Moi olen 18-vuotias tyttö ja minulla on kaksi viikkoa esiintynyt takykardiaa. normaali syke on 46-51 alhainen kohtaus tulee yhtäkkiä syke pomppaa 120-135 silloin tulee tosi paha olo oksettaa, pyörryttää, tavarat tippuu käsistä. kohtaus kestää 20-60 minuuttia.Kun syke alkaa normalisoitumaan,jättää lyöntejä välistä. Lääkäriä tavoiteltu pari päivää,ei ehdi kiireiltään vastaamaan. ensi-apu ohjeita?
takykardia
8
6415
Vastaukset
- jääpussi
kaulan alueelle pyyheliinaan käärittynä. Voi auttaa. Jos kohtaukset ovat voimakkaita, kannattaa tilata ambulanssi, niin pääsee varmimmin ainakin sydänfilmiin.
- Rokkijumalax
Sydänfilmi ois peliliike (mene terveyskeskukseen?). Itselläni oli ylimääräinen johdinrata, joka aiheutti tykytystä (tilanteissa, joissa jännitin / fyysinen rasitus oli kova). Homma hoidettiin beettasalpaajilla mutta sitten tehtiin katetri ablaatio (itseasiassa tehtiin viimeviikonloppuna!) ja nyt on olo tosi onnellinen. :) olen itse mies, 23 v.
- pöpö
Kertoisitko ystävällisesti mitä sillä tarkoitetaan? Itselläni on ollut puolen vuoden ajan flimmereitä ja viime aikoina on joka päivä monesti ollut flimmeri, tulee ja menee erityisesti iltaisin. Myös takykardiaa ilmeisesti.
Nyt syön beetasalpaajaa mutta vain hyvin pientä annosta koska se laskee liikaa alhaista verenpainettani. Holterissa todettiin ylimääräinen sähköimpulssi toistuvasti, jonka arveltiin olevan syynä eteisvärinään. Onkohan tuo sama asia kuin sinulla? Mitä kautta ja millaisin perustein tehtiin päätös poistaa se?
- Kandi
Joihinkin eteisperäisiin takykardioihin auttaa carotis-hieronta. Etsi siis kaulavaltimon pulssi, ja paina kaulavaltimoa leukakulman kohdalta reilut kymmenen sekuntia, mutta ei molemmilta puolilta yhtä aikaa. Jos se auttaa, vaikutus tulee aika nopeasti. Ei auta kaikkiin takykardioihin.
- kandi
Jep. Lisäisin vielä, että tuo mitä todennäköisimmin on nimenomaan hyvänlaatuinen eteisperäinen takykardia, joka on nuorten perusterveiden yleisin rytmihäiriö. Nimeltään paroksysmaalinen supraventrikulaarinen takykardia, tuttavallisemmin SVT.
- Stella__77
kandi kirjoitti:
Jep. Lisäisin vielä, että tuo mitä todennäköisimmin on nimenomaan hyvänlaatuinen eteisperäinen takykardia, joka on nuorten perusterveiden yleisin rytmihäiriö. Nimeltään paroksysmaalinen supraventrikulaarinen takykardia, tuttavallisemmin SVT.
Edellisiin viesteihin vaan haluaisin sanoa, että kun tällainen "kohtaus" tulee ja pulssi voi olla yli 200, niin siinä väkisinkin säikähtää. Pienessä paniikissa on hankalaa alkaa etsiä pulssia, kietomaan jäistä liinaa kaulalle ym.
Vuosien SVT-kokemuksella kehottaisin kohatuksen tultua soittamaan ambulanssin, jotta rytmihäiriö saataisiin nauhalle. Jos minulle olisi joku tämän vinkin antanut silloin kun olin 12 ja sain ensimmäisen kohtaukseni, niin olisin päässyt vaivastani eroon jo ajat sitten! Nyt kärsin siitä 17 vuotta. - tambocor
Stella__77 kirjoitti:
Edellisiin viesteihin vaan haluaisin sanoa, että kun tällainen "kohtaus" tulee ja pulssi voi olla yli 200, niin siinä väkisinkin säikähtää. Pienessä paniikissa on hankalaa alkaa etsiä pulssia, kietomaan jäistä liinaa kaulalle ym.
Vuosien SVT-kokemuksella kehottaisin kohatuksen tultua soittamaan ambulanssin, jotta rytmihäiriö saataisiin nauhalle. Jos minulle olisi joku tämän vinkin antanut silloin kun olin 12 ja sain ensimmäisen kohtaukseni, niin olisin päässyt vaivastani eroon jo ajat sitten! Nyt kärsin siitä 17 vuotta.sama homma.svt.nä alkoi ja nyt ollu eteisvärinää 4 kertaa 4 vuoden sisällä.sydän tutkittu perusteellisesti.terve pitäis olla.nyt ollut Tampocor-lääkitys 6 viikkoo.jospa siitä olis apu!!!
- Lanssinyymi
Älkää ihmiset ainakaan lähtekö himassa kokeilemaan tuota karotis-hierontaa. Homman ideahan on luodaan kaulan valtimoita hieromalla heijaste joka "rauhoittaa" sydämen. Karotis-hieronta voi kuitenkin aiheuttaa myös asystolen eli sydän lopettaa pumppaamisen kokonaan. Lanssi paikalle ja antakaa ammattilaisten hoitaa homma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24914351Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1483827PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283722Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1651513Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3691464En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O151424Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn481263Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81041Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45938En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔93783