Cummins-Mercruiser azipod

uusi työntölaite julkaistu volvon kilpailijaksi,mutta pitää sisällään trimmiautomatiikan,sekä tehokkaammat moottorit.Tosin ostajat vähissä suomessa.
WWW.cmdmarine.com/projectzeus

6

1022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ips

      näin päin se oli pakko tehdä kun volvolla on ips vetävä potkuripari patenttihakemukset vireillä ...
      vetäväpotkuri on häiriöttömässä virtauksessa tehokkkaampi mutta ottaisin pikku uppotukin mieluummin vetarin runkoon kuin suoraan potkuriin ... :)

    • ei mikään azipod

      Tuskin Jenkit ovat saaneet ostettua Suomalaista dieselsähköistä ruoripotkuritekniikkaa, ja varsinkaan jalostettua sitä liukuviin veneisinin, joten olisikohan aika lopettaa puheet jostain AZIPODISTA. Saattaa Merc:illä olla joku pohjan läpi viety vetolaite kuten Volvollakin, mutta sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Azipodin kanssa, joten jätetään tuotemerkkien väärennökset tähän. Azipodin teholuokat alkavat 100 kertaa suuremmasta kokoluokasta kuin isoimmatkin huviveneet. Voit tietysti ostaa oman lossin tai jäänmurtajan huviajoon ja laittaa asuntovaunusi siihen kannelle, mutta sillä rahalla saat parempaakin.

      Ainakin Volvolla veto menee akselia muyöten potkurille. Azipod on täysin sähköinen, eli ruoripotkuriin menee vain piuhat, joten vertailua ei voi suorittaa, ja tuskin pärjäisikään eikä edes voisi toimia luokassa yli 100 tonnia.

      • Vallu

        Joo, eihän tuollaista azipodia kannata paattiin laittaa, vaikka voisikin: tuntuvat laukeavan järjestään isoissakin laivoissa, ja monet ovat jo palanneet vanhoin kunnon akseleihin...


      • *Raumalainen*
        Vallu kirjoitti:

        Joo, eihän tuollaista azipodia kannata paattiin laittaa, vaikka voisikin: tuntuvat laukeavan järjestään isoissakin laivoissa, ja monet ovat jo palanneet vanhoin kunnon akseleihin...

        Rolls_Royce marine tai Propulsion, en muista nyt oikeaa linkkiä
        Siellä on kumminkin yhden sortin vetolaitteita joita menee laivoihin ympäri maailmaa mutamia satoja vuosittain

        On vaan nimittäin ihan mielenkiintoisen näköinen, niksiköhän ei ole venepuolelle kukaan ymmärtänyt ajatella ja on hiukan samaa kuin tää Volvonkin IPS, mutta Volvo ei pyöri ympäri (360 astetta)


      • veneeseen
        *Raumalainen* kirjoitti:

        Rolls_Royce marine tai Propulsion, en muista nyt oikeaa linkkiä
        Siellä on kumminkin yhden sortin vetolaitteita joita menee laivoihin ympäri maailmaa mutamia satoja vuosittain

        On vaan nimittäin ihan mielenkiintoisen näköinen, niksiköhän ei ole venepuolelle kukaan ymmärtänyt ajatella ja on hiukan samaa kuin tää Volvonkin IPS, mutta Volvo ei pyöri ympäri (360 astetta)

        Olen jonkun verran pähkäilyt tuota asiaa ja tullut siihen vanhaan tulokseen eli hinta on hupikäytössä liian korkea saatuun hyötyyn nähden. Oma sovellukseni olisi uisteluveneen automaattinen nopeudensäätö.

        Azipodissahan potkuria pyörittää sähkömoottori jonka pyörimisnopeutta säädetään taajuusmuuttajalla. Dieseli pyörittää sitten taas generaattoria vakionopeudella eli tekee vakiotaajuista sähköä hyvällä hyötysuhteella.

        Systeemi on hupikäyttöön liian kallis ja painavakin eikä siitä saada juurikaan hyötyä. Noissa monen megawatin tehoisissa laitteissa kulutus on luokkaa tankkiautollinen päivässä jolloin säästöilläkin alkaa olemaan merkitystä. Lisäksi nuo ovat käteviä käytössä ja tekevät aluksesta näppärän käsitellä.

        Tällaisia arvauksia.


      • Göran
        veneeseen kirjoitti:

        Olen jonkun verran pähkäilyt tuota asiaa ja tullut siihen vanhaan tulokseen eli hinta on hupikäytössä liian korkea saatuun hyötyyn nähden. Oma sovellukseni olisi uisteluveneen automaattinen nopeudensäätö.

        Azipodissahan potkuria pyörittää sähkömoottori jonka pyörimisnopeutta säädetään taajuusmuuttajalla. Dieseli pyörittää sitten taas generaattoria vakionopeudella eli tekee vakiotaajuista sähköä hyvällä hyötysuhteella.

        Systeemi on hupikäyttöön liian kallis ja painavakin eikä siitä saada juurikaan hyötyä. Noissa monen megawatin tehoisissa laitteissa kulutus on luokkaa tankkiautollinen päivässä jolloin säästöilläkin alkaa olemaan merkitystä. Lisäksi nuo ovat käteviä käytössä ja tekevät aluksesta näppärän käsitellä.

        Tällaisia arvauksia.

        Kun näistä Z-vetolaitteista ja vastaavista täällä hehkutellaan, niin älkää unohtako sitä, että tavallisen sisäperämoottorin vetolaite on aivan hyvä (tai parempikin) kuin nuo Volvon IPS-pelit ja vastaavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      19
      3727
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      3011
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2285
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2095
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1966
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1622
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      40
      1576
    8. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1502
    9. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1414
    10. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

      Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      470
      1393
    Aihe