mitsubishi carisma gdi 1,8 nykii

koeajossa

Tasakaasulla ajettaessa 5 vaihteella 2000-2500 rpm tuntuu lievää nykimistä. Onko syy ehdotuksia?
Esiintyy myös muilla vaihteilla ja kierroksilla, mutta vähemmän. Kaupunkiajossa ei.

22

26943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja...

      Ihan melkein varmaa tietoa. 99% Nykimis ongelmista johtuu siitä että kaasuläppäkotelo on paskanen. Eli vika korjautuu sillä, kun puhdistaa kl-kotelon. Ja sillä estetään vian uusiintuminen kun tukitaan egr.

      • ....

        ihan tyypillistä gdi-koneessa..ei välttämättä saa loppumaan millään.mut läpän putsaaminen voi auttaa.


    • gdti

      jos ei putsaamalla mene niin uusiminen maksaa n1000e.

      forte käsittelyä suositellaan gdi-koneisiin. koska puhdistava polttoaine suihku puuttuu imuventtiileistä.

      sama vika tulee varmaan myös kaikkiin suorasuihkukoneisiin.

      kun kaasuläppäkotelo paskottuu tarpeeksi,ei puhdistaminenkaan auta silloin joutuu sijoittamaan
      sen uuden kotelon.

      pieni nykiminen voi toki johtua myös siitä että ruiskutusalue vaihtuu ajossa,tehotoiminnosta ultralaihalle.


      Se gdi moottori on todella hieno laite, muutenhan koneen perusrakenne on sama kuin epäsuoraruiskulla mutta tuo polttoaineen suihkulaitteisto on äärimmäistä hienotekniikkaa!

      • thomas

        Nykii joo.. itsellä carisma 1.8 gdi ja nykimistä ilmennyt koko ajan! Ostin omani vuosi sitten, jolloin autolla oli ajettu 120000 km. Malli on -99. Kyselin jo aiemmin tällä palstalla carisman pakokaasupäästö ongelmista ja nyt sattui sellainen riemukas tapaus, että käytin autoa huollossa ja siellä ongelmaa "yritettiin" korjata. Asentaja mainitsi "tukkoisuudesta" ja mahdollisesta karstasta, mutta sanoi arvojen olevan nyt kohdallaan. No minä siitä katsastukseen. Sielläpä katsastaja huudatti autoa niin perkeleesti ja tarkisti arvoja. Tuomio oli: Ei ole arvot kohdallaan. Co-pitoisuus ei vakiintunut sallitulle tasolle missään vaiheessa! Voi sitä riemua, kun luuli korjaamon osaavan hommansa! No nyt pitäs viedä auto takasin ja lupasivat tehdä venttiilien "pesun". Mahtaako tämäkään auttaa??


      • toivottavsti
        thomas kirjoitti:

        Nykii joo.. itsellä carisma 1.8 gdi ja nykimistä ilmennyt koko ajan! Ostin omani vuosi sitten, jolloin autolla oli ajettu 120000 km. Malli on -99. Kyselin jo aiemmin tällä palstalla carisman pakokaasupäästö ongelmista ja nyt sattui sellainen riemukas tapaus, että käytin autoa huollossa ja siellä ongelmaa "yritettiin" korjata. Asentaja mainitsi "tukkoisuudesta" ja mahdollisesta karstasta, mutta sanoi arvojen olevan nyt kohdallaan. No minä siitä katsastukseen. Sielläpä katsastaja huudatti autoa niin perkeleesti ja tarkisti arvoja. Tuomio oli: Ei ole arvot kohdallaan. Co-pitoisuus ei vakiintunut sallitulle tasolle missään vaiheessa! Voi sitä riemua, kun luuli korjaamon osaavan hommansa! No nyt pitäs viedä auto takasin ja lupasivat tehdä venttiilien "pesun". Mahtaako tämäkään auttaa??

        Venttiilien huuhtelu ja polttoainesuodattimien putsaus / vaihto auttoi. Ainakaan nyt ei nyvi. Tulpat vaihdettu, boksin kaapeleita ym samassa yhteydessä. Mutta vasta tuo huuhtelu auttoi, taisivat puhdistaa myös sen kaasuläppäkotelon...


      • thomas
        toivottavsti kirjoitti:

        Venttiilien huuhtelu ja polttoainesuodattimien putsaus / vaihto auttoi. Ainakaan nyt ei nyvi. Tulpat vaihdettu, boksin kaapeleita ym samassa yhteydessä. Mutta vasta tuo huuhtelu auttoi, taisivat puhdistaa myös sen kaasuläppäkotelon...

        No niin...Nyt on sitten venttiilit huuhdeltu ja forte aineet litkitty. Mittauksen tulos happiarvot päin persettä!!!!! Ei muuta kuin puristuspaine mittaus ja kansi irti!! Halpaa hubaa. Suosittelen lämpimästi carismaa kaikille. Ostakaa ja ajakaa suoraan lähimpään järveen koko paska!!


      • onsepiru
        thomas kirjoitti:

        No niin...Nyt on sitten venttiilit huuhdeltu ja forte aineet litkitty. Mittauksen tulos happiarvot päin persettä!!!!! Ei muuta kuin puristuspaine mittaus ja kansi irti!! Halpaa hubaa. Suosittelen lämpimästi carismaa kaikille. Ostakaa ja ajakaa suoraan lähimpään järveen koko paska!!

        nyt ei ole hevonvitun merkitystä päästöihin vaikka kuinka kantta availette siitä. Kyllä se vika on jossain ihan muualla. Perkele pitää olla tolloa sakkia! Otappas sinäkin ja mene ihan suosiolla kysymään apua ongelmaasi täältä : www.mitsubishiclubfinland.com
        Siellä ne pojat TIETÄÄ, eikä veikkaa


      • Nimetön
        onsepiru kirjoitti:

        nyt ei ole hevonvitun merkitystä päästöihin vaikka kuinka kantta availette siitä. Kyllä se vika on jossain ihan muualla. Perkele pitää olla tolloa sakkia! Otappas sinäkin ja mene ihan suosiolla kysymään apua ongelmaasi täältä : www.mitsubishiclubfinland.com
        Siellä ne pojat TIETÄÄ, eikä veikkaa

        selvyyden vuoksi...Tämä puristuspaineiden mittaus ja kannen irtiottaminen oli korjaamon ehdotus ongelmaan! Itse en ole niin hyvin perillä asiasta ja halusin uskoa,että ammattilaiset tietävät mistä puhuvat. Aiemmin ongelma oli häkäpäästöissä, nyt taas happiarvoissa. Toistuvasti syyksi on kerrottu karstaiset venttiilit. Kiitos kuitenkin vinkistä!


      • Kallo
        thomas kirjoitti:

        No niin...Nyt on sitten venttiilit huuhdeltu ja forte aineet litkitty. Mittauksen tulos happiarvot päin persettä!!!!! Ei muuta kuin puristuspaine mittaus ja kansi irti!! Halpaa hubaa. Suosittelen lämpimästi carismaa kaikille. Ostakaa ja ajakaa suoraan lähimpään järveen koko paska!!

        Voihan ne puristuspaineet mitata, josko joku venttiili jää kantamaan. Joka tapauksessa kannen irrotus kuulostaa tässä vaiheessa ylimitoitetulta toimenpiteeltä.

        Oletko kurkistanut imusarjaan, näyttääkö nokeentuneelta mökkisaunan piipulta? Suosittelisin imusarjan irrotusta. Imusarjan puhdistus noesta. Ei välttämättä lähde pesukoneessa, vaatii lasikuulapuhalluksen. Samalla ruiskusuuttimien irrotus ja pesu irtonaisena UÄ-pesurissa. Lopputulos varmasti parempi, kuin pelkällä pa:een sekaan laitetulla Fortella. Imukanavat ja -ventiilit puhdistetaan liuottimella ja pienellä pulloharjalla. Palotila kannattaa samalla puhdistuttaa Mitsun omalla pesulaitteella (kiertävät merkkihuolloissa)tulpanreiän kautta (tehty jo kertaalleen?). Kaasuläppäkotelon tarkka puhdistus ja läpän takeltelun testaus. Jatko-ongelmien välttämiseksi EGR suljetaan tulppaamalla venttiiliä ohjaava alipaineletku tai suoraan mekaanisesti.

        Edellä mainitusta operaatiosta ei ole ainakaan haittaa GDI-koneella ja parantaa varmasti toimintaa. Toimenpiteenä kuitenkin huomattavasti kevyempi, kun vältytään kannen irrotukselta / jakopään purkamiselta. Eri asia sitten on korjaantuvatko pakokaasuarvot, jos siinä on muutakin vikaa esim. imuvuoto, katalysaattori finaalissa, reikä pakoputkessa (O2 pakokaasumittauksessa).


      • söö
        Kallo kirjoitti:

        Voihan ne puristuspaineet mitata, josko joku venttiili jää kantamaan. Joka tapauksessa kannen irrotus kuulostaa tässä vaiheessa ylimitoitetulta toimenpiteeltä.

        Oletko kurkistanut imusarjaan, näyttääkö nokeentuneelta mökkisaunan piipulta? Suosittelisin imusarjan irrotusta. Imusarjan puhdistus noesta. Ei välttämättä lähde pesukoneessa, vaatii lasikuulapuhalluksen. Samalla ruiskusuuttimien irrotus ja pesu irtonaisena UÄ-pesurissa. Lopputulos varmasti parempi, kuin pelkällä pa:een sekaan laitetulla Fortella. Imukanavat ja -ventiilit puhdistetaan liuottimella ja pienellä pulloharjalla. Palotila kannattaa samalla puhdistuttaa Mitsun omalla pesulaitteella (kiertävät merkkihuolloissa)tulpanreiän kautta (tehty jo kertaalleen?). Kaasuläppäkotelon tarkka puhdistus ja läpän takeltelun testaus. Jatko-ongelmien välttämiseksi EGR suljetaan tulppaamalla venttiiliä ohjaava alipaineletku tai suoraan mekaanisesti.

        Edellä mainitusta operaatiosta ei ole ainakaan haittaa GDI-koneella ja parantaa varmasti toimintaa. Toimenpiteenä kuitenkin huomattavasti kevyempi, kun vältytään kannen irrotukselta / jakopään purkamiselta. Eri asia sitten on korjaantuvatko pakokaasuarvot, jos siinä on muutakin vikaa esim. imuvuoto, katalysaattori finaalissa, reikä pakoputkessa (O2 pakokaasumittauksessa).

        Tulipa vaan mieleen, että osaahan katsastusmies mitata sen oikein kyseisellä asemalla? Itse käytin turhaan kahdesti katsastuksessa kun mies ei tiennyt, että tuossa pitää toinen pakoputken pää tukkia kun laittaa mittarin toiseen. Tämä tieto kyllä lukee katsastusmiesten tietokoneellakin jos osaavat etsiä (ainakin siellä asemalla luki, jossa viimeksi käytin).


    • hencca_86

      itellä on -98 1,6 glx. tapana oli nykiä kiihdyttäessä. viaksi ilmaantui viallinen sytytyspuola.

    • CARISMALLA AJANUT JO 10 VUOTTA

      Olen ajellut CARISMA 1,8GDI:llä vuodesta 1998 noin 10000 km vuosittain. Ostin auton uutena ja lievä mutta selvästi havaittava nykiminen on ollut ongelmana aivan alusta lähtien. Koska moottori on muuten toiminut aina moitteettomasti, tehokkaasti ja taloudellisesti sekä päästöarvot todettu olevan sallituissa rajoissa, en ole asiasta suurta meteliä pitänyt. Aikoinaan luin jonkin testiraportin (en muista mistä), jossa myös mainittiin ko. ongelma ja viitattiin kysyvästi kyseisen moottorin toimintaperiaatteeseen. Autoni olen aina huollattanut merkkiliikkeessä, mutta nykimistä ei ole saatu poistettua. Mainittakoon vielä, että vaikka CARISMA 1,8GDI voitti aikoinaan Tekniikan maailman testissä talviauton tittelin, auto on talvisin todella kylmä sisätiloiltaan eikä vika ole ikävä kyllä termostaatissa.

      • henkka 65

        Ostin hiljattain mitsun 1.8 gdi.Nykii ja tyhjäkäynti huopaa 300-800.Käytin forte käsittelyn ja polttoaineeseen laitettavan lisäaineen.Kyllä vähän auttoi.Maahantuojalla on kuulema uusi ohjelma joka auttaisi nykimiseen eli lisäisi p-aineen syöttöä.Onko kukaan tehnyt kyseistä toimenpidettä ja minkä hintainen ja auttoiko?


      • Mitsuman
        henkka 65 kirjoitti:

        Ostin hiljattain mitsun 1.8 gdi.Nykii ja tyhjäkäynti huopaa 300-800.Käytin forte käsittelyn ja polttoaineeseen laitettavan lisäaineen.Kyllä vähän auttoi.Maahantuojalla on kuulema uusi ohjelma joka auttaisi nykimiseen eli lisäisi p-aineen syöttöä.Onko kukaan tehnyt kyseistä toimenpidettä ja minkä hintainen ja auttoiko?

        Pitääkö sulla venttiilit mitään ylimääräistä ääntä? Mulla vähän venttiilit naputtelee ja nyt ois tarkotus vaihtaa hydrauliset venttiilienvälyksien tasaajat. Mulla kans tyhjäkäynti huopaa 300-800.


      • hornetti
        henkka 65 kirjoitti:

        Ostin hiljattain mitsun 1.8 gdi.Nykii ja tyhjäkäynti huopaa 300-800.Käytin forte käsittelyn ja polttoaineeseen laitettavan lisäaineen.Kyllä vähän auttoi.Maahantuojalla on kuulema uusi ohjelma joka auttaisi nykimiseen eli lisäisi p-aineen syöttöä.Onko kukaan tehnyt kyseistä toimenpidettä ja minkä hintainen ja auttoiko?

        Hanki ehjä sytytystulpan kaapeli, vaihda sitä vuorotellen eri tulppaan täten saat selville viallisen sytytysjohtimen.
        Kierrosten huopaaminen ilmamääräanturin likaisuus läppätyyppisen takertelu, kuumalankatyyppisen väärää tietoa ecu:lle.
        Kaasuläppäkotelon läpän asennon tunnistavan kontaktipinnan likaisuus, tai kuluneisuus tyhjäkäyntiasennon kohdasta.


      • Terppana
        henkka 65 kirjoitti:

        Ostin hiljattain mitsun 1.8 gdi.Nykii ja tyhjäkäynti huopaa 300-800.Käytin forte käsittelyn ja polttoaineeseen laitettavan lisäaineen.Kyllä vähän auttoi.Maahantuojalla on kuulema uusi ohjelma joka auttaisi nykimiseen eli lisäisi p-aineen syöttöä.Onko kukaan tehnyt kyseistä toimenpidettä ja minkä hintainen ja auttoiko?

        Mulla tekee samaa,huojuu tyhjäkäynnillä ja hienoista nykimistä ajossa.Forte käsittely ei auttanut.Täytyy alkaa kattoon sitä koteloo.


      • Mitsulla
        henkka 65 kirjoitti:

        Ostin hiljattain mitsun 1.8 gdi.Nykii ja tyhjäkäynti huopaa 300-800.Käytin forte käsittelyn ja polttoaineeseen laitettavan lisäaineen.Kyllä vähän auttoi.Maahantuojalla on kuulema uusi ohjelma joka auttaisi nykimiseen eli lisäisi p-aineen syöttöä.Onko kukaan tehnyt kyseistä toimenpidettä ja minkä hintainen ja auttoiko?

        CRC venttiilien puhdistusainetta tankkiin sillon tällöin näyttäs auttavan pitämään gdin päästöt ja tyhjäkäynnin mallillaan. Niin ja sitten annetaan välillä kakkosella kierroksia punasen rajoille.


      • Anonyymi

        Lämmityslaitteen kennon puhdistus auttaa, itse tein kaverin kaa. Motonetistä haettiin kunnon puhdistus ainepullo, lioteltiin 3 otteeseen tuli puhtaaksi ja rupesi lämpöä tuleen. Nimittäin pohjois Suomessa ja Norjassa -30 C on pärjännyt hyvin.


    • JK

      Tyhjäkäynti heittelee ja koneen merkkivalo palaa. Samaa ongelmaa kuin ylläkin. Mitö tehdö onkos isokin remontti tiedossa? rajoitin tulee vastaan 4500 kierroksessa ja nopeusmittari heittelee välillä. Jos joku tietää Tampereelta hyvää ja halpaa korjaajaa niin viestiä kiitos paljon 040 480 2485

    • Laihalla mennään

      Minäkin tutkin vastaavaa ongelmaa. Tyhjäkäynti huopaa lämpimänä 400-1100 ja pitempään pitämällä tyhjäkäynnillä sytyttää vikavalon, jolloin koneen käynti tasaantuu.

      Kun moottori huopaa tyhjäkäyntiä, se käy tosi laihalla eli meinaa sammua bensan puutteeseen (mitattu pakokaasuista). Vikakoodina on ainoastaan koodi 56 eli polttoaineen paine. Testerin mukaan painetta on tyhjäkäynnillä vain 4-5 bar ja kierroksilla yli 1500 on jo 40 bar. Kun vikakoodin nollaa kierroksien ollessa yli 1500 se nollautuu, mutta tyhjäkäynnillä vika on koko ajan päällä. Koska tyhjäkäynnillä on alhaiset paineet, niin ECU korjaa tilannetta pidentämällä ruiskutusaikaa, mikä näkyy myös testerillä.

      Vian etsintää jatketaan seuraavaksi paineen säätimestä ja itse pumpusta. Vai onko joku löytänyt ja saanut korjattua kyseisen vian???

    • matti

      Huoltokirjan mukaan on aika tulpasyöppö Vaihdettu noin 5000 thn välein

      mieti puristussuhede plus laihaseos

    • ngk 100e

      tulppia vaihdettu 15000 välein maksaa 100e

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3266
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1539
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1146
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe