Kysyisin kaikilta, joilla on kaupallisen alan perustustkinto (merkonomi), kuinka hyvin olette työllistyneet, mitä työtä teette, ja paljonko saatte suunnilleen palkkaa kk:ssa (nettona)?
Ajattelin kouluttautua merkonomiksi, kannattaako? Palkan ei tarvitse olla hyvä, riittää kunhan saisi töitä ja edes 1300 € puhtaana/kk, ovatko tavoitteeni realistisia? :)
Merkonomi ja palkka
71
49605
Vastaukset
- Jallu
Sopivan luonteen omaava ja sopivasti itsevarma merkonomi voi päästä parempiin hommiin kuin hissukka ekonomi. Kaikki on kiinni monesta sattumasta, kuten yleensäkin elämässä.
- vuonna 91
eikä päivääkään työttömänä. Peruskoulutus kaupalliselta alalta on aina hyvä pohja, hakeudut sitten mille alalle tahansa.
Tällä hetkellä toimin henkilöstöhallinnon puolella toimistohommissa ja käteen jäävä palkka noin 1700€/kk. (2400€)
Realistiset ovat tavoitteesi.- yo-merkonomi
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ainakin tällä vuosituhannella valmistuneilla merkonomeilla on todellisia ongelmia yrittää saada itsensä työelämään ja pysymään sielä. Vaikka tekee työnsä kuinka hyvin se ei määräaikaista sopimusta miksikään muuta.
Kaikella kunnioituksella 80- ja 90- luvuilla valmistuneita merkonomeja kohtaan, mutta he eivät juurikaan ole joutuneet näkemään nuorten merkonomien ahdinkoa. Moni näistä konkareista on vakiinnuttanut työpaikkansa ennen kuin alalle ilmestyi pulaa työpaikoista/ylitarjontaa tekijöistä. Vaikka näin ei olisi, he ovat päässeet kartuttamaan työkokemustaan paljon paremmin kuin nuoremmat kollegansa ja siten ovat etulyöntiasemassa töitä etsiessään.
Joten suosittelen lämpimästi miettimään jotain ihan muuta alaa, ettei tarvi tehdä samoja virheitä kuin moni muu on jo tehnyt. - alpha___ (merkonomi pk)
yo-merkonomi kirjoitti:
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ainakin tällä vuosituhannella valmistuneilla merkonomeilla on todellisia ongelmia yrittää saada itsensä työelämään ja pysymään sielä. Vaikka tekee työnsä kuinka hyvin se ei määräaikaista sopimusta miksikään muuta.
Kaikella kunnioituksella 80- ja 90- luvuilla valmistuneita merkonomeja kohtaan, mutta he eivät juurikaan ole joutuneet näkemään nuorten merkonomien ahdinkoa. Moni näistä konkareista on vakiinnuttanut työpaikkansa ennen kuin alalle ilmestyi pulaa työpaikoista/ylitarjontaa tekijöistä. Vaikka näin ei olisi, he ovat päässeet kartuttamaan työkokemustaan paljon paremmin kuin nuoremmat kollegansa ja siten ovat etulyöntiasemassa töitä etsiessään.
Joten suosittelen lämpimästi miettimään jotain ihan muuta alaa, ettei tarvi tehdä samoja virheitä kuin moni muu on jo tehnyt.työllistyminen riippuu aika rankasti siitäkin missä asuu. Täällä kauhajoella merkonomeille riittää aika hyvin paikkoja mutta eihän meitä kauhajokisia merkonomeja olekkaan kuin jotain 50 jos sitäkään. Itselle olisi tiedossa jo nyt työpaikka tulevaa varten eräässä metallifirmassa toimistoapulaisena. harjoittelijapalkkani on aika surkea (metallialan työehtosopimuksen mukainen 6,44) ja olen ollut töissä osa-aikaisena. mutta kun jaksaa painaa hommaa niin se nousee kyllä. Lisäksi itse kouluttautuminen kannattaa, alaan liittyvät teokset ym. esim jos haluat ostopäälliköksi niin silloin pitää lukea sellaisia kirjoja, siis merkonomeillahan on valmiudet päästä vaikka myyntipäälliköksi (joiden keskimääräinen palkka on 3000€ per kuukausi puhtaana hanskaan) on tosi monia tekijöitä jotka siihen vaikuttaa. Oma suunnitelma tulevaisuudelleni on etsiä mahdollisimman nopeasti valmistumisen jälkeen töitä (olen saanut jo 2 työtarjousta) jonka lisäksi hankin itselleni y-tunnuksen ja perustan oman pienen graafisen alan sivutoimen. työtähän se tietää mutta ei kouluakaan käydä tekemättä illalla koulutehtäviä. lisäksi sivutoimeni tuntuu ihan harrastukselta joten koen olevani kykenevä siihen.
- kauhajokinen
alpha___ (merkonomi pk) kirjoitti:
työllistyminen riippuu aika rankasti siitäkin missä asuu. Täällä kauhajoella merkonomeille riittää aika hyvin paikkoja mutta eihän meitä kauhajokisia merkonomeja olekkaan kuin jotain 50 jos sitäkään. Itselle olisi tiedossa jo nyt työpaikka tulevaa varten eräässä metallifirmassa toimistoapulaisena. harjoittelijapalkkani on aika surkea (metallialan työehtosopimuksen mukainen 6,44) ja olen ollut töissä osa-aikaisena. mutta kun jaksaa painaa hommaa niin se nousee kyllä. Lisäksi itse kouluttautuminen kannattaa, alaan liittyvät teokset ym. esim jos haluat ostopäälliköksi niin silloin pitää lukea sellaisia kirjoja, siis merkonomeillahan on valmiudet päästä vaikka myyntipäälliköksi (joiden keskimääräinen palkka on 3000€ per kuukausi puhtaana hanskaan) on tosi monia tekijöitä jotka siihen vaikuttaa. Oma suunnitelma tulevaisuudelleni on etsiä mahdollisimman nopeasti valmistumisen jälkeen töitä (olen saanut jo 2 työtarjousta) jonka lisäksi hankin itselleni y-tunnuksen ja perustan oman pienen graafisen alan sivutoimen. työtähän se tietää mutta ei kouluakaan käydä tekemättä illalla koulutehtäviä. lisäksi sivutoimeni tuntuu ihan harrastukselta joten koen olevani kykenevä siihen.
Hetkonen hetkonen.. Nyt oikein piti vastata, kun luin viestistäsi että 'täällä kauhajoella merkonomeille riittää aika hyvin paikkoja...' Paljasjalkainen kauhajokinen olen itse :)
Anyway, ongelmahan on se että jos joku toimistopaikka aukee niin paikkaa hakee myös kurikkalaiset, jurvalaiset (a.k.a. nykyään siis hekin kurikkalaisia), teuvalaiset, isojokiset, honkajokiset..blaa blaa blaa.
Aikoinaan kun itse hain nykyistä työpaikkaani, niin hakijoitahan olis siis 150 itseni lisäksi.. Oli muuten kova homma saada itsensä tosta määrästä niin "esille" että minut valitsivat.
- merko
Olen työllistynyt lähinnä pätkätöihin, mutta ne on onneksi sitten olleet omaa alaa. Palkkaa 1300 euroo puhtaana kuukausi saat sitten kun tulee 2 vuosilisää, ainakin mulla on näin käynyt.
Luulen että kun olet valmis on jo parempi työtilanne suomessa ja totta on että hyvä merkonomi pääsee pitkälle jos ei jämähdä 'ei omaa alaa oleviin töihin' - henkilöitä
jotka ovat päässeet osastopäälliköksi ym. "parempiin" töihin pelkällä markonomipohjalla, kylläkin ensin oltuaan "tavallisessa" työssä samassa firmassa. Taitaa olla aika lailla ihmisestä ja "pärstäkertoimestakin" kiinni, kuinka hyviä hommia saa. Itse sain toimistotöitä merkonomiksi valmistuttuani, mutta tällä hetkellä opiskelen jälleen, nyt tradenomiksi.
- blotsh
ja heti sain työtä ja tienaan n.2000-2500e (netto). myyntiedustajana.
- merkonomit ja tradenomit
blotsh kirjoitti:
ja heti sain työtä ja tienaan n.2000-2500e (netto). myyntiedustajana.
Merkonomi oli arvostettu ammattiala muutama vuosikymmen sitten jolloin töitä oli. Sitten se oli sen jälkeen yleinen vitsi " me työttömät merkonomit" Niin ja työttömiä merkonomeja on nyt pilvin pimein.
Nykyään on paljon työttömiä korkeasti koulutettuja tradenomejakin. Korkeakoulutkin vaan mainostavat tradenomin tutkintoa omasta kannattavuus syistä.
Moni jää työttömäksi tai joutuu työskentelmään kassalla tai siivojana. Kaikille ei riitä töitä. Kun haetaan työpaikkaa niin hakemuksia on siinä 200-300 kpl ja ongelmia miten erottua joukosta.
Kaupan alan työpaikkoja ei ole paljon tarjolla
( paitsi puhelinmyyntiä kylläkin ;( ) Kassallekkaan ei mennä helpolla istumaan. Pätkähommaa löytyy helpommin.
Hyvällä tuurilla voi menestyä mutta myös voit miettiä sellaisia aloja joissa on suorastaan työvoimapulaa ( mm. hoitoala ja rakennusala )Soveltuisitko sellaiselle alalle ?
Me työvoimatoimistoon keskustelmaan asiasta ja omasta mahdollisuudesta työllistyä.
On kiva opiskella jos siitä on sitten työelämässä hyötäkin.
Onnea opiskeluun ! - ammattilainen
merkonomit ja tradenomit kirjoitti:
Merkonomi oli arvostettu ammattiala muutama vuosikymmen sitten jolloin töitä oli. Sitten se oli sen jälkeen yleinen vitsi " me työttömät merkonomit" Niin ja työttömiä merkonomeja on nyt pilvin pimein.
Nykyään on paljon työttömiä korkeasti koulutettuja tradenomejakin. Korkeakoulutkin vaan mainostavat tradenomin tutkintoa omasta kannattavuus syistä.
Moni jää työttömäksi tai joutuu työskentelmään kassalla tai siivojana. Kaikille ei riitä töitä. Kun haetaan työpaikkaa niin hakemuksia on siinä 200-300 kpl ja ongelmia miten erottua joukosta.
Kaupan alan työpaikkoja ei ole paljon tarjolla
( paitsi puhelinmyyntiä kylläkin ;( ) Kassallekkaan ei mennä helpolla istumaan. Pätkähommaa löytyy helpommin.
Hyvällä tuurilla voi menestyä mutta myös voit miettiä sellaisia aloja joissa on suorastaan työvoimapulaa ( mm. hoitoala ja rakennusala )Soveltuisitko sellaiselle alalle ?
Me työvoimatoimistoon keskustelmaan asiasta ja omasta mahdollisuudesta työllistyä.
On kiva opiskella jos siitä on sitten työelämässä hyötäkin.
Onnea opiskeluun !Nykyään on paljon työttömiä korkeasti koulutettuja tradenomejakin. Korkeakoulutkin vaan mainostavat tradenomin tutkintoa omasta kannattavuus syistä.
Hetkinen, eikös tuo tradenomi korvaa entisen ylioppilasmerkonomin? Ei siis niin hirveän "korkeaa" koulutusta?
Tuo jälkimmäinen viitannee ammattikorkeakouluihin, ei "oikeisiin" korkeakouluihin/yliopistoihin? - teija
ammattilainen kirjoitti:
Hetkinen, eikös tuo tradenomi korvaa entisen ylioppilasmerkonomin? Ei siis niin hirveän "korkeaa" koulutusta?
Tuo jälkimmäinen viitannee ammattikorkeakouluihin, ei "oikeisiin" korkeakouluihin/yliopistoihin?Olen tuore tradenomi aikuispuolelta, ja meidänkin luokalla oli muutama ylioppilasmerkonomi. Miksi he sitten halusivat vielä tradenomiksi jos kerran tutkinto on vastaava?
- ZekeT
teija kirjoitti:
Olen tuore tradenomi aikuispuolelta, ja meidänkin luokalla oli muutama ylioppilasmerkonomi. Miksi he sitten halusivat vielä tradenomiksi jos kerran tutkinto on vastaava?
Ei korvaa ei. Periaatteessa ylioppilasmerkonomi on samanarvoinen kuin pelkkä merkonomi. Ei taida enää olla olemassakaan koko ylioppilasmerkonomi nimikettä ja mikä idea enää on edes lukea ylioppilasmerkonomiksi kun samaan rahaan voi lukea tradenomiksi.
- tradenomi
ammattilainen kirjoitti:
Tuo jälkimmäinen viitannee ammattikorkeakouluihin, ei "oikeisiin" korkeakouluihin/yliopistoihin?Nykyään jos joku kertoo olevansa merkonomi niin harva tajuaa kysyä onko kysymyksessä ylioppilasmerkonomi vai tavallinen merkonomi.
Kuitenkin vuosikymmeniä sitten niistä oli kinaa ja moni ylioppilasmerkonomi loukkaantui siitä jos häntä kutsutiin merkonomiksi.
Nykyään ylioppilas todistuksella ei ole mitään arvoa eli harva sitä niin arvostaa että nyt sitä ollaan niin ylioppineita.
Minä olen ylioppilasmerkonomi ja sen lisäksi olen opiskellut tradenomiksi iltalinjalla jossa vaatimuksena oli että pitää olla ennestään merkonomi. Korvaavia opintoviikkoja sai jonkin verran merkonomin tutkinnosta. Kukaan ei kysellyt kuka on ylioppilasmerkonomi ja kuka on tavallinen merkonomi. Se on jo vanhanaikaista.
Siis jos olet ylioppilasmerkonomi niin koulutuksesi ei vastaan missään nimessä tradenomin tutkintoa.
Kuitenkin tradenomin tutkinto oli hyvin työläs. Että merkonomin tutkinto oli paljon helpompi.
Työelämässä voi merkonomi pärjätä tosin hyvin ja työn kauttakin oppii paljon ja haastavassa työssä ammattitaito kehittyy tietysti koko ajan.
Eipä kannata lukea tradenomiksi jos ei ole varmaa työpaikka. Eri asia on se, että jos on työpaikka ja on pakko sen vuoksi pinnistää ja opiskella ja tarvii työn puolesta lisäopintoja.
Toivotaan Onnea vaan meille merkonomeille ja tradenomeille. - faija xxx
tradenomi kirjoitti:
Nykyään jos joku kertoo olevansa merkonomi niin harva tajuaa kysyä onko kysymyksessä ylioppilasmerkonomi vai tavallinen merkonomi.
Kuitenkin vuosikymmeniä sitten niistä oli kinaa ja moni ylioppilasmerkonomi loukkaantui siitä jos häntä kutsutiin merkonomiksi.
Nykyään ylioppilas todistuksella ei ole mitään arvoa eli harva sitä niin arvostaa että nyt sitä ollaan niin ylioppineita.
Minä olen ylioppilasmerkonomi ja sen lisäksi olen opiskellut tradenomiksi iltalinjalla jossa vaatimuksena oli että pitää olla ennestään merkonomi. Korvaavia opintoviikkoja sai jonkin verran merkonomin tutkinnosta. Kukaan ei kysellyt kuka on ylioppilasmerkonomi ja kuka on tavallinen merkonomi. Se on jo vanhanaikaista.
Siis jos olet ylioppilasmerkonomi niin koulutuksesi ei vastaan missään nimessä tradenomin tutkintoa.
Kuitenkin tradenomin tutkinto oli hyvin työläs. Että merkonomin tutkinto oli paljon helpompi.
Työelämässä voi merkonomi pärjätä tosin hyvin ja työn kauttakin oppii paljon ja haastavassa työssä ammattitaito kehittyy tietysti koko ajan.
Eipä kannata lukea tradenomiksi jos ei ole varmaa työpaikka. Eri asia on se, että jos on työpaikka ja on pakko sen vuoksi pinnistää ja opiskella ja tarvii työn puolesta lisäopintoja.
Toivotaan Onnea vaan meille merkonomeille ja tradenomeille.se on osoitus tietyn tason tiedoissa, kielet, matikka ym? ? päälle ammatti, se on siinä
- Jossu
Olin opiskeluaikoina kaupassa töissä ja siellä suurin osa oli merkonomeja. Eli siis kassalla ja myyntitehtävissä. Ainakin täällä pohjoisessa on aika vaikea saada mitään toimistotöitä.
- Materialisti
Kannattaa harkita ja katsoa muita vaihtoehtoja ensin. Esim. rakennusalalla on osaajista pulaa tällä hetkellä sekä mm. LVI-suunnittelijoista jos ei käsien likaaminen innosta. Palkat ovat 2200 - 3000 välillä ja työ on erittäin kivaa ja luovaa ainakin suunnittelupuolella. Itse olen merkonomin tutkinnon suorittanut ikävä kyllä. Työttömiä merkonomeja on pilvin piemein sekä myös tradenomeja ekonomeista puhumattakaan. Tällä hetkellä on niin paljon ylitarjontaa että palkat ovat osaltaan aivan naurettavia. Itse valitsin merkonomi tutkinnon jälkeen teknisen alan ja töitä on riittänyt ja korvaus menetetystä ajasta hyvä. Suunnittelupuolella olen siis. Muutama merkonomi tuttuni nysvää jollain onnettomalla 1400 - 1700 euron kk-palkalla vuodesta toiseen ja *itutuksen näkee päältä. Harkitse tarkkaan ettet kadu jälkeenpäin kuten minä tein. Samassa ajassa voit lukea tutkinnon jolla on jotain todellista arvoa työmarkkinoilla. Rahan takia suurin osa meistä töitä tekee joten kannattaa panostaa koulutukseen joka suurella todennäköisyydellä tuo hyvän toimeentulon.
- lvi-yrittäjä
itsekin luin merkonomiksi aikoinani, niitä töitä en tehnyt koskaan vaan myöhemmin kävin ammattikoulun ja tekun. tämän jälkeen töissä toisen palveluksessa ihan kohtuullisella palkalla n.45-50 t€ / vuosi. nyt olen ollut 13 vuotta lvi-alan yrittäjä ja tienistit on tuosta palkkatyöläisen ajoista kolmin kertaistuneet (siis vuodessa)....kehotan lukemaan todellisen ammatin ja jos kädentaitoja riittää niin tekemään tarkan harkinnan "käsityöläisen" ammattiin. itselleni jäi sentään jotain käteen merkonomin opinnosita (laskentatoimi), pidän yritykeni kirjanpidon itse, eikä tietysti markkinoinnistakaan ollut haittaa nykyisen yrittäjyyden kannalta. kymmensormijärjestelmäkin tuli opittua joten tämänkin tekstin suoltamiseen meni n.1 min. onnea valinnoillenne.
- faijayxxx
lvi-yrittäjä kirjoitti:
itsekin luin merkonomiksi aikoinani, niitä töitä en tehnyt koskaan vaan myöhemmin kävin ammattikoulun ja tekun. tämän jälkeen töissä toisen palveluksessa ihan kohtuullisella palkalla n.45-50 t€ / vuosi. nyt olen ollut 13 vuotta lvi-alan yrittäjä ja tienistit on tuosta palkkatyöläisen ajoista kolmin kertaistuneet (siis vuodessa)....kehotan lukemaan todellisen ammatin ja jos kädentaitoja riittää niin tekemään tarkan harkinnan "käsityöläisen" ammattiin. itselleni jäi sentään jotain käteen merkonomin opinnosita (laskentatoimi), pidän yritykeni kirjanpidon itse, eikä tietysti markkinoinnistakaan ollut haittaa nykyisen yrittäjyyden kannalta. kymmensormijärjestelmäkin tuli opittua joten tämänkin tekstin suoltamiseen meni n.1 min. onnea valinnoillenne.
kaikki ei yllä unelmaasi, mutta suunta on tavoiteltava.
- ihan ihminen vaan
faijayxxx kirjoitti:
kaikki ei yllä unelmaasi, mutta suunta on tavoiteltava.
Komppaan vahvasti. Hieno ihminen. Kirjoituksessa ei lähdetty vittuilemaan yliopistolaisille, ymmärrettiin kädentaitoja yms.. Varsin tasapuolista karua kerrontaa unohtamatta. Toivottavasti bisnekset sujuvat tänä päivänäkin!
- Yo-Merkonomi 2002
Valmistumiseni jälkeen olen tehnyt sekalaisia hommia. Olen ollut ravintola-alalla markkinointipäällikkönä, palkka n. 2000/kk sekä kaupan alalla palveluesimiehenä, palkka 1800-2300/kk... kyllä merkonomin pitäisi mielestäni repiä perus toimistotöistä sen 1500 että pärjää... johan niitä on suoraan peruskoulusta tai lukiosta tulleita pullamössö-lapsia, joille maksetaan minimit 1200-1300/kk jostain paperinkääntelystä...
- Ahkera käyhä
Joo, olen merkonomi ja ammatti on OSTAJA isossa teollisuuslaitoksessa lisäksi IT-osaamista, sillä toimin myös ATK -systeemien kehittäjänä.
Olen palvellut talossa 35 vuotta ja palkka on 2000€/kk. Sanoisin, että työ on henkisesti 10 kertaa vaativampaa kuin esim. sairaanhoitajan työ.
Että tämmöisiä palkkoja teollisuus maksaa miespuoliselle teollisuustoimihenkilölle. - stressitasosta viis
Ahkera käyhä kirjoitti:
Joo, olen merkonomi ja ammatti on OSTAJA isossa teollisuuslaitoksessa lisäksi IT-osaamista, sillä toimin myös ATK -systeemien kehittäjänä.
Olen palvellut talossa 35 vuotta ja palkka on 2000€/kk. Sanoisin, että työ on henkisesti 10 kertaa vaativampaa kuin esim. sairaanhoitajan työ.
Että tämmöisiä palkkoja teollisuus maksaa miespuoliselle teollisuustoimihenkilölle.eli tyäöntekjän terveys=sosiaali/sairaala-ala 1.
sitten kauppa sillä tämä maakin pyörii.
sitten tulee atk sun muut.
- Merkonomi
Itse olen parinkymmenen vuoden takainen merkonomi, tällä hetkellä vakituinen työ toimistossa, työaika n 25 h/vko, palkka n. 1500/kk. Kyllä merkonomit työllistyvät tänäpäivänäkin ihan hyvin, riippuuhan se paljolti ihmisen muista piirteistä myös se työllistyminen, ei pelkästään koulutuksesta. Sanoisinpa että merkonomit ja tradenomit (harkitsin itse muutama vuosi sitten opiskella tradenomiksi, mutta opiskelenkin työn ohessa tutkintoa) ovat samoilla lähtöviivoilla. Opiskele ihmeessä merkonomiksi ja kun sitten saat työpaikan, älä jämähdä paikallesi vaan opiskelet työnohessa esim jonkin tutkinnon ym. Ei ne tradenomit ole sen kummempia asiantuntijoita kuin muutkaan, koulut mainostavat tänäpäivänä kilpaillakseen opiskelijoista ja se kilpailu on kovaa. Tyhmää maksaa kalliit opiskelut jos sillä ei saavuta muuta kuin työttömyyden.
- ...
No en kyllä ihan usko että merkonomit ja tradenomit ovat samalla viivalla. Ja tarkotan nyt näitä nykyajan merkonomeja. Vanha merkonomin tutkintohan on kai suunnilleen samantasoinen tradenomin kanssa, mutta nykyinen merkonomin tutkinto on kyllä aivan eri tasoa kuin tradenomin tutkinto.
Opiskelin itse merkonomiksi, suunnilleen mitään ei tarvinnu tehdä sen kolmen vuoden aikana ja kiitettävät paperit sain käteen. Päätinkin sitten jatkaa tradenomiksi, ja vaikkei sekään koulutus mitään korkeatasoista ole, niin kyllä siihen sentään täytyy paljon enemmän panostaa kuin merkonomintutkintoon. Tuttuja kasvoja merkonomikoulun ajoilta näkee paljon kaupan kassalla. Toki tietysti ihmisestäkin riippuu paljon työllistyykö muualle kun kauppaan/mäkkäriin/siivoomaan. Ja työkokemus merkkaa aika pirun paljon myös.
- mmm
kuule ei sun tarvi merkonomiopiskelemaan yos kysymys 1300 satasta jos haluat vinkki me taratenomi opiskelemaan barempi koska jos etsit töita joka päikkä halua tradenomista valmistunut henkilö. Olen valmistunut merkonomiksi ei vaikuttanut mitaan minun paklkka tasosta mitan vain jos töihin kaks vuotta kokemus hyvaksyvat. Me kauppa alalla saat se mitä haluat. Älä turha opiskele kolme vuotta.
- Merkku 2006
Palkkaus riippuu työpaikasta ja työtehtävistä. Aika hyvä bruttopalkka saa olla jos haluaa saada puhtaana käteen 1300,00. Tosiaan riippuu työpaikasta.
- anik8
Ite olen ajattelut suunnata Isoon Britanniaan, jossa palkat ovat moninkertaiset. Jenkkeihinkin menisin mielelläni, mutta maahan pääseminen on jo tarpeeksi hankalaa (Arvontavoitto, työantajan sponssaus tai perhe). Tai sitte vaan haen perustyön, tienaan reilun tonnin, asun sopivassa yksiössä tai kaksiossa, ostan uuden Xbox 360-pelin joka kuukausi, ryystän energiajuomaa ja lihon.
- poika1994
anik8 kirjoitti:
Ite olen ajattelut suunnata Isoon Britanniaan, jossa palkat ovat moninkertaiset. Jenkkeihinkin menisin mielelläni, mutta maahan pääseminen on jo tarpeeksi hankalaa (Arvontavoitto, työantajan sponssaus tai perhe). Tai sitte vaan haen perustyön, tienaan reilun tonnin, asun sopivassa yksiössä tai kaksiossa, ostan uuden Xbox 360-pelin joka kuukausi, ryystän energiajuomaa ja lihon.
sullahan vasta jutut on ite oon nyt 9 luokal ja aijon mennä lukioon koska musta merkonomiks pääsee kuka vaan ja niiden palkat ei oo mitään hyvii ja vaikka sit merkonomi koulutukse jälkeen hakee ekonomi koulutukseen niin ei se ekonomienkaan työllistyminen ole mitenkään varmempaa ainakaan tääl helsingin ja espoon alueella mun 2 serkkuu on ekonomei mut niiden brutto palkat on jotain 2600/ kk eli turhaan ovat opiskelleet monta vuotta ! Musta tulee diplomi insinööri ja saan 3 kertaa parempaa palkkaa ku merkonomit tradeonomit tai ekonomi ! et sinä vaan teille amislaiset !
- lukiolainen=)
poika1994 kirjoitti:
sullahan vasta jutut on ite oon nyt 9 luokal ja aijon mennä lukioon koska musta merkonomiks pääsee kuka vaan ja niiden palkat ei oo mitään hyvii ja vaikka sit merkonomi koulutukse jälkeen hakee ekonomi koulutukseen niin ei se ekonomienkaan työllistyminen ole mitenkään varmempaa ainakaan tääl helsingin ja espoon alueella mun 2 serkkuu on ekonomei mut niiden brutto palkat on jotain 2600/ kk eli turhaan ovat opiskelleet monta vuotta ! Musta tulee diplomi insinööri ja saan 3 kertaa parempaa palkkaa ku merkonomit tradeonomit tai ekonomi ! et sinä vaan teille amislaiset !
Katotaan nyt ku ensin pääset sinne lukioon ja suoritat sen lukion läpi hyvin arvosanoin ja pääset sitten vaikka tkk:lle otaniemeen, opiskelet siellä ja sitten susta vasta tulee se insinööri, ei niilläkään nyt mikään hyvä työtilanne oo, mulla on pari tuttuu diplomi-insinöörii parasta aikaa työttömänä. Oon nyt siis lukiossa ja ei se kauppakorkeakoulu, johon on muuten vaikea päästä, 15% hakijoista pääsi tänä vuonna, kuulosta kovin pahalta vaihtoehdolta. Sieltä valmistuisin sitten kauppatieteiden maisteriksi eli ekonomiksi n. 5,5 vuodessa.
- öoioihojpiåp
poika1994 kirjoitti:
Joo oikeesti, jos sä dissaat jonkun rahan takii amislaisii, nii täytyy, sanoo, et susta ei tuu ikinä mikään diplomi insinööri. Sä ajattelet vaan rahaa, ei se asia niin vaan mee :P Oon muuten saman ikänen, ku sä ja mun faija on diplomi insinööri ja se tienaa paljon enemmän, ku sä koskaa tulisitkaa tienaamaan, et revi vaa siitä!
- uusi ala
Tein duunia toimistoissa ja kaupassa markka-aikaan ja vielä 4v sitten. Ansiot euroissa alle tonnista(joskus 90-luvulla) noin 1500 euroon. Ja yli puolet tuosta ajasta osa-aikaisena. En saanut edes mahdollisuuksia edetä missään noista työpaikoista; valitsin huonosti sellaisia työnantajia joilla ei ollut etenemismahdollisuuksia. En myöskään tajunnut hyppiä tarpeeksi usein eri paikkojen välillä. Luulin pitäväni toimistotöistä - olivat pienessä päässäni helppoja istumaduuneja sisätiloissa. Niinhän ne ovat eikä niistä makseta ellei tee tulosta tai ole vastuussa jostain todella.
Nyt olen rasvanäppi(kouluttamaton huolto"teknikko"), eli merkonomin papereilla pyyhin persettäni, alan koulutusta ei edes ole ja palkka lähenee 3000€/kk jo nyt 3v jälkeen. Merkonomin "töissä" mun pitäisi olla joko myyntiedustaja tai päällikkö jolla on jo jotain vastuutakin - että saisin niillä papereilla tuollaista palkkaa. Tosin merkonomeja on monenlaisia, kansanedustajista muurareihin. Luulen että kovinta tuloa merkonomeista tekevät hyvät myyntimiehet. Siellä rajoja ei ole eikä koulutuspapereilla ole merkitystä.
En (toivottavasti) palaa toimisto- tai kaupanmyyjän hommiin. Toisaalta ei ne ihan merkonomin hommia olleetkaan. Toimistoapinana pärjää ihan peruskoulupohjalta. Kaikki nuoret nykyään osaa wordit ja excelit ja jos ei osaa, oppii ne viikossa.
Valitsin väärin jo aikoinaan, onneksi en enää tee "siistejä" hommia asiakkaita nöyristelemässä tai toimistossa syöden pullaa puolet päivästä. Tunsin että työpäivät toimistossa olivat helvetin pitkiä, nyt päivä menee hujauksessa eikä pollaa paina vapaa-aikana. Mutta puhun tietenkin mutusta, tää vain mulle sopii ja mun adhd-aivoille jotka pääsee zeniin vain näpertäessä käsin jotain. Joudun kyllä käyttämään tietokoneita ja raportoida asioita näissäkin hommissa, mutta noin 5% työajasta.- poika19994
ekonomit ja diplomiinsinöörit rulez ! merkonomit buu ! hankkikaa kunon koulutus !
- heap2
poika19994 kirjoitti:
ekonomit ja diplomiinsinöörit rulez ! merkonomit buu ! hankkikaa kunon koulutus !
poika19994, Sulla tod väärä käsitys palkoista ja.. Ite luin insinööriksi raskasta sekä ahdistavaa siis jos mielii saada hyvii numeroit.Ite mietin uutta koulutusta tällä hetkel..Luin puusepäksi aikasemmin ja niistä töistäkin jää päälle 2000e kk riippuu itsestä. Ja se et saisit koulun jälkeen hyvän työpaikan on jo sit kysymys sinäänsä. Mut sun kohal varmaan kerkee kurssi lähtee nousuu ja todellisii tekijöit tarvitaan sitten. Suosittelen hankkii työkokemusta kesäsin ja mahd. paljon:)
- FillyZ
heap2 kirjoitti:
poika19994, Sulla tod väärä käsitys palkoista ja.. Ite luin insinööriksi raskasta sekä ahdistavaa siis jos mielii saada hyvii numeroit.Ite mietin uutta koulutusta tällä hetkel..Luin puusepäksi aikasemmin ja niistä töistäkin jää päälle 2000e kk riippuu itsestä. Ja se et saisit koulun jälkeen hyvän työpaikan on jo sit kysymys sinäänsä. Mut sun kohal varmaan kerkee kurssi lähtee nousuu ja todellisii tekijöit tarvitaan sitten. Suosittelen hankkii työkokemusta kesäsin ja mahd. paljon:)
Itse olen valmistunut vuonna 2007 merkonomiksi ja en ole päivääkään ollut työttömänä. Kaupan alalla asiakaspalvelutehtävissä (ei kassatyttönä) tienasin n. 1600-2000 e/kk (lisistä riippuen) bruttona.
Vuonna 2008 keväällä tulin nykyiseen työpaikkaani töihin, työ on asiakaspalvelu/toimistotehtäviä ja olen toimihenkilö, ja palkkani on tällä hetkellä 2200 e/kk brutto. - Kelasetä
FillyZ kirjoitti:
Itse olen valmistunut vuonna 2007 merkonomiksi ja en ole päivääkään ollut työttömänä. Kaupan alalla asiakaspalvelutehtävissä (ei kassatyttönä) tienasin n. 1600-2000 e/kk (lisistä riippuen) bruttona.
Vuonna 2008 keväällä tulin nykyiseen työpaikkaani töihin, työ on asiakaspalvelu/toimistotehtäviä ja olen toimihenkilö, ja palkkani on tällä hetkellä 2200 e/kk brutto.Tällä hetkellä bruttona 2403 ruokaetu.
Töissä ollut vuodesta 2005, valmistuin 2004 ja kävin armeijan heti pois.
- kääppänen
Minä olen menossa ammattilukioon, koska en halua huonopalkkaista työtä pelkästä ammattikoulusta, mutta jos menisin lukioon, sieltä pitää taas lähtä pidemmälle opiskelemaan enkä halua asua esim. 6 vuotta kotona. Ja siis opiskeluajan aion asua kotona ja muuttaa kun löydän työn. Merkonomi ala kiinnostaisi todella, mutta en tiedä viitsinkö ottaa riskiä että jään työttömäksi enkä kyllä jaksaisi opiskellakkaan koko ajan. Alle 1500e palkkaa en todellakaan halua, 1800e voisi olla minimi. Kuitenkin kun pitää maksaa omat ja 2 koiran kulut ja saada säästöön jotakin.
- nuoren faija
Tulevat alalle 18vuotiaana, alku siksi hankalaa.. hyvä koulutus.
- )(
Lukeekohan tätä ketjua enää kukaan...
Merkonomi v.2003, myyntireskontra 2400€/kk. Töitä on riittänyt hyvin. - faijaxxxx
)( kirjoitti:
Lukeekohan tätä ketjua enää kukaan...
Merkonomi v.2003, myyntireskontra 2400€/kk. Töitä on riittänyt hyvin.hyvä pohja elämään, opiskella voi lisää
- lumilapanen
Pieni yritys hakee markkinointiassistentiksi. Saan merkonomin ja yo-lakin nyt keväällä, uskaltaisikohan paikkaa hakea. Vaikka eihän se mitään vie pois jos hakeekin?
- -S-
Aina kannattaa hakea! Siinä ei menetä mitään, päivastoin. :) T: Merkonomi palkka 3050€.
- Laskenta-alalle
Tilitoimistoissa on huutava pula osaavista kirjanpitäjistä. Osaavaksi kirjanpitäjäksi voi tulla esimerkiksi opiskelemalla laskentalinjan merkonomiksi tai tradenomiksi, hakeutumalla tilitoimistoon kirjanpitäjäharjoittelijaksi ja osoittamalla kiinnostusta ja reipasta asennetta alaa ja työntekoa kohtaan.
Kun on hankkinut hyvät perustaidot tilitoimistossa (pienellä palkalla), kannattaa hakeutua yksityiseen firmaan toimistotöihin. Kirjanpito- ja vero-osaamista pidetään siellä suuressa arvossa, ja jos on tilinpäätöstaitoinen niin avot. Mitäpä muuta yrittäjä voisi toivoakaan toimistosihteeriltä (-päälliköltä).
Näin olen tehnyt itse, tosin olen juuri niitä 80-luvulla valmistuneita yo-merkonomeja, ja tällä hetkellä teen laskenta-alan asiantuntijatehtäviä ihan kelpo palkalla, eli yli 3 t€ kuukaudessa plus luontoisedut päälle. - Ison talon edut
Yo-merkonomi, esimiestehtävissä, palkka 3200€/kk....
- pienen talon mies
Peruskoulupohjainen merkonomi, esimiestehtävissä 3100€/kk, eli olis varmaan kannattanu käydä se lukio..
- kr3493
Palkka pitäisi vielä suhteuttaa paikkakunnan mukaan esim. joku 5000 euron kk-palkka pääkaupunkiseudulla vastaa esim. Porissa noin 3400 euron palkkaa kun katsotaan käteenjäävää osuutta verotuksen ja asumiskulujen jälkeen. Pääkaupunkiseudulla asumisenkulut nousseet liikaa, jotta herättäisi kiinnostusta muuta kuin erittäin suurella palkalla.
- helskuttisentäs
kumma ajattelutapa.aika tuhalaileva elämätapa. mulla 600 lokaali hgissä 12km keskkustaan(aina parempi) ja verojen jälkeen jää käteen 1650e.700-800e jää kuussa vielä säästöönkin...
- vanhamerkonomi
"vanhanajan" merkonomi, palkka 3900e/kk ... olin tossa työttömänäkin 15 työputken jälkeen ja työttömyyspäiväraha oli 2400e/kk. Nyt taas töissä tolla 3900e/kk liksalla. Tavoitteena nostaa 2 vuoden sisään 4400e/kk, mutta tietty työnantajaa vaihtamalla. Edellisessä vaihdossa tuli 480e lisää.
Niin oon ammatiltani toiminnankehittäjä.- h52345
Niin, mikään ei toimi ellei sitä kehitä.
- Myös merkonomi
Valmistuin merkonomiksi vuonna 2000 ja tässä sitä ollaan työttömänä taas ties kuinka monennen kerran. Yhdessä vaiheessa olin kyllä toimistohommissa 1,5 vuotta, mutta sopimus oli vain määräaikainen. Muiden alojen töissä olen kyllä ollut pariin otteeseen. Jos olisin tämän "tulevaisuuden" tiennyt en olisi ikinä mennyt kauppikseen. Toimistohommissa sain palkkaa 1000-1500 € siitä sitten vähennettiin ne kaikenmaailman jutskat mitä niitä nyt sit onkaan..mutta mulle se riitti hyvin.
- matti meikäläinen
Merkonomi, työttömänä. Alan töitä ei juuri ole. Kaupan kassalla voit olla, siihenkin ylikoulutettu, opiskelijat tekevät halvemmalla. paska ammatti. Sekä kaupan työ-pätkää, osa-aika
- pieni palkkainen
Missä te kaikki olette töissä? Viestit on parin vuoden takaa ja silti nuo palkat tuntuvat isoilta siihen nähden, mitä täällä meillä päin maksetaan. Itse saan insinöörinä merkonomina (nainen, nollatilanteessa puolison tulojen vuoksi, pakko oli saada töitä) tienaan bruttona alle 2000, puolet toimistotyötä ja puolet suunnitelutyötä. Nyt siirryn toiseen firmaan samantapaisiin tehtäviin ja palkka nousee muutaman satasen. Taustalla vuosien toimistyökokemus. Töitä tällä yhdistelmällä kyllä saa, toisin kuin merkonomina pelkästään, jolloin joka paikkaan oli 200 hakijaa vähintään. Niin ja olen laskentamerkonomi ja pientä tilitoimistokokemustakin on, mutta ei ollut mitään asiaa kirjanpitäjäksi kuin ei ollut VANKKAA tilinpäätöskokemusta.
- ...
Tutkinnot vanhentuneita...
Nykyään ei enää puhuta laskentatoimen tai laskentalinjan merkonomista vaan taloushallinnon merkonomista. Niike yo-merkonomikin on vanhentunut, puhutaankin vain merkonomeista, vaikka olisikin yo. Joillakin on myös useampia ammattitutkintoja tai ammattiopisto-tutkintoja.
Jotkut työnantajat arvostavat sitä, että tutkinto on suht koht tuore, ei siis vuodelta nakki. Omia tietoja täytyy päivittää jatkuvasti, jos olet 90-luvulla tai 2000-l. alussa suorittanut tutkinnon, se vaatisi sitä, että joka vuosi opiskelet itse jotain uutta ja näin ollen päivität vanhoja tietoja. Jokaisesta työsuhteesta pitäisi osata ammentaa jotain uutta ansioluetteloon, eikä vain jämähtää samaan tehtävään vuosikausiksi. Parhaiten tämä käy kun työpaikat vaihtuvat, eikä jämähdä 10 vuotta samaan työpaikkaan, jossa ei opi mitään uutta.
Luonteessa täytyy olla kunnianhimoa, ei saa tyytytä mihin vain ja millä palkalla vain. Kielitaidot, atk-taidot, kirjoitustaidot ja äidinkieli pitäisi olla ajan tasalla ja priimaa sekä uusia järjestelmiä pitäisi oppia koko ajan lisää.- pieni palkkainen
Olen opiskellut jatkuvasti lisää jotain..en vaan viitsi keskustelupalstalla kaikkea kirjoitella. "Eikö tuo osaa kuin kouluja käydä" on tullut vastaan, kun työttömyysaikana kävin jatkokursseja. Niin ja kun kävin tekniikan alan koulutuksen saan töitä helposti, jos en vaan pyydä liikaa. Ihmetyttää vaan miten työnantajilla on varaa maksaa, kun toimistotyö ei varsinaisesti ole edes tuottavaa työtä paitsi jos tekee suoraan laskutettavaa työtä, kuten kirjanpitäjä. Meilläkin pienessä suunnittelutoimistossa pomo tekee itse niitä hommia, mitä yleisesti on mielletty toimistoalan ihmisten tekemäksi.
- merkotoimisto
Minä kanssa merkonomi ja palkka tällä hetkellä brutto 2200 €, Toimistotöitä teen laskutusta etupäässä. Minua kanssa kiinnostaa nuo isot palkat että missä työntekijät on töissä tuollaisilla palkoilla? Itse olen pienessä firmassa ja pienessä kaupungissa...Työttömänä minäkin olen ollut ja nyt vain sattui hyvä säkä että töitä sain, puskaradion kautta, siis ei ollut yleisessä haussa tuo minun työpaikka.
- yyyyyyyyyyyooooooooo
yo-merkonomi, 3700 euroa/kk lounasetu
- gagdsgggdsg
Nuo viimeisimmät viestit ovat sitä arkitodellisuutta, mitä itselle on tullut vastaan. Tuntuu hassulta, että valtaosa on kohtuupalkkaisia ja usein esimiehiä jossain suomi24-palstalla. Todellisessa elämässä kaikki tietämäni esimies-merkonomit yhtä lukuunottamatta ovat suhteilla edenneitä. Suurin osa on joko työttömänä tai perustoimistohommissa. Ne jotka ovat edenneet asiantuntijoiksi tai esimiehiksi, ovat kaikki hankkineet jonkin sortin lisäkoulutusta ja työkokemusta on myös. Niinhän esimiehellä ja asiantuntijalla pitääkin olla kokemusta. Vastavalmistunut asiantuntija on vitsi, vaikka niitäkin on. Silloin se on vain nimike, joka ei vastaa todellisuutta. Sama homma esimiestehtävissä, suurin osa suoraan koulun penkiltä johtohommiin tietää ala-arvoista johtamistasoa; lukuunottamatta muutamaa erittäin harvaa ja harvinaista poikkeusta.
- gagdsgggdsg
Ps. Itse taloushallinnon tradenomi, joita täällä päin on liikaa sekä myös tekniikan alan koulutus. Työ suunnittelija/sihteeri ja palkka 2500...työnantaja piti palkkatoivomustani kovana, mutta suostui kuitenkin. Isonmmassa firmassa tarjottiin 1800...olin työtön htken aikaa aiemmin käytyäni täydennyskoulutuksen ja ilmeisesti ajatus oli tuolle ei tartte maksaa..
- tsoke
täytyy opiskella sen takia mistä tykkää ja haluaa tehdä eikä sen takia mitä sillä alalla tienaa!!
- dfgfdg
Tällä hetkellä olen palveluneuvojana vakuutuspuolella, saan bruttona n. 2200€.
Olen ylioppilas sekä merkonomi. - sulosalostamoi
2008 valmistunut merkonomi, tehnyt erinäisiä myyntitöitä. Alle 30-vuotias ja tällä hetkellä isossa kv-puljussa teknisenä myyntiedustajana. Tulot 2800-4200 € / kk (riippuen myynnistä) vuosibonukset.
On kassamyyjiä, tuote-esittelijöitä ja sitten on meitä myyjiä, jotka tulevat sisään, kartoittavat tarpeet, esittävät ratkaisun ja clousaa kaupan kiinni. That`s it. - xDman08
miksi merkonomiksi jos ei rupea myymään, kassalle pääsee istumaan ilman kouluja
- 55545454545
voi vi**ujen kevät. Tuntuu ku koko vi**n tulevaisuus näyttäis harmaalta ku näit lukee. Ei olis pitäny kuunnella äitii, joka sano et jos haluut rahaa nii me kauppiksee...
- Mergonomia
Elvytetäänpä keskustelua. Millaisiin hommiin porukka on päässyt nykyisellä 2. asteen (amis-)merkonomitutkinnolla? Onko totta, ettei sillä pääse kuin kaupan kassalle? Ja millaisiin palkkoihin olette yltäneet?
- Talous- ja toimisto
Itse olen työttömänä mutta luokkatoverit ovat muun muassa tällaisissa töissä; palkanlaskija, kirjanpitäjä, vakuutusneuvoja, kiinteistösihteeri ja toimistotyöntekijä. Itse olen ollut haastattelussa esim. koulusihteeriksi ja talouspalvelusihteeriksi merkonomin papereilla. Väittävät, että alkaa oleen pula taloushallinnon tekijöistä. vielä ei ainakaan ole näkynyt sitä. Hakijoita on parisataa/paikka, on lottovoitto edes päästä työhaastatteluun. Suosittelen tradenomiopintoja, ne jyrää meitit. Ja on tullut vastauksia työhakemukseen " valitettavasti.....toimeen valittiin diplomi-insinööri tai
maisterikin, eli akateemiset hakee myös näitä paikkoja. Tsemppiä! - 456789
Talous- ja toimisto kirjoitti:
Itse olen työttömänä mutta luokkatoverit ovat muun muassa tällaisissa töissä; palkanlaskija, kirjanpitäjä, vakuutusneuvoja, kiinteistösihteeri ja toimistotyöntekijä. Itse olen ollut haastattelussa esim. koulusihteeriksi ja talouspalvelusihteeriksi merkonomin papereilla. Väittävät, että alkaa oleen pula taloushallinnon tekijöistä. vielä ei ainakaan ole näkynyt sitä. Hakijoita on parisataa/paikka, on lottovoitto edes päästä työhaastatteluun. Suosittelen tradenomiopintoja, ne jyrää meitit. Ja on tullut vastauksia työhakemukseen " valitettavasti.....toimeen valittiin diplomi-insinööri tai
maisterikin, eli akateemiset hakee myös näitä paikkoja. Tsemppiä!Todellisuudessa paikkoja hakee helposti tuhannet hakijat, tarkoittaa työttömyyttä :D
Kannattaa lopettaa työnhaku ja ryhtyä pyörittää omaa bisnestä - ...
Talous- ja toimisto kirjoitti:
maisterikin, eli akateemiset hakee myös näitä paikkoja. Tsemppiä!Suosittelen hakemaan maisterikoulutukseen ennemmin kuin johonkin tradekoulutukseen.
- as897a89sd789as7d8a9
Merkonomi, mies ja 0 päivää alan töitä.
Merkonomeja on niin perkeleesti että ne kelpaa nippanappa prisman kassalle, koska tradenomit on lihatiskillä ja jossain jopa oli tradenomeista kasattu ponttoonisilta. - Yo-merkonomina
Asiantuntijan tehtävissä ja suunnittelijan tehtävissä olen ollut valmistumisestani (yo-merkonomi 2000) lähtien. Tällä hetkellä kehittämispäällikkönä. Olen sattunut hakemaan töihin sellaisiin yrityksiin, joissa työkokemus menee koulutuksen ohi.
- Ninutzki28
Vähän on joo tuurista ja suhteista kiinni. Itse olen työskennellyt toimistosihteerinä ja perintäkäsittelijänä, joissa palkka ei ole ollut mikään alin mahdollinen.
- diibadaaba4
Se onko merkonomi, ekonomi, tradenomi, nominömi ei välttämättä ole suurta merkitystä JOISSAKIN työpaikoissa. Sillä omalla olemuksella, sosiaalisilla taidoilla ja työkokemuksella pääsee jo monesti pitkälle. Finninaamainen korkeasti koulutettu tuppisuu voi jäädä kakkoseksi reippaalle merkonomille.
- Hämmentynyt
Eli voiko tästä päätellä että merkonomiksi ei kannata kouluttautua ? Ja onko pk-pohjasella ja yo-pohjasella merkonomilla suurta eroa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391