Alkuperäinen akku....

338

Omistan vuoden 92 corollan ja muutama vuosi sitten tuli luvattua että en vaihda autoa ennenkuin panasonicin alkuperäisakku antaa periksi, no tänätalvena vuorokauden seisonta ja -29 astetta ei lämmitystä ja käyntiin kuin palmunalta. Akku ei vuoda happoa, vettä olen kerran lisännyt olikohan 5-6 vuotta sitten kun täytin max merkkiin.

Eli kertokaa mistä näitä akkuja saa ostaa??
Ikää tulee huhtikuussa 14 vuotta ja verrokiksi se että sedältäni kyseinen akku hajosi vain 10.5 vuoden iässä ja keskellä kesää.

Traktoriin olen ostanut kolme akkua ja pari kesti vajaat kaksi vuotta tämä kolmas kuusi vuotta tosin ei starttaa enää jos on pakkasta yli -5 tai vaatii enemmän kuin 5 sekunnin startin.

Onko Toyotassa yleensä nämä nykyakut samanlaisia?

11

3271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akku-Aku

      Tulipa noita akkuja nuoruudessa osteltua itsekin kunnes eräs sähkäri kertoi että heikko pyöritysnopeus vanhemmiten useasti johtuukin starttimoottorin sisällä olevasta hiilipölystä, joka aikaansaa vuotovirtoja. Vuotovirtojen vuoksi tartti tarvitsee enemmän sähköä pystyäkseen samaan suorituskykyyn kuin uutena. Selitys oli uskottavan kuuloinen mutta jäi vähän epäilyttämään kunnes pamahti tartista hiilet. Hiilien vaihdon yhteydessä tartti putsattiin hiilipölystä ja voilá heikoksi erheellisesti luulemani akku suorastaan pärskäytti mottorin käyntiin. Eräässä nykyisessä ritsassani on 2-3 v vanha punainen Optima ja vaikka käynnistysjännitte on akkujen huippua, kylmäkäynnistyksissä pyörittäminen ei ole enää tänä talvena mitenkään erityisen räyhäkkää, vaa pikemminkin vaisua. Akku on latingissa. On siis aika putsata tartti. Samainen akku räjäytti erään tiensä päätä lähestyvän kulkineen tartin lähes molekyylitasolle asti. Ei enää puhettakaan korjauksesta. Akku hyvä, tartti huono.

    • mulla

      -88 ostin uuden Corollan. Autossa oli Panasonic akku. Auto oli mulla 11 vuotta ja alkuperäinen akku oli autossa kun sen möin.

    • ...

      Itselläni oli -97 Corollassa Panasonic akku ja se hajosi noin 4-vuotiaana ja 90 tkm ajettuna. Virtaa ei tullut pyörittämiseen riittävästi kun lämpötila laski hieman pakkaselle. Ennen hajoamista toimi yli -30 pakkasestakin hyvin.

      -88 Corollassa aikoinaan alkuperäisakku kesti muistaakseni noin 8 vuotta. Merkkiä en muista.

      -02 Corollassa on jokin turkkilainen akku joka on toiminut hyvin. Merkki on kaikkien tuntema Mutlu :)

      • gehgah

        Diesel latteen akku on selvästi tiukemmalla kuin Bensa koneen ja tämän takia näitä ei voi verrata toisiinsa. Dieselin puristukset on kovemmat. Tosin toi Panasonic akku kuulostaa tosi kestävälle. Omassa Carina II:sssa oli alkup Yuasa akku 9 vuotta enne kuin antoi periksi. Epäilen että tarvike akkut ei kestä kuin 3-4 v.


      • 338
        gehgah kirjoitti:

        Diesel latteen akku on selvästi tiukemmalla kuin Bensa koneen ja tämän takia näitä ei voi verrata toisiinsa. Dieselin puristukset on kovemmat. Tosin toi Panasonic akku kuulostaa tosi kestävälle. Omassa Carina II:sssa oli alkup Yuasa akku 9 vuotta enne kuin antoi periksi. Epäilen että tarvike akkut ei kestä kuin 3-4 v.

        Tänään juttelin noista akuista yhden kaverin kanssa jolla ollut Panasonicin akku vanhemmassa Corollassa ja hän kertoi ettei muuten olisi jäänyt mieleen mutta 15 vuotta oli auto hänellä ja myynti hetkellä edelleen alkuperäinen akku paikallaan.


    • Jokke

      Kyllä näihin alkuperäisiin japanilaisiin akkuihin yleensä voi luottaa. Mazda on muuten käyttänyt Koben akkuja, jotka kanssa kestää kymmenkunta vuotta. Mutta eipä ole Yuasakaan enää samaa tavaraa kuin ennen. Nyt ne tehdään Englannissa ja kokemuksesta tiedän, että ne kestää enää sellaset 3-5 vuotta.
      Nää pösö- ja volkkarihemmot on kovaa jätkää kun ne kehuskelee jollakin akun kestäneen ihan viisikin vuotta! Mutta yleensä 1-3 vuotta tuntuu niillä riittävältä.

    • minullakin

      Minulla on vuoden -88 Corolla ja kuukausi sitten vaihdatin uuden akun alkuperäisen tilalle. Sitäkään vaihtoa ei olisi ollut tarpeen muuten tehdä, mutta en ollut muistanut nesteen tarkistusta neljään vuoteen.

      Annoin vanhan akun eräälle Toyota-keräilijälle ja hän sanoi laittaneensa akun jälleen kuntoon.

    • ToyoSuzukiSan

      Sama jutttu, meillä -89 Corolla ja Panasonic-ensiasennusakku kesti reilut 11 vuotta, todennäköisesti olisi mennyt pidempäänkin mutta tuli kovien pakkasten aikaan vaihdettua kun vähän laiskalta kuulosti erään kerran tuossa iässä.

      Panasonic:ia ei saanut ainakaan Toyotalta enää (eikä muualtakaan kai), joten tilalle tuli alkuperäistä vastaava Yuasa. Tämä ei kestänyt kuin n. 8 vuotta muistaakseni.

      Nyt on sitten ollut "alkuperäinen" Toyota Optifit siitä asti, hyvin on pelannut. Auto täyttää kohta 26 ja kolmas akku siis menossa.

    • Akku Ankka

      Minulla on Corolla vuodelta 2005 ja siihen akku vaihdettiin tänä syksynä, siis 9 käyttövuotta ja 76000km. Tein vaihdon varmuuden vuoksi, kun akun testaaaja sitä Toyota-huollossa suositteli.

    • Tc97

      Corolla vm 2005 ja alkuperäinen akku. Auto seisoi pihassa kymmenkunta päivää ja 6.1.2015 käynnistin -19 pakkasessa. Hyrähti käyntiin kuin kesäkelillä. Ei kiirettä vaihtaa.

      • toiota1

        Farkku Corolla vm.2004 ja autossa on alkuperäinen Mutlu akku.Kerran olen vettä siihen lisännyt.Hyvin käynnistyy pakkasilla, eikä siis ole tarvetta akun vaihtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe