Erittäin tärkeää on keuhkosairaiden pitää huoli siitä, ettei ylipainoa tule huonon liikkumisen takia. Rasitus kuluttaa happea ja hapenkulutus (VO2) on suorassa suhteessa tehtyyn liikuntaan.
Lepotilassa istuvassa asennossa hapenkulutus vastaa perusaineenvaihdunnan tasoa ja on n. 3,5 ml/kg/min eli yksi metabolinen ekvivalentti (MET). Hapenkulutus rasituksessa ilmaistaan lepokulutuksen kerrannaisina. Rasituksessa kulutus voi nousta keuhkosairailla ad 70-80 ml/kg/min. Terveellä vähän liikkuvalla ihmisellä ad 30-40 ml/kg/min. Tässä syy siihen, miksi liikunnan merkitys korostuu keuhkosairailla.Jokainen voi laskea oman tasonsa hapenkulutuksen suhteen ja ylipaino on yksi yleiskuntoa pahentavista asioista.
Jokaisen jolla on keuhkosairaus täytyy ehdottomasti ottaa huomioon ylipainon aiheuttaman kuorman sairaille keuhkoille.
Keuhkosairaudet
19
2659
Vastaukset
- nisuiisu
Koska homepöly on aiheuttanut meille allergisen alveoliitin. Meillä ei happi oikein mene elimistöön ja jos nyt sitten alotettaisiin oikein kuntoilemaan, niin happi loppuisi alta aikayksikön. Kuolisimme melko nopeasti. Muista, että me voimme nauttia raittiista ulkoilmasta vain talviaikaan. Sulan maan aikana ei ole asiaa ulos, koska TTL:n altistuskokeissaan käyttämä Aspergillus-homeuute teki meidät sille allergiseksi.
hometerveisin
Pekka Nikkola- voi eri tavoilla
Tiedän tarkkaan minkä ongelman kanssa ollaan me homesairraat tekemisissä, mutta kuntoilla voi monella eri tavalla. Lähtökohtana kuitenkin on, ettei paino nouse liikaa kun ei voi liikuntaa harrastaa monipuolisesti. Kaikki ylimääräiset kilot jotka pikkuhiljaa tahtoo kerääntyä on meille keuhkosairaille pahaksi. Siitä tässä minun kannanotossa on kysymys ei mistään muusta
- sairastellut
voi eri tavoilla kirjoitti:
Tiedän tarkkaan minkä ongelman kanssa ollaan me homesairraat tekemisissä, mutta kuntoilla voi monella eri tavalla. Lähtökohtana kuitenkin on, ettei paino nouse liikaa kun ei voi liikuntaa harrastaa monipuolisesti. Kaikki ylimääräiset kilot jotka pikkuhiljaa tahtoo kerääntyä on meille keuhkosairaille pahaksi. Siitä tässä minun kannanotossa on kysymys ei mistään muusta
Ylikiloista on haittaa, kaikille. Mielilajini olisi lenkkeily. Siis olisi. Ostin uudet lenkkitossut, jotta voisin aloittaa kunnon kohottamisen, mutta aina kun olisi oikea hetki, tulee jokin pöpö lämpöineen.
Ja nämä uniongelmat: olen elävä kuollut. Vaikka pääsin eroon kortisonitableteista, en saa nukuttua. Uniongelmat pyörähtivät käyntiin yötä myöten kolistelevien naapureiden vuoksi uudelleen. Nyt en saa nukutuksi, vaikka olisi hiljaistakin.
Minut tunnettiin ennen muinoin sporttisena ihmisenä, joka käveli lujaa. Kuinka olisikin mukava kuntoilla säännöllisesti...
Ovenkahvaan kiinnitetyistä jumppanaruista on onneksi ollut iloa. - olisi
Vastauksestasi voi saada sen kuvan, että sinulla on ylipainoa?
Ei keuhkosairas kuole jos ei syö liikaa, vaan kuolee kun syö liikaa.
Sanoisinkin näin, että sellaiset jotka haluavat muutosta tekevät sen eteen mitä tahansa, mutta ne jotka eivät halua muutosta keksivät kaikenmaailman selitykset!! - myös minulla
sairastellut kirjoitti:
Ylikiloista on haittaa, kaikille. Mielilajini olisi lenkkeily. Siis olisi. Ostin uudet lenkkitossut, jotta voisin aloittaa kunnon kohottamisen, mutta aina kun olisi oikea hetki, tulee jokin pöpö lämpöineen.
Ja nämä uniongelmat: olen elävä kuollut. Vaikka pääsin eroon kortisonitableteista, en saa nukuttua. Uniongelmat pyörähtivät käyntiin yötä myöten kolistelevien naapureiden vuoksi uudelleen. Nyt en saa nukutuksi, vaikka olisi hiljaistakin.
Minut tunnettiin ennen muinoin sporttisena ihmisenä, joka käveli lujaa. Kuinka olisikin mukava kuntoilla säännöllisesti...
Ovenkahvaan kiinnitetyistä jumppanaruista on onneksi ollut iloa.vaikeat, syöthän kalaa, saatko hyviä rasvahappoja riittävästi? Itse olen kalaöljyillä kohentanut untani. Myös tryptofaania aivot tarvitsevat eli vihreistä kasviksista herneet ja pavut taitavat sisältää sitä. oikeilla aineilla ravitut aivosolut kestävät melua ja häiriöitä paremmin. Toivon paljon unta ja jaksamista sinulle.
- sairastellut
myös minulla kirjoitti:
vaikeat, syöthän kalaa, saatko hyviä rasvahappoja riittävästi? Itse olen kalaöljyillä kohentanut untani. Myös tryptofaania aivot tarvitsevat eli vihreistä kasviksista herneet ja pavut taitavat sisältää sitä. oikeilla aineilla ravitut aivosolut kestävät melua ja häiriöitä paremmin. Toivon paljon unta ja jaksamista sinulle.
Syön kalaa päivittäin, samoin kalaöljykapseleita, ja muutoin syönkin kasviksia. Rasvahapot varmaankin kunnossa, sillä otan myös oliviiöljyä päivittäin leipäni päälle, ja muutakin öljyä tulee käytettyä.
Jos ääniä on liikaa, sille eivät rasvahapot pärjää :) - JA MAREVAN
sairastellut kirjoitti:
Syön kalaa päivittäin, samoin kalaöljykapseleita, ja muutoin syönkin kasviksia. Rasvahapot varmaankin kunnossa, sillä otan myös oliviiöljyä päivittäin leipäni päälle, ja muutakin öljyä tulee käytettyä.
Jos ääniä on liikaa, sille eivät rasvahapot pärjää :)Mulle ei käy kalaöljy Omega koska mulla on ongelmia veren hyytymisessä..
Samoin kalaöljyvalmiste ei käy jos on esim Marevan tms. lääkkeet..
Joskus esim. ylipainoisilla on verenpaine ym lääkkeitä, kannattaa tarkastaa lääkkeen ja kalaöljyn yhteensopivuus!!
Eli:: Mikä olisi vastaava tuote.. Tietääkö kukaan,??
- Homeherkkä
Kerroit, että terveellä, vähän liikkuvalla ihmisellä, ad on 30-40 jne.
Jätit kertomatta mikä on keuhkoterveen henkilön rasitushapenkulutustaso.
Siinä olet oikeassa, että keuhkosairaan tulee huolehtia myös painonsa kurissapitämisestä ylipainon keukoille aiheuttaman lisärasitteen takia.
Homeallergikkojen kohdalla hyvä puoli on se, että homeitiöiden, joita on kaiken aikaa kaikkialla, aikaansaamalla keuhkotulehduksella on jo sinänsä laihduttava vaikutus.
Ja kuten tiedämme "flunssa" näyttää hillitsevän ruokahalua alkaen lapsistamme. Tarjottu ruoka ei vaan maistu.
TTL:n keuhkoaltistuksen jälkeen itsellänikin TTL:n toteama normaalipainoni putosi pari kiloa parissa viikossa.
Ylipainostahan länsimaisen tiedegurujemme tuottaman tieto-taito-osaamistasosta (heijastuen esim. elintarviketuotantoon) näyttää muodostuvan ns. metabolinen oireyhtymä kaikkine
sen tuomine siunauksineen alkaen jo sen uhriksi joutuneista lapsistamme. Se mikä suusta maistu hyvältä, sitä ostetaan.
Mitä tulee homeaergikojen kunnonkohottamistoimintaympäristöön, pääsääntöisesti tämän yhteiskunnan niin julksen kuin yksityistenkin homerakennuksissaan tuottamat palveluomúodot eivät siihén sovellu.- ja painolla
Kerroit, että terveellä, vähän liikkuvalla ihmisellä, ad on 30-40 jne.
Jätit kertomatta mikä on keuhkoterveen henkilön rasitushapenkulutustaso.
Kyllä näytti olennainen jäävän tekstistä pois poikani ja hänen lapsensa vierailun takia:-)
Pienessä rasituksessa kulutus voi nousta keuhkosairailla ad 70-80 ml/kg/min.Joka vastaa terveen urheilijan rasitusta. Terveellä vähän liikkuvalla ihmisellä ad 30-40 ml/kg/min. Sairastuttuani akuutisti paino on pudonnut noin kilon viikossa, tähän mennessä n. 12 kg. Olin ennen normaalipainoinen, nyt näytän kauhealta. Ihan hävetti mennä kylpylässä yleiseen saunaan ja uimaan.
Kyllä ainakin minulla on toistaiseksi ollut ongelmana ruokahalun katoaminen ja pahoinvointi. Joudun pakottamaan itseni syömään ja elelin pitkään banaaneilla ja mustikkakeitolla. Nyt voin jo paremmin, mutta ei tässä edelleenkään mitään gourmet-herkkuja jaksa väsätä.
Useimmat tuntemani vaikeaa astmaa sairastavat ovat hyvin hoikkia, joten epäilen homesairaiden kärsivän ihan samasta asiasta. Kunto kohenisi parhaiten, jos saisi riittävästi happea elimistöön, sitten jaksaisi jo syödäkin ja nauttia ruoasta, sekä saisi tarvittavat ravintoaineet.- homekorva
homeahdistus kirjoitti:
Sairastuttuani akuutisti paino on pudonnut noin kilon viikossa, tähän mennessä n. 12 kg. Olin ennen normaalipainoinen, nyt näytän kauhealta. Ihan hävetti mennä kylpylässä yleiseen saunaan ja uimaan.
Kyllä ainakin minulla on toistaiseksi ollut ongelmana ruokahalun katoaminen ja pahoinvointi. Joudun pakottamaan itseni syömään ja elelin pitkään banaaneilla ja mustikkakeitolla. Nyt voin jo paremmin, mutta ei tässä edelleenkään mitään gourmet-herkkuja jaksa väsätä.
Useimmat tuntemani vaikeaa astmaa sairastavat ovat hyvin hoikkia, joten epäilen homesairaiden kärsivän ihan samasta asiasta. Kunto kohenisi parhaiten, jos saisi riittävästi happea elimistöön, sitten jaksaisi jo syödäkin ja nauttia ruoasta, sekä saisi tarvittavat ravintoaineet.Niin, tässä on ollut "ilmainen ihme dieetti" Paino on pudonnut. Ruokahalu on mennyt mutta siihen vaikuttaa se, että ruuasta tulee huono olo. Syksyllä oksensin usein töitten jälkeen koko illan. Siinä vielä lisänä jatkuva ripuli.
Ruoka ei maistu vieläkään. Syömistä rajoittaa sekin, että on tullut lisäksi allergioita. Mausteet, sitrunahappo ja bentsoehappo (säilykkeet). Ei käy leivonnaiset eikä suklaa, vaikka joskus tekisi mieli..
Joulukin oli kuin joku dieetti juhla. Porkkanalaatikkoa ja kinkkua. Piparit ym ei käy mausteallergian takia (kardemumma, kaneli, pippuri, paprika...)
Graavilohesta upea allerginen reaktio: Pää meinas halkee, limaa nenä, kurkku ja kaikki tulvimalla, korvat lukossas ja pärstä punaisena. Siinä oli joku lisäaine..
Ei jaksa kokeilla että sopisiko joku ruoka, kun on huono olo. Makaroonia ja jauhelihaa, maustamatonta kalkkunaa, riisikakkuja.. Siinä tuo gourmet lista.
Ei kuusta eikä kukkia. Kun on hajuste/kemikaali yliherkkyys. (Tullut vuoden aikana) Ei myöskään mitään hajustettuja pesuaineita ym..
Hiukset on lähteneet edestä ja päänahka kutisee ja on pieniä haavoja ja kiviä..
Nyt alkanut paranemaan (tullut jopa "vauva"hiuksia eteen!!!)
Oletteko kokeilleet mitään antioksidantteja, olisko niistä apua??
En voi käyttää kalaöljy omegaa: Syynä veren hyytymishäiriö. Alle 50 % normaalista..
Syön multikalkkia.
Olisi kiva laittaa joskus meikkiä. Onko tietoa mikä kävisi Kemikaali/hajuste allergiselle??
Mulle on myyty kaikkia kalliita ja ne ei oo sit sopinutkaan, ja kun on valittanut asiasta niin ollaan:: EI ne oo kellekkään mitään oireita tehnyt ja pälä pälä.--
Onko kellään hyvää neuvoa?? Luomiväri, kajal?? - sairastellut
homekorva kirjoitti:
Niin, tässä on ollut "ilmainen ihme dieetti" Paino on pudonnut. Ruokahalu on mennyt mutta siihen vaikuttaa se, että ruuasta tulee huono olo. Syksyllä oksensin usein töitten jälkeen koko illan. Siinä vielä lisänä jatkuva ripuli.
Ruoka ei maistu vieläkään. Syömistä rajoittaa sekin, että on tullut lisäksi allergioita. Mausteet, sitrunahappo ja bentsoehappo (säilykkeet). Ei käy leivonnaiset eikä suklaa, vaikka joskus tekisi mieli..
Joulukin oli kuin joku dieetti juhla. Porkkanalaatikkoa ja kinkkua. Piparit ym ei käy mausteallergian takia (kardemumma, kaneli, pippuri, paprika...)
Graavilohesta upea allerginen reaktio: Pää meinas halkee, limaa nenä, kurkku ja kaikki tulvimalla, korvat lukossas ja pärstä punaisena. Siinä oli joku lisäaine..
Ei jaksa kokeilla että sopisiko joku ruoka, kun on huono olo. Makaroonia ja jauhelihaa, maustamatonta kalkkunaa, riisikakkuja.. Siinä tuo gourmet lista.
Ei kuusta eikä kukkia. Kun on hajuste/kemikaali yliherkkyys. (Tullut vuoden aikana) Ei myöskään mitään hajustettuja pesuaineita ym..
En voi käyttää kalaöljy omegaa: Syynä veren hyytymishäiriö. Alle 50 % normaalista..
Syön multikalkkia.
Olisi kiva laittaa joskus meikkiä. Onko tietoa mikä kävisi Kemikaali/hajuste allergiselle??
Mulle on myyty kaikkia kalliita ja ne ei oo sit sopinutkaan, ja kun on valittanut asiasta niin ollaan:: EI ne oo kellekkään mitään oireita tehnyt ja pälä pälä.--
Onko kellään hyvää neuvoa?? Luomiväri, kajal??Minulla on ollut (ja on vähän vieläkin) päänahkan ja hiusten kanssa ongelmia. Hiukseni ovat luonnostaan jämäkät ja paksut. Jossain vaiheessa ne muuttuivat huomaamattani ohuemmiksi ja todella huonoiksi. Kävin tutkituttamassa tilanteeni, ja päänahassani oli tulehtuneita kohtia. Niitä on vieläkin, mutta asia on hallinnassa.
Myös toinen ohimoni alkoi kaljuuntua, mutta hoitojen jälkeen hiuksia on alkanut tulla takaisin.
Saan aika ajoin sietämättömiä kutinakohtauksia päänahkaani. Ne aiheutuvat shampoista ja hiustenhoitoaineista. Tulevat ihan yllättäen, siis tarkoitan, että joku tuote käy ensin, ja muutaman kuukauden jälkeen kuti kuti. Kutina leviää myös kasvoihin ja käsiin.
Nämä eivät nyt valitettavasti olleet ohjeita, vaan pelkästään kokemuksiani...
Tai: aloe vera hiustenhoitoaine sekä aloe vera geeli rauhoittavat päänahkaani mukavasti. Kumpaakin voi hieroa pesun jälkeen päähän, ja niitä ei huuhdota pois. homekorva kirjoitti:
Niin, tässä on ollut "ilmainen ihme dieetti" Paino on pudonnut. Ruokahalu on mennyt mutta siihen vaikuttaa se, että ruuasta tulee huono olo. Syksyllä oksensin usein töitten jälkeen koko illan. Siinä vielä lisänä jatkuva ripuli.
Syön multikalkkia.
Onko kellään hyvää neuvoa?? Luomiväri, kajal??...on joku portaali kosmetiikka-allergisille, oletko huomannut? Sieltä voi etsiä tietoja lähes kaikkien kosmetiikkamerkkien tuotesisällöistä.
Itse en osaa oikein sanoa mitään kosmetiikka-asioissa. Minulla ei ole atooppinen iho, homesairauden alkamisen jälkeenkään. Ihon punoitus liittyy vain homeen aiheuttamaan allergiseen reaktioon. Vaihdoin alkuun kaiken kosmetiikan apteekin perusvoiteisiin, mutta nyt oloni tasaannuttua olen huomannut, että iho ei hehku punaisena vaikka käyttäisinkin tavallista suihkusaippuaa tai ihovoidetta. Hajusteet tuntuvat kuitenkin epämiellyttäviltä, joten tuskin vaihdan pois perusvoiteista.
Ruoka-aineallergioistakaan en ehkä kärsi, olo on muuten vain niin huono, ettei syöminen kiinnosta. Antioksidantteja en ole kokeillut, mahani ei siedä oikein mitään, saan koko ajan ripulia ja pahoinvointia. Olen juonut paljon erilaisia vitaminoituja mehuja, joita on tavallisissa kaupoissa, Valion ym., siinä toivossa että ne auttaisivat. Pelkään, etten saa oikein tarpeeksi vitamiineja näin huonolla syömisellä. Pasta ja riisikakut ovat minullakin ruokalistalla, sekä banaani ja paahtoleipä. Eipä juuri muuta.
Hemoglobiini minulla on alhainen, alle 100(!), tuntemattomasta syystä (olisiko home tämä lääkäreille suuri "tuntematon" taas?). Valitettavasti myöskään mitkään rautatabletit eivät käy mahalleni tällä hetkellä.- niitä helppoja aikoja
homeahdistus kirjoitti:
...on joku portaali kosmetiikka-allergisille, oletko huomannut? Sieltä voi etsiä tietoja lähes kaikkien kosmetiikkamerkkien tuotesisällöistä.
Itse en osaa oikein sanoa mitään kosmetiikka-asioissa. Minulla ei ole atooppinen iho, homesairauden alkamisen jälkeenkään. Ihon punoitus liittyy vain homeen aiheuttamaan allergiseen reaktioon. Vaihdoin alkuun kaiken kosmetiikan apteekin perusvoiteisiin, mutta nyt oloni tasaannuttua olen huomannut, että iho ei hehku punaisena vaikka käyttäisinkin tavallista suihkusaippuaa tai ihovoidetta. Hajusteet tuntuvat kuitenkin epämiellyttäviltä, joten tuskin vaihdan pois perusvoiteista.
Ruoka-aineallergioistakaan en ehkä kärsi, olo on muuten vain niin huono, ettei syöminen kiinnosta. Antioksidantteja en ole kokeillut, mahani ei siedä oikein mitään, saan koko ajan ripulia ja pahoinvointia. Olen juonut paljon erilaisia vitaminoituja mehuja, joita on tavallisissa kaupoissa, Valion ym., siinä toivossa että ne auttaisivat. Pelkään, etten saa oikein tarpeeksi vitamiineja näin huonolla syömisellä. Pasta ja riisikakut ovat minullakin ruokalistalla, sekä banaani ja paahtoleipä. Eipä juuri muuta.
Hemoglobiini minulla on alhainen, alle 100(!), tuntemattomasta syystä (olisiko home tämä lääkäreille suuri "tuntematon" taas?). Valitettavasti myöskään mitkään rautatabletit eivät käy mahalleni tällä hetkellä.jolloin mikä vain kävi - eikä pieneen mieleenkään käynyt että joskus olisi toisin.
Punaviini oli minulla ensimmäinen josta sain oireita - poskia kuumotti, aivastutti aivan hirveästi ja pitkään... tai tämä oli niin näkyvää ja sen huomasivat kaikki ystävät, koska kyseessä oli yhteinen rosvopaisti-illallinen joka jäi kohdaltani väliin.
Tänään kävin ostamassa PiKo-1 PEF ja FEV1 mittarin ja kävelin tiloissa jossa käytävällä oli kukkakauppa - hirveä päänsärky ja homeet haisivat nenääni todella voimakkaasti. Tyttäreni mielestä kukat eivät haisseet homeelle. Minulle ne aiheuttivat hirveän päänsäryn. Kasvoja alkoi pikkuhiljaa kuumottaa ja kuumotus tuntuu vain jatkuvan.
Jotkut ruoka-aineet, joita on aikaisemmin pitänyt, tuntuvat nyt jo ajatuksena vastenmielisenä. Meillä on tiivis ystäväpiiri ja nirsoiluni alkaa herättää myös huomiota -
Ja minä olen tieni alussa - eikä noita altistustestejä TTL:n toimesta vielä ole tehty - mitä niiden jälkeen tapahtuu - jos kieltäydyn niistä alkaa tietämäni mukaan ongelmat mahdollisesti ... muualla
Eli suo siellä vetelä täällä. Henki tässä menee ja lisäksi kitumalla pitkään ja hartaasti. niitä helppoja aikoja kirjoitti:
jolloin mikä vain kävi - eikä pieneen mieleenkään käynyt että joskus olisi toisin.
Punaviini oli minulla ensimmäinen josta sain oireita - poskia kuumotti, aivastutti aivan hirveästi ja pitkään... tai tämä oli niin näkyvää ja sen huomasivat kaikki ystävät, koska kyseessä oli yhteinen rosvopaisti-illallinen joka jäi kohdaltani väliin.
Tänään kävin ostamassa PiKo-1 PEF ja FEV1 mittarin ja kävelin tiloissa jossa käytävällä oli kukkakauppa - hirveä päänsärky ja homeet haisivat nenääni todella voimakkaasti. Tyttäreni mielestä kukat eivät haisseet homeelle. Minulle ne aiheuttivat hirveän päänsäryn. Kasvoja alkoi pikkuhiljaa kuumottaa ja kuumotus tuntuu vain jatkuvan.
Jotkut ruoka-aineet, joita on aikaisemmin pitänyt, tuntuvat nyt jo ajatuksena vastenmielisenä. Meillä on tiivis ystäväpiiri ja nirsoiluni alkaa herättää myös huomiota -
Ja minä olen tieni alussa - eikä noita altistustestejä TTL:n toimesta vielä ole tehty - mitä niiden jälkeen tapahtuu - jos kieltäydyn niistä alkaa tietämäni mukaan ongelmat mahdollisesti ... muualla
Eli suo siellä vetelä täällä. Henki tässä menee ja lisäksi kitumalla pitkään ja hartaasti.... ennemmin tai myöhemmin, kuolleisuus on edelleen 100%. Mutta olen itsekin alkanut epäillä, että homeesta sairastuneilla se on pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin. Ihan välttämättä haluaisin pysyä hengissä ja edes joten kuten toimintakykyisenä vielä muutaman vuoden, koska olen yh-äiti ja ikääkään ei ole kovin paljoa. On vain kovin vaikea tietää, miten saisi itsensä kuntoon, kun lääkäreiltäkään ei saa juuri apua.
Melkein kateeksi(!) kävi äitiäni, jolla todettiin äskettäin sepelvaltimotauti. Sitä kyllä hoidetaan: tk-lääkäri lähetti heti moniin tutkimuksiin, niihin pääsi nopeasti, lääkkeet annettiin ja ne kaiken lisäksi tehoavat, sydänhoitaja piti neuvontaluennon jne. Homesairaat jätetään ihan yksin. Olen puolta nuorempi kuin äitini, joka sepelvaltimotaudistaan huolimatta on fyysisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin minä. Käy hiihtolenkeillä ym., itse jaksan hidasvauhtista kävelyä vain muutamia minuutteja kerrallaan.
Oletko kokeillut antihistamiineja tuohon kasvojen kuumotukseen? Mahdatko sinäkin olla allerginen homeelle? Varsinainen homeallergia on harvinainen, mutta minulla sellainen kuulemma erittäin todennäköisesti on, kun sain anafylaktisen shokin homeisista tavaroista. Olen ottanut Ataraxia allergiakohtauksiin, se väsyttää ilkeästi, mutta on tehokkaampi kuin Zyxal.- alhaalla
homeahdistus kirjoitti:
...on joku portaali kosmetiikka-allergisille, oletko huomannut? Sieltä voi etsiä tietoja lähes kaikkien kosmetiikkamerkkien tuotesisällöistä.
Hemoglobiini minulla on alhainen, alle 100(!), tuntemattomasta syystä (olisiko home tämä lääkäreille suuri "tuntematon" taas?). Valitettavasti myöskään mitkään rautatabletit eivät käy mahalleni tällä hetkellä.Mulla on hemoglobiini 119.
Verenpaine 100/60
pulssi 60
Hyytymistekijät alle 50 % normaalista.
Mulle tulee sellaisia hengityskatkoksia ja huomaan usein että alkaa huimata ja alan vetää ilmaa sisään. Hengitys on pinnallista. Yöllä hengityskatkoksia. Koko keho tunnoton, kädet ym. Tuntuu että hengitys lakkaa. Mieheni aina ihmettelee, että onko enää virtaa kun ei kuulu mitään.
Kunto ei AIKAISEMMIN ollut huono. Kävin aikaisemmin lenkillä monta kertaa viikossa uinti sekä voimistelu ja venyttely. Arvot vain ovat matalat. - sairastellut
homeahdistus kirjoitti:
... ennemmin tai myöhemmin, kuolleisuus on edelleen 100%. Mutta olen itsekin alkanut epäillä, että homeesta sairastuneilla se on pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin. Ihan välttämättä haluaisin pysyä hengissä ja edes joten kuten toimintakykyisenä vielä muutaman vuoden, koska olen yh-äiti ja ikääkään ei ole kovin paljoa. On vain kovin vaikea tietää, miten saisi itsensä kuntoon, kun lääkäreiltäkään ei saa juuri apua.
Melkein kateeksi(!) kävi äitiäni, jolla todettiin äskettäin sepelvaltimotauti. Sitä kyllä hoidetaan: tk-lääkäri lähetti heti moniin tutkimuksiin, niihin pääsi nopeasti, lääkkeet annettiin ja ne kaiken lisäksi tehoavat, sydänhoitaja piti neuvontaluennon jne. Homesairaat jätetään ihan yksin. Olen puolta nuorempi kuin äitini, joka sepelvaltimotaudistaan huolimatta on fyysisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin minä. Käy hiihtolenkeillä ym., itse jaksan hidasvauhtista kävelyä vain muutamia minuutteja kerrallaan.
Oletko kokeillut antihistamiineja tuohon kasvojen kuumotukseen? Mahdatko sinäkin olla allerginen homeelle? Varsinainen homeallergia on harvinainen, mutta minulla sellainen kuulemma erittäin todennäköisesti on, kun sain anafylaktisen shokin homeisista tavaroista. Olen ottanut Ataraxia allergiakohtauksiin, se väsyttää ilkeästi, mutta on tehokkaampi kuin Zyxal.Luontaistuotekaupassa myydään sellaista rautavalmistetta, jota ainakin minun vatsani kestää. Apteekin tuotteet eivät käy.
En ole huomannut, että saisin mistään ruoasta oireita, mutta tuo ruokahaluttomuus on tuttu juttu. Juuri eilen vaelsin pitkin kauppaa hyllyltä toiselle ja kaikki mitä katsoin, sai huonoa oloa aikaan. Ei johdu siitä, että olisin tottunut hienoihin ruokiin. Ei vaan tee mieli, tai sitten tekee vallan huonoa pelkkä ajatus.
Minä syön jatkuvasti monivitamiineja, tällä hetkellä sellaista kuin daily one. Sen lisäksi c vitamiinia, magnesiumia, e-epaa, kalkkitabletteja, rautaa satunnaisesti, valkosipulikapseleita. - auki
homeahdistus kirjoitti:
... ennemmin tai myöhemmin, kuolleisuus on edelleen 100%. Mutta olen itsekin alkanut epäillä, että homeesta sairastuneilla se on pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin. Ihan välttämättä haluaisin pysyä hengissä ja edes joten kuten toimintakykyisenä vielä muutaman vuoden, koska olen yh-äiti ja ikääkään ei ole kovin paljoa. On vain kovin vaikea tietää, miten saisi itsensä kuntoon, kun lääkäreiltäkään ei saa juuri apua.
Oletko kokeillut antihistamiineja tuohon kasvojen kuumotukseen? Mahdatko sinäkin olla allerginen homeelle? Varsinainen homeallergia on harvinainen, mutta minulla sellainen kuulemma erittäin todennäköisesti on, kun sain anafylaktisen shokin homeisista tavaroista. Olen ottanut Ataraxia allergiakohtauksiin, se väsyttää ilkeästi, mutta on tehokkaampi kuin Zyxal.ja ehkä auki jääkin. Työpaikallani löydettiin kyllä ongelmakohta - ... mutta alussa kaikki tutkimukset ...
Minulla hb alhaisemmillaan 77, - nyt veritiputuksen ja kuukausein rautataplettien jälkeen 121. (nainen)
Olin tuossa välillä niin huonossa kunnossa, etten osannut eritellä mitään yksittäisiä tuntemuksia - olo oli vain ääri surkea.
Nyt pitkällä sairaslomalla alkaa vähän helpottaa, ja eri tuntemuksetkin voimistuvat. Olen liikkunut kotoa vähän - ei ole ollut intoa ja eikä jaksamista. Ja nyt kun liikuin huomasin nuo liikkumisen ongelmat, eli oireita saan mm. kukista.
Kasvojen polttelu ja kirvely, ihan kuin olisi nokkosiin tippunut tuli heti noiden kukkien jälkeen - liittynevät yhteen nuo oireet.
Vatsa ei kestä kovin monia pillereitä, siksi olen syönyt vain yhtä rautalääkettä - josta tosin vatsa menee sekaisin ja kipeä heti syönnin jälkeen. Ohjeet lääkäriltä tähän ota joka toinen päivä.
En ole kokeillut antihistamiineja kasvojen kuumotukseen. Ensin tuli mielestäni vain tuosta punaviinistä, nyt ensimmäistä kertaa oire siten, että osaan yhdistää sen noihin kukkiin.
Väsymys, voimattomuus, saamattomuus - elämä lipuu omaa aikaansa ja minä katselen vierestä, sehän tässä pahinta on.
Kyllähän me "homeesta" sairastuneet "astmaatikot" olemme tämän päivän spitaalisia. Aivan kuten sanoit, ei hoitoa ei mitään.
Nyt kun työpaikallani tilanne on aika selvä - alustavasti minut todettu "astmaatikoksi" - tutkimukset odottavat -
Minun pitäisikin olla terve - nyt kun kerran tiedetään jne. - kaikki on ohi, niin hoidot kun tuki. Sairastuneita ei sen ihmeemmin tarvise kuulemma seurata, jos nyt sitten tuntuu jotakin niin sitten voi mennä lääkäriin.
Niin että JOS nyt sitten TUNTUU - ...
Tämä nopea tervehtyminen tässä rassaa ja pahasti ... - hilkkaliisa
sairastellut kirjoitti:
Minulla on ollut (ja on vähän vieläkin) päänahkan ja hiusten kanssa ongelmia. Hiukseni ovat luonnostaan jämäkät ja paksut. Jossain vaiheessa ne muuttuivat huomaamattani ohuemmiksi ja todella huonoiksi. Kävin tutkituttamassa tilanteeni, ja päänahassani oli tulehtuneita kohtia. Niitä on vieläkin, mutta asia on hallinnassa.
Myös toinen ohimoni alkoi kaljuuntua, mutta hoitojen jälkeen hiuksia on alkanut tulla takaisin.
Saan aika ajoin sietämättömiä kutinakohtauksia päänahkaani. Ne aiheutuvat shampoista ja hiustenhoitoaineista. Tulevat ihan yllättäen, siis tarkoitan, että joku tuote käy ensin, ja muutaman kuukauden jälkeen kuti kuti. Kutina leviää myös kasvoihin ja käsiin.
Nämä eivät nyt valitettavasti olleet ohjeita, vaan pelkästään kokemuksiani...
Tai: aloe vera hiustenhoitoaine sekä aloe vera geeli rauhoittavat päänahkaani mukavasti. Kumpaakin voi hieroa pesun jälkeen päähän, ja niitä ei huuhdota pois.Minulla on ollut noin 15 pitkää kortisonikuuria. Joka kerta minulta lähti hiuksia ihan tupottain. Onneksi hiukset kuitenkin kasvoivat ja pientä sänkeä tuntui päänahassa. Lopulta leikkasin pitkät hiukseni lyhyeksi, kun oli niin paljon eri pituisia hiuksia. Nyt tarkoitukseni on jälleen kasvattaa pitkät hiukset. Nyt olen välttänyt hometiloja ja en ole tarvinnut yli vuoteen kortisonitablettikuureja. Astmalääkkeitä en voi lopettaa.
Joillekin naisille kasvaa "villaa" poskiin ja muuallekin kortisonikuurin aikana. Minullekin tuli, mutta nyt ne ovat lähteneet pois. Mistähän sekin johtuu? Kortisonikuurin aikana kasvot muuttuvat myös pyöreiksi "kuukasvoiksi" ja ruokahalu on melkoinen. Minulla "marsunposket" tai "kuukasvot" lähtivät aina noin pari viikkoa kortisonikuurin lopettamisen jälkeen. Myös paino on pudonnut normaaliksi. Ihan hirveän sairaana ei todellakaan maistunut ruoka ja päivän hirvein hetki oli, kun piti syödä jotain. Vaikka olisi ollut millaisia herkkuja, niin ei ruoka maistunut. Onneksi sekin meni ohi. Kortisonikuurin aikana iho myös hilseili ja kuivui, vaikka kuinka rasvasi. Pieniä mustelmia myös tuli koko ajan sääriin ja joka puolelle kehoa. Toivottavasti voin vältellä edelleenkin homeisia taloja, ettei tarvitse syödä kortisonia enää. Kevät hieman pelottaa. Olisipa vain lunta maassa ja pieni pakkanen mahdollsimman kauan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693