Sach-Dolmar, onko hyvä?

juuso

Minkälaisia ovat Sach-Dolmarin moottorisahat. Hinta tuntuu olevan kohtuu huokea ja kuullut vain kehuja mm. 115 mallista. Kuulemma varmoja ja kestäviä sahoja. Onhan tuo vanha sakalainen merkki. Onko kokemuksia?

61

22507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dddddddddddddddddddd

      ollut 20 vuotta mökillä 1 uusi tulppa vaihettu aina laakista käyntiin hyvä peli.

      • laatu ovat

        suht. kohdallaan.Joka lähtöön parempi kuin halpis jenkki paskat!


      • nuori metsuri
        laatu ovat kirjoitti:

        suht. kohdallaan.Joka lähtöön parempi kuin halpis jenkki paskat!

        115 on kyllä varmatoiminen ja vahva. mutta ei oikein minun käteen sopiva. talvikäynnistä se saa täyde kymmenen pistettä. jos ei ammatikseen tee töitä moottorisahalla ihan hyvä valinta. öljypumppu alkaa kyllä vuotaa vanhemmiten, mutta eihän se mitään haittaa. ja öljytankin alla oleva tärinäkumi on tämän sahan heikoin kohta.


      • Polttopuusahuri
        nuori metsuri kirjoitti:

        115 on kyllä varmatoiminen ja vahva. mutta ei oikein minun käteen sopiva. talvikäynnistä se saa täyde kymmenen pistettä. jos ei ammatikseen tee töitä moottorisahalla ihan hyvä valinta. öljypumppu alkaa kyllä vuotaa vanhemmiten, mutta eihän se mitään haittaa. ja öljytankin alla oleva tärinäkumi on tämän sahan heikoin kohta.

        ... on jo vuosien takaa Dolmar 115:sta. Aivan samanlaisen kommentin antaisin, kuin "nuori metsuri". Jos ammatikseen ei sahaa, niin aivan sähäkkä ja kelvollinen saha. Räntäsateella se metsässä tökkäsi, eikä lähtenyt käyntiin ennenkuin kantoi pihaan ja kuivatteli kunnolla - mutta eihän harrastelijat sateella metsässä olekaan, vaan silloin tehdään tupatöitä...


      • Anonyymi
        nuori metsuri kirjoitti:

        115 on kyllä varmatoiminen ja vahva. mutta ei oikein minun käteen sopiva. talvikäynnistä se saa täyde kymmenen pistettä. jos ei ammatikseen tee töitä moottorisahalla ihan hyvä valinta. öljypumppu alkaa kyllä vuotaa vanhemmiten, mutta eihän se mitään haittaa. ja öljytankin alla oleva tärinäkumi on tämän sahan heikoin kohta.

        Minulla vuoti ensin teräketjun huohotusreikä. Sitten lakkasi teräketjun voitelu toimimasta kokonaan. Puhdiatelin laipan alta hieman paikkoja ja nyt vuotaa niin maan reilusti. Ei tuosta sotkusta erota mistä vuotaa. Ideoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla vuoti ensin teräketjun huohotusreikä. Sitten lakkasi teräketjun voitelu toimimasta kokonaan. Puhdiatelin laipan alta hieman paikkoja ja nyt vuotaa niin maan reilusti. Ei tuosta sotkusta erota mistä vuotaa. Ideoita?

        Nuo sahat väliltä 109-115 on todella hyviä sahoja joita on käytetty pitkään. Varaosa saha on varmaan paras vaihtoehto jos osia haluaa. Niitä on torissa ja joskus nettikoneessakin myynnissä halvalla. Öljypumppua löytyi Googlettamalla ainakin www.k-varaosa.fi mutta maksaa melkein 80euroa. Varaosa saha on tietysti aina arvoitus että missä kunossa siinäkään on pumppu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo sahat väliltä 109-115 on todella hyviä sahoja joita on käytetty pitkään. Varaosa saha on varmaan paras vaihtoehto jos osia haluaa. Niitä on torissa ja joskus nettikoneessakin myynnissä halvalla. Öljypumppua löytyi Googlettamalla ainakin www.k-varaosa.fi mutta maksaa melkein 80euroa. Varaosa saha on tietysti aina arvoitus että missä kunossa siinäkään on pumppu?

        Oliko palstan aktivoinnin lisäksi joku muukin pointti nostaa näinkin vanha aloitus vielä vanhemmista sahoista ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko palstan aktivoinnin lisäksi joku muukin pointti nostaa näinkin vanha aloitus vielä vanhemmista sahoista ?

        Jos ei kiinnosta niin suksisit kuuseen täältä vinkumasta. Mikä hitto sinun ongelma on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko palstan aktivoinnin lisäksi joku muukin pointti nostaa näinkin vanha aloitus vielä vanhemmista sahoista ?

        Palstan aktivointi on pointti itsessän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan aktivointi on pointti itsessän.

        Mikähän vanha pointti aktivointi.nostetaan seuraavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän vanha pointti aktivointi.nostetaan seuraavaksi?

        Mene aktivoimaan äitiäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän vanha pointti aktivointi.nostetaan seuraavaksi?

        tässä on kyllä hyvä pointti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tässä on kyllä hyvä pointti

        Mikä oli tämän aktivoinnin pointti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oli tämän aktivoinnin pointti?

        Palstan aktivointi!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko palstan aktivoinnin lisäksi joku muukin pointti nostaa näinkin vanha aloitus vielä vanhemmista sahoista ?

        Onko kaltaisesi palikan pakko lukea sitä?


    • raivuri

      Minulla ollut tyyppi 109, lähes 10v, joka vieläkin myynnissä. On ollut tosi luotettava ja varma, vain teräketjuja ja yks bensaletku.

    • ollut

      mökki-dolmari jo 13 vuotta, enkä ole edes tulppaa vielä vaihtanut, teräketjuja on mennyt useita. Talo lämpiää puilla ja kaikki on sillä sahattu ja sahaa vielä lainattukin tuttaville.Hyvin on pieneksi sahaksi toiminut.

    • H.V.

      aivan ehdoton laatu. Vertaisin jopa STHIL ja Huskvarna(Jonsered) sahoihin. Minulla oksimiseen uusi 2310 malli.Pieni mutta TEHOKAS ja kevyt n. 3kg. Dolmariin et pety. Makita omistaa Sach Dolmarin.

    • 007

      Nuo ovat vielä huoltaja ystävällisiä, nopea ja helppo ottaa kaasari irti.

    • pölli pekka

      Minulla on 1987 Uutena ostettu 109. Ei ole tarvinnut liiemmin korjailla. Muutama laippa ja teräketju, tulppia ja käynnistinarun kahva. Polttopuita olen tehnyt aina sen kokoisiin kun laippa yltää kerralla. Käyttö on tosin kausittaista, mutta joka vuosi puita on tehtävä talveksi koska lämmitän puilla. Sanon että on ihme peli kun on 27 v . kestänyt.

      • mökkiDolmar1991

        Mulla yli 20v. vanha Dolmar 109, eilen lähti ykkösellä käyntiin.

        Tulppa, bensaletku suodatin vaihdettu, muutama ketju laippa.

        Ei valittamista. Toimii varmaan vielä parikymmentä vuotta.

        ------------------


      • sd109
        mökkiDolmar1991 kirjoitti:

        Mulla yli 20v. vanha Dolmar 109, eilen lähti ykkösellä käyntiin.

        Tulppa, bensaletku suodatin vaihdettu, muutama ketju laippa.

        Ei valittamista. Toimii varmaan vielä parikymmentä vuotta.

        ------------------

        Huippupelejä nämä ovat, vahinko ettei enää valmisteta. Kestää varmaan ikuisesti.


    • H:V:

      KYLLÄ juu ! SACH-Dolmar sahat on ihan ok. vois sanoa läpi koko malliston. HINTA/LAAATU kutakuinkin kohdallaan. Huolto /varaosat pelaa. Joskaan varaosia en ole tarvinnut 10-vuoteen. Edellä hyvin verrattu linjalle (luokkaan) STIHL ja HUSKVARNA.
      Minun Dolmarissa (viimeisin ostetti (-13) lukee made in GERMANY. Todellakin pääomistaja on MAKITA.

      • nono...

        Ei dolmar niin hyvä ole ettei se varaosia kymmenen vuoden aikana tarvi. Tai sitten se ei ole ollut käytössä. Dolmar teki kahdeksankyt luvulla hyviä vehkeitä mutta nykyään laatu ei ole samaa.

        Dolmarin jälkimarkkinointi on perseestä. Osia saa mutta se on hiukan hankalaa. Parempi pysyä tunnetuimmissa merkeissä.


      • bensaletku
        nono... kirjoitti:

        Ei dolmar niin hyvä ole ettei se varaosia kymmenen vuoden aikana tarvi. Tai sitten se ei ole ollut käytössä. Dolmar teki kahdeksankyt luvulla hyviä vehkeitä mutta nykyään laatu ei ole samaa.

        Dolmarin jälkimarkkinointi on perseestä. Osia saa mutta se on hiukan hankalaa. Parempi pysyä tunnetuimmissa merkeissä.

        Onko hankala vaihtaa bensaletku, meinaan kun alkanut vuotamaan ja käyntihäiriöitä ilmaantunut.


    • Turveks

      No, mulla on ollut Husku ja Dolmar käytössä rinnakkain. Yleensä on käynyt niin, että savotan olen Huskulla alottanut, kun se on vähän mukavampi käteen kuin Dolmar. Mutta eipä aikaakaan, niin olen joutunut ottamaan dolmarin käyttöön Huskun tilalle. Vois sanoa, että Dolmar on toimintavarmempi, eikä sitä tartte nykiä kymmeniä kertoja narusta käyntiin niinkuin Huskua. Voi jättää yöksikin pinon viereen, aamulla voi lähteä ekalla nykäsyllä käyntiin, viimestään kolmannella, olipahan sitten pakkasta vaikka kuinka paljon...

      • Turvaks

        Säädöt kuntoon tai ruista ranteeseen niin lähtee vanha hussekin laakista.


      • stihlmees

        Laakista käyntiin lähteviä husseja ei ole kuin joulusaduissa.


      • husqvaaaaarna
        stihlmees kirjoitti:

        Laakista käyntiin lähteviä husseja ei ole kuin joulusaduissa.

        jåå... mulla 444 ja 254 husku ja vaatii 4-7 kertaa nypästä käyntiin....
        oli sitten puolivuotta tai pari päivää käyttöväli...
        ja molemmat toimii niin pitkään kuin jaksaa sahailla...
        115 dolmarikin löytyy... samalla lailla lähtee käyntiin mutta kun saa käymään niin täytyy käydä tyhjäkäyntiä "nortin" verran ja sitten vasta käydään tosi toimiin...
        Tosin ei viitsi tehdä töitä niin kauaa kuin 444 huskulla... käteen vähän huano.... muuten kohtalainen....


      • husqvaaaaaaaaaarna
        husqvaaaaarna kirjoitti:

        jåå... mulla 444 ja 254 husku ja vaatii 4-7 kertaa nypästä käyntiin....
        oli sitten puolivuotta tai pari päivää käyttöväli...
        ja molemmat toimii niin pitkään kuin jaksaa sahailla...
        115 dolmarikin löytyy... samalla lailla lähtee käyntiin mutta kun saa käymään niin täytyy käydä tyhjäkäyntiä "nortin" verran ja sitten vasta käydään tosi toimiin...
        Tosin ei viitsi tehdä töitä niin kauaa kuin 444 huskulla... käteen vähän huano.... muuten kohtalainen....

        Niin siis dolmarikin vuodelta nakki ja kivi .... :)


    • Dolmari

      Hyviä ja kestäviä sähköjä ovat olleet ja varaosia saa vanhempienkin malleihin.metsurin töitä Dollareilla jo 30 vuotta tehneenä on jo jotakin konkreettista kokemusta sahoista kertynyt.Sahoina mm .115 ja110.

      • jotakinmuutakiitos

        Kaikki varaosat tilaustavaraa. Jälkimarkkinat ja myyntiverkosta vaikeaa. Samalla rahalla saa parempia merkkejä.


    • tilhijääkauppaan

      Sassi-Dolmar 109 vm -92 uutena ostettu edelleen pelittää mökkisahana.
      1 tulppa vaihdettu, bensaletku, suodatin, laippa jokunen ketju.
      Jos säädöt kunnossa, helposti käyntiin ja pysyy käynnissä. Ei valittamista.
      Toimii varmaan tappiin saakka. En vaihda.

      • Dolmar109kestää

        Sachs-Dolmar oli Sthilin eniten kopioima malli -80 luvulla.
        Jo sekin kertoo Dollen laadusta.


      • kmkmkmkmkmkm

        Täh? Mitä stihl on kopioinut 109:stä? Niissä ei ole mitään samaa.


      • Dolmar109kestää
        kmkmkmkmkmkm kirjoitti:

        Täh? Mitä stihl on kopioinut 109:stä? Niissä ei ole mitään samaa.

        Sachs&Dolmar oli Saksan ensimmäinen moottorisahamerkki.
        Rutkasti kopioivat varmasti.


    • xxxy

      Ostin mallin 109:n joskus 80-90 luvun vaihteessa käytettynä. Edelleen käytössä ja toimii hyvin. Polttopuita on tullut tehtyä kodin ja mökin lämmitykseen. Tärinäkumit vaihdettu kertaalleen lisäksi pari tulppaa, laippaa ja useita ketjuja. Hieman on alkanut vuotaa ketjuöljyä.

      • opettelesäädötnuija

        Juuri näin, 109 kestää ikuisesti.
        Tietysti jos säädöt perseellään niin ei kauaa pelitä.


      • Anonyymi
        opettelesäädötnuija kirjoitti:

        Juuri näin, 109 kestää ikuisesti.
        Tietysti jos säädöt perseellään niin ei kauaa pelitä.

        Aivovaurio säätää liian laihalle ja saha hajoaa.


    • dolmaari

      Minulla on sellainen munamallin Dolmar ps-45 Ilmeisesti mökkimalli, mutta olen ollut siihen suht tyytyväinen. Taimikon harvennuksessa ollut mukana samoiten tuulenkaatojen pätkinnässä. Leikkuutehoa on yllättävän hyvin, mutta polttoaineen kulutus on turhan kova. Sammutin/ryyppy menee herkästi vahingossa päälle jos osuu käteen tai vaatteisiin. Pirun hankala purkaa, esim kaasutinta ei saa irti ennen kuin on saha lähes täysin osiin purettuna. Ei taida olla enää myynnissä kyseistä mallia.

    • Metsuri56v

      Mullakin on 23vuotta vanha sats tolmari mökillä, joka kevät sahaan toistakymmentä mottia polttopuita sillä, koskaan ei ole tarvinnut osia vaihtaa / korjata, tankannutkin olen vain kerran (silloin kun ostin) on muuten todella bensa pihi. Keväisin kun ajelen mökille saha hommiin niin paria kilometriä ennen mökkiä saha jo käynnistää itsensä varastossa jotta on valmiina syömään purua, Ei siis tarvitse edes sitä yhtä kertaa nykäistä narusta!! On se vaan uskomaton.

      • hussemees

        Jaa vai niin. Minullapa onkin uusi husqvarna joka tekee nuo samat ja sen lisäksi sahaa puut valmiiksi. Minun ei tarvi muutakuin keittää kahvit ja viedä saha takaisin varastoon kun työt on tehty. '
        Ensi vuonna ostan uuden husqvarna auto tune mallin joka vie puut puuvarastoon sahauksen päätyttyä. Kuulemma siihen on kehitteillä appi joka ladataanpuhelimen kautta. Se kuivaa klapit puuvarastossa katalyyttisesti kahdessa viikossa ja vie puut pesään kerran päivässä. Ei tarvi kuin sytyttää kun tulee kotiin.


    • sammaaeivuosiin

      Auto tune on mahtava keksintö, stilhillä menee vielä vuosia päästäkseen sammaa.

      • mahtavaaupeetaaa

        Mahtava keksintö. Sitten vielä kun toimisi olisi vielä mahtavampi.


      • kahelienjuttuja
        mahtavaaupeetaaa kirjoitti:

        Mahtava keksintö. Sitten vielä kun toimisi olisi vielä mahtavampi.

        Toimiiko sinulla mikään muukaan. Tuskin.


    • Polttopuutalkoilija

      Täältäkin ääni Dolmarille! Oma PS-410 on ollut hyvä kaveri puutalkoissa ja metsän siistimisen kanssa.

    • Sahuri42

      Vahva ja luotettava saha, 14 vuotta ollu ja kahden talon puut joka vuosi tehty. Bensankulutus melko suurta isoon Stihliinkin verrattuna mutta sitä saa lisättyä kun tarvii.

    • metsaradiosta

      Muuten hyvä saha 109 sach muta varaosat hakusalla tai niitä ei saa mistään.Jos menee kysymään niin kauppias ehdottelee uutta sahaa joka on huonompi sen tiedä kokemuksesta.Ikävä on vanhaa hyvää aikaa kun asiakas oli oikeassa

      • bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

        Kyllä siihen varaosia saa mutta ei apteekista ja valtamerkkeihin saa paremmin. Tarvikeosaa heikosti.


      • uskovaahetipelle

        Sehän on kauppiaan elinehto, kritisoi dolmaria että ostaisit uuden stilhin.
        Korvienväliongelmainen uskoo heti, vaikka jonkun laakerin 5€ vaihto olisi riittänyt. heh


      • junamenijos

        dolmar on pudonnut kehityksestä ajat sitten. lopettaisi suosiolla ja kaatuisi saappaat jalassa.


      • littleshtili
        junamenijos kirjoitti:

        dolmar on pudonnut kehityksestä ajat sitten. lopettaisi suosiolla ja kaatuisi saappaat jalassa.

        Vaan kun ei lopeta dolle 109, pelittänyt jo 26v ja loppua ei näy, tässä ajassa olisi pikku-sthihlit sulaneet käsiin monta kertaa.


    • kärkipyörä

      minulla on 1987 vuonna ostettu 109 malli ,joka on käytössä vielä tälläkin viikolla, ketjun puolelle on uusittu akselistefa,tulppa sopivin väliajoin,eikä muuta. karjattoman maatalouden kaikki moottorisahuut on tehty tällä.onko se silloin huono saha? varastossa on valmiina uusi 420 malli, joka odottaa aikaansa. olen sahaan, enemmän kuin tyytyväinen merkkiin.

    • klapiukko

      Dolmari 109 vm. 91 ei oo tarvinnu remonttia tehdä, mitä nyt viime vuonna ostin uuden tulpan. Kaikki polttopuut on tullu tehtyä en toki ole ammattimetsuri. täytyy sanoa että kestää kyllä.

    • dolcullop

      mulla on dolmarin raivaussaha, kun katsoin kopan alle niin siinä on mccullochin merkki kampikammion kyljessä! onko dolmari siis jokin culloppi kun merkit löytyy?

      • tolmaelmar

        ei oo. tolmarin vuarimerkki hämää... optikol seuraavaks


      • vuorimerkki
        tolmaelmar kirjoitti:

        ei oo. tolmarin vuarimerkki hämää... optikol seuraavaks

        ahaa. minusta tuo vuorimerkki näytti ihan cullopin merkiltä. eikö se oo sama merkki?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sasch dolmar on paska saha eli makitan saha on paska?
      https://www.youtube.com/watch?v=karNrSEq3uU
      Mulla on makita 7900 ja joku tankki vuodessa mutta pidän sitä kyllä hemmetin hyvänä sahana ja mukavan tehokas kunhan teki pakoputkimuutoksen ja sääti seokset kohdilleen. Pienemmät puut sahaan 550gp ja sekin on hemmetin hyvä saha. Mutta että pkolli sanoi sahaani huonoksi vähän närästää vaikk aherra tekee kyllä hyviä faktapohjaisia viedoita tietoineen. 5/5.

      • Anonyymi

        550 XP husku siis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe