Olen raskausviikolla 30 ja nukkuminen on toistaiseksi ilmennyt ainoaksi ongelmaksi. Vatsallaan ei tietenkään pysty olemaan, selällään ei kuulemma saisi nukkua ja kun yritän nukkua kyljelläni on sitä vaihdettava vähän väliä. Mikä on itsellänne osoittautunut parhaaksi asennoksi ja pitääkö paikkansa ettei selällään saisi nukkua? Monesti herään yöllä tai aamulla selälläni ja yleensä silloin on jalat ja toisinaan myös kädet aivan puutuneet.
nukkuma-asento
12
6881
Vastaukset
- sähinä
oon rv34 5. Mulle sanottiin neuvolassa että ei sais nukkua selällään, menee laskimot tukkoon tai jotain sellasta... En saa oikeestaan ollenkaan enää nukuttua, maha painaa ja aina herää ku kääntyy ja vessassa pitää rampata jatkuvasti... hyvää harjotustahan se tietty. Tyyny jalkojen välissä auttaa vähän.
- rv 38+1
itsellä nukkumisasento-ongelmat alkoi parisen viikkoa sitten, huomaan nukkuvani usein puolittain kyljellä/vatsalla (ja masu on kuitenkin jo aika iso). Selällään ei saisi nukkua koska sitten vauva ei saa tarpeeksi happea, olen itsekin lukenut, mutta mahtaneeko pitää paikkaansa...kylkiasento on mulla kyllä paras. Tsemppiä loppuraskauteen!:)
- yks vaan
selälleen nukkumisesta, oon yrittäny sitä asentoa välttää nukkumalla kyljellään. Mutta joskus aamuisin herään kuitenki selälleen..
- sirpa
yks vaan kirjoitti:
selälleen nukkumisesta, oon yrittäny sitä asentoa välttää nukkumalla kyljellään. Mutta joskus aamuisin herään kuitenki selälleen..
minä nukun aina selällään...onko tässä vaiheessa vielä "väliä"? neuvolassakaan ei oo mitään sanottu :(
- Kylkinukkuja
Hei!
Muistelen tässä omaa 9 vuoden takaista odotusaikaani, ja neuvolan terveydenhoitaja suositteli kylkiasentoa nukkumisasennoksi. Eli käyt kyljellesi, alempi jalka jää suoraksi, päällimmäinen jalka lepää koukistettuna samaan suuntaan kuin vatsakin. Tätä on hieman vaikea selittää, mutta asento (jolla oli ihan nimikin, en muista mikä!) rentouttaa ristiselkääkin kuulemma. Toivottavasti nukkuminen onnistuu, vielä kun sinulla on aikaa nukkua ns. varastoon. Mukavaa odotusta!- onnekaskotiäiti
ei todellakaan kannata nukkua selällään.Vauva ei saa happea.Kyllä sitä vaan väkisin joutuu heräilemään kun vauva kohdussa kasvaa.Neljättä odotan,tiedän mistä puhun
- jos asento ei enää sovi
onnekaskotiäiti kirjoitti:
ei todellakaan kannata nukkua selällään.Vauva ei saa happea.Kyllä sitä vaan väkisin joutuu heräilemään kun vauva kohdussa kasvaa.Neljättä odotan,tiedän mistä puhun
Yleensä se selällään nukkuminen jää ihan automaattisesti pois, kun se ei enää sovi, silloin tulee paha olo. Samoin mahallaan nukkumisen kanssa, jota itse jatkoin rv 34 asti. Kylkiasennoissa auttaa jalkojen koukistaminen eri asentoihin, tukityyny tai peitto vatsan alle, tyyny jalkojen välissä yms.
- qummastelija
jos asento ei enää sovi kirjoitti:
Yleensä se selällään nukkuminen jää ihan automaattisesti pois, kun se ei enää sovi, silloin tulee paha olo. Samoin mahallaan nukkumisen kanssa, jota itse jatkoin rv 34 asti. Kylkiasennoissa auttaa jalkojen koukistaminen eri asentoihin, tukityyny tai peitto vatsan alle, tyyny jalkojen välissä yms.
Miten on mahdollista että en pysty nukkumaan mahallaan enää ja viikkoja "vasta" 17??! Ja mainittakoot nyt vielä, että en ole lihava, masu on vain pieni pömppö. =)
- onnekaskotiäiti
qummastelija kirjoitti:
Miten on mahdollista että en pysty nukkumaan mahallaan enää ja viikkoja "vasta" 17??! Ja mainittakoot nyt vielä, että en ole lihava, masu on vain pieni pömppö. =)
kyllähän se tuntuu että vauva lytistyy kun nukkuu vatsallaan.vaikka raskaus olis vasta aluillaan.nukut sit seuraavaksi vatsallaan kun lopetat imettämisen.Nyt vain muita asentoja kokeilemaan.
- rv 33+5
Mä nukun lähinnä kyljellään. Mutta väkisinki herää välillä selällään. Mut sillon kyllä puutuu omat jalat (suonenvetoja), kädet ja selkään sattuu. Fysioterapeutin luennolla sanottiin että ei saa nukkua selällään koska se tukkii just kaikki isoimmat verisuonet, eli vauvalle voi tulla hapenpuute! Ihanteellisin asento on vasemmalla kyljellään, tyyny jalkojenvälissä. Sillon on munuaiset ja kaikki "happi aukot" auki. Ja ei myöskään paina virtsarakkoon niin paljon.
- Pulla
että vasemmalla kyljellä nukkuminen olisi "paras asento" niin vauvalle kuin äidille. Itsellä tuleekin niin useimmiten nukuttua, mutta kyllä sitä kylkeä tulee käännettyä useamman kerran yössä. Mutta olen huomannut sen, että vessassa ei tarvitse käydä niin usein tässä asennossa. Ja se tyyny jalkojen välissä auttaa miulla tosi paljon.
- ennenkin
rv. 31 ja nukun joko kyljellään tai hieman kyljellään ja vatsallaan....se vain on paras asento minulle
selällään en ole koskaan tykännyt nukkua ja en voi nyt nukkua selällään niistä syistä mitä edell. kirjoittajatkin maininneet, mutta itseäni rupeaa ahdistamaan myös.
kyllä sen parhaimman asennon itse tuntee eikä se ole kuin oma aikansa pääasia ettei paikat kipeydy ja tyynyillä voi tukea
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743800Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1823035Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472946Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572431Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632230- 1601870
- 781575
- 331437
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231388Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391352