Ai kuuluuko kaason maksaa osa kuluista?

Mitkä muka?

Eipä ole tullut mieleenikään kaasoltani mitään pyytää...

Mitä muuten kaason tehtäviin yleensä kuuluu?

22

11448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juhannusneito

      - Osallistua kustannuksiin
      - Askarrella tarvittavat koristeet
      - Lähettää kutsut
      - Toimia aputyttönä kaikissa morsiamen oikuissa
      - Kuskata morsianta ympäri kaupunkia omalla kustannuksellaan
      - Kuunnella loputonta kitinää ja vikinää, joka yli vuosi ennen häitä

      • orja

        hm?

        Kaason tehtävät on ne mitä morsian toivoo (kohtuuden rajoissa). Omiin tehtäviini kuuluu henkinen tukeminen ennen kaikkea! Osallistuminen hääsuunnitteluihin järjestelyihin sen verran kun itse (kaaso) pystyy omassa elämäntilanteessaan.

        tässä yksinkertaisuudessaan!

        Ensin kannattaa kysyä mitä morsion on ajatellut mitä kaason tehtäviin kuuluu! Tehtävästä voi kieltäytyä! Jos tuntuu siltä ettei pysty siihen! Ja voi olla myös useampia kaasoja!

        jos haluaa assistentin niin sellaiselle tulee maksaa palkkaa! Tietty hyvälle ystävälle voi tehdä juttuja, vaikka niistä koituisi itselle vähän hintaakin..(kaason oma käsitys budjetistaan)


      • tv. Morsian

        Minä maksoin morsiamena kaason meikit ja kampaamolaskut sekä laitoin hänelle tilille rahat aiheutuneista kuluista. Kannattaa maksaa, ei tule jälkikäteen sanomista.


      • Juhannusmorsian

        Ampus hippasen yli toi sun tekemä lista!
        Minä pidin omaa kaasoa vain henkisenä tukena,
        tein kaiken muun ihan itse.


    • shinsei

      Ei kaason tarkoitus ole olla morsiammen orja tai rahakirstu, vaan tuki ja paras ystävä kun häät alkavat stressaamaan. Kaaso auttaa morsianta hoitamaan käytännön järjestelyjä, kuten kukkien tilaamista ja kutsujen lähettelyä. Hän on yleensä mukana sovittamassa hääpukua ja suurena päivänä hänen tehtävänsä on olla norsiammen vierellä heräämisestä papin aameneen. Monet kaasot laittavat hiuksensa kampaajalla samaan aikaan kun morsiammen kampausta tehdään, ja kaaso auttaa hääpuvun ystävänsä päälle samalla kun tukee tätä jännityksessä. Kaaso on siis morsiammen oikea käsi, tehtävä on kunnia eikä mikään orjavelvoite.

      • Kyyninen lukija

        Täällä sitä pohditaan, kuinka paljon ystävätärtä saa kyykyttää hääjuhlien järjestelyissä. Tosi upea homma. Viidessä vuodessa lähes kolmasosa on jo eronnut, pitkässä juoksussa puolet.

        Kiva siitä näkökulmasta pohtia hääjärjestelyjä. Kolehdin kerääminen erojuristeja varten olisi järkevin häälahjasysteemi.

        Kivat teille. Leikkikää prinsessaa, menkää takaisin Keravan Alepan kassalle työhön ja erotkaa v 2009.


    • eipä

      kaaso ei osallistu häihin eurollakaan. tietysti jos polttarit pitää, nehän maksaa mutta muuten ei missään nimessä.

    • apuuuuuuuuuua

      EN IKINÄ ryhdy kaasoksi! Ollaan olevinaan hyviä ystäviä, pyydetään kaasoksi ( ihan kuin se olisi elämää suurempi tehtävä) ja sitten aletaan " kyykyttämään", kitisemään, valittamaan selän takana ja kaikkea mahdollista.Täytyy sanoa, että kaasona/morsiamena tosi ystävyys punnitaan!

      • juhlia

        ite ainakin olen todella ilonen että saan järjestää kaverille.siitä tulee hyvä fiilis ja kyllä sitä kerran elämässä voisi toisen takia hiukan uhrautua.ja haluan tietty että ne tekee samoin sitten mulle....:o)


      • lumihiutale
        juhlia kirjoitti:

        ite ainakin olen todella ilonen että saan järjestää kaverille.siitä tulee hyvä fiilis ja kyllä sitä kerran elämässä voisi toisen takia hiukan uhrautua.ja haluan tietty että ne tekee samoin sitten mulle....:o)

        Minusta kaason tarvisi olla ennenkaikkea henkinen tuki. Omien kaasojeni kanssa olen keskustellut haluavatko tulla hääpuvun valitsemiseen ja koettamiseen mukaan kun se aika tulee ja ovatko he halukkaita auttamaan askarteluissa. Molemmat ystäväni ovat innoissaan auttamassa minua, ovathan he minun parhaita kavereita ja innoissaan minun puolesta. Polttareiden järjestäminen tietysti kuuluu asiaan ja siihen menee heiltä jonkin verran rahaa, mutta muuten mielestäni heidän ei tarvitse rahallisesti osallistua, ei ole tullut edes mieleen vaatia sellaista.


    • nelly

      Mikäli minua pyydettäsiin kasoksi ja pitäisi osallistua häiden kustannuksiin. Kiitos ei, häät eivät ole kason.

    • kesämorsein

      jos on niinkuin meillä että kaaso ei pysty osallistumaan hänelle kuuluviin järjestelyihin niin kaason kuuluu silloin maksaa sen verran hyvitystä kun esmimerkiksi kutsukorttien painatuksesta muualla syntyy kun kaaso niitä ei sitten pystynytkään tekemään kaikkia tarvittavaa 200:aa käsin samanlaista

      • nonp

        Siis toivottavasti olet provo


      • kesämorsein
        nonp kirjoitti:

        Siis toivottavasti olet provo

        mikään porvari siksi onkin kohdallaan että kaaso korvaa tekemättömän velvollisuuden rahallisesti


      • Charles
        kesämorsein kirjoitti:

        mikään porvari siksi onkin kohdallaan että kaaso korvaa tekemättömän velvollisuuden rahallisesti

        Tottakai kaason pitää maksaa velvollisuuksiinsa kuuluva tekemätön työ rahana. Nyt on kuitenkin niin, että ei kaasollasi ole sinulle mitään velvollisuuksia. Kaaso ei ole orja, vaan hän tekee vain sen, minkä haluaa. Hänellä ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään, jos hän ei halua tehdä mitään.

        Provohan sinä olet - tai sitten umpihullu.


      • Nykyinen aviomies

        Mielestäni kaason tehtävä ei kuulu osallistua häiden kustannuksiin millään tavalla. Olisitko valmis itse maksamaan toisten häistä. Kaaso toimii mahdollisuuksien mukaan häitten järjelyissä apuna ja tietenkin juhlassa mutta on törkeää maksattaa kaasolla esim hääkutsuja tai muita kuluja. Kaason voi palkita häitten jälkeen jollakin sopivalla lahjalla. Tärkeintä on että kaaso on tukena suunnittelussa ja valmisteluissa, ja miettii ideoita koristukseen ym. juhliin liittyvissä asioissa.


      • Mailis
        Nykyinen aviomies kirjoitti:

        Mielestäni kaason tehtävä ei kuulu osallistua häiden kustannuksiin millään tavalla. Olisitko valmis itse maksamaan toisten häistä. Kaaso toimii mahdollisuuksien mukaan häitten järjelyissä apuna ja tietenkin juhlassa mutta on törkeää maksattaa kaasolla esim hääkutsuja tai muita kuluja. Kaason voi palkita häitten jälkeen jollakin sopivalla lahjalla. Tärkeintä on että kaaso on tukena suunnittelussa ja valmisteluissa, ja miettii ideoita koristukseen ym. juhliin liittyvissä asioissa.

        että kaason kuuluu jotain maksaa... Siis olen kyllä melkein kaikenlaisia versioita näistä kuullut mutta että vielä joutuu muka maksamaan... toivottavasti mun kaasoni ei ole katkera sillä hänen tehtävä listansa on tehdä mulle hääkampaus (on parturikampaaja ammatilta,ja itse tätä ehdotti ja hän saa myös tehdä semmoisen kampauksen kun itse tahtoo minä en siihen puutu,tulkoon vaikka hiukset pystyyn)ja toinen homma on nuo polttarien järjestäminen(ei mitkään ryyppyjuhlat vaan hyvää ruokaa ja kivat kaverit ympärillä,ei todellakaan tarvitse olle kallita kasvohoitoja ym.)Kaasoni kyllä kysäisi minulta hänen pukeutumisesta tms. mulle on ihan sama mitä laittaa juhliin päälle,siis en vaadi että hänen pitäisi itse ostaa joku tietyn värinen/mallinen leninkin tai vastaava vaan laittakoot mitä itse tahtoo.En ala ostamaan kaasolleni vaatteita,kallita kampauksia tai meikkauksia.Ainut mitä hankin kaasolleni on sen kaason kiitos lahjan ja lisäksi jos HÄN haluaa niin penen kimpun kukkia.En ole orjuuttanut kaasoani niinkuin tuntuu nyky morsioilla olevan tapana,kutsut tein sulhon kanssa kahden,samoin myös postitin nuo kutsut joten en tarvinnut tähänkään kaasoa,kiitoslahjat teen itse ja juhlapaikan koristelun hoitaa se henkilökunta joka siellä palkan saa sama porukka hoitaa myös siivous puolen joten tästäkin pääsee kaasoni helpolla...kyse ei todellakaan ole siitä etteikö kaasoni haluaisi tehdä vaan kyse on ihan siitä että minusta on järjetöntä orjuuttaa kaasoa ihan älyttömillä tehtävillä jotka voi tehdä itsekin


      • ....
        Mailis kirjoitti:

        että kaason kuuluu jotain maksaa... Siis olen kyllä melkein kaikenlaisia versioita näistä kuullut mutta että vielä joutuu muka maksamaan... toivottavasti mun kaasoni ei ole katkera sillä hänen tehtävä listansa on tehdä mulle hääkampaus (on parturikampaaja ammatilta,ja itse tätä ehdotti ja hän saa myös tehdä semmoisen kampauksen kun itse tahtoo minä en siihen puutu,tulkoon vaikka hiukset pystyyn)ja toinen homma on nuo polttarien järjestäminen(ei mitkään ryyppyjuhlat vaan hyvää ruokaa ja kivat kaverit ympärillä,ei todellakaan tarvitse olle kallita kasvohoitoja ym.)Kaasoni kyllä kysäisi minulta hänen pukeutumisesta tms. mulle on ihan sama mitä laittaa juhliin päälle,siis en vaadi että hänen pitäisi itse ostaa joku tietyn värinen/mallinen leninkin tai vastaava vaan laittakoot mitä itse tahtoo.En ala ostamaan kaasolleni vaatteita,kallita kampauksia tai meikkauksia.Ainut mitä hankin kaasolleni on sen kaason kiitos lahjan ja lisäksi jos HÄN haluaa niin penen kimpun kukkia.En ole orjuuttanut kaasoani niinkuin tuntuu nyky morsioilla olevan tapana,kutsut tein sulhon kanssa kahden,samoin myös postitin nuo kutsut joten en tarvinnut tähänkään kaasoa,kiitoslahjat teen itse ja juhlapaikan koristelun hoitaa se henkilökunta joka siellä palkan saa sama porukka hoitaa myös siivous puolen joten tästäkin pääsee kaasoni helpolla...kyse ei todellakaan ole siitä etteikö kaasoni haluaisi tehdä vaan kyse on ihan siitä että minusta on järjetöntä orjuuttaa kaasoa ihan älyttömillä tehtävillä jotka voi tehdä itsekin

        on puhunut. ugh.


    • jenna

      En oikein jaksa käsittää tätä vaatimus-ajattelua muutenkaan. Tosin itse olin morsiamena niin onnellisessa asemassa, että kaasoni (siskoni) oli tosi innokas ottamaan osaa hääjärjestelyihin. Asumme eri paikkakunnalla, joten hän ei esim ollut sovittamassa kanssani hääpukua tms. Muutamana päivänä kävimme ostamassa tarvikkeita mm. kutsukortteihin ja muuhun askarteluun. Itse maksoin kaiken, ei olisi tullut mieleenkään maksattaa kaasolla mitään. Päin vastoin olin vain kiitollinen että oli läheinen ihminen jonka kanssa touhuta näitä juttuja. Parina iltana väsäsimme kutsuja ja suunnittelimme yhdessä hääpäivän kulkua yms. Kävimme häämessuilla, etsimme sopivan kampaamon hääkampauksen tekoon ja kukkakaupan kimpun tekoon... Tässä muutamia konkreettisia juttuja. Hääjuhlassa kaaso toimi illan organisaattorina. Meillä oli myös seremoniamestari, mutta kaaso piti ns. langat käsissä :)

      Minä halusin ehdottomasti kustantaa kaasoni juhlameikin ja -kampauksen. Kiitokseksi hänen vilpittömästä innostaan olla mukana hääjärjestelyissä. Lisäksi muistin häntä hemmottelulahjalla (lahjakortti kasvohoitoon)häiden jälkeen. Näin meillä...

    • Kaasu

      Olen ollut parissa häissä kaasona ja voi itku, miten jotkut morsiamet kehtaavat pihdata...myös kavereilta kuultuna voi kertoa..

      Kaaso on morsiammen "pukija" ja henkinen tsemppaaja. Kaason tehtävä on auttaa hääjärjestelyissä, muttei todellakaan olla maksaja.

      Nyt, kun olen naimisiin menossa, niin kaasoja on kaksi. Samoin bestmaneja. Heille maksetaan: kaikki aiheutuneet kulut (hommaavat jotain, mitä on väkerretty hääpaikalle), kampaus ja meikki kaasoille, solmiot bestmaneille. Ostan myös lahjakortit kiitokseksi kaasoille jalkahoitoon ja bestmanit saavat konjakkia mieheltä. On aivan käsittämätöntä, että jotkut sanovat, että haluavat esim. bestmaneille tietynlaiset solmiot ja sitten he joutuvat ne itse maksamaan! Minusta häissä morsiamen itsekkyys punnitaan; jotkut todellakin vain ajattelevat omaa napaansa ja ajattelevat, että kaasot ja bestmanit saavat pulittaa itse kaikki. Hääparin vuoksihan kaikki tehdään. Hääparille vielä maksetaan ja järjestetään polttarita ja sitten jotkut parit vielä sanelevat, mitä haluavat ja varsinkin, mitä eivät polttareissaan halua tehdä. Käsittämätöntä! Jotenkin tuntuu, että nykyään kaason ja bestmanin tehtävä on passata paria ja maksaa. Pari kertaa olen ollut kaasona ja ne on mennyt ihan ok, mutta pelonsekaisin tuntein odotan, että joudun vielä tuohon tehtävään!

    • en ole

      senttiäkään pyytänyt kaasoltani! Enkä pyytäisi!!! Kyllä se näin on että me mennään naimisiin ja me maksamme!

      En IKINÄ kehtaisi pyytää kaasoltani rahaa!!!!?!

      Onpa täällä outoja keskusteluja. Minä olen sopinut kaasoni kanssa että osallistun jopa polttarikutannuksiin ellei rahaa saada kasaan tarpeeksi koska kaasoni haluaa jotain "hienoa yllätystä" järjestää eikä ystävilläni ole pajoakaan rahaa...

      Tämä on tietysti vain meidän (kaasoni,minun ja mieheni ja hänen bestmaninsa) välillä, siitä ei tule koskaan muut tietämään, minusta se on vain oikein tässä tapauksessa. Koska ei sekään ole oikein että kaasoni joka opiskelee, joutuu pulittamaan kaikki loput itse. Jos kyseessä on hotelli yöpymisiä/vast (enhän minä tiedä mitä se suunnittelee pääni menoksi) niin kyllä minä voin jotain pientä maksaa, enkä ollenkaan pahastu sellaisesta.

    • maksut

      En tiedä, mikä tapa kullakin on, mutta oma kaasoni ei ole tehnyt yhtään mitään auttaakseen minua, tai no sitten kyllä "vinkui" mukaani "auttamaan" kun lähdin sovittamaan pukua. Eipä sielä kaasolla mitään tehty, itsehän puvusta päätin, minkä otan. Mutta kun kyseessä oli vaateliike, niin tottakai sellaiseen tuli mukaan. Ja niistä kuluista maksaminen. Ei minun mielestä tarvi maksaa mitään, paitsi oma pukunsa (sitä en ainakaan itse maksaisi) ja jos polttarista puhutaan, niin ne kokonaisuudessa porukan kesken, morsian ei siis polttareista mitään. (ja taas omasta mielestäni) Ja kun tuon kerroin, että yleensä on tapana että polttarit maksetaan morsiamen osalta, niin kaasoni ei sitten järjestäkään minulle polttareita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe