Otoskleroosi leikkauksen jälkeen

leikattu

Hei!

Korvani on leikattu puoli vuotta sitten otoskleroosin vuoksi. Viime aikoina leikattu korva on alkanut särisemään ihmeellisesti (radio asema ei ole kohdallaan tyyliin).
Onko muilla leikatuilla ollut samanlaisia kokemuksia? Häipyykö se koskaan vai pitääkö opetella elämään sen kanssa?

11

7228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

mulla oli taas sellainen ns. kaiku korvassa että kuuli oman puheen niinku kaikuna mutta hävisi vähitellen. kannattaa silti mainita asiasta lääkärille.

• kun olen

mikä tämä otoskleroosi on ja miten se todetaan.

• myös leikattu

Otoskleroosi on kuuloluiden yhteenkasvamisesta johtuva kuulovika. Leikkauksessa kuuloluu korvataan muovisella jalustimella. Se on yleensä perinnöllinen kuulovika....
        Minulla ei ollut mitään pörinöitä leikkauseni jälkeen, joka tehtiin v.-95. Tosin välillä kuuluu outoa naksuntaa, mutta ei ole mitään jatkuvaa sekään. Nyt sain sitten kuulolaitteen, kun tuo huonokuuloisuus rupesi jälleen haittaamaan ja enää ei leikata korvia.

• ....

mulla säris kans korva kerran niin että horjahdin taaksepäin ja tuntui ettei suoraan pysty kävelemään..juuri tollei " radio ei kuulu" tyyliin ja sit se meni taas lukkoon ja sitte jotenki kaiku ihmeellisesti. en osaa selittää. vähä niinku jotai metallitölkkiä raapis korvan vieressä. ilkeän kuuloista :/

• leikattu

Jäikö tämä vain yhteen kertaan vai jatkuko se pitkään eikä ole koskaan mennyt pois ?

• matti62

Moi !
      Vasen korva leikattiin jo -93. Korva särisee ajoittain todella häiritsevästi jopa pari viikkoa. Sitten taas on pitkä jakso ihan hyvää aikaa. Jatkuva särinä esimerkiksi autolla ajettaessa on todella hermostuttavaa.

• tuula

Korvani leikattu 5 kertaa otoskleroosin takia. Kuulolaite olut n. 6 vuotta.Ensimmäisen kerran minulla nyt särisee korvat kovan äänen tultua korvaan, inhottavaa. Digitaalinen kuulolaite pettymys, selvää ei saa puheesta ja melu häiritsee todella pahasti, säädellään jatkuvasti vaan ei auta.

• otoskleroositar
        tuula kirjoitti:

Korvani leikattu 5 kertaa otoskleroosin takia. Kuulolaite olut n. 6 vuotta.Ensimmäisen kerran minulla nyt särisee korvat kovan äänen tultua korvaan, inhottavaa. Digitaalinen kuulolaite pettymys, selvää ei saa puheesta ja melu häiritsee todella pahasti, säädellään jatkuvasti vaan ei auta.

Hei,

Olet kokenut leikkauksesta selviytyjä. Saako kysyä neuvoa?

Onko niin että voin nyt leikkauksen jälkeen vaurioittaa korvaa esim aiheuttamalla sinne painetta, laulamalla? Rappusissa kulku kielletty? Leikatulla korvalla ei saa nukkua, nojata sille puolelle. Minusta sain hepposet ohjeet. Heräämössä herätettiin nopeasti ja passitettiin kotiin. Hutera olo, kun ei oikein tiedä riittävästi miten pitäisi nyt hoitaa itseään. Lauloin miehelle paljon onnea vaan ja kävelin rappuset ylös pienen tarjottimen kanssa, pyöriminen ei ole pariin tuntiinkaan loppunut... Olen huolissani etten tarpeeksi tiedä siitä, miten välttää ettei ne nesteet sisäkorven pään puolella pyri sieltä reiästä ulos, siitä kai se huimaus tulee. Minä ymmärsin että lääkäri sanoi että voin pahentaa oman leikkaustuloksen jos olen nyt varomaton. Mutta mitä pitää sitten varoa??? Keho ei itse muistuta, kun ei kerran satu kun jotakin väärää tekee. Pitäisi olla enemmän tietoa. Yritin kysellä lääkäriltä ja sh:lta mutta ne toisti vaan sitä samaa, vältä urheilusuorituksia (!!!!???).

eli kiitollinen neuvoista,

l

• Marraskuu 11
        otoskleroositar kirjoitti:

Hei,

Olet kokenut leikkauksesta selviytyjä. Saako kysyä neuvoa?

Onko niin että voin nyt leikkauksen jälkeen vaurioittaa korvaa esim aiheuttamalla sinne painetta, laulamalla? Rappusissa kulku kielletty? Leikatulla korvalla ei saa nukkua, nojata sille puolelle. Minusta sain hepposet ohjeet. Heräämössä herätettiin nopeasti ja passitettiin kotiin. Hutera olo, kun ei oikein tiedä riittävästi miten pitäisi nyt hoitaa itseään. Lauloin miehelle paljon onnea vaan ja kävelin rappuset ylös pienen tarjottimen kanssa, pyöriminen ei ole pariin tuntiinkaan loppunut... Olen huolissani etten tarpeeksi tiedä siitä, miten välttää ettei ne nesteet sisäkorven pään puolella pyri sieltä reiästä ulos, siitä kai se huimaus tulee. Minä ymmärsin että lääkäri sanoi että voin pahentaa oman leikkaustuloksen jos olen nyt varomaton. Mutta mitä pitää sitten varoa??? Keho ei itse muistuta, kun ei kerran satu kun jotakin väärää tekee. Pitäisi olla enemmän tietoa. Yritin kysellä lääkäriltä ja sh:lta mutta ne toisti vaan sitä samaa, vältä urheilusuorituksia (!!!!???).

eli kiitollinen neuvoista,

l

Huterin eväin ja neuvoin olet joutunut kotiin. Minulta leikattiin v. 1986 ja se onnistui hyvin, kuulo palautui aika paljon. Hiukset sai pestä siten, ettei vettä mene korvakäytävään, muovimuki apuna, fyysistä rasitusta vältettävä ja sairauslomaa kuukausi. Ei minkäänlaisia särinöitä tai ritinöitä, piti vain opetella kovempiin ääniin, kun oli ollut niin huonokuuloinen ennen.

Valitettavasti kuulun siihen 70 prosentin joukkoon, joka jossain vaiheessa saa tinnituksen leikattuun korvaan ja nyt on elettävä jotenkin sen kanssa, kun "myötätunnosta" toinenkin korva rupesi huutamaan. Sairaalassa olin viikon leikkauksen jälkeen.

Hyvää vointia, kyllä se siitä tasaantuu, kunhan aikaa kuluu. Makuaisti hävisi, mutta sekin palatui ajan kuluessa.

• Anonyymi

Tän mäkin haluaisin tietää. Mulla sama ongelma. Kovat äänet särähtää epämukavasti. viime kesänä (2020 kesäkuus) leikattu. ja nyt vasta puolen vuoden jälkeen ongelma alkanu. Mietin tässä et soitanko korvalääkärille asiasta joka suoritti leikkauksen.

• Anonyymi

Soita ihmeessä kirurgille/korvapäivystykseen.Puolen vuoden jälkeen pitäisi prosessi olla jo ohi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe