monellako ajokotti?

ajotaitoa

Monellako yli 60-sellä vielä ajokortti voimassa?
Usealla varmaan EI pitäisi olla enää voimassa!

20

1735

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viidanhelmi

      Mutta mielestäni ajan paremmin kuin nuorempana.
      Pahimpia ovat juuri kortin saaneet nuoret miehet.
      Luulisin heidän aiheuttavan eniten kolareita.
      Aika harvoin kuusikymmentä vuotias nainen on kolarin aiheuttaja.
      Hyvä esimerkki viime viikolta.
      Olin menossa mökille katsomaan onko putket jäätyneet.
      Ajelin 60-rajoitusalueella, edellä ajoi hautajais-saattue.
      Saattue kääntyi hautausmaalle, hädintuskin viimeiset oli kerinneet kääntyä kun nuori kuljettaja raivokkaasti kaasuttaen säntäsi ohi.
      Ajelin kaikessa rauhassa mökille päin ajatellen että minnehän tuollakin on noin kiire.
      Mökille menvän tien ristyksessä oli sama auto ajanut tieltä pitkän matkaa pellolle.
      Poika seisoi tiellä kännykkänsä kanssa apua soittamassa.

    • ajokorttia! Kaikki ajokorttiin tarvittavat taidot ja ominaisuudet hankitaan iän mukana,
      mm. maltillisuus ja harkintakyky. Se poletti tipahtaa paikoilleen ehkä tuossa viidenkymmenen tienoilla.

      • Olle Karlsson

        Autokoulut eivät opeta ajokulttuuria. Opettavat vain kuinka pitkiä jarrutusmatkat ovat ja joukon liikennesääntöjä ja joitakin teknisiä jutskia.

        Ajokulttuuri tarkoittaa mielestäni sitä, että miten muut liikenteessä kulkevat pitäisi huomioida, pysäköidessä, kaistan vaihdossa ja yleensä juohevassa liikennöinnissä.

        Työsarkaa on vielä.


      • Olle Karlsson kirjoitti:

        Autokoulut eivät opeta ajokulttuuria. Opettavat vain kuinka pitkiä jarrutusmatkat ovat ja joukon liikennesääntöjä ja joitakin teknisiä jutskia.

        Ajokulttuuri tarkoittaa mielestäni sitä, että miten muut liikenteessä kulkevat pitäisi huomioida, pysäköidessä, kaistan vaihdossa ja yleensä juohevassa liikennöinnissä.

        Työsarkaa on vielä.

        Vasta kun elämä on käynyt niin hitaaksi, että pään kääntämiseen menee minuutti, ei enää rattiin ;-)

        Espanjassa yksi autokoulun ope sanoi, että nuorisolla on vain yksi ajosääntö: "MINÄ ENSIN". Eipä ihme, että täällä sattuu aivan "outoja" onnettomuuksia.
        Tänään olin tulossa kiertoliittymään yhden karvanoppa-auton kanssa samanaikaisesti. Minä tulin 90 astetta oikealle tästä nuorisoralliautosta. Ajettiin yhtä aikaa liittymään, enkä yleensä ole jalkoihin jäävä osapuoli. Poika painoi äänimerkkiä vielä 100 m päässä, kun oli mieltänyt, että kiertoliittymässä oikealta tuleva väistää! Taajama-alueella ajoin 50 km/h (rajoitus 40). Kaveri tuikkasi oikealta ohi, kun oli parkkeerattujen välissä 100 m tilaa. Koki olevansa "keskimääräistä parempi" - niinkuin me kaikki ;-)

        Aloitus oli hyvä provo!


    • Olle Karlsson

      Hän täytti tuolloin 90 vuotta. Ensi vuonna täytän 70 ja tykkäisin kyttyrää, jos ajolupaani ei uusittaisi.

    • reetta2

      Heitänpä kysymyksen kehiin, miksi ei saisi olla yli 60v ajokorttia?

      60v iän ylittäneet käyvät määrä ajoin lääkärin tarkastuksissa, joissa blokataan pois henkilöt joiden ajotaito on heikentynyt sairauksien tms. vuoksi.

      Kilometrejä kertyy mittariin melkoinen määrä vuosittain. Auto on välttämätön tässä elämäntilanteessani.Olisi mahdotonta käydä yleisillä kulkuneuvoilla satunnaisissa työtilaisuuksissa.

      Pahimpia häiriköitä liikenteessä ovat nuorehkot miehet. Suuntavilkun käyttö on heille lähes tuntematon käsite, samoin kiilaaminen eteen lähes mahdottoman pieneen ajoväliin, puhumattakaan kun painetaan kaasu pohjaan ohitustilanteessa niin että ohitettava "arvelee urkujen soivan pauhinalla", jos vielä liikennevalot ovat vaihtumassa sinne vain täydellä höyryllä.

      On huomioitu hyvin usein, varoituskolmio on miltei mitään merkitsemätön liikennemerkki joillekin autoilijoille.

      • Hintriika

        Ainakin sellaisella, joka on joutunut vuosikymmenien aikana paljon olemaan auton ratissa, ajotaito säilyy siinä kuin älli säilyy päässä. Tosin näkökyvyn heikkeneminen saattaa olla riskitekijä. Hämäräsokeuteen ei edes silmälasien uusiminen auta. Silloin on parempi järjestää autoilunsa valoisaan aikaan.

        Olen sitä mieltä, että kokemus on pelastavampi tekijä kuin huippunopea reagointikyky! Ja vanhempana ei ole edes sellainen hoppu joka paikkaan kuin nuorena...


    • Diesel

      ja ajan n. 45000km/v henkilö- ja matkailuautolla.

    • Suvi2

      eihän kukaan muuten tuollaisia kirjoittele.

      Miksi yli 60-vuotiaalla ei saisi olla korttia? Perustele.

      Me aikuiset taidamme liikennekulttuurin ja jopa tunnemme liikennesäännöt ja merkit. Samaa ei voi sanoa parhaalla tahdollakaan kaikista nuorista kaahareista.

    • joilla on edelleen sekä ajokortti että ajotaito tallella. Rapistuminen on yksilöllistä, jos itse tunnet kykyjesi heikentyneen, kannattaa luopua hyvissä ajoin ennen kuin käy huonosti. - Toisaalta hieman hitaammallakin reaktiokyvyllä pärjää hyvin, kun tiedostaan omat rajoituksensa.

      Turvallista matkaa kaikille.

      • Hintriika

        Sukulaismies 50-luvulla ajoi pirssiään 82-vuotiaaksi. Taitaa olla ennätysikä suomalaisessa taksissa. Ei ehkä nykyajan liikenteessä enää sallittaisi.

        En muista, minkä ikäisenä hän ykstyisautoilun lopetti, sillä topakka ukko hän vielä eläkkeelle jäädessään oli.


      • *Satu
        Hintriika kirjoitti:

        Sukulaismies 50-luvulla ajoi pirssiään 82-vuotiaaksi. Taitaa olla ennätysikä suomalaisessa taksissa. Ei ehkä nykyajan liikenteessä enää sallittaisi.

        En muista, minkä ikäisenä hän ykstyisautoilun lopetti, sillä topakka ukko hän vielä eläkkeelle jäädessään oli.

        jos istun vieressä, mutta sekin on joskus vaikeata.

        Eräs vanha tuttavani ajoi liian hitaasti, alle 40 km/h ja sitten, kun oltiin lähestymässä risteystä, jossa risteävä tie oli etuajo-oikeutettu, hänen vauhtinsa jatkui samanlaisena.

        Lopulta oli pakko sanoa, että nyt seis!

        Tyttäreni kyllä kehui minua, kun opetteli ajamaan 17-vuotiaana. Isä ei kuulemma luottanut häneen ollenkaan!


      • *Satu
        *Satu kirjoitti:

        jos istun vieressä, mutta sekin on joskus vaikeata.

        Eräs vanha tuttavani ajoi liian hitaasti, alle 40 km/h ja sitten, kun oltiin lähestymässä risteystä, jossa risteävä tie oli etuajo-oikeutettu, hänen vauhtinsa jatkui samanlaisena.

        Lopulta oli pakko sanoa, että nyt seis!

        Tyttäreni kyllä kehui minua, kun opetteli ajamaan 17-vuotiaana. Isä ei kuulemma luottanut häneen ollenkaan!

        tytär kysyi aina vaa'alta noustessaan isältään: "Paljo sä vähentäisit näistä vaatteista?" Ja isän vastaus oli aina jotain kolme kiloa tai viisi kiloa. Se oli heidän keskinäisiä leikkejään. ( Tyttö oli aivan ihannepainoinen.)

        Vähän aiemmin (tytön ollessa murkkuikäinen) isän oli tapana murista aina, kun näki tytön -siis ikään kuin tervehdykseksi ja tyttö vastasi samoin. Sekin yksi niistä leikeistä.

        Mutta kun tyttö istui auton rattiin, alkoi opetus ja neuvominen. Se oli aivan kauheata!


    • ii-li

      ...joutuvat uusimaan ajokorttinsa muutaman vuoden välein. Jokainen uusiminen merkitsee lääkärintarkastusta. Uusien direktiivien mukaan lääkärin pitää muutenkin ilmoittaa viranomaiselle, jos hänen potilaansa ei ole ajokykyinen. - Ellen nyt väärin muista, niin se uusimispakko alkaa jo 50-vuoden iässä.

      Nuoret kuskit, erityisesti nuoret miehet, aiheuttavat paljon enenmmän vakavia onnettomuuksia kuin muut, ikääntyvät mukaanlukien.

      Katselin tilastoja, ja niiden mukaan kaikkein turvallisinta liikenteessä olisi ikääntyville ihmisille istua itse auton ratissa.

      Kävelijöistä ja toisten kyydissä olleista ikääntyvistä kuoli liikenneonnettomuuksissa prosentuaalisesti paljon enenmmän ihmisiä kuin mitä heidän osuutensa väestöstä on. Erityisesti suojatieonnettomuuksissa vanhoja tapettiin yliajamisella paljon enemmän kuin muita.

      En saata ymmärtää, miten joku voi ajatella, että 60-vuotias on köpöttelevä, höperö vanhus, joka ei voisi ajaa autoa eikä elää samanlaista elämää kuin ennenkin. - Minulla oli tuttava, joka hankki ensimmäisen ajokorttinsa vasta 65-vuotiaana. Yhtäkään kolaria hän ei koskaan ajanut, eikä naarmuttanut autoaan kertaakaan, eikä hän ollut tulppana liikenteessä.

      • edelleenkin, ei ikinä yhtään kolaria, ei ikinä yhtään ylinopeus, eikä muutakaan liikennesakkoa ole minulle määrätty. Ajan joka päivä ja uskon olevani joustava liikenteessä, koska oma oikeus ei aina ole tiellä se tärkein, vaan turvallisuus ja muiden huomioiminen.

        Turvallisia kilometrejä kaikille kuskeille, sekä auton kanssa että jalkamiehenä!


    • Nolo olo

      Tulipa hankala kysymys.Nolottaa aina vastata siihen ettei minulla ole koskaan ollut ajokorttia ja nyt sitä todella tarvitsisi ettei tarvitse omiin menoihinsa olla pyytämässä mieheltä kyytiä.Onneksi täältä pääsee linja-autolla ja junalla sinne minne ne kulkee mutta esim.mökille ei pääse.Kortti jäi aikanaan hankkimatta.Silloin ei ollut nuorena mahdollisuutta eikä rahaa.Se ei ollut välttämätön kun muutenkin pääsi.Sitten sitä alkoi tulla vanhemmiten aremmaksi ja aina siirtyi.Mies tosin sanoi kun täytin kuusikymmentä ja uhkasin ajaa vielä kortin:Jos sinä ajat kortin hän opettelee uimaan.Hän ei ikipäivänä opettelisi uimaan.

      • ajaa kortti itsellesi ja katsoa, miten miehesi pärjää. Kerro meillekin. ;))


      • kerron
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        ajaa kortti itsellesi ja katsoa, miten miehesi pärjää. Kerro meillekin. ;))

        Naurattaa jo nyt.Siinä on loppuelämäksi haastetta meille molemmille.Mutta onko todella teillä kaikilla muilla kortti?


      • kaikki mahdollista
        kerron kirjoitti:

        Naurattaa jo nyt.Siinä on loppuelämäksi haastetta meille molemmille.Mutta onko todella teillä kaikilla muilla kortti?

        ja uimaankin on tullut opeteltua aikuisiässä.


    • a-woman1

      Ajokortti sensijaan ollut ja on edelleen. Pojalleni olen sanonut, että jos huomaa ajotaidossani muuttumista huonompaan, komentaa minut lopettamaan ajamisen.
      Väittäisin kuitenkin vielä ajavani paremmin kuin juuri ajokortin saanut kukonpoikanen, jollaisen provoksi aloitusta ajattelen. Ajoin 20 ensimmäistä ajokortillista vuottani 50000 -100000 km vuodessa. Olen nuorempana harjoitellut jäällä ja ajanut aika paljon liikennekilpailuissa menestyen hyvin.
      Nykyään ajan noin 10 000 km vuodessa ja malttia on toki tullut lisää siinä kuin varovaisuuttakin, mikä korvannee hidastuneet refleksit. Enää en kuitenkaan nauti ajamisesta niin paljon, että ihan huvikseni ajelisin kuten nuorena. Mökkimatka on yhteen suuntaan noin 300 km ja sinne ajaessani pidän reilun tauon puolivälissä, ruokailen ja otan pienet nokosetkin, jos väsyttää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3305
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2498
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2376
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1923
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1159
    Aihe