Kommentteja tähän ilmiöön:
Tarjoamme kaikille vieraillemme kunnon ruoat, huomioiden ruoka-aineallergiat. Oli sitten kyse ruoka/yö/kahvi/illanvietto jutusta, ei pöydästämme todella löydy ale lidlin pöperöä, ym juhlavaa....
Mutta milloin vierailemme näiden tiettyjen kavereiden luona, saa suurennuslasilla katsoa mitä pötyä on pöytään tällä kertaa laitettu. Kyseessä ei ole vähävaraiset ihmiset edes.
En kuitenkaan "kostona" tälle tasolle alennu, tarjoan jatkossakin kunnon ruoat, vaikka tiedänkin saavani vuorollani yökylässä abaut 2 keitettyä perunaa ja puolikkaan halvinta makkaraa. Laihan kahvin kanssa voikin tulla vaikka voileipäkeksi. Ugh! Niillä jaksaakin hyvin seuraavaan aamuun asti.
En tarkoita että jokaisen pitäisi olla gourmetkokki, ostaisi sitten vaikka valmiina, mutta tuollainen pihiyly on ala-arvoista.
kyläily pihiyly
53
10263
Vastaukset
- Päivittelee
Yksi tuttuni kertoi juuri serkustaan, joka VELOITTAA heillä poikkeavien sukulaisten ruoat - pikkuserkkujen kohdalla sen vielä ymmärtäisin, mutta hän veloittaa jopa ÄIDILTÄÄN, joka varmaan on aikanaan lapselleen melko monta kertaa safkat keitellyt, ihan ilmaiseksi...
- neiti halla
Oletko tarkkaillut näitä kavereitasi teillä kylässä? Syövätkö he niukasti?
Ja entä jos he tykkäävät halvimmasta laadusta?
Tällä siis haen sitä, että jos kaverisi eivät tajua saitailevansa. Oletko pyytänyt lisää? Sillä asia selviää. En oikeasti usko, että joku voi pihistellä ruokatarjoilussa tahallaan.- mieltä
Minä uskon, että voi pihistellä. Tai oikeammin tiedän. Olen törmännyt yhden tuttavan luona ilmiöön, että vaikkei ruoka olisikaan halvinta laatua (jauhomakkaraa), niin sitä on niin vähän, ettei riitä koko porukalle. Jos olet ensimmäisenä ottamassa, ei kehtaa ottaa riittävästi (=tällä muuten en tarkoita, että haluaisin ottaa lautasen kukkuroilleen), jotta muillekin jäisi. Ja jos olet viimeisten joukossa, niin joku laji on ehtinyt jo loppua. Siinä nakerrat sitten sitä yhtä pientä perunaa, joka osuudeksesi jäi. Ilmiön ovat huomanneet kyseisten ihmisten luona muutkin. Eikä asiaa auta, vaikka osa vieraista on ns. pitkämatkalaisia eli vaikka kotona tankkaisi, niin ehtii jo tulla hiuko, kun juhlallisuuksissa ruokaan asti ehditään. Kyse ei myöskään ole varallisuudesta, hienot ammatit ja vakituiset työpaikat löytyy. Tiedän, heidän omista puheistaan, että kaikki on heidän mielestään kallista. Tätä puhutaan erityisesti huonommin ansaitsevien tai jopa työttömien tuttavien kuullen. Eli kyllä voi olla kyse pihtaamisesta, niin tyhmäksi en ketään halua uskoa.
- Liisi
mieltä kirjoitti:
Minä uskon, että voi pihistellä. Tai oikeammin tiedän. Olen törmännyt yhden tuttavan luona ilmiöön, että vaikkei ruoka olisikaan halvinta laatua (jauhomakkaraa), niin sitä on niin vähän, ettei riitä koko porukalle. Jos olet ensimmäisenä ottamassa, ei kehtaa ottaa riittävästi (=tällä muuten en tarkoita, että haluaisin ottaa lautasen kukkuroilleen), jotta muillekin jäisi. Ja jos olet viimeisten joukossa, niin joku laji on ehtinyt jo loppua. Siinä nakerrat sitten sitä yhtä pientä perunaa, joka osuudeksesi jäi. Ilmiön ovat huomanneet kyseisten ihmisten luona muutkin. Eikä asiaa auta, vaikka osa vieraista on ns. pitkämatkalaisia eli vaikka kotona tankkaisi, niin ehtii jo tulla hiuko, kun juhlallisuuksissa ruokaan asti ehditään. Kyse ei myöskään ole varallisuudesta, hienot ammatit ja vakituiset työpaikat löytyy. Tiedän, heidän omista puheistaan, että kaikki on heidän mielestään kallista. Tätä puhutaan erityisesti huonommin ansaitsevien tai jopa työttömien tuttavien kuullen. Eli kyllä voi olla kyse pihtaamisesta, niin tyhmäksi en ketään halua uskoa.
Jos tarjolla on salaattiakin, niin voi olla tarkoitus koota ruoasta nk. lautasannos, eli puolikas salaattia, neljännes perunaa, neljännes lihaa tai kalaa. Joissakin kodeissa vihreää otetaan lautaselle vain koristeeksi.
- pihiteorian kannattaja
Liisi kirjoitti:
Jos tarjolla on salaattiakin, niin voi olla tarkoitus koota ruoasta nk. lautasannos, eli puolikas salaattia, neljännes perunaa, neljännes lihaa tai kalaa. Joissakin kodeissa vihreää otetaan lautaselle vain koristeeksi.
Voi olla, että vastaus tulee vähän myöhään, mutta kun juttuani kommentoit, niin palaanpa asiaan. Eli olisipa tosiaan sitä salaattia riittävästi, satun olemaan lihattoman ruokavalion ystävä, vaikka jauhomakkaraa esimerkkinä käytinkin viestissäni... ;-) Mutta jos vieraita on 15 ja ruokaa kymmenelle, niin siinä on vaikea olla mukavasti, söitpä lautasannoksen mukaisesti tai vain yhtä sorttia. Ja kuten totesin, ilmiön ovat huomanneet muutkin eli pelkkä oma pohjaton ruokahaluni ei ole nyt syypää. ;-)))
Omasta mielestäni ruokaa pitää olla riittävästi eli jos kutsun 10 vierasta, niin varaan sapuskaa 15:lle, varmuuden vuoksi. Syön mieluummin itse tähteitä ja pakastinkin on keksitty, mutta en kehtaa olla emäntänä, jos huomaan, että vieraat joutuvat ottavan "lautasannoksellisensa" kuin olisi ollut vain kahvilautasia ruokalautasten sijaan.
- :DD
Vaikka kyläilypaikan isäntä/emäntä olisi tottunut syömään niukasti tai halvalla, mielestäni vieraille pitäisi aina pyrkiä tarjoamaan vähän parempaa. Näin minua on opetettu, mutta joku on varmasti eri mieltä. En nyt tarkoita että pitäisi kantaa pöytään sisäfilettä ja kalleinta mahdollista viinilaatua, mutta 2 keitettyä perunaa ja puolikas jauhomakkara kuulostaa säälittävältä. En kehtaisi tarjota tuollaista edes nyt, kun olen sairaspäivärahalla ja tuloni ovat minimaaliset...
Jos kuitenkin ruoka on tuota tasoa, olisi parasta että sitä saisi ottaa edes lisää.- täällä
siis näin meilläkin opetettiin, ja vielä niin, että ruokaa tai kahvileipää pitää olla niin reilusti että varmasti riittää, jääköön vaikka reilustikkin yli, mutta kunhan ei kenekään tarvitse sitä yhtä näönvuoksi lautaselle laitettua ylimääräistä pullanpalaa kursailla. Joskus olen itsekkin ollut sellaisessa kyläpaikassa että kaikki on laskettu just tarkkaan, tyyliin yksi siivu leikkelettä per`pää jne. Mielestäni jos jotain tarjotaan, niin reilusti ja just mielummin vähän parempaa, tai sitten esim. jos kaverit pistäytyy vain kahville, niin jos ei ole kuin joku murunen kaapin nurkassa, niin mieluummin ei sitten mitään muuta kuin sitä kahvia.
- aloittaja
Olen huomannut muuten että tuo varallisuushomma menee melkein kääntäen:Mitä paremmat tulot, sen niukemmat ruuat vieraille (on poikkeuksia), siinähän katselet parin pienen sipsikulhon vieressä monen tonnin taulu-teeveetä ja muuta "tuvan täydeltä hankittua elektroniikkaa". Vieraille tarjotaan vaikka pieniä kiviä, pääasia kun itselle on kaikki ostettu viimesen päälle.
Se on kans oma lukunsa, kun juoman kanssa pihistellään. Eihän nyt tarvitse olla korillista kaljaa per vieras, mutta noloa joka tippaa erikseen kysellä kun emäntä ei huolehdi vieraiden lasien täytöstä. Jos on kuitenkin kutsuttu koko illan istujaisiin, niin ei sitä ihan yhdellä olut pullolla läpi vedetä :) - Porkkana
Kotona minullekin opetettiin, että vieraille pitää olla tarjottavaa. Ja vaikka olen itse tällä hetkellä köyhä työtön, eikä sitä parempaa tarjottavaa voi aina olla, niin jotain kuitenkin. Keksiä, kahvileipää, ja jos on kutsuttu syömään, niin vaikka halvempaa ruokaa esim. makaronilaatikoa tarjoaisi niin sitä pitää olla tarpeeksi paljon!
- Chertsy
Mulla on yksi ystävä, joka viettää meillä yleensä mm. joulut ja jos tulee joskus kyläilemään ruoka-aikaan, saa kutsun tulla pöytään kanssamme. Ja tällä naisella on kova ruokahalu:)
Ystäväpiirimme on saanut 10 vuoden aikana kerran kutsun päivälliselle hänen luokseen, jolloin pöytään oli valmistettu tonnikalapastaa: ihan siis tonnikalapurikista tomaattimurskasta. Pastaahan oli tosi siinä lisäksi, vaan sitä oli keitetty 3 ihmiselle aivan liian vähän, taisin saada peräti n. desin pastaa ja toisen soosia.
Toisaalta kun tunnemme tapauksen, tiedämme ettei tämä ole tahallista. Monta hyvää naurua on tämän ystävän "kustannuksella" . Jatkossa ruokin hänet kuten tähänkin asti, mutta jos vielä joskus tulee kutsu hänen luona ruokailemiseen niin menen sinne snagarin kautta:)Ystävä on rakas, vaikka onkin aivan erillainen!
- "pihi" emäntä?
Onko kukaan teistä tullut ajatelleeksi, että nykyisin monet yrittävät aktiivisesti harjoittaa painonhallintaa, ja siinä eivät paljon auta kyläpaikan notkuvat herkkupöydät?
Minun täytyy ihan suoraan sanoa, että itse odotan tiettyjä pakollisia sukuvierailuja KAUHULLA. Pöydät notkuvat, on kermaisia leivonnaisia ja raskasta ruokaa. Lisäksi sitä vielä tuputetaan, ei riitä se, että otat yhtä laatua, vaan kaikkea pitäisi saada mahaan mahtumaan. Itse olen aika pieni ihminen (lyhyt, hoikka, pieniruokainen), enkä oikeasti VOI ahtaa itseeni sitä määrää ruokaa. Sitten luokkaannutaan ja ihmetellään.
Ymmärrän sen, että tällaiset emännät yrittävät vain osoittaa arvostustaan ja pitämistään pistämällä pöydät notkumaan. Mutta nykyisin ruoka ei enää ole mikään harvinaisuus, kekseistä ja kakuista puhumattakaan. Niitä saa halvalla kaupasta, herkuttelu ei enää ole harvinaista. Juhlan tunnelman voi minusta rakentaa niukemmankin tarjoilun ympärille. Tietysti jos yövieraita tulee, niin heille tarjotaan lämmin ruoka, se on selvä. Mutta kahvittelut ja teenjuonnit voi minusta hyvin hoitaa niukemminkin. Aina meillä pöydässä jotain on, yleensä leivon aina jotain, joko omenapiirakan tms. mutta seitsemää sorttia ei meiltä löydy! Itse tehty leivonnainen jotakin pientä suolaista (voileipiä, voileipäkeksejä) vaihtoehtoa ja sitten kaupan keksejä. Tiedän, ettei tämä varmastikaan kaikkia tyydytä, mutta minä oletan, etteivät ihmiset ole nälkään kuolemassa, vaikka en tarjoaisikaan joka pistäytyjälle lämmintä ruokaa ja seitsemän sortin kahvipöytää kaupan päälle.
Itseäni joskus ahdistaa käydä hirmu runsaaseen pöytään, etenkin jos tähän liittyy "tuputtaminen". Älkää hyvät ihmiset tehkö niin, ei enää eletä mitään agraariaikaa, eivät ihmiset enää kursaile kainouttaan, kyllä he osaavat itse pöydästä ottaa, mitä mieli tekee! Lisäksi sanoisin vielä siitä, että minusta ei ole kovin kiva kuulla kaikenlaista vartalostani, jos en ota kaikkea seitsemää sorttia "voi voi kun olet niin laiha, kyllä sinun pitäisi syödä.." Se on niin outoa, koska olen TÄYSIN NORMAALIPAINOINEN, en ylipainoinen enkä alipainoinen, en käsitä miksi tällainen ihminen muka olisi liian laiha ja pakkosyötettävä!
Meillä on Suomessa nykyisin kahden sortin ihmisiä. Toiset ovat siirtymässä pois perinteisestä kahvittelukulttuurista (seitsemät sortit, ruokaa myös tunnin vierailun tekevälle vaikka väkisin) kevyempään malliin, jossa vieraalle tarjotaan kuppi kahvia tai lasi viiniä kohtuullisen tarjoamisen kera. Sitten on vielä tämä vanhan mallin vieraskulttuuri, johon kuuluu vieraan kunnioittaminen raskaalle ruoalla, seitsemän sortin kahvipöydällä ja sen sellaisilla. Koetetaan nyt vain sietää toisiamme ja ymmärtää toisiamme. Ei missään asiassa ole vain yhtä totuutta, vaan asioissa on aina kaksi puolta! Minusta on mukavaa syödä kevyesti arkena JA juhlana, en käsitä miksi juhlan merkkinä pitäisi aina olla ähky tai ylenpalttinen tarjoamusten määrä. Kuitenkin kiittelen aina emännän vaivannäköä, koska se on kohteliasta. Itse kuitenkin toimin toisin.- ---
Seitsemän notkuvaa sorttia ja pakkotoistoja.
-kyläpaikan notkuvat herkkupöydät?
-Pöydät notkuvat, on kermaisia leivonnaisia ja raskasta ruokaa.
-Ymmärrän sen, että tällaiset emännät yrittävät vain osoittaa arvostustaan ja pitämistään pistämällä pöydät notkumaan.
-mutta seitsemää sorttia ei meiltä löydy
-seitsemän sortin kahvipöytää kaupan päälle.
-jos en ota kaikkea seitsemää sorttia
-perinteisestä kahvittelukulttuurista (seitsemät sortit
-seitsemän sortin kahvipöydällä ja sen sellaisilla. - viivojavaan
--- kirjoitti:
Seitsemän notkuvaa sorttia ja pakkotoistoja.
-kyläpaikan notkuvat herkkupöydät?
-Pöydät notkuvat, on kermaisia leivonnaisia ja raskasta ruokaa.
-Ymmärrän sen, että tällaiset emännät yrittävät vain osoittaa arvostustaan ja pitämistään pistämällä pöydät notkumaan.
-mutta seitsemää sorttia ei meiltä löydy
-seitsemän sortin kahvipöytää kaupan päälle.
-jos en ota kaikkea seitsemää sorttia
-perinteisestä kahvittelukulttuurista (seitsemät sortit
-seitsemän sortin kahvipöydällä ja sen sellaisilla.Millä tavalla tuo kirjoitustapa vaikuttaa viestin sisältöön?
- Minänen
Tarjolla pitää olla niin, että jopa se suuriruokaisempikin saa vatsansa täyteen. Eihän nyt normaali ihminen ajattele, että koska "minä syön näin paljon niin silloin syö muutkin yhtä paljon"???
Sen lisäksi ihmettelen suuresti seuraavaa: miksi tarjottavan pitää olla lihottavaa? Onhan maailma pullollaan kevyempääkin tarjottavaa........
Itse tarjoilen reilusti kaikille syötävää, olemme silti kaikki normaalipainoisia. - :DD
Oletko sinä tullut ajatelleeksi, että se kerran tai pari vuodessa tapahtuva kyläily ei sinua lihota, vaikka söisit vatsasi täyteen..? Yleensä ruoka on myös tapa ilmaista välittämistään; minä laitan hyvää ruokaa kun saan vieraita ja mielestäni olisi outoa jos heille ei kelpaisi. Kyllä se dieetti pari "rasvaista" päivääkin kestää ja jos ei, niin siitä voi ilmoittaa etukäteen kyläpaikalle!
- Hellu
Et sä liho, jos sä otat kohteliaasti emännän tarjoamiset vastaan. Kyllä se jokapäiväinen ruoka sut lihottaa, eikä juhlapäivälliset. Vai onko niin usein juhlia...
- Ärsyttää
Sitten on myös niitä, jotka eivät millään ota mitään. On laitettu vaivalla vierailla jotain tarjottavaa, mutta sitten sanotaan että ei kiitos, en halua "lokkeilla" eli syödä toisten ruokia.
- kyllästynyt
Olette tekin merkillisiä. Ei taida kyläpaikan emännät tai vieraat osata tehdä mitään oikein. Jos syöt mahasi täyteen niin ahmit ja otat ehkä jonkun muunkin osuuden. Jos yrität olla vähemmällä ruoalla painosyistä tai muuten vaan, niin ei sekään kelpaa isäntäväelle.
Miksi ihmiset yleensä kyläilevät? Onko se tarjottava oikeasti noin tärkeää? Jääkää suosiolla kotiin, jos tuttavapiiri on niin kamalaa, että ei ruoat kelpaa.
- ja toisinpäin
Ihan oma ongelma, jos näin on.
Eli: vääränlaiset ystävät tai eivät ole ystäviä laisinkaan tai sinä et ole se ystävä, koska et: a)pysty asiasta mainitsemaan
b)kiinnität asiaan yleensäkin liikaa huomiota.
Omissa ympyröissäni asia on loksahtanut paikoilleen siten, että kaikkien ominaispiirteet tunnetaan, niistä naljaillaan hyvässä hengessä, mutta ei meillä lasketa.
No, uutenavuotena laskettiin, kun 9 hengen ruoat, juomat ja raketit maksoivat hieman yli 750,-, mutta tuolloinkin kaikki jaettiin tasan eikä eroteltu, söitkö tomaatin vai kaksi saatika joitko siiderin vai oluen.
Peiliin katsomalla oppii paljon :)- zoja
Jotenkin tästä viestiketjusta jäi vähän paha maku suuhun. Miksi tosiaan ei voida hyväksyä ihmisten erilaisuutta? Ja jos joku kyläpaikka on ruoan suhteen niukka, niin mikä estää viemästä sinne vaikka tuomisina jotain syötävää, jos kerran niin nälkä on?
En olisi uskonut, että oletusarvoisesti aikuiset ihmiset viitsivät vakavissaan ruotia ja vertailla, vahtia ja arvostella. Ei ystävyys ole siitä kiinni, osaavatko ja jaksavatko muut olla yhtä täydellisiä perheenemäntiä kuin joku toinen. Ei tuollainen ole ystävyyttä ollenkaan, vaan ihan jotain muuta.
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Minun isäni suvussa ei koskaan olla tarjottu vieraille juuri muuta kuin pikkuleipää ja vastaavaa, äidin suvussa taas kukaan ei pääse vierailusta ilman ateriaa ja runsasta kahvipöytää. Hauska on silti vierailla molemmissa paikoissa.
Pitäkää nyyttikestejä ja vastaavia, jos ahdistaa syömisen puute. - sanoa...
zoja kirjoitti:
Jotenkin tästä viestiketjusta jäi vähän paha maku suuhun. Miksi tosiaan ei voida hyväksyä ihmisten erilaisuutta? Ja jos joku kyläpaikka on ruoan suhteen niukka, niin mikä estää viemästä sinne vaikka tuomisina jotain syötävää, jos kerran niin nälkä on?
En olisi uskonut, että oletusarvoisesti aikuiset ihmiset viitsivät vakavissaan ruotia ja vertailla, vahtia ja arvostella. Ei ystävyys ole siitä kiinni, osaavatko ja jaksavatko muut olla yhtä täydellisiä perheenemäntiä kuin joku toinen. Ei tuollainen ole ystävyyttä ollenkaan, vaan ihan jotain muuta.
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Minun isäni suvussa ei koskaan olla tarjottu vieraille juuri muuta kuin pikkuleipää ja vastaavaa, äidin suvussa taas kukaan ei pääse vierailusta ilman ateriaa ja runsasta kahvipöytää. Hauska on silti vierailla molemmissa paikoissa.
Pitäkää nyyttikestejä ja vastaavia, jos ahdistaa syömisen puute... aikuisille ihmisille itsekin täysjärkisenä aikuisena ihmisenä että pistäkää nyt enempi pötyä pöytään tai pyörryn!
Ei tuollaista VOI sanoa toiselle! Ihan sama jos jättäisit kädet pesemättä Vc käynnin jälkeen, ja joku sulle siitä huomauttaisi. Kuuluu kohteliaisiin käytös sääntöihinkin jotain. - Matami Mimmi
sanoa... kirjoitti:
.. aikuisille ihmisille itsekin täysjärkisenä aikuisena ihmisenä että pistäkää nyt enempi pötyä pöytään tai pyörryn!
Ei tuollaista VOI sanoa toiselle! Ihan sama jos jättäisit kädet pesemättä Vc käynnin jälkeen, ja joku sulle siitä huomauttaisi. Kuuluu kohteliaisiin käytös sääntöihinkin jotain.Miksi on vaikeaa pyytää lisää ruokaa? Ei sen pitäisi olla. Sen kun sanoo, että tämä on herkullista, olisiko mahdollista saada vielä vähän lisääkin.
Onko sinulla verensokerin kanssa ongelmia? Terveydenhuollon ammattilaiset sanovat, että tervettä ihmistä ei kokonaisenkaan päivän syömättömyys hetkauta mihinkään suuntaan.
Vielä ehdotan, että lopettakaa nyt ainakin yövierailut, ja ehkä kaikki vierailut, sellaisiin paikkoihin, joissa teitä pidetään nälässä, niin että nälkäkuolema uhkaa.
Suomessa on muuten aika toimiva huoltoasemaketju, ravintoloilla varustettuja huoltsikoita, joten ihan Afrikan nälkäänäkevien kohtaloa ei täällä joudu kokemaan, vaikka kyläpaikassa tarjolla olisikin vain dominoja! - :DD
Matami Mimmi kirjoitti:
Miksi on vaikeaa pyytää lisää ruokaa? Ei sen pitäisi olla. Sen kun sanoo, että tämä on herkullista, olisiko mahdollista saada vielä vähän lisääkin.
Onko sinulla verensokerin kanssa ongelmia? Terveydenhuollon ammattilaiset sanovat, että tervettä ihmistä ei kokonaisenkaan päivän syömättömyys hetkauta mihinkään suuntaan.
Vielä ehdotan, että lopettakaa nyt ainakin yövierailut, ja ehkä kaikki vierailut, sellaisiin paikkoihin, joissa teitä pidetään nälässä, niin että nälkäkuolema uhkaa.
Suomessa on muuten aika toimiva huoltoasemaketju, ravintoloilla varustettuja huoltsikoita, joten ihan Afrikan nälkäänäkevien kohtaloa ei täällä joudu kokemaan, vaikka kyläpaikassa tarjolla olisikin vain dominoja!Olet kylässä pihin pariskunnan luona ja sinulle on tarjottu puolet siitä ruokamäärästä, mitä sinun kuuluisi syödä. Ruokaa on kaikille yhtä vähän, kuinkas pyydät lisää jos sinulle tarjoillaan ensin ja kaikkien otettua ruokaa ei ole yhtään jäljellä??
- ..-..-
:DD kirjoitti:
Olet kylässä pihin pariskunnan luona ja sinulle on tarjottu puolet siitä ruokamäärästä, mitä sinun kuuluisi syödä. Ruokaa on kaikille yhtä vähän, kuinkas pyydät lisää jos sinulle tarjoillaan ensin ja kaikkien otettua ruokaa ei ole yhtään jäljellä??
siis väitättekö oikeasti että tämä on joku ongelma, saada kerran vähemmän ruokaa kuin mihin on tottunut?????
- Riitta
:DD kirjoitti:
Olet kylässä pihin pariskunnan luona ja sinulle on tarjottu puolet siitä ruokamäärästä, mitä sinun kuuluisi syödä. Ruokaa on kaikille yhtä vähän, kuinkas pyydät lisää jos sinulle tarjoillaan ensin ja kaikkien otettua ruokaa ei ole yhtään jäljellä??
Juuri tätä tarkoitettiin!
Jokaiselle varattu 1 tomaatti, 1 peruna ja 5 lihapullaa. On pikkusen vaikea pyytää lisää, jääkaapista löytyy purkki ketsuppia ja valo. Lähin kauppa on 2 km päässä, mutta sinne et kerta kaikkiaan kehtaa lähteä. Ja tässä osoitteessa pitäisi viettää iloinen ilta, yö ja aamu! Nälkä alkaa kurniin jo illalla klo 20! Pitäisikö ottaa omat salavoikkarit mukaan ja syödä vessassa :) - todeta jossakin
Riitta kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitettiin!
Jokaiselle varattu 1 tomaatti, 1 peruna ja 5 lihapullaa. On pikkusen vaikea pyytää lisää, jääkaapista löytyy purkki ketsuppia ja valo. Lähin kauppa on 2 km päässä, mutta sinne et kerta kaikkiaan kehtaa lähteä. Ja tässä osoitteessa pitäisi viettää iloinen ilta, yö ja aamu! Nälkä alkaa kurniin jo illalla klo 20! Pitäisikö ottaa omat salavoikkarit mukaan ja syödä vessassa :)vaiheessa iltaa, että nyt pitsa maistuisi eli onko lähistöllä puljua, joka kuljettaa kotiin.
Vaihtoehtoisesti voisin sanoa, että käyn ostamassa vähän aamupalatarpeita ja samalla käynnillä ostaisin sitä syötävää myös illaksi. Tuskin kukaan siitä loukkaantuisi, tai en ole ainakaan huomannut;)
Pienenä sivuhuomautuksena: olin aivan pöyristynyt kun käydessäni eräässä maalaiskaupungissa minulle paljastui "kauhea tosiasia" eli koko kaupungissa ei ollut ainoataan kotiin kuljettavaa ruokapaikkaa. Kaikkea sitä pitääkin itsestäänselvyytenä;D - :DD
..-..- kirjoitti:
siis väitättekö oikeasti että tämä on joku ongelma, saada kerran vähemmän ruokaa kuin mihin on tottunut?????
Mutta olisi kiva nähdä sinun selviävän klo 14-09 sillä yhden perunan aterialla ;). Ei kukaan täällä maailmanloppuun pihiyttä verrannut, mutta iso sapetuksen aihe kieltämättä.
- Ellukka:
todeta jossakin kirjoitti:
vaiheessa iltaa, että nyt pitsa maistuisi eli onko lähistöllä puljua, joka kuljettaa kotiin.
Vaihtoehtoisesti voisin sanoa, että käyn ostamassa vähän aamupalatarpeita ja samalla käynnillä ostaisin sitä syötävää myös illaksi. Tuskin kukaan siitä loukkaantuisi, tai en ole ainakaan huomannut;)
Pienenä sivuhuomautuksena: olin aivan pöyristynyt kun käydessäni eräässä maalaiskaupungissa minulle paljastui "kauhea tosiasia" eli koko kaupungissa ei ollut ainoataan kotiin kuljettavaa ruokapaikkaa. Kaikkea sitä pitääkin itsestäänselvyytenä;DTämä on hyvä neuvo, tilanteen tullen, ja varsinkin jos tämä peruna ja 1 tomaatti on syöty klo 16 aikoihin... Mutta väännetäämpäs asiaa hankalammaksi: jos tuo "illallinen" onkin klo 20 aikaan..... oot ollu nälässä ekaksi 7 tuntia, sitten tulee tää "illallinen", sitten ei mitään..
Juuh ja se kauppaankaan meno ei enää onnaa oikein illemmalla kun on otettukin jo siinä vaiheessa, eikä tässä ko. paikassa kulje ees bussit, sen verran syrjässä asumus.
Pitäkää mua vain hulluna mutta mä en todellakaan kehtaa mennä vieraspaikassa toisen kaapille keittämään kaurapuuroa siinä vaiheessa kun alkaa taju lähtemään nälästä! Vaikka olisi miten hyvä ystävä jne jne.
Jos olisi joku paha ruoka-aine-allergia, luulisi että siitä olisi "hyötyä" tässä tilanteessa, kun takuulla tarvitsisi ottaa omat eväät mukaan, eipä tarvitsisi ainakaan nälkää nähdä ja saisi syödä hyvin! :) (en tarkoittanut loukata teitä joilla on allergia!) - :DD
Ellukka: kirjoitti:
Tämä on hyvä neuvo, tilanteen tullen, ja varsinkin jos tämä peruna ja 1 tomaatti on syöty klo 16 aikoihin... Mutta väännetäämpäs asiaa hankalammaksi: jos tuo "illallinen" onkin klo 20 aikaan..... oot ollu nälässä ekaksi 7 tuntia, sitten tulee tää "illallinen", sitten ei mitään..
Juuh ja se kauppaankaan meno ei enää onnaa oikein illemmalla kun on otettukin jo siinä vaiheessa, eikä tässä ko. paikassa kulje ees bussit, sen verran syrjässä asumus.
Pitäkää mua vain hulluna mutta mä en todellakaan kehtaa mennä vieraspaikassa toisen kaapille keittämään kaurapuuroa siinä vaiheessa kun alkaa taju lähtemään nälästä! Vaikka olisi miten hyvä ystävä jne jne.
Jos olisi joku paha ruoka-aine-allergia, luulisi että siitä olisi "hyötyä" tässä tilanteessa, kun takuulla tarvitsisi ottaa omat eväät mukaan, eipä tarvitsisi ainakaan nälkää nähdä ja saisi syödä hyvin! :) (en tarkoittanut loukata teitä joilla on allergia!)Minusta kuuluu jokaisen emännän/isännän älytä ihan itse, että vaikka eläisi "syön kerran päivässä"-ruokavaliolla, vierailla asiat voivat olla toisin. Eikö ihmisiä oikeasti nolota tarjota "eioota", varsinkin jos ovat kylään kutsuneet?
- kokki2
Ensinnäkin mikä velvollisuus on tarjota kaikille vieraille aina ruokaa tai ylipäänsä mitään?
Jos joku kohteliaisuuttaan haluaa tarjota jotain, en todellakaan ala arvostelemaan tarjoilun määrää tai hintoja.
Jos Lidlistä saa keskieurooppalaisia hyviä makuja niin pitääkö ne jättää ostamatta halvan hinnan takia? Hienostelu sontaa jos ei kehtaa sellaista tarjota.
Olisit kiitollinen isäntäväelle että saat edes ne kaksi perunaa ja jos se ei sinulle kelpaa/riitä niin syö jotain ennen kuin menet kylään niin ei jää nälkä vaivaamaan!- Porkkana
...mutta voit pian huomata, että luoksesi ei enää viitsitä tulla vieraisille, jos pidät vieraitasi nälässä.
- ohho
Porkkana kirjoitti:
...mutta voit pian huomata, että luoksesi ei enää viitsitä tulla vieraisille, jos pidät vieraitasi nälässä.
No jos ruoka ja tarjoilu on se syy miksi tullaan tai ei tulla kylään, niin olkoon tulematta!
- ..syömättä 2 päivää
ohho kirjoitti:
No jos ruoka ja tarjoilu on se syy miksi tullaan tai ei tulla kylään, niin olkoon tulematta!
...
- kylläinen
..syömättä 2 päivää kirjoitti:
...
vaativaa sakkia! ja typerää kun eivät osaa omasta ruokailustaan huolehtia vaan odottavat että toiset passaa!
- maltillinen
kylläinen kirjoitti:
vaativaa sakkia! ja typerää kun eivät osaa omasta ruokailustaan huolehtia vaan odottavat että toiset passaa!
Minusta tuntuu nyt siltä, että jotkut ihmiset täällä haluavat tahallaan kärjistää ja liioitellakin tilanteita. Ollaan ärtyisiä siitä, että jossakin kyläpaikassa ei ole ollut tarjoomukset oman mielen mukaisia ja sitten asiasta tehdäänkin jo suunnilleen Afrikan nälänhädän luokkaa oleva ongelma. Huvittavaa sinänsä Suomessa, jossa jo enemmistö ihmisistä ei mahdu normaalipainon rajoihin, jos painoindeksiä mittarina käytetään.
Kieltämättä tuntuu hiukan suhteettomalta tällainen melttoaminen. Ja miksi ihmiset kerta toisensa jälkeen menevät kylään "kitsaiden" luo, jos se niin kovasti haittaa? - aloittaja
En kerjää kenenkään ruokia, mutta jos minut on kutsuttu yön yli kestäville illan istujaisille ja vielä kutsussa luonnollisesti mainittu että pöperöäkin on luvassa.
Että näin. Ei kellään ole mitään velvollisuutta, ei tässä siitä ole kyse, vaan kun olen tullut kutsuttuna ruokavieraana! - aloittaja
maltillinen kirjoitti:
Minusta tuntuu nyt siltä, että jotkut ihmiset täällä haluavat tahallaan kärjistää ja liioitellakin tilanteita. Ollaan ärtyisiä siitä, että jossakin kyläpaikassa ei ole ollut tarjoomukset oman mielen mukaisia ja sitten asiasta tehdäänkin jo suunnilleen Afrikan nälänhädän luokkaa oleva ongelma. Huvittavaa sinänsä Suomessa, jossa jo enemmistö ihmisistä ei mahdu normaalipainon rajoihin, jos painoindeksiä mittarina käytetään.
Kieltämättä tuntuu hiukan suhteettomalta tällainen melttoaminen. Ja miksi ihmiset kerta toisensa jälkeen menevät kylään "kitsaiden" luo, jos se niin kovasti haittaa?Itse voin sanoa että painoindeksini on 20. Syön joka päivä 2 lämmintä ateriaa ja hoidan itseäni.
No mitäs itse teet kun sut kutsutaan lauantaina klo 14 kyläilemään, illanviettoon, ja sitä ruokaa ei vain tule kun suurennuslasillinen tippa. Sun pitää sillä jaksaa seuraavaan aamuun.
By the way... näissä ongelmapaikoissa monesti on tuota ylipainoa, etteivät kävisi vain itse salaa siivouskaapilla suklaata napsimassa ja vieraat istuvat nälässä. - älämölötä
aloittaja kirjoitti:
En kerjää kenenkään ruokia, mutta jos minut on kutsuttu yön yli kestäville illan istujaisille ja vielä kutsussa luonnollisesti mainittu että pöperöäkin on luvassa.
Että näin. Ei kellään ole mitään velvollisuutta, ei tässä siitä ole kyse, vaan kun olen tullut kutsuttuna ruokavieraana!ruokaa sait! sitä vaan oli sun mielestä liian vähän ja väärän laatuista!!Ota eväät!
- tarjoilut kelpaa...
Herranjumala, että kehtaatte valittaa tuollaisesta! Olisitte iloisia että tarjotaan edes jotain, ja jos ei kelpaa niin ei tarvi mennä. Kuka tahansa pärjää päivän tai pari vähemmilläkin sapuskoilla, ja jos kutsu kylään käy say 14.00, niin kyllähän tuossa ehtii syödä tukevan aamupalan ja vielä lounaankin ennen sinne menoa, jos kerran tietää että ko. paikassa ei ole omaan makuun tarpeeksi runsaat tai hienot tarjoilut... Protskuja vaan niin nälkäkin pysyy paremmin loitolla:) Ja illanistujaisiin mennessä monesti viedään tuliaisina esim. viinipullo (tai jotain) ja kukapas estäisi viemästä samalla jotain pientä naposteltavaa?
Muistakaa että ei se ruoka ole pääasia, tai jos on niin sitten kannattanee jäädä kotiinsa kokkailemaan, saapa ainakin mieluiset murkinat...- ruumiillistuma
" Herranjumala, että kehtaatte valittaa tuollaisesta! Olisitte iloisia että tarjotaan edes jotain, ja jos ei kelpaa niin ei tarvi mennä. "
Vau! Sinähän olet varmaan rakastettu emäntä olettaessasi, että vieraasi eivät vuorokauteen tarvitse muuta kuin pussillisen itse tuomiaan sipsejä.
- minsk
Eikö niiden "abaut 2 keitetyn perunan ja puolikkaan halvimman makkaran" kanssa tarjota salaattia, leipää tms? Vaikka tuo ei olisikaan niin paljon kuin mitä itse olet tottunut mättämään, niin kyllä sillä varmasti hyvin seuraavaan aamuun jaksaa, varsinkin jos olet ennen kyläilyä kotona syönyt. Ei kaikilla riitä innostus kokkailuun eikä sitä välttämättä pidetä illan tärkeimpänä osana! Ruoka kun on monelle sitä varten, että hengissä pysyy:) Samat ihmiset voivat teille tullessaan tuskastella kun taas on pöydät täynnä "herkkuja" joita pahimmassa tapauksessa tuputatte... Minulla on pari sukulaisperhetta, joiden luokse mennessä on aina miljoonaa eri lajia, kaikki jotain hienoa ja muka niin erikoista, ja emäntä on kaiken aikaa tuputtamassa, "ota nyt tätä ja maista nyt sitä", ja naama venähtää jollei joku jaksa/halua enempää, "eikö kelpaakaan"...
Silloin kun minun luokseni tulee vieraita, yritän tarjota sopivasti ruokaa, mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän, mutta en tosiaan mitään ylenmääräisiä pitoja jaksa valmistaa... Kun itse menen kylään, syön mitä tarjolla on, ja vaikka ei olisi mitään niin eipä kyllä tulisi mieleenkään alkaa siitä valittamaan...
Ja vielä yhtä juttua on pakko kommentoida, mitä ihme snobbailua tuo "ei pöydästämme todella löydy ale lidlin pöperöä, ym juhlavaa.... " on? Hei come on, vaikka ruoka olisi halpaa ei sen tarvi välttämättä olla sen huonompaa....Ihan kuin sen tekisi heti hienommaksi jos ostaa jostain Stockmannilta kolmenkertaiseen hintaan... (ei lidlistä tietysti aina kaikkea löydy, mutta varmasti moniin aterioihin ainekset halpaan hintaan...)- Linda_
Taidat olla nuori, parikymppinen vielä. Tuota mieltä minäkin olin silloin, hyvin riitti kaljakorin kanssa puolikas makkaraa ja 15 sipsilastua :)
Mutta kun tulet mun ikäseks (40) niin mielipide muuttuu. Ei noi teinijutut jaksa ikuisesti huvittaa. - ruoanlaittaja
"Ihan kuin sen tekisi heti hienommaksi jos ostaa jostain Stockmannilta kolmenkertaiseen hintaan... (ei lidlistä tietysti aina kaikkea löydy, mutta varmasti moniin aterioihin ainekset halpaan hintaan...)"
Mene ja osta ihan mitä tahansa stockalta ja lidlistä. Vertaa. Huomaat kyllä eron.
Syön itse kyllä arkena vaikka lidlin tuotteita, mutta ei mulle tulis mieleenkään ruokavieraita kutsua ja tarjota niitä lidlin pöperöitä.
Ja noikin taisi olla kutsuttu nimenomaan ruokavieraiksi, eli ruoka oli pääosassa, siksi saikin mielestäni valittaa. - mie vain
ruoanlaittaja kirjoitti:
"Ihan kuin sen tekisi heti hienommaksi jos ostaa jostain Stockmannilta kolmenkertaiseen hintaan... (ei lidlistä tietysti aina kaikkea löydy, mutta varmasti moniin aterioihin ainekset halpaan hintaan...)"
Mene ja osta ihan mitä tahansa stockalta ja lidlistä. Vertaa. Huomaat kyllä eron.
Syön itse kyllä arkena vaikka lidlin tuotteita, mutta ei mulle tulis mieleenkään ruokavieraita kutsua ja tarjota niitä lidlin pöperöitä.
Ja noikin taisi olla kutsuttu nimenomaan ruokavieraiksi, eli ruoka oli pääosassa, siksi saikin mielestäni valittaa.Mä en ainakaan Lidlin ruokaa söisi kun veitsi kurkulla uhaten! Kyllä ihmisen jostain muusta pitää säästää kun täysipainoisesta ja terveellisesta ruoasta.
- vikaa
mie vain kirjoitti:
Mä en ainakaan Lidlin ruokaa söisi kun veitsi kurkulla uhaten! Kyllä ihmisen jostain muusta pitää säästää kun täysipainoisesta ja terveellisesta ruoasta.
lidlin ruuissa on? Makkarat on täyttä lihaa eikä hkblöö jauhoa, juustot on täyteläisiä eikä kumia, jogurtit on hedelmäisiä eikä vetistä litkua. Keskieurooppalaista makua. Täysmehuja.
Toivottavasti sinulla ei asusta muualla euroopassa ystäviä, koska siellä varmasti saisit lidlin tapaista ruokaa. Terveellistä se on kun on oikeista aineista tehty eikä korvattu puolia vedellä ja jauholla. - jauhot
vikaa kirjoitti:
lidlin ruuissa on? Makkarat on täyttä lihaa eikä hkblöö jauhoa, juustot on täyteläisiä eikä kumia, jogurtit on hedelmäisiä eikä vetistä litkua. Keskieurooppalaista makua. Täysmehuja.
Toivottavasti sinulla ei asusta muualla euroopassa ystäviä, koska siellä varmasti saisit lidlin tapaista ruokaa. Terveellistä se on kun on oikeista aineista tehty eikä korvattu puolia vedellä ja jauholla.Nimenomaan Lidl ym tuotteet sisältävät halpoja aineita täyteaineenaan vai mitä mieltä olet, kun jopa Jäätelöön tungetaan jauhoja?
Sitäpaitsi esim. nuo jugurtit, jäätelöt, kinkut, valmiskakut ym. ovat todella ihmeellisen teollisen/imelän makuisia, en minä ainakaan niitä pysty syömään edes kohteliaisuudesta.
Ja limut ja kivennäisvedet: hiilihapottomia vetisiä litkuja!
Lidlin tuotteet eivät ole merkkituotteita, heille on takuulla oma tilauksensa, mutta älä puhu samana päivänäkään Stockasta! - oot
jauhot kirjoitti:
Nimenomaan Lidl ym tuotteet sisältävät halpoja aineita täyteaineenaan vai mitä mieltä olet, kun jopa Jäätelöön tungetaan jauhoja?
Sitäpaitsi esim. nuo jugurtit, jäätelöt, kinkut, valmiskakut ym. ovat todella ihmeellisen teollisen/imelän makuisia, en minä ainakaan niitä pysty syömään edes kohteliaisuudesta.
Lidlin tuotteet eivät ole merkkituotteita, heille on takuulla oma tilauksensa, mutta älä puhu samana päivänäkään Stockasta!Siwa is best!!
- asdf
jauhot kirjoitti:
Nimenomaan Lidl ym tuotteet sisältävät halpoja aineita täyteaineenaan vai mitä mieltä olet, kun jopa Jäätelöön tungetaan jauhoja?
Lidlin tuotteet eivät ole merkkituotteita, heille on takuulla oma tilauksensa, mutta älä puhu samana päivänäkään Stockasta!Lidlistä saa esim. todella korkea tasoisia makkaroita kohtuu hintaan. Myös maitotuotteet ovat todella korkea tasoisia. Ne voi maistua kummallisilta suomalaiseen makuun koska keskieurooppalaisessa lihassa ja maidossa on makuakin ja suomalaisissa tuotteissa liha on yleensä korvattu suolavedellä ja jauhoilla (suomalaisissa koko"liha" leikkeissäkin on nykyään lihapitoisuus hädin tuskin yli 50%)
Itse ostan AINA maito ja lihatuotteet lidlistä kun siihen on vain mahdollisuus, ainoa minkä ostan muualta on Ehrmanin maitorahka, mutta sekin on tosiaan saksalaista ja noin 100* parempaa kuin valion vastaava.
Ainoa mistä olen samaa mieltä on nuo limut, niitä en minäkään kyllä osta, niin ja mitään jäätelöä en syö ikinä muutenkaan kuin korkeintaan joskus ravintolassa jälkkäriksi. - johtuu että...
asdf kirjoitti:
Lidlistä saa esim. todella korkea tasoisia makkaroita kohtuu hintaan. Myös maitotuotteet ovat todella korkea tasoisia. Ne voi maistua kummallisilta suomalaiseen makuun koska keskieurooppalaisessa lihassa ja maidossa on makuakin ja suomalaisissa tuotteissa liha on yleensä korvattu suolavedellä ja jauhoilla (suomalaisissa koko"liha" leikkeissäkin on nykyään lihapitoisuus hädin tuskin yli 50%)
Itse ostan AINA maito ja lihatuotteet lidlistä kun siihen on vain mahdollisuus, ainoa minkä ostan muualta on Ehrmanin maitorahka, mutta sekin on tosiaan saksalaista ja noin 100* parempaa kuin valion vastaava.
Ainoa mistä olen samaa mieltä on nuo limut, niitä en minäkään kyllä osta, niin ja mitään jäätelöä en syö ikinä muutenkaan kuin korkeintaan joskus ravintolassa jälkkäriksi...ostaessani Stokalta keskieurooppalaisia makkaroita ym erikois herkkuja, ne on hyviä, mutta Lidlin saksan makkarat maistuu ihan jollekin muulle....?
On siellä k-euroopassakin laatutavaraliikkeet ja lidlit erikseen, ja kummassakin eri asiakaskunta. - on..
johtuu että... kirjoitti:
..ostaessani Stokalta keskieurooppalaisia makkaroita ym erikois herkkuja, ne on hyviä, mutta Lidlin saksan makkarat maistuu ihan jollekin muulle....?
On siellä k-euroopassakin laatutavaraliikkeet ja lidlit erikseen, ja kummassakin eri asiakaskunta.se psykologinen juttu, luulet että ne on parempia kun olet ostanut ne stockmannilta kalliimpaan hintaan.
- t xxxx
on.. kirjoitti:
se psykologinen juttu, luulet että ne on parempia kun olet ostanut ne stockmannilta kalliimpaan hintaan.
Hyvä provo !! :)
- asdf
on.. kirjoitti:
se psykologinen juttu, luulet että ne on parempia kun olet ostanut ne stockmannilta kalliimpaan hintaan.
täytyyhän sen stokkan makkaran maistua paremmalle kun se on maksanutkin kaksi kertaa enemmän.
Ja tiedän kyllä että keskieuroopassakin saa laatutuotteita erikseen ja kovemmalla hinnalla, mutta en ole niitä kyllä missään stockalla nähnyt... (vaikka en kyllä kovin usein edes käy stockalla)
- määvaan
Köyhä antaa vähästäänkin rikas ei paljostakaan. Mutta mutta minä ainakin ostan olosuhteiden pakosta halvinta ruokaa. Ainoastaan kahvissa en tingi. Ja ei minun tutuilla ja ystävillä joiden kylässä käyn ja he käyvät meillä ole edes tapana aina pullaa ja nisuleipee kahvin kanssa tarjota. Enkä minä edes vieraskoreana kehtaisi kovin paljon syödäkkään ystävieni luona vaikka he lähes puoliväkisellä joskus ruokaa tuputtavatkin lisää. Kohtuus kaikessa ja ei oteta ressiä eikös ne ystävät että niitä kuitenkin on pääasia ole. Ja vielä yksi juttu. Ainakin yksinelävät tekevät tahtomattaan pieniä annoksia ruokaa kun ovat vain tottuneet siihen ettei tarvi tehdä ruokaa sadan edestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275