uskomuksista

aprikoiva

Osaako kukaan sanoa miksi ristiäisissä kastevesi paiskataan lopuksi talon katolle ja kenen se yleensä pitäisi tehdä? Isän vai kummin vai jonkun muun?

9

1614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

Nuo tavat vaihetelee hyvin paljon eri puolella suomea. Pohjoispohjanmaalla kastevei heiteään, mutta ei katolle tarvi, kummi tekee sen ja tuo lapselle pitkää elämää...

• ooo

meillä kastevesi haihdutettiin huoneilmaan, pyhä vesi siunaa koko perheen..

• Höpsis pöpsis
        ooo kirjoitti:

pyhä vesi suoraan kraanasta! ;o)

• kastevedestä
        ooo kirjoitti:

HAH! Se vesi on ihan tavallista vettä, ei siinä ole kerta kaikkiaan mitään pyhää, tuollainen on pelkkä taikauskomus.

• cat70

Ei kai sillä väliä, meillä päin kaadettiin kukkapenkkiin. Pääasia on ettei sitä viemäriin kaadeta.

• ja typerää

kuten koko ristiäisteatteri

• säästin

osan kastevedestä pieneen kauniiseen pulloon ja lopulla vedellä kastelin kukat.

olen kuullut että sillä kukkien kastelulla olis joku merkitys, mutta en muista yhtään mikä se oli.?

ja kyllä se vesi on siinä mielessä pyhää, että eikös se pappi siunaa sen veden!?
      (vaikkakin on ihan kraanavettä.)

• mää

Meilläpäin kummisetä heittää päänsä yli taakse; se tarkoittaa nimenomaan poikalapsen kohdalla, että hänestä kasvaisi yhtä iso kuin kummistaan. Tai sitten pitkää ikää, eli vesi heitetään mahdollisimman kauas.
        Minä itse olen antanut kasteveden haihtua kastemaljassa, jokaisen lapsen kohdalla.

• vesi

ainakin meilläkin pappi sanoi kun hairahduttiin ensimmäinen lapsista kastamaan (on luojankiitos tajuttu erota kirkosta) että se vesi ei ole mitenkään pyhää itsessää, se on tavallista vettä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe