apua... miten muilla?

mimmuliina

eli meillä huoli on tällanen. 2,½ vuotias poika ei vielä puhu lauseita. seuraavat sanat tulee kyllä: pissa (tahtoo pissalle), mammammammmamma (kun tahtoo jotain esim syötävää), poopi(hänen veljensä roope), aki, mummmm (mummo), äitti, että(vettä), kekka (rekka)... muita sanoja en nyt yht äkkiseltään muista, mutta suurin osa taitaa olla tuossa. kuivaksi hän on oppinu kyllä, kävelyn oppi myöhässä (1,½vuotiaana) neuvola sano että ei tutkita ainakaa vielä jos ei äiti oo huolissaan...???? pitäskö mun olla... poika on syntyny aikonaan 5 viikkoa etuajassa. onko tällä merkitystä? mitkä muut asiat voi vaikuttaa? vinkkejä miten sitä puhetta voi harjottaa... vanhin oppi tosi helposti 10 kk ikäsenä puhumaan ja 9kk ikäsenä käveli. en tiedä mistä moinen ero johtuu!!!! Miten muiden lapset oppivat puhumaan?

7

2108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöllistä.

      mun mielestä ei syytä huoleen.
      Mulla eka puhui yksittäisiä sanoja kaksi vuotiaana.
      toinen alkoi puhumaan lauseita 2,5 vuotiaana kun korvat putkitettiin. Oli liimakorva.
      Kolmas puhui jo 1v10kk iässä 5 sanan lauseita.
      Odottele vielä rauhassa. Kävelyt ja kuivaks opettelut on menneet edellä joten kaikkea ei voi oppia kerralla=))

    • mari2

      Mun poika óppinut hitaanlaisesti puhumaan. tai oikeammin ei punuhut juuri mitään. Meidät passitettiin puheterapeutille kun poika oli 2,5-3 vuotias. siitä ei ole ollut kummostakaan apua. Apua saatiin kun puheterapeutti kertoi, että voisi kirjottaa meille lähetteen päiväkotiin. Nyt poika on ollut päiväkodissa jo vuoden verran ja puhuu suht hyvin. lauseita ja kaikesta saa vieläpä selvän. Meille tämä on ollut oikea raikaisu ja pojalle todella avuksi. Suosittelen lämpimästi ja rohkeasti vaan kysymään.

    • miu

      olisin minäkin ehdottanut. vaikka puolipäivää jollei henno koko päiväksi. siellä meidän tyttö ainakin oppi puhumaan, aloitti päikkärin jo 11 kk iässä ja alusta asti viihtyi loistavasti (siis ei vierastellut tms)
      mutta pointti on että siellä kuulee puhetta paljon ym. matkitaan toisia jne.

      nyt tyttö on 1,5 vee, ja 3 sanan lauseita tulee. ja jotain ihan järkevääkin jo =)
      tietysti lukeminen, lapselle puhuminen, muskarit,laulamiset, ym. varmasti edesauttaa.

      • mimmuliina

        meillä kyllä kotona puhutaan ihan jatkuvaan. ei johdu kyllä siitä ettei puhetta kuule! jollei kuulossa vikaa oo. vanhin poika yli3 vuotias, puhuu täyttä päätä ja oppi puhumaan jo 10 kk ikäsenä eka sanoja. ei oo siittä kii ettei ois leikki seuraa... pihalla näkee tenavia kyllä. en tiedä luulen et jotain on sattunu sillon ku synty 5 viikkoa etuajassa. ollaan kyllä nyt alettu päivittäin joka tilanteessa puhumaan sille niin että se ite yrittäisi toistaa sanoja. usein onnistutaanki. sen huomaa että se pelkää sanoa jos ei osaa. siitäki on nyt kannustettu... ujoutta? entiedä. yritän muistella kovasti onko tullu yhtään kaks sanaista lausetta, kyllä on. aiti anna peippaa (äiti anna leipää...) mutta onko se normaalia et vieläki tulee noin epäselvästi ja harvoin noita lauseita. onko poju sittenki vaan ujo. kuulovikainen yms. tuntuu niin raskaalta. hoitoon en ihan heti lapsia laita. ite ne tein ni ite ne hoidanki. (ei pahalla muille, tämä on minun tapani hoitaa...) kun jaksan niin hoidan... sitä meinasin. sen verran on haettu hoitoa, (kun sosiaali toimisto kysyi että miten ihmeessä pärjäätte noin monen pienen kanssa ettekö tarvitse apua) jos hoitaja/paikka löytyy niin käyvät kaks tuntia viikossa kaks kertaa viikossa... ( en tiedä et kaks tuntia /kerta vai viikko) mitenkä lienee senki asian kanssa ku sosku sitä suositteli että meneekö meilläs sitten kotihoidontuesta... taisiis ottaako ne maksua.. varmaan ottaa, paljonko mennennneee...? hohhoijaa... paljo kysymyksiä osa ees kuuulu tälle palstalle (sori) menin eilen myöhään nukkuun nyt taas väsyttää sen takia, mutta kylläpä se tästä... eli siis hyvää yötä kaikille... ja kiitos kun olette vastanneet!!!!


      • miu
        mimmuliina kirjoitti:

        meillä kyllä kotona puhutaan ihan jatkuvaan. ei johdu kyllä siitä ettei puhetta kuule! jollei kuulossa vikaa oo. vanhin poika yli3 vuotias, puhuu täyttä päätä ja oppi puhumaan jo 10 kk ikäsenä eka sanoja. ei oo siittä kii ettei ois leikki seuraa... pihalla näkee tenavia kyllä. en tiedä luulen et jotain on sattunu sillon ku synty 5 viikkoa etuajassa. ollaan kyllä nyt alettu päivittäin joka tilanteessa puhumaan sille niin että se ite yrittäisi toistaa sanoja. usein onnistutaanki. sen huomaa että se pelkää sanoa jos ei osaa. siitäki on nyt kannustettu... ujoutta? entiedä. yritän muistella kovasti onko tullu yhtään kaks sanaista lausetta, kyllä on. aiti anna peippaa (äiti anna leipää...) mutta onko se normaalia et vieläki tulee noin epäselvästi ja harvoin noita lauseita. onko poju sittenki vaan ujo. kuulovikainen yms. tuntuu niin raskaalta. hoitoon en ihan heti lapsia laita. ite ne tein ni ite ne hoidanki. (ei pahalla muille, tämä on minun tapani hoitaa...) kun jaksan niin hoidan... sitä meinasin. sen verran on haettu hoitoa, (kun sosiaali toimisto kysyi että miten ihmeessä pärjäätte noin monen pienen kanssa ettekö tarvitse apua) jos hoitaja/paikka löytyy niin käyvät kaks tuntia viikossa kaks kertaa viikossa... ( en tiedä et kaks tuntia /kerta vai viikko) mitenkä lienee senki asian kanssa ku sosku sitä suositteli että meneekö meilläs sitten kotihoidontuesta... taisiis ottaako ne maksua.. varmaan ottaa, paljonko mennennneee...? hohhoijaa... paljo kysymyksiä osa ees kuuulu tälle palstalle (sori) menin eilen myöhään nukkuun nyt taas väsyttää sen takia, mutta kylläpä se tästä... eli siis hyvää yötä kaikille... ja kiitos kun olette vastanneet!!!!

        jos muutenkin saatte toimeentulotukea niin sossu kyllä maksaa kunnallisen hoidon. eli siis myös päiväkodin lisäksi perhetyön.(luultavasti sitä meinasivat) meillä kävi joskus kotona perhetyöntekijä, kun olin yksin aikanaan koliikkivauvan kanssa. tai muutenkin niitä voi pyytää jos tarvii. ota selvää vaikka googlella kaupunkisi perhetyöstä. vaikka haluatkin itse hoitaa, ei se ole häpeä apua pyytää tarvittaessa! ja jos tuloja on niin ettei toimeentulotukea tarvitse, niin halpaa se on muutenkin, oliko 7e/pvä tai jotain..
        no, kyllä se puhe siitä alkaa tulemaan!! en usko että kannattaa huolestua! ja jos olet huolissasi esim. kuulosta, niin patista neuvolassa että tutkivat, tai ota yhteys lääkäriin. ei tarvi hävetä että "turhaan" on huolissaan, kyllä minä itsekin olen käynyt milloin mistäkin syystä ja kysellyt. Parempi niin kuin olla jatkuvasti huolissaan! ja voihan se olla ujouttakin, tai jotain varovaisuutta tms.
        voimia sulle!


      • mimmuliina
        miu kirjoitti:

        jos muutenkin saatte toimeentulotukea niin sossu kyllä maksaa kunnallisen hoidon. eli siis myös päiväkodin lisäksi perhetyön.(luultavasti sitä meinasivat) meillä kävi joskus kotona perhetyöntekijä, kun olin yksin aikanaan koliikkivauvan kanssa. tai muutenkin niitä voi pyytää jos tarvii. ota selvää vaikka googlella kaupunkisi perhetyöstä. vaikka haluatkin itse hoitaa, ei se ole häpeä apua pyytää tarvittaessa! ja jos tuloja on niin ettei toimeentulotukea tarvitse, niin halpaa se on muutenkin, oliko 7e/pvä tai jotain..
        no, kyllä se puhe siitä alkaa tulemaan!! en usko että kannattaa huolestua! ja jos olet huolissasi esim. kuulosta, niin patista neuvolassa että tutkivat, tai ota yhteys lääkäriin. ei tarvi hävetä että "turhaan" on huolissaan, kyllä minä itsekin olen käynyt milloin mistäkin syystä ja kysellyt. Parempi niin kuin olla jatkuvasti huolissaan! ja voihan se olla ujouttakin, tai jotain varovaisuutta tms.
        voimia sulle!

        minä siis en mielelläni laita poikaa hoitoon. jaksan kyllä itse lapseni hoitaa. siitä ei ole kyse. jos hoitoon laittaisinki olis se vaan 2 tuntia kerran tai kaks viikossa. se siitä. sitä ei kiitos vain tarvitse enempiä tuputella. kaksi sanaisia lauseita on muutamia alkanut tulla... ja sanoja enemmän, nyt kun perheen isukki meni töihin on sen myötä päivätki rytmittyny vielä enemmän ku ne entisestään oli ja tätä myötä oppinu esim veljeensä kutsuu nimellä poppis, ja pissalle, yms yms.


    • äiti 80

      Mä olin kans kova jutteleen ja lukemaan, touhusin kaikennäköstä esikoisen kanssa mutta sanoja tuli tosi hissukseen. 2- vuotiaana sano ekan 2 sanaisen lauseen "tato kaivui" kato kaivuri. Kehitys oli muutenkin hidasta. Keskittymiskyky oli huippua. jakso kuunnella jo monet pitkät tarinat.
      Kolmen jälkeen aloin vasta laittaan 2 päivänä perhepäivähoitoon. n.3,5 tuntia kerta. Edistystä on tapahtunut ja poika nauttii kun on kavereita.
      Nyt toisen lapsen kanssa olen saanut ihmetellä kuinka nopeata on kehittynyt. kohta 1,5 vuotias tyttö on kuin papupata vaikka on huomattavasti vähemmän hänellä aikaa, ei tule kauheesti luettua tai päntättyä sanoja.
      Näin meillä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe