myrkyllisiä ötököitä?

Kanarialla

Haluaisin tietää onko Kanarialla jotain vaarallisia/myrkyllisiä ötököitä, joiden pistämistä/puremista täytyisi vältellä? :o

16

6769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakaan

      eläinkunnassa, ihmiset ovat jo homma erikseen ...

      • ei vaaraa

        Ei ole ihmisille haitallisia/vaarallisia ötojä. Eläimille kylläkin esim. sydänmato joka tulee koirille kun tietyn lajinen hyttynen puree koiraa ja laskee samalla munansa koiran verenkiertoon josta kulkeutuvat sydämmeen ja kasvavat siellä madoiksi tuhoten sydämmen. Ei kuitenkaan hätää ei tule ihmisille.


      • öttiäisiä
        ei vaaraa kirjoitti:

        Ei ole ihmisille haitallisia/vaarallisia ötojä. Eläimille kylläkin esim. sydänmato joka tulee koirille kun tietyn lajinen hyttynen puree koiraa ja laskee samalla munansa koiran verenkiertoon josta kulkeutuvat sydämmeen ja kasvavat siellä madoiksi tuhoten sydämmen. Ei kuitenkaan hätää ei tule ihmisille.

        On ampiaisia, isoja ja ärhäköitäkin. Lisäksi todella isoja, karvaisia hämähäkkejä, mutta näitä et yleensä hotallipihoissa tapaa, maanviljelysalueella kyllä, esim. banaaneissa. Jotkut näistä hämähäkeistä ovat erittäin myrkyllisiä. Älä koske kanarialaisiin hämähäkkeihin, isoihin tai pieniin!

        Meressä voi olla myös merisiilejä ja joskus myrkyllisiä meduusoita.


      • turhaa peloitella
        öttiäisiä kirjoitti:

        On ampiaisia, isoja ja ärhäköitäkin. Lisäksi todella isoja, karvaisia hämähäkkejä, mutta näitä et yleensä hotallipihoissa tapaa, maanviljelysalueella kyllä, esim. banaaneissa. Jotkut näistä hämähäkeistä ovat erittäin myrkyllisiä. Älä koske kanarialaisiin hämähäkkeihin, isoihin tai pieniin!

        Meressä voi olla myös merisiilejä ja joskus myrkyllisiä meduusoita.

        ei ole Kanarialla myrkky hämähäkkejä, vielä vähemmän meduusoita, viihtyvät huonosti noin kylmissä vesissä ja ampiaiset ovat ihan samoja kuin suomessa, ei tapa jos ei ole allerginen ja silloinhan tappaa jo yksikin pisto.


      • kyllä on myrkyllisiä
        turhaa peloitella kirjoitti:

        ei ole Kanarialla myrkky hämähäkkejä, vielä vähemmän meduusoita, viihtyvät huonosti noin kylmissä vesissä ja ampiaiset ovat ihan samoja kuin suomessa, ei tapa jos ei ole allerginen ja silloinhan tappaa jo yksikin pisto.

        Mikäs biologi sinä oikein olet? Olen asunut Kanarialla yli 10 v ja omistanut maatilan, että luulen kyllä tietäväni mistä puhun. Osa hämähäkeistä on erittäin myrkyllisiä, kuten yleensäkin Suomen ulkopuolella. Jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä on sattunut. Tiedoksesi muuten, että kaikki, myös suomalaiset hämähäkit ovat myrkyllisiä, sillä ne tappavat saaliseläimensä. Suomalaiset hämikset vain ovat niin pieniä, että niiden leuat eivät yleensä läpäise ihmisen ihoa.


      • biologia 10
        kyllä on myrkyllisiä kirjoitti:

        Mikäs biologi sinä oikein olet? Olen asunut Kanarialla yli 10 v ja omistanut maatilan, että luulen kyllä tietäväni mistä puhun. Osa hämähäkeistä on erittäin myrkyllisiä, kuten yleensäkin Suomen ulkopuolella. Jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä on sattunut. Tiedoksesi muuten, että kaikki, myös suomalaiset hämähäkit ovat myrkyllisiä, sillä ne tappavat saaliseläimensä. Suomalaiset hämikset vain ovat niin pieniä, että niiden leuat eivät yleensä läpäise ihmisen ihoa.

        kerroppa milloin Kanarian saarilla on hämähäkki tappanut ihmisen ? älä viitsi ja jos olet siellä asunut ja kerrot meduusoista niin justiinsa joo. Otappa vielä vähän selvää ennenkuin alat suusta päästää ihan mitä vaan. Mutta kerro missä ja milloin hämähäkki tappoi ihmisen, oliko turisti vai paikallinen alkuasukas ?


      • "päästän suusta mitä v...
        biologia 10 kirjoitti:

        kerroppa milloin Kanarian saarilla on hämähäkki tappanut ihmisen ? älä viitsi ja jos olet siellä asunut ja kerrot meduusoista niin justiinsa joo. Otappa vielä vähän selvää ennenkuin alat suusta päästää ihan mitä vaan. Mutta kerro missä ja milloin hämähäkki tappoi ihmisen, oliko turisti vai paikallinen alkuasukas ?

        ... haluatko vielä tarkan osoitteen? Kuule, en muista kaikkien sukulaistenikaan kuolinaikoja, saati paikallislehtiuutisia vuosien takaa.

        Tarkoitin biologilla kyllä ihan yliopistossa ainetta opiskellutta, en peruskoulupohjaa. Tietääkseni suomalaisessa peruskoulussa ei opeteta espanjalaisia selkärangattomia.

        Mutta luepa vaikka tämä tiedosto, jotta sivistyisit vähän. Se on espanjaksi, mutta paikallisena asiantuntijana varmaan osaat kieltäkin:

        www.hggm.es/umce/bionic/Lecc19.pdf


      • mutta enpä viitsi
        "päästän suusta mitä v... kirjoitti:

        ... haluatko vielä tarkan osoitteen? Kuule, en muista kaikkien sukulaistenikaan kuolinaikoja, saati paikallislehtiuutisia vuosien takaa.

        Tarkoitin biologilla kyllä ihan yliopistossa ainetta opiskellutta, en peruskoulupohjaa. Tietääkseni suomalaisessa peruskoulussa ei opeteta espanjalaisia selkärangattomia.

        Mutta luepa vaikka tämä tiedosto, jotta sivistyisit vähän. Se on espanjaksi, mutta paikallisena asiantuntijana varmaan osaat kieltäkin:

        www.hggm.es/umce/bionic/Lecc19.pdf

        olisi mutta antaa olla kun aloit viisastella aiheella josta et tunnu tietävän yhtään mitään . Etkä takuulla ole edes käynnyt Espanjassa sen jo paljastit omilla jutuillasi. Vai että oikein yliopistossa sitä biologiaa opiskellaan, heh heh

        varohan meduusoja Kanarialla, heh heh ja voihan siellä olla lohikäärmeitäkin, ainakin aamuisin ...
        ja kukaan terve ihminen ei kuole Kanarian hämähäkin purentaan, se on fakta juttu.


      • araña
        "päästän suusta mitä v... kirjoitti:

        ... haluatko vielä tarkan osoitteen? Kuule, en muista kaikkien sukulaistenikaan kuolinaikoja, saati paikallislehtiuutisia vuosien takaa.

        Tarkoitin biologilla kyllä ihan yliopistossa ainetta opiskellutta, en peruskoulupohjaa. Tietääkseni suomalaisessa peruskoulussa ei opeteta espanjalaisia selkärangattomia.

        Mutta luepa vaikka tämä tiedosto, jotta sivistyisit vähän. Se on espanjaksi, mutta paikallisena asiantuntijana varmaan osaat kieltäkin:

        www.hggm.es/umce/bionic/Lecc19.pdf

        itse artikkelin?
        Siinä nimenomaan todettiin, että Espanjassa elävät hämähäkit ovat yleensä vaarattomia. Allergisuus kun tässä tapauksessakin otettava huomioon. Siksi tuo "yleensä".
        Skorpioonitkin kuuluvat niihin myrkyllisesti vaarattomimpiin.
        Joten mitenkä olisi, jos rakas biologimme jättäisi liioittelut vähemmälle.

        Medusoita kyllä esiintyy myös Kanarian Saarien vesissä. Yleensä kuitenkin suurissa ryhmissä, jolloin ne ovat helposti havaittavissa. Ei kannata mennä silloin uimaan, sillä niiden "poltto" on erittäin epämukava ja melko tuskallinen. Välimeren rannoilla yleisempiä nämä medusat joka tapauksessa ovat.
        Ja voihan joku onnistua astumaan merisiilin päällekin. Itse ainakin olen onnistunut, tosin Karibialla, ja hengissä ollaan edelleen.
        Ja ne ainaisen jankutuksen kohteet eli torakat eivät tee yhtään mitään edes turistille. Paljon pahempia ovat ne Suomen hyttyset kesällä, aina turistin kimpussa!

        Rauhallista ja pelotonta lomaa ap:lle. Kanariallahan ei ole edes käärmeitä. Liskoja on runsaastikin, mutta vaarattomia (ellei nyt biologimme ole löytänyt uutta tappavaa lajia).


      • sinähän se olit
        mutta enpä viitsi kirjoitti:

        olisi mutta antaa olla kun aloit viisastella aiheella josta et tunnu tietävän yhtään mitään . Etkä takuulla ole edes käynnyt Espanjassa sen jo paljastit omilla jutuillasi. Vai että oikein yliopistossa sitä biologiaa opiskellaan, heh heh

        varohan meduusoja Kanarialla, heh heh ja voihan siellä olla lohikäärmeitäkin, ainakin aamuisin ...
        ja kukaan terve ihminen ei kuole Kanarian hämähäkin purentaan, se on fakta juttu.

        sinä olit lukenut peruskoulussa biologiaa. Kun ei ole meduusoja ja kaikki hämähäkit ovat myrkyttömiä (heh-heh!). Joo, en tosiaan ole koskaan käynyt Espanjassa, senhän jo "paljastin" (miten?). Olen asunut KANARIALLA yli 10 vuotta. Sehän ei tarkalleen ottaen olekaan Espanjaa (tosin olen kyllä mantereellakin "pari" kertaa käynyt).

        Ammatiltani olen puutarhuri. Myrkylliset hämähäkit olivat viljelyksillä ISO ongelma. Päivittäin tuli vastaan useita ja piti olla tosi varovainen. Muistaakseni ensimmäisessä viestissäni sanoin, että turistialueella näitä tuskin usein tapaa. Ei ole kyse pelottelusta, vaan väärien tietojen oikaisusta, kun täällä usea kirjoittaja väitti, että Kanarialla ei muka ole ollenkaan myrkyllisiä ötököitä. Se ei kyllä ole totta.

        La Viuda Negra on espanjalainen hämähäkki myös ja tappavan myrkyllinen. Banaanihämähäkkiä tavataan myös (vain Kanarialla?), erittäin myrkyllinen. Sen lisäksi Kanarialla on isoja ruskeita hämähäkkejä, joita en tunnista, en tiedä nimeä, mutta ne purevat kyllä ja se sattuu!

        Vähän kouluja käyneenä puutarhurina minulla ei valitettavasti ole antaa tarkempia kirjatietoja hämähäkkieläimien kiehtovasta ja vähän tutkitusta maailmasta. Joudun perustamaan mielipiteeni omiin kokemuksiini ja niihin neuvoihin, mitä olen saanut paikallisilta viljelijöiltä.

        Veikkaisin silti, että tässä ketjussa esiintyvistä kirjoittajista teksteissäni on aika paljon vähemmän mutu-tietoa kuin useimmilla.


      • sivistymätön puutarhuri
        araña kirjoitti:

        itse artikkelin?
        Siinä nimenomaan todettiin, että Espanjassa elävät hämähäkit ovat yleensä vaarattomia. Allergisuus kun tässä tapauksessakin otettava huomioon. Siksi tuo "yleensä".
        Skorpioonitkin kuuluvat niihin myrkyllisesti vaarattomimpiin.
        Joten mitenkä olisi, jos rakas biologimme jättäisi liioittelut vähemmälle.

        Medusoita kyllä esiintyy myös Kanarian Saarien vesissä. Yleensä kuitenkin suurissa ryhmissä, jolloin ne ovat helposti havaittavissa. Ei kannata mennä silloin uimaan, sillä niiden "poltto" on erittäin epämukava ja melko tuskallinen. Välimeren rannoilla yleisempiä nämä medusat joka tapauksessa ovat.
        Ja voihan joku onnistua astumaan merisiilin päällekin. Itse ainakin olen onnistunut, tosin Karibialla, ja hengissä ollaan edelleen.
        Ja ne ainaisen jankutuksen kohteet eli torakat eivät tee yhtään mitään edes turistille. Paljon pahempia ovat ne Suomen hyttyset kesällä, aina turistin kimpussa!

        Rauhallista ja pelotonta lomaa ap:lle. Kanariallahan ei ole edes käärmeitä. Liskoja on runsaastikin, mutta vaarattomia (ellei nyt biologimme ole löytänyt uutta tappavaa lajia).

        ja se ei mielestäni ollut ihan tarkka (ei ihan sovellu Kanarian oloihin), mutta en nyt nopsaan löytänyt parempaakaan. Ajattelin, että siitä olisi kuitenkin jotain hyötyä jollekin, kun siinä oli toimintaohjeita puremien ym. varalle.

        Olen yrittänyt kirjoitella asiallisesti ja antaa faktatietoa, jotka siis perustuvat muuhun kuin kirjatietoon, eli omiin kokemuksiini.

        Mutta vähän ikäväähän tänne on kirjoitella, kun koko ajan provosoidaan. Ehkä se, että olen asunut saarella niin pitkään (ja omistan siellä edelleen talon) on sitten oikea punainen vaate joillekin viikon matkalla olleille "paikallistuntijoille". On niin vaikea myöntää olevansa vähän väärässä.

        Meduusoita tosiaan on, mutta muistan sanoneeni, että joskus. Onneksi ei usein. Merisiilejä on kivikkorannoilla paljonkin, mutta ei varmasti missään Inglesin biitseillä. Itse en vain maatyöläisenä yleensä päässyt näille hienoille hiekkarannoille, oli tyydyttävä lähirantaan, jossa oli monenlaista elävää vedessä samaan aikaan.

        Kiitos sinulle melkein asiallisesta kirjoituksestasi. Piti silti vähän päästä nälvimään "ellei nyt biologimme ole löytänyt uutta tappavaa lajia". Vastaus: En ole löytänyt. Maailmassa on tietääkseni vain yksi myrkyllinen liskolaji, Amerikan mantereella. Kanarialla on kauniita, upeita, harvinaisiakin liskolajeja. Toivottavasti pääset niitä bongaamaan.

        Omasta puolestani lopetan kirjoittelun Kanarian florasta ja faunasta tähän. En jaksa jatkaa tämän tasoista kirjoittelua kenenkään kanssa. Aihe olisi mielenkiintoinen, ikävä ettei asiallinen mielipiteiden ja tietojen vaihto näytä tällä palstalla onnistuvan.


      • araña
        sivistymätön puutarhuri kirjoitti:

        ja se ei mielestäni ollut ihan tarkka (ei ihan sovellu Kanarian oloihin), mutta en nyt nopsaan löytänyt parempaakaan. Ajattelin, että siitä olisi kuitenkin jotain hyötyä jollekin, kun siinä oli toimintaohjeita puremien ym. varalle.

        Olen yrittänyt kirjoitella asiallisesti ja antaa faktatietoa, jotka siis perustuvat muuhun kuin kirjatietoon, eli omiin kokemuksiini.

        Mutta vähän ikäväähän tänne on kirjoitella, kun koko ajan provosoidaan. Ehkä se, että olen asunut saarella niin pitkään (ja omistan siellä edelleen talon) on sitten oikea punainen vaate joillekin viikon matkalla olleille "paikallistuntijoille". On niin vaikea myöntää olevansa vähän väärässä.

        Meduusoita tosiaan on, mutta muistan sanoneeni, että joskus. Onneksi ei usein. Merisiilejä on kivikkorannoilla paljonkin, mutta ei varmasti missään Inglesin biitseillä. Itse en vain maatyöläisenä yleensä päässyt näille hienoille hiekkarannoille, oli tyydyttävä lähirantaan, jossa oli monenlaista elävää vedessä samaan aikaan.

        Kiitos sinulle melkein asiallisesta kirjoituksestasi. Piti silti vähän päästä nälvimään "ellei nyt biologimme ole löytänyt uutta tappavaa lajia". Vastaus: En ole löytänyt. Maailmassa on tietääkseni vain yksi myrkyllinen liskolaji, Amerikan mantereella. Kanarialla on kauniita, upeita, harvinaisiakin liskolajeja. Toivottavasti pääset niitä bongaamaan.

        Omasta puolestani lopetan kirjoittelun Kanarian florasta ja faunasta tähän. En jaksa jatkaa tämän tasoista kirjoittelua kenenkään kanssa. Aihe olisi mielenkiintoinen, ikävä ettei asiallinen mielipiteiden ja tietojen vaihto näytä tällä palstalla onnistuvan.

        sinulle haittaa tietää, että et toki ole ainoa suomalainen paikalla asuva? Itse olen elänyt Espanjassa 60-luvulta lähtien, käynyt osan koulustani Kanarian Saarillakin mantereen lisäksi. Vaatimattomasti voin todeta avioliittoni jatkuneen jo 30v. erään Palmeron kanssa, joten jospa minäkin tietäisin edes jotain mahdollisista myrkyllisistä elukoista?
        En tosin ole maajussi vaan huvilan omistaja...


    • että turhaa

      on pelätä vaarallisia eläimiä. Sen sijaan torakoiden kanssa saa kyllä taistella vähän joka hotellissa.
      Näinpä torakoita keskellä kirkasta päivää Puerto Ricon uimarannallakin. Ne ne vasta ällöttäviä ovatkin.
      Yöunet menee niitten kanssa.

      • lapala

        että ihan turhaa pelätä vaarallisia eläimiä! mutta ne torakat sua häiritsee vai?


    • lapalala

      Ei, ole nykyään

    • Jacop

      Manner Espanjassa on rannikolla erittäin myrkyllinen ötökkä. Ne liikkuvat pitkinä jonoina ja ne elävät mäntymetsiköissä ja lähtevät keväisin sieltä jonossa liikeelle. Ne on niin myrkyllisiä, että Espanjassa varoitetaan niistä radiossa, niiten puremasta ei selviä ilman lääkintä apua. Kuulin, että kun koira oli nuolaissu tälläista ötökkää, niin sen koiran kieli oli päivässä sulanut pois. Ota selvää onko näitä ötököitä Kanarialla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      917
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe