Isä itkettää lasta

Äitiankkanen

En tiedä kuuluuks tää ny varsinaisesti isien juttuihin, ei varmaankaan, koska olen äiti, mut en keksiny parempaakaan palstaa, sori siitä..

Meillä isä osallistuu ihan kivasti lapsen -2v-hoitoon (täytyy kylläki yleensä aina pyytää), mutta ei oikein mielestäni pärjää kasvatuksessa. Hän ei osaa hillitä itseään raivostuttavissa tilanteissa, vaan tilanne menee aina siihen, että isä huutaa ja repii lasta kunnes tyttö itkee.

Siis esim. lasta pukiessa, jos lapsi "ärsyttää" olemalla vetelä tai rimpuilemalla, mieheni alkaa huutaa ja kiskoo vaatteista kovakouraisesti. Kiroilee myös.. "seiso nyt niillä saatanan jaloillas!!" Hän ei todellakaan pahoinpitele eikä lyö lasta, mutta käsittelee rajusti tai nostaa haalarista ylös tai kiskaisee vaatteesta tms.

Olen selittänyt SATA kertaa, ettei noin pieneltä lapselta voi vaatia kovin paljoa, väsyy helposti tai vahinkoja sattuu, esim. maitomuki kaatuu pöydälle, mutta LAPSI EI KIUSAA TAHALLAAN VANHEMPIAAN! Tämä ei kuitenkaan mene miehelleni päähän, tai jos meneekin, ei hän silti pysty hillitsemään itseään vaan raivoaa lapselle. Hän lopettaa aina vasta, kun saa lapsen ensin itkemään. Sitten mun on yleensä pakko vielä KÄSKEÄ isää pyytämään lapselta anteeksi, mutta siinä vaiheessa lapsi on jo sen verran säikähtänyt, että itku ei ihan heti lopu. :(

Miten mieheni oppisi hillitsemään raivoaan?? En ole itsekään mikään pyhä enkeli, olen kyllä suuttunut lapselle myös juuri noissa pukemistilanteissa, jos lapsella ei ole yhtään yhteistyökykyä..mutta yritän kuitenkin jossain määrin hillitä itseni! Olen tiukka ja osoitan lapselle, että nyt tehdään niin kuin äiti sanoo, mutta en huuda ja kiroile enkä yritä väkisin laittaa lasta itkemään. Tietenkään.

Minusta tuntuu, että mies tuntee ikään kuin "saavansa koston" kun saa lapsen itkemään itse suututtuaan, ja se on minusta järkyttävää. :( Hirveää katsella vierestä tämän toistuvan aina vain.. Mitä ihmettä voin tehdä?

Älkääkä pliis ehdottako sitä jokapaikan vitsikkäistä vitsikkäintä "ratkaisua", että jätä se äijä, koska suhteemme on pitkä ja hyvä ja yleisesti ottaen mieheni on todella hyvä isä.

23

8427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häjy?

itseään kohdeltu, jatkaa siis ketjua.
      Seuraavankerran kun isä on pukemassa itteään, mee repimään sitä hihoista ja huutamaan sille, etää seiso nyt saatana suorassa että saahaan napit kiinni , ja ekkö sä prkl opi olemaan nyppimättä niitä hanskoja....
      Tai sitten videoi se tilanne ja näytä sille. Luulis siitä ison äijän tajuavan.
      Ö
      Lapsi rupee pelkäämään isäänsä, eikä lähe kohta sen kaa mihinkään.

• Nimetön

Niin miehesikin toivottavasti ymmärtää mille touhu näyttää...itse varmaan reagoisin tilanteeseen niin että minimoisin lapsen ja isän yhteisen ajan ja miehen ihmetellessä kertoisin etten halua häneltä sellaista käytöstä!!Säälittää lapsi parka:(

• Pariton Isä

heti terapeutille. Nyt on selvästikin kyseessä isä joka on vähän hukassa. Hyvä isä ehkä, mutta ei tuolla jatkumolla.

Tämä palsta ei ole oikea paikka kysyä apua moiseen. Parisuhdeterapautti tai joku lienee parempi. Pitää palata ongelman juurille.

• friidu

Video on hyvä idea, jos se onnistuu luontevasti salassa. Jos ei ota onnistuakseen, mielestäni äänenkin tallentaminen riittäisi. Jos ei ole sanelinta, eikös videolaitteella saa puheenkin purkkiin. Niin taitaa saada muuten nykyisillä digikameroillakin. Vaihtoehtoja siis on.

Varmasti taustalla voi olla samanlaista kohtelua omalla kohdalla. Jos se on tiedossa, kannattaa tunnustella, onko asia vielä jotenkin auki ja voisiko sitä keskustelemalla avata. Mutta tämä on vain välivaihe. Ei voi jäädä siihen, että on itse kokenut piittaamatonta käytöstä ja henkistä väkivaltaa, jota kuvailu muistuttaa.

Lähtökohta mielestäni on se, että aikuinen käyttäytyy vastuullisesti lapsia kohtaan. Huoltaja ei kasvata lasta, vaan aikuista. Siinä mielessä aikuinen käytös lasta kohtaan tukee aina lasta.

Minusta tässä asiassa pätee vain nollalinja. Ei kertaakaan enää. Jos kumppanin on vaikea suostua siihen, sitten sovitaan, että joku muu puettaa. Lasta ei altisteta enää yhdellekään raivonpurkaukselle.

Kaikki se, mikä tällaisen seinän vastassa ollen miehen mieleen nousee, kannattaa hänen kanssaan käsitellä. Alkuvaiheessa kannattaa myös muistaa, että ammatti-ihmisen mukanaolo voi tukea ja jopa auttaa puhumaan.

Miesten ja naisten aivot ovat oikeasti erilaiset. Miehillä aivopuoliskot toimivat enemmän erillisinä, mikä vaikeuttaa juuri heidän verbaalia viestintäänsä. Aivopuoliskojen välinen liikenne tapahtuu aivokurkiaisen kautta, joka on miehillä pienempi kuin naisilla.
      Miehillä verbaalinen toiminta tapahtuu kokonaan vasemmalla aivopuoliskolla, kun taas naiset käyttävät molempia aivopuoliskoja puheentuottamiseen. Laajemman aivokurkiaisen avulla puoliskojen välinen liikenne on vilkkaampaa.
      Esimerkkinä voisi olla vaikka jokin ikävä tapahtuma, josta nainen pystyy kertomaan ja kuvaileman sitä, mutta mies vaipuu mykkyyteen kykenemättä puhumaan tunteistaan muille.

Tunnetilat syntyvät ns. matelijanaivoissa (engl. reptilebrain), jotka ovat aivojen vanhinta osaa, aivojen keskiosassa. Aivojen keskiosasta impulssi etenee otsalohkon käsiteltäväksi, jossa on jarrun paikka. Jos jarru toimii, henkilö tuntee kyllä esim. pikaistuksen tunteen, mutta se jää sitten siihen.

Jos jarru ei henkilöllä toimi, impulssi ryntää etuotsalohkosta aivokuorelle, jossa onkin sitten toimeenpano-osasto. Aivojen keskiosasta lähteneet lapselliset, impulsiiviset, kostonhimoiset js rajut tunteet ovat muuttuneet sekunneissa teoiksi, joita aikuinen ei kykene puolustelemaan. Tämän tapahtumaketjun tuloksia käsitellään jokaisilla käräjillä. Vahinkoa voi saada aikaan, vaikka ei ollutkaan mitään vahingoittamisen tarkoitusta.

Jos ei ole varma, pystyykö hillitsemään, suitsemaan itseään, siitä voi aina kertoa muille ja sopia mitä sellaisessa tilanteessa tehdään, kun mopolla tuntuu olevan vaara karata käsistä. Se on vastuun ottamista.

Voimia äitiankkanen!
      t. friidu

• isä minäkin.

Ei tuo kuulosta mitenkään täyspäiseltä.
      Isällä tuntuu olevan joku ongelma,johon kenties on syytä hankkia ammatti-apua.
      Pikku lapsen voi tappaa ravistamalla kovakouraisesti,jälkeenpäin on myöhäistä katua ja selittää ettei ollut tarkoitus.

• Daisy

Meillä on sovittu että lasten kuullen yritetään hillitä kiroilemista. Ja tärkeintä on se että missään nimessä ei lapselle kirota.. ja nyt saatana ala tulla sieltä. Lapsi imee kotoa ja vanhemmilta käytöstavat ja puheet. Lapsi rupee puhuu ihan samoilla sanoilla kun miehesi ja käyttäytyy samalla tavalla. On ihan turhaa kieltää lapselta kirosanoja ja repimistä jos itse tekee niin. Kun lapsi ulkona repii toista lasta, niin silloin voi katsoa itseä peilistä. Meillä kun mies ei ymmärtänyt että lasten kuullen ei kiroilla, niin on otettu käytäntö että lapselle kolikko joka kiroilusta. Olen vääntänyt miehelle myös rautalangasta että on turha kieltää lapselta sitä mitä itse tekee. Meillä on rauhallista, välillä tulee kiroilua myös lapsen kuullen, mutta kiroilu e ole tarkoitettu lapselle.

• äitee +4

meillä tuttavalla samankaltainen tilanne ja siihen mietittiin ratkaisua kun mies hoksasi asian vasta jälkeenpäin ja ei silloinkaan myöntänyt olevansa väärässä. Jos äiti seurasi sivusta niin kun hän huomasi tilanteen alkavan kiristyä meni ja sanoi anna minä jatkan; tilanne katkesi ja joko mies antoi lapsen äidille tai jonkin ajan kuluttua oppi rauhoittamaan itsensä ja hoiti itse silloin homman loppuun. Lopulta oltiin tilanteessa jossa äiti sanoi vain miehensä nimen ja tämä hoksasi että nyt alkaa keittää.. alussa tietysti tuli kinaa ja sanomista kun huomauttaa ja puuttuu, mutta se oli touhun arvoista. Myös lapselle äiti sanoi välillä että oleppas nyt venkuloimatta isälle, haluatko ärsyttää iskää tahallasi tms jolloin viesti meni molemmille..

Asiassa oli sekin hyvä puoli että muussakin toiminnassa miehellä välillä pinna kiristyi äkkiä ja hän oppi myös tiedostamaan nämä tilanteet ja puhaltamaan hetken ennen lopullista suuttumusta.

Toiselle parille joka yritti samaa konstia myöhemmin ei homma toiminut vaan johti kauheisiin riitoihin ja välirikkoon virallisesti lapsen kasvatuksesta vaikka kyse todella oli aluksi vain isän pinnasta..

• isix2

Mulla on joskus vähän liian lyhyt pinna noiden lasten kanssa.
        Sun ehdottamalla yhteispelillä homma hoitui niin, että nykyään lasken aina kymmeneen ennenkuin hermostun "turhasta".
        Homma toimii, ja itselläkin on paljon parempi olo kun ei rähjää turhasta.
        Itse en voi syyttää vanhempiani omasta käytöksestäni,
        vaan todennäköisin syy lyhyeen pinnaani on se, että minussa on vähän pilkun viilaajan vikaa.
        Tempperamenttia ja tunnetta taitaa löytyy kanssa vähän keskivertoa enemmän eli naurut,itkut,kiukut,rakkaus tulee täysillä jos on tullakseen.
        Toisaalta, sen kyllä olen huomannut, että yleinen stressi(tiukkaa raha-asioissa, kiire töissä, eukko pihtaa :-)) vetää aina pinnan kireämmälle.

• väärässä

Kyllä vanhemmatkin tekevät virheitä. Kun virheen tekee, sen voi hyvin tunnustaa lapsellekin. Mistä lapsi oppi ettei aina tarvitse olla täydellinen, jollei kotona? Miten lapsi oppii pyytämään anteeksi, jollei häneltä ikinä pyydetä anteeksi?

• 4-lapsen isä

Minäkin olen neljän lapsen kanssa tapellut. Ei siitä tule loppua, ellei molemmat näytä lapselle että lapsi toimii vääri kiukutellessaan. Isän ei missään nimessä pidä pyytää anteeksi hermostumistaan, eikä äidin pidä torua isää, eikä isän äitiä. Jos lapsi epäröi ettei isä tai äiti ole oikeassa, niin vanhemmilla ei tule koskaa olemaan sellaista otetta lapsestaan että he voisivat suojella lastaa kaiken maailman sonnalta. Minä riitelytapauksissa ennen hermostuin, mutta sitten jäti aina homman kesken ja silloin äidin pitää moittia lasta niin lapsi tajuaa ettei kiukuttelusta ole kuin haittaa itselleen. Pukeminen vaan kesken jos lapsi rupeaa kiukuttelemaan. Joka tapauksessa vanhempien pitää puhaltaa yhteen hiileen.

• Äitiankkanen

Oletko nyt todella ihan TOSISSASI?? Siis mielestäsi vanhemmat eivät koskaan ole väärässä vai????!!! "Vanhemmat ovat aina oikeassa eikä heidän pidä ikinä pyytää lapselta anteeksi", NIINKÖ?? :( :( :(

Huh huh huh. Meillä ei kyllä luojan kiitos ajatella noin. JOKAINEN ihminen toimii joskus väärin, ja lapsellekin on pystyttävä myöntämään, että joskus isä tai äitikin tekee virheitä!! Silloin pyydetään anteeksi.

Lapsi ei kiukuttele, koska vihaa vanhempiaan ja haluaa tehdä näiden elämän hankalaksi, vaan esimerkiksi koska on väsynyt, kipeä, nälkäinen tms. Aikuinen ymmärtää jo, että vaikka olisi esim. nälkäinen, ei saa kuitenkaan kiukutella työtovereilleen, mutta lapsen elämään kiukuttelu jossain määrin kuuluu! Lapsi ei osaa ja jaksa käyttäytyä korrektisti esim. väsyneenä. Tässä juuri eräs tärkeä lapsen ja aikuisen ero!

Lasta saa tietenkin ojentaa ja oikaista käyttäytymään kunnolla, ja kieltää tiukasti lyömästä jne, MUTTA vaikka lapsi tekisi mitä tahansa, aikuinen ei silti saa kiroilla, huutaa eikä repiä lasta!! On olemassa rauhallisempiakin keinoja yhteisymmärrykseen. Repimällä ja huutamalla aikuinen opettaa lapselle, että toisille SAA huutaa ja toisia SAA repiä, sillä ISÄ JA ÄITI OVAT AINA ROOLIMALLEJA LAPSELLEEN. Isän ja äidin on tehtävä on opettaa lapselle, miten kiukunkin kanssa tullaan toimeen, ja miten siitä selviydytään huutamatta ja olematta väkivaltaisia!

Jos ajattelisin kuten sinä, ongelmaa ei meillä olisikaan: senkuin vain itsekin huutaisin ja hakkaisin lastani. Totuus on kuitenkin ikävä; siitä lapsi oppii huutajaksi ja hakkaajaksi. En halua toimia, kuten olisi helpointa (äkkiähän minä kaksivuotiaalta iskisin luulot pois) vaan kuten on OIKEIN. Yritän kasvattaa kunnon ihmistä, enkä sellaista tyttöä, joka tulevaisuudessa rääkyy ja riuhtoo omia lapsiaan.

• Äiti

Minulla oli vähän sama tilanne. Paitsi että minä olin se joka lapselle hermostuu. Isä yleensä piti hermonsa kurissa.

Se on väärin lasta kohtaan. Noin ei saa missään nimessä tehdä. Minä itse olen ottanut tavaksi, että jos tuntuu, että hermot meinaa mennä annan lapsen isälle ennenkuin hermostun ja menen rauhoittumaan vähäksi aikaa johonkin.

Tuo riehuminen on verravissa pahoinpitelyyn. Sinun pitäisi äitinä pitää lapsen puolta ja pelastaa hänet isän kynsistä ennekuin tilanne menee pahaksi. Jos otat lapsen pis isältä ennekuin tilanne menee pahaksi isäkin voisi ehkä tajuta, että tämä ei ole oikein.

Itselläni hermostumiseen on vaikuttanut masennus ja väsymys. Rupesin itsekkäästi pitään huolta jaksamisestani ja näin on tilanne paratunut.

Voisiko miehesi olla masentunut tai väsynyt? Onko hänellä mitään harrastuksia?

Kyllä miehesi pitäisi mennä itseensä ja ottaa itse vastuu pahasta olostaan eikä purkaa sitä pieneen lapseen. Terapia on juuri tällaisia tapauksia varten.
      Ja sinun pitäisi ottaa vastuu lapsesta ja tarvittaessa olla valmis järeisiin ratkaisuihin jos ei mikään muu tehoa.

• Äiti

Sori jos tuli vähän saarnaavasti kirjoitettua, mutta minä suhtaudun hyvin tunteellisesti jos lapsi kärsii.

Toivottavasti kaikki menee teillä hyvin.

• isukki itsekkin

Oletkos pistänyt merkille onko miehesi stressaantunut/väsynyt? Kannattaisiko ottaa välillä aikalisä ja keskustella asiasta?
      Välillä irtaantuminen arjesta saattaisi tehdä hyvää itse kullekkin...

• Tuatto

"LAPSI EI KIUSAA TAHALLAAN VANHEMPIAAN! "

Tämä ei kyllä tasan pidä paikkaansa!

(Mutta vanhemman on silti pidettävä päänsä kylmänä)

• Nimetön

olen 6lapsen yh isä,jonka yksikään lapsi ei oo mun takia joutunut itkeen.ensimmäiset lapset hoidin vain iltaisin,mutta vaimoni sairastuttua 6v sitten olen viimeiset 2lasta hoitanut itse.nyt olen miettinyt,että kun junior menee kouluun niin otan lapsia päivähoitoon.eli jos miehestä on lapsenteossa apua niin luulis olevan myös hoidossakin vai olenko vähemmistöä.sähkö postia voi laittaa

• old skool

Älä provosoi pentua itkemään omalla huolenpidollasi. Jatkossa huomaat että lapsi antaa isän pukea ilman rimpuilua ja rimpuilee sinun kanssasi kun et saa mitään kuria.

Miksi käsket isää pyytämään lapselta anteeksi? Tuolla tavalla poistat kaikki auktoriteetit lapselta.

• se on kiinni

Me miehet olemme niin kilpailuhenkisiä, että tajuamme hyvän taktiikan päälle. Saa miehesi tajuamaan, että hän käyttää huonoa taktiikkaa lapsenne kanssa. Huutaminen ja repiminen eivät tehoa pieneen lapseen (niin kuin eivät pitkän päälle isompaankaan) mutta hellyys ja rauhoittelu tehoaa. Kysymyshän on vain taktiikasta päämäärän saavuttamisessa. Jos kaksivuotias tyttäremme rimpuilee sylissäni aamulla kun vaihdan hänen vaatteitaan, halaan häntä hetken ja kerron, kuinka tärkeää vaatteiden vaihto on jotta hän pääsisi päivähoitoon leikkimään mukavien poikien kanssa. Tavallisesti se tehoaa: tyttö nyökkää tarmokkaasti ja pääsemme jatkamaan. Motivoiminen toimii.

• muualla

vaikuttaa että mies on "hermostunut" jostain muusta asiasta ja purkaa sen "helppoon" kohteeseen eli lapsen pukeutumiseen.

• Blood-n-Fire

Tää on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, mutta yleensä tuommoiset tilanteet karkaavat käsistä, kun on kiire, stressi päällä, väsynyt, kuuma, huono olo, jne. Tunnistan kyllä tilanteen, on itsellänikin muutama ärräpää päässyt aikoinaan, kun olen esimerkiksi kurahousuja yrittänyt venkoilevan muksun päälle saada.

Tätä nykyä olen oppinut tunnistamaan milloin saatan hermotua helpommin mukulan "järjettömyyteen". Olen esimerkiksi kärttyinen aamuisin. Siksi en yleensä sen kummemmin tartu muksujen höpötyksiin tai muuhun vaan hoidan heidät "automaatilla" tarhaan ja kouluun. Illemmalla olen jo virkeämpi ja levollisempi.

Toinen tilanne missä turhaudun helposti, on kun lapsi ei suostu yhteistyöhön, kun yritän neuvoa jotain uutta asiaa. 7-vuotiasa esikoiseni on erityisen hankala tapaus tässä suhteessa. Turhaudun, kun lapsi lyö asian leikiksi, kun olisi tarkoitus kuunnella. Toinen tyypillinen tapa lapselle on aloittaa itkuvirsi siitä kuinka hän ei osaa, johon ei tunnut tyynnyttely millään tehoavan ("ei se mitään, tässähän vasta opetellaan, otetaan ihan rauhassa, isi neuvoo, jne"). Silloin alkaa pinna kiristyä kun ei saa mitään järjellistä yhteyttä lapseen. Mutta näitäkin olen oppinut väistämään jättämällä asian sikseen ja palaamalla siihen myöhemmin.

Tuo kymmeneen laskeminen on myös hyvä tapa. Lapsen tehdessä jotain pöljää tai heittäytyessään poikkiteloin olen huokaissut ja käyttänyt hetken vaistomaisen adrenaliiniryöpyn tukahduttamiseen. Tämän jälkeen maltan yleensä kommentoida normaalilla äänellä tapahtunutta.

Aikuisen hyväntuulisuuteen vaikuttaa oma virkeys ja hyvä olo. Jos lapset alkavat olla tiuskinnan kohteena, on se yleensä merkki siitä, että vanhemmalla ei oma elämä ole enää hyvällä tolalla. Silloin kannattaa pohtia, että saako tarpeeksi unta, syökö hyvin, varaako aikaa riittävästi lasten hitaammalle toiminnalle? Sitä huomaa kiireettömyyden ja itsestään huolehtimisen edut hyvin pian jos kykenee näitä toteuttamaan.

Yksinhuoltajilla (jollainen myös itse olen) ongelmana on tietysti vielä pitkäaikainen väsyminen. Kun on ollut vain ja ainoastaan lasten kanssa viimeiset 2-3 viikkoa, kuunnellut mekastusta, ohjannut ja neuvonnut non-stoppina aamusta iltaan ja setvinyt heidän riitojaan, niin ärsytyskynnys alkaa madaltua. Itse olen huomannut, että viikonloppu tai joskus jopa yksi ilta/yö ilman muksuja riittää lataamaan akut ja palauttamaan kärsivällisyyden. Mutta jos breikkiä ei tule ollenkaan niin silloin ollaan huonoon suuntaan menossa..

Neuvoja (hyviä ja huonoja) on maailma pullollaan, mutta ne menevät harakoille, jos kasvattaja ei itse havahdu tajuamaan oman käytöksensä puutteita. Jos aikuinen ei tajua rähjäävänsä tai pitää sitä jopa normaalina kasvattamisena, niin silloin on tietysti paha neuvoa. Kaikki kilpistyvät illuusioon siitä, että kaikki on reilassa.

• soppadoppa

Ärtyneisyys ja lyhyt pinna ovat yksi masennuksen oireita. Jos ahdistaa muuten niin sitten sitä saattaa purkaa pieneen. Ei varmaan tunnu isästäkään hyvältä toimia noin, mutta jos olo on paha niin sitä voi toimia toisin kuin haluaisi.

• Toisinpäin

Meillä ei tahdo äidin hermot oikein kestää olla kotona lapsen kanssa.Minulla pinnaa riittää kun en halua huutaa lapselle ja olenkin huomannut että lapsi kuuntelee paremmin kun ei sille huuda.Minulla ei ole mitään ongelmia lapsen kanssa pärjätä,kiukuttelukin alkaa heti kun äiti tulee kotiin.
      Lapsi kyllä tottelee kun kieltää napakasti ja katsoo tuimasti silmiin niinkauan kunnes lapsi katsoo muualle (sama toimii koirille).

• Anonyymi

Lasu ja huostaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      258
      5276
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      53
      2522
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      79
      2202
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      1550
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      97
      1223
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      29
      1123
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1069
    8. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      243
      911
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      175
      905
    10. Haapaveen nähtävyys?

Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      39
      824
    Aihe