Touretten oireyhtymä

Kertokaa

Kaikilla, joilla on Touretten oireyhtymä miten olette selvinneet ihmisten ilmoilla? miten olette saaneet tic-liikeet ja muut ääntelyt lievemmiksi?

20

14361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Tutullani on touretten syndroma. Se alkoi nuorena ja paheni kolmikymppiseksi mennessä niin, että hän joutui työkyvyttömyyseläkkeelle. En osaa vastata varsinaisesti kysymykseesi... Mutta minusta siihen on kyllä olemassa lääkitys, kun löytyy oikeat lääkkeet, ne lievittävät oireita hyvin.

    • jeppe9

      televisiossa oli muutama kuukausi sitten ohjelma tourettea sairastavista, taisi olla 4D-ohjelma, siinä oli kolmesta kaverista juttua joilla sairaus oli, ja kyllä heillä lääkehoito auttoi aika paljon.
      Onko Tourette oireyhtymä diagnoosi pelkästään oireiden perusteella diagnostoitava, vai onko siihen jokin varma todentamiskeino, esim verikoe tai vastaava. Tarkoitan lähinnä että voiko Touretten kaltaiset pakkoliikkeet olla jotain stressistä tai muusta johtuvaa?

      • ...geenivirhe

        Tourette on geenivirhe 11.kromosomissa. Stressi voi pahentaa ticsejä. Itselläni on Tourette, olen 20v. :) Saa kysyä lisääkin...


      • jeppe9
        ...geenivirhe kirjoitti:

        Tourette on geenivirhe 11.kromosomissa. Stressi voi pahentaa ticsejä. Itselläni on Tourette, olen 20v. :) Saa kysyä lisääkin...

        Miten diagnoosi tehdään? oireitten perusteella? vai selvitetäänkö aina onko kyseinen geenivirhe, esim verikokeella?


      • musta sulka

        no ei stressi sillai mitenkää saa niit tulee tai sillai tressi saa ne sillai tulee helpommin et mul ainaki jos on paljo terssii nii tulee tic kei mut emt muute


      • tourettelapsi

        Ei ole verikoetta yms. tosin joillakin kokeilla voidaan sulkea pois muut sairaudet


    • asperger on aivovamma

      että repikää siitä.

      • Pikku Touretten äiti

        Haluaisin muistuttaa, että Tourette ja Asperger eivät ole aivovammoja vaan neurologisia häiriöitä
        kumpainenkin. Mitä tulee tic-oireisiin, kuusivuotiaani osaa hallita ja hillitä ainakin liikkeitään. Päiväsaikaan päiväkodissa ei esiinny oireita juurikaan. Ääniä ehkä hänen vaikeampi hallita, mutta onneksi ne ovat vielä pysyneet lievinä. Lapseni on erittäin lahjakas ja fiksu( osaa lukea sekä matemaattisesti osaava)joten aivovammaa hän ei omaa. Onneksi kaverit ovat suhtautuneet häneen erinomaisesti ja hyväksyvät hänet juuri sellaisena kuin hän on. Jaksamista kaikille Tourette -perheille!!


      • tiedät
        Pikku Touretten äiti kirjoitti:

        Haluaisin muistuttaa, että Tourette ja Asperger eivät ole aivovammoja vaan neurologisia häiriöitä
        kumpainenkin. Mitä tulee tic-oireisiin, kuusivuotiaani osaa hallita ja hillitä ainakin liikkeitään. Päiväsaikaan päiväkodissa ei esiinny oireita juurikaan. Ääniä ehkä hänen vaikeampi hallita, mutta onneksi ne ovat vielä pysyneet lievinä. Lapseni on erittäin lahjakas ja fiksu( osaa lukea sekä matemaattisesti osaava)joten aivovammaa hän ei omaa. Onneksi kaverit ovat suhtautuneet häneen erinomaisesti ja hyväksyvät hänet juuri sellaisena kuin hän on. Jaksamista kaikille Tourette -perheille!!

        kysyin jo tuossa ylempänä tätä, eli: Miten diagnoosi tehdään? oireitten perusteella? vai selvitetäänkö aina onko kyseinen geenivirhe, esim verikokeella? voiko tic-oireen tyyppisiä liikeitä olla muutoin kuin että on tourette


      • Pikku-touretten äiti
        tiedät kirjoitti:

        kysyin jo tuossa ylempänä tätä, eli: Miten diagnoosi tehdään? oireitten perusteella? vai selvitetäänkö aina onko kyseinen geenivirhe, esim verikokeella? voiko tic-oireen tyyppisiä liikeitä olla muutoin kuin että on tourette

        Kyseessähän ei ole geenivirhe vaan oireyhtymä on neurologista perää. Diagnoosi tehdään sillä perusteella, että oireina on sekä liikkeitä ja ääniä. Tarkkailujakso on pitkä, meidän kohdalla reilu vuosi. Ilmeisestikin siitä syystä, että kasvuikäisillä lapsilla tic-oireet ovat suhteellisen yleisiä. Äänet eivät liity silloin ko. oireisiin. Kasvuiässä ticit ohimeneviä, joten ei kannata huolestua.


      • Lippi92
        tiedät kirjoitti:

        kysyin jo tuossa ylempänä tätä, eli: Miten diagnoosi tehdään? oireitten perusteella? vai selvitetäänkö aina onko kyseinen geenivirhe, esim verikokeella? voiko tic-oireen tyyppisiä liikeitä olla muutoin kuin että on tourette

        Olen itse 15 vuotias tyttö jolla on ollut outoja nykimis oireita puolisen vuotta. Tourette on siitä vaikea että suurin osa lääkäreistä ei itseasiassa tiedä mikä sairaus se on.
        Tourette ei näy veri kokeissa eikä mangeetti kuvissa, joten se ei ole aivo vamma. Tourettea ei myöskään löydy selkä ytimestä. (itseltäni kaikki tutkittu ja normaaliksi koettu.)
        Minun touretteni selvisi sillä että kun sain "rajun kohtauksen" kipitin lääkäriin ja lääkäri seurasu minua hetken ja luki jo selvitettyjä asioita potilas kansiostani hetken hiljaisuuden jälkeen kuului kysymys "hallitsetko kohtauksiasi?" vastasin että jännitän niitä varsinkin koulussa. pieni hiljaisuus ja niin sitten selvisi että minulla on tourette.


      • tourettikko
        Lippi92 kirjoitti:

        Olen itse 15 vuotias tyttö jolla on ollut outoja nykimis oireita puolisen vuotta. Tourette on siitä vaikea että suurin osa lääkäreistä ei itseasiassa tiedä mikä sairaus se on.
        Tourette ei näy veri kokeissa eikä mangeetti kuvissa, joten se ei ole aivo vamma. Tourettea ei myöskään löydy selkä ytimestä. (itseltäni kaikki tutkittu ja normaaliksi koettu.)
        Minun touretteni selvisi sillä että kun sain "rajun kohtauksen" kipitin lääkäriin ja lääkäri seurasu minua hetken ja luki jo selvitettyjä asioita potilas kansiostani hetken hiljaisuuden jälkeen kuului kysymys "hallitsetko kohtauksiasi?" vastasin että jännitän niitä varsinkin koulussa. pieni hiljaisuus ja niin sitten selvisi että minulla on tourette.

        Minulla on lieväksi todettu Tourette.
        Kävin testeissä eli neuropsykologilla, EEG-käyrä (vai mikä lie aivasähkökäyrä olikaan) ja magneettikuvaus tehtiin.
        Sit vielä Ouluun nuorisopsykologille lähetettiin tulokset ja tulokset tuli, että oireeni viittaavaat Touretteen, mutta lievään sellaiseen.

        Minä siis välillä ääntelen, varsinkin kun on jotain stressiä, niin saattaa tulla jotain puhkuntaa, ns. röhkintää ja yms.

        Tourette oireet on monenlaisia ja pienenä minulla oli tics-oireita eli mm. silmien räpsyttelyä.


      • niksA..
        tourettikko kirjoitti:

        Minulla on lieväksi todettu Tourette.
        Kävin testeissä eli neuropsykologilla, EEG-käyrä (vai mikä lie aivasähkökäyrä olikaan) ja magneettikuvaus tehtiin.
        Sit vielä Ouluun nuorisopsykologille lähetettiin tulokset ja tulokset tuli, että oireeni viittaavaat Touretteen, mutta lievään sellaiseen.

        Minä siis välillä ääntelen, varsinkin kun on jotain stressiä, niin saattaa tulla jotain puhkuntaa, ns. röhkintää ja yms.

        Tourette oireet on monenlaisia ja pienenä minulla oli tics-oireita eli mm. silmien räpsyttelyä.

        Mulla on todettu Tourette noin vuonna hmm. ehkä 2003-04. ja olen nyt 15v. Tämähän on välillä pahempaa ja välillä sitä ei huomaa ollenkaan. Kiusaamistapauksi asiaan liittyen on jonkun verran yläasteelle ollessani ja lisäksi minulla ei ole oikein kavereita. Kukaan ei ymmärrä että miulla on joku vaan pitävät mua omituisena.

        Aivan alkuaikoina sain lääkkeitä, jotka olivat vääränlaisia minulle ja menetin kielen ja nielun hallinnan kokonaan. Jouduttiin sairaalasa käymää pariin kertaan. Se oli todella ikävää. Mutta ei tämä ole haitannu onneksi paljoa.

        Ja olen sitä mieltä, että aivan sama mitä muut sannoo ku minulla on sentään oma elämä, eikä tarvitse esittää jatkuvasti luokan kingiä... Me pohjasakkakin ollaan ihan mukavaa sakkia : )


      • touretteonlahja
        niksA.. kirjoitti:

        Mulla on todettu Tourette noin vuonna hmm. ehkä 2003-04. ja olen nyt 15v. Tämähän on välillä pahempaa ja välillä sitä ei huomaa ollenkaan. Kiusaamistapauksi asiaan liittyen on jonkun verran yläasteelle ollessani ja lisäksi minulla ei ole oikein kavereita. Kukaan ei ymmärrä että miulla on joku vaan pitävät mua omituisena.

        Aivan alkuaikoina sain lääkkeitä, jotka olivat vääränlaisia minulle ja menetin kielen ja nielun hallinnan kokonaan. Jouduttiin sairaalasa käymää pariin kertaan. Se oli todella ikävää. Mutta ei tämä ole haitannu onneksi paljoa.

        Ja olen sitä mieltä, että aivan sama mitä muut sannoo ku minulla on sentään oma elämä, eikä tarvitse esittää jatkuvasti luokan kingiä... Me pohjasakkakin ollaan ihan mukavaa sakkia : )

        Ne o iha pellei jotka ei hyväksy erilaisuut ihmisis.. alkaa aika pal ärsyttää ku kaikki dissaa aina kaikkii jotka ei sairaudellee ite mitään voi. Itellänikin on tourette ja kyllä kavereita on mutta kyl o niitäki jotka ei sitä ymmärrä ja välil niist haukuttukki. mut jos kiusaamine o pahemmaks menny ni Kyllä sitä nyrkkiä voi käyttää ja ei se siitä pahemmaks pääse menemää..


    • Naikou94

      Mikä auttaa Touretteen, muut kuin lääkkeet? Olen kuullut että Karnosiini ja Esim. probiootti-jogurtti??

      • touretteonlahja

        se on niin yksilöllistä mikä auttaa.. ite oon kokeillu kaiken maailman turhuuksii mut nykyää syön risperdonii ja juon Noni mehuu ja ne ainaki auttaa hiukan. Mut ei muutaku ku kokeilee


      • Pinkki3
        touretteonlahja kirjoitti:

        se on niin yksilöllistä mikä auttaa.. ite oon kokeillu kaiken maailman turhuuksii mut nykyää syön risperdonii ja juon Noni mehuu ja ne ainaki auttaa hiukan. Mut ei muutaku ku kokeilee

        Onko missään aikuisia, joilla on Tourette oireita ollut lähes aina, muttei ole diagnosoitu?
        Musta tuntuu, ettei mistään löydä keskustelua aiheesta. Kaikki koskee vaan lapsia... Ite olen kohta 3 kymppinen nainen ja mulla on ollut ticsejä n.6 vuotiaasta lähtien enemmän ja vähemmän, vaihdellen tosi paljon vuosien mittaan. Aika lieviä kuitenkin. Mun iso veljellä on samoja tic oireita, mutta häntä ne eivät häiritse. Mua alkoi häiritsemään stressin aiheuttamat pakko ajatukset, jotka aiheuttaa taas ahdistusta. Mä voin elää näitten naaman vääntelyitten ja niiskutusten kanssa ihan ok. Mä vaan haluan eroon ahdistuksesta.
        Mulla on ollut pakko oireita aina. Tarkistelua ja laskemista enimmäkseen.
        Jos olisi jotain keskustelua aiheesta jossain, ni ois kiva.


      • niinpä... .
        Pinkki3 kirjoitti:

        Onko missään aikuisia, joilla on Tourette oireita ollut lähes aina, muttei ole diagnosoitu?
        Musta tuntuu, ettei mistään löydä keskustelua aiheesta. Kaikki koskee vaan lapsia... Ite olen kohta 3 kymppinen nainen ja mulla on ollut ticsejä n.6 vuotiaasta lähtien enemmän ja vähemmän, vaihdellen tosi paljon vuosien mittaan. Aika lieviä kuitenkin. Mun iso veljellä on samoja tic oireita, mutta häntä ne eivät häiritse. Mua alkoi häiritsemään stressin aiheuttamat pakko ajatukset, jotka aiheuttaa taas ahdistusta. Mä voin elää näitten naaman vääntelyitten ja niiskutusten kanssa ihan ok. Mä vaan haluan eroon ahdistuksesta.
        Mulla on ollut pakko oireita aina. Tarkistelua ja laskemista enimmäkseen.
        Jos olisi jotain keskustelua aiheesta jossain, ni ois kiva.

        tervehdy..s

        stressitilanteessa tulee niitä
        vittumaisia nykäyksiä...
        ja tolkkuttomia toistoja...

        "mitä..mitä..mitä...mitä.."

        adhd lääkeista kokeilleena ehdottamsti paras
        oli dexetrine...
        concerta oli aluksi hyvä...
        totta kai sen saatanallisen helvetin jälkeen...
        *hymyilee*
        mutta sen tehon noston myötä tuli päihtyminen...
        (siis minulle)
        alun innostumisen jälkeen löysin
        itseni taas "haahuilemasta" typeristä paikoista...

        dexetrine toi sen ihanan normaalin
        elämän mitä elämä on...
        vitutus on vitutusta.,..
        ja kusi on kusta...

        mutta olen huomannut dexetrine
        paussilla kuinka tikku oireet palaa..
        tikku oireet on väheksyttyjä oireita..
        kuten minä en edes tajunnut ekaksi
        niistä lääkärille kertoa...


      • Anonyymi
        Pinkki3 kirjoitti:

        Onko missään aikuisia, joilla on Tourette oireita ollut lähes aina, muttei ole diagnosoitu?
        Musta tuntuu, ettei mistään löydä keskustelua aiheesta. Kaikki koskee vaan lapsia... Ite olen kohta 3 kymppinen nainen ja mulla on ollut ticsejä n.6 vuotiaasta lähtien enemmän ja vähemmän, vaihdellen tosi paljon vuosien mittaan. Aika lieviä kuitenkin. Mun iso veljellä on samoja tic oireita, mutta häntä ne eivät häiritse. Mua alkoi häiritsemään stressin aiheuttamat pakko ajatukset, jotka aiheuttaa taas ahdistusta. Mä voin elää näitten naaman vääntelyitten ja niiskutusten kanssa ihan ok. Mä vaan haluan eroon ahdistuksesta.
        Mulla on ollut pakko oireita aina. Tarkistelua ja laskemista enimmäkseen.
        Jos olisi jotain keskustelua aiheesta jossain, ni ois kiva.

        Hei.
        En tiedä tavoittaako vastaukseni sinua enää nyt 10v jälkeen. Olen juuri aloittanut keskusteluketjun täällä otsikolla Pakko-oire. Itselläni on OCD ja hyvin varmasti ripaus touretteakin kulkee mukana. Käyhän lukemassa ja kirjoita jotakin. :) Tosiaan ei ole diagnosoitu mutta siitä on kohdallani paljon puhuttu ja todettu että oirekuvauksen perusteella on, mutta sen kummemin ei ole tutkittu. Oman kertomani puolesta sekä lääkärit joita olen useasti tavannut (ovat paikan päällä joka kerta oireitani nähneet paljon), ovat uskaltaneet melko varmaksi sanoa että on touretteakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei.
        En tiedä tavoittaako vastaukseni sinua enää nyt 10v jälkeen. Olen juuri aloittanut keskusteluketjun täällä otsikolla Pakko-oire. Itselläni on OCD ja hyvin varmasti ripaus touretteakin kulkee mukana. Käyhän lukemassa ja kirjoita jotakin. :) Tosiaan ei ole diagnosoitu mutta siitä on kohdallani paljon puhuttu ja todettu että oirekuvauksen perusteella on, mutta sen kummemin ei ole tutkittu. Oman kertomani puolesta sekä lääkärit joita olen useasti tavannut (ovat paikan päällä joka kerta oireitani nähneet paljon), ovat uskaltaneet melko varmaksi sanoa että on touretteakin.

        osaisiko joku auttaa sillä epäilen itselläni lievää tourettea en viitsi mennä vielä tääsa vaiheessa lääkäriin on todettu alakoulussa adhd ja ihan pienestä asti olen liikutellut käsiäni ja silmiäni tahtomatta ja nyt kesällä olen ruvennut huudahtelemaan sellaisia äöö ja kää huudahduksia olisikohan kyseessä tourette ja kannattaako mennä lääkäriin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe