Ostin syksyllä Quicksilverin 510 cruiser veneen ja jos konetta pitää trimmillä vähänkin alempana niin kone roiskii vettä ikävästi sivuille ja perälle.
Kone on siis mercun 60 nelitahti. Onkos tämä normaalia vai mikähän vikana?
Mercury roiskii...
13
4779
Vastaukset
- dfghfh
Onko jo perusasennus tehty liian alas?
- Benqqu
Kaverin Fasterissa Merccu 50 EFI tekee samaa. Tietyssä trimmin asennossa koneen perästä roiskuu vesi trimmisatulaa vasten ja sieltä koneen ja trimmisatulan välisestä raosta ulos. Mielestäni kone ei ole liian alas asennettu.
Itselläni 90 hv Yamaha tekee samaa-> trimmin asento jossa ruiskii vaihtelee konene korkeuden mukaan, mutta ruiskii jossain vaiheessa kaikilla korkeuksilla. Potkureita testatessa on tuota konetta tullut hilattua yklös ja alas (hissi)- aina roiskii
- Ollikainen
Mulla vanha puinen keskimoottorivene ja koneena yksipyttyinen Vire vuodelta 1967.pakoputken pää on juuri ja juuri vedenpinnan alapuolella, jos veneessä normaali kuorma ja kun kone käy, roiskii putkenpää ikävästi vettä.
- uretaanivaahtoa
sinne putken päähän. Loppuu roiskuminen vähän ajan päästä...
- Ollikainen
uretaanivaahtoa kirjoitti:
sinne putken päähän. Loppuu roiskuminen vähän ajan päästä...
Käykö sama uretaani, millä voitelet anuksesi?
- pistää
harjan varsi täydessä vauhdissa veteen niin huomaat, että kaikki poikittaiset esteet aiheuttaa roiskintaa. Varo testauksen aikana hampaitasi.
- Kuin
Sadetakki päälle. Ja sateensuoja roisketta vasten.
- QSV
venepaketti on minulla myös ja samanlaisen ilmiön olen huomannut. Roiskimisen saa loppumaan, kun trimmaa koneen tarpeeksi ylös. Tällöin ongelma on se, että potkuriakseli ei ole samassa linjassa veneen kanssa, vaan suuntautuu "ylöspäin" ja näin menetetään tehoja väärään suuntaan. Tämä suuntaus näkyy siinä, että 6-7 metriä veneen takaa nousee "vesipatsas" ylöspäin. Itselläni on kone asennettu siten, että kavitaatiolevy on n. 3,5cm pohjalinjan alapuolella. Quicksilverillä on kohtuullinen v-pohja, mutta peräosassa viimeisen metrin matkalla se alkaa muuttua tasaiseksi ja samalla nousta hieman ylöspäin, eli voisi ajatella, että vesi "pakenee" veneen alta reippaassa kulmassa ylöspäin ja törmää liian alas asennettuun moottoriin. En tiedä onko analyysi oikea, mutta itse aion nostaa konetta pari pykälää (~3,5cm) ylöspäin ja toivon, että asia paranee. Uskoisin, että sen verran voi konetta nostaa (en viime kesänä saanut konetta kertaakaan kavitoimaan)
- kavitaatiolevyn
pitää olla pohjan kanssa samassa tasossa.
Venekohtaisia eroja toki löytyy ja silloin yleensä joudutaan sitten upottamaan kone syvemmälle. - QSV
kavitaatiolevyn kirjoitti:
pitää olla pohjan kanssa samassa tasossa.
Venekohtaisia eroja toki löytyy ja silloin yleensä joudutaan sitten upottamaan kone syvemmälle.juuri tarkoitin 3.5cm nostolla. Ohessa muuten linkki 510 cruisellle:
http://quicksilver.thomaspronk.nl/ - Mercury 60
QSV kirjoitti:
juuri tarkoitin 3.5cm nostolla. Ohessa muuten linkki 510 cruisellle:
http://quicksilver.thomaspronk.nl/Mites sulla nouseeko hyvin plaaniin kun on esim. kolme henkilöä kyydissä? Mulla kyntää tosi pitkään ennen kuin lähtee liukumaan... Onkohan mulla vääränlainen potkuri...
- QSV
Mercury 60 kirjoitti:
Mites sulla nouseeko hyvin plaaniin kun on esim. kolme henkilöä kyydissä? Mulla kyntää tosi pitkään ennen kuin lähtee liukumaan... Onkohan mulla vääränlainen potkuri...
veneeni nousee mielestäni ihan hyvin. Tosin veneen kyydissä ei juurikaan ole kahta ihmistä enempää ja kun muuta kuormaa mukana on, ovat ne sijoitettu keulaosaaan. Plaaniin nousu 510:llä tuntuu siltä, että muutamaan sekuntiin ei tapahdu mitään ja sitten vene nopesti "loikkaa" ylös plaaniin. Aiempi veneeni nousi plaaniin tasaisemmin. En muista potkurin "mittoja", mutta "hanat kaakossa" kierrokset ovat moottorin ohjekirjan mukaiset. Toiseen asiaan: tein viime kesänä "tutkimusta" siitä, miten pohjan epäpuhtaudet vaikuttavat nopeuteen. Mittasin nopeuden (gps) syksyllä yhden hengen kuormalla täydellä kaasulla. Pohjassa ei ollut myrkkymaalia, mutta paksu kerros töhnää ja näkkejä sen sijaan. Aiemin keväämmällä kun olin veneen veteen laskenut olin tehnyt saman mittauksen kahden henkilön kuormalla (pohja oli viimeisen päälle liukas). Maksiminopeus oli keväällä 44,5 km/h ja syksyllä 40km/h. Aika suuri oli pudotus, vaikka kuormaa oli vähemmän, niimpä nyt on pohja puhdistettu ja myrkkymaalaus odottaa keväällä.
Sen verran, että oma koneeni on 50 eikä 60hv, kuten aiemmin erehdyksessä kirjoitin. - Mercury 60
Mercury 60 kirjoitti:
Mites sulla nouseeko hyvin plaaniin kun on esim. kolme henkilöä kyydissä? Mulla kyntää tosi pitkään ennen kuin lähtee liukumaan... Onkohan mulla vääränlainen potkuri...
Messuilla joku ukko puhui että oli ajanut 60 koneella 5-6 hengen kuormalla ja oli noussut vielä liukuun. Siitä ajattelin että potkuri voisi olla mulla väärä tähän veneeseen.
Mulla kone on korkeammalla kuin sulla ja roiskii silti. Olisi mukava kuulla miten sinun koneen nosto vaikuttaa asiaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830