kaktuksista

tietämätön...

Kuinka usein kaktuksia pitäisi kastella ja kuinka paljon??? Miten ne saa hyvin kukkimaan onko siis jotain hyviä keinoja...

21

9659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salmiakki

      Minä kastelen kaktukset pari kertaa viikossa ja reilusti kerrallaan (niin paljon kun lautaselle mahtuu vettä). Kaikki kaktukseni ovat saviruukuissa eteläikkunalla ja kuuman patterin lähellä, eli multa ehtii kuivahtaa kasteluiden välillä reilusti. Kukkimista ei ole mahdollisuus yrittää, kun ei ole mitään viileää tilaa, mutta jostain tosiaan luin että kaktus pitäis pitää melko viileässä talven ajan kukkiakseen keväällä.

      • tietämätön....

        Entäs mistä tietää että kaktus on kuollut?


      • niin...
        tietämätön.... kirjoitti:

        Entäs mistä tietää että kaktus on kuollut?

        jos laittaa talven ajaksi johonkin viileään niin kuinka viileää pitäs olla?


      • salmiakki
        tietämätön.... kirjoitti:

        Entäs mistä tietää että kaktus on kuollut?

        Kaverin kaktus ikäänkuin "muumioitui", ei kasvanut eikä muutenkaan muuttunut miksikään, ja lopulta kaveri sen sitten julisti kuolleeksi. Minulta itseltäni kaktus kerran kertakaikkisesti katkesi tyvestä, mutta se oli mätänemisen syytä, koska pöljänä pidin sitä lasikipossa, jossa ei ollut pohjassa reikää.


      • Tummuca
        tietämätön.... kirjoitti:

        Entäs mistä tietää että kaktus on kuollut?

        Kun kaktus kuolee (yleensä mätänee) sen
        -väri muuttuu terveen vihreästä ruskeaksi/keltaiseksi
        -kutistuu nopeastikin ja lopuksi kuivettuu

        Oon harrastukseni alussa vahingossa tappanut monta kaktusta ja väitän, että kaktukset eivät ole luokiteltavissa "helpoimpiin huonekasveihin".


      • Ma.ry.nd
        Tummuca kirjoitti:

        Kun kaktus kuolee (yleensä mätänee) sen
        -väri muuttuu terveen vihreästä ruskeaksi/keltaiseksi
        -kutistuu nopeastikin ja lopuksi kuivettuu

        Oon harrastukseni alussa vahingossa tappanut monta kaktusta ja väitän, että kaktukset eivät ole luokiteltavissa "helpoimpiin huonekasveihin".

        Entä jos kaktus on vain kuiva ja kellertävä niin onko se kuollut?


      • Anonyymi

        Mä kastelen kaktusta pari kertaa kuukaudessa ja ei paljoo vettä ja on pysyny hyvänä?


    • kaktuksista

      Kaktuksia pitää kastella aika harvoin: talvella 2-4 viikon välein, kesällä 1-2 viikon välein, vettä sopivasti: ei tulvimalla vaan sopiva määrä, katsoo, juoko kaktus vettä vai jääkö vesi seisomaan esim. aluslautaselle. Jos kastelee liikaa, kaktus mätänee sisältä ja kuolee.

      Talvella suositellaan pidettäväksi kaktuksia viileässä, mutta mulla ne on aina olleet normaalissa huoneenlämmössä. Nyt kukkii eka kaktus ikinä, vaikka mulla on kaktuksia ollut jo kymmenen vuotta!

      • sirkka

        yksi kaktuksistani kukki viime kesänä, kun siirsin sen parvekkeelle. Muiden suhteen ei tapahdu mitään, eivät kasva eivätkä kuki, mutta eivät ole kuolleetkaan. En edes tiedä, mitä kaktuksia ne ovat, mutta olen tehnyt niistä jonkinlaisen asetelman vanhaan kuparivatiin, joten toimivat jonkinlaisena sisustuselementtinä. Kastelen milloin muistan, siis harvoin ;)


      • kotilo-kaktusfani
        sirkka kirjoitti:

        yksi kaktuksistani kukki viime kesänä, kun siirsin sen parvekkeelle. Muiden suhteen ei tapahdu mitään, eivät kasva eivätkä kuki, mutta eivät ole kuolleetkaan. En edes tiedä, mitä kaktuksia ne ovat, mutta olen tehnyt niistä jonkinlaisen asetelman vanhaan kuparivatiin, joten toimivat jonkinlaisena sisustuselementtinä. Kastelen milloin muistan, siis harvoin ;)

        Kaksi kertaa viikossa on liian paljon!Itse kastelen kerran kuukaudessa talvella ja kerran kahdessa viikossa kesällä!


      • kotilo-kaktusfani
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Kaksi kertaa viikossa on liian paljon!Itse kastelen kerran kuukaudessa talvella ja kerran kahdessa viikossa kesällä!

        Ja jos ne ovat talvella viileässä suunnilleen 10 asteessa niin silloin ei saa kastella ollenkaan!


      • salmiakki
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Kaksi kertaa viikossa on liian paljon!Itse kastelen kerran kuukaudessa talvella ja kerran kahdessa viikossa kesällä!

        Jepulis, painotinkin omassa vastauksessani, että ikkunoiden vähyyden vuoksi kaktukseni joutuvat olemaan kuumassa paikassa, ja siksi niitä on kasteltava usein. Kastelen itse asiassa talvella useammin kuin kesällä, koska aurinko paistaa silloin matalammalta ja suoraan kukkiin. Kesällä aurinko on korkealla, ja ulkokaton reuna varjostaa niin, ettei aurinko osu koko päivää kaktuksiin. Ja sekin vaikuttaa kasteluun, ovatko ne kaktukset muovi- vai saviruukussa, muovisessa olevia ei tarvitse kastella niin usein.
        Tiedän kaktukseni tarvitsevan noin paljon ja usein vettä, koska kun kastelin niitä ens alkuun harvemmin, kaikki ikäänkuin haalistuivat ja lopettivat kasvamisen. Sitten aloin kastella useammin, ja nyt ovat kaktukset kasvaneet aika reilusti pituutta koko talven, ja syvä vihreä väri on palannut niihin. Kokeilemalla varmaankin löytää parhaimman rytmin kastella kaktuksiaan. Se kukkiminen taitaa jäädä minulla ikuiseksi unelmaksi :)
        Kaktuksille sopivan lämpötilan talvella luin jostain olevan 10-15 astetta, mutta tästä ei siis omakohtaista kokemusta.


      • todella paljon!
        salmiakki kirjoitti:

        Jepulis, painotinkin omassa vastauksessani, että ikkunoiden vähyyden vuoksi kaktukseni joutuvat olemaan kuumassa paikassa, ja siksi niitä on kasteltava usein. Kastelen itse asiassa talvella useammin kuin kesällä, koska aurinko paistaa silloin matalammalta ja suoraan kukkiin. Kesällä aurinko on korkealla, ja ulkokaton reuna varjostaa niin, ettei aurinko osu koko päivää kaktuksiin. Ja sekin vaikuttaa kasteluun, ovatko ne kaktukset muovi- vai saviruukussa, muovisessa olevia ei tarvitse kastella niin usein.
        Tiedän kaktukseni tarvitsevan noin paljon ja usein vettä, koska kun kastelin niitä ens alkuun harvemmin, kaikki ikäänkuin haalistuivat ja lopettivat kasvamisen. Sitten aloin kastella useammin, ja nyt ovat kaktukset kasvaneet aika reilusti pituutta koko talven, ja syvä vihreä väri on palannut niihin. Kokeilemalla varmaankin löytää parhaimman rytmin kastella kaktuksiaan. Se kukkiminen taitaa jäädä minulla ikuiseksi unelmaksi :)
        Kaktuksille sopivan lämpötilan talvella luin jostain olevan 10-15 astetta, mutta tästä ei siis omakohtaista kokemusta.

        Kiitoksia vastauksistanne ja olisi kiva kuulla myös toiten mielipiteitä tarinoita ym ym... =)


      • ???
        todella paljon! kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistanne ja olisi kiva kuulla myös toiten mielipiteitä tarinoita ym ym... =)

        Mitä tehdä kun kaktuksen piikeistä tulee jotain nestettä? Mun kaktukselle on tullut joku ihme tauti, että sen piikkejen päässä on sellaset nestepallot ja se on ruvennut muuttumaan niin kuin vaaleammaksi joistain kohtii, vaikka en kyllä tiedä onko ne edes samasta taudista molemmat...


    • saasitasiltikysya

      Kaktuksia kastellaan ihan miten mitä tahansa muitakin kasveja: Kun kastellaan, multa (joka on kasville sopivaa tietysti) kastellaan runsaasti välivaluttamalla siten, että se saturoituu täysin ja samalla vähän huuhtoutuu suola ym. kertymät. Jos tarvetta tähän sitten vielä lannoitus. Kastelu toistetaan aina kun multa on kuivunut kasville sopivasti (eli kaktuksille talvisaikaan ihan rutikuivaksi reilusti noin nyrkkisääntönä).

      Lämpöpatterit, ruukun malli ja koko, käytettävä multa ja kasvin muu elinympäristö kuten sen saama valon määrä, vaikuttaa veden käyttämiseen ja siihen miten se sieltä ruukusta haihtumallakin häviää. Eli on aika absurdia sanoa miten usein (päivissä) mitäkin kasvia pitää kastella. Se selviää kun opettelee (ruukkuja nostelemalla, tökkimällä multaa sormella tms.) hahmottamaan milloin multa on mitenkin kuivaa/kosteaa.

    • kaktuksetelämää

      Minä kyselin samaa ja kukkatalon myyjä sanoi, että kerran kuukaudessa vain ja silloin lannoitetaan. Talvella ei kastella ollenkaan.

    • Anonyymi

      Onko kaktus kuollut jos sen väri on vaihtunut vihreästä tummanvihteään.

    • Anonyymi

      Moi! Osaako joku neuvoa, että miten pitää toimia jos kaktus katkeaa? Irronneen osan voi ilmeisesti juurruttaa, mutta entä itse kaktus? Pitääkö haava suojata jotenkin? 🤔

      • Anonyymi

        Ei tarvi suojata mitenkään. Kaktus alkaa kuroa sitä katkeamiskohtaa kiinni ja kuivuu siitä. Sitten se todennäköisesti kasvattaa ajan myötä uusia alkuja läheltä katkeamiskohtaa.
        Sitä irronnutta osaakaan ei kannata suoraan tökätä multaan, eikä varsinkaan kosteaan. Paras kun antaa sen olla vaan huoneessa, niin siitäkin se katkeamiskohta alkaa kuroutumaan kiinni ja kuivumaan. Vasta sitten multaan, aikaisintaa parin viikon päästä.


    • Anonyymi

      Kaktuksista sellainen kuin jänönpuntia suomalaiselta nimeltään, sellainen isot paksut lehdet, on piikikäs, josta piikit lentelevät ihoon.. Ostin talvella tuollaisen ja heti kaupassa ihmettelin, kun siitä lenteli jotain piikkejä käsiin.
      Toin sen kotiin ja pian oli käsi täynnä noita piikkejä. Pian ne rupesivat punoittamaan
      ja käsi oli kuin olisi palovammoja tai se oli siis pieniä näppyjä täynnä, jotkut sitten mäti.
      Aikaa tästä on nyt kaksi kuukautta, vieläkin on vähän punoitusta kädessä.
      Vein välittömästi tuon kukan tuon jälkeen roskiin.

    • Anonyymi

      Luin äsken kirjoituksen, että juuri sama kaktus oli erään rouvan siirtäessä
      kaktusta, oli piikit lentäneet silmään. Ja silmä oli kuin tulessa, hän oli sitten mennyt lääkäriin, lääkäri poisti silmästä useita kymmeniä piikkejä.
      Nämä kaktukset on vaarallisia koska niistä lentelee piikkejä, jotka tarttuu ihoon
      ja iho tulehtuu sen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe