Killer lada -projekti

Teppo

Pääsin tuossa kokeilemaan 1200L ladaa jossa 2000TC kone. Mahtava elämys jo pintakaasulla. 1. revittää, 2 revittää, 3 revittää, nelosta ei uskalla enää sillä pätkällä laittaa. Valitettavasti auto ei ollut rekisterissä eikä tekijöillä ollut kovin varmaa tietoa lain kirjaimista.

Eli alkuperäinen runko olisi 1600SL -91. Netto 80hp, 5 lovinen laatikko. Tarkalleen 25% säännön mukaan ilman lupia saisi suurentaa 1962,5 ccm (1600). Onko siis, että vertailukoneena on tuo 1600 vai voisiko siinä olla 1700. Auton alusta on käsittääkseni molemmissa sama.

Siis, verrataanko lisäysprosentteja mallisarjan tehokkaimpaan (1700) vai 1600 -koneeseen.

Samalla haluaisin kyllä asentaa myös ohjaustehostimen. Olisiko se mahdollista jälkiasentaa. Voisi olla, että autoon joutuisi vaihtamaan raidetangon tms jotta sovitus onnistuisi.

21

4228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne69

      Katsastuksen jälkeen 2000TC tilalle. Moottori on ulkoisesti identtinen 1600:sen kanssa, lohko on sentin korkeampi. Seuraavassa katsastuksessa tuskin kukaan moottorin mumeroita tutkii...

    • Perus 1200

      tosiaankin laittamalla ensin 1600:en moottori.

      Tosin taitaa olla pienempi kalliimpi, kun jokkismiehet rohmuaa ne kaikki.

      Kannattaa jättää Ladan oma loota niin kiihtyvyys on riittävä ja se lootahan kestää.
      Ladan omaan vauhtipyörään vaan isommat kiinnityspultin reiät.

      132 Fiiatin simpukan saanee sopimaan sovittamalla.
      tehostimelle onkin jo kiinnike 2-litraisessa koneessa vakiona.

      • Teppo

        Haluan rekisteriin nimeenomaan sen koneen, mikä todelllisuudessa on. TC:n koon ilmaiseva numerohan piilottuu laatikkoa vasten, mutta ei ole kiinnostusta ostaa kahta konetta. 1600 riittäisi eikä se mitään kummempia virityksiä kaipaisi, mutta halvemmalla kun löytää 2000:n.

        Autotekniikka ei ole kovin hyvin hallussa, mutta kaksi ladan/fiatin tekniikkaa tuntevaa kaverusta olisi mukana projektissa kaljakorihinnalla. Itselleni sähkö on paljon tutumpaa.

        Paljonko tehoa on siis vertailumoottorissa, 1700:ssa?


      • Ruisku-Lartsa
        Teppo kirjoitti:

        Haluan rekisteriin nimeenomaan sen koneen, mikä todelllisuudessa on. TC:n koon ilmaiseva numerohan piilottuu laatikkoa vasten, mutta ei ole kiinnostusta ostaa kahta konetta. 1600 riittäisi eikä se mitään kummempia virityksiä kaipaisi, mutta halvemmalla kun löytää 2000:n.

        Autotekniikka ei ole kovin hyvin hallussa, mutta kaksi ladan/fiatin tekniikkaa tuntevaa kaverusta olisi mukana projektissa kaljakorihinnalla. Itselleni sähkö on paljon tutumpaa.

        Paljonko tehoa on siis vertailumoottorissa, 1700:ssa?

        Isolohko-Lartsan tehot on vakiona 84 hp.


      • Teppo
        Ruisku-Lartsa kirjoitti:

        Isolohko-Lartsan tehot on vakiona 84 hp.

        84hp * 1,20 = 100,8hp. Tiukalle menee, täytynee alkaa etsiä 1800 tai 1600 konetta. Tosin niissäkin tehojen todistamisessa voi tulla ongelmia.


    • TL

      Eihän katsastusmiehet mitään huomaa jos on 1.6 kone ekassa katsastuksessa ja seuraavassa joku toinen. (paitsi sit jos on joku V12 ni saattavat ruveta epäilemään...)

    • 1200l

      Kyllä tuo lada sutii ihan vakio koneellakin 1,2,3 ja nelosellakin vähän matkaa. Salaisuus piilee vain aidoissa venäläisissa talvirenkaissa. Nastat vain pois ja luisto on taattu kostealla asfaltilla. Itselläni oli 13vuottavanhat nakit alla ja liikenne valoista kuin lähtee kilpasille jäi moni bemari kuski haukkomaan henkeä kun lada sutii ja perä heittää niin saatanasti. "Kyllä silloin täytyy tehoja olla"

    • make

      itselläni on lada1200.s katsastettuna 2000tc.llä (laillisesti) pitää tehdä tehomittaus jossa teho ei saanut olla yli 100hv,moottorissa . vertailu auto on lada 1700i.Ensimmäisellä kerralla oli 115hv /84kw4990rpm vääntö 188nm 3400 rpm tehoa tiputin virranjakajaan asennetulla kirrosnopeus rajoittimella tuloksena 92hv/3300 rpm ja vääntö 177nm 3300rpmja se merkittiin rekisteri otteeseen . Nykyään rekisteri otteessa on moottorin tilavuus merkitty 1.95.Jarruille ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia koska ladassa on jarrulevyn halkaisija 254mm ja jarummun noin sama fiat 131:ssä levy on227mm ja rummun halkaisija myös noin sama kuin etulevyn halkaisija.Vääntää ihan kivasti

      • Teppo

        Okei. Kuulostaa hyvälle. Eli homma onnistui pelkällä muutoskatsastulla, ei lupia yms? Milloin muutoskatsastus tapahtui?

        Eli veit sen katsastusasemalle, totesivat että liian tehokas. Mitenkäs, käsittääkseni kuristusta ei sallita katsastuksessa? 2000TC olisi kyllä paljon helpompi löytää.

        Millainen rajoitin sinulla virranjakajassa oli? Yksinkertainen systytys poikki -menetelmä? Ja viimeisenä: Mitä dyno maksaa, ja voisiko jo kerran todettua tapaa soveltaa pelkällä todistamisella, ei mittauttamalla?

        Taidanpa käydä katsastusasemalla lähipäivinä...


      • make
        Teppo kirjoitti:

        Okei. Kuulostaa hyvälle. Eli homma onnistui pelkällä muutoskatsastulla, ei lupia yms? Milloin muutoskatsastus tapahtui?

        Eli veit sen katsastusasemalle, totesivat että liian tehokas. Mitenkäs, käsittääkseni kuristusta ei sallita katsastuksessa? 2000TC olisi kyllä paljon helpompi löytää.

        Millainen rajoitin sinulla virranjakajassa oli? Yksinkertainen systytys poikki -menetelmä? Ja viimeisenä: Mitä dyno maksaa, ja voisiko jo kerran todettua tapaa soveltaa pelkällä todistamisella, ei mittauttamalla?

        Taidanpa käydä katsastusasemalla lähipäivinä...

        Auto katsastettiin viime vuoden lopulla sitä ennen se oli katsastettu 1600tc:llä, joho oli haettu luvat vuosia sitten. Rajoitin on tehty turbo saabin/bmw:n pyörtimestä vähän muunneltuna.Autossa on Bossin kärjetön sytytys. Penkitys maksoi 300mk. Katsastus mies sanoi että tehoa saa rajoittaa, mutta se merkataan rekisteri otteeseen.


      • Teppo
        make kirjoitti:

        Auto katsastettiin viime vuoden lopulla sitä ennen se oli katsastettu 1600tc:llä, joho oli haettu luvat vuosia sitten. Rajoitin on tehty turbo saabin/bmw:n pyörtimestä vähän muunneltuna.Autossa on Bossin kärjetön sytytys. Penkitys maksoi 300mk. Katsastus mies sanoi että tehoa saa rajoittaa, mutta se merkataan rekisteri otteeseen.

        Rajoitin lienee kylmästi sytytys poikki -mallia? Mihin kierroslukuun sen joutuu suurinpiirtein rajoittamaan? 3300 kuvittelisin tekstistäsi.

        Tuollaisenhan saisi itsekin värkättyä, sytytyspulssit kierroksia vastaavaksi jännitteeksi ja puolan jännite poikki jännitteen noustessa riittävästi. Kojelautaan kytkin josta saisi systeemin ohitettua :)

        Mikä kone oli kyseessä? 131:n 115hp TC? Paljonko jouduit kärsimään siitä?


      • make
        Teppo kirjoitti:

        Rajoitin lienee kylmästi sytytys poikki -mallia? Mihin kierroslukuun sen joutuu suurinpiirtein rajoittamaan? 3300 kuvittelisin tekstistäsi.

        Tuollaisenhan saisi itsekin värkättyä, sytytyspulssit kierroksia vastaavaksi jännitteeksi ja puolan jännite poikki jännitteen noustessa riittävästi. Kojelautaan kytkin josta saisi systeemin ohitettua :)

        Mikä kone oli kyseessä? 131:n 115hp TC? Paljonko jouduit kärsimään siitä?

        joo se rajoittaa kierrosluvun 3300:n autossa on 132:n kärjetön virranjakaja ja siihen sopii nelos bmw:n tai turbo saabin pyörrin jossa on rajoitin,sitä vähän muuttelemalla kierroslukuvun saa rajoitettua sopivaksi. en muista mitä moottori maksoi niitä kun on usempi varastossa1.6 ja2.0.sia


      • Teppo
        make kirjoitti:

        joo se rajoittaa kierrosluvun 3300:n autossa on 132:n kärjetön virranjakaja ja siihen sopii nelos bmw:n tai turbo saabin pyörrin jossa on rajoitin,sitä vähän muuttelemalla kierroslukuvun saa rajoitettua sopivaksi. en muista mitä moottori maksoi niitä kun on usempi varastossa1.6 ja2.0.sia

        Mitä sanoo AKE?

        "Moottorin tehon rajoittamista ei voida hyväksyä. AKE:n yhteinen kanta.

        AKE / tekniikka"

        No, eipähän ole turhia kiertelyjä. Ole siis onnellinen kun tuo on jo rekisterissä, nykyisin se ei onnistu. Toki joku katsastusmies joka ei tietäisi tuota tai saisi perusteltua, mutta...

        Et sattuisi olemaan kiinnostunut vaihtamaan tukkuun oravannahkoja yhtä 1.6:sta TC:tä? Jos olet, lähetä mailia [email protected]. Tuo on tuollainen spämmiosoite, puh. numero tulee sitten luonnollisesti.


      • make
        Teppo kirjoitti:

        Mitä sanoo AKE?

        "Moottorin tehon rajoittamista ei voida hyväksyä. AKE:n yhteinen kanta.

        AKE / tekniikka"

        No, eipähän ole turhia kiertelyjä. Ole siis onnellinen kun tuo on jo rekisterissä, nykyisin se ei onnistu. Toki joku katsastusmies joka ei tietäisi tuota tai saisi perusteltua, mutta...

        Et sattuisi olemaan kiinnostunut vaihtamaan tukkuun oravannahkoja yhtä 1.6:sta TC:tä? Jos olet, lähetä mailia [email protected]. Tuo on tuollainen spämmiosoite, puh. numero tulee sitten luonnollisesti.

        Unohdin vissiin mainita että rekisteri otteeseen tuli merkintä ,että kierrosnopeus rajoitin on kiinteästiasennettu virranjakajaan. Työn alla on kyllä juuri yksi 1.6 tc ja vuoroa odottaa purkamaton 2.o lancia betan kone josta pitäisi tulla kone ensi kesäksi ladaan. Noista kahdesta voisi saada sopivasti yhdistelemällä kivoja koneita molemmista. En tiedä vielä myynnistä kun noita Fiiatteja on enemmänkin mm.131 racing mirafiori joka on ollut minulla n.13vuotta siihenkin voi vaikka joskus tarvita vara konetta kun joitain osia on vähän hankala saada uusina. Esim mäntiä on vaikea saada järki hintaan.


      • 124 AC
        make kirjoitti:

        Unohdin vissiin mainita että rekisteri otteeseen tuli merkintä ,että kierrosnopeus rajoitin on kiinteästiasennettu virranjakajaan. Työn alla on kyllä juuri yksi 1.6 tc ja vuoroa odottaa purkamaton 2.o lancia betan kone josta pitäisi tulla kone ensi kesäksi ladaan. Noista kahdesta voisi saada sopivasti yhdistelemällä kivoja koneita molemmista. En tiedä vielä myynnistä kun noita Fiiatteja on enemmänkin mm.131 racing mirafiori joka on ollut minulla n.13vuotta siihenkin voi vaikka joskus tarvita vara konetta kun joitain osia on vähän hankala saada uusina. Esim mäntiä on vaikea saada järki hintaan.

        löytyisi peltipakosarjaa mallia LADA/124??

        124 SportCoupe kaipailisi moista ensi kevääksi.

        Tiedätkö muuten onko Betan koneessa jyrkemmät nokat, kun siihen lupailtiin aikoinaan 120 DINhv vs. 132 112 DINhv?


      • Teppo
        make kirjoitti:

        Unohdin vissiin mainita että rekisteri otteeseen tuli merkintä ,että kierrosnopeus rajoitin on kiinteästiasennettu virranjakajaan. Työn alla on kyllä juuri yksi 1.6 tc ja vuoroa odottaa purkamaton 2.o lancia betan kone josta pitäisi tulla kone ensi kesäksi ladaan. Noista kahdesta voisi saada sopivasti yhdistelemällä kivoja koneita molemmista. En tiedä vielä myynnistä kun noita Fiiatteja on enemmänkin mm.131 racing mirafiori joka on ollut minulla n.13vuotta siihenkin voi vaikka joskus tarvita vara konetta kun joitain osia on vähän hankala saada uusina. Esim mäntiä on vaikea saada järki hintaan.

        Mainitsit kyllä että rekisteriotteessa on merkintä. AKE:n mukaan se ei auta, moottorin tehoa ei saa rajoittaa kuristimilla tai kierroslukua rajoittamalla.

        Mahdollisuushan on tietenkin kierrellä katsastusasemilla ja kysellä olisiko kukaan katsastusmies "tietämätön" ja lupsauttaisi leiman. Pari tuttua katsastusmiestä löytyy ystäväpiiristä, tyyliin luokkakaverin isukki ja tämän tekniikkavaihdon suorittajien kaveri. Kaukaa haettu, mutta entäpä jos penkin alle unehtuisi vaikkapa kossupullo?

        Jos tulee ennen ensi kesää tarve päästä eroon, ilmoittele. Samoin kaikki muutkin joilla on ko. kone nurkissa. Talveksi kyllä orginaalissa 1.6:ssa potku riittää. Jopa niin että takapää kadottaa pitonsa...


      • make
        124 AC kirjoitti:

        löytyisi peltipakosarjaa mallia LADA/124??

        124 SportCoupe kaipailisi moista ensi kevääksi.

        Tiedätkö muuten onko Betan koneessa jyrkemmät nokat, kun siihen lupailtiin aikoinaan 120 DINhv vs. 132 112 DINhv?

        yksi vanha peltisarja löytyy. Se on ollut kiinni fiat/lada jokkis autossa näyttää kyllä tehdas tekoiselta hitsi saumoista päätellen. Se on 4-2-1 tyyppinen kaksi osainen mutta korista oli leikattu palanen palkin kohdalta, että se sopisi menemään alas. Taitaa olla helpoin tehdä se itse. Teettää laipan jossain konepajalla ja hommaa kasan sopivia erilaisia käyriä ja tekee pellistä kollektori osan.Tein itse oman pakosarjan ja sain sellaisen kuin halusin ja sopii paikoilleen. paikalleenkin.Eroa taitaaolla juuri nokissa ja puristus suhteessa Betassa taitaa olla pienet patit mäntien päissä 132:ssa on tasapäämännät en ole vielä kerennyt avaamaan sitä Betan kantta että näkisin onko mitkä männät.Kannen valunumeroista voi päätellä mitkä on kanavien ja venttiilien koot ne löytyi jostain fiiatin sivuilta.


      • 124 AC
        make kirjoitti:

        yksi vanha peltisarja löytyy. Se on ollut kiinni fiat/lada jokkis autossa näyttää kyllä tehdas tekoiselta hitsi saumoista päätellen. Se on 4-2-1 tyyppinen kaksi osainen mutta korista oli leikattu palanen palkin kohdalta, että se sopisi menemään alas. Taitaa olla helpoin tehdä se itse. Teettää laipan jossain konepajalla ja hommaa kasan sopivia erilaisia käyriä ja tekee pellistä kollektori osan.Tein itse oman pakosarjan ja sain sellaisen kuin halusin ja sopii paikoilleen. paikalleenkin.Eroa taitaaolla juuri nokissa ja puristus suhteessa Betassa taitaa olla pienet patit mäntien päissä 132:ssa on tasapäämännät en ole vielä kerennyt avaamaan sitä Betan kantta että näkisin onko mitkä männät.Kannen valunumeroista voi päätellä mitkä on kanavien ja venttiilien koot ne löytyi jostain fiiatin sivuilta.

        jos tulee ostettua Betan kone projektiksi.
        Tosin kiinnostaisi myös hankkia alkuperäinen Volumex kone jostakin. Vaan eipä taida kotoSuomesta moisia löytyä.


      • make
        124 AC kirjoitti:

        jos tulee ostettua Betan kone projektiksi.
        Tosin kiinnostaisi myös hankkia alkuperäinen Volumex kone jostakin. Vaan eipä taida kotoSuomesta moisia löytyä.

        kompura koneesta tässä on tullut haaveiltua jo pitemmän aikaa. Ruotsista ehkä voisi löytyä argentta volumeksia jos käy tuuri.Siinä sitä olisikin konetta kerrakseen.


    • Turbo

      eihän sitä 2000tc tarvii laittaa kun lada liikkuu 1500ihi-turbo koneella mikä on 1200 vm-73 teho arvio liikkuu ahtopaineista riippuen n.100170hp
      olevassa korissa ja on rekisterissä (MUT EI TOLLA KONEELLA)=)
      1. revittää, 2 revittää, 3 perä irtoaa, 4 hatelo kutsuu talvella=)
      eihän iki päivänä olisi voinut uskoa kukaan meistä vellosista miten lada liikku eto koneella=)
      projekti on viellä pikkasen kesken mutta kun kesä koittaa renkaat renkaat=)
      se on aivan uskomaton tunne kun ajaa kiekkomittari on 3500rpm sitää kun polkasee niin equus turbomittari lähtee mukaan vain 0.5bar paineilla vara on nostaa 0.9bar niin sitten alkaa tapahtua=)kaverit nauro suomeks sanottuna kun menin eka kerran kartsalle ladalla kaikki nauro mun turbo merkeille jne jne ja sit paras tulivat vielä sanomaan että miks vitussa sulla on sytytys vitullaan kun paukkaa tolleensa ja viheltää=)
      tokasin siihen vain kattokaa noita mittareita ja miettikää sitä eihän ne sitä uskonu=)
      sit aukasin vain ovet ja sanoin sisään,,,ja sit alkoi tapahtua 1,2,3pito puuttuu peliinkiihtyvyys
      ajelin siinä pari pimppistä ja sitten oli pojilla pikkasen eri ilme suulla kommentit:tollanen pitää saada,ei saatana mikä kiihtyvyys,tappo peli jne=)
      tästä autosta viellä kuulette takaan sen sitten kun toimii niin kerron missä se liikkuu jne jne kuviakin on tulossa ja tarkemmat tiedot koneesta,,

      • Anonyymi

        no missä ne kuvat ladasta? vai onko ollut joo paalissa 10 vuotta...😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8878
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2358
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe