Millä nimellä kutsutte vauvaa odotusaikana?

Ayla

Hei! Opiskelen Joensuun yliopistossa ja teen vauvojen odotusajan nimien keruutyötä.

Kertoisitko minulle millä nimellä kutsutte vauvaanne odotusaikana? Kerro myös nimeämisperuste, siis mistä nimi tulee, miksi se on annettu.

Kerro myös paikkakuntasi.

Esimerkiksi: "Kutsumme uutta tulokasta nimellä Pikku Myy. Nimi on Muumi-kirjoista ja vauva vaikuttaa terhakalta kuin Muumisadun Pikku Myy"

Voit laittaa vastauksen minulle sähköpostiini: [email protected]

tai voit myös vastata tänne vastausketjuun, jos et halua vastata sähköpostilla.

Tarvitsen noin 200 nimeä, joten olisin todella iloinen jos vastaisitte.

Kiitos paljon osallistumisesta!

Terveisin Ayla Shakir

35

10956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkm

ennenkuin tiesin edes olevani raskaana... niin aina sanonu et pikku-ville tulee..:) kun isän nimi on ville..
      tai sit vaaveli. mut ehkä sekin muuttuu raskauden myötä. vk 17 1

• birtas79

Kutsumme joko piiperoiseksi, koska näytti ultrassa niin pieneltä piiperoiselta. Tai Pikku-Tiikeriksi, nalle puhin tikru kaverin mukaan!

• birtas79

on siilinjärvi

• Kev82

Esikoista kutsuimme nimellä Nötkö. En edes muista tarkalleen mistä moinen nimitys tuli, mutta luultavammin se oli jokin muunnelma nöpöstä ja pötköstä:)

Tulevaa pikkusisarusta kutsumme nimellä Pauli. Tämä nimi on isonveljen antama. Hänen suussaan kun sana pallo taipuu paulia musituttavksi sanaksi, ja äidin maha on Paulimaha:)

Äiti82, poika 04 ja rv.20 3 (forssa)

• Kesä-äippä

Alkuun tuota päätimme kutsua vattalaiseksi, koska masuasukit kuulostivat iljettävän ällöttäviltä.

Rakenneultran jälkeen tuo ensimmäinen nimitys on unohtunut ja tilalle on tullut "poika". Luonnollisesti siitä syystä, että ultrassa näkyi selkeästi pieni pippeli.

Pori

• LA 24.8.

näytti pieneltä herneeltä ekassa ultrassa (rv 6 4) ja vaikka sukupuolesta ei ollut tietoa, niin hänen nimensä oli Herra Herne.

Helsingistä ollaan.

• esikoisella

on niinkin herttainen työnimi kun Terhonaattori, josta tuleva isoisä on muokannut Terminaattorin :). Terhonaattori sai alkunsa kun kerroin ystävälleni Terhon päivänä että odotan..

• ...

Meillä vauve. E:pääte sisäpiiri vitsi miehen kanssa. Rovaniemeltä ollaan.

• kissamamma

meidän masuasukilla on muutamia nimiä, oma äitini nimesi iitaksi heti kättelyssä itse kutsumme mahassa kasvavaa esikoistamme sen lisäksi pavuksi, jolle ei ole oikeen mitään selitystä ja sitten pikkuiseksi. Sipoossa asutellaan

T. Kesä-äippä rv 24 6

• omankin tieto

minua on kutsuttu möykyksi kun olen ollut suuri kuin mikä, pikkusiskoni oli kakkonen ja veljeni muumi koska muumi ohjelman myötä potkiskeli. nyt omaa ollaan kutsuttu vaaveliksi tai junnuksi =)
      porista ollaan kaikki

• Outi

..esikoinen oli "Mytty" -tämä isän näkemyksestä vauvasta ekassa ultrassa. Toinen oli "Tyyppi" -kun olimme just kattoneet leffan jossa joku sanoi: "That dude (tyyppi -en nyt muista kuinka kirjotetaan) just came, and chanced everything ". Ja tämä kolmas on loogisesti "Pikku-Tyyppi".. Turkulaista huumoria? Eli, Turkulaisia ollaan...

• ensikertaaäidiksi

ötökkä tai masu asukki, ötökäks lähinnä ollaan kutsuttu.

• S@ra

on alusta asti kutsuttu masuasukkia Hipuksi.Nimi tulee siitä kun olin ekassa ultrassa jo n. viikolla 7 ja siellä näkyi vaan se pikkuinen hippu ja niinhän sen pitikin olla ;) Niin ja Uudellamaalla Hippua odotellaan!

• vappumamma

Meillä kutsuttiin esikoista toukaksi tai toukkatonteriksi. Kai me alettiin kutsua sitä siksi, koska liikkui mahassa, kuin toukka. Tätä toista ollaan kutsuttu nappulaksi. Ei viititty sanoa samaksi, kun ensimmäistä. Eri nimi piti keksiä mahan asukille ja kun ei tiedä kumpi on tulossa, ei viittinyt antaa mitään tytön tai pojan nimeä.

Äiti75 tyttö -02 ja rv.29 (Espoo)

• sähinä

Meilläkin sanotaan Toukaksi. Oli ultrassa ihan toukan näköinen.
        Oma äitini kutsui minua aikoinaan pelsepuupiksi...
        Jyväskylästä ollaan.

• helsingin mamma

Meillä vauvaa kutsutaan Hipsuksi, koska aluksi vauvan liikkeet tuntuivat hipaisuilta.

• maalismamma

Meillä sanotaan Vaaviksi. Niin on sanottu alusta alkaen, ja se vain kuulostaa hyvältä. Olemme satakunnasta.

• Jenscu

on kutsuttu Tintiksi melkein alusta asti. En tiedä mistä se tuli, aloin vaan ajattelemaan sen Tinttinä. Ultran jälkeen totteli vähän aikaa nimitystä Muurahainen kun näytti siinä ihan pieneltä ötökältä.. Lahdessa odotellaan pikkuista syntyväksi hetkenä minä hyvänsä.

• Onnellinen

meillä Pumpula :)

• Helinä+äeppä

Meillä vauvan tekonimi pohditutti pitkään. Kaikki ötökät, masuasukit ja tyypit ei vaan tuntuneet omilta. Joku tietty tytön tai pojan nimi oli myöskin poissuljettu, koska emme halunneet "leimata" masuasukkia kumpaankaan sukupuoleen. Lopulta keksimme, että meidän pienokaisella on ennen syntymää nimipäivä jokapäivä eli päivittäin valitsemme kalenterista nimen. Nyt tyttöjen ja poikien nimet vaihtelevat ja tässä saa samalla maistella sopivia nimivaihtoehtoja. ... Tänään Helinä huomena Keijo :)

• rv 37+5

Meidän masuasukkia ollaan alusta asti kutsuttu nimellä "haba". Ja mistä tulee: itse olen intohimoinen punttisalilla kävijä ja haba kasvaa, tuleva isä kasvattaa intohimoisesti eri chililajikkeita, joista habanero taitaa olla aika tunnettu. Jo yrittämisvaiheessa oli puheissa haba, joten luontevasti sitten tuli kun raskaus varmistui. Nimi on kyllä herättänyt hilpeyttä;)

• rv 37+5

Porvoossa asustellaan

• Rv 39+

Harkimo.
      Olimme rakenneultrassa, saimme kuvan missä vauvan leuka ei näkynyt kunnolla. Poistuessamme ultrahuoneesta mieheni kysäisi nauraen, että "onko sulla ollut jotain sutinaa Harkimon kanssa?"
      Sitä ihmettelevänä sain vastauksen, että vauva oli mieheni mielestä näyttänyt aivan Hjallis Harkimolta, kun leukaa ei näkynyt. Kuulemma Hjallikselta leuka puuttuu..
      Itse en huomannut mitään samannäköisyyttä, mutta monet naurut olemme keränneet tarinalla..

• Rv 39+

Helsinki.

• julinia

Meillä se oli het alusta asti lumiukko :) ensimmäisessä ultrassa (8vko) se vaan muistutti lumiukkoa niin paljon. ultrassa näkyvät mittapisteet antoivat lumiukollemme vielä napit.

• julinia

on jyväskylä

• Rv 23+3

Meän vaavia on alusta asti kutsuttu Pertuksi. Perttu on perttu, vaiks rinsessaksi todettu ;D Isä sen jostain repäisi, ei enää muisteta koko kohellusta, mut naurua siihen liitty kovasti :D
      Paikkakunta Kempele

• nimi...

Meillä kutsutaan masuasukasta Kapellimestariksi, koska np-ultrassa kädet heiluivat samalla tavalla. Paikkakunta Lappeenranta.

• kutsuttiin...

Pikku-Höppänäksi :) nimi tuli varmaan vaan siitä kun lapsen isä aina sanoi minua höperöksi kun tein jotain hassua, niin alkoi sitten kutsua mahassa kasvavaa vauvaa pikku-höppänäksi...nimi on meillä vieläkin toisinaan käytössä vaikka vauva on jo melkein 6kk :) asumme Oulussa.

• lapsella..

Rakkaalla lapsella on monta nimee. Mut "virallinen työnimi" on napero.
      En tiedä mistä se oikeestaan tuli. Mutta naperosta mä oon puhunu ihan alusta asti, ja se sopii molemmille kun ei sukupuolta tiedetä.

Naperoa odotamme Tuusulassa. :)

• matkalla...

Heps. Meillä nimi on muuttunut matkalla sikiön kehittyessä. Ensin oli Toukka sillä alussa oltiin vasta (jännitti, pelotti, mietitytti eniten), sitten liikkeiden tultua Vispilä (kertonee hiukan vilkkaudesta masussa) ja lopuksi Hemmo vaikkemme tiedä sukupuolta, mutta Hemmo kuulostaa hyvältä ja leppoisalta tyypiltä...saas nähdä loppusuoralla ollaan. Paikkakunta Jyväskylä.

• ...kutsumme

...tulevaa esikoistamme Viikariksi, tämä nimi pysynyt samana alusta alkaen. Nimi jännä ja sopii meille. Olemme Lappeenrannasta.

• la 31.5.

Hei!

Meijän vaavi on ollu alusta asti Toukopouko, ilman mitään sen kummempaa syytä taikka tarinaa. Viime viikkoina olen myös alkanu käyttämään nimeä Texas-Pete. Mieheni halusi pienenä ollessaan muuttaa nimensä Texas-Peteksi, kun se oli joku siisti sarjakuvatyyppi tai jotain. Mahassani taitaa asustaa Tampereen villein kakara, joten taitaa tuo nimi olla ihan osuvakin!

• jänskättää

Meillä pieni on 'papu'. Tuli siitä kun miehelleni selitin pikkuisen kokoa. Noh, tänään mies väänsi sen muotoon Mr Bean eli Herra Papu ;) (sukupuolesta siis ei todellakaan vielä tietoa) Jyväskylässä oleskellaan

• **Lisa**

Moi,

Ihan aluksi taisimme kutsua uutta tulokasta möntiksi, koska sehän on alussa vain sellainen muodoton möntti... Siitä se pikkuhiljaa muuttui masuasukiksi. Kun liikkeet alkoivat tuntua nimiä oli mm. matikka; koska liikkeet tuntuivat samalta kun matikka (kala) kääntyisi vesimaljassa, Möhköfantti; satuttiin katsomaan Nalle Puh ja Möhköfantti piirretty, Pertti_Irmeli; mietimme nimiä ja tuo nyt vain pälkähti mieleen... Tietysti myös kaikki hellittelynimet, kuten esim. pikku-kulta ja muru on olleet ahkerassa käytössä :)

Vantaalla, Tikkurilassa asutaan ja viikkoja on kertynyt 30 5, eli La on 2.5 :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3077
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2904
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2479
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1406
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13