Käytätkö luontaistuotteita?

Freesianainen

Onko sinulle mitään sellaista luontaistuoteta jonka käytöstä et luopuisi mistään hinnasta ja jota olet käyttänyt jo vuosi kausia?
Itselläni on vehnänalkioöljystä ja porkkanatableteista tullut sellaiset. Söin niitä jo 60-luvulla ja oli välissä 20 vuoden tauko ja sen jälkeen taas aloin käyttää niitä. Nyt en haluaisi enää luopua. Onneksi niistä ei ole vielä kirjoitettu mitään pahaa.
Luin tuolla terveyspalstalta että jotkut sanoivat vihreän teenkin nostavan maksa-arvoja. Sitä kun on käsketty tähän mennessä juomaan litra tolkulla kun on niin terveellistä. Sen olen joskus lukenut että vihreätee erissä olisi todettu liian korkeita lyijypitoisuuksia. Siis uskaltaako tässä kohta enää mitään pistää suuhunsa, eihän koskaan tiedä missä on mitäkin raskasmetalleja ja taudinaiheutajia tai homemyrkkyjä ym. Vaikka johonkinhan sitä joskus kuollaan..stressiin ainakin jos pelkää kaikkea.
Tämä avaus nyt ehkä kuuluisi eri palstalle mutta kaipa täälläkin voi vaihtaa mielipiteitä lempiluontaistuotteista:)

90

4739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jermu

mun mielestä, kun kerran yleisesti keskustellaan aiheesta.
      Sen verran olen lukenut aiheesta itse, että tiedän luonnosta löytyvän kunnon aineet moneen vaivaan.
      Itse en kuitenkaan "varmuuden vuoksi" popsi luontaistuotteita tai muita lääkkeitä. Oisko se auringonhattu-uute sellainen, mitä olen joskus nuhaan ottanut. Kerran ei auttanut ja kerran se nuha ei sitten alkanutkaan...Jotan paha sanoa.

• olen kuullut monenlaista mielipidettä. Jotkut tutkimukset ovat väittäneet että ei auttaisi ja jotkut taas sanoo että autaa. Sellaisen olen lukenut (ei pitäisi varmaan lukea liikaa) että se saattaisi laukaista jos on piilevä MS-tauti niin sen pahenemisen, tiedä häntä. Ja sitten tietysti jos on allerginen mykerökukkaisille kasveille niin tietysti silloin ei parane ottaa.

• ihmettelijä 2
        Freesianainen kirjoitti:

olen kuullut monenlaista mielipidettä. Jotkut tutkimukset ovat väittäneet että ei auttaisi ja jotkut taas sanoo että autaa. Sellaisen olen lukenut (ei pitäisi varmaan lukea liikaa) että se saattaisi laukaista jos on piilevä MS-tauti niin sen pahenemisen, tiedä häntä. Ja sitten tietysti jos on allerginen mykerökukkaisille kasveille niin tietysti silloin ei parane ottaa.

..auringonhattu-uutepullon. Siinä oli pirtua suurin osa, muistaakseni 90 %, ainakin silloin vuosia sitten. Ne tipat eivät varmaankaan senkummemmnin oloa paranna jos ei pahennakkaan. Ainakaan minun flunssaan se ei auttanut...
        Muuten, hyvä aloitusaihe.

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

olen kuullut monenlaista mielipidettä. Jotkut tutkimukset ovat väittäneet että ei auttaisi ja jotkut taas sanoo että autaa. Sellaisen olen lukenut (ei pitäisi varmaan lukea liikaa) että se saattaisi laukaista jos on piilevä MS-tauti niin sen pahenemisen, tiedä häntä. Ja sitten tietysti jos on allerginen mykerökukkaisille kasveille niin tietysti silloin ei parane ottaa.

Mielestäni kirjoittelunne on hyvin vastuutonta.
        Jotkut palstalaiset ovat suositelleen milloin mihinkin mitäkin "rohtoa". Esim. lääkefirmatkin kirjoittavat reseptilääkeohjeissaan, että vain lääkärin määräyksestä ja - ohjeiden mukaan.

Jos joku lääke auttaa sinua sairaudessasi niin ei ole lainkaan varmaa, että se sopisi tuttavallesi, jolla on täsmälleen sama sairaus.
        Näistä "luontaistuotteista" on varoiteltu usein
        ja aivan viime päivinäkin.'
        Niitten tarkastus ja valvonta ovat usein retuperällä eikä kukaan tai mikään tako ota vastuuta. Valituksillakaan ei liene saatu korvauksia sattuneista vahingoista.

• minusta,
        Ajomies kirjoitti:

Jotkut palstalaiset ovat suositelleen milloin mihinkin mitäkin "rohtoa". Esim. lääkefirmatkin kirjoittavat reseptilääkeohjeissaan, että vain lääkärin määräyksestä ja - ohjeiden mukaan.

Jos joku lääke auttaa sinua sairaudessasi niin ei ole lainkaan varmaa, että se sopisi tuttavallesi, jolla on täsmälleen sama sairaus.
        Niitten tarkastus ja valvonta ovat usein retuperällä eikä kukaan tai mikään tako ota vastuuta. Valituksillakaan ei liene saatu korvauksia sattuneista vahingoista.

kommenteissa nimenomaan sanotaan että ehkä, olen kuullut, kuulemma, minuun tehosi se ja se, eikä kuuluteta mitään varmoja totuuksia kun niitä ei ole. Eiköhän tämänikäiset ja nuoremmatkin tajua mistä on kyse, jokainen kokeilee omalla vastuullaan.

• Ajomies kirjoitti:

tuotteet ovat vain lisäravinteita eikä kukaan hoida niillä suoranaisesti mitään suurempia sairauksia! Monet lääkäritkin suosittelevat syömään vitamiineja ja hivenaineita koska kaikkea ei aina saa ruuasta....varsinkaan vanhukset jotka syövät hyvin vähän ja yksipuolisesti!!

Ja esim.Tohtori Tolonen tutkii hyvin tarkasti kaikki tuotteet! Voit itse käydä hänen sivuillaan lukemassa...

• Marion.T
        ihmettelijä 2 kirjoitti:

..auringonhattu-uutepullon. Siinä oli pirtua suurin osa, muistaakseni 90 %, ainakin silloin vuosia sitten. Ne tipat eivät varmaankaan senkummemmnin oloa paranna jos ei pahennakkaan. Ainakaan minun flunssaan se ei auttanut...
        Muuten, hyvä aloitusaihe.

ihan yhtä hyvin..usko pois:)

• Jermu
        Freesianainen kirjoitti:

Se on allergisoiva tuote...tai siis voi olla sellaista, jos olet altistunut, tai jotain sellaista.
        Muuten kyllä olen aina syönyt ihan tavan ruokaa, mutta nykyään ostan kaiken "pio"-vaihtoehtona lasten takia. Jospa edes ne sais puhtaampana hieman sen ruokansa. Voipihan se olla parempi meille aikuisillekkin.

• mutta eräs

tuttavani sai avun vaihdevuosiin luontaistuotteista. Kerran olen käyttänyt sianpuolukkatabletteja (en muista nimeä), yhden kuurin virtsatietulehduksiin, ei ole sen jälkeen uusiutunut.

• Marion.T

soijavalmisteet.Kannatta syödä soijapapuja, soijajäätelöä, soijamaitoa ja monia muita soijatuotteita mitä nykyään on olemassa. Soija ei ole mikään muu kuin aivan tavallinen ruoka-aine, ja sitä voin turvallisesti syödä.

Soijapillereitä en menisi syömään.

• itsekin
        Marion.T kirjoitti:

soijavalmisteet.Kannatta syödä soijapapuja, soijajäätelöä, soijamaitoa ja monia muita soijatuotteita mitä nykyään on olemassa. Soija ei ole mikään muu kuin aivan tavallinen ruoka-aine, ja sitä voin turvallisesti syödä.

oletko sinä kokeillut suojaa vaihdevuosiin, vai mihin perustat kommenttisi?

• :)))))
        itsekin kirjoitti:

tarkoitin tietenkin soijaa enkä suojaa :)))) Voi kun olisikin suoja vaihdevuosia vastaan :DDDD

• Marion.t
        itsekin kirjoitti:

en ole kokeillut kun ei ole vielä oireita.

Tuolla alempana kirjoitin mihin tietoni näistä kaikista luontaistuotteista ja senkaltaisista perustuu - jos nyt laitan vielä toisen kerran, että olen opiskellut muutaman vuoden hyvin läheisesti tähän liittyvää aihetta. Ja pitänyt jopa luennon aiheesta.

Siihen se perustuu. Faktaa ilma fiktiota.

• Marion.T
        :))))) kirjoitti:

tarkoitin tietenkin soijaa enkä suojaa :)))) Voi kun olisikin suoja vaihdevuosia vastaan :DDDD

Omassa vastauksessani näkyi monta virhettä:))

Onkohan liian kiihkeä aihe, vai mikä lienee vienyt kirjoitustaidon:))

• varmastikin
        Marion.t kirjoitti:

en ole kokeillut kun ei ole vielä oireita.

Tuolla alempana kirjoitin mihin tietoni näistä kaikista luontaistuotteista ja senkaltaisista perustuu - jos nyt laitan vielä toisen kerran, että olen opiskellut muutaman vuoden hyvin läheisesti tähän liittyvää aihetta. Ja pitänyt jopa luennon aiheesta.

Siihen se perustuu. Faktaa ilma fiktiota.

se on sitten ainoa totuus, kun kerran olet asiaa lukenut ja luennoinut.:)) Päätän keskustelun tähän, koska olen nyt saanut ainoan oikean tiedon. ;)) Hyvää päivänjatkoa Marion T.

• Marion.T
        varmastikin kirjoitti:

se on sitten ainoa totuus, kun kerran olet asiaa lukenut ja luennoinut.:)) Päätän keskustelun tähän, koska olen nyt saanut ainoan oikean tiedon. ;)) Hyvää päivänjatkoa Marion T.

mielipiteitä ja "oikeita" mielipiteitä on paljon. En ole ollenkaan erehtymätön, on vain yritetty kerätä faktaa näistä aineista.

Joku muu on varmasti kerännyt aivan erilaista faktaa.

• en varmaan
        Marion.T kirjoitti:

mielipiteitä ja "oikeita" mielipiteitä on paljon. En ole ollenkaan erehtymätön, on vain yritetty kerätä faktaa näistä aineista.

Joku muu on varmasti kerännyt aivan erilaista faktaa.

olisi tuota muuten tajunnut. ;))) Nyt kauppaan (ei luontaistuote-) :DDDDD

• Marion.T kirjoitti:

yllättävän hyvän makuisia tuotteita:) Soijajäätelö on todella hyvää, ei siinä ole soijan sivumakua mielestäni lainkaan. Ja mulla on kaapissa luomusoijarouhetta aina varalle jos en ole ehtinyt käymään kaupassa. Siitähän saa tosi nopeasti sellaisen kiireisen naisen kastikkeen hauduttamalla. Maistuu ihan jauhelihakastikkeelle, kun maustaa sen vain hyvin ja laittaa sipulia ja ketsuppia vielä lisäksi. Heittelen sinne sekaan vielä porkkanakuutioita ja joskus herkkukurkun palasiakin jos on jämiä kaapissa. Se on sellaista tarkan markan taloutta välillä.

• mun
        Marion.T kirjoitti:

vaihtareihin ei taida auttaa mikään,kieriskelen korviani myöten niissä....huh huh!! Ja ukko parkakin saa osansa.

• Mä käytän säännöllisesti mangnesiumia ja helokkiöljykapseleita...

Tuota mangnesiumiahan ihmisen pitäisi saada päivässä 350mg,mutta sitä on mahdotonta saada tuota määrää ruuasta...:)

Niin,kyllä mä silloin tällöin syön yhtä sun toista luontaislääkettä....

• kuulemma

on magnesiumia, en tiedä onko totta, mutta ei tässä sentään oravia olla... aika paljon pitäisi kai popsia että päivätarve tulisi täytettyä. Magnesiumin sanotaan auttavan myös suonenvetoihin ja jonkin verran myös unettomuuteen.

• kuulemma kirjoitti:

on magnesiumia, en tiedä onko totta, mutta ei tässä sentään oravia olla... aika paljon pitäisi kai popsia että päivätarve tulisi täytettyä. Magnesiumin sanotaan auttavan myös suonenvetoihin ja jonkin verran myös unettomuuteen.

tuon Magnesiumin väärin...:D )juu,totta tuo,että sitä on pähkinöissäkin ja esim.linsseissä mutta kukaan tuskin syö niitä niin paljon...

Magnesiumia tarvii myös sydän..monilla on sydänoireita vain sen vuoksi että elimistöstä puuttuu tuota ainetta...:))

• pienet
        mii-su kirjoitti:

tuon Magnesiumin väärin...:D )juu,totta tuo,että sitä on pähkinöissäkin ja esim.linsseissä mutta kukaan tuskin syö niitä niin paljon...

Magnesiumia tarvii myös sydän..monilla on sydänoireita vain sen vuoksi että elimistöstä puuttuu tuota ainetta...:))

kirjoitusvirheet mitään kun asia tulee selväksi. Kuitenkin ihminen pärjää ilman magnesiumtabletteja ja varmaan ilman pähkinöitäkin :))))) kun kaikille ei sydänoireita silti tule... mutta suonenvetoihin ajattelin joku kerta kokeilla, tuskin siitä vahinkoakaan on. Joskus herää yöllä ihan karmeaan suonenvetoon, ei pääse edes ylös sängystä, jospa popsisi pienen kuurin ja katsoisi tehoaako.

• pienet kirjoitti:

kirjoitusvirheet mitään kun asia tulee selväksi. Kuitenkin ihminen pärjää ilman magnesiumtabletteja ja varmaan ilman pähkinöitäkin :))))) kun kaikille ei sydänoireita silti tule... mutta suonenvetoihin ajattelin joku kerta kokeilla, tuskin siitä vahinkoakaan on. Joskus herää yöllä ihan karmeaan suonenvetoon, ei pääse edes ylös sängystä, jospa popsisi pienen kuurin ja katsoisi tehoaako.

tuo magnesiumhan on myös lihaksistolle ja hermostolle.Oletko ajatellut että suonenveto johtuisi juuri siitä että sinulla on M-vajausta? :)

• pienet kirjoitti:

eri laatuisia eli jotkut sanovat että magnesiumsitraatti imeytyisi parhaiten.

• pienet kirjoitti:

tuo että luontaistuotteet eivät ehdi vaikuttaa jos niitä käyttää vain muutaman päivän...työkaverini minulle kertoi että tuon Magnesiumin pitäisi alkaa vaikuttamaan parissa viikossa...kannattaa kokeilla...

• Freesianainen kirjoitti:

sellasta missä on b-vitamiiniakin ja inuliinia...ei tarvitse ottaa kuin yksi tabletti päivässä,siinä on koko päivän tarve tuota magnesiumia....

• missä
        mii-su kirjoitti:

tuo että luontaistuotteet eivät ehdi vaikuttaa jos niitä käyttää vain muutaman päivän...työkaverini minulle kertoi että tuon Magnesiumin pitäisi alkaa vaikuttamaan parissa viikossa...kannattaa kokeilla...

tahansa lääkekuurissa, tai ehkäisytableteissa :))))) Pari pilleriä ei varmaan auta mitään. Veljeni minulle vinkkasi että suonenvedot voisi nimenomaan johtua magnesiumin puutteesta, kumpikaan meistä ei sen kummemmin luontaistuotteiden kanssa "läträä" mutta valikoidusti voin kokeillakin. Freesianaiselle kiitos tarkennuksesta, pitänee lukea purkin kylki tarkkaan. :)

• Marion.T

sitä ei missaan tapauksessa saa syödä enempää kuin ohjeessa sanotaan, se saattaa aiheuttaa sydämeen vaarallisia rytmihäiriöitä.

Magnesiumia ei myöskään saa koskaan ottaa muiden lääkkeiden kanssa yhdessä, koska se vie monilta lääkkeiltä tehon.

Sama on useimpien luontaistuotteiden kanssa, ei koskaan samaan aikaan kuin muita lääkkeitä, ainakin 4 tuntia lääkkeen otosta ja 4 tuntia seuraavaan lääkkeenottoon.

On hyvä ottaa selville mikä sopii minkäkin kanssa, joskus luontaistuotteet voivat olla jopa vaarallisia. Varsinkin jos on jollakin lääkärin määräämällä lääkityksellä.

Aihe on hyvä ja mielenkiintoinen, en tiedä kuinka moni tietää luontaistuotteiden haitoista...kannattaa tutustua myös niihin.
        Kirjastosta löytyy paljonkin kirjoja jotka kertovat myös haittavaikutuksista ja kuinka paljon mitäkin hivenainetta tai vitamiinia voi turvallisesti syödä.

Pitää muistaa että useimmat vitamiinitkin, jotka eivät ole vesiliukoisia kertyvät elimistöömme ja saattavat aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

• Marion.T kirjoitti:

sitä ei missaan tapauksessa saa syödä enempää kuin ohjeessa sanotaan, se saattaa aiheuttaa sydämeen vaarallisia rytmihäiriöitä.

Magnesiumia ei myöskään saa koskaan ottaa muiden lääkkeiden kanssa yhdessä, koska se vie monilta lääkkeiltä tehon.

Sama on useimpien luontaistuotteiden kanssa, ei koskaan samaan aikaan kuin muita lääkkeitä, ainakin 4 tuntia lääkkeen otosta ja 4 tuntia seuraavaan lääkkeenottoon.

On hyvä ottaa selville mikä sopii minkäkin kanssa, joskus luontaistuotteet voivat olla jopa vaarallisia. Varsinkin jos on jollakin lääkärin määräämällä lääkityksellä.

Aihe on hyvä ja mielenkiintoinen, en tiedä kuinka moni tietää luontaistuotteiden haitoista...kannattaa tutustua myös niihin.
        Kirjastosta löytyy paljonkin kirjoja jotka kertovat myös haittavaikutuksista ja kuinka paljon mitäkin hivenainetta tai vitamiinia voi turvallisesti syödä.

Pitää muistaa että useimmat vitamiinitkin, jotka eivät ole vesiliukoisia kertyvät elimistöömme ja saattavat aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

pitää katsoa että ei tule yliannostusta....ja jos jotain luontaistuotetta ostaa niin pitää myyjältä ja omalta lääkäriltäänkin varmistaa käykö kyseiset luontaislääkkeet tiettyjen sairauksien takia ja miten ne sopivat yhteen muiden lääkkeiden kanssa...

• Ajomies
        Marion.T kirjoitti:

Yhdyn mielipiteisiisi. Esim. magnesiumista ja muista ravinteista uskon tietäväni melko tavalla ainakin puolen vuosisadan kokemuksella käytännössäkin.
        Meillä on näitä "villityksiä", milloin seleenin, jonka puute maaperässämme oli aikanaan ilmeinen, Kemira alkoi lisätä lannoitteisiinsa, sitä myytiin luontaistuotteena kuin ihmerohtoa ikään
        - yliannostus tuli vastaan haittoineen.
        En todellakaan alkaisi suosittelemaan kenellekään "luontaistuotteita" kun niiden laadunvalvontakin on kovin retuperällä.
        "Anttiheikkilät", "toloset" ja monet tuontituotteet saavat minulta pysyä hyllyillä.
        Uskomattominta on, että joissain on "parasta ennen päiväyksetkin" unohtuneet tai vanhentuneita kotona kaapissa.

Jos haluaa käyttää niin on ehdottomasti kerrottava hoitavalle lääkärille näitten käytöstä vaikka ottamalla purkit mukaansa vastaanotolle.

• kuulemma
        mii-su kirjoitti:

pitää katsoa että ei tule yliannostusta....ja jos jotain luontaistuotetta ostaa niin pitää myyjältä ja omalta lääkäriltäänkin varmistaa käykö kyseiset luontaislääkkeet tiettyjen sairauksien takia ja miten ne sopivat yhteen muiden lääkkeiden kanssa...

esim. rautatabletteja ei pitäisi noin vain hakea väsymykseen, jos ei ole käynyt verikokeessa... turhaan otettuna ne väsyttävät vielä enemmän.:)

• Marion.T
        mii-su kirjoitti:

tietoinen asiasta:))
        Moni ei sitä kuitenkaan tiedä, luontaistuotteita pidetään jonain ihmelääkkeinä ja luullaan että mitä enemmän niitä syö sitä terveempi on.

Olen nähnyt eräällä työkaverillani kaikki negatiiviset vaikutukset, kun hän lujasti uskoi luonnolääkkeiden parantavaan voimaan.

• Marion.T
        kuulemma kirjoitti:

esim. rautatabletteja ei pitäisi noin vain hakea väsymykseen, jos ei ole käynyt verikokeessa... turhaan otettuna ne väsyttävät vielä enemmän.:)

myrkkyä ja kaikille rautatableteista ei ole mitään hyötyä. Elimistömme ovat erilaisia, kaikki ei imeydy samalla tapaa kaikille.

Joku voi saada myrkytyksen pienistäkin määristä tiettyjä aineita ja toinen voi syödä hevoskuurin eikä saa mitään oireita.

Liika rauta on tietyille ihmisille, jotka ovat herkkiä saamaan veritulppia vaarallista.

• Marion.T
        Freesianainen kirjoitti:

magnesium pitää ottaa illalla juri ennen nukkumaanmenoa. Mutta siinähän on se ongelma että useimmilla, joilla on jokin säännöllinen lääkitys niin pilleri otetaan myös ennen nukkumaanmenoa!

Ja silloin ei ole hyötyä kummastakaan.

Magnesiumia saa jauheena ja se on tehokkainta mutta ja mutta...entäpä jos et tosiaankaan tarvitse magnesiumlisää?
        Silloin haitta on isompi kuin hyöty.

• Marion.T kirjoitti:

myrkkyä ja kaikille rautatableteista ei ole mitään hyötyä. Elimistömme ovat erilaisia, kaikki ei imeydy samalla tapaa kaikille.

Joku voi saada myrkytyksen pienistäkin määristä tiettyjä aineita ja toinen voi syödä hevoskuurin eikä saa mitään oireita.

Liika rauta on tietyille ihmisille, jotka ovat herkkiä saamaan veritulppia vaarallista.

on ollut tunnettu ja paljon käytetty rohdosvalmiste myös, mutta sekään ei sovi esim. verenpainepotilaille. Monet verenkiertoa vilkastuttavat tuotteet nostavat verenpainetta.

• mamma75
        Marion.T kirjoitti:

Minä olen raskaana ja käytän omega-3,multitabsin monivitamiineja ja luontaistuotekaupan Magnesia magnesium pillereitä levottomiin jalkoihin,neuvola tätin suosituksella =)

• Ajomies

Näin aloitin keskustelun tällä palstalla pari viikkoa sitten:

Näissä keskusteluissakin on ollut monia erilaisten "kuppikuntien" edustajia kertomassa
      erilaisten dieettien, vitamiinien, antioksidanttien, hiveneiden puolesta.
      Päivän aviisi kertoo, että tästä
      "Terveyshulluudesta" on tulossa meille paha kansansairaus.

Mitä mieltä olette ?

• hulluuteen asti tarvitse sentään mennä, rajansa tietysti kaikella. Kyllähän luontaistuotekauppiaat varmaat nettoavat melkoisesti kun ihmiset ostavat jos jonkinlaista ihmetroppia. Ihmisten terveyden tavoittelulla rahastus on miljoonabisnestä. Kuitenkin olen itse pitäytynyt aivan tunnetuissa ja turvallisissa aineissa. Ovat sitäpaitsi edullisiakin.
        Mitään kiinalaisia rohtoja en kyllä ostelisi. Juuri tuli uutisissa pari päivää sitten jostain nettikaupassa myytävästä laihdutuslääkkeestä joka sisältää maksalle haitallista ainetta. Maksahan monesti ensimmäisenä poksahtaakin monista luonnostakin saatavista yrteistä.

• Ajomies

Eilen julkaistiin Elintarvikeviraston viimeisin tiedotus näistä asioista varoitten.
        Uskon useimpien päivälehhtienkin tästä kertoneen.

"Vaarallisia ravintolisiä myynnissä
        Julkaistu 22.02.2006, klo 13.14

Markkinoilla liikkuu vaarallisia laihdutus- ja painonhallintapillereitä, varoittaa Elintarvikevirasto.

Internetin kautta myytävät usniinihappoa sisältävät tuotteet ovat haitallisia maksan toiminnalle.

Rasvanpolttoon tarkoitettu 2,4-dinitrofenoli häiritsee solujen energiantuotantoa ja eräät kuituvalmisteet voivat aiheuttaa suolitukoksia, jos käyttöohjetta ei noudateta.

Virasto kehottaa myös välttämään eräitä eksoottisista raaka-aineista tehtyjä tuotteita. Ne ovat myynnissä luvatta, sillä niille ei ole tehty EU:n uuselintarvikeasetuksen mukaista riskinarviota.

Viraston ylitarkastaja Sanna Viljakainen kehottaa kuluttuja suhtautumaan epäileväisesti kaikkiin tuotteisiin, joissa ei ole kunnon pakkausmerkintöjä tai jos tuote kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Pakkausmerkintöjen tulisi olla suomen ja ruotsin kielellä. Pakkauksessa pitäisi olla nähtävillä vähintäänkin yhtiön osoite.

Ravintolisien tehosta ei vaadita tieteellistä näyttöä eikä niille tarvitse anoa myyntilupaa.

Elinkeinonharjoittajan vastuulla on, että tuote on käyttöohjeen mukaisena määränä terveydelle vaaraton eivätkä pakkausmerkinnät johda kuluttajaa harhaan. Markkinoinnissa ei saa ilmoittaa valmisteella olevan sellaisia vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole.

Lääkkeellisten väittämien, kuten sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyvien ominaisuuksien, esittäminen on kielletty.

Vastuu tuotteen lainmukaisuudesta on elinkeinonharjoittajalla. Mikäli kuluttaja kokee tulleensa petetyksi tuotteen suhteen, on syytä ottaa yhteyttä ravintolisää maahantuovaan tai valmistavaan yritykseen ja oman kunnan elintarvikevalvontaviranomaiseen."
        /STT

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

hulluuteen asti tarvitse sentään mennä, rajansa tietysti kaikella. Kyllähän luontaistuotekauppiaat varmaat nettoavat melkoisesti kun ihmiset ostavat jos jonkinlaista ihmetroppia. Ihmisten terveyden tavoittelulla rahastus on miljoonabisnestä. Kuitenkin olen itse pitäytynyt aivan tunnetuissa ja turvallisissa aineissa. Ovat sitäpaitsi edullisiakin.
        Mitään kiinalaisia rohtoja en kyllä ostelisi. Juuri tuli uutisissa pari päivää sitten jostain nettikaupassa myytävästä laihdutuslääkkeestä joka sisältää maksalle haitallista ainetta. Maksahan monesti ensimmäisenä poksahtaakin monista luonnostakin saatavista yrteistä.

Minusta menit heti jopa "hulluuteen".
        Toivon sinun ja muitten lukevan nuo viestini ja kertovan vasta sitten "oman näkemyksensä".
        Olette todella "vaarallisilla vesillä".

• Marion.T

lienee väärä sana, kyllä terveet elämäntavat, liikunta ja oikea ruokailu on ne perusteet jolle ihmisen hyvinvointi rakentuu.

Vitamiineja saadaan suomessa aika huonosti näin talvisaikaan ja sen takia joitakin kannattaa syödä, mutta ei missään tapauksessa kymmentä eri lajia.

D-vitamiini ohjeen mukaan käytettynä on talvella ihan paikallaan. C-vitamiini silloin kun tuntee flunssan oireita, muuten sitä on turha syödä jos syö aivan tavallista ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä. Niistä saa kyllä kaiken tarvittavan.

En usko minkään piristävän luonnontuotteen voimaan, olen kokeillut joitakin enkä ole sen kummemmaksi tullut. Jos väsyttää niin on paras nukkua, ei siihen paljoa auta Berokat eikä muutkaan pillerit.

Suomen pimeä syksy väsyttää useimpia ihmisiä ja saa aikaan masennusta joka väsyttää vielä enenmmän. Joten ei kun ulos ja lenkille, tai jokin kiva harrastus niin väsymys unohtuu.
        Ja se terveellinen ja monipuolinen ruokavalio!!
        Se on kaiken A ja O.

• Marion.T
        Ajomies kirjoitti:

Eilen julkaistiin Elintarvikeviraston viimeisin tiedotus näistä asioista varoitten.

Markkinoilla liikkuu vaarallisia laihdutus- ja painonhallintapillereitä, varoittaa Elintarvikevirasto.

Internetin kautta myytävät usniinihappoa sisältävät tuotteet ovat haitallisia maksan toiminnalle.

Rasvanpolttoon tarkoitettu 2,4-dinitrofenoli häiritsee solujen energiantuotantoa ja eräät kuituvalmisteet voivat aiheuttaa suolitukoksia, jos käyttöohjetta ei noudateta.

Virasto kehottaa myös välttämään eräitä eksoottisista raaka-aineista tehtyjä tuotteita. Ne ovat myynnissä luvatta, sillä niille ei ole tehty EU:n uuselintarvikeasetuksen mukaista riskinarviota.

Viraston ylitarkastaja Sanna Viljakainen kehottaa kuluttuja suhtautumaan epäileväisesti kaikkiin tuotteisiin, joissa ei ole kunnon pakkausmerkintöjä tai jos tuote kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Pakkausmerkintöjen tulisi olla suomen ja ruotsin kielellä. Pakkauksessa pitäisi olla nähtävillä vähintäänkin yhtiön osoite.

Ravintolisien tehosta ei vaadita tieteellistä näyttöä eikä niille tarvitse anoa myyntilupaa.

Elinkeinonharjoittajan vastuulla on, että tuote on käyttöohjeen mukaisena määränä terveydelle vaaraton eivätkä pakkausmerkinnät johda kuluttajaa harhaan. Markkinoinnissa ei saa ilmoittaa valmisteella olevan sellaisia vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole.

Lääkkeellisten väittämien, kuten sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyvien ominaisuuksien, esittäminen on kielletty.

Vastuu tuotteen lainmukaisuudesta on elinkeinonharjoittajalla. Mikäli kuluttaja kokee tulleensa petetyksi tuotteen suhteen, on syytä ottaa yhteyttä ravintolisää maahantuovaan tai valmistavaan yritykseen ja oman kunnan elintarvikevalvontaviranomaiseen."
        /STT

on varmaan jo aika epätoivoinen. Laihduttaa voi vain yhdellä ainoalla konstille ja se on se mitä suustamme alas lykkäämme se näkyy kropassamme!

Ei ole ihmepillereitä, kaikki tuo on selvää humpuukia ja se pitäsi jokaisen järkevän ihmisen tajuta.

Kyllä paino laskee kun syö terveellisesti ja liikkuu kohtuullisesti.

• aikoinaan
        Marion.T kirjoitti:

on varmaan jo aika epätoivoinen. Laihduttaa voi vain yhdellä ainoalla konstille ja se on se mitä suustamme alas lykkäämme se näkyy kropassamme!

Ei ole ihmepillereitä, kaikki tuo on selvää humpuukia ja se pitäsi jokaisen järkevän ihmisen tajuta.

Kyllä paino laskee kun syö terveellisesti ja liikkuu kohtuullisesti.

totesi että laihdutuslaastari pitäisi laittaa vain suun eteen :DDDD

• Ajomies

Muistelen, että tuossa edellisess pari viikkoa sitten aloittamassani ketjussa kerroin myös tästä aiheesta artikkelin laatineen nimenkin.
        Siis, siteerasin vain tuosta asiasta kertoneen lehden otsikkoa ja muutamalla sanalla myös artikkelia.
        Tämä vain siksi, että heräisimme ajattelemaan.

Täastähän kertoi nyttemmin eilinen STT:n uutinen, joka lienee kiertoartikkelina useissa lehsissä.

• Marion.T
        aikoinaan kirjoitti:

totesi että laihdutuslaastari pitäisi laittaa vain suun eteen :DDDD

mutta kun laihduttaa niin periaatteessa pitää syödä useimmin kuin normaalisti.

Koskaan ei saa tulla nälkä, se mitä syö on sitten ihan eri juttu. Terveellinen ja järkevä ruokavalio eikä ahmita eikä syödä mahaa täyteen laihduttaa pikku hiljaa, ja mitä hitaammin laihtuu sitä varmemmin paino myös pysyy pois.

Mikään kaalisoppadieetti ei tehoa, se vie heti pois muutaman kilon nestettä ja kun kerran syö on paino taas sama kuin ennen kolmea kattilallista kaalisoppaa...YÄK...

• Ajomies
        Marion.T kirjoitti:

lienee väärä sana, kyllä terveet elämäntavat, liikunta ja oikea ruokailu on ne perusteet jolle ihmisen hyvinvointi rakentuu.

Vitamiineja saadaan suomessa aika huonosti näin talvisaikaan ja sen takia joitakin kannattaa syödä, mutta ei missään tapauksessa kymmentä eri lajia.

D-vitamiini ohjeen mukaan käytettynä on talvella ihan paikallaan. C-vitamiini silloin kun tuntee flunssan oireita, muuten sitä on turha syödä jos syö aivan tavallista ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä. Niistä saa kyllä kaiken tarvittavan.

En usko minkään piristävän luonnontuotteen voimaan, olen kokeillut joitakin enkä ole sen kummemmaksi tullut. Jos väsyttää niin on paras nukkua, ei siihen paljoa auta Berokat eikä muutkaan pillerit.

Suomen pimeä syksy väsyttää useimpia ihmisiä ja saa aikaan masennusta joka väsyttää vielä enenmmän. Joten ei kun ulos ja lenkille, tai jokin kiva harrastus niin väsymys unohtuu.
        Ja se terveellinen ja monipuolinen ruokavalio!!
        Se on kaiken A ja O.

Näin kerroin tuon artikkelin tiedoista ja lähteestä'.
        Haulla esim. nimellä saatte lisää tietoa.
        Tämä on syy, miksi mielelläni kerron lähteeni.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=500000000000009&posting=22000000014032460

• minulle tosin
        Marion.T kirjoitti:

mutta kun laihduttaa niin periaatteessa pitää syödä useimmin kuin normaalisti.

Koskaan ei saa tulla nälkä, se mitä syö on sitten ihan eri juttu. Terveellinen ja järkevä ruokavalio eikä ahmita eikä syödä mahaa täyteen laihduttaa pikku hiljaa, ja mitä hitaammin laihtuu sitä varmemmin paino myös pysyy pois.

Mikään kaalisoppadieetti ei tehoa, se vie heti pois muutaman kilon nestettä ja kun kerran syö on paino taas sama kuin ennen kolmea kattilallista kaalisoppaa...YÄK...

vierasta koko laihdutus, pikemminkin päinvastoin. En ole eläissäni ollut laihiksella, olen kait onnekas? :))))) Tuon lääkärin lausahduksen olen kuullut ihan muussa yhteydessä, se nauratti koska osui niin naulan kantaan. Eipä lihavia olisikaan jos joku laastari yksin painon pudottaisi. :)

• Ajomies kirjoitti:

Minusta menit heti jopa "hulluuteen".
        Toivon sinun ja muitten lukevan nuo viestini ja kertovan vasta sitten "oman näkemyksensä".
        Olette todella "vaarallisilla vesillä".

olen kirjoittanut. Ei vehnänalkiot ja porkkanat varmaankaan ole mitään myrkkyä. Ja päinvastoin olen varoitellut että on paljon terveydelle vaarallisia tuotteita joita myydään terveyden nimissä ja ollaan vain odottelemassa että raha kilahtaisi kirstuun.

• Marion.T
        minulle tosin kirjoitti:

vierasta koko laihdutus, pikemminkin päinvastoin. En ole eläissäni ollut laihiksella, olen kait onnekas? :))))) Tuon lääkärin lausahduksen olen kuullut ihan muussa yhteydessä, se nauratti koska osui niin naulan kantaan. Eipä lihavia olisikaan jos joku laastari yksin painon pudottaisi. :)

tarvinnut laihduttaa minunkaan. Joskus muutama kilo joulun jälkeen.

Mutta muuten tämä ravintolisä ja luontaistuotteet ja sen sellaiset ovat hyvinkin tuttuja. Vaikka en itse niitä juurikaan käytä.
        Muutama vuosi aiheesta lukemista on aukaissut aikanaan minun silmäni näille tuotteille.

• Ajomies kirjoitti:

/STT

lukea kviestiäni kunolla kun juuri tuosta samasta asiasta kirjoitin että uutisissa oli terveydelle vaarallisesta laihdutuslääkkeestä. Luitkohan taas vähän liian selektiivisesti tekstejäni.

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

olen kirjoittanut. Ei vehnänalkiot ja porkkanat varmaankaan ole mitään myrkkyä. Ja päinvastoin olen varoitellut että on paljon terveydelle vaarallisia tuotteita joita myydään terveyden nimissä ja ollaan vain odottelemassa että raha kilahtaisi kirstuun.

Vastaan nyt vain tähän edellä olevaan puheenvuorosi sanomaan:
        - Venhänalkiot, mitä niillä tarkoittanet ?
        Vehnäjauhojen kulutus lisääntyy. Myllyissä jyvä kuoritaan. Minusta juuri leseet ovat ravitsemuksellisesti jyvän paras osa.
        Porkkanan viljelijänäkin joskus muinoin parhaina vuosina jopa yli miljoona kiloa tuottaneena jotain tietänen
        kuten muistakin juureksista - lanttulaatikon raakaineita olisi riittänyt jokaiseen suomalaiseen joulupöytään. Näin myös vihanneksista kuin perunastakin...
        Avauksessasi puhuit "luontaistuotteista",
        jolla sanonnalla on korvissani vähän huono kaiku.
        Olen varmaan tässä vuosien saatossa perustellut useaan kertaankäsityksiäni biodynaamisesta viljelystä, luomuista kuin myöskin luonnosta poimittavista marjoista ja sienistä.
        Jatketaan, jos kiinnostusta riittää...

• Ajomies kirjoitti:

Vastaan nyt vain tähän edellä olevaan puheenvuorosi sanomaan:
        - Venhänalkiot, mitä niillä tarkoittanet ?
        Vehnäjauhojen kulutus lisääntyy. Myllyissä jyvä kuoritaan. Minusta juuri leseet ovat ravitsemuksellisesti jyvän paras osa.
        Porkkanan viljelijänäkin joskus muinoin parhaina vuosina jopa yli miljoona kiloa tuottaneena jotain tietänen
        kuten muistakin juureksista - lanttulaatikon raakaineita olisi riittänyt jokaiseen suomalaiseen joulupöytään. Näin myös vihanneksista kuin perunastakin...
        Avauksessasi puhuit "luontaistuotteista",
        jolla sanonnalla on korvissani vähän huono kaiku.
        Olen varmaan tässä vuosien saatossa perustellut useaan kertaankäsityksiäni biodynaamisesta viljelystä, luomuista kuin myöskin luonnosta poimittavista marjoista ja sienistä.
        Jatketaan, jos kiinnostusta riittää...

herra Ajomiehelle selvitystä mikä on vehnänalkio.

vehnäalkio, Valmistetaan vehnän jyvästä irrottamalla siitä liuskemainen, jyvän ravintorikkain alkio-osa. Ravintolisänä. Pähkinämäinen maku. ...
        www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;175;205;255 - 23k -

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

herra Ajomiehelle selvitystä mikä on vehnänalkio.

vehnäalkio, Valmistetaan vehnän jyvästä irrottamalla siitä liuskemainen, jyvän ravintorikkain alkio-osa. Ravintolisänä. Pähkinämäinen maku. ...
        www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;175;205;255 - 23k -

Tiesithän, että nämä asiat ovat minulle hyvin selkeitä ja olen saanut toistakymmentä vuotta leipäni näitä "alkioista" toisille ihmisille kertomalla.
        Alkiohan on kaikkien siementen tärkein osa, jos se vioittuu niin siemenen itämiskyky menee.
        Itse käytän mielelläni usein vehnän leseitä.
        Tunnetko leseet, entä grahamjauhon, mitä se on?
        Vehnän erästä tärkeää ominaisuutta mitataan sakoluvulla, mikähän se mahtaa olla ?

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

lukea kviestiäni kunolla kun juuri tuosta samasta asiasta kirjoitin että uutisissa oli terveydelle vaarallisesta laihdutuslääkkeestä. Luitkohan taas vähän liian selektiivisesti tekstejäni.

Luontaistuotteet eivät ole välttämättä "laihdutuslääkkeitä" laisinkaan.
        Joskus nimetään vain yksi asia, tapaus, tavara kun pitäisi puhua yleisesti.
        Toisinaan yleistämme jonkun tapauksen, asian tms.
        kun ei pitäisi niin tehdä.
        Esim.
        - Nainen: kaikki miehet ovat sellaisia...
        - Mies: Se on niin naisten tapaista....
        - Minä: Et kertonut missä uutisissa, mikä lääke, kuka tai mikä laitos oli tutkinut, miksi se on todettu terveydelle vaaralliseksi...

• kuule'
        Ajomies kirjoitti:

Luontaistuotteet eivät ole välttämättä "laihdutuslääkkeitä" laisinkaan.
        Joskus nimetään vain yksi asia, tapaus, tavara kun pitäisi puhua yleisesti.
        Toisinaan yleistämme jonkun tapauksen, asian tms.
        kun ei pitäisi niin tehdä.
        Esim.
        - Nainen: kaikki miehet ovat sellaisia...
        - Mies: Se on niin naisten tapaista....
        - Minä: Et kertonut missä uutisissa, mikä lääke, kuka tai mikä laitos oli tutkinut, miksi se on todettu terveydelle vaaralliseksi...

Ajomies PILKUNVIILAAJA? Näinhän niitä vastaajia saat kun yrität nyhtää joka aiheesta huomautettavaa. Tämä ketju ei varmaankaan ole tarkoitettu miksikään pikkutarkaksi opetusohjelmaksi vaan mielipiteiden vaihdoksi luontaistuotteista. Toki voit esittää omia näkökantojasi asioista mutta älä aina vähättele muita!

• Marion.T kirjoitti:

tarvinnut laihduttaa minunkaan. Joskus muutama kilo joulun jälkeen.

Mutta muuten tämä ravintolisä ja luontaistuotteet ja sen sellaiset ovat hyvinkin tuttuja. Vaikka en itse niitä juurikaan käytä.
        Muutama vuosi aiheesta lukemista on aukaissut aikanaan minun silmäni näille tuotteille.

lukea lääketieteen juttuja? Hehän eivät tunnetusti hyväksy luontaistuotteita...

• Marion.T

ja mielenkiintoinen ja koskee varmaan useimpia kirjoittajia jollain tapaa.

Mutta uskon että kunnon konjakkipaukku on paras flunssankarkoittaja ja oikea ruokavalio ja liikunta paras tae terveenä pysymisellemme.

Ihmepillereitä ei ole olemassakaan.
      Se mitä syömme heijastaa hyvinvointiamme.

Eräs olikos se amerikkalainen eli kolme kuukautta pelkillä Big Mac aterioilla ja lihoi valtavasti, tuli impotentiksi ja sokeriarvot nousivat pilviin ja paljon muita henkisiä ja ruumiillisia oireita.

Siinä näimme roskaruuan vaikutuksen realistisesti.

• Freesianainen

tarkoitus sellaiseksi kartoitukseksi. Siis uteliaisuuttani kysäisin kuinka paljon tämän palstan lukijat käyttävät näitä luontaistuotteita ja jos on jonkin havainnut mielestään hyväksi. Kyllähän se niin onkin että kunnon ravinto pitää terveenä. Mutta on myös ihmisiä joilla on jotain sairauksia ja sen vuoksi imeytymishäiriö jonkin hivenaineen kohdalla.

• Marion.T
        Freesianainen kirjoitti:

tarkoitus sellaiseksi kartoitukseksi. Siis uteliaisuuttani kysäisin kuinka paljon tämän palstan lukijat käyttävät näitä luontaistuotteita ja jos on jonkin havainnut mielestään hyväksi. Kyllähän se niin onkin että kunnon ravinto pitää terveenä. Mutta on myös ihmisiä joilla on jotain sairauksia ja sen vuoksi imeytymishäiriö jonkin hivenaineen kohdalla.

ja sen takia kannattaa aina neuvotella lääkärin kanssa ennenkuin alkaa käyttämään mitään aineita, koska jos on lääkitys johonkin sairauteen voi lisäravinteet viedä lääkitykseltä tehon.

Monille on kyllä ollut apua luonnontuotteista, mutta uskon että se apu on ollut enemmänkin henkistä laatua. Kun uskoo lujasti johonkin niin kyllä jo se auttaa.

Vanha kansa kyllä tiesi mikä on hyvä mihinkin, mutta nämä usein synteettisesti tuotetut ravintolisät eivät imeydy kuten pitäisi ja jokaisessa pillerissä on paljon jopa syöpää aiheuttavia lisäaineita ja sen sellaisia joita yleensä pillereihin laitetaan.
        Ei kaikki ole niin puhdasta kuin luullaan.

Kannatan tuoreiden yrttien syömistä, kunhan katsoo tarkasti sen mikä sopii ja mikä ei. Niissäkin piilee vaara ellei osaa oikein niitä käyttää.

• Marion.T kirjoitti:

ja sen takia kannattaa aina neuvotella lääkärin kanssa ennenkuin alkaa käyttämään mitään aineita, koska jos on lääkitys johonkin sairauteen voi lisäravinteet viedä lääkitykseltä tehon.

Monille on kyllä ollut apua luonnontuotteista, mutta uskon että se apu on ollut enemmänkin henkistä laatua. Kun uskoo lujasti johonkin niin kyllä jo se auttaa.

Vanha kansa kyllä tiesi mikä on hyvä mihinkin, mutta nämä usein synteettisesti tuotetut ravintolisät eivät imeydy kuten pitäisi ja jokaisessa pillerissä on paljon jopa syöpää aiheuttavia lisäaineita ja sen sellaisia joita yleensä pillereihin laitetaan.
        Ei kaikki ole niin puhdasta kuin luullaan.

Kannatan tuoreiden yrttien syömistä, kunhan katsoo tarkasti sen mikä sopii ja mikä ei. Niissäkin piilee vaara ellei osaa oikein niitä käyttää.

äidilläni oli sairauden vuoksi mennyt ruokahalut eli hän söi hyvin niukasti ja yksipuolisesti joten lääkärikin kehoitti häntä ottamaan päivittäin luontaistuotteita jotta hän saisi tärkeitä vitamiineja....eli ei ne purkkivitamiinit nyt täyttä myrkkyä voi olla...

• animattiN

On ainut mitä käytän ja se pitääkin sitkeimmätkin kiusan kappaleet loitolla niin nuhan kuin ukkonikin,,,kevennyksenä teille,,,
      Ei maar nuhan se pitää pois ja ei olekkaan ollut sitä moniin vuosiin.

• Marion.T

parhaita aineita mitä on , mutta vain silloin kun se on aitona valkosipulina eikä pillerinä.

Valkosipulia on helppo kasvattaa itse, en ole vuosikausiin joutunut ostamaan vaan kaikki on omasta maasta. Silloin se on ainakin puhdasta.

Ukko pakenee kyllä, mutta jos käyttää paljon valkosipulia ruuassa, niin molemmat haisevat yhtä pahalle, ja rakkaus kukoistaa:))

• animattiN
        Marion.T kirjoitti:

parhaita aineita mitä on , mutta vain silloin kun se on aitona valkosipulina eikä pillerinä.

Valkosipulia on helppo kasvattaa itse, en ole vuosikausiin joutunut ostamaan vaan kaikki on omasta maasta. Silloin se on ainakin puhdasta.

Ukko pakenee kyllä, mutta jos käyttää paljon valkosipulia ruuassa, niin molemmat haisevat yhtä pahalle, ja rakkaus kukoistaa:))

Aidosta ja oikeastaan sen kynnen voi nielaista kokonaankin niin ei se niin pahalle haise ainakaan jos ei röyhtäile. Riippu tietenkin kynnen koosta voiko sen kokonaisena niellä.

Sinä sentään voit kasvattaa itse, minulla ei ole sellaista mahdollisuutta. En tiedä , ei se taida kasvaa ikkunalla,,,

Ukko ei oikein pidä siittä edes ruuan kanssa, joskus pistää poskeensa sellaista ruokaa mihin olen laittanut sitä.

• Marion.T
        animattiN kirjoitti:

Aidosta ja oikeastaan sen kynnen voi nielaista kokonaankin niin ei se niin pahalle haise ainakaan jos ei röyhtäile. Riippu tietenkin kynnen koosta voiko sen kokonaisena niellä.

Sinä sentään voit kasvattaa itse, minulla ei ole sellaista mahdollisuutta. En tiedä , ei se taida kasvaa ikkunalla,,,

Ukko ei oikein pidä siittä edes ruuan kanssa, joskus pistää poskeensa sellaista ruokaa mihin olen laittanut sitä.

ruokaan valkosipulia - eli me olemme erittäin haiseva perhe:))

Meillä kaikki tykkäävät siitä - siis ei hajusta mutta valkosipulista:)

• Ajomies

Luontaistuotteista ollaan kiinnostuneita, mutta uskottavuudessa on ongelmia, kerrotaan juuri tv-2 tulevissa uutisissa....

• Marion.T

porkkanatableteista, että A-vitamiini ei ole vesiliukoinen vitamiini joten se kerääntyy elimistöön ja sen liikasaanti ei ole oikein terveellistä.

Muutama vuosi sitten varoitettiin porkkanatablettien syönnistä koska liika
      A-vitamiini keräytyy maksaan.
      Bilirubiiniarvot nousevat ja iho saa kellertävän sävyn.

Komean rusketuksen niillä saa kesällä, olen itsekin joskus nuorempana kokeillut. Mutta ympäri vuoden ei ehkä kannata syödä...

• Ajomies

Melko hölmöä syödä jotain porkkanatabletteja. Laskin aikoinaan eräälle tädilleni, että silloin satasen (mk) purkissa oli saman verran näitä vitamiineja kuin kilossa porkkanoita.
        Porkkanakilo tuottajalla oli muutama kymmenen penniä.
        Tuoreessa porkkanassa on myös tärkeitä kuituja, joita pillereistä ei saa. Halutessaan tehdäkotimaisista vihanneksista ja marjoista mehua niin murskeen kannattaa käyttää muuten ruoanlaitossa ja leivonnassa eikä heittää menemään.

• oikein tiedä miten haitallisia nämä porkkanapuristeet (kuivattua porkkanaa, päällystämätön tabletti) mahtavat olla. Luulisi etteivät kuitenkaan ole niin haitallisia kuin synteettisen A-vitamiinin ja betakaroteenitablettien joissa on huomattavasti enemmän tätä betakaroteenia, syönti.
        Se keltainen värihän ei johdu bilirubiinista vaan porkkanan sisältämistä karotenoideista ja keltaisesta väristä. Siis ei ole sama kuin maksatautisen keltaisuus. Antaahan paprikan ja tomaatinkin syönti sellaisen kellertävän sävyn iholle koska sisältävät myös karotenoideja ja lykopeenia.
        Mutta tosiaan ei mitään isoja määriä, purkin kyljessähän onkin ettei saa ylittää annostusta. Se on tosi etä jos saa vielä ruuastakin paljon näitä aineita niin se on vähän arveluttavaa.
        Vaikka mikä on se määrä tuoreita porkkanoita mitä ei saa syödä päivässä?

• Marion.T
        Freesianainen kirjoitti:

oikein tiedä miten haitallisia nämä porkkanapuristeet (kuivattua porkkanaa, päällystämätön tabletti) mahtavat olla. Luulisi etteivät kuitenkaan ole niin haitallisia kuin synteettisen A-vitamiinin ja betakaroteenitablettien joissa on huomattavasti enemmän tätä betakaroteenia, syönti.
        Se keltainen värihän ei johdu bilirubiinista vaan porkkanan sisältämistä karotenoideista ja keltaisesta väristä. Siis ei ole sama kuin maksatautisen keltaisuus. Antaahan paprikan ja tomaatinkin syönti sellaisen kellertävän sävyn iholle koska sisältävät myös karotenoideja ja lykopeenia.
        Mutta tosiaan ei mitään isoja määriä, purkin kyljessähän onkin ettei saa ylittää annostusta. Se on tosi etä jos saa vielä ruuastakin paljon näitä aineita niin se on vähän arveluttavaa.

kerääntyy nimenomaan maksaan ja kuormittaa sitä.

Vaarallinen määrä aikuisille porkkanoita popsittaessa taitaa mennä muutaman kilon puolelle. Ja A-vitamiini ei ole terveellistä jos sitä saa jatkuvasti liikaa.

Pienillä lapsilla on aika huono porkkanansietokyky joten liikaa ei kannata porkkanaa lisätä ruokaan. Asian huomaa ihonväristä, jos pienen lapsen iho alkaa olemaan kellertävä, on porkkanan syöntiä rajoitettava.

Tiedän asian siitä, koska oma tyttäreni oli aikoinaan keltainen iholtaan ja neuvolan lääkäri totesi että liikaa porkkanaa!
        Kun vähensin, iho muuttui normaalin väriseksi.
        Että jotta kyllä tavalliset vihanneksetkin ylenkäytettynä aiheuttavat epätoivottuja oireita.

• Ajomies
        Marion.T kirjoitti:

Vaarallinen määrä aikuisille porkkanoita popsittaessa taitaa mennä muutaman kilon puolelle. Ja A-vitamiini ei ole terveellistä jos sitä saa jatkuvasti liikaa.

Pienillä lapsilla on aika huono porkkanansietokyky joten liikaa ei kannata porkkanaa lisätä ruokaan. Asian huomaa ihonväristä, jos pienen lapsen iho alkaa olemaan kellertävä, on porkkanan syöntiä rajoitettava.

Tiedän asian siitä, koska oma tyttäreni oli aikoinaan keltainen iholtaan ja neuvolan lääkäri totesi että liikaa porkkanaa!
        Että jotta kyllä tavalliset vihanneksetkin ylenkäytettynä aiheuttavat epätoivottuja oireita.

Porkkanassa A-vitamiini on sen esiasteena eli karoteenina. Maksatuotteet sisältävät hyvin runsaasti ja tietysti munankeltuainen, voi ja tietysti vitamiinivalmisteet "multitapseista" lähtien...

Sanoisin kuitenkin, että jossain muussa on vikaa eli

- Popsi, popsi porkkanaa....
        Jätä maksa, muna ja voi vähemmälle....

• Marion.T kirjoitti:

ruokien syöntiä kehoitetaan välttämään jos on esim. raskaana. Sanotaan että runsas A-vitamiinin saanti raskauden aikana saattaa aiheuttaa sikiövaurioita. Silloin kun aikanaan sain lapseni, ei niistä vielä puhuttu mitään. Kun odotin poikaani, söin kaikenlaisia luontaistuotteita, kuten juuri porkkanapuristeita, vehnänalkioöljykapseleita, kasviskalkkitabletteja. Sitten loppuraskauden aikana aloin miettiä että jos ne ovatkin olleet haitallisia sikiölle ja viimeiset viikot olivat hiukan piinallisia. Mutta onneksi pelko oli aiheeton eikä mitään haittaa niistä ollut tullut.

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

ruokien syöntiä kehoitetaan välttämään jos on esim. raskaana. Sanotaan että runsas A-vitamiinin saanti raskauden aikana saattaa aiheuttaa sikiövaurioita. Silloin kun aikanaan sain lapseni, ei niistä vielä puhuttu mitään. Kun odotin poikaani, söin kaikenlaisia luontaistuotteita, kuten juuri porkkanapuristeita, vehnänalkioöljykapseleita, kasviskalkkitabletteja. Sitten loppuraskauden aikana aloin miettiä että jos ne ovatkin olleet haitallisia sikiölle ja viimeiset viikot olivat hiukan piinallisia. Mutta onneksi pelko oli aiheeton eikä mitään haittaa niistä ollut tullut.

Muistanet, että minä puhun kaiken aikaa kasviksista sellaisenaan, en mistään pillereistä ja puristeista, joista olen varoitellut kuten "luontaistuotteistakin", joissa ei ole minusta riittävää valvontaa enempää kaupan kuin tuotannonkaan suhteen
        - valitettavasti.

Olet melkoinen porkkananpopsija, jos niitä sellaisenaan syöt liian paljon.

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

Toivon myös, että selvittäisitte itsellenne myö käsitteet. Tuntuu menevän vellit ja puurot sekaisin ! !

• Ajomies
        Ajomies kirjoitti:

Toivon myös, että selvittäisitte itsellenne myö käsitteet. Tuntuu menevän vellit ja puurot sekaisin ! !

Otan tähän erään linkin beetakaroteenista.
        Minua kiusaa juuri tuollainen hölynopölyn kirjoittaminen, joka tuntuu joskus vastuuttomalta ellei ole selkeitä perusteluja.
        http://www.fennonatura.fi/showvaine.php3?id=24&si=0

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

oikein tiedä miten haitallisia nämä porkkanapuristeet (kuivattua porkkanaa, päällystämätön tabletti) mahtavat olla. Luulisi etteivät kuitenkaan ole niin haitallisia kuin synteettisen A-vitamiinin ja betakaroteenitablettien joissa on huomattavasti enemmän tätä betakaroteenia, syönti.

Miksi käyttää "puristeita" kun meillä on mahdollisuus syödä porkkanaa sellaisenaan ympäri vuoden ?
        Toisaalla kerrot porkkanan A-vitamiinin vaarallisuudesta ja höpiset puristeista "luontaistuotteinasi",
        kun nyt taas hieman oikeilla jäljillä.
        Porkkanan popsintaan ei liene missään mitään ylärajaa mainittu.
        Vaara tulevat nimenomaan näistä "luontaistuotteista", puristeista ja pillereistä, joista ei aina "pirukaan ota selvää".
        Joit itse tai minäkin laskea taulukoista porkkanan purennan ylärajan, mutta luulen ettei juuri kukaan niitä syö niin paljon.

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

Muistuttaisin vielä eräästä asiasta.
        Vauriot eivät suinkaan näy vauvassakaan heti.
        Tiedämmehän, että monet haitallisuudet ilmenevät vasta vuosien tai vuosikymmenten kuluttua.
        Tupakka, alkoholi vain mainitakseni.
        Asbestia käytettiin estottomasti vuosikymmeniä,
        köyhdytetty usaani on alkanut vaurioittaa sotilasalueilla piipahtaneitakin saati sitten niillä oleskelevia ihmisiä.
        Jenkkisotilaille tiedetään syntyvätn kotimaassaan runsaasti vammaisia lapsia, vaikka ovat poistuneet alueelta. DDT ja monet muut kasvinsuojeluaineet työnnettiin kehitysmaihin kun ne kiellettiin meillä ja muualla, syömme mahdollisesti juuri näitä "luontaistuotteita" siiten kuitenkin itsekin.
        Itämeren dioksiini huolettaa.
        Niillä on merkillinen taipumus keräytyä tiettyihin kaloihin, eläimeeni ja kasveihin.

Monet sienet ovat kovin "innokkaita" keräämään raskaita metalleja....

• Ajomies kirjoitti:

Muistuttaisin vielä eräästä asiasta.
        Vauriot eivät suinkaan näy vauvassakaan heti.
        Tiedämmehän, että monet haitallisuudet ilmenevät vasta vuosien tai vuosikymmenten kuluttua.
        Tupakka, alkoholi vain mainitakseni.
        Asbestia käytettiin estottomasti vuosikymmeniä,
        köyhdytetty usaani on alkanut vaurioittaa sotilasalueilla piipahtaneitakin saati sitten niillä oleskelevia ihmisiä.
        Jenkkisotilaille tiedetään syntyvätn kotimaassaan runsaasti vammaisia lapsia, vaikka ovat poistuneet alueelta. DDT ja monet muut kasvinsuojeluaineet työnnettiin kehitysmaihin kun ne kiellettiin meillä ja muualla, syömme mahdollisesti juuri näitä "luontaistuotteita" siiten kuitenkin itsekin.
        Itämeren dioksiini huolettaa.
        Niillä on merkillinen taipumus keräytyä tiettyihin kaloihin, eläimeeni ja kasveihin.

Monet sienet ovat kovin "innokkaita" keräämään raskaita metalleja....

epämuodostumat olisivat jo tulleet esiin koska tämä "vauva" on nyt 30- vuotias:D

• Ajomies kirjoitti:

Muistanet, että minä puhun kaiken aikaa kasviksista sellaisenaan, en mistään pillereistä ja puristeista, joista olen varoitellut kuten "luontaistuotteistakin", joissa ei ole minusta riittävää valvontaa enempää kaupan kuin tuotannonkaan suhteen
        - valitettavasti.

Olet melkoinen porkkananpopsija, jos niitä sellaisenaan syöt liian paljon.

nämä porkkanapuristeet ovat sellaisia päällystämättömiä ja selvästikin kuivatuista porkkanoista. Otan n. 1-3 puristeta/pv. Tuskin pieniin tabletteihin niin montaa kiloa porkkanoita saa ympättyä että olisivat haitallisia.
        Oikeastaan se on vähän sellainen "turhamaisuusjuttu" kun antavat sellaisen kevyen persikkaisen värin iholle, ei mitään kanarialinnun keltaista. On niin latinomanen olo:))

• Ajomies
        Freesianainen kirjoitti:

epämuodostumat olisivat jo tulleet esiin koska tämä "vauva" on nyt 30- vuotias:D

Enhän kertonutkaan sinun vauvastasi vaan yleisesti ottaen joitain esimerkkejä.
        Talidomini oli eräs naisten raskausaikana käyttämä lääke, jonka huonot vaikutukset saatiin selville vastan pitkän ajan kuluttua.

Terveysvalistukseta huolimatta jo varsin nuorten lasten on todettu potevan monia sairauksia ja fyysinen kunto on laskenut romahdousmaisesti.
        Länsimaissa erityisesti on todettu raskaaksitulossa suuria ongelmia ja suurena syynä on miesten siittiöongelmat eli vähäinen määrä ja huono elinvoimaisuus....
        Keinohedelmöitys tulee toki apuun, mutta, mutta....Naisilla on sitten omat ongelmansa....

• Ilman luontaistuotteista ruokaa ja juomaa ei kyllä ihminen hengissä selviä.

Leipää ja vettä. Niitä ainakin on oltava. Ja lisäksi mielellään myös porkkanaa ja vihreitä kautta keltaisia maassa kasvavia juttuja, ettei iske keripukki, ja hampaat irtoa.

Ja vaikka monet rasvoja ja proteiineja vastustavatkin, niin kyllähän ihminen on geeneiltään lihansyöjä: jos ei taho syödä sikaa, poroa tai pupupaistia, niin ainakin jostakin on proteiineja hankittava. Muuten kyllä sairastuu. Ei ainakaan elä satavuotiaaksi... Pähkinöitä edes, niinkuin minäkin nyt häplään tässä. Näissä tosin suolaa hieman liikaa.

Ruoka on hyvää, vaikka joku kirjoittaisikin jostakin tietystä ruuasta jotakin pahaa. Itse ainakaan en eläissäni suostu luopumaan sellaisista luontaistuotteista kuin ruoka ja juoma.

Monipuolisuus, meillä maapallon hyvinvointiasukeilla kohtalainen keveys... Siinä lienee yksinkertaiset onnen avaimet. Ja terveen elämän.

• Poppa ukko

Luopua mistään hinnasta?
      Käytän jatkuvasti kalaöljy kapseleita.
      Koivun tuhka kapseleista hyviä kokemuksia.
      Revitonil yrttitapletit yskään ja flunssaan.

• tauttiin sitä tuhkoo pittää syyvvä..?

• Poppa Ukko
        Pirrejuupas kirjoitti:

tauttiin sitä tuhkoo pittää syyvvä..?

Loppuu vielä kapselit kaupasta.:))
        Ennen käyttivät kasvainten hoitoon.
        Miunkin täytyi tätä kokeilla parikertaa ja hyvällä menestyksellä.

• Pirre*
        Poppa Ukko kirjoitti:

Loppuu vielä kapselit kaupasta.:))
        Ennen käyttivät kasvainten hoitoon.
        Miunkin täytyi tätä kokeilla parikertaa ja hyvällä menestyksellä.

pihistele sitä tiettoos...tiijjä miten tässä nuortus..:/

• nitroniisku
        Pirre* kirjoitti:

pihistele sitä tiettoos...tiijjä miten tässä nuortus..:/

Onko sitä koivuntuhkaa kapseleinakin? Kokeilin (n.20 vuotta sitten) koivuntuhkaa keitetettynä 1/2dl päivässä. Nivelien turvotukseen. Monenlaisia mömmöjä on tullut kokeiltua luitten kolotuksiin. Joistakin olen huomannut että helpottaa, joistakin ei mitään vaikutusta. Paras lääke kurkkukipuun oli valkosipuli (kokonainen) päivässä, viikon ajan.

• ohmi
        nitroniisku kirjoitti:

Onko sitä koivuntuhkaa kapseleinakin? Kokeilin (n.20 vuotta sitten) koivuntuhkaa keitetettynä 1/2dl päivässä. Nivelien turvotukseen. Monenlaisia mömmöjä on tullut kokeiltua luitten kolotuksiin. Joistakin olen huomannut että helpottaa, joistakin ei mitään vaikutusta. Paras lääke kurkkukipuun oli valkosipuli (kokonainen) päivässä, viikon ajan.

Kaupoista löytyy koivuntuhka kapseleita.
        Tullut itsekkin pari purkillista nieltyä.
        En suosittele herkkä vatsaisille,voi aiheuttaa väänteitä.

• Ajomies
        ohmi kirjoitti:

Kaupoista löytyy koivuntuhka kapseleita.
        Tullut itsekkin pari purkillista nieltyä.
        En suosittele herkkä vatsaisille,voi aiheuttaa väänteitä.

Tiedän, että juuri tällä luontaistuotepuolella vallitsee käytännössä "viidakon lait".
        Luotettavinta tietoa jakanee kansanterveyslaitos.
        Tuhka ravitsemuksessa ei liene ongelmaton ja lannoitteenakin syytä perehtyä mitä tuhkaa laittaa millekin kasveille ja kuinka paljon.
        Tämäkin jo vaatisi täysin oman keskustelunsa.
        Laitan tuon Kansanterveyslaitoksen linkin, josta voinette tutustua eri ruoka-aineitten sisältämmän ravinto- ja muuhun sisältöön.
        http://www.fineli.fi/component.php?order=asc&lang=fi

Palataan asiaan.

• Armo Hörmoni

Parikytä litraa viikossa. Ihan ehtaa omatekemää. Parantaa kivut ja säryt. Edistää suolen toimintaa ja pitää lähisuhteet lämpiminä. Ei tarvi tiivistää, menee väljemmässäkin muodossa.

• Ajomies

Kerron ensin eräästä uuninpuhdistusainetutkimuksesta.
        Tutkija oli selvittänyt ilmoitetut "vaaralliset aineet", häntä alkoi kiinnostaa, että mitä se loppu on. Yllätyksekssen hän löysi kaikkein vaarallisimman aineen siitä loppuosasta, josta ei ollut mitään mainintaa.

Kotiviiniä arvelen sinun valmistaneen. Hyvä, jos marjat ja hedelmät ovat omasta kotipuutarhastasi.
        Sitten valmistuksessa käyttämäsi astiat ja välineet ovat todella puhtaa. Käytät vain luotettaviksi tuntemiasi hiivoja ja lisäaineita.
        Mainitsen tässä, että liivate on hytv' selkiyttäjä, mutta tutustu ettei se sisällä "hullun lehmän tautia" tms.
        Käytännössä tavallisen ihmisen on vain luotettava
        valitsemiinsa tuotteisiin.
        Tunnetut firmat yleensä ovat vastuuntuntoisia.

Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2737
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      298
      2632
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2334
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1112
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      47
      1080
    7. 57
      782
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      781
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      699
    10. 55
      682
    Aihe