en jaksa mutta tykkään kissastani

uupunut pennun omistaja

Kollikissa 5kk rouskuttaa kasvit, koulupaperit, yrittää hyppiä ikkunoista ja valnottaa kaikki yöt.
Luulin ottaessani kisun että ne ovat helpompia hoitaa kuin koirat mutta toisin kävi.
Leikkautan sen ensi viikolla ja kysybkin että minkälaista rauhoittumista voin odottaa?

Kissa ei tottele paria sekunttia pitempää kun suihkautan vettä sen niskaan pöydällä hyppelemisestä.
Jos ja kun pidän kissan niin joudunko tottumaan siihen että se hyppiii mennen tullen ruoka-ja tiskipöydällä? Entä saanko koskaan nukkua kunnolla ?Olen kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä muutenkin.
Enkö koskaan voi pitää edes leikkokukkia?
Syökö kissa jatkossa kaikki tärkeät paperini ja koulukansioni? Kaikkia ei voi pitää kaapeissa ja piilossa.
Olemme aviopari joilla ei ole enää lapsia kotona.
Nyt älköön viisastelijat vaivautuko vastaamaan vaan halua asiallisia vastauksia ja neuvoja.'

Ajattelin jo että annan kissasta vastuun tyttärelleni kun se on se on kisun kakkoskoti muutenkin. Kärsiskö kissa tästä? Se on ollut siellä 2 pv viikossa muutenkin.

28

3860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musti

      lapsi on lapsi ja riehuu aikansa, sitäpaitsi se on petoeläin, jonka on opeteltava tulemaan toimeen ja hankkimaan saaliinsa, siis tarkoitin tällä sitä että se vain toimii luontonsa ja lajinsa mukaisesti. Minulla on 13 v Iita, jolta toivoisin jotain samansuuntaista, mutta se on jo riehumisensa riehunut ja elää seesteistä vanhuutta. Kissa ei todellakaan ole koriste eikä leikkikalu, vaan se on eläin ja sille on annettava tilaa elää.

      • alkuperäinen kirjoitaja

        en minä sitä leikkikaluksi tarkoittanutkaan ja kysyin lähinnä että onko meillä tilaa elää????????????? ja ei tarvitse vastata tähän.


      • mirri

        Nimenomaan lapsi on lapsi ja kissa on kissa. Jos otettu kissa ei kiinnosta se on eläin josta voi luopua. Järkyttävää katsoa näillä palstoilla verranto lapsiin jotka kuitenkin ovat ihmisä eikä eläimiä.


      • sotp
        mirri kirjoitti:

        Nimenomaan lapsi on lapsi ja kissa on kissa. Jos otettu kissa ei kiinnosta se on eläin josta voi luopua. Järkyttävää katsoa näillä palstoilla verranto lapsiin jotka kuitenkin ovat ihmisä eikä eläimiä.

        Siis miten niin jos ei kiinnosta?? Ethän sinä ota silloin eläintä jos ei kiinnosta! Kannattaisi lukea tarkemmin mikä on ongelmana.

        Yhtälailla voi minusta verrata pentua ja lasta, yhtä avuttomia ja yhtä paljon tarvitsevat hoivaa. Tosin eläimet aikuistuvat mukavassa vauhdissa, ja parin vuoden jälkeen ovat aikuisiässä!!!

        Yhtäläinen vastuu sinulla on pennusta kuin pennusta!

        Ja kyllä minun mielestä eläimen kanssa pääsee kuitenkin helpommalla kuin kakaran kanssa. Mekkala ja tuho ovat ihan eri luokkaa!!!!!


      • jo olis k.... töitä
        sotp kirjoitti:

        Siis miten niin jos ei kiinnosta?? Ethän sinä ota silloin eläintä jos ei kiinnosta! Kannattaisi lukea tarkemmin mikä on ongelmana.

        Yhtälailla voi minusta verrata pentua ja lasta, yhtä avuttomia ja yhtä paljon tarvitsevat hoivaa. Tosin eläimet aikuistuvat mukavassa vauhdissa, ja parin vuoden jälkeen ovat aikuisiässä!!!

        Yhtäläinen vastuu sinulla on pennusta kuin pennusta!

        Ja kyllä minun mielestä eläimen kanssa pääsee kuitenkin helpommalla kuin kakaran kanssa. Mekkala ja tuho ovat ihan eri luokkaa!!!!!

        Tyypillinen kissan omistaja. Kyllä meidän mirrin hyvinvointi on paljon tärkeämpää kun naapurin kakaroiden. ja onhan se minullekkin helpompaa tuo kissanpennun kasvattaminen. Valitettavasti sinun vanhemmillasi ei ollut samanlaista asennetta, olisi jäänyt sinunkin synnyttäminen väliin ja tilalla olisi yksi katti.


      • sotp
        jo olis k.... töitä kirjoitti:

        Tyypillinen kissan omistaja. Kyllä meidän mirrin hyvinvointi on paljon tärkeämpää kun naapurin kakaroiden. ja onhan se minullekkin helpompaa tuo kissanpennun kasvattaminen. Valitettavasti sinun vanhemmillasi ei ollut samanlaista asennetta, olisi jäänyt sinunkin synnyttäminen väliin ja tilalla olisi yksi katti.

        No eipä minua todellakaan liikauta jotku naapurin kersat:D
        Ehkä olen lapsien vihaaja, mutta eläinten rakastaja. (en ole itse tekemässä sitä virhettä että duunaisin jonkun haisevan ipanan jalkoihin)

        Ja joskus sitä kyllä on toivonut että omat vanhemmat olisi ottaneet kissan eikä tehnyt minua!


      • Anonyymi
        jo olis k.... töitä kirjoitti:

        Tyypillinen kissan omistaja. Kyllä meidän mirrin hyvinvointi on paljon tärkeämpää kun naapurin kakaroiden. ja onhan se minullekkin helpompaa tuo kissanpennun kasvattaminen. Valitettavasti sinun vanhemmillasi ei ollut samanlaista asennetta, olisi jäänyt sinunkin synnyttäminen väliin ja tilalla olisi yksi katti.

        Kuule. Minulla on aikuisia lapsia, mutta naapurin kakarat on naapurin itte hoidettavia.
        Ja, kissa voi olla yksinäiselle tärkeä perheenjäsen.
        Itselleni on.
        Hiljattain oli sairaanakin, se huoli saada sille äkkiä apua oli iso, ja kyllä helpotti kun kissa alkoi lääkityksellä toipua äkillisestä hoidettavasta sairaudesta.
        Ilo on ihan antanut minulle energiaa, ja kissa on huomannut että aikuisten oikeasti hoidan sen asiat, tullut läheisemmäksi kanssani.
        En oikein voi ymmärtää miksi naapurin kakaroiden lääkärikulut ja ruoka pitäisi maksaa.
        Mielummin maksan jonkin kulut, mikä asuu kotona kanssani.


    • kaksi

      kissanpentua 4kk ja 7kk tyttökissoja tosin. Aikamoista menoa täälläkin välistä on, mutta ihan hyvin ollaan pärjätty. Kissaa tuskin saa pysymään ruokapöydältä poissa, tiskiöydälle en ole kissojani päästänyt, tosin salaa ne sinne joskus menevät kuitenkin. Tarjoa kissallesi paljon virikkeitä, joihin se saa purkaa energiaansa. Energinen pakkaus sinulla tuntuu siellä olevan. Onhan kissalla oma raapimispuu johon saa kiivetä ja leikkikaluja tarpeeksi. Eläinkaupoista saa kivoja hiiriä joista meidän kissat tykkäävät ainakin. Hyvä lelu on myös paperin pala joka on rutistettu paperitolloksi. Leikitä kissaasi iltaisin jotta se väsyisi ja nukkuu paremmin yöllä. Jos kissa naukuu öisin älä kiinnitä huomiota sillä se haluaa huomiota. Kissalla on myös tuossa iässä murrosikä joka sekin varmaan tekee siitä hankalamman tällä hetkellä. Leikkaaminen ja aika varmasti rauhoittavat sitä.

    • J--K

      Ja ruoan tarjoiluajoilla on merkitystä. Meillä kollit (leikatut 2ja 5v) ruokitaan iltaisin tukevammin ja aamulla kevyemmin, tällöin nukkuvat yön kiltisti, jos oikein haluaa varmistuksen niiden nukkumiselle, tarjoaa illalla 100 grammaa raakaa possunsuikalelihaa. Pysyy kissojen hampaatkin kunnossa ja näkee leijonamaista köllöttelyä.

      • S.O.T.B.

        Kuulostaa tutulta:D Ostimme Cornish rexin jonka luonne vastaa tuota riehumista. Jotkin yksilöt ovat reihakkaampia kuin toiset. Ja jos puhutaan vielä vauvaikäisestä kissasta, niin hermojahan se vaatii(yhtälailla kuin lapsetkin)

        Ja kuka on sanonut että kissat ovat helppoja? Ne ovat hyvin omanegonsa tuntevia ja ainostaan leimaantuvat jos näytät niille että olet sen arvoinen. Minulla on ollut kissoja melkein 20 vuoden ajan ja en sanoisi että kissa olisi helppo. Jotkut ovat helpompia kin toiset.

        Sitä paitsi kevät on tulossa, ainakin meillä 19v leikattu kolli haikailee uutta sydänkäpystä.


      • alkuperäinen kirjoittaja
        S.O.T.B. kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta:D Ostimme Cornish rexin jonka luonne vastaa tuota riehumista. Jotkin yksilöt ovat reihakkaampia kuin toiset. Ja jos puhutaan vielä vauvaikäisestä kissasta, niin hermojahan se vaatii(yhtälailla kuin lapsetkin)

        Ja kuka on sanonut että kissat ovat helppoja? Ne ovat hyvin omanegonsa tuntevia ja ainostaan leimaantuvat jos näytät niille että olet sen arvoinen. Minulla on ollut kissoja melkein 20 vuoden ajan ja en sanoisi että kissa olisi helppo. Jotkut ovat helpompia kin toiset.

        Sitä paitsi kevät on tulossa, ainakin meillä 19v leikattu kolli haikailee uutta sydänkäpystä.

        niin...kevät on tulossa.Täytyy mennä kiireen vilkkaa leikkuuttamaan toi kolli.Se painaa jo melkein 3 kiloa.On melkein Norja Metsäkissa.Kolmasosa on jotain muuta joten eiköhän luonne ole tuolta norskin puolelta.Ei pelkää mitään eikä ketään.

        Vein kissan tänään tytölleni kun väsähdin aamun riehuntaan.Telkkarikin meinas kaatua.

        Kyllä kissan kanssa leikitään tosi paljon.Mieheni leikkii sen kanssa ja on päivät kotona.
        Alkuyöstä saan nukkua mutta herätys tulee klo 5.00 varpaita puremalla.Luen illat läksyjä joten olen silmät ristissä koulussa.

        Tytär lupasi ottaa kisun jokskun päiväksi ja katotaan sitten kuin paljon se on siellä jatkossa.

        Kaikkein eniten mua ahistaa toi kasvien syönti!!!
        En voi olla ilman puutarhaistutuksia mutta nytikin on narskittu kaikki alut pois:(
        Ripottelin 100% sitruunamehua ruusun lehdille ja pöydän reunoihin mutta ei mitään vaikutusta.

        Pidän silti tämän kissan luonteesta kun se on ihmisläheinen kaikesta huolimatta.
        Toivon että tämä on ohimenevää ja kisu vähän rauhottuisi kuukausien kuluessa.Onneksi on varapaikka johon se on tottunutkin pienestä pitäen.
        Sain sen kuvan että kissan on helppoja koska aina olen nähnyt kissat rauhallisena köllöttämässä päivisin.En vain tullut ajatelleksi mitä tarkoittaa sisäkissa ja ulkokissa.Tämä on sisäkissa mikä ulkoilee joskus vain kantokopassa.Tosin totutan sen ehkä valjaisiin kesäksi ja lähdemme tonne rannalle ravaamaan.


      • pöllö
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        niin...kevät on tulossa.Täytyy mennä kiireen vilkkaa leikkuuttamaan toi kolli.Se painaa jo melkein 3 kiloa.On melkein Norja Metsäkissa.Kolmasosa on jotain muuta joten eiköhän luonne ole tuolta norskin puolelta.Ei pelkää mitään eikä ketään.

        Vein kissan tänään tytölleni kun väsähdin aamun riehuntaan.Telkkarikin meinas kaatua.

        Kyllä kissan kanssa leikitään tosi paljon.Mieheni leikkii sen kanssa ja on päivät kotona.
        Alkuyöstä saan nukkua mutta herätys tulee klo 5.00 varpaita puremalla.Luen illat läksyjä joten olen silmät ristissä koulussa.

        Tytär lupasi ottaa kisun jokskun päiväksi ja katotaan sitten kuin paljon se on siellä jatkossa.

        Kaikkein eniten mua ahistaa toi kasvien syönti!!!
        En voi olla ilman puutarhaistutuksia mutta nytikin on narskittu kaikki alut pois:(
        Ripottelin 100% sitruunamehua ruusun lehdille ja pöydän reunoihin mutta ei mitään vaikutusta.

        Pidän silti tämän kissan luonteesta kun se on ihmisläheinen kaikesta huolimatta.
        Toivon että tämä on ohimenevää ja kisu vähän rauhottuisi kuukausien kuluessa.Onneksi on varapaikka johon se on tottunutkin pienestä pitäen.
        Sain sen kuvan että kissan on helppoja koska aina olen nähnyt kissat rauhallisena köllöttämässä päivisin.En vain tullut ajatelleksi mitä tarkoittaa sisäkissa ja ulkokissa.Tämä on sisäkissa mikä ulkoilee joskus vain kantokopassa.Tosin totutan sen ehkä valjaisiin kesäksi ja lähdemme tonne rannalle ravaamaan.

        rauhoittuu, uskoisin ainakin. Meille tuli n.vuosi sitten 5kk ikäinen rasavilli riähkä. Leikkauksen jälkeen se vähän rauhoittui. Energiaa palaa myös kissakaverin kanssa telmiessä. Se on säilyttänyt hömelön, valloittavan luonteensa, mutta on todella rauhoittunut lutuiseksi mössykäksi. Kasvit ovat saaneet olla nyt enemmän rauhassa. Valjaissa ulkoilu ja kissatarha ovat olleet sille tärkeitä. Jos mahdollista niin kissallesi voisi tehdä hyvää samanhenkisen kissakaverin seura. Aikuiset kisut on paljon rauhallisempia :)


      • ancku..
        pöllö kirjoitti:

        rauhoittuu, uskoisin ainakin. Meille tuli n.vuosi sitten 5kk ikäinen rasavilli riähkä. Leikkauksen jälkeen se vähän rauhoittui. Energiaa palaa myös kissakaverin kanssa telmiessä. Se on säilyttänyt hömelön, valloittavan luonteensa, mutta on todella rauhoittunut lutuiseksi mössykäksi. Kasvit ovat saaneet olla nyt enemmän rauhassa. Valjaissa ulkoilu ja kissatarha ovat olleet sille tärkeitä. Jos mahdollista niin kissallesi voisi tehdä hyvää samanhenkisen kissakaverin seura. Aikuiset kisut on paljon rauhallisempia :)

        "Kollikissa 5kk rouskuttaa kasvit, koulupaperit, yrittää hyppiä ikkunoista ja valnottaa kaikki yöt.
        Luulin ottaessani kisun että ne ovat helpompia hoitaa kuin koirat mutta toisin kävi.
        Leikkautan sen ensi viikolla ja kysybkin että minkälaista rauhoittumista voin odottaa?"

        Kyllä varmaan ainakin jonkin verran rauhoittuu leikkauksesta. Ja todennäköisesti tuo riehuminenkin menee ajan kanssa ohi. Meille kun tuli kissanpentu, SE OLI AIVAN KAMALA! Oikea pikku tuholainen, mikään ei ollut turvassa. Nyt se on vuoden ikäinen, ja niin rauhallisen lötkeä persoona, etten toista ole nähnyt ;).

        "Kissa ei tottele paria sekunttia pitempää kun suihkautan vettä sen niskaan pöydällä hyppelemisestä."

        Meilläkään ei ensin uskonut, mutta kun tarpeeksi kauan jatkaa tuota: suhaus yhdistettynä "ei"-sanaan, niin yleensä ennen pitkää oppi. Meillä ainakin oppi.


        Ja iän myötä todennäköisesti oppii siihenkin, ettei tuhoa kasvejanne eikä papereitanne. Onnea kissan kasvatukseen! ;)


    • Saman kokenut

      Mä kun otin Oskun se oli aivan samanlainen, sit kun leikkautin ni rauhottui huomattavasti, kyllä kissa oppii mikä on kiellettyä ja mikä ei.
      Joten mun neuvoni on älä luovuta, ja tosiaanki anna illalla vähän tuhdimpi annos ruokaa jos jaksaisi nukkua yön yli.
      Sit vielä tohon valjashommaan, rupea hyvissä ajoin sisällä jo totuttelemaan valjaisiin. esim. laita pelkät valjaan päälle ja anna sisätiloissa liikkua ne päällä.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Kiva kuulla että täystuho voi rauhoittua...unohdin mainita,että tänään se vielä pudotti olohuoneen verhot alas:)
        Lulen että kissan on tehyt rauhattomaksi myös se, että linnut ovat alkaneet laulella ulkona. Sen silmät menee killiin ja se alkaa kalisutella hampaitaan kun varikset rääkyy avoimen ikkunan lähellä.
        Maanantaina lääkärin sakset heilahtaa!!


      • S.O.T.P.
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Kiva kuulla että täystuho voi rauhoittua...unohdin mainita,että tänään se vielä pudotti olohuoneen verhot alas:)
        Lulen että kissan on tehyt rauhattomaksi myös se, että linnut ovat alkaneet laulella ulkona. Sen silmät menee killiin ja se alkaa kalisutella hampaitaan kun varikset rääkyy avoimen ikkunan lähellä.
        Maanantaina lääkärin sakset heilahtaa!!

        Ai niin, kannattaa ostaa kissalle kissoille tarkotettua ruohoa/vehnänalkioita. Meillä jäi huonekasvit rauhaan kun hommasi heinää sisälle mitä saa ihan luvalla syödä.

        yksinäiselle pennulle kannattaa keksiä virikkeitä. Eläinkaupoista saa ostettua aktivointipalloja, joiden sisään laitetaan raksuja. Kissa pyörittelee palloa että saa raksuja sisältä.

        Meillä on nyt 10kk vanha rexi, ja nyt vasta on tullu vähän järkeä päähän. Mutta ukko vetää kyllä kunnon hepuleita kun on aurinkoinen keli:D

        Kyllä se siitä, ei ne ikuisesti ole nuoria:) Norskit tuppaa rauhottumaan kuitenkin suht pian. Pitää vain jaksaa tuo pentuikä ja sen jälkeen kamalampi teini-ikä, jolloin itse kannattaa pitää pää. Muuten kissa huomaa että voi pompotella sinua miten sattuu.

        Voimia! Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu!!


      • S.O.T.P. kirjoitti:

        Ai niin, kannattaa ostaa kissalle kissoille tarkotettua ruohoa/vehnänalkioita. Meillä jäi huonekasvit rauhaan kun hommasi heinää sisälle mitä saa ihan luvalla syödä.

        yksinäiselle pennulle kannattaa keksiä virikkeitä. Eläinkaupoista saa ostettua aktivointipalloja, joiden sisään laitetaan raksuja. Kissa pyörittelee palloa että saa raksuja sisältä.

        Meillä on nyt 10kk vanha rexi, ja nyt vasta on tullu vähän järkeä päähän. Mutta ukko vetää kyllä kunnon hepuleita kun on aurinkoinen keli:D

        Kyllä se siitä, ei ne ikuisesti ole nuoria:) Norskit tuppaa rauhottumaan kuitenkin suht pian. Pitää vain jaksaa tuo pentuikä ja sen jälkeen kamalampi teini-ikä, jolloin itse kannattaa pitää pää. Muuten kissa huomaa että voi pompotella sinua miten sattuu.

        Voimia! Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu!!

        Mulla on 10v. narttukissa joka oli villi ja on vieläkin,ajoittain.Kissalle pitää olla tiukka muuta ei julma.Ihmettelin lausahdusta ettei kissat pysy pois ruokapöydältä!!???Kyllä pysyy mun katti tietää tasan ettei ruoka-ja tiskipöydälle mennä-eikä meekkään.
        Mutta ei kaikkea voi kieltää kissoja pitää leikittää ja välillä lelliä.Meillä on yksinkertainen leikki ollan oven molemmilla puolilla ja kissa kissa pyydystää mua oven raosta,tulee välillä kyllä osumia.
        Älä anna kissaasi pois kyllä se rauhoituu,ole sille tiukkana mitä ei saa tehdä.Ja palkitse kun on ollut kiltisti.Niin kissanheinä jättää kukat rauhaan.
        Vaikka kyllä mäkin joskus luulen että katti on tämän talon kippari.


      • alkuperäinen kirjoittaja
        S.O.T.P. kirjoitti:

        Ai niin, kannattaa ostaa kissalle kissoille tarkotettua ruohoa/vehnänalkioita. Meillä jäi huonekasvit rauhaan kun hommasi heinää sisälle mitä saa ihan luvalla syödä.

        yksinäiselle pennulle kannattaa keksiä virikkeitä. Eläinkaupoista saa ostettua aktivointipalloja, joiden sisään laitetaan raksuja. Kissa pyörittelee palloa että saa raksuja sisältä.

        Meillä on nyt 10kk vanha rexi, ja nyt vasta on tullu vähän järkeä päähän. Mutta ukko vetää kyllä kunnon hepuleita kun on aurinkoinen keli:D

        Kyllä se siitä, ei ne ikuisesti ole nuoria:) Norskit tuppaa rauhottumaan kuitenkin suht pian. Pitää vain jaksaa tuo pentuikä ja sen jälkeen kamalampi teini-ikä, jolloin itse kannattaa pitää pää. Muuten kissa huomaa että voi pompotella sinua miten sattuu.

        Voimia! Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu!!

        Kissa on tytölläni ja huiski ympäri huushollia kun kävin siellä. Nakersi myös reiän nilkkaani.Se taitaa olla nyt siinä murrosiässä kun uhittelee ainakin mun tytölle. Se raapaisi tyttöäni kasvoihin siis hyökkäsi yht´äkkiä. Kävivät siitä melkoisen keskustelun kissan kanssa. Kisu muuten vastaa erilaisilla ääntelyillä.

        Voisko sillä olla teini-ikä kun sillä on tullut sellaista päättäväisyyttä toimintaan ja ärhäkkyyttä?

        Hiiriä ja palloja löytyy..on minttuhiiri ja vikisevä hiiri..erilaisia palloja ja muita omia virityksiä roikkuu katosta. Mutta kun se saa kohtauksen niin se juoksee vaan tuhatta ja sataa ympäri huushollia ja kaikki mikä osuu tielle kaatuu.


      • sotp
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Kissa on tytölläni ja huiski ympäri huushollia kun kävin siellä. Nakersi myös reiän nilkkaani.Se taitaa olla nyt siinä murrosiässä kun uhittelee ainakin mun tytölle. Se raapaisi tyttöäni kasvoihin siis hyökkäsi yht´äkkiä. Kävivät siitä melkoisen keskustelun kissan kanssa. Kisu muuten vastaa erilaisilla ääntelyillä.

        Voisko sillä olla teini-ikä kun sillä on tullut sellaista päättäväisyyttä toimintaan ja ärhäkkyyttä?

        Hiiriä ja palloja löytyy..on minttuhiiri ja vikisevä hiiri..erilaisia palloja ja muita omia virityksiä roikkuu katosta. Mutta kun se saa kohtauksen niin se juoksee vaan tuhatta ja sataa ympäri huushollia ja kaikki mikä osuu tielle kaatuu.

        Kyllähän tuo kuulostaisi että kissalla rupeisi teini-ikä jylläämään. Meillä kokeiltiin puremista ja raapimista, kissa ei tiennyt että "mammalle" on turha pottuilla. Meillä on tepsinyt kantokoppa ns. "vankila" kissalle, että rauhottuu. Ja myös se että ottaa jämäkän otteen kissan niskanahasta ja murisee. Ainakin katti on hämmentynyt niin että ei ole tajunnut riehua :) (toimi myös koirallani)

        Missään nimessä ei saa riepottaa kissaa, mutta emon matkima kuritus tyyli on yleensä tepsinyt villeihin teineihin.

        Eräällä kollin omistajalla oli nuo mintut tehneet hallaa kissan rauhottumiseksi. Kolli oli saanut kauheankohtauksen kun oli haistellut kissanminttua. Tuo kirmaaminen on ihan normaalia kissan käytöstä, ns. ilojuoksua. Meilläkin on lennellyt maljakot, kasvit, tuolit... kun noita hepuleita on juostu. Ainut keino on ollut että siirtänyt kaikki arvokkaimmat siksi aikaa pois kissan tieltä kunhan on rauhottunut.

        Meillä lemppari virikkeisiin kuuluu IKEA:n paperikassi. Sen sisällä on hauska römytä ja loikkia:) Muutenkin kissat tuppaavat kiinnostumaan kaikista lymy ja saalistus paikoista. Luonnossakin isotkissapedot loikoilevat puussa kun tarkkailevat mitä ruoka puuhaa. Kiipeily/raapimispuu erilaisin tasoin ja koloin on hyvä sallittu virike, mistä kissa yleensä pitää. Mustista ja mirristä on meidän puu hommattu ja koko 70e edestä sitä on käytetty:)


      • alkuperäinen kirjoittaja
        sotp kirjoitti:

        Kyllähän tuo kuulostaisi että kissalla rupeisi teini-ikä jylläämään. Meillä kokeiltiin puremista ja raapimista, kissa ei tiennyt että "mammalle" on turha pottuilla. Meillä on tepsinyt kantokoppa ns. "vankila" kissalle, että rauhottuu. Ja myös se että ottaa jämäkän otteen kissan niskanahasta ja murisee. Ainakin katti on hämmentynyt niin että ei ole tajunnut riehua :) (toimi myös koirallani)

        Missään nimessä ei saa riepottaa kissaa, mutta emon matkima kuritus tyyli on yleensä tepsinyt villeihin teineihin.

        Eräällä kollin omistajalla oli nuo mintut tehneet hallaa kissan rauhottumiseksi. Kolli oli saanut kauheankohtauksen kun oli haistellut kissanminttua. Tuo kirmaaminen on ihan normaalia kissan käytöstä, ns. ilojuoksua. Meilläkin on lennellyt maljakot, kasvit, tuolit... kun noita hepuleita on juostu. Ainut keino on ollut että siirtänyt kaikki arvokkaimmat siksi aikaa pois kissan tieltä kunhan on rauhottunut.

        Meillä lemppari virikkeisiin kuuluu IKEA:n paperikassi. Sen sisällä on hauska römytä ja loikkia:) Muutenkin kissat tuppaavat kiinnostumaan kaikista lymy ja saalistus paikoista. Luonnossakin isotkissapedot loikoilevat puussa kun tarkkailevat mitä ruoka puuhaa. Kiipeily/raapimispuu erilaisin tasoin ja koloin on hyvä sallittu virike, mistä kissa yleensä pitää. Mustista ja mirristä on meidän puu hommattu ja koko 70e edestä sitä on käytetty:)

        Tultiin äsken lekurilta ja kissa heräsi jo kotimatkalla.Pisti päänsä ruokakippoon mutta nukahti kesken syömisen uudestaan.

        Meillä kanssa kisu tykkää kun sen laittaa kaupan paperikassiin.Sieltä se sitten hyökkäilee. Välillä laitamme naruja roikkumaan kassin suulle tai rapistelemme sitä ulkoa päin. Kiipeilypuu on rakenteilla.Mies tekee sen ja siihen tulee oksanhankaan mökki ja monta eri tasoa. Nyt on vaan koivun pölli ollut tilapäiskäytössä.

        Aivan ihana toi kisu kun on narkoositokkurassa vielä. Uskon että se rauhottuu muutamassa viikossa vähän kun kastraatio alkaa tehoamaan.


      • sotp
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Tultiin äsken lekurilta ja kissa heräsi jo kotimatkalla.Pisti päänsä ruokakippoon mutta nukahti kesken syömisen uudestaan.

        Meillä kanssa kisu tykkää kun sen laittaa kaupan paperikassiin.Sieltä se sitten hyökkäilee. Välillä laitamme naruja roikkumaan kassin suulle tai rapistelemme sitä ulkoa päin. Kiipeilypuu on rakenteilla.Mies tekee sen ja siihen tulee oksanhankaan mökki ja monta eri tasoa. Nyt on vaan koivun pölli ollut tilapäiskäytössä.

        Aivan ihana toi kisu kun on narkoositokkurassa vielä. Uskon että se rauhottuu muutamassa viikossa vähän kun kastraatio alkaa tehoamaan.

        Juu, nuo ötökät on aika kummallisenhauskoja kun heräilevät narkoosista.

        Meidän vanhaan herraan leikkaus auttoi parissa viikossa, rauhoittui hieman mutta silti jäi tietyn asteinen leikkisyys päälle:)

        Eiköhän tuo tuosta rupea rauhottumaan!:)


    • Satru

      Aktiivinen nuori kissa ei ole helppo lemmikki. Ikävää, että teillä on sellainen luulo ollut.

      Ikä tietysti rauhoittaa kissaa ja kun olet tiukka (mutta et julma!!), kissa kyllä oppii tietyt pelisäännöt. Täytyy kuitenkin muistaa, että kissa on kiipeilevä olento ja kissalle ovatkin ne kuutiot neliöitä tärkeämpiä. Jos et halua kissan hyppivän pöydillä/tiskipöydillä yms hommaa kissalle luvallisia kiipeily kohteita, sama homma raapimiskohteiden kanssa. Kunnon tukeva isohko kiipeilypuu voisi olla tosi kiva juttu ja säästäisi hermojannekin kovasti. Kun sitten kiipeilypuu teillä on ohjaat kissan päättäväisesti aina puulleen ja nostat esim. pöydiltä pois.

      Kissasta ei pientä koiraa ikinä saa, se oppii kyllä perus säännöt, mutta orjamaista siitä ei tule tekemälläkään. Liiallisella huutamisella ja komentelulla muutenkin huononnat vain kissasi suhdetta itseesi ja muutenkin ihmisiin. Helpointa onkin yrittää tehdä kodista ns. "kissan kestävä" ja ottaa huomioon kissan tarpeet asunnon sisustuksessa. Lasimaljat ja muut hajoavat kissojen ulottumattomiin. Kasvit myös.

      Kun kissalla on kivoja kiipeilykohteita (esim. ikkunalauta omassa käytössä, kiipeilypuu sellaisessa huoneessa jossa kissa muutenkin viihtyy yms) ne harvat paikat joissa et halua kissan olla säilyvät kyllä. Pelkkä EI sitä ja EI tätä saattaa tehota koiraan, mutta harvemmin kissaan. Päinvastoin tälläinen kissa alkaa vähemmän ja vähemmän pitää huolta siitä mitä SINÄ haluat ja tekee mitä mielii. Kissan kanssa toimii parhaiten puolimatkaan meneminen, silloin kissakin tulee vastaan. :)

      Nuorelle energiselle kissalle kaveri on myös yksi niistä tärkeistä viihdykkeistä. Nuori kissa tykkää painia ja leikkiä ja tutkia ja touhuta. Vanhenpi kissa olisi saattanut olla teille sopivampi lemmikki, siksi että rauhoittuu hieman ja järkeäkin on tietysti yleensä tällöin tullut hieman lisää. Kissa on älykäs, utelias ja melko liikunnallinenkin olento, siitä ei ihan helpolla sohvatyynyn korviketta saa. Aktiivisen ja hauskan perheenjäsenen kyllä.

      Minulla itsellän on kaksi kissaa. Ovat jo iäkkäämpiä, mutta silti kissamaisuuksia ei voi estää, enkä sitä harmittelekaan. Kissat ovat kissoja ja siinä niiden ihastuttavuus piileekin. Yhteiset säännöt kyllä löytyvät ajan kanssa, kunhan kissasta ei odota saavaansa äänetöntä ja paikallaan pysyvää lemmikkiä. Harva kissa kun sellainen on. Helpolla pääsee kun yrittää hiukan päästä sinne karvaisen pään sisälle ja keksiä kissoille kivaa tekemistä näin ne epätoivotut tekemiset jäävät vähemmälle. Niinhän se koirankin kanssa on ja kissa on montakertaa koiraa yritteliäämpi ja uteliaampi olento mitä tässä seurannut olen sivusta.

      Toivottavasti yhteinen sävel löytyy. Kissat ovat mukavia lemmikkejä, mutta eivät helppoja.

      • miiri

        Faktahan on näin että koira ja ihminen ovat laumaeläimiä, niillä on jotain yhteistä ja niden välille voi syntyä luottamuksellinen IHMIS eläin suhde. Kissa taaseen on yksinäinen aika vähäisillä älynlahjoilla varustettu saalistaja joka ei voi kiinyä ihmiseen mitenkään muuten kuin hyötymistarkoituksessa. Kissa ei kuulu suomalaiseen ympärisöön muutoin kuin maaseudun hiiren saalistajana, MUTTA EI MISSÄÄN NIMESSÄ KAUPUNKIIN ONGELMIA AIHEUTTAMAAN.


      • mirri

        Taas tuli todennettua se että kissanomistajat ovat samanlaisia kuin lemmikkinsäkin. Täysin kykenemätömiä normaaliin yhteisölliseen elämään ja vastaanottamaan omista mielipiteistä poikkeavia kommentteja.


    • viiru&pesonen

      meillä on hyvin yliaktiivinen reilu puolivuotias kissaneiti viiru. riehuminen ja hepulit ovat ihan normaaleja, valokuvakehykset ja muut kevyet tavarat kissa tiputtaa hyllystä.

      huonekasvien syöminen jäi kissalta vähemmäksi kun ostin sille omat saniaiset. kuulosta naurettavalta mutta toimii. meillä saa muut kasvit olla rauhassa saniaisten kärsiessä. leikkokukista ei kissalle maistuneet tulppaanit, ja jo ennen kaktuksia saivat olla rauhassa paksulehtiset kasvit, kuten kumipuu ja rahapuu. myöskään kaktukset eivät kissalle kelvanneet.amppelikukat ovat myös saaneet olla rauhassa..

      kirjahyllyllä kiikkuminen loppui kun kissa nostettiin aina alas sieltä kun se sinne kiikkui. ruokapöytää kissa ei oo vielä jättänyt rauhaan, vaikka kovin ollaan sitäkin yritetty opettaa samalla tavalla kuin kirjahyllylle kiikkumista.

      meidän kissaneiti rauhottuu iltaisen vain vähintään kahden tunnin leikkimisellä, mutta jos sekään ei tehoa, eli kissa riehuu yöllä, se suljetaan makuuhuoneen ulkopuolelle. julmaa, mutta tehoaa.

      koitahan jaksaa kissasi kanssa, kyllä se ajan kanssa rauhottuupi.

    • ulla-pulla

      Moi!en jaksanut lukea vastauksia, mutta, otin itse leikatun n.2v. kollin jämän :) löytötalosta ja ei ole tehnyt mitään tuhoja , nyt ollut 3v. meillä! mulla kanssa aikasemmin ollut koiria jotka tuhoilleet, mutta veikkaan että teilläkin kun pentu leikataan ,niin teilläkin rauha maassa. ja napakat eit! tsemiä!!

    • Anonyymi

      Miksi rakinomistajat tulevat aina ulisemaan näihin?? Samanlaisia kuin lemmikinsäkin siis.

    • Anonyymi

      Se nuoruus.
      Elämän vimma... En voi luvata kuin että se rauhoittuu, mutta sen ei kuulukkaan loppua kokonaan.
      Kissa, joka elää sisäkissana, tarvitsee virikkeitä.
      Kyllä, eläkää toki normaalia elämää, siinä määrin kuin mahdollista.
      Entäs ne virikkeiden järkkäämiset, kuten valjasulkoilut, iltariehuleikitykset.
      Joo. Läksin itse siivoojan keskiraskaaseen työhön lepäämään, kun kissani oli pentu ja murkkuikäinen.
      Vieläkin innostuu välillä, niin että on kuin Tom ja Jerrypiirretystä se mei ninki, mutta pitäähän sitä välillä.
      Ulkoillaan monesti viikkoon. (riippuu työvuoroistani, pääsenkö sen lemppariaikaan ulkoiluttamaan)
      Leikitän, ollaan vaan yhessä ja ystäviä. Ja sitten taas jostain säntää se kämpän läpi riehuva peto. Ja nauran kippurassa.
      Mikäli kiinnitätte kolttosiin minkäänlaista huomiota, ne jatkuvat takuulla.
      Paras kun ette oo huomaavinannekaan ihan kaikkea.
      Kissa ei saa siten palkintoa, eli reaktiota.
      Ja uskokaa, tuo toimii pidemmässä juoksussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe