Vanhat arvet

melkein itkettää

Minulta poistettiin heti syntymän jälkeen kasvain lantion sisältä tai niiltä seutuvin. Alavatsassa menee poikittain pitkä arpi, josta on muodostunut inhottava poimu kasvun ja painon kertymisen myötä (vaikea sanoa millainen se olisi norm.painoisena kun olen 6-vuotiaasta asti kantanut muutamaa liikakiloa). Toinen arpi/arpikokoelma on takana, peppuviivani on pelkkää arpea ja pakaroissa yksi siitä lähtevä haara ja joku omituinen yksittäinen tikkikohta.

Ongelma? Alavatsan arven seudulta vihlaisee joskus jos suoristun kyykkyasennosta nopeasti. Onko vika arpeen liittyvä vai voiko vihlonta johtua esim. ruoansulatuksen ongelmista...? Tämä ei vielä ole elämää häiritsevä vaiva, mutta "taka-arven" kiukuttelu rassaa senkin edestä. Arpi on ryppyinen ja täynnä pieniä poimuja, peseytyminen ja kuivaaminen on tarkkaa touhua. Siitä huolimatta silloin tällöin arven poimuihin ilmestyy punoittavia, kipeitä alueita, joissa on kosteutta (tiedä häntä, ulkoa vai sisältä?). Arpeutunut iho ei kai normaaliin tapaan hengitä tms.? Voiko kotikonstein tehdä muuta kuin puhdistaa ja kuivata? Sattuu!

Esteettisistä asioista en jaksa arpien suhteen murehtia, kun olen niiden kanssa nämä 20 vuotta elänyt. Mutta kiputilanteet muistuttavat aina arpien olemassaolosta, eikä se mieltä ylennä...

Kiitän jo etukäteen jos joku osaa auttaa tai edes viitsii yrittää!

7

2089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikelty myös

      voin kertoa omasta kokemuksesta. Itseltä on avattu alavatsa 3 kertaa poikkisuunnassa (27 cm). Nyt viimeisen kerran jäljiltä noin puolelta matkalta on pussi arven päällä. Siihen ei kuulemma (valitettavasti) laihduttaminen auta vaan pitäisi tehdä korjausleikkaus. Myöskin tuo vihlaisu on tuttu (inhottavaa on, aina pitää muistaa nousta varovasti) ja se taas kuulemma johtuu kiinnikkeistä jotka myös, heh, voi korjata ainoastaa uudella leikkauksella. Kannattaa kuitenkin käydä lääkärin luona näytillä! Nämä on mun kohdalla todettuja syitä, sinulla voi olla ehkä muita syitä.

      Ja siitä "taka-arvesta". Onko sieltä ehkä leikattu sinus pilonidalis? Jos se kiukuttelee, niin kannattaa senkin takia käydä lääkärissä. Se kun semmoinen vaiva, joka saattaa uusia jollei kaikkea "viallista" kudosta oo saatu poistettua. Tästäkin vaivasta on meinaan omakohtaista kokemusta :(

      Mutta tosiaan, käy ihmeessä lääkärissä. Sitä varten he on, että tutkivat ja hoitavat kuntoon. Älä ihmeessä jää yksin potemaan!!! Tsemppiä!

      • melkein itkettää

        Kiitos paljon! Osaatko vielä kertoa mitä ne "kiinnikkeet" käytännössä on...? Niistä on lääkäri minulle tarinoinut joskus lapsena enkä muista mitä ne käytännössä tarkoittaa.

        Mainitsemastasi sinus pilonidalis on minulle ihan vieras sana... pitääpä kaivaa paperit äidin kätköistä ja varmistaa vielä mistä oli kyse.


      • vielä...
        melkein itkettää kirjoitti:

        Kiitos paljon! Osaatko vielä kertoa mitä ne "kiinnikkeet" käytännössä on...? Niistä on lääkäri minulle tarinoinut joskus lapsena enkä muista mitä ne käytännössä tarkoittaa.

        Mainitsemastasi sinus pilonidalis on minulle ihan vieras sana... pitääpä kaivaa paperit äidin kätköistä ja varmistaa vielä mistä oli kyse.

        En nyt ihan lääketieteellisesti osaa niitä selittää, mutta jos esim makoilee liikaa leikkauksen jälkeen niin kudokset siellä vatsan sisällä leikatulla alueella kasvaa "liian tiukkaan". Näin minä oon sen ymmärtänyt. Ja vastaavasti jos koittaa liikkua mahdollisimman paljon, niitä ei pääse syntymään. Varmaan tähän vaikuttaa henkilökohtaiset arpeutumisominaisuudet, koska itse oon kyllä liikkunut heti kun on lerikkauksen jälkeen saanut luvan ja niin paljon kuin kipu on antanut myöten, mutta silti niitä tuolla on.

        Tuolla sp vaivalla on muuten muitakin nimiä tai ollut ainakin silloin vuosia sitten. Mieleen tulee ainakin sanat dermoidikysta, fisteli, furunkeli... Näitä on ainakin mulle tarjottu :) Joka tapauksessa kyse on siitä, että tuolla ahterissa on ontelo, johon kertyy bakteereja ja siitä seuraa tulehduksia. Inha vaiva, joka lapsilla leikataan mahdollisimman aikaisin (jos siis vaan huomataan). Minulla itsellä oireili ensimmäisen kerran vasta 18v eikä sitä ennen oltu huomattu ollenkaan. Omilla lapsillani on huomattu heti vauvana.


      • melkein itkettää
        vielä... kirjoitti:

        En nyt ihan lääketieteellisesti osaa niitä selittää, mutta jos esim makoilee liikaa leikkauksen jälkeen niin kudokset siellä vatsan sisällä leikatulla alueella kasvaa "liian tiukkaan". Näin minä oon sen ymmärtänyt. Ja vastaavasti jos koittaa liikkua mahdollisimman paljon, niitä ei pääse syntymään. Varmaan tähän vaikuttaa henkilökohtaiset arpeutumisominaisuudet, koska itse oon kyllä liikkunut heti kun on lerikkauksen jälkeen saanut luvan ja niin paljon kuin kipu on antanut myöten, mutta silti niitä tuolla on.

        Tuolla sp vaivalla on muuten muitakin nimiä tai ollut ainakin silloin vuosia sitten. Mieleen tulee ainakin sanat dermoidikysta, fisteli, furunkeli... Näitä on ainakin mulle tarjottu :) Joka tapauksessa kyse on siitä, että tuolla ahterissa on ontelo, johon kertyy bakteereja ja siitä seuraa tulehduksia. Inha vaiva, joka lapsilla leikataan mahdollisimman aikaisin (jos siis vaan huomataan). Minulla itsellä oireili ensimmäisen kerran vasta 18v eikä sitä ennen oltu huomattu ollenkaan. Omilla lapsillani on huomattu heti vauvana.

        Kiitos taas... laitan tiedonjyvät ja vinkit muistiin ja yritän hieman selvitellä tätä tilannetta =)


    • varmasti

      parhaan näkemyksen asiassasi plastiikkakirurgilta, joka on perehtynyt arpikorjauksiin.

      • melkein itkettää

        Mie vain ajattelin, että jos tästä selvittäisiin ilman yhtään uutta leikkausta =) Taidan soittaa terveyskeskukseen ja pyytää kaivelemaan vanhat paperit esille, saavat siellä kertoa sen minkä osaavat ja katsotaan sitten jatkoa.


    • SirLii

      Voiko kiinnikkeitä muodostua leikkaamattomalle alueelle ? Mulle tehty kohdun poisto joskus -88. nyt jo jonkin aikaa on outoja kipuja oikealla kyljellä, paikka vähän vaihtelee mutta kuitenkin samalla alueella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe