Perusteet ultraan

murmeli

Millä perusteella määrätään rytmihäiriöistä kärsiviä sydämen ultraan? itse olen muutamia vuosia kärisinyt rytmihäiriöistä ja syön salpaajia. Nyt on tullut vaikeitakin hengenahdistuksia ja rasituksessa puristavaa tunnetta rinnassa.
Olen vasta hieman yli parikymppinen ja tuntuu, etteivät kaikki lääkärit edes ota tosissaan.
Lähiaikoina onneksi pääsen edes Holteriin että jotakin selviää...

12

6969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nita

minäkin olen miettinyt. On vaikka minkälaisia sydänoireita mutta otettu vaan tavallinen lepo ekg ja pari kertaa Holtterin.

• Kandi

Ainakin sillä perusteella lähetetään ultraan, että sydämessä on jokin sellainen rytmihäiriö, joka estää ekg:n tulkinnan muiden rytmihäiriöiden tai poikkeavuuksien osalta. Esim. vasen haarakatkos tai WPW estävät ekg-diagnostiikan melko tehokkaasti. Toisaalta ultrassahan katsotaan sydämen rakenteen poikkeavuuksia. Johtorataviat tms. pelkkiä sähkön kulun häiriöitä aiheuttavat viat eivät ultrassa välttämättä näy. Mutta onneksi pääset holteriin. Jos kaikki järjestyy sillä, hyvä niin, jos ei, luvasssa lienee lisätutkimuksia. EKG on kuitenkin aina ensisijainen tutkimus.

• Jukka

"Johtorataviat tms. pelkkiä sähkön kulun häiriöitä aiheuttavat viat eivät ultrassa välttämättä näy."

Välttämättä? Tarkoitit kait koskaan. Johtarataviat ja muut sähköisestä toiminnasta johtuvat sydänongelmat EIVÄT KOSKAAN näy ultrassa.

• Jukka

Ultraan otetaan ensisijaisesti potilaat, joilla epäillään olevan rakenteellinen poikkeavuus sydämessä, sydänlihastulehdus tai nestettä sydänpussissa tai vastaava tila. Erityisesti läppien vuotamista tai pientä reikää sydänten eri osien välillä epäillessä saadaan ultralla katsottua läppien pitävyyttä ja veren virtausta sydämen sisällä.

Jos lepo-EKG:ssä tai holterissa löytyy rytmihäiriöitä, jotka viittaavat em tiloihin, tehdään ultra. Samoin, jos alkaa kertyä nestettä, jolloin sydämen vajaatoiminnan astetta aletaan selvitellä. Tällöin mitataan mm. sydämen supistuvuus, seinämien paksuudet ja eri lokeroiden koko.

Hengenahdistuksen ja rintakipujen syyt näkyvät harvoin ultrassa. Esimerkiksi sepelvalyimotauti - ihan loppuvaiheessakaan - ei näy millään tavalla ultrassa.

Ultraääni on hyvin karkea kuvantamismenetelmä ja sillä nähdään vain sydämen laajoja rakenteita. Erottelukyky on senttimetrien luokkaa, joten pienten poikkeavuuksien havaitseminen vaatii aivan toisenlaisia kuvantamismenetelmiä.

• Mistä tietää

Mistä tietää onko sydämessä nestettä?

2 vuotta sitten minulle tuli ensimmäinen flimmeri ja menin ensiapuun ja olen kääntynyt yksityislääkärin puoleen. Näitä flimmereitä on ollut 5 joista 2 on käännetty sähköllä. Olen ollut EKG rasituksessa ja ultrassa.
        Lääkäri hoitaa minua varmuuden vuoksi sepelvaltimotautina ja käytän lääkkeenä Primaspan, Emconcor ja Lipitoria.

Tämä on vaikeuttanut elämääni kun niitä muljahduksia ja flimmereitä tulee, eikä ole varmuutta onko sepelvaltimotauti tai sydämen vajaatoiminta. Verenpainetta ei ole.

Mistä loppujen lopuksi flimmeri johtuu ja mikä sen on aiheuttanut.

Helmikuun alkupuolella tuli taas flimmeri ja menin ensiapuun ja sydänfilmissä todettiin että oli mennyt ohi! Nyt ensiapun lääkäri määräsi että pitäisi alkaa Marevan hoito. Peloittaa tälläinen homma. Mitä mieltä olet tai onko samaa vaivasta kärsiviä.
        Neuvoista kiitollinen.

• Kandi
        Mistä tietää kirjoitti:

2 vuotta sitten minulle tuli ensimmäinen flimmeri ja menin ensiapuun ja olen kääntynyt yksityislääkärin puoleen. Näitä flimmereitä on ollut 5 joista 2 on käännetty sähköllä. Olen ollut EKG rasituksessa ja ultrassa.
        Lääkäri hoitaa minua varmuuden vuoksi sepelvaltimotautina ja käytän lääkkeenä Primaspan, Emconcor ja Lipitoria.

Tämä on vaikeuttanut elämääni kun niitä muljahduksia ja flimmereitä tulee, eikä ole varmuutta onko sepelvaltimotauti tai sydämen vajaatoiminta. Verenpainetta ei ole.

Helmikuun alkupuolella tuli taas flimmeri ja menin ensiapuun ja sydänfilmissä todettiin että oli mennyt ohi! Nyt ensiapun lääkäri määräsi että pitäisi alkaa Marevan hoito. Peloittaa tälläinen homma. Mitä mieltä olet tai onko samaa vaivasta kärsiviä.
        Neuvoista kiitollinen.

Saanko minäkin vastata?

Sydänpussissa oleva neste voi näkyä ultrassa. Usein vähäinen neste voi myös aiheuttaa stetoskoopilla kuuluvan hankausäänen, mutta jos nestettä on paljon, hankausäänikin häviää.

Eikö mielestäsi ole hyvä, että mahdollisen sepelvaltimotaudin komplikaatioita yritetään ehkäistä hoitamalla sen riskitekijöitä, eli korkeaa kolesterolia, mahdollisesti kohonnutta hyytymistaipumusta ja verenpainetta? VAikkei sepelvaltimotautia vielä olisikaan todettavissa, noilla tyypillisillä riskitekijöillä taudin saa hankittua. Siksi on hyvä hoitaa ne pois.

Flimmeri voi liittyä sepelvaltimotautiin, sydäninfarktiin, korkeaan verenpaineeseen ym. mutta monille se tulee ilman mitään varsinaista syytä. Usein se liitetään ikääntymiseen, mutta voi se toki tulla ihan työikäisellekin. Usein stressi, kova fyysinen rasitus, kuume tms. voi laukaista flimmerin. Jos flimmeri menee itsestään ohi muutamassa kymmenessä sekunnissa, hyytymävaaraa ei ole. Sen sijaan jos flimmeri vain jatkuu ja jatkuu, veri jää "seisomaan" sydämen eteisiin ja alkaa muodostua hyytymiä. Flimmerissähän eteiset eivät supistu kunnolla, vaan värisevät kaoottisesti. Jos flimmeri sitten kääntyykin sinusrytmiin, eteisten normaali supistus pusertaa hyytymämassan liikkeelle, mistä taas voi pahimmillaan aiheutua keuhkoveritulppa tai aivoinfarkti. Siksi sinulle määrätään Marevania, joka estää hyytymien muodostumista.

Tarkoitus ei todellakaan ollut pelotella. Todella suuri osa suomalaisista potee samaa vaivaa kuin sinäkin ja nappailee tuota samaa lääkekoktailia, eli et ole vaivasi kanssa yksin.

• Jukka
        Mistä tietää kirjoitti:

Neuvoista kiitollinen.

Kandin vastauksessa kaikki tärkein.

Sydämen vaajaatoimintaan on nykyisin olemassa Pro-BNP-merkkiainekoe, jolla selvitetään sydämen vaajaatoiminnan aste. Arvot 300 ja 1000 välillä ovat harmaata aluetta (sydämessä venumia, rasitusta, mutta ei välttämättä kovin vakavaa vajaatoimintaoireistoa). Arvot 1000 ja 10000 välillä kertovat vaikeasta vajaatoiminnasta. Skaala on suuri ja koe antaa siksi aika hyvä kuvan. Lisäksi se on helppo tehdä verinäytteestä.

Ei oikeastaan ole väliä, mistä syystä flimmerit tulevat. Marevan on mielstäni paikallaan, jos kohtauksia on noin usein. Tämä on tosin ei-lääkärin mielipide. Itse olen huomannut, että lääkäriä vaihtamalla tässä asiassa saa helposti täysin vastakkaisia mielipiteitä. Toisten aloituskynnyn on korkeampi kuin toisten. Itselleni on kaksi kardiologia suositellut ja kaksi sanonut sitä turhaksi.

Hoito on kuitenkin aika helppo, jos syö tasaisesti kasviksia (paljon tai vähän, kunhan tasaisesti) ja elää normaalisti. Itse olen jättänyt alkoholin kokonaan pois, mutta kohtuukäyttö on OK. Siis maksimissaan kolme puloa kerralla. Virallisesti suositellaan yhtä annosta.

Itselläni on ollut Marevan 5 vuotta ja vain kerran se on ollut hoitoalueen ulkopuolella. Arvo saa mennä liki kaksinkertaiseksi hoitotasosta ennen kuin se alkaa olla selvästi vaarallista. Ts. lääkitys pitää olla erittäin pahasti pielessä.

Tätä nykyä käyn arvon tarkistúksessa kerran kuussa. Eräs ystäväni on lapsuudessa leikattu tekoläppäpotilas, jolla Marevan-arvo pidetään tavallista hoitotasoa korkeampana. Hänkin on pärjännyt läppänsä ja lääkkeen kanssa kohta 32 vuotta. Jos hoitotasapaino on kunnossa, on lääke nuorilla ja aikuisilla melko turvallinen. Riskit liittyvät vanhuksiin, jotka kaatuilevat helposti tai joilla on iästään johtien helpommin taipumusta esimerkiksi suoliston tai mahan alueen verenvuotoihin.

Voithan kokeilla hoitoa ja jos se on hankalaa tai arvot eivät pysy kohdallaan, niin lopetta. Uskoisin tilanteessasi marevan-hoidon olevan hyödyllisempi kuin ilman sitä olemisen, jos kaikki sujuu OK. Jos taas monesti käydään hoitoalueiden ulkopuolella tai hoidon toteutuksessa on muuten hankaluuksia, niin sitten lienee turvallisempaa olla ilman.

Kuten kandi sanoikin, niin marevan-hoitamaton sydän kerää herkästi hyytymiä, jotka voivat lähteä liikkeelle rytminsiirrossa tai rytmin kääntyessä itsekseen.

• Pelokas naaras
        Jukka kirjoitti:

Kandin vastauksessa kaikki tärkein.

Sydämen vaajaatoimintaan on nykyisin olemassa Pro-BNP-merkkiainekoe, jolla selvitetään sydämen vaajaatoiminnan aste. Arvot 300 ja 1000 välillä ovat harmaata aluetta (sydämessä venumia, rasitusta, mutta ei välttämättä kovin vakavaa vajaatoimintaoireistoa). Arvot 1000 ja 10000 välillä kertovat vaikeasta vajaatoiminnasta. Skaala on suuri ja koe antaa siksi aika hyvä kuvan. Lisäksi se on helppo tehdä verinäytteestä.

Ei oikeastaan ole väliä, mistä syystä flimmerit tulevat. Marevan on mielstäni paikallaan, jos kohtauksia on noin usein. Tämä on tosin ei-lääkärin mielipide. Itse olen huomannut, että lääkäriä vaihtamalla tässä asiassa saa helposti täysin vastakkaisia mielipiteitä. Toisten aloituskynnyn on korkeampi kuin toisten. Itselleni on kaksi kardiologia suositellut ja kaksi sanonut sitä turhaksi.

Hoito on kuitenkin aika helppo, jos syö tasaisesti kasviksia (paljon tai vähän, kunhan tasaisesti) ja elää normaalisti. Itse olen jättänyt alkoholin kokonaan pois, mutta kohtuukäyttö on OK. Siis maksimissaan kolme puloa kerralla. Virallisesti suositellaan yhtä annosta.

Itselläni on ollut Marevan 5 vuotta ja vain kerran se on ollut hoitoalueen ulkopuolella. Arvo saa mennä liki kaksinkertaiseksi hoitotasosta ennen kuin se alkaa olla selvästi vaarallista. Ts. lääkitys pitää olla erittäin pahasti pielessä.

Tätä nykyä käyn arvon tarkistúksessa kerran kuussa. Eräs ystäväni on lapsuudessa leikattu tekoläppäpotilas, jolla Marevan-arvo pidetään tavallista hoitotasoa korkeampana. Hänkin on pärjännyt läppänsä ja lääkkeen kanssa kohta 32 vuotta. Jos hoitotasapaino on kunnossa, on lääke nuorilla ja aikuisilla melko turvallinen. Riskit liittyvät vanhuksiin, jotka kaatuilevat helposti tai joilla on iästään johtien helpommin taipumusta esimerkiksi suoliston tai mahan alueen verenvuotoihin.

Voithan kokeilla hoitoa ja jos se on hankalaa tai arvot eivät pysy kohdallaan, niin lopetta. Uskoisin tilanteessasi marevan-hoidon olevan hyödyllisempi kuin ilman sitä olemisen, jos kaikki sujuu OK. Jos taas monesti käydään hoitoalueiden ulkopuolella tai hoidon toteutuksessa on muuten hankaluuksia, niin sitten lienee turvallisempaa olla ilman.

Kuten kandi sanoikin, niin marevan-hoitamaton sydän kerää herkästi hyytymiä, jotka voivat lähteä liikkeelle rytminsiirrossa tai rytmin kääntyessä itsekseen.

Tottakai kaikki asialliset vastaukset ovat tervetulleita. Kiitoksia teille.

Olen tähän saakka saanut olla terve ja yhtäkkiä saan flimmerin joka oli tosi peloittava. Näitä lääkkeitä ei ole kiva syödä valtavien sivuvaikutuksien tähden vaikken ole vielä huomannut epäilyttävää.

Nestettä keuhkoissa, kun henkitän syvään niin mielestäni sieltä kuuluu narisevaa, jonkinlainen ääni ja ajattelen mitä mahtaa olla.
        Lääkäri ei puhunut mitään näkyikö ultrassa.

Eiköhän nestettä keuhoissa viittaa sydämen vajaatoimintaa jos niin, minulta on otettu S-proBNP koe ja tulos on 250, sanooko jotain?

Tuntuu vähän oudolta kun minulla ei ole ollut verenpainetta ja kolesteroli on tällä hetkellä 3.9 mutta liikapainoa on ehdottomasti 10 kg.

2 vuotta olen yrittänyt laihduttaa mutta ei auta. Syön mielestäni hyvin terveellisesti vain kevyttä enkä käytä alkoholia.

Kaikki arvot ovat olleet hyviä.
        P-INR arvo on ollut koko tämän aikana 1.3 (hoitoalue 2-3) onko arvoni hyvä vai huono?
        Tätä hoitotasapainoa en oikein ymmärrä.
        Onko tämä 1.3 hoitoalueen ulkopuolella vai mitä tarkoittaa?

Ihme kyllä kardiologini ei ole suositellut Marevani-hoitoa ja yksi outo asia tässä on että lääkärini sanoi sydänfilmissä näkyy että olen saanut pienen sydäninfarktin!!
        Minulla ei ole tietoa tästä, outoa.

Ehkä täytyy seuraavaksi mennä oma lääkärille ja kertoa YKS:n ensiapu lääkärin suosittelevan minulle Marevan-hoitoa.

Paljonkohan hyytymiä minulla sitten mahtaa olla!!

• Jukka
        Pelokas naaras kirjoitti:

Tottakai kaikki asialliset vastaukset ovat tervetulleita. Kiitoksia teille.

Olen tähän saakka saanut olla terve ja yhtäkkiä saan flimmerin joka oli tosi peloittava. Näitä lääkkeitä ei ole kiva syödä valtavien sivuvaikutuksien tähden vaikken ole vielä huomannut epäilyttävää.

Nestettä keuhkoissa, kun henkitän syvään niin mielestäni sieltä kuuluu narisevaa, jonkinlainen ääni ja ajattelen mitä mahtaa olla.
        Lääkäri ei puhunut mitään näkyikö ultrassa.

Eiköhän nestettä keuhoissa viittaa sydämen vajaatoimintaa jos niin, minulta on otettu S-proBNP koe ja tulos on 250, sanooko jotain?

Tuntuu vähän oudolta kun minulla ei ole ollut verenpainetta ja kolesteroli on tällä hetkellä 3.9 mutta liikapainoa on ehdottomasti 10 kg.

2 vuotta olen yrittänyt laihduttaa mutta ei auta. Syön mielestäni hyvin terveellisesti vain kevyttä enkä käytä alkoholia.

Kaikki arvot ovat olleet hyviä.
        P-INR arvo on ollut koko tämän aikana 1.3 (hoitoalue 2-3) onko arvoni hyvä vai huono?
        Tätä hoitotasapainoa en oikein ymmärrä.
        Onko tämä 1.3 hoitoalueen ulkopuolella vai mitä tarkoittaa?

Ihme kyllä kardiologini ei ole suositellut Marevani-hoitoa ja yksi outo asia tässä on että lääkärini sanoi sydänfilmissä näkyy että olen saanut pienen sydäninfarktin!!
        Minulla ei ole tietoa tästä, outoa.

Ehkä täytyy seuraavaksi mennä oma lääkärille ja kertoa YKS:n ensiapu lääkärin suosittelevan minulle Marevan-hoitoa.

Paljonkohan hyytymiä minulla sitten mahtaa olla!!

250 on normaalia isompi arvo pro-BNP:lle, mutta kaukana hälyyttävästä.

INR kertoo veren hyytynisnopeuden. Eli 1 on keskimääräinen hyytymisaika. 2 on kaksi kertaa pidempi aika kuin keskimäärin jne.

Hoitoalue tulee kyseeseen tietysti vain silloin, kun on veren hyytymiseen vaikuttava hoito kesken. Lääkkeellä veren hyytymistä muutetaan niin, että se vie kahdesta kolmeen kertaa pidempään kuin normaalisti. Tällöin ollaan arvoissa 2-3.

Tuo riittää hyvin siihen, että pienet haavat hyytyvät lähes normaalisti, siinä kestää vain hitusen kauemmin. Isompien haavojen kohdalla tilanne on ongelmallisempi. Jos ollaan äärirajoilla, ei hyytyminen enää riitä ja haava jää vuotamaan. Pintahaavoissa painaminen tarpeeksi pitkään ja kovaa tyrehdyttää vuodon kuitenkin aina. Ongelmaksi muodostuvat suuret sisäiset vuodot. Ne ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia ilman onnettomuuteen tai tappeluun tms. joutumista.

1.3 ei siis ole arvona hyvä tai huono. Se kertoo, että veresi hyytyminen vie 1.3 kertaa pidempään kuin keskivertoihmisen. Yksilöllistä vaihtelua on 0,8-1,5 välillä ilman lääkettäkin.

Hyytymät hajoavat itsestään. Sinulla on saattanut olla pieni hyytymä, joka on tukkinut jonkin pienen suonen sepelvaltimosta. Vaihtoehtoisesti suoni on mennyt tukkoon muusta syystä. Pientä tukosta ei huomaa, jos tukkeutunut verisuoni ruokkii pikkuruista osaa sydämestä. Silti se jättää merkin filmille. Se tukos oli ja meni eikä siitä sen enempää. Tärkeää on selvitellä, miksi tukoksia tulee ja ettei tule isoa.

Kannattaa ottaa kardiologiin yhteyttä ja kysyä sekä infarkti- että marevan-asiasta.

• juupeli

samaa olen minäkin alussa kokenut terveyskeskuslääkäreiden kohdalla eli vähättelyä.
      3-kertaa tehtiin holter ennekuin rytmihäiriö saatiin kiinni terveyskeskuksessa. Nauhoituksen aikana kannattaa yrittää tehdä kaikkea sitä missä tilanteissa rytmihäiriötä on yleensä tullut.
      Vaikka rytmihäiriöt saatiinkin kiinni niin t.keskus lääkäri vain totesi sen kanssa voi elää. Menin sitten yksityis lääkärille jonka jälkeen pääsin kardiologille nyt odottelen korjaus hoitoon eli ablaatioon pääsyä.

• murmeli

Näiden ahdistusten tms. rintatuntemusten lisäksi jonain päivinä lisälyöntejä tulee joka toisella lyönnillä ja kun tällaista jatkuu koko päivän, olo on fyysisestikin todella väsynyt. Lääkärille olen tästäkin maininnut mutta ei sanonut juuta eikä jaata.
      Torstaina siis menen sinne holteriin, koska minulla ei ole nyt monena päivänä lisälyöntejä tullut, pelkkää ahdistusta vain, pitää tosiaan yrittää rasittaa itseään enemmän että holterista jotakin hyötyä olisi.
      Mitä kaikkea holterista muuten voi nähdä? Sepelvaltimotaudin vaaraa ei onneksi ole vaikka sukurasitus siihen onkin, sillä olen näin nuori ja estrogeeni suojaa *huh*. Jotakin postiviivista sentään.

• diovan

Mulla on ollut rytäreitä 30 vuotta, on sanottu etteivä ole vaarallisia.
      Porissa ainakin kun menee A Ylitalolle, niin
      ottaa vastaanottokäynnilla sydämmen kattavan
      ultran.
      Palvelu on erinomaista kyseisellä kardiologilla.
      Selviää aika paljon, onko vaarallisia.
      On vaan aika vaikeata saada aikaa varattua.
      30 vuotta kun on kärsinyt enemmän tai vähemmän
      muljahduksista, niin silti niihin ei totu.
      On myös tiheälyöntisyyttä, että yöunet jäävät
      tosi vähiin.
      kyllä se siitä, ei muuta kuin toivoa kehiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe