Hapan ruoka??

kiitollinen :)

Kertokaahan tyhmälle, mitkä kaikki on happamia ruokia? Refluksin hoitoon lääkäri sanoi, että kannattaa mm. välttää happamia ruokia. Puolukat ja viinimarjat taitavat ainakin olla. Ja piimä. Mitä muita keksitte?

Mitä muuta olette kokeilleet refluksin hoitoon? Siis mitä ruoka-aineita jätitte pois ja oliko apua?

8

9354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuper. kirj.

Juuri söin ruoan kanssa punajuurisalaattia ja join vadelma-mustikka mehua. Nyt ei kyllä taas maistu hyvälle suussa... Olisko ollut tuo punajuurisalaatti?

• hoitsu

refluksin hoidossa kannattaa välttää myös vahvasti maustettuja,käristettyjä ja rasvaisia ruokia.mm.kahvi,omena,sipuli,paprika. ruskeata kastikettakin kannattaa välttää tai tietysti jokaisella on omat rajansa mitä saa syödä ja paljonko. naudan jauhelihassa on vähemmän rasvaa kun sian jauhelihassa.

• hoitsu

lisäksi kannattaa välttää tupakointia,suklaata ja ylensyöntiä.ruokailun jälkeen ei kannata mennä heti makuuasentoon tai sitten kannattaa kohottaa sängynpäätyä tai laittaa tyynyjä kunnolla selän alle että on vähän niinkuin puoli-istuvassa asennossa. syö useita pieniä aterioita päivässä mieluummin kuin että ahdat itsesi kerralla täyteen ruokaa.

• ei pizzoja,kiitos

tuotteet ei sovi mulle mutta maito sopii!Ei kuitenkaan rasvaton vaan ykkösmaito tai kevyt sillä rasvaton tekee öklön olon ja ilmaa.
        Ruisleipää mutta ilman hiivaa eli luomuruisleipä sopii mulle.Puolukka ,punajuuri eli kaikki maustetut muutkin ei sovi.Ruoka pitää olla mausteetonta ja sitrushedelmät ei sovi.Iltasyönti on vihonviimeistä jos meinaa yön nukkua ilman että herää happohyökkäykseen ja vuoten yläpää koholle.Liikapaino ei sovi ollenkaan.Hyvin hankala vaiva jos aiheuttaa yskänärsytystä,ei voi mennä pitemmäksi aikaa minnekkään.

• Se on todella tehokas pahanolon aiheuttaja...Maitotuotteet harkinnan mukaan, osalle ei sovi edes maito. Happamia ovat myös mm. säilötyt vihannekset ja salaatit(punajuurisalaatti, pikkelssi yms.), niitä kannattaa vältellä. Ruisleipä sopii harvoille, joten varovasti senkin kanssa!

• alkuper. kirj.

Sitä meinaan söin aika paljon ennenkuin tämä paha närästys alkoi. Sitä maustamatonta jogurttia. Nyt olen yrittänyt olla suht maidottomalla ruokavaliolla ja ainakaan suussa ei ole niin "navetan" maku, mikä tuli ennen aina maidon jälkeen (närästyslääkkeiden aikana). Nyt erilainen hapan maku suussa, mutta toivottavasti sekin siitä laimenee. Maidon sijasta olen juonut mustikka-vadelma mehua (kaupan). Vesi jotenkin korostaa pahaa makua suussa.

Nuo ylläolevat konstit on oikeastaan kaikki käytössä (paitsi punajuurisalaatin nautiskelun välttäminen). Ainut herkkuni on vielä irtokarkit toisinaan, pieninä määrinä. Kaikista muista olen luopunut, kahvista ja teestäkin.

Parempaan suuntaan on menossa, mutta tämä maku vielä suussa ei ole vielä hävinnyt eikä kurkun oireilu. Viikko ilman lääkkeitä jo takana ja toiveissa monta lisää =)

Laittakaahan vielä vinkkejä, jos jotain keksitte. Kaikkea kannataa kokeilla, että pärjäisi ilman lääkkeitä.

Kaikille kiitoksia vastauksista ja hyvää talven jatkoa =)

• K
        alkuper. kirj. kirjoitti:

Sitä meinaan söin aika paljon ennenkuin tämä paha närästys alkoi. Sitä maustamatonta jogurttia. Nyt olen yrittänyt olla suht maidottomalla ruokavaliolla ja ainakaan suussa ei ole niin "navetan" maku, mikä tuli ennen aina maidon jälkeen (närästyslääkkeiden aikana). Nyt erilainen hapan maku suussa, mutta toivottavasti sekin siitä laimenee. Maidon sijasta olen juonut mustikka-vadelma mehua (kaupan). Vesi jotenkin korostaa pahaa makua suussa.

Nuo ylläolevat konstit on oikeastaan kaikki käytössä (paitsi punajuurisalaatin nautiskelun välttäminen). Ainut herkkuni on vielä irtokarkit toisinaan, pieninä määrinä. Kaikista muista olen luopunut, kahvista ja teestäkin.

Parempaan suuntaan on menossa, mutta tämä maku vielä suussa ei ole vielä hävinnyt eikä kurkun oireilu. Viikko ilman lääkkeitä jo takana ja toiveissa monta lisää =)

Laittakaahan vielä vinkkejä, jos jotain keksitte. Kaikkea kannataa kokeilla, että pärjäisi ilman lääkkeitä.

Kaikille kiitoksia vastauksista ja hyvää talven jatkoa =)

Mulla ainakin tuntuu auttaneen leivän (varsinkin ruisleivän) poisjättäminen, oisko sitten ollut se kun leivässä on hiivaa/muita nostatusaineita ja jotenkin tuntuu mahassakin vielä paisuvan ja aiheuttavan ilman nousua ruokatorveen. Ilman nieleminen on tietääkseni yksi isoimmista refluksin aiheuttajista, ja leivän mukanahan sitä pakostakin menee alas vaikka kuinka pureskelisi.

Maitotuotteista en ole kokenut olevan haittaa (piimää en ole kokeillut kun en muutenkaan juo sitä), päinvastoin, viili/jogurtti tuntuu auttavan pitämään närästyksen ruokailun jälkeen poissa.

Pienet annokset, hyvin pureskeltu ruoka, kyykistelyn ja vatsan puristelun välttäminen ruokailun jälkeen, ja liikunta/meditointi stressin vähentämiseksi tuntuvat myös auttavan.

Tällä hetkellä menee 2x 40mg Somac (happosalpaaja) aamulla, lopetin pari päivää sitten Alsucralin (2 tablettia aamuin illoin) kun olo alkoi tuntua paremmalta.

Mutta tosiaan niinkuin täällä on jo mainittu, stressi tuntuu olevan ainakin itselläni laukaiseva tekijä, närästysoireet ovat kyllä juuri alkaneet usien stressaavassa vaiheessa vuotta.

• 7+6

vaikka esim mehut, sitrushedelmät, puolukka, karpalo, suolakurkut, kaikki etikkajutut,
      viinit, oluet ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe