Sydän tykyttää syönnin jälkeen

tyky-tyky

Mikähän voisi olla syynä, kun syönnin jälkeen alkaa sydän pamppailla ihan hullunaan? Ihan normaalin, eikä ylensyönnin päälle. Tuntuu kuin joka paikassa tykyttäisi!? Tämä on ihan jokapäiväistä. (Just äsken söin ja valtimot tykyttelee niin vimmatusti).

24

43672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti20

voi hyvin olla jokin ruokatorvivaiva, joihin usein kuuluu sydämentykytyksiä ja rytmihäiriötuntemuksia. Nämä oireet ovat vaarattomia, vaikkakin kiusallisia. Varmuuden vuoksi kannattaakuitenkin käydä lääkärissä selvittämässä asiaa, jos vaivat jatkuvat.

• tyky-tyky

Millaista ruokatorvivaivaa ajattelit?
        Minulla nimittäin ON refluksi ja ärtynyt suoli, mut jotenkin en usko, että vaiva ainakaan tuosta jälkimmäisestä johtuisi.
        Tai tietysti voihan se, että tuossa ”ärtsykässä” tulee turvotusta syönnin päälle ja sitä illmaa... jne.

On ollu niin paljon lääkärissä käyntejä viime aikoina, ettei jaksa joka vaivan kanssa sinne lähtee, niin että jos teillä on yhtään tietoo, tai omakohtaisia, vastaavia kokemuksia, kertokaa!

• ateisti20
        tyky-tyky kirjoitti:

Minulla nimittäin ON refluksi ja ärtynyt suoli, mut jotenkin en usko, että vaiva ainakaan tuosta jälkimmäisestä johtuisi.
        Tai tietysti voihan se, että tuossa ”ärtsykässä” tulee turvotusta syönnin päälle ja sitä illmaa... jne.

On ollu niin paljon lääkärissä käyntejä viime aikoina, ettei jaksa joka vaivan kanssa sinne lähtee, niin että jos teillä on yhtään tietoo, tai omakohtaisia, vastaavia kokemuksia, kertokaa!

ruokatorvi saattaa hieman supistella, tai sitten ruokatorvi stimuloi palleaa, jolloin syntyy tykytyksiä ja rytmihäiriötuntemuksia.

Itselläni ruokatorvi ei toimi aivan niin kuin pitäisi (on tutkittu; syynä synnynnäinen vika). Joskus minulla on myös ruokatorven spasmeja, joihin liittyy sydäntuntemuksia.

Joku jo toisessa viestissä mainitsikin myös palleatyrän mahdollisuuden. Kaikkiaan ruokatorvivaivojen syyt voivat olla hyvin moninaiset, joten joskus asia kannattaa tutkituttaa, jos vaivat ovat kovin häiritseviä.

• tai närästyslääkkeitä?
        tyky-tyky kirjoitti:

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/tiede/57592.html

• jumpun- jump

Mulla myös ajoittain samaa vaivaa, ollut jo vuosia. En ole lääkärissä suoraan sen vuoksi käynyt, vaikka olen muutoin jyskyttävää sydäntäni tutkituttanut.

Jumputukseen olen lääkkeitä saanut ja ne myös auttavat.

Ärtynyt suoli sekä refluksi vaivaa myös!

Mulla syömisen jälkeistä tykyttelyä esiintyy kausittain ja on myös pitkiä aikoja, jolloin sitä ei ole.

Mukavaa kevään odotusta ja jumputellaan ihan kaikessa rauhassa, kyllä se siitä aikanaan taas rauhoittuukin!!!

• kokemusta on!

On sitä koettu muutama vuosi, jumsetta varsinkin syönnin jälkeen, ennen sitä ja muulloinkin. On oltu kokeissa, holter-testissä, sydän-röntgessä. Ei löydy vikaa, sanoivat, että saattaa loppua itsestään (siis se YLIMÄÄRÄINEN jumpse), mutta voi palata jonkun stressin tms. aiheuttamana taas uudelleen pitkäksikin aikaa. Mulla pahenee aina, jos on flunssa tai joku muu virus tai vaikka jännitän jotain asiaa. Ärtytnyt suoli lisäksi myös täällä!
        Ei pysty muuten auttamaan kuin beetasalpaajilla, mutta ei vakavaa! :)

• täti

palleatyrää? Meillä joilla on perinnöllinen palleatyrä, kärsimme usein "jumputuksesta" aterian jälkeen.

Kun mahalaukku täytyy, painaa se tyrää kohti sydäntä, joka saa vähän ylimääräistä "hierontaa". Vaarallista se ei ole, mutta kurjan tuntuista. Palleatyrään littyy usein myös refluksitauti, joka on syytä hoitaa.

• tyky-tyky

Refluksi on mulla ollut jo parikymmentä vuotta.
        Kolme kertaa tähystetty, lääkkeitä olen vaivaan syönyt, mutta tällä hetkellä ei lääkitystä. Kyllä ne palleatyrästä puhuivat, ymmärsin, että juuri tuo refluksi, eli se ”läpän löystyminen” on sama asia kuin palleatyrä.
        Voi tosiaan olla, että vatsalaukku painaa jotain siellä, olen muutenkin pienikasvuinen ja teens istumatyötä, joten työasento ei ole syönnin päälle paras mahdollinen. (Ylipainoa ei ole). Tosin joskus aterian päälle tekee mieli mennä pitkälleen, ja sama jumpsutus jatkuu sielläkin, tuntuu kuin patja pomppisi:)

• jumputi-jump
        tyky-tyky kirjoitti:

Kolme kertaa tähystetty, lääkkeitä olen vaivaan syönyt, mutta tällä hetkellä ei lääkitystä. Kyllä ne palleatyrästä puhuivat, ymmärsin, että juuri tuo refluksi, eli se ”läpän löystyminen” on sama asia kuin palleatyrä.
        Voi tosiaan olla, että vatsalaukku painaa jotain siellä, olen muutenkin pienikasvuinen ja teens istumatyötä, joten työasento ei ole syönnin päälle paras mahdollinen. (Ylipainoa ei ole). Tosin joskus aterian päälle tekee mieli mennä pitkälleen, ja sama jumpsutus jatkuu sielläkin, tuntuu kuin patja pomppisi:)

En oikein jaksaisi uskoa tuohon palleatyrään, enkä muutoinkaan vatsalaukun painamiseen.

Ainakin minulla vaiva saattaapi tulla vain kahvikupillisesta ja voileivän syönnistä...ei varmasti vatsa siitä täyttynyt.

Ja kun vaiva pysyy poissa välillä jopa puoli vuottakin...närästystä silti saattaa olla! (aika harvoin kyllä sitäkin).

• täti
        jumputi-jump kirjoitti:

En oikein jaksaisi uskoa tuohon palleatyrään, enkä muutoinkaan vatsalaukun painamiseen.

Ainakin minulla vaiva saattaapi tulla vain kahvikupillisesta ja voileivän syönnistä...ei varmasti vatsa siitä täyttynyt.

Ja kun vaiva pysyy poissa välillä jopa puoli vuottakin...närästystä silti saattaa olla! (aika harvoin kyllä sitäkin).

että sinulla olisi palleatyrä. Esitin sitä vain keskustelun aloittajalle yhtenä vaihtoehtona, koska oireet sopivat siihen.

• ole sama asia -
        tyky-tyky kirjoitti:

palleatyrää esiintyy hirveän monilla aiheuttamatta minkäänlaisia oireita!
        Sitten on ne, joille tyrän aiheuttama fyysinen
        paine haittaa alasulkijan toimintaa, josta
        seurauksena refluksia (tämäkään ei välttämättä nouse tautimittoihin)

• parempi

että tykyttää, kuin että lakkais tykyttämästä? mitä. että oo kiitollinen vaan.

• tyky-tyky

Tietysti on hyvä että sydän tykyttää, mutta kun kyse onkin sellaisesta epätavallisesta tykytyksestä, joka todella häiritsee elämää. Ja kyselenkin ”kohtalotovereiden” mielipiteitä tai kokemuksia samankaltaisesta vaivasta.

• Vain ruokailun jälkeen?
        tyky-tyky kirjoitti:

Tietysti on hyvä että sydän tykyttää, mutta kun kyse onkin sellaisesta epätavallisesta tykytyksestä, joka todella häiritsee elämää. Ja kyselenkin ”kohtalotovereiden” mielipiteitä tai kokemuksia samankaltaisesta vaivasta.

http://www.city.fi/lehti/article.php?id=140

• tyky-tyky
        Vain ruokailun jälkeen? kirjoitti:

http://www.city.fi/lehti/article.php?id=140

City lehden sivuille ?????
        Nyt en kyllä ymmärrä mitä tekemistä lehdellä on tykyttämisen kanssa?
        Mihin linkin piti mennä?
        Vai oliko ”vitsi” ?

• Toki kotiruoassakin voi oll...
        tyky-tyky kirjoitti:

City lehden sivuille ?????
        Nyt en kyllä ymmärrä mitä tekemistä lehdellä on tykyttämisen kanssa?
        Mihin linkin piti mennä?
        Vai oliko ”vitsi” ?

"Kiinalaisten ravintoloiden kohdalla on muutaman mutta sanan paikka. Helsingistä puuttuu todella tasokas, yhteen tiettyyn alueeseen keskittynyt ravintola. Listoihin on koottu annoksia eri puolilta maata kaiken maistuessa yhdeltä ja samalta. Oikeastihan ero miedon kantonilaisen ja tulisen sezchuanilaisen välillä on huikea.

Ravintoloiden kilpaillessa asiakkaista on maut on vesitetty. Utelukierros ravintoloissa vahvisti sitkeän huhun. Jos viet asiakkaaksi aasialaisen, ruoka valmistetaan eri tavalla. Etenkin voimakkaamman ruuan ystävien kannattaa yrittää vaikuttaa ateriaansa.

Kolmas ja isoin mutta koskee MSG:tä (monosodiumglutamaatti). Kyseessä on aromivahvenne eli E621. Sillä pyritään saamaan ruokaan enemmän makua.

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijan Eili Grayn mukaan ravintolat käyttävät sitä mielettömiä määriä. Se saattaa laukaista herkällä ihmisellä migreenin sekä aiheuttaa sydämentykytystä ja käsien vapinaa. Paniikkihäiriöisten kannattaa ainetta visusti välttää. Kyseessä ei ole tahallinen myrkyttäminen. Harva kiinalainen myöntää aineen vahingollisen vaikutuksen. Ravintoloissa voi tiedustella MSG:n käytöstä."

• tyky-tyky
        Toki kotiruoassakin voi oll... kirjoitti:

"Kiinalaisten ravintoloiden kohdalla on muutaman mutta sanan paikka. Helsingistä puuttuu todella tasokas, yhteen tiettyyn alueeseen keskittynyt ravintola. Listoihin on koottu annoksia eri puolilta maata kaiken maistuessa yhdeltä ja samalta. Oikeastihan ero miedon kantonilaisen ja tulisen sezchuanilaisen välillä on huikea.

Ravintoloiden kilpaillessa asiakkaista on maut on vesitetty. Utelukierros ravintoloissa vahvisti sitkeän huhun. Jos viet asiakkaaksi aasialaisen, ruoka valmistetaan eri tavalla. Etenkin voimakkaamman ruuan ystävien kannattaa yrittää vaikuttaa ateriaansa.

Kolmas ja isoin mutta koskee MSG:tä (monosodiumglutamaatti). Kyseessä on aromivahvenne eli E621. Sillä pyritään saamaan ruokaan enemmän makua.

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijan Eili Grayn mukaan ravintolat käyttävät sitä mielettömiä määriä. Se saattaa laukaista herkällä ihmisellä migreenin sekä aiheuttaa sydämentykytystä ja käsien vapinaa. Paniikkihäiriöisten kannattaa ainetta visusti välttää. Kyseessä ei ole tahallinen myrkyttäminen. Harva kiinalainen myöntää aineen vahingollisen vaikutuksen. Ravintoloissa voi tiedustella MSG:n käytöstä."

Pitääpä tarkkailla noita aineita...
        Kiitos vinkistä!

• jumputtaa
        tyky-tyky kirjoitti:

Pitääpä tarkkailla noita aineita...
        Kiitos vinkistä!

joskus ruoan päälle vähän liikaa,tekee inhottavan olon.
        Minullakin ärtynyt paksusuoli ja paniikkihäiriö.
        Mun äitillä ollut 20 vuotta sama vaiva,epäilty alunperin stressin aiheuttamaksi.
        Eikös ärtyneestä paksustasuolesta sanota että se on stressisuoli? Oisko tää sit sitä?

• Terveydeksi!

• AnneMarita10

Mulla alkanut samat oireet helmikuussa. Aina ruuan jälkeen pulssikiihtyy. ja kunnon paniikkihäiriö niin sitä alkaa aina jännittämään ja tietenkin syke vaan nousee. oon miettinyt ihan samaa et mikä aiheuttaa ruuan jälkeisen tykytyksen ja sykkeen nousun. Se refluksi mullakin on ja ruokatorvi välillä tulehtunut ja somac sekä cavisconea menee.
      Nyt sain beetasalpaajaa sykettä tauhottamaanbja toimii.
      mutta inhottava ja häiritsevä ja pelottava...
      asiallista arpia tai neuvoa minäkin kaipaisin.

• pallopötsi

Pelkkä Somac pitäisi riittää.
      Söin Somacin lisäksi joskus Ranixalia, lääkäri "kielsi" sen ja muut samantapaiset, pahentaa kuulemma.
      Auttaisko pienemmät annokset ruokaa kerrallaan ?
      Minua se on vähän auttanut ja ruokien perusteellinen pureksiminen ja tarkka valikoiminen.
      Jotain ruokia olen joutunut jättämään pois kokonaan, esim. lihan. Se on jotenkin "liikaa" vatsalleni.
      Vatsa ei "prosessoi" sitä. Tulee kipeäksi ja ähky.
      Somac estää niitä suolahappoja tulemasta, jotka sulattaa ruokaa.
      Eli kaksipiippuinen juttu.
      Somac 20 mg:llakin voi pärjätä, niin ruoka sulaa paremmin.

• Anonyymi

Dumping-oireyhtymästä voi "nauttia" myös suolisto-ongelmien ja muiden ruuansulatuskanavan vaivojen yhteydessä, vaikka yleisesti se tunnistetaan vain leikkauksen jälkitilana. Kannattaa tutkailla mitkä aineet aiheuttaa eniten oireita, mitkä on sopivat ateriakoot ja -välit. Ruokavaliota säätämällä voi oireita jonkin verran helpottaa. Yleisesti pitkät ateriavälit, reilusti verensokeria nostavat ateriat, runsas rasva ja yksittäiset aineet, esim. kahvi saattavat aiheuttaa ruualle ylimääräisen pikamatkan, jolloin hermotukset ja verensokerit heittävät häränpyllyä. Joillekin tulee pelkkä sydämentykyttely, jotkut saavat sen lisäksi vesiripulin ja voimakkaan lyhytkestoisen uupumuksen verensokerin pikanoususta ja -laskusta. Esim paksunsuolen tulehduksen yhteydessä saa tästä nauttia tauotta aktiivivaiheen ajan. Pitää vain etsiä ruoka-aineet jotka parhaiten omalle ruuansulatukselle sopivat. Itselläni se on keitetty peruna. Vaikka peruna on hiilihydraatti, tärkkelyksenä vapauttaa energiaa suht tasaisesti ja on ph arvoltaan sopiva. Ihanteellista olisi jos varsinainen aiheuttaja voitaisiin korjata, mutta kun se ei aina ole mahdollista, pääsee ruokavaliollakin pitkälle.

• Anonyymi

Dumping- oireyhtymässä siis ruoka siirtyy vatsasta ohutsuoleen liian nopeasti.

• Anonyymi

Mulla tämän oireen sai aikaan kilpirauhasen liikatoiminta! Ruuan jälkeen kunnon stressireaktio sykkeineen ja ahdistavine oloineen.......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe