. Ei normaalielämästä tule mitään, jos ei kykene edes kävelemään ahdistumatta muutamaa minuuttia. En ole koskaan ollut mikään urheilija, mutta ennen harrastin kyllä liikuntaa pari kertaa viikossa. Täytyisi minun nytkin kyetä edes lasten kanssa jossain käymään. Olen täysin sidottu autoon, vaikka Helsingissä olisi hyvä julkinen liikenne. Mutta kun en välttämättä jaksa edes ratikkapysäkille asti.
Paraneeko homesairaan liikuntakyky jossain vaiheessa vai meneekö kunto vain huonommaksi? Paranisiko keuhkojen kunto, jos hankkisin vaikka kuntopyörän kotiin tai alkaisin käydä jossain kuntosalilla harjoittelemassa? Minulla siis vanhastaan astma, joka kyllä oli lievä ja epäilys alveoliitista oireiden ja rahinoiden perusteella. Rahinaa vain vähän, itse en huomaa mitään muuta kuin etten saa happea tarpeeksi.
homesairas ja liikunta
22
3259
Vastaukset
- emma
mulla on kuntopyörä olohuoneessa.Sillä yritän kuntoilla,mutta tällä hetkellä pef:it 250 luokkaa,joten en ole pystynyt tekemään mitään.Tänään oli varmaan ilmanlaatu huono Hesassa.
- pääkaupunkiseudulla
liikkuminen oli hankalaa,aivankuin sinullakin, en itselleni keksi syytä mistä kaikesta se johtuu, huomasin vain, että kun muutin pohjoisemmaksi niin hengitys helpottui. Ilmansaasteet vai lemmikkiperäiset tuotokset vai autojen kumirenkaista irtoava hieno pöly, mikä painuu syvälle keuhkoihin...varmaan kaikki se.
- ja Spiriva
Oletko kokeillut lääkettä nimeltä Spiriva? Se auttoi minulla todella hyvin. Ennen kuin ei ollut Spirivaa vaan käytin Atrovent lääkitystä en jaksanut nukutun yön jälkeen juoda kahvia istuma-asennossa vaan oli mentävä pitkälleen. Nukuin noin 18-20 tuntia vuorokaudessa. Spirivan tullessa markkinoille jouduin aluksi itse ostamaan lääkkeen, mutta sen maksoi mielellään kun Spirivan ansiosta olen pystynyt kävelemään hissunkissun hiljalleen pitempiäkin matkoja
ulkona, kunhan vaan ei ole liikaa pakkasta.Nyt Spiriva on kyllä kelan korvattavien piirissä. - hilkkaliisa
Olin varmaan pari vuotta vain sisällä, koska huonokuntoisena en kestänyt yli 5 astetta pakkasta ja lumettomana aikana yskin ja yökkäilin ulkona. Viime kesä ja syksy olivat oikein homesairaan painajaisia, oli sateista ja lämmintä ja RUNSAASTI HOMETTA ja pysyttelin enimmäkseen sisällä. Ulkohomeille olen oireillut syksystä 1999, jolloin "lievä astmani" muuttui erittäin vaikeaksi ja olin vähällä tukehtua, mutta sairaalahoito pelasti henkeni.
Kun olen ollut poissa hometiloista (mitä nyt vahingossa välillä menen ja nopeasti lähden pois) noin puolitoista vuotta, on vointini hieman parantunut. Hometaloille ja hometalon hajuisille ihmisille varmaan reagoin loppuelämäni. Sairauteni alussa hengästyin ja hädintuskin jaksoin kävellä makuuhuoneesta keittiöön ja vessaan, polvet tutisten ja yltä päältä tuskanhikisenä. Nyt kestän pakkasta ja minulla on helppo hengittää ulkonakin noin 10 - 20 asteen pakkasessa. Nollakelillä yskin ulkona talvellakin.
Olin siellä Helsingissä viime syksynä kolme viikkoa ja en ainakaan Mannerheimintiellä voi hengittää yskimättä. Minä reagoin nykyisin voimakkaasti autojen pakokaasullekin.
Anna aikaa itsellesi parantua ja pysyttele HOMEETTOMASSA TILASSA. Käy ostamassa hengityksen lämmitin (niitä saa Hengitysliitosta ja ainakin Oulussa Instrumentariumista). Kokeile ulkoilua hengityksen lämmittimen kanssa. Kunhan kuntosi paranee vähitellen, käy välillä testaamassa, voitko ja jaksatko jo kävellä.
Varo pururataa, sillä siellä on HOMETTA RUNSAASTI. Aikaisemmin, "lievän astmani kanssa", kävin kävelemässä ja juoksemassa pururadalla, mutta homesairauteni pahennuttua ja varsinkin altistusvuonna 2003 koin yllätyksen, kun sain hirvittävän ahdistus- ja yskimis yökkäämiskohtauksen pururadalla. Puruhan tietenkin homehtuu (puun purua) ja korkeat puut metsän pururadan ympärillä, ainakin tuossa läheisellä pururadalla, pitävät homeet tiiviisti pururadalla.
Eilen kävin ensi kerran tänä talvena hiihtämässä. Vähänhän se tietenkin yskitti, mutta aion jatkaa hiihtämistä.
Kaikkea liikuntaa voit harrastaa kunhan tulehdusvaihe menee ohi. No tuskin ratsastusta, sillä ainakaan minä en voi mennä talliin, koska yskin hevosten hajustakin niinkuin kaikista muistakin eläimistä, VAIKKA minulla EI OLEKAAN TODETTU ELÄINALLERGIAA.
Oulussa Hengitysliiton uima-allas on pienessä tilassa ja minä en pysty siellä hengittämään, koska kloori haisee niin voimakkaasti. Remontoidussa ja uusitussa isossa uimahallissa voin nykyisin käydä - en voinut käydä siellä ennen remonttia moneen vuoteen (lieneekö oli homettakin??). KUN paranet, niin kokeile vähitellen kävelyn lisäksi kuntosalia, uimista, rullaluistelua ym. mitä haluat ja mitä vointisi ja sääolosuhteet sallivat.
Onnea yrityksillesi! En minäkään ollut ihan niin sairas koko loppuelämääni, niinkuin olin alussa monta vuotta, vuodesta 1999. Homeita ja hometiloja meidän homesairaiden on vältettävä KOKO loppuelämämme, koska olemme kerran altistuttuamme niille herkistyneet.
Hoida itseäsi. Liiku vointisi mukaan - alussa hyvin varovasti. Kokeile eri urheilulajeja ja kuntosalia ja katsohan, että kuntosali ON HOMEETON. Joissakin kuntosaleissa tai kerrostalon käytävillä, joiden tiloissa kuntosali on, haisee home. Sellaisiin ei kannata mennä. Kokeile kuntosalia vaikka yksi kerta, ennenkuin ostat kuukausi- tai kausikortin. Jos olet niin herkkä, että oireilet jo lumettomana aikanakin, harrasta silloin sisäliikuntaa.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivia lajeja. - Hajusteintolerantti
En suosittele kuntosalia tuossa 'tilassa'.
Kuntosalien ilma on huono, et tule pärjäämään.
Itse olen harrastanut kotikuntoilua, löytyy kuntopyörä, stepperi, punttipenkki ja levytanko, käsipainoja, vatsa'lauta' (vatsaliikkeiden tekoon)ja itse tehty 'steppipenkki'. Tällä hetkellä suosin kylläkin kävelyä metsässä tai pelloilla - poissa likenneväylien läheltä ja talojen läheisyydestä.
Mökillä onneksi kunto kasvaa ihan normaaleissa töissä kesän mittaan.
Olet kirjoituksesti perusteella niin huonossa kunnossa tällä hetkellä, että paras olisi keskittyä itsesi hoitamiseen ja välttämiseen!
Jos jaksat kotona vaikka jumpata muutaman minuutin, siitä ei ole haittaa, päin vastoin.
Osta jumppa-alusta, jos sellaista ei ole.
Tee vaikka vatsaliikkeitä.
Käsipainoilla voi tehdä moniakin liikkeitä, jumppakasetti voisi auttaa alkuun.
Eläthän hajusteettomasti? Hajusteet ovat tänä päivänä pääosin synteettisiä (85 % - n. 15 % raaka-aineista enää luonnosta, mitkä nekään eivät ole kaikille turvallisia), juuri niitä pienhiukkasia, mitkä pääsevät keuhkorakkuloihin ja hajuaistin välityksellä suoraan keskushermostoonkin. Niitä ei testata hengitystievaikutusten osalta. Joukossa monia teollisuuskemikaaleja (myös ns. ongelmajätteeksi luokiteltuja), joista löytty tietoa teollisuustyön aiheuttamista haitoista, kuten 'aiheuttaa astmaa', 'aiheuttaa kroonista keuhkoahtaumaa', ärsyttää hengitysteitä, ärsyttää silmiä ja ihoa. Joukossa myös ns. narkoottisia kemikaaleja, ja monia, monia muita myrkyllisiä aineita.
Yksi suuri raaka-aineryhmä syntetisoitaessa hajustekemikaaleja on puutärpätti. Se on sellaisenaan EU:n hajustekemikaaliluettelossa, samoin sen ainesosat.
Kopioin tähän tekstiäni:
Syntetisoitaessa pääasiallisimmat raaka-aineryhmät ovat:
The nine major starting chemicals for synthesis of aroma chemicals
are:
Turpentine oil (puutärpätti)
C2-C5 petrochemicals (petrokemikaalit C2-C5)
Benzene (bentseeni)
Phenol (fenoli)
Toluene (tolueeni)
Xylenes (ksyleenit)
Cresols (kresolit)
Naphthalene (naftaleeni)
Cyclopentene (syklopentaani)
Lähde:
http://www.fpinva.org/Summary/fragrance_materials.htm
&
http://www.perfumersworld.com/chems/material.htm
The raw materials of perfumery
An overview of the main material groups used in perfumery
....................
Löytyykö lähistöltä paikkaa, minne voisit ajaa autollasi, missä liikenteen päästöt eivät saastuttaisi ilmaa, ja missä 'tuoksulit' ja 'partavesiveikot' eivät viihtyisi?
Hajusteettomuus koskee muuten myös pyykinpesuaineita ja siivousaineita.
Ilmanraikasteet ovat ilmansaastuttajia.
T. Hajusteintolerantti, 55,5 v & mummo jo
:-)- 46 ja 2 v ihanuuden mummo m...
Huomasin että laitoit olevasi mummo ja selkeästi siitä ylpeä. Niin minäkin. Parasta mitä elämässä on tapahtunut ja ainoa ihanuus, jonka aikana ei edes huomaa olevansa kipeä. Tietty en jaksa hyppiä ihan niin paljon kuin "ihanuus", mutta mitään suurempaa ei ole kuin lapset ja lastenlapset.
Se kuka hakee elämässään rakkautta, haluaa kokea sen huumaavan tunteen vielä - toivottavasti omaa mahdollisuuden saada lastenlapsia.
Henkeä ahdistaa, rintaa pistää - mutta samalla on äärimmäisen onnellinen pikku höpöttäjän kanssa - - hilkkaliisa
>>Mökillä onneksi kunto kasvaa ihan normaaleissa töissä kesän mittaan.>>
Homesairaat eivät voi "kasvattaa kuntoa normaaleissa töissä kesän mittaan". Homesairaat eivät voi ainakaan ilman hengityssuojaimia kaivella multaa ja haravoida pihaa, koska maassa on HOMEITA. Silmiäkin voi kirvellä, joten nekin pitää suojata. Joillakin reagoi myös iho, hengityselinten lisäksi,joten aikamoisen pakkauksen sisällä pitäisi mennä haravoimaan tai kasvimaata tonkimaan. Itselläni ei ole edes viherkasveja kotonani, koska en kestä yhtään mullan hajuakaan. Mullassa on aina Aspergillus-hometta 5mm pinnassa ja se lehahtaa ilmaan, kun kasvia kastelee - kertoi yksi puutarhuri, joka oli kanssani yhtä aikaa TTL:lla ammattitautitutkimuksissa.
Minä en ainakaan tunne vielä yhtään homesairasta, joka voi tehdä pihatöitä ja haravoida lehtiä pihallaan ILMAN HIRVITTÄVIÄ OIREITA, jos ei ole monenlaiset suojaimet kasvoilla, silmillä ja ihon suojana. Itselleni tuli myös syksyllä 2001 yllätys: Kaadoin perunat keittiön tiskialtaaseen JA SAIN MIELETTÖMÄN ASTMAKOHTAUKSEN. En sen jälkeen ole ostanut muita kuin pestyjä ja harjattuja perunoita. Mullan mukana tuli homeitiöitä.
Minäkin annoin neuvon, että kyselijä ENSIN hoitaa itsensä parempaan kuntoon ja nyt vain aluksi lepäilee. Nyt ei kannata rehkiä eikä varmaan jaksakaan. Ainakin minulle tuotti vaikeuksia "tuollaisessa tilassa" jopa kävellä makuuhuoneesta keittiöön ja vessaan: hengästytti, tuskanhiki virtasi ja polvet tärisivät. Ei tullut mieleenikään "siinä tilassa" lähteä lenkille tai kuntosalille. Hengittäminenkin oli täyttä työtä ja keuhkoihin kävi kipeästi.
Vähitellen voi mennä KÄVELEMÄÄN ulos sään niin salliessa ja pakkasella tietenkin hengityssuojaimen kanssa. Lumettoman aikana ei coi paljon nauttia ulkona olosta. Ainakin sateen jälkeen kannattaa olla sisällä, koska sateen jälkeen homeitiöt riemastuvat lisääntymään ja myös haisevat. Astmaatikoilla on parempi olo sateen jälkeen (kirjallisuuden mukaan), mutta ainakin minun ja monien tuntemieni HOMESAIRAIDEN on paras olla sisällä SATEEN JÄLKEEN. Ikkunoihinkin kannattaa hankkia homeitiösuojat, joita saa rautakaupoista.
Kuntosalit kannattaa testata, kuten kirjoitin, vaikka ensin yhden kerran ENNENKUIN ostaa kuukausi- tai kausikortin. Monilla kuntosaleilla on hometta.
Monilla homesairailla on myös hajusteyliherkkyyttä (myös minulla aina vain uusille hajusteille). Kiitos noista hajusteinfo linkeistä Hajusteintolerantti. - ja voin tehdä mitä vain
hilkkaliisa kirjoitti:
>>Mökillä onneksi kunto kasvaa ihan normaaleissa töissä kesän mittaan.>>
Homesairaat eivät voi "kasvattaa kuntoa normaaleissa töissä kesän mittaan". Homesairaat eivät voi ainakaan ilman hengityssuojaimia kaivella multaa ja haravoida pihaa, koska maassa on HOMEITA. Silmiäkin voi kirvellä, joten nekin pitää suojata. Joillakin reagoi myös iho, hengityselinten lisäksi,joten aikamoisen pakkauksen sisällä pitäisi mennä haravoimaan tai kasvimaata tonkimaan. Itselläni ei ole edes viherkasveja kotonani, koska en kestä yhtään mullan hajuakaan. Mullassa on aina Aspergillus-hometta 5mm pinnassa ja se lehahtaa ilmaan, kun kasvia kastelee - kertoi yksi puutarhuri, joka oli kanssani yhtä aikaa TTL:lla ammattitautitutkimuksissa.
Minä en ainakaan tunne vielä yhtään homesairasta, joka voi tehdä pihatöitä ja haravoida lehtiä pihallaan ILMAN HIRVITTÄVIÄ OIREITA, jos ei ole monenlaiset suojaimet kasvoilla, silmillä ja ihon suojana. Itselleni tuli myös syksyllä 2001 yllätys: Kaadoin perunat keittiön tiskialtaaseen JA SAIN MIELETTÖMÄN ASTMAKOHTAUKSEN. En sen jälkeen ole ostanut muita kuin pestyjä ja harjattuja perunoita. Mullan mukana tuli homeitiöitä.
Minäkin annoin neuvon, että kyselijä ENSIN hoitaa itsensä parempaan kuntoon ja nyt vain aluksi lepäilee. Nyt ei kannata rehkiä eikä varmaan jaksakaan. Ainakin minulle tuotti vaikeuksia "tuollaisessa tilassa" jopa kävellä makuuhuoneesta keittiöön ja vessaan: hengästytti, tuskanhiki virtasi ja polvet tärisivät. Ei tullut mieleenikään "siinä tilassa" lähteä lenkille tai kuntosalille. Hengittäminenkin oli täyttä työtä ja keuhkoihin kävi kipeästi.
Vähitellen voi mennä KÄVELEMÄÄN ulos sään niin salliessa ja pakkasella tietenkin hengityssuojaimen kanssa. Lumettoman aikana ei coi paljon nauttia ulkona olosta. Ainakin sateen jälkeen kannattaa olla sisällä, koska sateen jälkeen homeitiöt riemastuvat lisääntymään ja myös haisevat. Astmaatikoilla on parempi olo sateen jälkeen (kirjallisuuden mukaan), mutta ainakin minun ja monien tuntemieni HOMESAIRAIDEN on paras olla sisällä SATEEN JÄLKEEN. Ikkunoihinkin kannattaa hankkia homeitiösuojat, joita saa rautakaupoista.
Kuntosalit kannattaa testata, kuten kirjoitin, vaikka ensin yhden kerran ENNENKUIN ostaa kuukausi- tai kausikortin. Monilla kuntosaleilla on hometta.
Monilla homesairailla on myös hajusteyliherkkyyttä (myös minulla aina vain uusille hajusteille). Kiitos noista hajusteinfo linkeistä Hajusteintolerantti.Ei minua mikään vaivaa - voin tehdä mitä vain.
Oireita on, mutta ne ovat jotakin muuta - ehkä mielialapilleri auttaa.
Onko kenelläkään kokemusta pienistä äänittävistä laitteista, joita voisi ottaa lääkärille mukaan ja äänittää keskustelut lääkäreiden kanssa.
Olen meinaan huomannut, että kahdenkesken puhutaan avoimemmin ja lausunnot ovat sitten aivan puutaheinää.
Josko äänittäisi itselleen käytettäväksi ja lohdutukseksi lääkäreiden puheet. Salaa - ei käytettäväksi muuhun kun omaksi lohdutukseksi. ja voin tehdä mitä vain kirjoitti:
Ei minua mikään vaivaa - voin tehdä mitä vain.
Onko kenelläkään kokemusta pienistä äänittävistä laitteista, joita voisi ottaa lääkärille mukaan ja äänittää keskustelut lääkäreiden kanssa.
Olen meinaan huomannut, että kahdenkesken puhutaan avoimemmin ja lausunnot ovat sitten aivan puutaheinää.
Josko äänittäisi itselleen käytettäväksi ja lohdutukseksi lääkäreiden puheet. Salaa - ei käytettäväksi muuhun kun omaksi lohdutukseksi.... jätä se äänittämään vaikka auki olevaan kassiin.
Mutta vaihda välillä lääkäriä, minäkin kävin kolmella ennen kuin sain edes lähetteen jatkotutkimuksiin, tosin siinä vaiheessa oli mukanani myös karu mikrobitutkijan lausunto talostamme. Hän oli kirjannut lääkäreiden "avuksi" paitsi löydetyt mikrobilajit, myös niiden aiheuttamat tärkeimmät oireet. Nyt ei lääkärikään enää kyennyt perustelemaan, miksi en olisi sairastunut homeista.- inhere
ja voin tehdä mitä vain kirjoitti:
Ei minua mikään vaivaa - voin tehdä mitä vain.
Josko äänittäisi itselleen käytettäväksi ja lohdutukseksi lääkäreiden puheet. Salaa - ei käytettäväksi muuhun kun omaksi lohdutukseksi.Nykyisin tallentavaksi nauhuriksi/sanelimeksi kätevin on nuorten käyttämä MP3-soitin, joista löytyy myös äänittävät mallit. Parasta niissä on, että nauhoitusaika on jopa 35 tuntia (riippuu muistin määrästä).
MP3-äänitteen voi siirtää muutamassa sekunnissa tietokoneelle, minkä jälkeen varmistukset voi tehdä cd-levylle. Tavallisen nauhakasettia käyttävän sanelimen äänitteen siirtämiseen tietokoneelle cd-varmistuksen tekemiseksi kuluu aikaa runsaasti enemmän kuin mitä itse nauhoittamiseen on kulunut aikaa.
Magneettinauhakasetit ovat nykyisin jo kalliinpuoleisia. Kymmenen tunnin nauhoittamiseen saattaa kulua parikymmentä kasettia. Yhdelle cd:lle mahtuu ääntä jopa kymmenien kasettien verran, joten mp3-sanelin ja tallennus cd:lle käy ajan mittaan hyvin edulliseksi.
MP3 CD-levy on siitä hyvä, että äänen laatu ei vuosienkaan kuluttua heikkene. Magneettinauhaa käyttävillä mikrokasetti- ja C-kasettinauhureilla ja -sanelimilla tehdyt äänitteet heikkenevät aikaa myöten. Pahinta on, että jos mikrokasetti tai C-kasetti sattuu hipaisemaan vaikka jääkaapin oven magneettia, niin äänite tuhoutuu. Samoin voi käydä, jos kasetti jää kaiuttimen päälle/eteen tai jos magnetisoitunut meisselin pää jää makaamaan kasetin päälle.
MP3-laitteet toimivat yhdellä paristolla muutamasta tunnista jopa pariin kymmeneen tuntiin.
Parhaissa MP3-soitinmalleissa on liitäntä ulkopuolisesta äänilähteestä nauhoittamista varten. Teknisissä ominaisuuksissa se on ilmaistu sanoin "Line-in/mikrofoni tallennus". Tälläistä laitetta voi käyttää myös ulkopuolisen mikrofonin avulla tai vaikka puhelujen nauhoittamiseen puhelunnauhoitusadapterin avulla (lisälaite; imukuppikelamallin hinta on euron tai pari, muuntajamallit maksavat 15-100 euroa).
Alle olen kerännyt MP3-soitin-nauhuri-tuotemerkkejä, joissa on äänitys sisäänrakennetulla mikrofonilla ja lisäksi Line-in / ulkopuolisen mikrofonin liitäntämahdollisuus; mukana suuntaa antava hintaluokka-arvio:
Myyjä: Kodinelektroniikkakaupat ja tavaratalot; atk-kaupat: fotokaupat
Samsung YP-T6X MP3-soitin - 129,00 € - lienee pienin mitä markkinoilta löytyy; vain 2,2 x 2,3 x 5,5 cm; sis. sisäänrakennetun mikrofonin äänitys ulkopuolisesta äänilähteestä
Creative Zen Nano Plus 1GB FM - 150€
Creative Muvo N200 1GB FM 1 Gb - 150€
ST Lab USB2.0 MP3 multi-player 512MB (monitoimilaite) - 135 euroa
MSI Mega player 516BT 256 MB; Muisti laajennettavissa SD/MMC FLASH-muistikortilla - 160€
Apacer Audio Steno AS820 MP3/WMA Player & 512MB Pontis Qoolqee K7 1024Mt - 200€
Myyjä: Verkkokauppa.com
Axdia Odys MP3-S11 1GB - 107,90€
Axdia Odys MP3-S11 512MB - 78.90€
Axdia Odys MP3-S11 256MB - 54,90€
Frontier Labs NEX3 - MP3-soitin SD-muistikorttipaikalla - 72,90€ (ilman muistia; muistina digikameroissa käytetty vaihdettava SD-kortti!)
Myyjä: Pixmania nettikauppa
NEONUMERIC MP3-soitin NS2 1 Gb - 128€
NEONUMERIC MP3-soitin NS2 512 Mb - 96€
Monessa nauhoittavassa mp3-soittimessa on mukana FM-radio ja joissakin lisäksi kieltenopiskelussa kätevä "A-B Repeat" -toisto. Tarkat speksit ja päivän hinnat jokaisesta mainitusta soittimesta löytyvät netistä Googlella.
HUOM! Salaa tehty äänite on omassa riidassa laillinen todiste vaikka oikeudessa! - näitä saakin helposti lainaan
inhere kirjoitti:
Nykyisin tallentavaksi nauhuriksi/sanelimeksi kätevin on nuorten käyttämä MP3-soitin, joista löytyy myös äänittävät mallit. Parasta niissä on, että nauhoitusaika on jopa 35 tuntia (riippuu muistin määrästä).
MP3-äänitteen voi siirtää muutamassa sekunnissa tietokoneelle, minkä jälkeen varmistukset voi tehdä cd-levylle. Tavallisen nauhakasettia käyttävän sanelimen äänitteen siirtämiseen tietokoneelle cd-varmistuksen tekemiseksi kuluu aikaa runsaasti enemmän kuin mitä itse nauhoittamiseen on kulunut aikaa.
Magneettinauhakasetit ovat nykyisin jo kalliinpuoleisia. Kymmenen tunnin nauhoittamiseen saattaa kulua parikymmentä kasettia. Yhdelle cd:lle mahtuu ääntä jopa kymmenien kasettien verran, joten mp3-sanelin ja tallennus cd:lle käy ajan mittaan hyvin edulliseksi.
MP3 CD-levy on siitä hyvä, että äänen laatu ei vuosienkaan kuluttua heikkene. Magneettinauhaa käyttävillä mikrokasetti- ja C-kasettinauhureilla ja -sanelimilla tehdyt äänitteet heikkenevät aikaa myöten. Pahinta on, että jos mikrokasetti tai C-kasetti sattuu hipaisemaan vaikka jääkaapin oven magneettia, niin äänite tuhoutuu. Samoin voi käydä, jos kasetti jää kaiuttimen päälle/eteen tai jos magnetisoitunut meisselin pää jää makaamaan kasetin päälle.
MP3-laitteet toimivat yhdellä paristolla muutamasta tunnista jopa pariin kymmeneen tuntiin.
Parhaissa MP3-soitinmalleissa on liitäntä ulkopuolisesta äänilähteestä nauhoittamista varten. Teknisissä ominaisuuksissa se on ilmaistu sanoin "Line-in/mikrofoni tallennus". Tälläistä laitetta voi käyttää myös ulkopuolisen mikrofonin avulla tai vaikka puhelujen nauhoittamiseen puhelunnauhoitusadapterin avulla (lisälaite; imukuppikelamallin hinta on euron tai pari, muuntajamallit maksavat 15-100 euroa).
Alle olen kerännyt MP3-soitin-nauhuri-tuotemerkkejä, joissa on äänitys sisäänrakennetulla mikrofonilla ja lisäksi Line-in / ulkopuolisen mikrofonin liitäntämahdollisuus; mukana suuntaa antava hintaluokka-arvio:
Samsung YP-T6X MP3-soitin - 129,00 € - lienee pienin mitä markkinoilta löytyy; vain 2,2 x 2,3 x 5,5 cm; sis. sisäänrakennetun mikrofonin äänitys ulkopuolisesta äänilähteestä
MSI Mega player 516BT 256 MB; Muisti laajennettavissa SD/MMC FLASH-muistikortilla - 160€
Frontier Labs NEX3 - MP3-soitin SD-muistikorttipaikalla - 72,90€ (ilman muistia; muistina digikameroissa käytetty vaihdettava SD-kortti!)
Monessa nauhoittavassa mp3-soittimessa on mukana FM-radio ja joissakin lisäksi kieltenopiskelussa kätevä "A-B Repeat" -toisto. Tarkat speksit ja päivän hinnat jokaisesta mainitusta soittimesta löytyvät netistä Googlella.
HUOM! Salaa tehty äänite on omassa riidassa laillinen todiste vaikka oikeudessa!ja monella niitä on omasta takaa. Käytettykin jo - joten ehkä näistä asioissa eteenpäin mennään.
- ja toimii
inhere kirjoitti:
Nykyisin tallentavaksi nauhuriksi/sanelimeksi kätevin on nuorten käyttämä MP3-soitin, joista löytyy myös äänittävät mallit. Parasta niissä on, että nauhoitusaika on jopa 35 tuntia (riippuu muistin määrästä).
HUOM! Salaa tehty äänite on omassa riidassa laillinen todiste vaikka oikeudessa!ällistyttävän hyvin. Tiedosto on wav ja sen saa suoraan tietokoneelle - helppo myös muuttaa esim. Audiograbber:illa mp3 muotoon.
Kätevää myös, että tuossa se kaulalla on roikkunut useasti - ja siinä voi roikkua nyt aina tarvittaessa. Minulla tuo koko 512 MB, ja sisällä on ainakin vielä muutama kymmen musiikkipätkä. Tarvittaessa siirrän ne pois - ja saan talletettua puhetta tilalle.
KIITOS neuvoista - - inhere
ja toimii kirjoitti:
ällistyttävän hyvin. Tiedosto on wav ja sen saa suoraan tietokoneelle - helppo myös muuttaa esim. Audiograbber:illa mp3 muotoon.
Kätevää myös, että tuossa se kaulalla on roikkunut useasti - ja siinä voi roikkua nyt aina tarvittaessa. Minulla tuo koko 512 MB, ja sisällä on ainakin vielä muutama kymmen musiikkipätkä. Tarvittaessa siirrän ne pois - ja saan talletettua puhetta tilalle.
KIITOS neuvoista -Kaikkea nauhoitettua ei kannata viedä varmistuskopioille cd:lle. Tarvitaan siis ohjelma, jolla tarpeettomat äänet voi leikata pois. Tunnin nauhoitteessa saattaa olla olennaisen tärkeää vain muutama minuutti kaiken muun jaarittelun keskellä.
YKSI HYVÄ! ja ilmainen äänetiedostojen muokkausohjelma on AUDACITY.
Audacityn äänieditorin voi ladata suomenkielisiltä sivuilta osoitteesta
http://audacity.sourceforge.net/ Siellä sanotaan näin:
"Audacity® on vapaa avoimen lähdekoodin ohjelma äänittämiseen ja äänen muokkaamiseen. Se on saatavilla Mac Os X:lle, Microsoft Windowsille, GNU/Linuxille ja muille käyttöjärjestelmille."
Ohjelma on myös monella Kotimikro-lehden ilmaisella oheis-cd:llä, siinä jossa on logona iso punainen K-kirjain. Suosittelen. - kiittää, asensin
inhere kirjoitti:
Kaikkea nauhoitettua ei kannata viedä varmistuskopioille cd:lle. Tarvitaan siis ohjelma, jolla tarpeettomat äänet voi leikata pois. Tunnin nauhoitteessa saattaa olla olennaisen tärkeää vain muutama minuutti kaiken muun jaarittelun keskellä.
YKSI HYVÄ! ja ilmainen äänetiedostojen muokkausohjelma on AUDACITY.
Audacityn äänieditorin voi ladata suomenkielisiltä sivuilta osoitteesta
http://audacity.sourceforge.net/ Siellä sanotaan näin:
"Audacity® on vapaa avoimen lähdekoodin ohjelma äänittämiseen ja äänen muokkaamiseen. Se on saatavilla Mac Os X:lle, Microsoft Windowsille, GNU/Linuxille ja muille käyttöjärjestelmille."
Ohjelma on myös monella Kotimikro-lehden ilmaisella oheis-cd:llä, siinä jossa on logona iso punainen K-kirjain. Suosittelen.lisäpalikoin, pääsen kokeilemaan varmasti huomenissa miten toimii - tänään ei enää jaksa. Mutta hyvältähän tuo silmämääräisesti näytti.
Kiitos -
- Homeherkkä
Erään lehden välittämän tiedon mukaan Helsingissä toimii auyrvedä-lääketieteeseen perustuva klinikka.
Joku aika sitten telkussa esiintyi ruotsalainen lääkäri, joka hakeutui yhä pahenevan "astmansa" takia Shri Lankan auyrvedaklikalle 10 viikoiseen hoitoon tuloksena "terveydetilan huomattava paraneminen".
Jos minä olisin sinä, hakeutuisin välittömästi tuohon saatavillasi olevaan hoitoon, jonka perusta lepää tiedossa, joka on saatu jo 5000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua.
Mitä olet mieltä?
Ja mikäli päätät hakeutua ko. hoitoon, hakeudu sillä mielellä, että et kerro hakeutumisestasi etkä hoidon tuloksista yhdellekkään sinua hoitavalle/tutkivalle lääkärille siksi, että lääketiedegurumme näyttävät Hesari-kirjoittelunsa perusteella nimittelevän niin intialaista kuin kiinalaista lääketiedettäkin puoskaroinniksi niiden tuhansia vuosia kestäneistä perinteistä huolimatta.
No. Kuten me homeallergikot tiedämme, jokaiseen homeitiöiden aktivoimaan immuunipuolustusjärjestelmämme tuottamaan kremppaan niin nenä-, poskiontelo-, kurkku-, iho-, silmä-, korva-, nivel-, lihas-, hermo- kuin keuhkotasollakin homeallegikko törmää kohtaamansa lääkärin välityksellä OIRELÄÄKITYKSEEN, JOTA LÄNSIMAISET LÄÄKÄRIMME PITÄVÄT TIETEENÄ, jonka välittämään tietoon eri syistä oireilevan kansalaisten tulee alistua.
No miten on? Kokeilisitko ayurveedaa kun sinulla on siihen mahdollisuus ja välittäsit palstalaisille tietoa kokemastasi.... vaihtoehtohoitoihinkin. En oikein kehtaisi kertoa syytä, mutta sanottakoon se sitten tässä: Olen omistanut luontaistuotekauppa-hoitolan aikaisemmin. En itse antanut mitään hoitoja, minulla ei ole alan koulutustakaan, mutta vuokrasin tiloja hoitajille, joita oli ainakin kahdeksan eri suunnan edustajaa, ei tosin yhtään auyrvedaa.
No, tähän joukkoon mahtui monenlaista alan edustajaa ja kuulin päivittäin asiakkailta monenlaista palautetta, hyvää ja huonoa. Kokemukseni perusteella suhtaudun vaihtoehtohoitoihin kriittisemmin kuin aikaisemmin, enhän muuten olisi perustanut alan yritystäkään.
Mutta olen kyllä avoin kaikelle. Voin hyvinkin mennä kokeilemaan auyrvedaa, esimerkiksi Allergiasairaalan jälkeen. Onko itselläsi tai tuttavillasi kokemusta tästä hoitolasta?
... ilmeisesti monet kuitenkin pystyvät liikkumaan, kun sairaus on paremmassa vaiheessa?
Jos PEF on kahtasataa, niin eihän silloin tietysti enää pääse sängyn pohjalta pois. Minulla PEF on 500, jos pysyn sisällä enkä tee mitään ja otan Symbicortia säännöllisesti. Sen mukaan pitäisi kyllä kyetä liikuntaankiin, vaan ei. Ulkoillessa PEF laskee aina, eikä avaava lääke auta kuten ennen. Spirivaa en ole vielä kokeillut, ei ole tarjottukaan. Mutta ei minulla keuhkoahtaumaa pitäisi olla, vain epäilys alveoliitista. Minulle sanottiin, että tämä voisi vielä mennä ohi, kun en joutuisi homeiden kanssa enää tekemisiin.
Haluaisin liikkua, sillä lihaskuntokin romahtaa tätä menoa. Olen ollut jo kolme kuukautta lähes kokonaan neljän seinän sisällä. Yritän nyt hankkia jonkun kuntoilulaitteen kotiin, jos sillä jaksaisin jotain tehdä.
Ilmanlaatu Helsingissä on kyllä huono talvisin, en usko että tämä on kenenkään keuhkoille hyväksi. Ehkä pitää vaan välttää ulkona olemista nyt, ettei turhaan sairastuta itseään enempää.
Perunoista saan minäkin oireita, ruukkukukat tietysti hävitin, sillä hometalossa ne myrkylliset kotihomeetkin alkavat elää kukkaruukuissa. Pihatöitä tein vielä viime kesänä, mutta oireilin varsinkin keväällä, kun ilmeisesti talven aikana homehtuneet kasvinosat paljastuivat lumen alta. Puutarhanhoito on ollut ykkösharrastukseni, jos sekin jää pois elämästäni, niin kyllä on vaikea paikka.
Olen nyt lähdössä kylpylään lasten kanssa hiihtoloman viettoon, mutta saapa nähdä miten sujuu. Viimeksi sain hengenahdistusta uimahallissa, ehkä kloorinhajusta tai sitten uimahalleissa on yksinkertaisesti sen verran kosteaa, että siellä kasvaa jotain homeita.- vielä lisää...
Älä suotta heitä vielä kirvestä kaivoon puutarhanhoidon suhteen. En pysty pitämään sisällä kukkia, mutta kesäisin ostan parvekkeelle aina jonkun kasvin. Haaveilen omakotitalosta ja puutarhanhoidosta, haluaisin omenapuita, marjapensaita, pienen ryytimaan, kukkia. Ja tietysti sopivia puita riippumaton kiinnitystä varten! (En ainakaan vielä saa kesäisin oireita ulkoilman homeista, kop kop koputan puuta, tosin pitkät sateiset syksyt saavat minutkin köhimään ja voimaan huonosti). Olen ajatellut vähintään kokeilla puutarhanhoitoa, hengityssuojain suun ja nenän edessä. Tarvittaessa voi kokeilla jopa silmien suojausta, ja hanskat tietysti käteen, ja pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Luovun puutarha-unelmasta vasta sitten, jos järeänkin suojauksen kanssa tulee oireita.
- hilkkaliisa
vielä lisää... kirjoitti:
Älä suotta heitä vielä kirvestä kaivoon puutarhanhoidon suhteen. En pysty pitämään sisällä kukkia, mutta kesäisin ostan parvekkeelle aina jonkun kasvin. Haaveilen omakotitalosta ja puutarhanhoidosta, haluaisin omenapuita, marjapensaita, pienen ryytimaan, kukkia. Ja tietysti sopivia puita riippumaton kiinnitystä varten! (En ainakaan vielä saa kesäisin oireita ulkoilman homeista, kop kop koputan puuta, tosin pitkät sateiset syksyt saavat minutkin köhimään ja voimaan huonosti). Olen ajatellut vähintään kokeilla puutarhanhoitoa, hengityssuojain suun ja nenän edessä. Tarvittaessa voi kokeilla jopa silmien suojausta, ja hanskat tietysti käteen, ja pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Luovun puutarha-unelmasta vasta sitten, jos järeänkin suojauksen kanssa tulee oireita.
omasta puutarhasta ja omasta pihasta. Ne ovat vain haaveita ja sellaisikisi jäävätkin, kun en kestä edes viherkasvien multaa ja minulla ei ole yhtään kukkaa kotona. Asun kerrostalossa. Parvekekukatkin piti laittaa pois jo vuosia sitten, kun minun parvekkeellani on ikkunat ja multa sekä kukat haisivat ja yskittivät. Hoitakoon kukkia ja pihaa, ken voi. Suojaimia kannattaa käyttää, sillä oireilu kuumeineen voi tulla vasta muutaman tunnin kuluttua (2 - 72 tunnin kuluttua).
Kiinalainen sananlasku: "Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole tärkeää".
Terveisin [email protected] hilkkaliisa kirjoitti:
omasta puutarhasta ja omasta pihasta. Ne ovat vain haaveita ja sellaisikisi jäävätkin, kun en kestä edes viherkasvien multaa ja minulla ei ole yhtään kukkaa kotona. Asun kerrostalossa. Parvekekukatkin piti laittaa pois jo vuosia sitten, kun minun parvekkeellani on ikkunat ja multa sekä kukat haisivat ja yskittivät. Hoitakoon kukkia ja pihaa, ken voi. Suojaimia kannattaa käyttää, sillä oireilu kuumeineen voi tulla vasta muutaman tunnin kuluttua (2 - 72 tunnin kuluttua).
Kiinalainen sananlasku: "Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole tärkeää".
Terveisin [email protected]Pystytkö kesällä olemaan yhtään ulkona ilman suojaimia? Jos pystyt, niin jonkinlainen puutarhanhoito olisi kyllä mahdollista, ei tietenkään kerrostalossa.
Esimerkiksi japanilaistyyppinen sora- ja kivipuutarha, jossa olisi vain vähän kuivan paikan kasveja. Tai metsäpuutarha mäntykankaalla, kanervia ym., ehkä rodoja. Paljon hoitoa, kastelua ja mullanrapsutusta vaativat voi unohtaa, samoin nurmikonleikkuun, haravoinnin ym. Runsaasti kukkivat ja tuoksuvat kasvit kannattaa myös jättää pois. Mutta monet kivikkoperennat ja puuvartiset kasvit kasvavat ihan hoidotta, kun ne on oikeaan paikkaan istutettu.
Näillä periaatteilla minunkin on tarkoitus lähteä uutta puutarhaa perustamaan, sitten kun sen tontin vihdoin löydän. Hyvin suunniteltua puutarhaa ei tarvitse paljoa hoitaa, ainoastaan sateisina kesinä rikkaruohot ovat ongelma. Laatta-ja sorapinnoilta rikkaruohot saa kuitenkin pois aika kätevästi.- homekorva
homeahdistus kirjoitti:
Pystytkö kesällä olemaan yhtään ulkona ilman suojaimia? Jos pystyt, niin jonkinlainen puutarhanhoito olisi kyllä mahdollista, ei tietenkään kerrostalossa.
Esimerkiksi japanilaistyyppinen sora- ja kivipuutarha, jossa olisi vain vähän kuivan paikan kasveja. Tai metsäpuutarha mäntykankaalla, kanervia ym., ehkä rodoja. Paljon hoitoa, kastelua ja mullanrapsutusta vaativat voi unohtaa, samoin nurmikonleikkuun, haravoinnin ym. Runsaasti kukkivat ja tuoksuvat kasvit kannattaa myös jättää pois. Mutta monet kivikkoperennat ja puuvartiset kasvit kasvavat ihan hoidotta, kun ne on oikeaan paikkaan istutettu.
Näillä periaatteilla minunkin on tarkoitus lähteä uutta puutarhaa perustamaan, sitten kun sen tontin vihdoin löydän. Hyvin suunniteltua puutarhaa ei tarvitse paljoa hoitaa, ainoastaan sateisina kesinä rikkaruohot ovat ongelma. Laatta-ja sorapinnoilta rikkaruohot saa kuitenkin pois aika kätevästi.Mulla lopullinen niitti tähän sairauteen on tullut tän talven aikana. Kevät kertoo tullessaan miten sujuu.. Ostan kuitenkin suojaimen valmiiksi..
Syksyllä laitoin takapihalle krookukset, tulppaanit ja narsissit.. No se sujui näin..
Ihana muksuni auttoi.. Näytin aina paikan ja katsottiin syvyys ja sipulit maahan. Hyvin sujui ja lapsikin pääsi Oikeesti laittamaan kukkia, kuten asian ilmaisi.. Oli iloinen.
En vain tajunnut että pölyääkö nämä kukat, pitääkö ne sittenkin repiä pois.. Eihän ne hometta pölytä.. mutta ,,
Onko tietoa..?
Tulppaani
Narsissi
Krookus
2 puuta: tuija trabant
Viime kesänä uskalsin olla vielä pihalla. Oireita kyllä tuli lievänä: silmät, nenä ja päänsärky, ahdistus.. LIEVINÄ..
Nyt eri asia,.? homekorva kirjoitti:
Mulla lopullinen niitti tähän sairauteen on tullut tän talven aikana. Kevät kertoo tullessaan miten sujuu.. Ostan kuitenkin suojaimen valmiiksi..
Syksyllä laitoin takapihalle krookukset, tulppaanit ja narsissit.. No se sujui näin..
Ihana muksuni auttoi.. Näytin aina paikan ja katsottiin syvyys ja sipulit maahan. Hyvin sujui ja lapsikin pääsi Oikeesti laittamaan kukkia, kuten asian ilmaisi.. Oli iloinen.
En vain tajunnut että pölyääkö nämä kukat, pitääkö ne sittenkin repiä pois.. Eihän ne hometta pölytä.. mutta ,,
Onko tietoa..?
Tulppaani
Narsissi
Krookus
2 puuta: tuija trabant
Viime kesänä uskalsin olla vielä pihalla. Oireita kyllä tuli lievänä: silmät, nenä ja päänsärky, ahdistus.. LIEVINÄ..
Nyt eri asia,.?ymmärtääkseni, nuo mainitsemasi lajit. Sipulikukkien kukinta-aika on lyhyt. Kukkakaupoissa ja kasvihuoneissa työskentelevät allergisoituvat ihan eri tavalla, kun päivittäin käsittelevät kasveja tuntikaupalla. Sinähän ihailet kukkiasi turvallisesti pienen matkan päästä ulkona.
Tuijissa on jonkin verran hajua, mutta mielestäni hyvin vähän verrattuna joihinkin varsinaisiin "haisijoihin", kuten esim. pikkuhavuryhmissä paljon käytetty rohtokataja, joka on myös erittäin myrkyllinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965