Tarkka-Ampujaksi

???

Kysyisin niiltä, jotka ovat käyneet intin tai ovat menossa, että missä paikkakunnilla voi hakea tarkka-ampuja koulutukseen. Ainoa jonka itse löysin oli Sodankylän jääkäriprikaatti.
Ne, joilla on tietoa muista paikoista voisitteko kertoa niitä, koska olen aikonut yrittää päästä tarkka-ampujaksi, mutta kun paikkakuntia, joissa voisi hakea tarkka-ampujaksi ei ole kerrottu.

23

5926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullu-edward

      oot tainnu pelata liikaa cs:ää poika. :-D

      mikset samantien hakisi puolustusvoimien salamurhaajaksi? saisit varmasti paljon enemmän pillua kun tarkka-ampujana.

      • Asialliseen kysymykseen epäasiallinen vastaus. Oliko järkeä haaskata omaa ja toisen aikaa naamansa aukomiseen.

        Sodankylän lisäksi Lapin Rajavartiostossa koulutetaan tarkka-ampujia.


      • hullu-edward
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Asialliseen kysymykseen epäasiallinen vastaus. Oliko järkeä haaskata omaa ja toisen aikaa naamansa aukomiseen.

        Sodankylän lisäksi Lapin Rajavartiostossa koulutetaan tarkka-ampujia.

        vedä ittes jojoon. mustakin tulee tarkka-ampuja. aion tarkka-ampua mun pallit. hihihihihihihihihihi.


      • rice

        pijä sinä perkele turpasi kiinni!


      • TAAAAA
        rice kirjoitti:

        pijä sinä perkele turpasi kiinni!

        Jos olit yksi kyseisistä henkilöistä, en suosittele TA:ta sinulle.


    • pyssykylä

      kouluttaa tarkka-ampujia. Luulisin että esim kaartin "betonijääkäreistä" koulutettaisiin myös, en tiedä siitä?. Sodankylässä näitä on noin kolme/jääkärikomppania. Eli yksi/jääkärijoukkue ryhmänjohtaja. Täytyy olla jonkin sortin lahjakkuutta hommaan, eli esim hyvä ampumaan rynkyllä. Nämä äijät tuli esille kyllä siinä touhussa kun ampuivat ihan eri lukemia kuin jakkejääkärit. No sitte nämä sai erikoiskoulutuksen ko. hommaan ja aseina niillä oli tämä tkv sako ja dragunov. Tänä päivänä ilmeisesti myös barret kiväärit. Varmasti "erinlainen" 180 palvelus kiväärimiehenä!
      Harjoittele ja tule hyväksi!

      • ???

        Joo olen harjoitellut kyllä ammuntaa jo kohta kymmenen vuotta, mutta ainahan sitä parantamisen varaa on. Eikös se mene niin että ammutaan avotähtäimillä rynkyllä ja parhaimmat ampujat pääsevät halutessaan tähän koulutukseen korjatkaa jos olen väärässä?


      • joooo
        ??? kirjoitti:

        Joo olen harjoitellut kyllä ammuntaa jo kohta kymmenen vuotta, mutta ainahan sitä parantamisen varaa on. Eikös se mene niin että ammutaan avotähtäimillä rynkyllä ja parhaimmat ampujat pääsevät halutessaan tähän koulutukseen korjatkaa jos olen väärässä?

        Avotähtäimillä ammutaan rynchesterillä. Haluavat ja sopivat pääsevät kiffemiehinä siihen.


      • kutsunnat edessä
        joooo kirjoitti:

        Avotähtäimillä ammutaan rynchesterillä. Haluavat ja sopivat pääsevät kiffemiehinä siihen.

        En tiedä olenko nyt käsittänyt väärin mutta eikös RK:ssa ole diopteri tähtäin?
        Itse ainakin avotähtäimellä tarkoitan tuollaista metsästyskivääreistä löytyvää tähtäintä.

        http://www.g-sport.no/upload/9181/tikkah.jpg
        tuollaista.


        Eli onko siis RK:ssa avo- vai diopteritähtäin?


      • vastausta
        kutsunnat edessä kirjoitti:

        En tiedä olenko nyt käsittänyt väärin mutta eikös RK:ssa ole diopteri tähtäin?
        Itse ainakin avotähtäimellä tarkoitan tuollaista metsästyskivääreistä löytyvää tähtäintä.

        http://www.g-sport.no/upload/9181/tikkah.jpg
        tuollaista.


        Eli onko siis RK:ssa avo- vai diopteritähtäin?

        1. Reikätähtäimet päiväkäyttöön ja tritiumampulleilla varustetut avotähtäimet hämäräkäyttöön

        Lähde:
        http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=63&equipment=37


    • Parabellum

      Monessakin paikassa koulutetaan ainakin pieniä määriä tarkka-ampujia. Esimerkiksi kaikille sotilaspoliiseille ainakin pitäisi kouluttaa tarkka-ampujakivääri ja monessa paikassa sotilaspoliisit pitävät muutamille omille valituille miehille pienimuotoisia tarkka-ampujakursseja.

      Ainakin Parolassa SpolK:ssa järjestetään joka saapumiserästä tarkka-ampujakurssi, jolle pääsee 10 komppanian parasta ampujaa, jotka valitaan peruskoulutuskauden rynnäkkökivääriampumatulosten perusteella. Kurssille ei siis voi hakea vaan sinne valitaan parhaat. Näistä kymmenestä parhaat viisi ovat yleensä päässeet vielä kilpailemaan ammunnan sotilas-SM-kilpailuihin ja menestyneetkin siellä Panssariprikaatin edustajina.

      Vastaavalla tavalla koulutetaan tarkka-ampujia monessa paikassa vaikka niitä ei erikseen mainostetakaan.

      • normi mies

        Nii-i. Itse olin paras noin ampuja 200 henkilöstä ja päädyin ihan jääkäriksi. 6 kuukautta palvelusaika. En osaa sanoa valintakriteereistä mitään, pyrin muistaakseni kuskiksi ja päädyin moottoripyörä/kelkka kuskiksi. Papereissani luki abc-kortti.


    • jahu (tj0)

      kajaanis ainaki jääkäreillä oli mahdollisuus päästä t-ampujaks. mut etsä montaa laukausta pääse ampumaan!

    • havu on nätti

      Kontiorannassa.

    • !!!!

      Aargh! tuo diopteri on ainut millä en ossaa hyvin ampua!

      • Kaltsu2

        Tähtäintyypeistä varmaan helpoin. Huoli pois siis.


    • normaali mies

      Tarkka ampujia on aika monissakin paikoissa. Säkylässä kävin itse ja ihan sama koulutus kuin muillakin. Erona vain ase. Vähän randomilla ne valitaan paperin pohjalta ilman mitään ihme pääsyvaatimuksia.

      Itse olen joskus metsästänyt. Papereihin pistin x kohtaa oletko joskus haaveillut olevasi metsänvartija.

    • noob snUper

      Onko mitään toivoa "snipuks" jos ei koskaan ole ampunut millään oikealla aseella ei tiedä paskaakaan ballistikka jutuista ja näkö on juuri silmälasi rajan yläpuolella. Ehtiikö siellä opetella ampumaan ennenku ne sniput valitaan ?. Ku kyllä mä jaksan puskassa istuu kärvisällisyyttä on oon rauhallinen ja aina halunnu snipaa. Ei mitenkään rambo tyyliin yksin juoksen ja ammun vaa sillee enemmänkin navy seal tyylii puskas paripäivää oottaen. En tiiä mite suomes homma toimii nii pliis valaiskaa

      • Hekoheko

        Noob snUper. Naurahdin postauksellesi.


    • 18- vu

      Olisi tälläinen kysymys tuosta että voiko 1 tyypin diabeetikko eli nuoruuden iän diabeetes hakea/pyrkiä tarkka-ampujaksi ? Tiedän että 1 tyypin diabeetikot voivat hakea viestintäjoukkoihin riihimäelle mutta ennen kuin sairastuin nuoruuden iän diabeetekseen olen aina halunnut tarkka-ampujaksi. Mulla on erittäin hyvä kunto ja näkö ja muut hyvät sekä 1 tyypin diabeeteksen hoitotasapaino erinomainen sekä harrastan ammuntaa ja käyn metsästämässä silloin kun siihen on mahdollisuus. Olen 18- vuotias ja olen saanut pyynnön kutsunnoihin joten toivoisin vastausta asiasta.(Jos jotkut eivät tiedä että tyypin 1 ja 2 diabetes on ihan eri tauti. Tyypin 2 diabetes tulee niille ihmisille jotka ovat liika lihavia ja rasva estää haiman tuotannon ja tyypin 1 diabetes tulee yleensä nuoressa iässä itselläni 13-vuotiaana ja haima lopettaa toimintansa.

    • ei siihen...

      mitään erityisvaatimuksia mun tietääksini ole.Kävin tarkka-ampujakurssin jv komppaniassa Hyvä ampumatulos riittää.Ei siellä paljon opittu,2 vk kurssi ja kiikarikiväärllä joku ammunta.Jos ampumaurheilua haluat niin hakeudu johonkin ampumaseuraan

    • 6+3

      Kaikissa erikoisjoukoissa ainakin anetaan pienelle osalle tämä koulutus. (Laskuvarjojääkärit, rannikkojääkärit yms.) Mutta paras paikka saada kunnon t-ampujan koulutus lienee raja/erikois rajajääkäreissä ja siellä tästä voi tehdä vielä halutessaan ammatinkin.

    • jääkärit..

      on kova koulu.En susittele diabeetikolle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34481
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22064
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11155
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      7591
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6675
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      54
      5073
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4107
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      46
      1756
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1693
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe