Cummins-Mercruiser azipod

uusi työntölaite julkaistu volvon kilpailijaksi,mutta pitää sisällään trimmiautomatiikan,sekä tehokkaammat moottorit.Tosin ostajat vähissä suomessa.
WWW.cmdmarine.com/projectzeus

6

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ips

      näin päin se oli pakko tehdä kun volvolla on ips vetävä potkuripari patenttihakemukset vireillä ...
      vetäväpotkuri on häiriöttömässä virtauksessa tehokkkaampi mutta ottaisin pikku uppotukin mieluummin vetarin runkoon kuin suoraan potkuriin ... :)

    • ei mikään azipod

      Tuskin Jenkit ovat saaneet ostettua Suomalaista dieselsähköistä ruoripotkuritekniikkaa, ja varsinkaan jalostettua sitä liukuviin veneisinin, joten olisikohan aika lopettaa puheet jostain AZIPODISTA. Saattaa Merc:illä olla joku pohjan läpi viety vetolaite kuten Volvollakin, mutta sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Azipodin kanssa, joten jätetään tuotemerkkien väärennökset tähän. Azipodin teholuokat alkavat 100 kertaa suuremmasta kokoluokasta kuin isoimmatkin huviveneet. Voit tietysti ostaa oman lossin tai jäänmurtajan huviajoon ja laittaa asuntovaunusi siihen kannelle, mutta sillä rahalla saat parempaakin.

      Ainakin Volvolla veto menee akselia muyöten potkurille. Azipod on täysin sähköinen, eli ruoripotkuriin menee vain piuhat, joten vertailua ei voi suorittaa, ja tuskin pärjäisikään eikä edes voisi toimia luokassa yli 100 tonnia.

      • Vallu

        Joo, eihän tuollaista azipodia kannata paattiin laittaa, vaikka voisikin: tuntuvat laukeavan järjestään isoissakin laivoissa, ja monet ovat jo palanneet vanhoin kunnon akseleihin...


      • *Raumalainen*
        Vallu kirjoitti:

        Joo, eihän tuollaista azipodia kannata paattiin laittaa, vaikka voisikin: tuntuvat laukeavan järjestään isoissakin laivoissa, ja monet ovat jo palanneet vanhoin kunnon akseleihin...

        Rolls_Royce marine tai Propulsion, en muista nyt oikeaa linkkiä
        Siellä on kumminkin yhden sortin vetolaitteita joita menee laivoihin ympäri maailmaa mutamia satoja vuosittain

        On vaan nimittäin ihan mielenkiintoisen näköinen, niksiköhän ei ole venepuolelle kukaan ymmärtänyt ajatella ja on hiukan samaa kuin tää Volvonkin IPS, mutta Volvo ei pyöri ympäri (360 astetta)


      • veneeseen
        *Raumalainen* kirjoitti:

        Rolls_Royce marine tai Propulsion, en muista nyt oikeaa linkkiä
        Siellä on kumminkin yhden sortin vetolaitteita joita menee laivoihin ympäri maailmaa mutamia satoja vuosittain

        On vaan nimittäin ihan mielenkiintoisen näköinen, niksiköhän ei ole venepuolelle kukaan ymmärtänyt ajatella ja on hiukan samaa kuin tää Volvonkin IPS, mutta Volvo ei pyöri ympäri (360 astetta)

        Olen jonkun verran pähkäilyt tuota asiaa ja tullut siihen vanhaan tulokseen eli hinta on hupikäytössä liian korkea saatuun hyötyyn nähden. Oma sovellukseni olisi uisteluveneen automaattinen nopeudensäätö.

        Azipodissahan potkuria pyörittää sähkömoottori jonka pyörimisnopeutta säädetään taajuusmuuttajalla. Dieseli pyörittää sitten taas generaattoria vakionopeudella eli tekee vakiotaajuista sähköä hyvällä hyötysuhteella.

        Systeemi on hupikäyttöön liian kallis ja painavakin eikä siitä saada juurikaan hyötyä. Noissa monen megawatin tehoisissa laitteissa kulutus on luokkaa tankkiautollinen päivässä jolloin säästöilläkin alkaa olemaan merkitystä. Lisäksi nuo ovat käteviä käytössä ja tekevät aluksesta näppärän käsitellä.

        Tällaisia arvauksia.


      • Göran
        veneeseen kirjoitti:

        Olen jonkun verran pähkäilyt tuota asiaa ja tullut siihen vanhaan tulokseen eli hinta on hupikäytössä liian korkea saatuun hyötyyn nähden. Oma sovellukseni olisi uisteluveneen automaattinen nopeudensäätö.

        Azipodissahan potkuria pyörittää sähkömoottori jonka pyörimisnopeutta säädetään taajuusmuuttajalla. Dieseli pyörittää sitten taas generaattoria vakionopeudella eli tekee vakiotaajuista sähköä hyvällä hyötysuhteella.

        Systeemi on hupikäyttöön liian kallis ja painavakin eikä siitä saada juurikaan hyötyä. Noissa monen megawatin tehoisissa laitteissa kulutus on luokkaa tankkiautollinen päivässä jolloin säästöilläkin alkaa olemaan merkitystä. Lisäksi nuo ovat käteviä käytössä ja tekevät aluksesta näppärän käsitellä.

        Tällaisia arvauksia.

        Kun näistä Z-vetolaitteista ja vastaavista täällä hehkutellaan, niin älkää unohtako sitä, että tavallisen sisäperämoottorin vetolaite on aivan hyvä (tai parempikin) kuin nuo Volvon IPS-pelit ja vastaavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      709
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      685
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      31
      565
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe