Terhi Saiman ja perämoottori

Yammu 2

Olen hankkimassa Terhi Saiman -soutuvenettä perämoottorilla. Onko kokemuksia, kumpi parempi 2,5 HV vai 4 HV nelitahti Yammu.

15

20605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soutuveneessä

      onminusta huono,koska se täristää ihan julmetusti.Ainakin yksipyttynen 4hv mergury.Seon myös vähän liian painava.

      • Kuka-ko

        -siksi kun se on Tohatsu!


    • muistaa

      että pikkunelari käy nätisti tyhjäkäyntiä mutta karjuu leijonan lailla kaasu auki ajettaessa. 2,5 heppaisessa pitää kaasun olla lähes aina täysillä, 4 heppaisessa ei läheskään niin usein.

      Tosiaan minäkin suosittelen kaksitahtista tuohon teholuokkaan.

      • Jussi

        Hyvä käytetty Yamaha Malta (3hv) on 2 tahtinen ja siinä on vapaavaihde, uskomattoman siististi käyvä kone yx mukisex 2 tahdix. Siinä on tosi hyvät hallintalaitteet, ohjauskahva reilu kiertokaasulla, ainoo vika että voi olla vaikea löytää, ellei joku tyhmyykissään vaihda 4 tahtiin.


    • Mike

      Vene on varallinen! Mutta jos ostat...osta 2t moottori kuin on kevyt. Yksi pyttyiset moottorit tärisävät, mutta kuin vene on kuin on....harvoin ajat koskaan täysillä.

      • Luulo

        Omituinen on tuo luulo, että pienet nelitahtimoottorit olisivat muka hiljaisia. Hondan kaksipuolikas huutaa kuin ruohonleikkuri jo uistelukierroksilla.


      • Saima N.

        "Vene on varallinen !" Siis mitä ? Tarkoitatko, että vene on vaarallinen ? Jos, niin millä lailla vaarallinen ? Siksikö, että eilisessä Kaverille Ei Jätetä - ohjelmassa Saiman paloi soihdun lailla aikapommin lauettua ? Vai siksikö, että Esson Baarin sedät, joilla on 30 vuotta vanhat lasikuitukipot, ovat niin sanoneet ?

        Meidän Saimania lykkii kolmeheppainen kaksitahtinen ja hyvin on piisannut. Jos olisin itse tuossa valintatilanteessa kakspuolikkaan ja nelosen välillä, niin saattaisinpa kallistua kakspuolikkaaseen, koska käsittääkseni Saimanin kaltaisissa veneissä "huippunopeuden" sanelee veneen runko, ei niinkään moottorin teho, joten nelosesta ei liene liiemmin hyötyä, päinvastoin kakspuolikkaan keveys saattaa kääntyä eduksi.

        Taisi muuten TM:ssa joku aika sitten olla nelosten vertailu, johon otettiin vertailun vuoksi mukaan pienempi kone, joka käyttöominaisuuksiltaan todettiin jopa sopivammaksi soutuvenekäyttöön kuin isompansa.


      • kirjoittaa
        Saima N. kirjoitti:

        "Vene on varallinen !" Siis mitä ? Tarkoitatko, että vene on vaarallinen ? Jos, niin millä lailla vaarallinen ? Siksikö, että eilisessä Kaverille Ei Jätetä - ohjelmassa Saiman paloi soihdun lailla aikapommin lauettua ? Vai siksikö, että Esson Baarin sedät, joilla on 30 vuotta vanhat lasikuitukipot, ovat niin sanoneet ?

        Meidän Saimania lykkii kolmeheppainen kaksitahtinen ja hyvin on piisannut. Jos olisin itse tuossa valintatilanteessa kakspuolikkaan ja nelosen välillä, niin saattaisinpa kallistua kakspuolikkaaseen, koska käsittääkseni Saimanin kaltaisissa veneissä "huippunopeuden" sanelee veneen runko, ei niinkään moottorin teho, joten nelosesta ei liene liiemmin hyötyä, päinvastoin kakspuolikkaan keveys saattaa kääntyä eduksi.

        Taisi muuten TM:ssa joku aika sitten olla nelosten vertailu, johon otettiin vertailun vuoksi mukaan pienempi kone, joka käyttöominaisuuksiltaan todettiin jopa sopivammaksi soutuvenekäyttöön kuin isompansa.

        itse jotakin vierasta kieltä, kuten serbo-groatiaa, virheettömästi. Kyllä me muut sitten arvostelemme :)


      • Mike
        kirjoittaa kirjoitti:

        itse jotakin vierasta kieltä, kuten serbo-groatiaa, virheettömästi. Kyllä me muut sitten arvostelemme :)

        Anteeksi! Tietysti meinasin VAARALLINEN!
        Mutta olen painava mies ja en tykkää niitä pyörinpohjaiset järviveneet!
        Kiitos että te puolustatte minua!


      • Saima N.
        Mike kirjoitti:

        Anteeksi! Tietysti meinasin VAARALLINEN!
        Mutta olen painava mies ja en tykkää niitä pyörinpohjaiset järviveneet!
        Kiitos että te puolustatte minua!

        Puolustamisesta en nyt tiedä, mutta ymmärretä ei kuitenkaan.....


    • Ykä

      Mike on periaatteesa ihan oikeessa. Suomen vaarallisimmat veneet ovat nuo pienet pyöreäpohjaiset soutuveneet. Niiden kanssa tapahtuu ylivoimaisesti eniten hengen menetyksiä. Asiaa auttaa yleensä asenteet järvien rannoilla kun ovat sellaiset, että eihähän tässä mitään liivejä tarvita ja maistissa tässä on vuosikymmenet käytä verkot laskemassa ja katiskat kokemassa.

      Koneen koosta. Saiman kulkee vaikka sähköperämoottorilla eikä vauhti hirveästi nouse panet sinne perään kuinka ison koneen tahansa, koska perä vain hautautuu syvemmälle veteen ja keula nousee. Pari hevosvoimaa on ihan riittävästi. Toinen juttu on jos haluat irtotankin ja vaihteet. Silloin ei löydy enää kevyttä pikkukonetta, joka sinänsä olisi järkevin. Tehoa tulee turhan paljon, mutta onhan siinä koneessa kaasukahva jolla hillitä menoa.
      Ilmajäähdytteiset koneet pitävät pahaa ääntä, lähinnä muistuttavat ruohonleikkuria. Keskipakovapaakytkin on inhottava jos haluat yrittää uistella. Muutenkin Saiman tyyppiset veneet tuppaa kulkemaan pienilläkin koneilla liian kovaa ainakin kuhan uisteluun, joten varaudu sen suhteen jarrupusseihin tai ainakin ämpäriin...

      Jos konetta rahdataan jatkuvasti pois veneestä ja takaisin, on nelarin ollessa kyseessä aina tarjolla koneen virheellinen käsittelyasento, jolloin öljyä menee joko sylinteriin tai tulee pihalle. Seurauksena koneen käynnistyvaikeudet tai paikkojen sotkeutuminen. Lisäksi öljyn pintaa joutuu vahtimaan, erityisesti jos koneella ajetaan enemmän. Eräissä merkeissä pinnan seuranta on kaikkea muuta kuin helppoa. 2T-kaasarikone taas vuotaa kaasaristaan aina öljyä kuljetusen aikana, ellei kaasaria käytetä tyhjäksi ennen nostelua, ja on se silti mahdollista, joten kyllä silläkin saa vaatteet töhrittyä.
      2T-koneen talvihuolto on vaivattomampaa kuin nelarin. Kaiken kaikkiaan tässä kokoluokassa minun ääneni menee kyllä 2T-koneen puolelle, tosin vaihtoehdot taitaa olla nykyisin vähissä.

      • Saima N.

        Mielenkiintoinen tilastopäätelmä. Olisikohan syynä "Ylivoimaisesti eniten hengen menetyksiä"-tilanteeseen se, että ylivoimaisesti suurin osa veneistä on soutuveneitä ? Millainen onkaan sitten suuri soutuvene, jos Saiman on "pieni soutuvene" ? Kilpakahdeksikko ?

        Yritäppä kaataa Saiman(tai Päijän)tahallasi ! Saa nimittäin pistää yritystä peliin ihan kunnolla, että onnistuu - jos sittenkään ! Se, että tampiot turraa veneiden kanssa kännipäissään ja liiveittä, ei ole minkään venetyypin vika; se on vain luonnon oma tapa karsia epäelinkelpoiset lajitoverit pois toisia kiusaamasta !


      • Ykä
        Saima N. kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tilastopäätelmä. Olisikohan syynä "Ylivoimaisesti eniten hengen menetyksiä"-tilanteeseen se, että ylivoimaisesti suurin osa veneistä on soutuveneitä ? Millainen onkaan sitten suuri soutuvene, jos Saiman on "pieni soutuvene" ? Kilpakahdeksikko ?

        Yritäppä kaataa Saiman(tai Päijän)tahallasi ! Saa nimittäin pistää yritystä peliin ihan kunnolla, että onnistuu - jos sittenkään ! Se, että tampiot turraa veneiden kanssa kännipäissään ja liiveittä, ei ole minkään venetyypin vika; se on vain luonnon oma tapa karsia epäelinkelpoiset lajitoverit pois toisia kiusaamasta !

        Mitä tilastojen takaa paljastuu jos tilastojen muodostumisen syitä ruvetaan penkomaan, on toinen juttu ja siihenhän minäkin jo viittasin aiemmin.
        En tiedä kuinka paljon veneilysuoritetta henkilötunteina kertyy minkäkinlaisella kiululla. Suotuveneitä on paljon, mutta paljonko henkilötunteja niissä todellisuudessa vietetään? Kun olen katselut nykyisin järvillä liikkuvaa kalustoa, niin enemmän siellä liikkuu kuitenkin vähän isompaa kalustoa, vaikka lähes joka mökin rannasta se soutuvenekkin löytyy. Tämä on tietysti riippuvainen myös vesitön suuruudesta ja mökkiläisten sopimuksista..Merellä soutuveneitä on vain kovin vähän.
        Sen tiedän omakohtaisesti, että mikä tahansa pieni, pyöreäpohjainen vene keikkuu helposti ja kalan saa veneeseen kun astuu laidalle ja uittaa se laidan yli veneeseen tulevan veden mukana. Vähän ajoitusvaikeuksia voi tulla mutta onnistuu... Ei kyse ole sen veneen kaadosta, vaan sen kiikkeryydestä ja matalasta laidasta. Huonojalkainen (syy mikä tahansa) horjahtaa helposti, vene keikahtaa lisää ja vedessä ollaan. Älkää sanoko ettei veneessä saa seistä, isommassa ja tukevammassa se on ihan turvallista. Siellä soutuveneessä(kin) seistään koska verkon käsittely on siten helpompaa, koska virvelin heitto tai kalan ylösaanti on siten helpompaa, koska katiskan tai verkomerkkiin täytyy kurottaa, koska soutuvuoroa halutaan vaihtaa. Pissata voi vaikka äyskäriin. Vedestä takaisin pääsy ei olekkaan huonokuntoiselle tai paljon vaatteita päällä vähän vetremmällekkään helppoa, jos vähän tuulee niin mahdotonta, koska vene menee tuulen mukana karkuun..
        Edelleenkin sitä mieltä, että Mike oikeassa, siitäkin huolimatta että tampiot turaa...


      • Mike
        Saima N. kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tilastopäätelmä. Olisikohan syynä "Ylivoimaisesti eniten hengen menetyksiä"-tilanteeseen se, että ylivoimaisesti suurin osa veneistä on soutuveneitä ? Millainen onkaan sitten suuri soutuvene, jos Saiman on "pieni soutuvene" ? Kilpakahdeksikko ?

        Yritäppä kaataa Saiman(tai Päijän)tahallasi ! Saa nimittäin pistää yritystä peliin ihan kunnolla, että onnistuu - jos sittenkään ! Se, että tampiot turraa veneiden kanssa kännipäissään ja liiveittä, ei ole minkään venetyypin vika; se on vain luonnon oma tapa karsia epäelinkelpoiset lajitoverit pois toisia kiusaamasta !

        Kävin messulla ja katsoin semoisen kuin Veto 5...ja kysyin mitä tapahtuu jos astuun sivulla. Myyjä sanoi että voi pistä siihen 80kg sitten tulee vettä sisään! Katsastettu kyllä oli: 3 henk.
        "Luonnon oma tapa karsia epäelinkelpoiset lajitoverit pois toisia kiusaamasta"?
        Onneksi en olen niin tyhmä että ostaisin semmoinen vene, mutta ehkä luonto löytää eri keino saada minut tapettu...


    • Jukkis

      Käytettyä 2 pyttyistä 3-4 hv:n Johnsonia tai Evaria.
      Siinä on kauniisti käyvä värinätön kone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      53
      3532
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      29
      2944
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2594
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      76
      2494
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      18
      2221
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2202
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      56
      1901
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1696
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1593
    10. Kenet molemmat

      Sä haluat mies?
      Ikävä
      17
      1515
    Aihe