Pikkuvarpaani murtui judoharjoituksissa. Valmentaja sanoi ettei ole vaarallista ja pitää vain teipata viereiseen. Haluaisin kuitenkin tietää kauan varvas pitää pitää teipattuna? Voiko treenata yms. normaalisti vai pitääkö varoa jotta paranee kunnolla? Entä särkylääkkeiden syönti, onko niistä hyötyä jos varvasta ei kovasti särje? Kauanko suunnilleen menee, että varpaani on kokonaan parantunut? Jos jollain vastauksia niin kiitos jo etukäteen. (:
Varpaan murtuma
6
18892
Vastaukset
- -------
Musta sun kannattaisi soittaa esim terveydenhoitajalle/päivystyksen sairaanhoitajalle
ja kysyä
Mutta voin mäkin nyt sulle vastata :) eli ohjeet yleislääkärin käsikirjassa:
-kovapohjaista kenkää on hyvä käyttää 1-4 vkoa ja vammautunut varvas teipataan viereiseen varpaaseen
- sairausloma ammatista riippuen 1-4 viikkoa
-Isovarpaan tyvijäsenen murtuma pyritään reponoimaan tarkasti (eli "asettelemaan sijopilleen" ja leikataan jos dislokaatio on yli 2 mm. - viereinen
varvas murtui karatepotkuja harjoitellessani.Kävin lääkärillä,joka sanoi voivansa teipata varpaan viereiseen varpaaseen,mutta totesi että se tuntuisi silti kävellessä.En huolinut teippausta,onneksi oli kesä ja pystyin käyttämään varpaista avoimia sandaaleja,kipu ei tuntunut niin pahalle kävellessä.Parani pikkuhiljaa viikkojen kuluessa.Alussa käytin kipulääkkeitä.Kipulääkkeiden syöntiä "varmuuden varaksi" kannattaa välttää.Muutama viikko meni ilman karateharjoituksia,kipeä varvas tuntui sen verran.
- ...
Mullakin murtu koulussa melkeen kaks pienintä varvasta et pitäskö se siis teipata ?
- maahoo
Ei välttämättä vaarallista teippaus ja kovapohjaiset kengät sisällä ja ulkona hyvät. kannattaa käydä lääkärissä. Murtunut varvas voi luutua väärään asentoon ja lopuksi edessä leikkaus..
Siis onko se todettu murtuneeksi? Mikäli kipeä monta päivää niin kannattaa näyttää lääkärille, siellähän voi esim olla nivel pois paikoiltaan (harvinaista mutta mahdollista)
Murtumat ovat aluksi hyvinkin kipeitä, ja varvas turpoaa ja mustuu vauhdilla. Jos kova kipu, voi otta esim burana paratabs yhdistelmän.- Anonyymi
Moi! Haluisin nyt vaan tietää että saako kepit jos on murtunut varvas?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683