Musiikista mieleen?

sixis

Kun tässä illalla kuuntelin Dingoa samalla kun seurasin curlingia, mieleeni tuli kysyä teiltä erästä asiaa. Nyt jännän lätkämatsin erätauolla kysymys on helppo tänne heittää.

Käykö teillä kellään muulla Kuhmosta pois muuttaneella niin, että kun kuulette jonkun tietyn biisin, mieleenne tulee väkisinkin Kuhmo tai joku paikka tai joku tapahtuma siellä?

Muistan aina, kun Dingo oli Kelolla esiintymässä. Itse olin silloin jo nuori aikuinen, mutta niin vain se hysteerisyys siellä tarttui minuunkin! Se ilta jäi mieleeni niin, että aina kun minkä tahansa Dingon biisin kuulen, muistan juuri tuon illan ja sen tunnelman! Varsinkin Autiotalo saa melkein kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitäni. Oma kotitaloni lisäksi kun Kuhmossa on autiona jo sekin... Kesäisin siellä kyllä käymme.

Lisäksi on Lapin tango, josta minulla aina tulee Kuhmo mieleen, enkä tiedä miksi. Kuhmo ei edes Lappia ole enkä itse Lapissa edes ole käynyt, ja aina kuitenkin sen kuullessani näen Kuhmon maisemat mielessäni.

Käykö teille muille koskaan näin? Että kuullessanne jonkun tietyn biisin näette juuri Kuhmon mielessänne tai koette voimakkaasti jonkun kokemanne tapahtuman tai tunnelman siellä...?

25

4619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinikka

      Olen kai sen verran vanhempi, että minulla tulee Kuhmo mieleen melkein aina kun jonkun haikean tangon kuulen. Kaunis valssikin voi olla sellainen. Kaikki Taisto Tammen, Eino Grönin ja Reijo Taipaleen levyt saavat haikean olon aikaan. Ja monen muunkin.
      Täytyy tuon ottelun jälkeen miettiä vielä tarkemmin. Kyllä niitä kappaleitten nimiäkin varmasti erikseen mieleen tulee.
      Huippujännä tuo ottelu!

    • eax

      tuo Lapin tango! Minulle se merkitsee myös erittäin paljon, mutta ehkäpä eri tavalla kuin sinulle... Itse aina sen kuullessani näen sieluni silmin vain erään tietyn alueen Kuhmossa ja muistan tapahtumia siellä...;)

      'Vanhan veräjän luona' on minulle sellainen kappale, joka tuo mieleeni myös erään tietyn alueen Kuhmossa, ja minä taas vastaavasti en tätä seikkaa ymmärrä; sitä ei siellä koskaan kuunneltu, eikä sitä kappaletta kovin paljoa nuoruudessani edes missään soitettu. Jostakin syystä vain sen kuullessani näen mielessäni aina sen tietyn alueen...;)

      Yleensä noista niin monista biiseistä muistan herkimmin juuri paikkoja Kuhmossa. Twilight Time ja Kelo. Only You ja Kelo. Tangot, valssit, humpat ja Töpäri tai Korpilinna... Erottamattomat ja eräs baari. My Only One ja eräs baari. Minulla kun olivat aikoinaan silloisella kelamankallani sulassa sovussa keskenään Beatles, tangot ja humpat. Rokki ja valssit. Ulkomaiset ja kotimaiset biisit. Kyllä sitä musiikkia jaksettiinkin kuunnella...! Laidasta laitaan. Ja ne muistot sitten...!;)

      • eax

        Eräs ihmeellinen seikka jäi tuossa viestissäni kertomatta. Puhuin kappaleesta 'Vanhan veräjän luona', joka siis oli levytetty jo paljon ennen kuin siellä nuoruuttani vietin ja joka siitä huolimatta siis saa minut muistamaan aina erään tietyn paikan Kuhmossa. On nimittäin sellainenkin kappale, jota ei edes ollut olemassa siihen aikaan - ja nykyisin yhdistän sen mielessäni aina Kuhmoon! 'Tumma poikamies' Katri Helenan levyttämänä.

        'Kirkonkylän kioskille polkupyörillä kun ajettiin... hiekka siinä lensi kun me ojan kautta mutkat oikaistiin...' Jotakin tällaista. Lisäksi laulelua punaisesta limsasta, joka pilleillä juotiin tietenkin ja laskun maksoi, jokainen ties, naapurin tumma poikamies... 'Kirkonkylän kioskilla jutut viimeisimmät vaihdettiin...'

        Kaikissa biiseissä aina myös sanat ovat merkinneet minulle paljon. Tässä tapauksessa onkin outoa, ettei noilla sanoilla niin paljoa merkitystä olekaan. Pelkästään se tunnelma tuossa biisissä saa minut näkemään mielessäni tunnelman Kuhmon keskustassa joskus 60-luvun loppupuolella... Koen sen jotenkin erittäin elävästi aina tuon kappaleen kuullessani. Mainio ilmiö tuokin.

        Mitenkäs se loppu menikään... 'Pilkottu puiksi kioski lie, paikalla sen on valtatie, ja muuttanut pois on, joku sen ties, myöskin tuo tumma poikamies...' ;)


    • Yrjö

      Jep, mulla tulee Kuhmo mieleen aina kun kuulen Sinatran kappaleen New York New Tork.

      • tulee mieleen

        -Kohtalon tango, Einö Grön: Työppäri
        -Sinitaivas, Olavi Virta: Korpilinna
        -Puhelinlangat laulaa, Katri-Helena: Korkeemäen lava
        -By the silvery moon, Little Richard: Keskus-Baari, oli ainoa rock-kappale jukeboxissa
        ja lopuksi: Hellevi tulee mieleen Kuhmosta eräänä vappuna Työppäristä, poliisitalosta ja Vieksistä.


      • Sinikka
        tulee mieleen kirjoitti:

        -Kohtalon tango, Einö Grön: Työppäri
        -Sinitaivas, Olavi Virta: Korpilinna
        -Puhelinlangat laulaa, Katri-Helena: Korkeemäen lava
        -By the silvery moon, Little Richard: Keskus-Baari, oli ainoa rock-kappale jukeboxissa
        ja lopuksi: Hellevi tulee mieleen Kuhmosta eräänä vappuna Työppäristä, poliisitalosta ja Vieksistä.

        voisin sanoa minäkin, mutta en minäkään Korkeamäen lavalla ole käynyt, niin kuin joku tuolla alempana sanoi myös, ja minäkin opin silloin nuorena sanomaan työväentaloa Töpäriksi, mutta Kohtalon tangosta minullakin Töpäri tulee mieleen.
        Sitten Töpäri tulee mieleen ainakin Taisto Tammen Naisten tangosta. Muistan kun sen alkaessa aina tarkkaan katsottiin, ketä mentiin hakemaan, kun levyn toisella puolella oli Illan kaunein tyttö. Vähän semmoista niin kuin kilpailua se oli myös. Joitakin muitakin Taisto Tammen levyjä on, että se Töpäri tulee mieleen, mutta en muista nimiä nyt. Olisipa kiva muistaakin.
        Töpäristä muistan myös kuinka me tyttöpareina mentiin melkein kaikki humpat ja jenkat. Polkka vielä mentiin vähän niin kuin jenkka, kun se oli muodikasta silloin. Anette Tuomisen Kenen syy -kappaleesta tulee ainakin nuo ajat ja Töpäri mieleen.


      • Töpäri
        Sinikka kirjoitti:

        voisin sanoa minäkin, mutta en minäkään Korkeamäen lavalla ole käynyt, niin kuin joku tuolla alempana sanoi myös, ja minäkin opin silloin nuorena sanomaan työväentaloa Töpäriksi, mutta Kohtalon tangosta minullakin Töpäri tulee mieleen.
        Sitten Töpäri tulee mieleen ainakin Taisto Tammen Naisten tangosta. Muistan kun sen alkaessa aina tarkkaan katsottiin, ketä mentiin hakemaan, kun levyn toisella puolella oli Illan kaunein tyttö. Vähän semmoista niin kuin kilpailua se oli myös. Joitakin muitakin Taisto Tammen levyjä on, että se Töpäri tulee mieleen, mutta en muista nimiä nyt. Olisipa kiva muistaakin.
        Töpäristä muistan myös kuinka me tyttöpareina mentiin melkein kaikki humpat ja jenkat. Polkka vielä mentiin vähän niin kuin jenkka, kun se oli muodikasta silloin. Anette Tuomisen Kenen syy -kappaleesta tulee ainakin nuo ajat ja Töpäri mieleen.

        Olen paljasjalkainen kuhmolainen. Muutin jo 40 v sitten pois sieltä, joten työväentalon nimitys on jossakin vaiheessa kääntynyt työppäriksi.

        Pyydän Töpäriltä ja muilta anteeksi murteeni häpäisyä :)


      • eax
        Töpäri kirjoitti:

        Olen paljasjalkainen kuhmolainen. Muutin jo 40 v sitten pois sieltä, joten työväentalon nimitys on jossakin vaiheessa kääntynyt työppäriksi.

        Pyydän Töpäriltä ja muilta anteeksi murteeni häpäisyä :)

        En oikein ymmärtänyt, mitä ja keneltä anteeksi pyysit. Olitko sinä siis tottunut sanomaan Työppäri vai Töpäri? Itse ainakin muistan 60- ja 70-luvuilla paikkaa sanotun Töpäriksi. Lienee, juu, sitten jossakin vaiheessa muotoutunut Työppäriksi. Mutta sanotaankohan taloa vieläkin Työppäriksi vaiko Korpi-Kinoksi...?


      • eax
        Sinikka kirjoitti:

        voisin sanoa minäkin, mutta en minäkään Korkeamäen lavalla ole käynyt, niin kuin joku tuolla alempana sanoi myös, ja minäkin opin silloin nuorena sanomaan työväentaloa Töpäriksi, mutta Kohtalon tangosta minullakin Töpäri tulee mieleen.
        Sitten Töpäri tulee mieleen ainakin Taisto Tammen Naisten tangosta. Muistan kun sen alkaessa aina tarkkaan katsottiin, ketä mentiin hakemaan, kun levyn toisella puolella oli Illan kaunein tyttö. Vähän semmoista niin kuin kilpailua se oli myös. Joitakin muitakin Taisto Tammen levyjä on, että se Töpäri tulee mieleen, mutta en muista nimiä nyt. Olisipa kiva muistaakin.
        Töpäristä muistan myös kuinka me tyttöpareina mentiin melkein kaikki humpat ja jenkat. Polkka vielä mentiin vähän niin kuin jenkka, kun se oli muodikasta silloin. Anette Tuomisen Kenen syy -kappaleesta tulee ainakin nuo ajat ja Töpäri mieleen.

        tainneet samoihin aikoihin Töpärillä tanssimassa kulkeakin... Niin tuttua oli tuo tekstisi.;)

        Taisto Tammen tangoista nimenomaan siellä soivat ainakin Yksi ainoa katse vain ja Tänä iltana tahtoisin unohtaa. Markus Allanin esittämänä Sokeripala kuului usein, kuten Esko Rahkosen Erottamattomatkin. Poski poskea vasten Anneli Sarin tangona tulkitsemana kuului myös vakiosoitettaviin. Ja niin monet muutkin...;)


      • en tiedä
        eax kirjoitti:

        tainneet samoihin aikoihin Töpärillä tanssimassa kulkeakin... Niin tuttua oli tuo tekstisi.;)

        Taisto Tammen tangoista nimenomaan siellä soivat ainakin Yksi ainoa katse vain ja Tänä iltana tahtoisin unohtaa. Markus Allanin esittämänä Sokeripala kuului usein, kuten Esko Rahkosen Erottamattomatkin. Poski poskea vasten Anneli Sarin tangona tulkitsemana kuului myös vakiosoitettaviin. Ja niin monet muutkin...;)

        miksi työväentaloa kutsutaan. Pyysin anteeksi, koska itse käytin sanaa työppäri. Omassa päässäni Töpäri oli muuttunut työppäriksi.
        Kyllä se vaen tuo murre näkkyy unohtuvan, kun on liian kaovan poes Kuhmosta.
        Sabelin ja four cats yhdistyy minulla aina työväentalon tansseihin. Samoin Mertsi Lehtosen livenä työväentalolla esittämä Ave Maria. Samassa tilaisuudessa valittiin myös miss Kuhmo. Kuhmolainen julkaisi jutun oikein missin kuvalla about 63-64.


      • eax
        en tiedä kirjoitti:

        miksi työväentaloa kutsutaan. Pyysin anteeksi, koska itse käytin sanaa työppäri. Omassa päässäni Töpäri oli muuttunut työppäriksi.
        Kyllä se vaen tuo murre näkkyy unohtuvan, kun on liian kaovan poes Kuhmosta.
        Sabelin ja four cats yhdistyy minulla aina työväentalon tansseihin. Samoin Mertsi Lehtosen livenä työväentalolla esittämä Ave Maria. Samassa tilaisuudessa valittiin myös miss Kuhmo. Kuhmolainen julkaisi jutun oikein missin kuvalla about 63-64.

        Eipä ole näköjään kukaan käynyt kertomassa, millä nimellä taloa nykyisin kutsutaan... Lieneekö talon nimenä nykyisin siis yksinkertaisesti Korpi-Kino...?

        Tuon Sabelinin minä muuten yhdistän myös ainakin Keskus-Baariin, jossa sitä jukeboxista usein kuuntelimme. Lienee ollut valikoimissa muittenkin baarien jukeboxeissa... Ihan tarkkaan en muista.

        Jaa; Miss Kuhmo... Joku hämärä muistikuva minulla asiasta on, mutta jos tuo tapahtuma oli about -63-64, enpä ainakaan tansseihin olisi aivan vielä päässyt...;) Sen muistan, että ainakin Anneli Sarin esiintymistä työväentalolla olin seuraamassa, mutta vuotta en tarkkaan muista.


    • Kajaanix

      Näistä biiseistä tulee aina Kuhmo mieleen.

      Menolippu
      Lentävä Kalakukko
      Pienen pieni veturi.
      Train Train

    • sixis

      tällainen. Että heittää palstalle aloituksen, eikä sitten itse olekaan mukana keskustelemassa. Mikään pakko mukana ei tietenkään ole olla, mutta kohteliasta se kuitenkin olisi, jokaisella palstalla. Meillä meni täällä viikonloppu melkoisen hulinan keskellä: sukulaisia, lätkää, nuorisoa kavereineen, sukulaisia, lätkää, nuorisoa kavereineen. Ääntä siis riitti. Tänään sitten olikin jo normaali koulu- ja työpäivä.

      Te olette muistelleet monia sellaisia biisejä, joista en itse ole kuullutkaan... Vanhempi sisareni saattaisi jotakin muistaakin. Meillä oli aikoinaan hassua siten, että minä kuuntelin jo ihan penskana mieluiten ulkomaista musiikkia ja isosiskoni kotimaista.

      Minulle Kuhmon-aikoina kova sana oli Baccara. Myös Abbaa kuuntelin mielelläni, mutta Baccaran älppäri oli ensimmäinen levy, jonka itse omistin. Myös Boney M oli kova juttu niihin aikoihin. Sisareni kuunteli Freemania, Vicky Rostia, Kisua, Frediä, Katri-Helenaa ja monia muitakin kotimaisia, tangojakin jopa. Jos tuo Lapin tangon vaikutus minuun juontaakin juurensa juuri sisarestani, en tiedä. Muistan kyllä itsekin joistakin hänen suosikeistaan pitäneeni. Freemanin Kaksi lensi yli käenpesän oli mielestäni upea biisi, mutta sen sanoista en siihen aikaan ymmärtänyt yhtään mitään. Hiukan sama juttu taisi olla Ajetaan tandemilla -biisin kanssa. Joka tapauksessa nuokin ovat biisejä, joista Kuhmo jollakin tavalla tulee mieleeni.

    • ei ikinä enään

      tuosta saatanan kurjuudesta kerran pois päässyt...

      • eax

        Oliko lapsuutesi, nuoruutesi ja elämäsi ylipäätäänkin Kuhmossa köyhää ja kurjaa, vai kärsitkö muuten vain ikävästä siellä?

        Olisi mielenkiintoista tietää, missä ja milloin siellä syntynyt olet. Jos siis olet sieltä kotoisin. Itse koen eläneeni siellä erittäin rikkaan lapsuuden, kuten nuoruudenkin. Rikkaudella tarkoitan nyt henkistä rikkautta.


    • levystä

      muisto vain jää, tulee mieleen kuhmon kelo joskus 70 luvun alussa. Muistan elävästi kun tanssimme poski poskea vasten hiljaa liikkuen tuon levyn tahdissa, nuori lempi roihuten. Oi niitä aikoja.

    • 50 % kuhmolainen

      satumaa kappale on kanssa sellainen josta tulee heti mieleen tuulisen ja tyynen kauniin lentuan kirkkaat vedet, kuhmon torin ystävällinen ilmapiiri, ihanat inisevät hyttyset joita saa huitoa soilla kun on lakassa :')
      kuhmo on niin ihana!

    • Anonyymi

      Te jotka olitte Dingon keikalla Kelossa 1985, olisi kiva kuulla muistoja siltä illalta. Olisin halunnut mennä, mutta olin aika nuori, eikä päästetty keikalle. Terv yhä Dingon fani.

    • Anonyymi

      Onko etustaja polovinen kommentoinut asiaa Kainuun Sanomille

    • Anonyymi

      Eiköhän tässä pärjäillä!

    • Anonyymi

      Smoke on water ja eikun!

    • Anonyymi

      Voe pahoton maikka.

    • Anonyymi

      Mozartin Pieni yösoitto.

    • Anonyymi

      Soittakaa Paranoid!!!

      😡

    • Anonyymi

      Himin When Love and Death Embracesta tulee mieleen Kuhmon Kelo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      263
      2501
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1997
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1258
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe