Cummins-Mercruiser azipod

uusi työntölaite julkaistu volvon kilpailijaksi,mutta pitää sisällään trimmiautomatiikan,sekä tehokkaammat moottorit.Tosin ostajat vähissä suomessa.
WWW.cmdmarine.com/projectzeus

6

1025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ips

      näin päin se oli pakko tehdä kun volvolla on ips vetävä potkuripari patenttihakemukset vireillä ...
      vetäväpotkuri on häiriöttömässä virtauksessa tehokkkaampi mutta ottaisin pikku uppotukin mieluummin vetarin runkoon kuin suoraan potkuriin ... :)

    • ei mikään azipod

      Tuskin Jenkit ovat saaneet ostettua Suomalaista dieselsähköistä ruoripotkuritekniikkaa, ja varsinkaan jalostettua sitä liukuviin veneisinin, joten olisikohan aika lopettaa puheet jostain AZIPODISTA. Saattaa Merc:illä olla joku pohjan läpi viety vetolaite kuten Volvollakin, mutta sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Azipodin kanssa, joten jätetään tuotemerkkien väärennökset tähän. Azipodin teholuokat alkavat 100 kertaa suuremmasta kokoluokasta kuin isoimmatkin huviveneet. Voit tietysti ostaa oman lossin tai jäänmurtajan huviajoon ja laittaa asuntovaunusi siihen kannelle, mutta sillä rahalla saat parempaakin.

      Ainakin Volvolla veto menee akselia muyöten potkurille. Azipod on täysin sähköinen, eli ruoripotkuriin menee vain piuhat, joten vertailua ei voi suorittaa, ja tuskin pärjäisikään eikä edes voisi toimia luokassa yli 100 tonnia.

      • Vallu

        Joo, eihän tuollaista azipodia kannata paattiin laittaa, vaikka voisikin: tuntuvat laukeavan järjestään isoissakin laivoissa, ja monet ovat jo palanneet vanhoin kunnon akseleihin...


      • *Raumalainen*
        Vallu kirjoitti:

        Joo, eihän tuollaista azipodia kannata paattiin laittaa, vaikka voisikin: tuntuvat laukeavan järjestään isoissakin laivoissa, ja monet ovat jo palanneet vanhoin kunnon akseleihin...

        Rolls_Royce marine tai Propulsion, en muista nyt oikeaa linkkiä
        Siellä on kumminkin yhden sortin vetolaitteita joita menee laivoihin ympäri maailmaa mutamia satoja vuosittain

        On vaan nimittäin ihan mielenkiintoisen näköinen, niksiköhän ei ole venepuolelle kukaan ymmärtänyt ajatella ja on hiukan samaa kuin tää Volvonkin IPS, mutta Volvo ei pyöri ympäri (360 astetta)


      • veneeseen
        *Raumalainen* kirjoitti:

        Rolls_Royce marine tai Propulsion, en muista nyt oikeaa linkkiä
        Siellä on kumminkin yhden sortin vetolaitteita joita menee laivoihin ympäri maailmaa mutamia satoja vuosittain

        On vaan nimittäin ihan mielenkiintoisen näköinen, niksiköhän ei ole venepuolelle kukaan ymmärtänyt ajatella ja on hiukan samaa kuin tää Volvonkin IPS, mutta Volvo ei pyöri ympäri (360 astetta)

        Olen jonkun verran pähkäilyt tuota asiaa ja tullut siihen vanhaan tulokseen eli hinta on hupikäytössä liian korkea saatuun hyötyyn nähden. Oma sovellukseni olisi uisteluveneen automaattinen nopeudensäätö.

        Azipodissahan potkuria pyörittää sähkömoottori jonka pyörimisnopeutta säädetään taajuusmuuttajalla. Dieseli pyörittää sitten taas generaattoria vakionopeudella eli tekee vakiotaajuista sähköä hyvällä hyötysuhteella.

        Systeemi on hupikäyttöön liian kallis ja painavakin eikä siitä saada juurikaan hyötyä. Noissa monen megawatin tehoisissa laitteissa kulutus on luokkaa tankkiautollinen päivässä jolloin säästöilläkin alkaa olemaan merkitystä. Lisäksi nuo ovat käteviä käytössä ja tekevät aluksesta näppärän käsitellä.

        Tällaisia arvauksia.


      • Göran
        veneeseen kirjoitti:

        Olen jonkun verran pähkäilyt tuota asiaa ja tullut siihen vanhaan tulokseen eli hinta on hupikäytössä liian korkea saatuun hyötyyn nähden. Oma sovellukseni olisi uisteluveneen automaattinen nopeudensäätö.

        Azipodissahan potkuria pyörittää sähkömoottori jonka pyörimisnopeutta säädetään taajuusmuuttajalla. Dieseli pyörittää sitten taas generaattoria vakionopeudella eli tekee vakiotaajuista sähköä hyvällä hyötysuhteella.

        Systeemi on hupikäyttöön liian kallis ja painavakin eikä siitä saada juurikaan hyötyä. Noissa monen megawatin tehoisissa laitteissa kulutus on luokkaa tankkiautollinen päivässä jolloin säästöilläkin alkaa olemaan merkitystä. Lisäksi nuo ovat käteviä käytössä ja tekevät aluksesta näppärän käsitellä.

        Tällaisia arvauksia.

        Kun näistä Z-vetolaitteista ja vastaavista täällä hehkutellaan, niin älkää unohtako sitä, että tavallisen sisäperämoottorin vetolaite on aivan hyvä (tai parempikin) kuin nuo Volvon IPS-pelit ja vastaavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2648
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1189
    Aihe