Minkälaisen poijupainon laittaisin? Perä kiinni poijuun ja keula kiinni laituriin. Valanko tynnyrin täyteen kiviä, rautaa ja kuraa? Näin tein joskus ja se toimi. Siis jään päältä pääsen pudottamaan.
Vene n. 3500kg ja joskus tuulee kovaa takaa.
Poijupaino
15
17624
Vastaukset
- tämä...
Riittäisikö 30-jalkainen Bavaria?
- poiju
Tarttis tiätää kummonen pohja on, mutaan ei tartte meinaan läheskään semmottis painoja kun esim. tasaselle kallio pohjalle. Ja sitten kuinka monta meetriä on matkaa veneen persiistä sinne poijulle?
- satamissa
käytetään usein n 100x100x40 cm "betonilaatikoita", ja hyvin ne tuntuvat pysyvän vaikka niihin kiinnitetään useita veneitä samanaikaisesti.
Tynnyri ei ehkämuotonsa vuoksi ole paras mahdollinen, varsinkin jos vetosuunta vaihtuu se saattaa liikkua pohjassa (täytyy muista että ankkuri ei paina kun murtoosan poijupainosta, mutta että se nimeenomaa muotonsa takia kestää paljon vetoa). Lisäksi epäsopiva muoto voi aiheuttaa turhaa hankausta poijukettinkiin.
Olematta mikään asiantuntija näissä asioissa, on hyvää pitää mielessä eri aineiden suhteelliset tiheydet vedessä. Vaikka betoni/kivi/rauta painavat 2000/3200/7600 kg/m3 maissa ne painavat 1000/2200/6600 kg/m3 vedessä. Eli kannattaa käyttää mahdollisimman paljon rautaa ja varsinkaan kevytbetoni mahdollisimman vähän ;)
Yhtä tärkeä kun itse paino on myös että poiju on riittävän iso.
Lisäksi minulla on sellainen muistikuva että vakuutusyhtiöillä on jotain sanottavaa tässä asiassa (kannattaa ehkä tarkistaa) - tässä laittaa
... veneen laituriin. Millaisen ankkurin laittaisin? Sellaisen rautaisen vai puusta veistetyn? Pitääkö puusta veistetty ankkuri yhtä hyvin?
Voi helvetti!!!! Eikö täällä pastalla ole tyhmyyspoliiseja laisinkaan!!!!
"Millaisen poijupainon laittaisin", vuosisadan typeryys tuli tässä!!!- Pertsa
Mikähän tässä kysymyksessä oli tyhmää ja naurettavaa?
Itsekin pohdiskelen samaa.
Sinä varmaan osaat antaa parhaat vinkit, jos tämä sinusta niin hauskaa on.
- pu909
painoksi voi laittaa teräsrenkaan noin 1m halkaisijaltaan,korkeutta 250mm.Siihen hitsaat korvakkeet pitoa varten ja ankkurikettinkiä varten.Myös köysi on varteen otettava vaihtoehto,koska se ei kulu poijun päästä niin kuin ketju.Poijun koolla ei ole suurta merkitystä,koska paino ja köysi sen veneen paikalla pitävät.Poiju helpottaa vain kiinnityksen tekemistä.
- myös
Onko se alkuperäisen kysyjän tynnyrivaihtoehto käyttökelpoinen? Minulla savipohja ja veneen paino n. 4000kg.
- "P-ring"
Tuo ruotsalainen tuote oli kerran kovassa huudossa, en tiedä valmistetaanko sitä enää (mm Maritim myi).
Kotikonstein 10 mm paksuista teräslevyä ei helposti valssata renkaaksi, samoin harvaalla on hitsausvehkeitä. Lisäksi ruosteelle alttiimpi kuin betoni.
Köyttä en suosittele poijun kiinnitykseen, ensinnä sen kulutuskestävyys on murto-osa kettinkiin verrattuna, se painaa niin vähän että poiju ilman lisäpainoja ei välttämättä pysy pystyssä ja yhden kesän jälkeen se on käsivarren paksuinen, limainen ja kasvillisuutta täynnä. Jos poiju jää veteen talveksi, ajojää leikkaa köyden helposti poikki. Lisäksi kettinki painollaan toimii iskunvaimentajana (samoin kuin ankurikettinki) eli pito paranee.
Poijun koolla on hyvin suuri merkitys koska se toimii iskunvaimentajana kun vene pyrkii vetäämään sen pinnan alle.
Nykäisyssä tai kun nopeasti pysäytetään liike saadaan aikaiseksi monikertaiset voimat verrattuna tilanteeseen jolloin liike on vaimennettu (vasara on klassinen esimerkki tästä ilmiöstä). - skiglaaja
Itse tein poiju painon myös renkaaksi. metrin halkaisija noin 250 mm korkeus ja sakarat (4 kpl) sisäänpäin vetolenkin vastakkaiselle puolelle. Painoa noin 90 kg. Tuli peräpoijuksi liian järeä. Sakaroilla tulee hirveä tartunta, tällä menetelmällä. Tämä riittäisi isommankin veneen poijuksi, eikä vain peräpoijuksi. Toinen mökillä oleva rengaspoiju on noin 60 kg / 800 mm halkaisija. Sakarat ovat tässä vetolenkin puolella ja ulospäin. Tämä on huomattavasti mukavampi, jos paino pitää vetää ylös syksyllä. On ollut 3000 kg veneen pääpoijuna vuosikymmenet. Hyvin pitänyt. Ei ruostumisongelmia. Kettinki on kulunut jonkin verran kohdasta, joka liikkuu pohjassa. Lisäksi tässä on ollut kettingissä lisäpaino (noin 10 kg), joka ottaa ensimmäisenä vedon vastaan. Kerran lähti tämä poiju drakaamaan kovalla tuulella, mutta silloin siinä olikin 10000 kg vene kiinni.
- Anonyymi
"P-ring" kirjoitti:
Tuo ruotsalainen tuote oli kerran kovassa huudossa, en tiedä valmistetaanko sitä enää (mm Maritim myi).
Kotikonstein 10 mm paksuista teräslevyä ei helposti valssata renkaaksi, samoin harvaalla on hitsausvehkeitä. Lisäksi ruosteelle alttiimpi kuin betoni.
Köyttä en suosittele poijun kiinnitykseen, ensinnä sen kulutuskestävyys on murto-osa kettinkiin verrattuna, se painaa niin vähän että poiju ilman lisäpainoja ei välttämättä pysy pystyssä ja yhden kesän jälkeen se on käsivarren paksuinen, limainen ja kasvillisuutta täynnä. Jos poiju jää veteen talveksi, ajojää leikkaa köyden helposti poikki. Lisäksi kettinki painollaan toimii iskunvaimentajana (samoin kuin ankurikettinki) eli pito paranee.
Poijun koolla on hyvin suuri merkitys koska se toimii iskunvaimentajana kun vene pyrkii vetäämään sen pinnan alle.
Nykäisyssä tai kun nopeasti pysäytetään liike saadaan aikaiseksi monikertaiset voimat verrattuna tilanteeseen jolloin liike on vaimennettu (vasara on klassinen esimerkki tästä ilmiöstä).Aivan hepreaa koko juttu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan hepreaa koko juttu
Kaivoit sitten 15 vuotta vanhan ketjun esille ja teit siihen tuon terävän kommentin.
- tein
betonista valamalla ne 80 litran rakennussankkoon. Sanko toimi hyvin valumuottina, sekaan vain kiviä ja hapiksesta teräslenkit. Valoin noita murikoita 5x ja yhdistin ne ketjulla toisiinsa. Homman tein kesällä . Painot veteen meni pienellä veneellä yksitellen. Veneeni paino 2t. Paikka on avoin, tuulinen ja pohjana on kova hiekka. Vene on ainakin toistaiseksi pysynyt paikallaan. Ketjun pituus on yksi avain tekijä pitävyydessä. Ketjun määrä on n.1,5 x syvyys. Asiasta lisää Dunkkerin kirjoittama juttu, Vene 2004/4.
- A-laiturit
Käy katsomassa http://www.a-laiturit.fi/mittataulukko.htm
Mikäli veneesi on poijun varassa niin parempi, että mitoitukset ovat varmasti riittävät. - taulukosta.
A-laiturit kirjoitti:
Käy katsomassa http://www.a-laiturit.fi/mittataulukko.htm
Mikäli veneesi on poijun varassa niin parempi, että mitoitukset ovat varmasti riittävät.Tarvinnee lisätä pari murikkaa lisää, jotta unimaistusi kesällä ;)
- Anonyymi
Alkuperäinen ajatus valaa 200L tynnyriin rautaa ja betonia hieman kehiteltynä takaa hyvän pidon, eli tynnyri halki puolesta välin. Lähes samantekevää halkaiseeko pitkittäin vai poikittain.
Jos halkaisee poikittain, niin pyörittely jäätä pitkin haluttuun paikkaan on helpompaa ja onnistuu ihan kotikonstein. Riittävän tuhdista harjateräksestä ( 16 - 20 mm ) lenkit valetaan kumpaankin murikkaan kunnon tartunnoilla painon lävitse ja näihin n. 3m pitkä 16 mm kettinki sakkeleilla kiinni painot yhdistäen. Kandee tosin pistää kiinni vasta kun on pyöritellyt murikat ajateltuun laskupaikkaan. 16 millisellä jatketaan sitten edelleen poijulle
16 millinen ainesvahvuus kettingissä takaa sen, että poiju kestää muutaman kymmenen vuotta ilman suurempaa huoltoa. Poijun koko sellaiseksi, että jaksaa kannatella kettingin painon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229