Mulla on ollut lieviä iriittejä silloin tällöin ja tilanne on kroonistunut sellaiseksi, että mulla on iriitti päällä kummassakin silmässä jatkuvasti, mutta niin lievänä, että lääkärin mielestä ollaan siinä rajoilla, että onko silmässä iriitti, vai onko silmä normaali.
Eli lääkäri puhui, että yksi solu näyttää uiskentelevan toisessa silmässä ja toisessa oli vissiin hieman enemmän. Joskus on havaittavissa valotie.
Nyt on ollut jo pitkän aikaa tilanne, että iriittiäni ei hoideta, kun se on niin lievä, ettei sen pitäisi tuhota silmää ja kortisoonia saisi olla laittamassa aina, että solut pysyisivät poissa silmästä. Ja kortisoonitipathan ovat haitallisia silmälle, kun aiheuttavat kaihin ja minulla ainakin heti silmänpaineen nousua.
Minulla on kuitenkin nyt yksi ongelma: Silmäni ovat päivittäin kipeät. Kuvailisin tuota kipua repiväksi tai kirveleväksi ja se tuntuu sijoittuvan juuri tuohon värikalvon ja mykiön kohdille silmän pintaan.
Kysynkin nyt, josko jollakin olisi asiasta tietoa tai kokemusta, että voiko erittäin lievä iriitti aiheuttaa kipua vai pitäisikö minun aloittaa syyn etsiminen muualta?
Olen aivan epätoivoinen, kun kipu ei ole sellainen, että makaisin pedissä syömässä buranaa, vaan sellainen lähes jatkuva pieni repiminen, joka haittaa olemista paljon.
Kun tilanne ei kerran tunnu muuttuvan, niin joudun vissiin hakemaan sairaslomaa, mutta on vähän urpo olo, jos joutuu hakemaan sairaslomaa eikä edes tiedä miksi?
Silmälääkäristä en oikein saanut mitään vastausta ongelmaani.
Voisiko silmät olla kuivat?
Onko jokin kotikonsti sen selvitämiseksi, kun kysyin tuota lääkäriltä, niin se sanoi, että ei sitä kannata tutkia, vaan osta kostutustippoja.
Mun mielestä silmät ei ole kuivat, koska kyllä alaluomen pinnalla näkyy kosteutta, eikä nuo tipat tunnu oikein auttavan kipuun.
Mene ja tiedä sitten.
Lievä iriitti ja silmäkipu
3
3276
Vastaukset
- silmälääkäri
Kuvaamasi kipu ei ole tyypillistä iriittiin liittyvää kipua. Iriittiin voi toki myös liittyä kipuja, mutta ne ovat yleensä esim. valonarkuutta, silmän kosketus/painoarkuutta, mutta ei repivää/kirveltävää kuten totesit.
Kuivasilmäisyys saattaa kuvaamanlaisiasi oireita aiheuttaa jossain määrin. Jos kostutustippa ei ollenkaan auta, voi kyseessä olla myös esim. pieni silmän epiteelipinnan vaurio (joka usein korjaantuu jopa tunnin - pari sisällä, jos on pieni). Tällöin voi käydä niin, että silmälääkärin tutkimuksen aikana (kun silmä on oireeton) ei näy mitään merkkiä haavaumista.
Kostutustippoja on monenlaisia, sitkeämmät pysyvät pitempään silmän pinnassa, joten ehkä sellaisista lyötyy parempi apu.- Tuulia77
Kiitos vastauksesta. Olen myös itse järkeillyt, että koska iriitin kipu liittyy nimenomaan värikalvon "tahmaamiseen", niin luulisi, että jos silmässä uiskentelee yksi sinne kuulumaton solu, niin värikalvo ei voisi noin pienestä partikkelista olla kipeä.
Tarkoittaakohan tuo yksi solu sitä, että siellä on vain yksi solu vai tarkoittaakohan se sitä, että siellä on yksi solu/ jollakin tietyllä alueella, mutta solujen kokonaismäärä olisi suurempi.
Kuitenkin silmälääkärin puheen mukaan tilanne on sellainen, että silmän voisi käytännössä diagnosoida myös normaaliksi, eikä Iriitti tulehdukselliseksi.
Kyseinen lääkäri on hyvä silmäspesialisti, joten luotan häneen kyllä täydellisesti. Harmittaa vain vähän se, että ne lääkäriajat on niin lyhkäisiä, ettei ikinä ehdi juttelemaan tai kyselemään mitään.
Ymmärsin kuitenkin, niin, että iriitti-tulehdus ei ole sellainen, joka olisi pakosta hoidettava viimeiseen soluun tai sinne jää sytyke uuden tulehduksen uusimiselle, vaan sellainen, että se yksi jäänyt solu ei lisää riskiä iriitin pahenemiselle tai uusimiselle.
Tuo kyllä hieman mietityttää vielä, että kannattaisikohan kinua vielä yksi kortisonitippakuuri ja väkisin hoitaa nuokin solut pois. Ei niitä kuitenkaan ole ollut minulla, kuin vasta neljä 4:n viikon kuuria koko elämässäni, tosin kaikki viimeisen kymmenen kuukauden sisällä. - silmälääkäri
Tuulia77 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Olen myös itse järkeillyt, että koska iriitin kipu liittyy nimenomaan värikalvon "tahmaamiseen", niin luulisi, että jos silmässä uiskentelee yksi sinne kuulumaton solu, niin värikalvo ei voisi noin pienestä partikkelista olla kipeä.
Tarkoittaakohan tuo yksi solu sitä, että siellä on vain yksi solu vai tarkoittaakohan se sitä, että siellä on yksi solu/ jollakin tietyllä alueella, mutta solujen kokonaismäärä olisi suurempi.
Kuitenkin silmälääkärin puheen mukaan tilanne on sellainen, että silmän voisi käytännössä diagnosoida myös normaaliksi, eikä Iriitti tulehdukselliseksi.
Kyseinen lääkäri on hyvä silmäspesialisti, joten luotan häneen kyllä täydellisesti. Harmittaa vain vähän se, että ne lääkäriajat on niin lyhkäisiä, ettei ikinä ehdi juttelemaan tai kyselemään mitään.
Ymmärsin kuitenkin, niin, että iriitti-tulehdus ei ole sellainen, joka olisi pakosta hoidettava viimeiseen soluun tai sinne jää sytyke uuden tulehduksen uusimiselle, vaan sellainen, että se yksi jäänyt solu ei lisää riskiä iriitin pahenemiselle tai uusimiselle.
Tuo kyllä hieman mietityttää vielä, että kannattaisikohan kinua vielä yksi kortisonitippakuuri ja väkisin hoitaa nuokin solut pois. Ei niitä kuitenkaan ole ollut minulla, kuin vasta neljä 4:n viikon kuuria koko elämässäni, tosin kaikki viimeisen kymmenen kuukauden sisällä.Yleensä solujen määrää arvioidaan siten, että 1 mm levyisen valokiilan alueelta arvioidaan solujen määrää. Eli etukammiossa saattaa olla hieman enemmänkin soluja, mutta tulehdus ei ole paha, jos vain yksi solu löytyy ja terveilläkin saattaa yksittäisen solun etukammiosta löytää.
Mikroskoopin suurennuksessa tosiaan siis näkyvät yksittäiset solut etukammionesteessä, solun yksityiskohtia ei kuitenkaan pääse tutkimaan silmämikroskoopin suurennoksessa.
Jos oireita ei enempää ole eikä tulehdus ole pahenemassa on tuskin tarpeellista käyttää kortisonitippoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849