Nyt mä tajusin. Sen tiedän että olen alkoholiin menevä ihminen. Piti viettää tipattoman tammikuun loppupuoli (ei siis alusta) mutta ilmaiselle viinille ei osannut sanoa ei ja se siitä. Yleensä juon silloin kun on bileet ja joskus tissutellaan punkkua kotona (1/2-pullo päivässä). Viime aikoina tuo tissuttelu on kuitenkin lisääntynyt, aina vähintään unilääkkeeksi. Ja kerran-pari viikossa tulee vedettyä bileissä tms niin että muisti menee noin joka toisella kerralla. Mutta uusin juttu on se että tissuttelee koneen ääressä nettipalstoilla. Jonkunlainen nettiaddiktismi yhdistetynä alkoholiin.. mielenkiintoista. Pitäisiköhän sitä olla huolissaan, annosmäärät ovat kuitenkin kasvaneet ja olen ainoastaan 65 kg painoinen.. ja mahassa oli jo kesällä pitkän mökillä tissuttelun jälkeen lieviä kipija, haima? Ja onhan sitä tullut itseänsä kolhittuakin, viime viikonlopulta päässä pikku haava ja polvessa mustelma, häntäluu mustana eikä oikein hajua mistä peräisin..
Entä se että roikkuu netissä keskustelukanavilla ja juo? Ehkä se pitäs lopettaa ja hankkia elämä.. nytkin muutama olut (eka olut oli sauna, toka Suomi-Usa lätkä, kolmas Suomi-Britit Curling)
ja sitten pari vodkanapsua nettikeskusteluihin... tuntuu että olen nettiaddikti, mutta nyt siihen on tullut tissuttelu rinnalle.
Hallittua juomisen vähentämistä, tipaton maaliskuu vai tipaton for ever..?
Itse ehkä vähentäisin koska maaliskuussakin joutuu taas edustamaan.. ehkä sitten varovasti mutta helposti tuntuu lähtevän mopo käsistä..
Alkoholi ja
13
13024
Vastaukset
- Alkkis
Päihdeongelma on mullakin tässä sulle tietoa (kun olen aiheesta lukenut):
1. maksakirroosin vaara uhkaa, jos päivittäinen annos menee yli 80 g:n eli tuo ½ pulloa on yläkantissa riskittömään käyttöön painollasi. [Eihän se kirroosi tule kuin murto-osalle].
2. annoksen kasvu (toleranssi) seuraa jos ottaa kovan kännin useammin kuin kerran kahdessa viikossa.
3. aivosoluja alkaa tuhoutumaan kun kerta-annos ylittää noin kolme pulloa olutta. Tuo ½ pulloa kerralla on siinä mielessä maksimi.
4. alkoholisoitumisen nopeus on yksilöllinen välillä ½ vuotta - 10 vuotta - mulla kesti ehkä reilun vuoden - se voi olla nopeaa
5. haimatulehduksen kivut ovat rajuja ja haimatulehdus vaatii tosi kovaa ryyppäämistä
6. maksa toipuu kerran tai kaksi, krooninen haimatulehdus ei
7. jos kuukausia kestäneen tissuttelun lopettaa kerralla voi saada epilepsiakohtauksen (minä olen saanut) joten suosittelen ottamaan ykkösolutta muutaman päivän
Toivottavasti oli apua- sairaudet ym
Noihin voiosin todeta että toleranssi on tosiaan kasvanut, harmillisesti kyllä jo 80-luvun loppupuolella aloitetut kännit ovat varmaan tuhonneet myös aika paljon aivosoluja.. ehkä mulla niitä silti riittää..
Päiväannoksia ei ennen ollut muta nyt on tosiaan 0-1.5 pulloa punkkua.. ehkä jopa brandy tai kaksi päälle
Mitä tarkoittaa krooninen haimatulehdus? oireita? Mulla lievä vatsakipu ryyppypäivien jälkeen..
Kuukausia kestänyttä tissuttelua en ole vielä onnistunut saavuttamaan, kun 70% ajasta tulee kuitenkin oltua selvinpäin, silloin ei kait vaaraa tuolle epilepsiakohtaukselle? - haimatulehdus
sairaudet ym kirjoitti:
Noihin voiosin todeta että toleranssi on tosiaan kasvanut, harmillisesti kyllä jo 80-luvun loppupuolella aloitetut kännit ovat varmaan tuhonneet myös aika paljon aivosoluja.. ehkä mulla niitä silti riittää..
Päiväannoksia ei ennen ollut muta nyt on tosiaan 0-1.5 pulloa punkkua.. ehkä jopa brandy tai kaksi päälle
Mitä tarkoittaa krooninen haimatulehdus? oireita? Mulla lievä vatsakipu ryyppypäivien jälkeen..
Kuukausia kestänyttä tissuttelua en ole vielä onnistunut saavuttamaan, kun 70% ajasta tulee kuitenkin oltua selvinpäin, silloin ei kait vaaraa tuolle epilepsiakohtaukselle?Kroonista haimatulehdusta edeltää muutama äkillinen haimatulehdus, jotka voi vielä hoitaa. Haimatulehduksen oireena on ankara alavatsan kipu. Sinut viedään ambulanssilla sairaalaan.
Kroonisesta haimatulehduksesta seuraa sokeritauti ja insuliinipiikitys.
Lievästä vatsakivusta ei tarvitse huolestua.
En usko olevan vaaraa epilepsiakohtaukselle. - kummajaiset
haimatulehdus kirjoitti:
Kroonista haimatulehdusta edeltää muutama äkillinen haimatulehdus, jotka voi vielä hoitaa. Haimatulehduksen oireena on ankara alavatsan kipu. Sinut viedään ambulanssilla sairaalaan.
En usko olevan vaaraa epilepsiakohtaukselle.Silti mietityttää, jos on juonut viinipullon tai yli tai jotain vahvempaa niin vatsassa on sellaisia lieviä kipuja (?) seuraavana päivänä.. näitä ei ole ikinä ennen ollut.. vaikka vedettiinkin useamman päivän juhlia jo nuorempana ..
- ärsyyntyy
kummajaiset kirjoitti:
Silti mietityttää, jos on juonut viinipullon tai yli tai jotain vahvempaa niin vatsassa on sellaisia lieviä kipuja (?) seuraavana päivänä.. näitä ei ole ikinä ennen ollut.. vaikka vedettiinkin useamman päivän juhlia jo nuorempana ..
Parhaiten imeytyy viini sekä laimennettu viina (n. 20%) ja jos et syö. Viinassa mahaportin sulkijalihas estää imeytymistä ja olut on liian mietoa, ettei imeydy.
Hiilihapollinen juoma imeytyy hieman paremmin kuin hiilihapollinen, kirkkaasta alkoholista tulee hieman pienempi krapula kuin kypsennetystä (koska on alempi sikunapitoisuus). Tulevaa krapulaa saattaa lieventää juomisen aikana syötävät fruktoositabletit (saa kaupasta ja aika edullisia).
Viina käy kurkkutorven päälle, oluesta runsaasti juotuna seuraa usein ripuli samoin keskenkäyneestä kotiviinistä ja kiljusta.
Kaikesta seuraa kipuja jossain muodossa. Vähän erilaisia siis.
Lasol on pudasta pirtua, jossa ainoa myrkyllinen aine on etanoli. Paha maku johtuu Bitrex-nimisestä karvasaineesta, jota Lasolissa on n. 1:1.000.000. Et voi juoda sitä, vaan oksennat välittömästi. - sAAmari
kummajaiset kirjoitti:
Silti mietityttää, jos on juonut viinipullon tai yli tai jotain vahvempaa niin vatsassa on sellaisia lieviä kipuja (?) seuraavana päivänä.. näitä ei ole ikinä ennen ollut.. vaikka vedettiinkin useamman päivän juhlia jo nuorempana ..
niin eikö olisi helpointa alkaa tehdä asialle jotain. Raittiutta et halua, joten oikea aloituspaikka on tk tai A-klinikka. Netissä Päihdelinkki.
Sitten kun huomaat, että elämä kokonaan ilman alkoholia on paljon helpompaa niin AA auttaa. - Hmm..
haimatulehdus kirjoitti:
Kroonista haimatulehdusta edeltää muutama äkillinen haimatulehdus, jotka voi vielä hoitaa. Haimatulehduksen oireena on ankara alavatsan kipu. Sinut viedään ambulanssilla sairaalaan.
En usko olevan vaaraa epilepsiakohtaukselle.Tarkoitit kai "ankara ylävatsan kipu" ?
- kyllä mutta....
sAAmari kirjoitti:
niin eikö olisi helpointa alkaa tehdä asialle jotain. Raittiutta et halua, joten oikea aloituspaikka on tk tai A-klinikka. Netissä Päihdelinkki.
Sitten kun huomaat, että elämä kokonaan ilman alkoholia on paljon helpompaa niin AA auttaa.Terveydellistä pakkoa ei ole ja aina tahtoo retkahtaa. Halventunutkin on - teatteriinkin meno vaikka viinaan nähden kallista.
Tarttis tehdä jotain. - alkuperäisen kirjoittajan v...
kyllä mutta.... kirjoitti:
Terveydellistä pakkoa ei ole ja aina tahtoo retkahtaa. Halventunutkin on - teatteriinkin meno vaikka viinaan nähden kallista.
Tarttis tehdä jotain.Alkuperäinen kysyjä ei ole samalla kannalla kuin hän jota nyt lainaan. Eli jos tulee vielä ajatuksia niin otetaan mielenkiinolla vastaan.
- ---
kummajaiset kirjoitti:
mulla on jo ollut vatsakipuja kolmepäivää putkeen. en tiedä onko se vakavaa..?? mutta alkoholista se kyllä johtuu.... jos jollaa on sama juttu ni vois kertoo mitä kannattais tehä??
- Koettu on
Hmm.. kirjoitti:
Tarkoitit kai "ankara ylävatsan kipu" ?
Vyömäinen ylävatsakipu, joka saattaa säteillä selkään, helpottaa vähän kumarassa asennossa. Akuutissakin tapauksessa sairaalareissu vähintään viikko. Tipassa ja antibioottitipassa useita päiviä, sitten velli ja mehulinjalle. Muutaman kerran kun sairastaa muuttuu krooniseksi ja mahdollisesti sokeritaudiksi. Jos juot alkoholia vielä senkin jälkeen - Goodbuy.
- Kaitsu666
homma menee niin että jotkut ovt geeniensä vuoksi syntyessään alkoholisteja, joillakin keskushermosto ei yksinkertaisesti toimi ilman alkoholia, johtuen siitä että se on tottunut holiin. ilman promilleja hermosto on sekaisin, humalassa normaalitilassa. tollanen teksti mitä sinä päästelet sormi pystyssä osoittaa joko tietämättömyyttä tai ääliömäisyyttä. SINUN TAPAUKSESSA LUULTAVASTI MOLEMPIA. Minkä ihmeen takia ykköstä? Loiventaminen tapahtuu parhaiten väkevillä, annosta parin tunnin välei puolittaen(venäläinen tapa). Tämä tosi vaatii rautaista itse kuria jota kunnon juopoilla ei ole. Siispä pystypäin katkaisuasemalle ja bentsoja tukkaan. Näin pääsee fyysisistä oireista eroon, psyykkiset taas on toinen juttu
- Nimetön31v
Alkoholiriippuvuus kehittyy salakavalasti. Sitten vaan yksi kaunis päivä huomaa, että ei voi lopettaa vaikka haluaisi. Fyysinen ja psyykkinen riippuvuus ja vierotusoireet pakottavat jatkamaan juomista. Itsellä 4 kk juomaputki katkesi Marian sairaalan ensiapuun ja lähes kuolemaan johtaneisiin sydänongelmiin. Sen jälkeen ei ole maistunut. Joskus saa opetuksen. Joskus ehtii kuolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781