Kannattaako fibroadenomaksi luokiteltu kasvain pois-
taa? Möykky on 1,5 cm. Biobsia otettiin. Ärsyyntyy-
kö kasvain näytteenotosta? Ilmaantuukohan niitä ajan saatossa lisää? Kysyin lääkäriltä,että voiko kyseinen patti muuttua syöväksi. Lääkäri sanoi,että
periaatteessa voi. Hiukan on kuitenkin epävarma
olo,vaikkei syöpää löytynytään.
Fibroadenoma
10
14231
Vastaukset
- .....................
multa leikattiin sentin kokoinen fibro..oli kuulemma pienin mitä ko. lääkäri oli leikannut. Mut se oli kaarituen kohdalla melkeen, ärsytti rintaa koko ajan. Muuten ei ois tarvinnu leikata.
Mulla on kyllä selvästi fibroottinen rintakudos..liittyy monesti mastopatiaan. Tämä herkistää ja pingottaa rintaa, jolloin se biopsia voi tietty ärsyttää, mutta ei se kasvain siitä sen takia muutu.
Jos olet nuori, niin kuin olettaisin, riittää seuranta. Voit harkita esim myöhemmällä iällä sen fibron poistattamista. Mut ei kannata liikaa ruveta leikkelemään, esim jos sulla on samalla tavalla taipumusta näihin hyvänlaatusiin möykkyihin. Mulla auttoi e-pillerien lopetus...rinnat paljon paremmassa kunnossa nykyään.- ninja
mulla löydettiin kaks pattia rinnoista toinen niin kova ettei siitä saatu näytettä ja toinen kahden sentin mittanen ja oli tosi pinnassa, joten häiritsi. se poistettiin pari viikkoa sitte. kuulemma fibroadenooma. äitilläni ollu syöpä rinnassa ni ehkä senki takia poistettiin vaikka olen nuori. vasta 18.
- hoitajatar
Olisit kommentoimatta, kun et tiedä faktoja. Fibro voi muuttua pahanlaatuiseksi joissakin tapauksissa. Sen vuoksi se kannattaa poistaa. Kysy esim. syöpäyhdistyksestä.
Eri asia on, haluaako joku elää epätietoisuudessa kovin kauaa. Parempi poistaa kun poistaa sitten, kun muutos on jo tapahtunut. - Fibro(ko)
hoitajatar kirjoitti:
Olisit kommentoimatta, kun et tiedä faktoja. Fibro voi muuttua pahanlaatuiseksi joissakin tapauksissa. Sen vuoksi se kannattaa poistaa. Kysy esim. syöpäyhdistyksestä.
Eri asia on, haluaako joku elää epätietoisuudessa kovin kauaa. Parempi poistaa kun poistaa sitten, kun muutos on jo tapahtunut.Mä kävin lääkärissä tossa puolivuotta sitten ja epäilivät että on fibro., sanoiv at että jos asia ei vaivaa mitenkään niin ei tarvitse tehdä mitään, mutta nyt on tullut kipuja ja fibro? isontunut. voisiko olla että olisi muuttunut paha laatuiseksi?
- sama täällä
Fibro(ko) kirjoitti:
Mä kävin lääkärissä tossa puolivuotta sitten ja epäilivät että on fibro., sanoiv at että jos asia ei vaivaa mitenkään niin ei tarvitse tehdä mitään, mutta nyt on tullut kipuja ja fibro? isontunut. voisiko olla että olisi muuttunut paha laatuiseksi?
Minulla on todettu myös puoli vuotta sitten fibro oikeassa rinnassa, nyt se on myös enemmän kipeytynyt ja alannut haitata elämää. Lääkärit eivät edes ottaneet ohutneulanäytteitä, kun kuulemma ultrassa ja mammossa näytti fibrolta. Se oli alle sentin kokoinen, silti tuntuu hullulta ettei edes näytteitä otettu. Minulle lääkäri sanoi, että se voi hyvänlaatuisesti kasvaa, joten jos sinulla on patti suurentunut, niin ei tarkoita välttämättä muuttumista pahanlaatuiseksi. Olen ajattelut poistattaa patin lähiaikoina, jis kivut pysyvät ennallaan.
- K.M.
sama täällä kirjoitti:
Minulla on todettu myös puoli vuotta sitten fibro oikeassa rinnassa, nyt se on myös enemmän kipeytynyt ja alannut haitata elämää. Lääkärit eivät edes ottaneet ohutneulanäytteitä, kun kuulemma ultrassa ja mammossa näytti fibrolta. Se oli alle sentin kokoinen, silti tuntuu hullulta ettei edes näytteitä otettu. Minulle lääkäri sanoi, että se voi hyvänlaatuisesti kasvaa, joten jos sinulla on patti suurentunut, niin ei tarkoita välttämättä muuttumista pahanlaatuiseksi. Olen ajattelut poistattaa patin lähiaikoina, jis kivut pysyvät ennallaan.
minulla. Kävin eilen rintojen ultrassa sekä mammografiassa ja lähettävät lähetteen lähimpään sairaalaan paksuneulanäytteen ottamista varten. Mammografian perusteella tosiaan ensi diagnoosi on fibroadenoma, mutta varmuuden vuoksi haluavat ottaa paksuneulanäytteen. Olen myös itse samaa mieltä, koska oikeassa rinnassani on kova pahkura. Minua patti ainakin häiritsee, että vaikkakin paksuneulanäyte osoittautuisi hyvänlaatuiseksi, haluan patin poistaa, koska se ei kuulu sinne.
- Fibrooko
K.M. kirjoitti:
minulla. Kävin eilen rintojen ultrassa sekä mammografiassa ja lähettävät lähetteen lähimpään sairaalaan paksuneulanäytteen ottamista varten. Mammografian perusteella tosiaan ensi diagnoosi on fibroadenoma, mutta varmuuden vuoksi haluavat ottaa paksuneulanäytteen. Olen myös itse samaa mieltä, koska oikeassa rinnassani on kova pahkura. Minua patti ainakin häiritsee, että vaikkakin paksuneulanäyte osoittautuisi hyvänlaatuiseksi, haluan patin poistaa, koska se ei kuulu sinne.
Minulla myos loydettiin ehka fibro rinnasta ultrakokeessa. Ensi viikolla neulanaytteeseen ja olen todella huolissani...ehka se onkin syopaa.
Olen kuullut ristiriitaisia kommentteja josko patti pitais poistaa vai ei. Mihin sita nyt sitten pitas uskoa.....
- Nimetön
Kaikki kyhmyt rinnoista kannattaa poistattaa! Oli ne sitten hyvälaatuisia tai ei. Fibroadenoma minun käsitykseni mukaan ei voi muuttua pahalaatuiseksi, mutta sitä riskiä ei kannata ottaa. Itselläni todettiin fibro 4 vuotta sitten ja se on edelleenkin rinnassani. Kahden viikon päähän sain ajan omalle lääkärilleni, joka kirjoittaa lähetteen sen poistoon, koska se on alkanut jälleen oireilemaan. Minun fibroni oli yli 3cm halkaisijaltaan kun se havaittiin, viime kontrollissa se oli pienentynyt n. 2cm. Toivottavasti poistavat sen nyt, koska aiemmin eivät ole olleet halukkaita sitä poistamaan. Nyt kuitenkin vihloo niin kovasti ja usein, että luulen saavani sen vihdoin ulos. Poistattakaa tosiaan kaikki kyhmyt rinnoista heti ne havaittuanne ja tutkimustulokset saatuanne!
- chees
Minulla on jo yksi fibro leikattu ja tällä hetkellä löydettiin kolme uutta vasemmasta rinnasta ja oikeasta yksi. Jos rupean näitä leikkelemään koko ajan lääkäri sanoi että kolmekymppisenä rintoja ei erota enää viiltojen seasta (olen 18v). Eli jos ei fibrot elämää haittaa sen suuremmin, antaa olla. sentin kokosia ihan turha ruveta leikkelemään, mutta jos ovat tosi pinnassa ja painaavat esim: mahalleen oltaessa, sitten pois. Lääkäri sanoi, että fibroille ei ole mitään havaittavaa korrelaatiota rintasyövän kanssa.
- Rinnat arvissa
Minulla todettin oisko joku kolmisen vuotta sitten fibro meni puol vuotta ennen kun tehtiin leikkaus. Leikkaus meni hyvin kuulema kaikki poistettiin, mutta tilalle tuli uusi. Oli mulla niitä myös enemmänkin. Kun tulin raskaaksi, se missä oli leikattu hävis, mutta tuli uusi toiseen kohtaan ja kasvoi kovaa vauhtia. Päätin, etten halua leikata kun olen raskaana, ettei tule ylimääräistä stressiä. Raskauden jälkeen sitten menin leikkaukseen. Nyt joulukuussa minulle tehtiin leikkaus, sanottiin että koko juttu on poissa. Ne leikkas myös hyvää ihokudosta ympäriltä. Ja samassa paikassa mistä leikatti on kasvanut taas uusi(tai vanha kuka tietää). Lääkäri sanoi, että jokainen joka on istunut sen huoneessa fybron takia on syönyt e-pillereitä. Minä en!! Minulle suositeltiin kokeilemaan e-pillereitä, aloitin imetyksen jälkeen, mutta tilanne ei ole muuttunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all231850Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531691- 301423
- 691103
- 501022
- 53880
- 49861
- 23860
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?175832Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j21760